Dálkové vlaky na každé dvanáctimilionové letiště, požaduje EU
V Česku by požadavek znamenal zajíždění dálkových spojů až na pražské letiště.
Evropská unie začne od svých členských států požadovat napojení na dálkovou železniční dopravu u všech letišť, která za rok odbaví více jak dvanáct milionů cestujících. Čas na to mají do konce roku 2040. Výjimky by měly platit pouze tehdy, „brání-li takovému spojení zvláštní geografická či významná fyzická omezení“. Jako první o tom informoval web aerotelegraph.com
Povinné napojení na dálkovou železnici bude podle EU důležitým krokem ke zlepšení konektivity a dostupnosti pro cestující. Posílit má rovněž konkurenceschopnost železnice oproti vnitrostátním letům.
V Česku by požadavek znamenal zajíždění dálkových spojů až na pražské letiště. Aktuálně připravovaná trať z Prahy-Masarykova nádraží do Kladna včetně odbočky a zaokruhování s novou stanicí Praha-Letiště Václava Havla poslouží především pro příměstskou dopravu k obsluze letiště a Kladna, není ale vyloučeno ani zavedení dálkových vlaků. Konkrétnější odpovědi přinesou výstupy ze studie k Železničnímu uzlu Praha, která by měla být hotova do poloviny roku 2024. Vlakem z centra Prahy na letiště by se mohli první cestující dostat přibližně po roce 2030.
Požadavek je součástí nařízení o rozvoji transevropské dopravní sítě, známé pod zkratkou TEN-T. Projekt chce EU využít k lepšímu propojení vnitřního trhu a k posílení hospodářské a sociální soudržnosti. Stanoví rovněž požadavek na minimální rychlost 160 km/h u vlaků na hlavních trasách, nové krátké námořní trasy, efektivnější přístavy, lepší silniční infrastrukturu či koncepce udržitelné mobility pro 430 měst nad sto tisíc obyvatel.