Čtyři Brejlovci a dvě nákladní soupravy. Lokálku určenou k likvidaci zřejmě oživí těžba kaolinu

Velká Kraš, vlevo trať do Vidnavy. Autor: JanSuchy – Vlastní dílo, Volné dílo, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=8343263Velká Kraš, vlevo trať do Vidnavy. Autor: JanSuchy – Vlastní dílo, Volné dílo, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=8343263

"Po revitalizaci provozu by bylo možno obnovit i osobní dopravu na nyní vyloučeném úseku," stojí v dokumentaci.

Obnovení těžby kaolinu u Vidnavy v Jesenickém výběžku u hranic s Polskem nabývá zřetelnějších obrysů, čímž se rýsuje i budoucnost zapomenuté lokálky z Velké Kraše do Vidnavy. Společnost Vidnavský kaolin poslala své plány do procesu posouzení vlivů na okolí (EIA); aktuálně získala kladný posudek, který ministerstvu životního prostředí doporučuje vydat souhlasné stanovisko.

Naopak podle zápisu z květnového veřejného projednání veřejnost dala najevo „výslovný nesouhlas s plánovanou těžbou z důvodu obavy ze zhoršení životního prostředí, zejména obtěžováním hlukem a prašností“.

Výhled těžby kaolinu je na 20 let, přičemž surovina má z Vidnavy putovat výhradně po železnici.

„Bude dopravována po stávající železnici přes Velkou Kraš a Žulovou ve směru na Hanušovice. V podmínkách Vidnavy lze denně odvézt kolem 1 800 tun materiálu, kapacita železnice je tedy dostatečná. Zároveň je zajištěna dostatečná kapacita kolejiště pro odstavení souprav a nasazení čtyř lokomotiv,“ stojí v předložené dokumentaci.

V oběhu mají být proti sobě dvě soupravy po 10 vozech (Sggrrs Innowaggon Rocktainer, každý se čtyřmi
kontejnery) a čtyřmi lokomotivami 753.7, což jsou modernizované Brejlovce s motorem Caterpillar (jízdní řád níže). K tomu bude v provozu jedna posunovací lokomotiva 714 na CNG.

„Toto hodnocení přihlíží zejména k současnému technickému stavu železniční trati a její předpokládané revitalizaci, která již byla projednávána se Správou železnic. Po revitalizaci provozu by bylo možno obnovit i osobní dopravu na nyní vyloučeném úseku. Toto sice oznamovatel nemůže zajistit přímo a z podstaty věci to nemůže být ani součástí záměru, nicméně lze předpokládat, že oznamovatel se na tom může určitým způsobem podílet po dohodě s vlastníkem a provozovatelem a zároveň tedy záměr nepřímo umožňuje obnovení i osobní dopravy,“ píše se v dokumentaci.

Správa železnic jednání se společností Vidnavský kaolin potvrdila. Podle ní jde především o konzultace a přípravu technického řešení obnovení vlečky a jejího zaústění do dopravny Vidnava. „Jednání probíhají také za účasti dopravců, ve vazbě na výhledovou technologii přepravy na trati Velká Kraš – Vidnava a také v navazujících úsecích směrem na Lipovou-lázně, Jeseník a Hanušovice,“ doplnil mluvčí SŽ Dušan Gavenda. Obnovení provozu na úseku Velká Kraš – Vidnava se podle něj dořeší po vydání kladného stanoviska v procesu EIA.

Nevyužívaná 4,5 kilometru dlouhá trať přitom řadu let figurovala na likvidačním seznamu Správy železnic. Olomoucký kraj na ní přestal objednávat pravidelnou osobní dopravu s příchodem prosince 2010. Správa železnic následně uskutečnila několik neúspěšných pokusů trať prodat, cena přitom postupně klesla až na 560 tisíc korun. Zájem nebyl ani u samosprávy, která měla v poslední fázi nárok na bezplatný převod. Od února 2019 proto běželo na ministerstvu dopravy správní řízení o zrušení tratě. Správa železnic nakonec záměr stáhla právě na základě informací o probíhajícím průzkumu kaolinového ložiska.

Kaolin se bude dobývat povrchově rypadlem, ve stopě někdejší úzkorozchodné drážky jej má k vlečce dopravit pásový dopravník. Jak uvádí dokumentace, Vidnava patří k největším a nejdéle známým moravským kaolinovým ložiskům (ve skutečnosti leží ve Slezsku, pozn. red.). První zmínka o využívání zdejšího kaolinu pochází z roku 1786, ve větším měřítku bylo ložisko těženo od roku 1816. Těžba kaolinu pokračovala až do 70. let 20. století, poslední aktivity se uskutečnily ještě v 90. letech.

Orientační jízdní řád (Pramen: Vidnavský kaolin, dokumentace EIA)
• ve Vidnavě bude od 6:30 nakládána první soupravy do cca 9:00
• ložená souprava o 10 vozech odjede z Vidnavy po 9. hodině a do Hanušovic dorazí cca po 12. hodině, kde bude odstavena. 2x HV vlakové, 2x HV postrkové
• 4x HV se musí vrátit zpět Hanušovice – Vidnava, odkud po 15. hodině bude vytažena druhá naložená souprava o 10 vozech
• odjezd druhé soupravy z Vidnavy po 15. hodině, příjezd do Hanušovic cca v 18:00
• dále souprava odjíždí směr Zábřeh, anebo opět rozdělena na dvě části směr
Lichkov
• HV přejdou na první soupravu a odjíždí do Zábřehu, příjezd cca ve 21:00

Tagy trať Velká Kraš - Vidnava Vidnavský kaolin
272 komentářů