Infrastruktura Silnice Stavebnictví

Další krok ke stavbě dálnice za soukromé peníze. Vláda schválila smlouvu k D4

Dálnice D4 severně od Písku. Pramen: MDČR
Dálnice D4 severně od Písku. Pramen: MDČR
O výstavbě první dálnice za soukromé peníze teď budou rozhodovat poslanci.

Plán na výstavbu dálnice D4 v rámci projektu partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP) zdolal dnes předposlední překážku. Vláda schválila koncesionářskou smlouvu s francouzským sdružením DIVia, které rovným dílem tvoří skupiny Vinci a Meridiam Investments. Poslední slovo bude mít nyní poslanecká sněmovna. „Pokud smlouvu schválí i poslanci, začít stavět by se mohlo už na jaře,“ oznámilo na twitteru ministerstvo dopravy. Poslední potřebné stavební povolení vydalo před Vánoci.

Dálnici chybí k úplnosti 32 kilometrů rozdělených na pět úseků: Háje – Milín, Milín – Lety, Lety – Čimelice, Čimelice – Mirotice, Mirotice rozšíření. Vítěz soutěže (koncesionář) dálnici zafinancuje, postaví a bude se o ni starat, a to včetně dalších 16 dnes už hotových kilometrů. Samotnou stavbu provede česká dcera skupiny Vinci, společnost Eurovia CS. Hotovo by mělo být za čtyři roky.

Úseky dálnice D4. Pramen: MDČR

Jde o jednu z největších státních zakázek poslední doby. Stát bude dálnici po jejím dokončení 25 let splácet, v nominální hodnotě pošle vítěznému konsorciu do roku 2049 téměř 32 miliard. Částka se může ale měnit v závislosti na kurzu koruny k euru nebo kvůli případným sankcím. Hlavní roli v soutěži hrála takzvaná čistá současná hodnota, neboť hodnota peněz v čase klesá. U vítěze činí čistá současná hodnota (tedy hodnota, kterou bude mít dnešních 31 miliard v roce 2049) 16,55 miliardy korun. Podrobnosti zveřejnil deník Zdopravy.cz 17. prosince.

O dostavbě D4 formou PPP rozhodla vláda už v lednu 2016, má jít o test alternativního způsobu financování dopravní infrastruktury. Z dopravního hlediska bude zřejmě pro řidiče nejdůležitější obchvat Čimelic a vyřešení křižovatky Lety, která nechvalně proslula řadou vážných nehod.

Pokud projekt PPP pro D4 bude schválen, uvažuje se o jeho použití například i na D35 či na středočeské D3. Výhodou má být i to, že soukromník bude ve vlastním zájmu stavět kvalitněji a stejně pečlivě dbát i na údržbu. Dálnici by měl na závěr období předat v dokonalém stavu.

Odebírat
Upozornit na
guest
62 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Anonymus

Ať už se kopne!

Michal

Ta silnice od dálnice na Strakonice zůstane v současném stavu nebo se počítá s rozšířením na 2+2? díky

Jakub (easydrink)

Vzhledem k tomu, že nedávno proběhla její rekonstrukce, tak bych s jejím rozšiřováním nepočítal. Dost po ní jezdím a ani příliš nevidím důvod ji rozšiřovat.

J.K.

Na Strakonice nic, na Budějovice střídavé 2+1 a nějaké zkulturnění…

blue

Na Strakonice rozšíření netřeba, není tam takový provoz. Většina pokračuje na Písek/ČB. Maximálně v pár místech přidat třetí pruh, třeba v kopcích, ale moc tam na to není prostor. Tam jsem nikdy nezůstal viset z důvodu příliš hustého provozu.

Jarda Š.

Ano, zatím je tam současná I/4 kapacitně dostačující, proto se rozšíření nepřipravuje, počítá se s touto možností až pro vzdálenější budoucnost, pokud by tam výrazně přibylo vozidel.

Miky

Nebude se rozsirovat, natoz na 2+2, kapacitne i smerove je to na nase pomery luxus.

Paja

Směrově? Tak to vám teda nevím, mezi Brlohem a Kbelnicema to je samej prudkej kopec a horizont.

Bvovka

V současnosti je trasa Praha-Modena vedena přes Plzeň, CZ/DE, Regensburg, Munchen, DE/AT, Innsbruck, Brenner(AT/IT) a Veronu. Jak jste si mohli všimnout jsou to poměrně velká města a je to dlouhá trasa. D26 či D27 by sice o nějakou část zkrátily trasu, ale rozhodně by se nevyhnuly velkoměstům. trasa by, kromě obchvatů pokračovala stejně až před město Passau, odkud by dálnice vedla po rakouské straně. Po cca 100km by dálnice východně obkroužila Salzburg a vjela do 300km dlouhého tunelu pod Alpy, který by opustila až na předměstí Verony. Takto bych to viděl já, ale uvidíme jak se rozhodnou.

Jan Sova

300km tunel ?? To bude svátek krtků teda….

Jan

2+2 od Nové Hospody na Strakonice je zatím pouze ve stavu vyhledávací studie, investiční záměr schválen není. Blíže k realizaci má obchvat Strakonic, v úseku Řepice – křižovatka s I/22 vedený jako 2+2.

Viťa

Už aby byla, se zbytkem jižní části Pražského okruhu (ten je bohužel sci-fi), by se cesta ke tchýni stála snesitelnou.

Ale 32 kilometrů současně?! Já jsem zvyklý, že se dálnice staví po čtyřech kilometrech za 10 let:)

Jakub (easydrink)

D11, D35, D3 – tady se už delší dobu staví výrazně delší úseky. Pražský okruh bych neřekl že je tak velká sci-fi, alespoň ne úsek 511, který by se měl stavět od 2023 myslím. Já bych uvítal, kdyby se D4 dotáhla až k pražskému okruhu, ale to se asi ani neplánuje.

a8n

Úspěchem bude, když bude mít 511 v roce 2023 pravomocné územko.

Nigieu

Ale právě že plánuje. Přechod se už brzy přemění na podchod ale je tu háček. Dálnice musí mít doprovodnou komunikaci, což samozřejmě chtějí postavit ale Jíloviště to odmítá protože by VYKÁCELI MOC DŘEVA NÓ!!!!

MV.

Planovana Doprovodna komunikace by vedla na strane jiloviste podel D4 az na ten prvni sjezd na Zbraslav ?

Paja

Což je hezké, když teď je na Cukráku kolem vysílače po těžbě skoro holina.

Petr

Tam není problém, že by se doprovodná komunikace nemohla postavit, ale Jíloviště jí nechce, protože automobily od Všenor by jezdily přes Jíloviště, mimo zpoplatněný úsek.

Miky

Pokud by to soukromnik stavel pomalu, dostal by mene penez a mohl by i prodelat kalhoty, je to jiny system. A cesta ke tchyni je snesitelna jedine nazpatek.

Paja

Hlavně soukromník začne něco dostávat až ve chvíli kdy to bude celý v provozu. A navíc mu stát umetl cestičku a celý ten úsek je připravený, pozemky vykoupený, stavební povolení jsou …

Havel

Jizni cast prazkyho okruhu? Dyt ta jedina snad stoji ne?

Petr

Snad to nedopadne jako u naší první PPP dálnice. Tam dokonce premiér poklepal na základní kámen a nakonec to stejně stavěl stát.

Havel

Kde to bylo?

Kubrt

Ostrava 2002, Ing. Zeman.

Luděk S.

Jo, to byla parádička. 100 miliard!

Nekdo

a teď pan prezident postaví i kanál DOL. za bilion!

Luděk S.

Doufejme doufejme!

Otakar

Ví někdo, jak to bude s opravou zvlněného úseku? Nějak dlouho se to vleče a mám pocit, že to postupně zmizí do ztracena a sanovat bude stát.

Koro

Kazdy kilometr dobry, ale zase je to jak s D7. Za Pribrami je provoz mimo patky a nedele naprosto prumerny. Ten kus dalnice u Mirotic je neustale prazdny. Pokud to dotahnou az do Budejek, to by byl gol.

Frantisek

Ještě prázdnější? Na tom nevím, jestli by bylo něco skutečně tak skvělého…

V. K.

S D7 je problém, že je postavená v tom méně vytíženém úseku a naopak v tom hodně zatíženém chybí

nevim

Jenom bych chtěl upozornit, že D7 vede směr Most, Chomutov (Severozápad). Příbram je na jih(ozápad) od Prahy a je to D4

Petr

Bohužel, jsem si nějak té prázdnoty od Milína na jih nevšiml. A to většina místních to vezme okolo a najede až v Milíně N I/4 směr Praha. Ohledně toho trasování na Budějice. Těžko se asi uživí dvě dálnice do stejného místa. Spíš by pomohla spojka na D3. Když jezdíme služebně jižní Moravu, tak to dnes bereme po I/18 na Votice a pak po I/3 a D3 (která je volná a rychlá a pak na Jindřichův Hradec a Dačice. Proti cestě D4/D0/D1, je to zlatá cesta.

libor

tady je vize D19, jenže zatím se ani neví kudy by měla jít, zda více na jih nebo více na sever… 🙂

Alf

Kde je ta vize? Zajímalo by mně víc.

MLB

Já ji zatím nečetl nikde jinde než zde v komentářích 😀 Ale bylo by fajn, kdyby existovala i někde u zodpovědných orgánů…

Kubrt

J.A. Baťa, Budujeme stát pro 40 milionů, 1937 🙂

Paja

ŘSD pracuje s výhledem na 2030-2050 kde se uvažuje i o tangentách. Někde o tom něco bylo cca před rokem až dvěma. Ale přesně nevím.

Lemmy

D19? To je vtip, ne? 🙂

Petr
Petr

Omlouvám se tady je vlastně D19 https://www.novinykraje.cz/blog/2020/01/16/nove-planovany-stredocesky-dalnicni-okruh-by-se-mel-zacit-stavet-mezi-lety-2030-2050/
Ale lepší by byla D30 (II/118) D18 (I/18) kde by se propojila D5-D4-D3 a možná by mohla vést až na D1.

libor

díky, to je ono, ale už z uvedených odkazů je jasné, že se neví, co by bylo nej.

Petr

Ono existuje ještě toto, ale to už je až moc velké Sci-fi : https://www.passerinvest.cz/cs/dopravni-iniciace-cr-2038

Viťa

Já jsem tam teda několikrát stál v koloně, jednou začínala už před křižovatkou u Letů a končila až na poslední křižovatce před začátkem D4 u Příbrami – jak tam pouštěli auta z vedlejší, tak to stálo

Koro

Staci se podivat kam dalnice vede. Pisek, Strakonice plus neco na Budejovice a tranzit do Nemecka pres Strakonice. Plus par mensich mest. Jak rikam, ja budu samozrejme nadsen, pokud dalnice bude co nejdrive, ma poznamka je myslena tak, ze D35, Pr okruh, dalnice na Viden jsou mnohem a mnohem dukezitejsi. Nebo jeste dalnice do Polska pres Nachod. Tam.je ten tranzit sileny plus zadne obchvaty mest. D4 pomuze Cimelicim, ale jinak soucasna D4 vede mimo obydlena mista. Pominuli par vesnicek.

Paja

Irelevantní. Dálnici do Rakouska si nepřejí ekologové, jak D3, tak D52, takže prostě nebude, ať to je priorita nebo není. D35 si nepřejí některé samosprávy, stejně jako D0.
D4 chtějí všichni, těch pár odvolání co bylo se podařilo vypořádat, celý úsek je vykoupený a má stavební povolení. Takže se bude stavět. Takhle jednoduché to je.

Tomáš Poledný

No on ani o tu D4 zas takový zájem není a určitě by to ještě počkalo, ale není moc projektů, které mají již vše vyřízené a lze stavět. Taky kdyby se nechtělo vyzkoušet PPP, tak nevěřím, že by se D4 do deseti let začala stavět.

Paja

Několikrát? Ta kolona tam je každou neděli 🙂

Tomáš Poledný

Podle intenzity dopravy je na téhle části D4 větší provoz než na většině úseků D7 nebo D6. Je ale také pravda, že výstavbou D3 zde provoz velmi klesne, můj tip je o polovinu, ale kdo ví kdy D3 bude.

Paja

K tomu vašemu „neustále prázdnému“ úseku. Najděte si fotku jak vypadala D1 po otevření, úseky u Prahy. Úplně prázdná.
To samé D3 na jihu. Stará I/3 byla plná aut, D3 je „prázdná“. To je právě efekt dálnice a jeden z důvodů, proč se ty dálnice staví. Že se podstatně zvýší kapacita komunikace a zátěž se lépe rozprostře.

Jakub (easydrink)

Jsem zvědav, zda ji skutečně budou i provozovat. U PPP projektů je běžné, že jakmile se dostane projekt do fáze provozu, často se koncesionář mění, stejně jako třeba dochází k refinancování atd., protože ta rizika, o která v PPP projektech jde, se postupně mění.

Paja

Koncesionář dostavává peníze jen za provoz (bezproblémový). Čili pokud to postaví a nebude provozovat, tak nic nedostane.

Jaaa

A kdopak ty firmy vlastní? Byla na to soutěž?

cawez

To snad není tak těžké zjistit, ne?

Jaroslav

Francouzi

Rossec

Jen doplním: Součástí je i matka KB a KB je poslední dobou z jedním nejvýznamnějším poskytovatelů úvěrů Agrofertu.

Pampeliška

Poslední odstavec sedí na zadek na hrnec.

Jaroslav

Ať mi někdo ukáže a dokáže postavit něco teď je úplně jedno jestli to je dálnice a nebo dům, 25 let to provozovat a ppak to předtat v dokonalém stavu. To prostě nejde…

Jakub P

Proč ne, pokud cca v roce 23 provozu začne rekonstrukci. Po takové době by ani nemusela být zdaleka tak důkladná, jako ta aktuální na D1, které se ještě nějakou dobu (Šmejkalka) nezbavíme.

Miky

Pokud se o to nebude „starat“ jako stát, tak to predá v super stavu, i kdyz slovo dokonaly je mozna prehnane.

Greta

Vysvětlení čisté současné hodnoty v článku je zmatečné, pravděpodobně mělo být, že čistá současná hodnota je 16 mld. Kč, nominálně bude do roku 2049 vyplaceno cca 31 mld. Kč

Partneři

Škoda transportation