Dálkové vlaky na každé dvanáctimilionové letiště, požaduje EU
Vlak ICE Deutsche Bahn a letadlo Star Alliance. Foto: DB
V Česku by požadavek znamenal zajíždění dálkových spojů až na pražské letiště.
V Česku by požadavek znamenal zajíždění dálkových spojů až na pražské letiště.
Stačí napřímit tunel z Veleslavína pod hl. n., pod ním otočit směr jih a využít volného místa na jižním portálu vinohradského tunelu a pokračovat dál dle současného plánu.
U nás aplikace tohoto doporučení opravdu nehrozí. Než my tempem 1 km za pět let trať na letiště dostavíme, tak už budou letadla zakázaná nebo na baterky.
„brání-li takovému spojení zvláštní geografická či významná fyzická omezení“
Počítá se jako fyzické omezení totální demence vlády? Pak je to dobré, nás by se to nařízení netýkalo.
Již při diskusi o té lokálce na Kladno s odbockou na LVH jsem psal,že na Havlák je nutno táhnout VRT. A to jsem ve světě nebyl všude😉❗️
Z toho si nic nedělejte, já zas už někdy na přelomu osmdesátek a devadesátek plánoval VRT tunelem z Prahy do Berouna na Plzeň a Mnichov s odbočkou v tunelu (někde cca pod Rudnou) na ruzyňské letiště a dál do Berlína. Tím by odpadl další VRT výjezd z Prahy směrem na Berlín. Z Prahy by vedly jen dva výjezdy VRT – na Brno a Plzeň (resp na Berlín). Naše největší letiště by tím bylo připojené přímou VRT linkou mezi Berlínem a Vídní/Budapeští. Můj návrh byl odmítnut s tím, že je to delší než přímá varianta přes Prahu 8 a kolem Kralup.… Číst vice »
To je pravda, ale základni poučka stavebni lobby je: „Kudy teče beton, tudy tečou prachy“ ❗️Vy byste jim tím ucpal betonovod😉❓️
Zda že se tu měli lidé od Správy inspirovat🙂 oni si jen plní různá zadání, zda se, politická a lobbistická. Poprvé co se ukázaly první plány ohledně obsluhy letiště železnicí, mi to nedávalo smysl že sice bude VRT, super, ale bohužel ze mě jako v třeba z Basileje do Curychu na letiště nedoveze. Třeba z Brna. Tohle je koncept o ničem. Vídeň je stejne blíž. Určitě vy to přineslo par set tisíc cestujících na letiště více. Možná i milionů.
Souhlas.konecne se to postavi. 👍Nebyt EU,tak by hodne veci v nasi krasne zemi nebylo. Nebo mozna bylo, ale mnohem pozdeji.
Tak tu Vmin 160 km/h chci teda fakt vidět… I v takovém Německu.
To bude asi nějaká hodně zkratkovitá formulace.
Výsostně doporučuji se podívat přímo na konkrétní znění textu – viz níže: Member States shall ensure that, by 31 December 2040, the railway infrastructure of the extended core network, except connections referred to in Article 14(1), point (d) for lines that are part of the network for passenger transport: (a) meets the requirements set out in Article 15(2), point (a) on the passenger lines of the extended core network; (b) for rail sections linking the multimodal passenger hubs of two urban nodes or the multimodal passenger hubs of an urban node and a border crossing point, over 75 % of… Číst vice »
Jj. V Číně mi říkali,že preferují VRT neb kerosin jednou být nemusí ale elektřina bude. Ale zatím ty tratě (a i metro) k letištím ty koleje přivedeme, ty zasíťované plochy se nejhůře využijí i jinak.😉❗️A taky to tak dělají👍❗️
V Německu nevidím žádný problém – úseky „extended core“ – viz níže:
1) Bielefeld – Hannover (VRT),
2) Augsburg – Ulm (VRT),
3) Grafing – Kiefersfelden (konvenční síť)
Na VRT je určitě V vyšší než 160 km/h a ten bod 3) se zřejmě taky podaří splnit v rozsahu těch požadovaných 75 %.
Tak to bude psina, až takovej dálkovej expres bude mrskat okolo Leninky přes Červeňák a Veleslavín 40km/h, aby neporušil noční klid, nebo homonoblesní normičku hluku a otřesu…
Vedle metra druhý tunel, tentokrát snad až na LVH.
Zdravím, na rozdíl od většiny diskutujících s nařízením souhlasím. Jinak ve zdůvodnění byly dvě důležité věci. Všichni jste si vybrali tu druhou : 1) Povinné napojení na dálkovou železnici bude podle EU důležitým krokem ke zlepšení konektivity a dostupnosti pro cestující. 2) Posílit má rovněž konkurenceschopnost železnice oproti vnitrostátním letům. Ta druhá věc je v případě LVH opravdu velmi sporná, s tím souhlasím. Ale to zlepšení konektivity a dostupnosti pro mimopražské cestující považuji osobně za důležité. Záměrně píšu pro mimopražské, protože pražským (a blízské okolí)se většinou Esko vyplatí víc kvůli mnoha přestupním vazbám. Ale pokud vezmeme cestující dál od Prahy,… Číst vice »
Ono tam mimochodem je, že tratě TEN-T budou muset být na 160 km/h a více. To u nás dost koridorů v této síti nesplňuje.
A že celá TEN-T síť musí být pokrytá ERTMS a vyřazeny starší systémy (2030 core). Což se u nás možná i podaří, zajímavé to asi bude v německu, kde nespěchali, majíce PZB.
Nicméně pořád to není definitivní nařízení.
https://transport.ec.europa.eu/news-events/news/provisional-agreement-more-sustainable-and-resilient-trans-european-transport-network-brings-europe-2023-12-19_en
Prosím o zdroj Vaší informace, že trať na letiště (ať už přes Dejvice nebo přes Řepy) je součástí TEN-T.
Pokud vím, tak ne. Ani rozšířené TEN-T (comprehensive)
Kde v předchozím příspěvku vidíš cokoli o tom, že by trať na letiště měla být součástí TEN-T?
Chtělo by to zpět do školy na lekce čtení.
Díky za upřesnění. Článek vypíchnul trať na Praha-Ruzyně, tudíž proto jsem reagoval na Vaši reakci, která je ovšem mimoběžná.
Nebyl byste první, kdo mi tvrdí, že současná trať na Ruzyň je v Core TEN-T. IMHO není. A ani v Comprehensive.
A o tunelu pod Prahou 6 ani nemluvě.
Nic takového můj příspěvek neobsahuje.
Jako v ramci udrzitelnosti dopravy investovat dalsi desitky miliard do zatraktivneni letist? Zajimava myslenka…
To je prostě EU bizár nařídí povinnou dálkovku na letiště a zároveň zakáže letadla.
Ne, směřuje to k tomu, aby bylo možné odstranit krátké přípojné lety a nahradit je vlaky.
Prostě na cestu do USA se letadlu nevyhnete. Ale z ČR téměř výhradně s přestupem. A ten bude potenciálně možné nahradit vlakem, při dobrém propojení železnice a letiště.
Ale opravdu asi jen potenciálně. Ve vámi zmiňovaném případě letu do USA s přestupem by to znamenalo dostat se z ČR vlakem nejspíše do FRA, AMS či CDG. Na to bude jízdní doba vlaku vždy příliš dlouhá, aby to dávalo smysl oproti přípojnému letu. Ona je ta směrnice mířena spíše na velké země, aby se v nich vyrušily vnitrostátní přípojné lety. Tam to smysl dává, pokud bude jízdní doba vlaku do cca 3 hodin a přípojným letem by nešlo dosáhnout časové úspory. Bude to ale také otázka peněz, aby ty navazující vlaky do cíle cesty nebyly dražší než potenciální přípojný… Číst vice »
A když nějaké letiště v roce 2041 poklesne pod 12 mil.? 🙂
Nebo naopak – co když právě vlivem chybějící železniční dálkové dopravy je to letiště pod 12 mil. cestujícími, takže je z obliga? 🙂
A počet spojů tam stanoven nebude, tzn. potenciální napojení s naprosto minimálním počtem dálkových (mmch. to jsou dle EU které?) spojů by „prošlo“?
Díky woke progresívní EU politice se přece v roce 2041 létat nebude, lety se zakážou jako už úspěšně testují ve Francii, zároveň bude železnice stávkovat a všichni budou sedět doma v jeskyni na zachráněné planetě.
Létat se bude. Ale omezí se zbytečné lety hlavně na kratší vzdálenosti. Ve Francii mají zákaz tam, kde je VRT.
A protože cestující odmítli pochopit, že jsou to pro ně zbytečné lety, museli se jim v rámci šíření progresivního dobra zakázat, takhle se postupně zakážou i další.
Kdyby TGV bylo v těch relacích takové terno, přebralo by to letadlům cestující samo, bez úřednického diktátu, stejně jako se stalo u nás do Ostravy, kam před dokončenim koridoru a zavedením konkurence létalo z Prahy 4x denně. Toto evidentně zbytečné lety nebyly, protože s nimi lidi létaly.
Tak to by pomohlo Praze a letišti,zkrátka dobrej nápad!
Já jako laik odhaduji, že se půjde cestou minimalizaci státních investic, neboť na to státní kasa nemá = je prázdná a zadlužená.
Tj. primárně se pozornost znovu zaměří na letiště Vodochody.
A sekundárně bych si tipl, že dojde ke zpola-zcivilnění Letiště Kbely po vzoru Letiště Pardubice = zejména v návaznosti na přestavbu Letňan (nejen konverze tamního travnatého letiště, ale taky brownfieldy bývalé fabriky Avia https://www.e15.cz/byznys/reality-a-stavebnictvi/brownfield-avia-v-letnanech-dal-chatra-misto-bytu-budou-sklady-vyhrozuje-mestu-developer-1398724)
Tj. odpadne nutnost další dráhy v Ruzyni a bude stačit elektrifikaci vedlejší tratě přes Dejvice resp. ze Smíchova přes Řepy na ruzyňské letiště.
Letiště Letňany se bude rušit. Bude tam park nebo zástavba. Rozšíření Ruzyně se zaplatí provozem a HDP z turismu úplně v pohodě. Stačilo by to i na výstavbu trati.
Kbely pro civilní je nesmysl.
Vždyť píšu o konverzi travnatého pole sloužícího pro lehká letadla v P-Letňany.
A proč by stát nemohl mít 3 samostatná letiště v Pražské aglomeraci? Ke kterým by měl jednu servisní firmu Letiště Praha/Řed.let.provozu?
Vždyť takto funguje např. AČR = má podpůrné jednotky ve specializované jednotce:
ženijní pluk,
dělostřelecký pluk,
průzkumný pluk,
protiletadlový pluk,
logistický pluk,
letka výsadkových vrtulníků,
letka MEDEVAC,…
A k těmto podpůrným má 4 samostatné bojové jednotky:
4. brigáda
43. pluk/brigáda
7. brigáda
Hradní stráž plus teritoriální aktivní zálohy v jednotlivých krajích
Proč by nemohl mít tři letiště v Praze? Protože je to nesmysl, asi něco podobného jako pro zvýšení kapacity postavit druhou dálnici paralelně k první… striktně vzato není nemožné, „akorát“ je to kravina.
Když už ty 3 letiště existují (neptejte se mě proč), tak proč tedy stavět za velmi zhruba 50 miliard NOVOU letištní infastrukturu v Praha-Ruzyně? Zdroj viz https://zdopravy.cz/rozvoj-prazskeho-letiste-plany-jsou-stridmejsi-prioritou-je-novy-terminal-179173/ Stát a ani Letiště Praha+ŘLP ty desítky miliard nemá. A když už, tak lepší by bylo, aby si vytahoval dividendy z Letiště Praha. Nebo aby za tučné nájemné ty 3 letiště pronajal/prodal v jednom balíku (Ruzyně,Kbely,Vodochody). A nechal by si pouze letiště Praha-Východ/Pardubice Zvláště, když není jisté, zda existuje solventní poptávka na zdvojnásobení kapacity Praha-Ruzyně za velmi zhruba 50 miliardovou investici. Lepší investovat půl či jednu miliardu do Kbel/Vodochod než 50 miliard do… Číst vice »
Slušnej matroš 🙂
Tak si to rozeberme 1. Elektrifikaci tratě ze Smíchova směr Ruzyň chtěla zainvestovat už v 2019 privátní firma. A jde-li o trať na Ruzyň přes Dejvice, tak kdoby asi tak zaplatil desítky miliard za tunel, když peníze jsou tak možná leda na prostou elektrifikaci současné tratě? 2. Letiště Vodochody přece chtěli nabídnout i Armádě ČR, takže určitě nemají nic proti civilním aerolinkám https://zdopravy.cz/prodej-aera-vodochody-je-dokonceny-novy-majitel-uz-s-velkym-letistem-nepocita-93214/ popř. GA nebo cargu. 3. Letiště Praha-Kbely = tak si spočtěte zbývající životnost tamních armádních Mi-8S a Mi-17. A ani Sokoly nejsou kdovíjak perspektivní. A jaký asi dává smysl, létat vrtulníkem z Karlových Varů (návrh letos v… Číst vice »
Tim, ze ten matriš budete přesypávat sem a tam, se jeho kvalita nezlepši…
Inu státní kasa je po Babišově/Okamurově vládě prázdná a zadlužená. A protože náš národ nemá dost dětí, tak nebude líp.
Musí se šetřit. Velice moc, moc, moc šetřit ve státních výdajích.
Takže bych se hodně divil, kdyby dálkový vlak o 12, spíše 15 vagonech jezdil přes Dejvice nebo přes Řepy na Letiště Ruzyň, už kvůli délce nástupišt..
Axel tu rozjel prezentaci jednotlivých resortů 😊. Dnes zdravotnictví a obranu, zítra tipuji místní rozvoj nebo zemědělství 😇😁.
Vážený pane nádražák, paní nádražačka,
Psal jste v jiné diskuzi, že na mě nebudete reagovat.
Inu toť „zasloužilý železničář“ Vašeho kalibru, jehož tvrzení je tak solidní jako „pevné možná“
-:)
Zaprvé nejsem nádražák 😎. Zadruhé jsem reagoval na kolegu, ne na Vás 🙂 tak se pořád nevtírejte 😊.
Jste nádražák. A víte proč? Protože kdokoli odporuje Axelovi musí být nádražák nebo zasloužilý železničář. A proč to tak je? Protože to Axel řekl. 🙂
Vlastně mate pravdu. Co rekne Axel, to je svaté a jiná pravda neni😎. Jdu do kouta se stydět😇.
Pravda, to jsem přehlédnul.
Na druhé straně je faktem, že nesmyslně používáte nick „Axel“, přestože modré na šedém mám uvedeno „Ech“.
Inu zasloužilý železničář Vašeho kalibru se takovou prkotinou nenechá vykolejit = dotace na fláčky musí být i kdyby na chleba nebylo
Čímž za mě končím s Vámi tento OT.
Vpád flašinetu zkazil celé vánoční a novoroční svátky.
Díval jste se nekdy aspoň jedním okem na technická data strojů co plácáte dohromady??
L-410: Maximální rychlost Vmo: 181 KIAS (335 km/h)
To není ani dvojnásobek toho co mají dneska vrtulníky.. a pak to v jedné větě srovnáte s bizjetem!
Asi je to házení hrachu na zeď… vlastně určitě… ale. 1. Státní kasa není prázdná. Je deficitní, to jsou dost rozdílné věci. Rozhodně je pro budoucnost výhodnější značnou část toho balíku rozumně proinvestovat (což má potenciál budoucích výnosů a kvalit) než prožrat (z toho není nic). Co se týče investic do letiště tak to je v tomto finančně soběstačné, spíše naopak státu přímo vydělává nějakou tu miliardu na ziscích. 2. Vodochody, to teda nevím. Dlouho se o tom povídalo a kde nic tu nic. Kdo tam bude investovat, aby to mělo návratnost? Někdo z lowcostu si pak (jednou) zaplatí VRT… Číst vice »
Můj osobní názor (ale zdaleka nemám jej tak dobře promyšlený/ozdrojovaný jako je můj názor železnici v ČR):
Vzhledem k tomu, že vymíráme a nemáme dost elektriky, tak státní investice (na dluh) půjdou do:
-aby si rodiče vychovali aspoň ještě jedno dítě
-energetických úspor
-možná do masivní stavby zdrojů elektriky.
Ovšem pokud budeme plánovat utrácet za nesmysl typu tunel na rychlost 160 km/h z Praha-Bubny na Letiště Ruzyň, tak nám na takové nesmysly nepůjčí.
Naopak: zdraží nám úroky = zopakuje se scénář „insolvence Sazka“, akorát v mnohem větším měřítku.
Už ne, prosím.
Prý Sazka 😁. Vida, krome zdravotnictví a obrany už jsme i v loteriích 😁.
Stačí tam protáhnout jeden R do Rakovníka a je to. Jinak hlavně tedy jestli to EU taky zaplatí – ze svého strhnutím z platů eurokomisařů, poslanců a zbytečných úředníků.
Sranda, v Brnmě prosadili „že musí dálkové do středu města“ a tak přesun zas miliardy, jakmile skolaudují, tak jimm EU zakáže rychlovlaky ve středu města 😀 Piráti jsou za blbce spolu s ODS Brno 😀
To jste špatně pochopil. Mají být do středu města i na letiště. Logicky aby klesla automobilová doprava.
Jak říkám pořád. Jsme zaostalou zemí.
Bohužel. A je to způsobeno tema lidma co si vybíráme do sněmovny (a to teď nemyslím nynější vládu, ale vlastně úplně každou vládu od 89-čest výjimkám-jako p. Schwarzenberg a hrstka dalších) a jejich nesystematickými opatřeními…
Žádný problém, když to vymysleli, tak ať to také zaplatí. Jinak to u nás nikdy nebude.
Tak zrovna VRT tratě jsou propláceny z EU celkem hodně..
Máte pocit, že EU na železniční stavby nepřispívá? To to teda moc nesledujete.
Rok 2023 a Praha stale nema vlak na letiste, proto radsi letam z Vidne kde se citim na urovni roku 2023!
tak pozadat o to eupolitici mohou, ale je to jen placnuti do vody……..pokud si to nezaplati tak to nebude….viz dnesni stav a dekady trvajici trnita cesta do nikam
Ale to není o penězích, ale naši vlastní neschopnosti realizovat infrastrukturní stavby. Neboli ani peníze nepomůžou
Stavby realizovat umíme, co neumíme, nebo s čím si nevíme rady, jsou mymbisté. A zde je každá rada drahá, zejména když se jedná o VIP lokalitu.
pradvou je, ze pozemky kole letiste, jichz by se to dotykalo, jsou predmetem zajmu spekulantu, sibru a smelinaru uz odedavna
Vlak na letiště má, jenže tam žádný osobní nezajíždí. https://mapy.cz/dopravni?pano=1&pid=76009790&newest=1&yaw=3.689&fov=0.168&pitch=-0.004&x=14.2511639&y=50.1194434&z=15
To je tak daleko ten termín že bych to nejmíň 10 let neřešil (nijak jinak než doposud). Tam je tolik možností (počítat s přestupem, poslat semtam nějaký vla na letiště „okolo“, postavit lepší spojku Hlavák-MasNa) že by fakt bylo lepší počkat jak se to bude vyvíjet. Klidně se třeba i může stát že za tu dobu potlačí/zdraží lety natolik že klesne počet letů na Ruzyni…
To by šlo, ale asi ne u nás. U nás má všecko (na dráze speciálně) zpoždění minimálně 10 let, takže to chce začít „hned“ a i tak bude možná pozdě
Jak přesně bude vynucovaná rychlost 160 km/h zmíněná v posledním odstavci? Bude to jak doposud SŽ moci obcházet potěmkinovskou podmínkou „pouze pro klopidla“?
Chudáci ve Vídni.
Tam jim na letiště zajíždí snad každý Railjet z Westbahn, ale trať na letiště má jen Vmax 120 a nemá moc smysl na ten kousek zvyšovat rychlost.
Tak u vlaků to není problém splnit (a požadavek je stanoven na vlaky), horší to bude u tratí.
Ne, dá se tam cedule 160, ale taky se tam navždy dá „pomalá jízda“ tou rychlostí, kolik ta trať zvládá. A je to… 😀
Cílem je omezit lety na krátké vzádlenosti a nahradit je dálkovým vlakem. První otázka: Které lety by to v Praze měly být? GA neřešme, tím se dálkový vlak nezaplní. Praha je letiště pro „místní obsluhu“ v rámci 150 km vzdáleného okolí, nikoliv přestupní hub. Brno lítá z Vídně, Ostravsko to má blíž do Katovic. S výjimkou Ostravy se nic z toho nelétá a dálkový vlak na Ruzyni je pro směr Ostrava-Katovice zcela irelevantní. Kdo chce z Prahy do Brna, Ostravy a pod, ten na letiště v Ruzyni nejede vůbec. Pro nahrazení letů Praha-Mnichov a Praha-Berlín je dálkový vlak na letiště… Číst vice »
Respektive, pokud by bylo (bohulibým) úmyslem umožnit místo (například) letu Pha-Mnichov jízdu vlakem, musí se začít úplně někde jinde než rychlou přípojkou na letiště, to už bude to úplně poslední!
Přesně to jsem měl na mysli.
Nebojte, San Marino, Andorra, nebo dokonce i Lucembursko, pokud jde o omezení vnitrostátních letů, tyhle návrhy vůbec nezajímají.
Velikostně je nám blíž Rakousko a Bavorsko, jakožto spolková země. Takže bych se spíš ptal na vnitrostátní lety v Bavorsku.
Pokud bych chtěl tahat špeky, tak nebojte, zásoba je značná. Francouzská Guyana, je v EU a platí tam Euro. Vlakem z kontinentu? 😀
Nejde o to nahradit lety mezi městy v jedné zemi, ale hlavně takové, kdy přiletíte např. z Dubaje do Mnichova, a pak byste letěl dál do Prahy. Místo toho by byl vlak.
(Fakt, že přímé spoje z Dubaje do Prahy existují, je pro potřebu ilustračního příkladu ignorován.)
V čem je tak velká výhoda, že VRT zastavuje i na letišti?
Většina cestujících míří do daného (velkého) města, zbytek různě po republice / okolí. Cestujících co by využili přestup na VRT a jeli třeba pár set km, těch bude minimum – a jen pro ně to bude výhodnější než „regionální vlak do města, přestup na pravidelně jezdící VRT“.
Nevýhodou VRT přes letiště je totiž prodloužení cestovní doby všem pasažérům, co na letišti nevystupují. A takových ztracených cestovatelských člověkohodin bude IMHO obecně více, než člověkohodin získaných ušetřením přestupu ve městě.
Tak se to udělá tak, že zajede napřed na hlavák, pak zpátky na Libeň, pak bubny a dál na letiště. Je to sice de**lní, ale vlk se nažere a koza zůstane celá
Minimálně jedno EC je tam už plánované přes Smíchovské nádraží po Semmeringu nebo přes Hlubočepy. Záleží na elektrifikaci. Ale spíš ty Hlubočepy.
Samozřejmě určitě existují letiště kde by byla vysloveně škoda nezastavit… ale nebudou to zdaleka všechna.
Jasně, některá letiště jsou hezky při trase, takže je lepší zastavit na nich buď „navíc“ cestou do města, anebo i minout vlastní město (Koln – Frankfurt Flughafen – Basel nezajíždí na Frankfurt Hbf, zbytečná zajížďka).
Ale to závisí na místní geografii a trasování železnic a rozhodně se nehodí na *každé* (dostatečně velké) letiště, jak se nám zde někdo snaží vnutit.
Jeďte se podívat na Frankfurt nM Fernbahnhof a uvidíte, obsluhuje celý jihozápad Německa a o zpoždění pro trasy přes Mannheim/Kolín se nedá mluvit.
Viz odpověď výše, loni jsem tamtudy zrovna jel 🙂
Na druhou stranu napojit na VRT síť taková letiště jako jsou v Madridu, Hamburku, nebo i Berlíně, Mnichově, Vídni, Bukurešti, Benátkách,.. – co by se tím získalo?
Proč takové pravidlo dle EU *musí* být na každém takovém letišti? (nekontroloval jsem počty pasažérů) Proč to má být nařízeno a ne jen doporučeno jako „best practices“ navázání modů dopravy, (jen tam) kde to má smysl?
Protože ten smysl se bude teprve zkoumat. Není to první věc, která nebyla v souladu se „smyslem“ odprezentována. Po přezkoumání smyslu bude nařízení změněno na doporučení, anebo si státy, jako obvykle, vyjednají výjimky z nařízení.
Viz Leipzig / Halle Fluchthafen.
Přístav pro útěky? Boží překlep 🙂 🙂
Protože se chystají zakázat letadla na krátké trasy. A nákazou prodej kombinací letenka+vlak.
Dobře. Pokud nemám letět Praha-Mnichov, ale jet do Mnichova vlakem… tak k čemu mi je zajíždění EC, IC, VR na LKPR?
Pochopím to u letišť, kde se přesedá z feederu na dálkové lety. Frankfurt například. Nepoletím tam z Norinberku, pojedu tam vlakem.
Tam ale DÁLKOVÉ vlaky nezastavují.
Náhrada krátkých vnitrostátních/vnitroEU letů.
Teoreticky docela lákavá vize, která by mohla zkrátit čas strávený přepravou. Např. propojení Brusel-Praha, které jsem nedávno pracovně řešil – letecky dvě hodiny (plus čas na odbavení, takže čtyři), kombinace vlak-bus minimálně dvanáct, cestu do výchozí a z cílové stanice jsem nepočítal. Bohužel neexistuje přímý rychlý vlakový spoj, který by ten let nahradil. O kolik by se cesta zkrátila, kdyby existovala dobrá VRT až do Prahy?
No ale taková VRT Praha-Brusel vám nemusí zajíždět na letiště – proč taky?
Takové VRT trati určitě potřebujeme, o tom žádná. I když bohužel na vzdálenost Praha-Brusel bude vlak asi vždy pomalejší..
Na letiště bude zajíždět kvůli tomu, aby nabrala cestující ze zemí mimo EU, kteří tam přiletí, a pak by pokračovali vnitroevropským letem jinam. Příklad uvádím o kousek jinde.
Takových tranzitních cestujících bude v Praze že by je na ruce spočítal, tedy pokud na sobě LKPR zásadně nezapracuje a nestane se HUBem nějakého významného dopravce (a ne, český aeroklub už to nebude)…
Neříkám že sem nemůžou přiletět cizinci turisti a pak pokračovat dále po Evropě, ale ti si mezitím budou chtít prohlédnout město takže chtějí napřed do centra, a vystoupí tam i kdyby to náhodou jelo dál…
Viz můj původní příspěvek – kolik je takových cestujících, kterým se uspoří čas na cestě? A kolik cestujících z vlaků bude mít delší cestu, protože extra zastávka na letišti?
Proč počítáte na odbavení 4 hodiny? To je nesmysl.
(oprava – dvě … už je pozdě)
Naposledy, co jsem se díval, byl požadavek být na letišti minimálně dvě hodiny předem. A je fakt, že to odbavení stovky lidí fakt zabralo přes hodinu, takže dvouhodinový čas je relevantní. Plus čas na nějaké pozemní manévry letadla atd., který se do čistého času letu nepočítá. Rázem jsou ze dvou hodin čtyři.
Nekoukejte na nějaké požadavky. Ty požadavky jsou tam bambilion let.
Realita je taková, že dvě hodiny před odletem chodí jenom cvoci, co letí poprvé s cestovkou. Normální doba pro příchod na letiště je hodina a méně (v závislosti na tom, jestli máte odbavenou bagáž, nebo ne).
Pozemní manévry jsou samozřejmě v době letu započítané – časy, které máte v leťáku jsou gate-to-gate, a jsou celkem dosti nadsazené.
Rozdělíme letiště na 3 podle terminálů a je to. 🙂
Konečně racionální nápad, jak vy k my, tak my k vy…
To už máme, PRG rozděleno na PRG, Pardubice a Budějovice 🙂
Letiště V.Havla – Letiště M.Klause a Letiště M.Z.Jelzina…ták s tím vydrbeme předpokládejme, že 3x12M cestujících tu dlouho nebude.
Ještě by mohli předepsat parametry trati aby to nešlo Švejkočeskou cestou, tzn jednokolejka a dvojitá odbočka či úvratě bez elektrifikace. Nebo metro, je mi to jedno. Kde je u letiště rozum vlak už dávno jede.
Metro na 160, s přímými vozy do Brna 🙂
Nene, budem jezdit trolejbusem nebo tágem. To je in, že ? 🤮
Co je na tom OUT? Není to dostatečně módní??
Hele, to bychom skoro kopírovali Bukurešť, tam to maj bez úvratí.
Až rok 2040? Tak to se to začne řešit na podzim 2039…
Studie železničního uzlu Praha, která to řeší je téměř hotová. Poté bude must SŽ a MD vybrat konkrétní varianty a naprojektovat. Věřím osobně v PPP na něco i v Praze. Nebo tunel na Beroun jako PPP.
Např zrovna u nás tohle nefunguje ne proto, že by to nebylo potřeba, ale protože náš stát neumí k letišti přivést ani lokální trať desítky let. Rychlotratě se nám vyhýbají obloukem. Kdyby tak aspoň tlak z Bruselu udělal něco s touhle neschopností.
Tak zrovna tohle dává smysl úplně výbornej, protože při nějakém komplexnějším cestování je nejhorší čas strávenej nahlucho přejížděním z letiště na nádraží atd. Pokud člověk létá po Evropě, ušetří letem např 2 hodiny oproti cestě autem. A pak je spálí přesunem v rámci města. Kdyby tohle vynutilo vznik integrovaných cestovních hubů, tak by to opravdu pomohlo.
No to určitě. Máte tam být minimálně hodinu předem ale největším problémem je půlhodinový (s rezervou) přejezd…
Přejezd, který se může snadno zvrtnout. Je lepší, když existuje dobré spojení, než když musím doufat, že ze čtyř různých forem hromadné dopravy všechny budou fungovat bez problémů.
Já bych na to šel hezky česky. Nová „dálková“ linka EX666 ze stanice Praha – Hlavní nádraží (pro dálkovou dopravu) přes Prahu – Libeň (Uvrať), Prahu – Masarykovo nádraží (Uvrať a přestup na osobní vlaky), Prahu – Dejvice (přestup na MHD) s konečnou stanicí Praha – Letiště Václava Havla. Ideálně v taktu 30 minut, dvojicí CityElefantů doplněných uprostřed o jedno Wrmz (kdyby někdo měl hlad).
V nějhorším poslat Hradecké a Valašské expresy z Vysočan a Libně přes Negrelliho viadukt na letiště a je to. Ty nové od Jihlavy, co pojedou po VRT, by tam nakonec mohly zamířit taky.
Hradecké by mohly jet až do Kladna, pak by se i naplnily.
Proč zas Valašské? Ty už odnesly zastavování v dírách typu Červenka a Lipník. To nestačí?
Protože „kocour“ bydlí jinde a jím navržené vlaky jsou mu u zadnice.
A nebo chci mít přímý vlak na letiště v Praze 😀
Byl to jen příklad jak obejít unijní blbost, ne hotový návrh. Čistě teoreticky může souprava Valašského expresu v Libni změnit číslo a pokračovat na Hlavní, přímé vozy na letiště vezme poté lokomotiva pod původním číslem vlaku. Nebo dvě jednotky spojené, Yossarian i Kefalín by vymysleli určitě něco lepšího.
A proč, když máte letiště ve Vídni. Vyjedete ze zatáčky a za okamžik jste tam. K čemu je vám Ruzyně dobrá?
No třeba z valašska, když už je řeč o valašských expresech, mám pohodlně přímý vlak do Prahy a ne do Vídně, takže proč ne? Akorát ještě člověk musí počítat s tím kodrcáním přes Prahu z hlaváku…
Dálkové vlaky (asi 1 linka) by měli jezdit z Prahlaváku na Havliště přes Semmering (a bez úvratí).
Ale zajímalo by mě, jestli by uspěla linka odněkud z východu se zastavením Libeň, Vltavská, Dejvice/Veleslavín, Havliště a asi do Kladna (protože na Havlišti nebude prostor na dlouhé stání). A nebo na odstavení do Hostivic či jinam?
Semmering mně taky napadl, jen už nevím jak se tam dostat z hlavního :D. Přímo na Smíchov už moc ne, most inteligence asi taky ne :D. To ta Uvrať přes Smíchov bude lepší
Na Smíchově žádná úvrať nebude, to co tam je je dočasný stav, který se odstraní přestavbou Smíchova. A jestli myslíte, že nová konstrukce na mostě přes Vltavu pod Vyšehradem neprojde, tak jste velký pesimista.
A taky by něco mohlo jezdit z Negreláku do NSII pod Prahlavák (Opera).
A z NSII pak dále směrem na Budějovice. Cokoliv. Blbé je, že dál za Kladnem jsou průmyslové dráhy pro dopravu uhlí do pražských továrem, které nebyly nikdy stavěné jako rychlé spojení různých koutů země. Císař Ferdinand … měli také větší kasu.
Normálně přes Smíchovské nádraží budou přímé koleje.
Ve verzi „Tachyosprinter“ zkratkou z Libně do Buben po té jednokolejné rychlodráze mimo Masarykovo nádraží, nad oblouky s fair trade obchody, komunitními centry a šiša čajovnami. Vozba vodíková, od 2050 fotonová, s detekcí, zda před vlakem není koza v profilu.
Kozy budou tou dobou (fotonová vozba) nejspíš zakázané a na myši ve stodole bude potřeba emisní povolenka.
Děláte si hezky srandu, ale dálkové trasy na Letiště/Kladno se pravděpodobně povedou přes Hlavní, Smíchov a Semering nebo Hlubočepy k Letišti.
Začal bych u drobností: všemocná EU neumí ani sjednotit povinnou výbavu v autech a už staví rychlovlaky. 😂
Nemusíme ani opustit železnici, viz nedávný článek o švýcarských vlacích, které nesmí do Itálie 🙂
Od když že je to Švýcarsko v EU?
Kde sídlí papež? Tak vidíte. Itále může být papežštější než než papežova garda!
Celé je to jen další průkaz neschopnosti a nabubřelosti úředníků v Bruseli, jímž chtějí nařizovat své zglajchšaltované představy o jednotném i jediném možném a správném světa běhu: každé letiště má svůj smysluplný atrakční obvod a dopravu na ně a z něho je třeba přizpůsobit potřebám toho obvodu, nikoli nějaké pustě teoretické chimérické vizi úředníků. Tam, kde bude kvalitní napojení letiště na dálkovou železniční síť skutečně potřebné a užitečné, si vývoj dříve či později výstavbu takového napojení vynutí, i kdyby to nikdo z Brusele nenařizoval, a tam, kde kvůli tomu dosavadní výhled nenasvědčuje, stačí dělat to, co možnému budoucímu rozvoji nebude… Číst vice »
Chapu vas pohled , ale kdyz je politiky obvodu tupoun co sbira sve body ve svem okrese a dál nedohledne je potreba prikaz zhora nekoho kdo dohledne dal nez 1km od okresu! Proc myslite ze neni metro z dejvicke protazene logicky do Ruzine tak jak bylo v PLANU? Ano je to pro nabubrele ego tehdejsiho starosty P5 kterej zneuzil sveho vlivu a prosadil si odbocku do Motola a to je cele!!!! Jen politicke body a mame metro koncici v poli za nemocnici 😀 misto aby vedlo na letiste… Pak musi prijit Brusel aby tem ****tum naridil logicke veci! Mne prijde… Číst vice »
Souhlas s jednou drobnou odchylkou: k té nemocnici bych odbočku trasy metra určitě nezatracoval (už proto, že jsem tam musel metra, bohužel, už mnohokrát sám využít), ale stejně důležitý směr by samozřejmě byl i z |Veleslavína na letiště, takže jednoznačně užitečné by bylo rozdvojení trasy „A“. Jenže důležitější tehdy byli „zasloužilí modří ptáci“ Jančík a Bém …
A že teď končí trasa „A“ tak hloupě jako de facto věčné provizorium v podivné pustině i bez parkoviště „P+R“ a i bez logické další stanice někde v prostoru Vypichu, to už je jen jiná (další) kapitola té nešťastné tragikomedie.
Pokud je akceptovaný přestup metro-dálkový vlak, nevidím důvod proč neakceptovat přestup regionální vlak-dálkový vlak. Takže řešení už je ve výstavbě…
Nechce se mi věřit, že pohádce o tom, jak v Bruselu sedí neomylní, dobromyslní a nezkorumpovaní rádci, někdo opravdu věří. A že nějací úředníci 1000 km daleko mají opravovat demokraticky zvolené politiky nebo dokonce jejich voliče.
Přičemž dálkový vlak na letiště v Praze s cílem omezení vnitrostátních letů je … námět na kreslený vtip od čtyřlístka.
PS: V Budějovicích by se toho moli chytit 😀
V Českých Budějovicích trať na letiště je. Jedná se o vlečka z Boršova nad Vltavou.
Mimochodem zdejší letiště má zastavku MHD cca 100 od bývalé vstupní brány a dálkové autobusy z Prahy do Českého Kromluva a Rakouska jezdí okolo.
Úředníci v Bruselu o ničem nerozhodují, jenom na základě poptávky demokraticky zvolených politiků (nebo přímo občanů, pokud seženou milion podpisů) připravují návrhy legislativy, kterou dávají ke schválení těm stejným politikům. Akorát když je něco nepopulární, politici to rádi hází na ty úředníky.
Brusel, bez Bruselu, jako hrad, bez hradu, Brusele jedině podle Babiš, bez Babiše a jeho tzv. češtiny…
Brusel stejně jako Bruntál má citově zbarvené skloňování.
Už vidím, jak napíšete, nebo řeknete z „Bruntále přijelo auto“… Ale chápu, možná na Moravě, tam je tak „ten okurek“, nikoli správně česky „ta okurka“…
Vypíchnu jednu část s kterou plně souhlasím – co chce (někdo) rychlostně (dálkově…) napojovat na síť která ještě doposud (rychlostně) neexistuje? Nebo má mít řešení dálkové dopravy (rychlostní…) přes město přednost před řešením mezi městy?? Potěmkiáda???
Tak tohle bych nazval typickou bruselštinou 😀
Před dvaceti lety mohli tlačit na infrastrukturu, poskytovat podporu jak v přípravě, zákonech, finance na výstavbu a jejich ohlídání, tak to ne. Tohle mohla být opravdová sílá EU a pomoc všem státům, oni si radši po 20 letech řeknou, že jim určí, jak mají tratě probíhat, ačkoli spousta států má postaveno, nebo naplánováno 😀
Předpokládám, až všechny státy budou mít hotovou digitalizaci, tak EU příjde a vydá regulaci, která bude u většiny znamenat překopat architekturu systémů. Přitom mohli už dvacet let pomáhat, poskytovat zkušenosti mezi zeměmi, best practices atd.
Copak on někdo těm zemím brání, aby si zkušenosti vyměňovaly a s přípravou všeho možného pomáhaly nebo postupovaly společně? Leda tak ego, neschopnost a paragraf „nikdy se to tak nedělalo“.
Když,, když to by jsme si za problémy mohli sami, takhle je svedeme na zlé oni..
Ne že by nikdo neposkytoval na dopravní stavby dotace i půjčky, bez nich bysme u nás neměli už lautr nic!
Já normálně nemám rád, když někdo něco někomu nařizuje, o to víc EU nějakému státu, nebo stát občanovi, že musí a musí a musí. Ale v tomto případě jsem těžce rozpolcen. Protože u trati na letiště to 30 let je tak, že bychom strašně moc chtěli, ale vždy se najde nějaký důvod, proč to nejde. Tak třeba toto konečně pomůže.
Presne! Metro bylo naplanovane z dejvicke rovnou na letiste pak kdyz se konecne zacne stavet najdou se penize tak prijde politik s vlivem co zbira body a uhne do pole v motole to proste nevymyslis
Já se v Motole pohybuji celkem dost často (i když většinou ne tím metrem, abyste mě mohl považovat za zaujatého), ale můžete mi prosím říct, kde je tam to pole? 🙂 Je tam lesík, skládka/navážka nějakého stavebního odpadu, pak nějaká větší nemocnice, ale o poli tedy fakt nevím… Jinak abych ještě doplnil, já jsem určitě také pro to, aby na letiště vedla kolejová doprava, ale argumenty pro to, proč by to měl být vlak a proč by to nemělo být metro, které byly napsány už tolikrát, mi přijdou celkem rozumné… Metro je výrazně dražší (hlavně na výstavbu) a a jeho… Číst vice »
Souhlas, přičemž v Ruzyni je takové stejné „pole“ jako v Motole, ne-li ještě větší.
Tak ono s tou motolskou skládkou bude ještě sranda… Pomalu se sesouva, bude třeba sanace… Hezký popsáno zde možno najít novější info ale tohle je hezkej soupis… https://nasregion.cz/motolska-skladka-obsahuje-nebezpecny-odpad-a-nikdo-tam-nesmi-na-revitalizaci-ale-praha-5-nema-penize-20528/
EU nenařizuje státu – EU jsme my, rozhodnutí je společné, takže, pokud nějaké rozhodnutí přijde, je to rozhodnutí včetně českých zástupců – já zas mnohdy nepochopím, že když mnohá tzv. nařízení vyhovují 26 státům, těžce je proti jeden jediný a často to platí o nás a mnohdy pak interpretujeme spíše skoro přání EU jako bezpodmínečné nařízení a ještě ho zpřísníme v našich zákonech apod. Takže je potřeba vždy hledat v originálech – ne českých předpisech a pak nadávat na patřičné – obvykle Prahu než Brusel. Tím neříkám, že mnohé nápady (velikost banánů apod.) přicházející z Bruselu jsou v pořádku, ale… Číst vice »
chce to nové spojení 2 – napojení negrelliho viaduktu do podzemní stanice u hlavního nádraží
Asi ano, ale rozhodně nenapojujte co ještě ani není… maximálně tak studie, aby se nezačínalo z nuly.
Takže původní myšlenka Pendolina na Semmeringu opět ožívá, akorát už to asi nebude Pendolino.
Nezbývá než udělat další trasu VRT směrem na Karlovy Vary 😉
Normálně se mi y té zprávy udělalo zle… Naštěstí tam je ta varianta, že dostaneme výjimku. UF!
Copak ridic Uber Aiport?
Jakože někdo místo Ubera zvolí raději dálkový vlak? Tomu sám nevěříte a zastávkové příměstské vlaky neřeší ani ta EU, ani váš předřečník.
Přičemž právě zastávkové vlaky budou Uberu konkurovat.
Návrh výhledového linkového vedení počítá s dálkovými vlaky na letiště skrz semmering. Nutně nemusí jít o VRT. Postavit na letiště VRT a ignorovat zastaralou trať na Kladno, která vede kolem a má velký potenciál, by bylo velmi špatně. Však studií vzniklo mnoho a víceméně všechny to potvrdily. I tak předpokládám, že VRT na letiště jednou bude, ale je to jiný projekt pro jinou generaci.
“Vlakem z centra Prahy na letiště by se mohli první cestující dostat přibližně po roce 2030.” 😀
však i rok 2060 je „po roce 2030“ 😀
A co to jednou zrealizovat trochu odvážně. Nove spojení II protáhnout pod Vltavou a tunelem až na letiště a dále VRT na Dráždany plus trat na Kladno a Rakovník. 85 procent by pokryla EU stejne jako VRT v Pobaltí tak na tech 15 procent by se snad penize našly.
Ne. V podstatě tím smícháte S-Bahn a dálkové vlaky na Novém spojeni II, což je ještě horší varianta, než nechat S-Bahn na povrchu a VRT pod zem.
Ach jo. EU se opravdu snaží … aby ji nesnášelo
co nejvíc lidí. Aneb jak pohřbít geniální projekt 🙁
Copak Praha, ale spousta dalších měst v EU si v nedávné době postavila na letiště trať záměrně určenou jen pro regionální vlaky – Helsinky, Bukurešť, Mnichov (ta zatáčka pro RE co doplnily S), Krakov, Varšava (tam později něco „dálkovky“ teda taky dostali). Prakticky všechna letiště kam jezdí dálkové vlaky mají zároveň významnou obsluhu těmi regionálními.
No právě. Praha to taky řeší příměstem a protahovat dálkové vlaky po trati určené výhradně pro příměsto je poněkud … nepraktické.
A co na to chudáci taxikáři ?
Tolik let uspesne bojuji o svuj buziness dokonce i metro zvladli odklonit a ted tohle
Ale železnice nad všemohoucí taxikářskou lobby zvítězila, už se staví!
Ještě nějak vykonšpirovat ropnou lobby, které utekla tak banální věc jako žárovka, namísto petrolejek pro celý svět.
Ajaj. Zpátky na stromy. Zastavit stavbu a přepracovat projekty.
Bilboard „již brzy“ ale může zůstat.
No, vždy když jsem tady někde do diskuze napsal, že VRT na Dresden by měla raději vést přes letiště, schytal jsem tady akorát pěknou bídu. A teď to přijde befelem:-) Viděl jsem to před 20 lety v Amsterdamu, jak přímo pod letištní halou zastavují každých pár minut dálkové i příměstské vlaky. Luxus.
Můžete být úplně v klidu. Zrovna ten nápad na napojení Ruzyně na VRT do Drážďan se přesně vejde do té výjimky fyzických a geografických omezení.
Ale v Amsterdamu není pod letištěm VRT.
Klasicky jeden z produktů bruselské úřednické přezaměstnanosti, do tohohle by EU městům ani letištím kecat neměla…
Jj, jen ať si v těch Čechách jezdí na letiště busem;))nic lepšího si nezaslouží.
Asi jste nikdy nebyl ve Vídni na letišti, jinak byste pochopil, ze toto nejvíc pomůže obyvatelům země nikoliv někomu v Bruselu 😉
Trefa, s-bahnem z Wien flughafen jedu zrovna dneska. Neříkám že je to blbý nápad, pouze je špatně, když to městům a letištím kdokoli vnucuje…
Řekl bych to takhle-chytrému nápověz, hloupého trkni. Myslím, ze napoved jsme už meli dost a jedinym řešením je to trknutí :DD
Národ má takovou vládu, jakou si zaslouží…
Nebojte, není síla, která by Praze vnutila železnici na letiště. Trolejbus na baterky je vrchol pokroku, nic víc nebude. Leda by nás zase někdo okupoval…
Kdyby vedlo metro na letiste tak jak melo a bylo v planu nemusel by Brussel nic vnucovat
Jasně, dálkové metro až na Černý Most. Přímá kolejová spojka mezi trasami A a B sice není, ale přes Céčko by to mělo jít. 🙂
Metro je dálkový vlak? kkti by se mohl napřed informovat o čem se tlačí.
Nechal byste pak ještě přestup bus/metro bez eskalátorů?
V Čechách (i jinde) si zaslouží jezdit na letiště tím, co si postaví.
Tak to se těším v Dublinu…:)
Jinak jak má vypadat vlaková zastávka na letišti v Praze – 200 metrů a dvě hrany? Nebo něco co se bude aspoň podobat Vídni nějak?
Tam jsem zrovna nedávno byl, zatím se jezdí jen autobusy (a ty mi tam přišly trochu nepřehledné, mají tam těch dopravců nějak moc). A obecně jsem si říkal, že ty silnice tam mají dopravou strašně zasekané – i o víkendech a po večerech. Tak mě tam taky napadlo, jestli neplánují nějaké metro a ono jo… Plánují tedy jednu linku, ale má vést i přes letiště… A už si to prý snad i jako nějak schválili, takže by možná někdy („již brzy“) mohli začít i stavět… 🙂
Určitě mají pro 1 linku udělat 4 nástupní hrany?
Dvě hrany tam budou určitě, bude tam dvojkolejná průjezdná zastávka se spojkami mezi kolejema.
Nojo, tak na západě není zvykem, že si hlavní město staví trať pro “osobaky” na letiště v roce 2024. A to ještě samozrjeme za miliardy. To se asi v Bruselu budou divit, co se tu děje. Doufám, ze toto bude podnět pro lepší propojení. Nevidím důvod, proč by VRT z Prahy na Berlín nemohla vést přes letiště, kde by část vlaku stavila. To by tu ovšem někdo musel používat hlavu, což se asi nestane.
Kdo chce vidět perfektní napojeni letiště a vlaku ať koukne napr na Zürich nebo Viden.
Jste se zbláznil? Pokud někde má být vrt terminál tak přece na druhé straně v Nehvizdech!
Do Berlína, Mnichova či Drážďan jeden s přestupem a kousek si popojit!
Nevím no, ja radši budu mít zastávku na letišti než v Nehvizdech, kde mi je k ničemu ;)a přesně jak říkáte, na tom letišti muže byt směr VRT Mnichov a Berlín. Geograficky by to úplně zapadlo
To už tak nějak přece bylo schematicky nakresleno už snad někdy v závěru „éry bolševika“, takže by se vlastně ani o nic nového nejednalo – a možná právě proto „to tak nejde“.
A propos: ušetřilo by to m.j. komplikace s průchodem plzeňské trati Barrandienem.
Za bolsevika bylo nakresleno i metro do Ruzine, ale kapitalisti potrebovali rejzovat na taxisluzbach holt..,.
Tak když tam je trať navržena a je tam rezerva v územním plánu, tak je to i logické.
VRT přes letiště nemá prostor v územním plánu.
Už jste pochopil smysl Nehvizd?
Když jsme u toho, tak v Berlíně jezdí na letiště jen osobáky (přes letiště VRT nevede)?
Co taková Kodaň, Stokholm? A co vůbec Vídeň? Taky žádné VRT…
Jeden důvod, proč nevede VRT přes letiště je, že tam není žádná územní rezerva. To že ji tam nikdo nedal je otázka na dobu cca před 30 lety, kdy se takovéto prostory stanovovaly. A že to není jednoduché změnit je vidět na současném problému přímého zapojení Ústí nad Labem.
Ve Vídni jezdí RailJety směr Salzburg. To je jejich verze VRT. A když jsme u toho, Česku by RailJety s Vmax 250 taky dostačovaly, ale bohužel ani to tu nemáme.
Ve Vídni není na letiště VRT (vysokorychlostní trať). Je tam normální trať. To že tam zajíždějí railrety na tom nic nemění, railjet není verze VRT, to je vozidlo.
Pendolino by mohlo 230 km/h, ale nikde touhle rychlostí v ČR jezdit pravidelně nemůže.
I u nás by na Havliště ten railjet mohl zajíždět, nic tomu bránit nebude, jak to bude smysluplné ale netuším.
Jezdí IC od Baltu do Drážďan. Ale je to přes letiště zajíždka (je to jako za časů NDR).
Z té omáčky okolo se dá vyvodit, že soudruzi v Bruselu chtějí omezit krátké lety ve prospěch vlaků, což se ješte dá pochopit. Jak takovému cíli pomůže kritérium 12 mil cestujících a v našem, nebo spíš vašem, případě napojení Ruzyně na VRT do Berlína?
„Vlakem z centra Prahy na letiště by se mohli první cestující dostat přibližně po roce 2030.“ To mi naopak přijde jako zcela přesné časové určení, nikoliv přibližné…
Vlastně se mi čím dál víc zdá, že je to způsob, jak zvýšit konkurenceschopnost letadel na účet dráhy
Tak. Teď abysme vymejšleli jak to udělat aby se vlk nažral a koza zůstala celá… Buďto přeřadit vlaky na Kladno do kategorie EC, nebo letiště Praha administrativně rozdělit na 2 menší letiště se sdílenou runwayí.
Takže takovou vychcanosti chcete poškodit zas Čechy? A co kdyby se jednou opravdu něco postavilo tak aby to nám všem dobre sloužilo?
To chce teda notnou dávku součinitelu odporu k vnímání ironie, abyste ji v tom příspěvku neviděl. Za mě geniální řešení. Mě napadlo jen administrativně zarazit počítání cestujících na 11.999.999 cestujících. Zbytek označit jako brigádníky letiště. 🙂
Ono by stačilo to letiště zmenšit a postavit pořádné dálkové tratě do větších uzlů okolo – když už si hrajeme na to „všichni společně“ (a ne každý na svém písečku) a omezování zbytných letů (což pomůže všem).
Co je to zbytný let?
Co třeba takový, který není nezbytně nutné realizovat vzduchem, ale lze jej uskutečnit nějakou náhradou po zemi (= připomenutí dávné reklamy na pendolíno)?
A o tom, co je a co není „zbytný“ let, resp. co je ta náhrada, bude rozhodovat kdo?
Vždyť to tam máte. Zbytný je vnitrostátní a rozhodl o tom Brusel. Co je na tom nejasného?
Ptám se praktika, který, zdá se, si bere „odpovědnost“ za určení „zbytného“ letu na sebe.
A pak přijdete do restaurace a ono je zavřeno: Někdo ji označil za zbytnou, protože nebyla nádražní. 🙁
… což se na autobusáku stát nemůže…
Ten, který dostane takovou nálepku. Zdůvodnění nečekejte, na to tihle „dobrodinci“ nemají rozum.
Přičemž omezování zbytných věcí je pro ně zcela neuzavřené, budou dál a dál hledat další věci k označení za zbytné. Například převoz pacienta do nemocnice na plánovou operaci: Buď sanitkou nebo vlakem, jinak je ta jízda na operazi zbytná. To už tady bylo, to jsem si nevymyslel.
Kdysi bylo zbytné opuštění repubiky, presněji oploceného území.
Ten, o němž Brusel hovoří s úmyslem jej potlačit: Vnitrostátní.
Kdybysme chtěli mít pořádnou trať na letiště, tak už jsme jí tam mohli dávno mít.
V Parsu můžou začít makat na nové Regionově EC…
InterPici v Maďarsku už sešrotovali?
Bohužel ne.
Ovšem dalo by se jet z Libně a z Vysočan s rychlíkem po Negrelliho viaduktu s přestupem na C v Bubnech a v Libni a Vysočanech na příměsto. Koza by zůstala celá, ani by se nemusel bourat chlívek.
Vlk… by to měl s těstovinama, byly ve slevě, což by vzhledem k účelu (omezení vnitro letů – jakých?) bylo dostačující.
Ekologie v podání EU,letadla vypouští nejvíce emisí v přepočtu na přepravovanou osobu.
No vždyť proto chtějí k letištím dotáhnout ty vlaky …
Vlak mel jezdit na letiste uz davno. Lobiste ale lobuji za jine zajmy.
„brání-li takovému spojení …. významná fyzická omezení“
Tak to je v pohodě, nemusí se stavět, problém s výkupem i malého pozemku se dá v ČR za takové významné fyzické omezení považovat.
: – )
Myslíte to sídliště v Podbabě v trase zrušené vlečky?
No on takový rozuřený pořádně statný dvoumetrový taxikář… Ten člověka může taky docela dost fyzicky omezit. 🙂
Hmmmm. Pojďme přeprojektovat ten PRAK…
Myslím, že v případě Prahy je to spíš nesmysl. Zajíždění vlaků do díry kdesi za Prahou, kde lidé, kteří neletí, nemají důvod být, konkurenceschopnost vlaků nezvýší. Smysl by to dávalo pouze v případě, že hodně lidí přiletí do Prahy z velké dálky a v Praze přestupí na krátký let (do Drážďan, do Brna, do Mnichova). To se ale ono neděje
To se primarne nedeje kvuli tomu, ze tam na Drazdany neni zadne kvalitni spojeni. Ja v Drazdanech bydlim a Prazske letiste by pro me bylo naprosto logicke pro lety mimo, ale vlakem ci busem se tam spolehlive nedostanu a autem tam musim jet pres vesnicky co maji silnice ve stavu ala tankodrom. Tak radsi casti letim z Berlina i kdyz je to drazsi a dal. A nejsem bohuzel sam.
Celkově tomu věřím ale přes jaké vesničky jezdíte? Silnice I/16 mezi D8 a D7 teď vede zcela mimo obce a je v dobrém stavu. Spíš bych pochopil že se Vám nelíbí parkování na pražském letišti.
A na letiště v Berlíně jedete vlakem? O to tady jde.
Posledni jizdu jsem jel po obchvatu Slaneho, ale to spis proto, ze uz to tam znam. Jinak me to vzdy zene pres Drnov a nebo minuly rok pres (tusim) Zakolany. A nejsem bohuzel sam. Celkove to pro nemce neni komfortni letet z Prahy. Coz by prime vlakove spojeni zmenilo (1h DRS – PRG oproti 1:30 do BER ci Lipsko oboji listek za 40€ pokud kupujete ted coz je pomerne dost). Co se tyce Berlina, jezdi tam pravidelne vlak ale posledni primy spoj je nekdy okolo seste nebo sedme vecer a jak jsem jiz psal, stoji to pomerne dost penez. Navic… Číst vice »
Svého druhu pocta E. Šípovi. V určitém smyslu předběhl svou dobu.
A důkaz, že blbost nezná hranice.
Ani Šíp to ovšem neměl úplně ze své hlavy – ten nápad je už někdy snad z konce 80. let minulého století, když se začalo uvažovat a jednat o tom, zda budovat koridory či VRT.
Psal jsem o tom na VŠDS práci již kolem roku 1982. O VRT se tehdy u nás nemluvilo, maximálně o třetích kolejích na 200 km/h z Prahy na východ. Proto bylo uvažováno vedení klasických tratí s potenciálem pro příměsto, vnitro i mezinárodní dopravu. Jednalo se o tunel ze Smíchova s připojením neuskutečněné „buštěhradské“ odbočky z mostu inteligence. rozdělení tratí k letišti a na Plzeň východně od Rudné variantně pod zemí či na povrchu, dále opět tunely pod Rudnou, za letištěm dělení na Kladno a Slaný, do severních Čech a do Německa pokračovala ta Slánská větev. Žádné stavební věci a investice… Číst vice »
Eman asi úplně neschopný a škůdce nebyl – ostatně prý někdy okolo roku 2010 sám přiznal, že se bohužel obklopil nevhodnými lidmi. Ale těžko i teď zpětně odhadnout, jak moc o tom tehdy rozhodoval jen on.
Třetí koleej na 200 km/h v současné trase přes Český Brod a Poříčany, dále na východ. Tak to je poněkud neproveditelné, těch 200 km/h.
To byla na přelomu 70. a 80. let oficiální koncepce. Taková malá jednokolejná socialistická VRT. V rovinatých úsecích v souběhu s tratí a v kopcovitých úsecích v nové trace s tunely. Termín „třetí kolej“ byl nepřesný, ale oficiálně používaný.
Nuž Eman se na nás nekde z oblacku asi uz jen potutelne usmiva https://zdopravy.cz/tag/emanuel-sip/, mel skratka pravdu… Cest jeho pamatce!
Konečně se snad Česko probere a zruší totálně nesmyslnou variantu vlaku z letiště na Masarykovo nádraží a koleje upraví aby jezdili na hlavní nádraží
Logiku by mělo zkapacitnit hlavní nádraží, kolejemi v podzemí a nasměrovat tam koleje z letiště. Ale bohužel žijeme ve skanzenu, takže se bude jezdit z Masarykova nádraží.