Další krok ke stavbě dálnice za soukromé peníze. Vláda schválila smlouvu k D4

Dálnice D4 severně od Písku. Pramen: MDČRDálnice D4 severně od Písku. Pramen: MDČR

O výstavbě první dálnice za soukromé peníze teď budou rozhodovat poslanci.

Plán na výstavbu dálnice D4 v rámci projektu partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP) zdolal dnes předposlední překážku. Vláda schválila koncesionářskou smlouvu s francouzským sdružením DIVia, které rovným dílem tvoří skupiny Vinci a Meridiam Investments. Poslední slovo bude mít nyní poslanecká sněmovna. „Pokud smlouvu schválí i poslanci, začít stavět by se mohlo už na jaře,“ oznámilo na twitteru ministerstvo dopravy. Poslední potřebné stavební povolení vydalo před Vánoci.

Dálnici chybí k úplnosti 32 kilometrů rozdělených na pět úseků: Háje – Milín, Milín – Lety, Lety – Čimelice, Čimelice – Mirotice, Mirotice rozšíření. Vítěz soutěže (koncesionář) dálnici zafinancuje, postaví a bude se o ni starat, a to včetně dalších 16 dnes už hotových kilometrů. Samotnou stavbu provede česká dcera skupiny Vinci, společnost Eurovia CS. Hotovo by mělo být za čtyři roky.

Úseky dálnice D4. Pramen: MDČR

Jde o jednu z největších státních zakázek poslední doby. Stát bude dálnici po jejím dokončení 25 let splácet, v nominální hodnotě pošle vítěznému konsorciu do roku 2049 téměř 32 miliard. Částka se může ale měnit v závislosti na kurzu koruny k euru nebo kvůli případným sankcím. Hlavní roli v soutěži hrála takzvaná čistá současná hodnota, neboť hodnota peněz v čase klesá. U vítěze činí čistá současná hodnota (tedy hodnota, kterou bude mít dnešních 31 miliard v roce 2049) 16,55 miliardy korun. Podrobnosti zveřejnil deník Zdopravy.cz 17. prosince.

O dostavbě D4 formou PPP rozhodla vláda už v lednu 2016, má jít o test alternativního způsobu financování dopravní infrastruktury. Z dopravního hlediska bude zřejmě pro řidiče nejdůležitější obchvat Čimelic a vyřešení křižovatky Lety, která nechvalně proslula řadou vážných nehod.

Pokud projekt PPP pro D4 bude schválen, uvažuje se o jeho použití například i na D35 či na středočeské D3. Výhodou má být i to, že soukromník bude ve vlastním zájmu stavět kvalitněji a stejně pečlivě dbát i na údržbu. Dálnici by měl na závěr období předat v dokonalém stavu.

Tagy dálnice D4 PPP Top vláda
62 komentářů