Infrastruktura Silnice Stavebnictví

Další Italové zkouší proniknout na stavby českých silnic. Jsou o třetinu levnější

Vizualizace silnice I/68 Třanovice - Nebory. Foto: ŘSD
Vizualizace silnice I/68 Třanovice - Nebory. Foto: ŘSD

Na tuzemský trh se stavbami silnic a dálnic se snaží proniknout další italská firma. Na stavbu nového úseku silnice I/68 Třanovice – Nebory, která je svými parametry prakticky dálnicí, podala nejnižší nabídku italská společnost Rizzani de Eccher S.p.A.

Jde o druhý pokus této firmy proniknout k zakázkám Ředitelství silnic a dálnic, poprvé se zúčastnila soutěže na D35 pro úseku Opatovice – Časy. U zakázky s předpokládanou hodnotou 1,92 miliardy korun bez DPH nabídla cenu 1,471 miliardy korun. Další dvě nabídky jsou dražší: sdružení Eurovia a Strabag chce silnici postavit za 2,145 miliardy korun, Metrostav za 2,487 miliardy korun. Žádné další nabídky nepřišly. Vyšší ceny tuzemských firem odráží situaci na trhu: zakázek mají dostatek, ceny stavebních prací stouply. Pryč jsou doby, kdy se do soutěží na takto velké stavby hlásilo šest a více firem.

Hodnotící komise nyní nabídky zhodnotí a doporučí uchazeče, se kterým by mělo ŘSD uzavřít smlouvu,“ řekl mluvčí ŘSD Jan Studecký. Konkrétní termín zahájení je podle něj tak závislý na případných námitkách ze strany neúspěšných uchazečů k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Ředitelství silnic a dálnic předpokládá zahájení stavby na jaře 2019.

Trasa silnice I/68 Třanovice – Nebory. Foto: ŘSD

Rizzani de Eccher S.p.A. Patří do skupiny Eccher, která dosáhla v roce 2017 obratu přes miliardu euro. Firma podle svých stránek většinu tržeb získává v zahraničí. Její nabídka přichází v době, kdy se v Česku řeší mnohem více než kdy jindy najímání zahraničních firem. Důvodem je kolaps zakázky na modernizaci D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem, kde se na stavbě podílí sdružení s italskou firmou. Italové mají stavět část D3 u Českých Budějovic, konkrétně společnost Salini Impregilo.

ŘSD soutěží stavbu silnice I/68 podruhé. První zakázka skončila nečekaně: ze hry postupně vypadli všichni soutěžící, kteří odmítli podepsat smlouvu. Nabídku totiž stavební firmy podaly v době, kdy nebylo moc práce a šly výrazně pod odhadovanou cenu. Když mělo dojít k podpisu, zjistily, že se situace na trhu značně změnila. První v pořadí bylo sdružení Silnice Group a Váhostav, které nabídlo 1,468 miliardy. Teď je italská nabídka na stejné úrovni.

5,5 kilometrů dlouhá silnice má odvést dopravu z obcí Hnojník a Střítež, současně výrazně zkrátí dobu jízdy. I když jde oficiálně o silnici I. třídy, bude mít parametry dálnice, půjde o čtyřproudou silnici.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
DRABADURA
Host
DRABADURA

Když vidím tu mimoúrovňovou křitovatku na napojení na dálnici D48, tak si říkám, že přesně tak by mělo vypadat T-čkové propojení víceproudých silnic. Jestli se chcete podívat, jak se to dělat nemá, stačí mrknout do mapy na napojení D35 na D11. Tady evidentně projektant přemýšlel a díky poloměru zatáčky se dá najet z jedné silnice bez ztráty rychlosti na druhou – to když pojedete od Ostravy do Prahy po D35 a přijedete k připojení na D11, tak budete kvůli deb*lnímu projektantovi který, udělal nasmysně malej poloměr zatáčky dupat na brzdu ze 130km/h na nějakejch 60 km/h a pak zas dupat… Číst vice »

PetrN
Host
PetrN

hodně jste mě pobavil 😀 když se podíváte podrobně na mapu a projekt, tak zjistíte že směr Ostrava-Praha D35xD11 a také větve plánované křižovatky I/68xD48 u Třanovic mají obdobný poloměr cca 150m !!! Jedna z nejvelkorysejších polopřímých větví MÚK v ČR směr Otrokovice-Brno D55xD1 má poloměr cca 260m a dá se projet 100-120 km/h.

DRABADURA
Host
DRABADURA

Děkuji za reakci a také za přeměření poloměrů odbočných a přípojných větví na T-čkových mimoúrovňových křižovatkách v ČR. Jak sám píšetě, nejlepší dosavadní řešení je na odbočné větvi směr Otrokovice-Brno D55xD1. Ovšem já měl ve svém příspěvku na mysli hlavně TVAR KŘÍŽENÍ i když jsem se pravda rozohnil kvůli tomu pomalému odpojování a napojování, takže to v tom zapadlo. Kdyby všechny T-čkové MÚK měli tvar křížení jako I/68xD48, pak by nebylo krkolomné udělat na nich poloměr 300m a šlo by plynule přejet z jedné dálnice na druhou, bez ztráty rychlosti.

PetrN
Host
PetrN

No evidentně chtějí polopřímé rampy od Třince na oba směry na D48 (F-M i PL). Budou tam spojovací kolektory, jelikož méně než 1km od I/68xD48 je plánované odbočení I/11 směr Havířov, kde se asi přepdokládá silný provoz v relaci Třinec-Havířov, proto ty polopřímé rampy. A kolektorové pásy kvůli plánovaným dvěma blízkým křižovatkám.
https://mapapp.rsd.cz/Upload/Stavby/138/infoletak_s11-havirov-tranovice.pdf

Daniel Mach
Host
Daniel Mach

Spíš než Italové mě zaráží ten projekt křižovatky – hned ve třech úrovních. Což by sem nešla obyčejná trubková křižovatka s jedním mostním objektem? Podle situace tam ve směru na Frýdek místo je.

Pavel
Host
Pavel

A proč si o tom nejdřív něco nezjistíte. Na tuto křižovatku má navazovat křižovatka s dlouho plánovanou přeložkou silnice I/11 Havířov – Třanovice, se kterou se stále aktivně počítá. A aby to splňovalo dálniční normy, tak tam musí být kolektory – což je právě to, co tam nyní vznikne.

Daniel Mach
Host
Daniel Mach

Jestli platí to, co má zveřejněno ŘSD :
https://mapapp.rsd.cz/Upload/Stavby/138/infoletak_s11-havirov-tranovice.pdf
… tak je můj podiv stále stejný. V Čechách se staví daleko jednodušší křižovatky. Proč je to na Moravě jinak, to netuším.

PetrN
Host
PetrN

Jednodušeji by to šlo jedině za předpokladu, že by zde vznikl klasicky „kříž“ (nejspíš čtyřlístek), kdyby I/68 přímo navazovala na I/11, ale tady je plánované připojení zmíněných silnic necelých 1000m od sebe…
Ad jednodušší křižovatky, pak to taky někdy dopadne tak, že křižovatka kapacitně nezvládá 🙂

Lip
Host
Lip

Doufám, že je vyřadí za nepřiměřeně nízkou cenu. Nejsem nějaký prosazovatel Eurovie, Strabagu ani Metrostavu, ale radši si připlatím než nějaké italské mafiánské mameluky co to zas nedokončí! Hlavně to jsou prázdné právní schránky bez strojního vybavení. A nemají hlavně ponětí jak to v našem stavebnictví chodí :-))).

čecháček
Host
čecháček

What the heck?

Můžete ozdrojovat aspoň jedno vaše tvrzení nebo jste sem přeběhl z diskuzí na Novinkách?

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Nedivil bych se příliš, kdyby „Lip“ nebyl daleko od pravdy – minimálně pokud jde o tu větu „Hlavně to jsou prázdné právní schránky bez strojního vybavení.“: nemyslím, že by nepočítali s tím, že získají spoustu subdodávek od zdejších firem, a to by se mohlo vymstít.

Ulafme
Host
Ulafme

Eurovia, Strabag a Metrostav subdodavate nepužívají?

Martin V.
Host
Martin V.

Já bych je nechal, ať se předvedou! Na rozdíl od rekonstrukce dálnice za provozu, tady případné selhání nebude mít tak fatální následky.
Pokud by je ŘSD teď vyřadilo, tak se stejně odvolají, celé se to potáhne aspoň rok, dva. Za tu dobu už bude jasné, jestli to postaví nebo ne. Takže žádný čas by se stejně neušetřil.

Pavel 2
Host
Pavel 2

To mě taky napadlo. Ale pokud udělají blbě podklad a nedokončí stavbu, bude muset přijít další, kdo to zase odbagruje a začne znovu. A to už bude stát něco navíc.

Ulafme
Host
Ulafme

Než příště začnete kydat hnůj, tak si zkuste vyhledat informace. Mezi zadávací kritéria ŘSD patří i zkušenosti z oblasti dopravních staveb. A ty najdete pro ony Italy na internetu asi za 10 sekund. Našel byste třeba i to, že ona „mafiánská“ firma je z Udine a byla založena v roce 1831. Ne, to není překlep.

MPE
Host
MPE

Tohle úplně nevypadá na mafiánské mameluky (jakože neříkám, že v itálii nejsou) – ten seznam referencí je celkem impresivní (včetně např. DLR v Londýně)…:

https://en.wikipedia.org/wiki/Rizzani_de_Eccher

Newsletter