Dopravci Železnice

Čtvrt roku do velké změny na železnici. Kraje i stát novým dopravcům věří, že stihnou nabrat lidi

Jednotka 845.2. po modernizaci v barvách Arriva vlaky. Foto: Arriva
Jednotka 845.2. po modernizaci v barvách Arriva vlaky. Foto: Arriva

Přesně za čtvrt roku vypukne jedna z největších změn na české železnici. Více než pět procent výkonů na tuzemských tratích převezmou po Českých drahách jiní dopravci. Tři měsíce před jejich nástupem se ukazuje, že dosud nemají  zajištěn veškerý personál. Věří však, že stihnou mít dostatek lidí a vypraví všechny vlaky.  Důvěru v nich mají i objednatelé, tedy ministerstvo dopravy a kraje.

Do závazkové dopravy, tedy v objednávce státu či krajů, vstoupí od prosince nově společnosti RegioJet, Leo Express a AŽD Praha. Nové výkony získali i dopravci, kteří už v Česku se závazkovou dopravou zkušenost mají:  Arriva vlaky (dosud provoz Městské linky v Praze) a Die Länderbahn (trať Liberec- Rybniště).

Všechny kraje a ministerstvo dopravy tvrdí, že jsou s přípravami nových dopravců spokojeni a nepřemýšlí ani zatím o přípravě záložního plánu pro případ, že by v prosinci noví dopravci na koleje nevyjeli v zasmluvněném rozsahu. Alternativní dopravci se snaží mít vše v pořádku, protože vědí, že případný neúspěch po startu by mohl na dlouho zastavit pronikání konkurence do závazkové dopravy.

„Z kontrolních dní prozatím nevyplynuly skutečnosti, které by svědčily o riziku nevyjetí objednávaných vlaků. Aktuálně jsou s dopravci řešeny další kontrolní dny, které proběhnou během října,“ řekla mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková. Ministerstvo vyšle nové dopravce na linku R8 (Brno – Bohumín) a soubor motorových rychlíkových linek z Prahy do Rakovníka, Českých Budějovic, Tanvaldu a mezi Kolínem a Novým Borem. Jde o výsledek takzvaných rozstřelů, kdy stát vybíral dopravce způsobem podobným otevřené soutěži, ale bez možnosti zdržovat výběr u antimonopolního úřadu. Podobným způsobem proběhl výběr i ve většině krajů, prakticky jediným zadáním novému dopravci bez soutěže je provoz na takzvané Švestkové dráze společnosti AŽD Praha, která je i vlastníkem trati.

Největší změny čekají cestující v Ústeckém kraji, kde se objeví tři noví dopravci k Českým drahám: RegioJet, Die Länderbahn a AŽD Praha. Kraj ještě nemá smlouvu na část výkonů v motorových osobních vlacích, kde jedná už jen s Českými drahami. „Z doposud proběhlého kontrolního dne a dalších dílčích jednání s novými železničními dopravci lze říci, že se na zahájení provozu poctivě připravují již od podpisu smluv, rekonstruují vozidla, shánějí personál, zajišťují i další náležitosti, všichni si řádně zadali požadavky do nových jízdních řádů. Nic tedy nenasvědčuje tomu, že by zahájení provozu nemělo proběhnout dle uzavřených smluv,“ řekla mluvčí Ústeckého kraje Magdalena Fraňková.

Vyjedeme. Jiný scénář si nepřipouštíme

Z pohledu nových zakázek čeká největší expanze Arrivu. Kromě motorových rychlíků pro ministerstvo dopravy firma získala zhruba třetinu provozu ve Zlínském kraji a současně část spojů v Libereckém kraji.

Pro dopravce se aktuálně jako největší problém ukazuje sehnat lidi, už poslední rok patří strojvedoucí mezi nejvíce nedostatkové profese. I proto noví dopravci lákají na železnici nové lidi, které se snaží posílat od kurzů k získání licence strojvedoucího. Přetahování o strojvedoucí vede ke zvyšování jejich mezd k 50 tisícům korun základní mzdy.

Dopravci si nepřipouští, že by nevyjeli včas. „Arriva bude připravená včas a určitě vyjedeme. Jiný scénář si nepřipouštíme,“ řekl mluvčí Arrivy Martin Farář.

Firma shání celkem 150 strojvedoucích. „V tuto chvíli jich už máme více než 70 procent. Stevardů sháníme 110, polovinu už máme jistou a dalších 25 už je v procesu podpisu smlouvy,“ upřesnil Farář. Podle harmonogramu běží i příprava vozidel: německé jednotky 845 prochází modernizací v Pars nova v Šumperku.

Arriva bude jezdit nově i ve Zlínském a Libereckém kraji. Ve Zlínském kraji nakonec bude rozsah výkonů nepatrně menší než kraj a dopravce původně plánoval: kvůli zrušené soutěži na autobusy zatím nenastane takové rozšíření výkonů, jak kraj původně plánoval, Arriva tak nebude jezdit mezi Valašským Meziříčím a Rožnovem pod Radhoštěm, kde zůstanou České dráhy. V Libereckém kraji má Arriva převzít osobní vlaky z Liberce do Staré Paky a ze Železného Brodu do Tanvaldu. „S Arrivou je možné smlouvu uzavřít  až na přelomu listopadu a prosince, kdy uplyne roční lhůta od uveřejnění v úředním věstníku Evropské unie,“ řekl mluvčí kraje Jan Mikulička.

S čím bude jezdit RegioJet?

Zatímco u všech dopravců je už jasné, s jakými vlaky od prosince vyjedou, největší nejasnosti panují u RegioJetu, který přebírá provoz linky z Brna do Bohumína. RegioJet chce představit soupravy, s kterými bude jezdit, na sklonku září.

RegioJet bude provoz vlaků na této trase zajišťovat klasickými soupravami sestavenými z moderních vícesystémových lokomotiv Vectron a vozů určených pro vlaky kategorií EC / IC. Všechna vozidla má RegioJet zajištěna – aktuálně procházejí úpravami interiérů a dalšími přípravami na provoz,“ řekl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

Podle něj nasadí na rychlíky také vozy speciálně určené pro přepravu cestujících na vozíčku s prostorným WC a speciálním oddílem pro přepravu vozíčkářů a širšími dveřmi pro jejich pohodlný nástup. Součástí služeb budou také například možnost přepravy jízdních kol či dětských kočárků nebo bezplatné wifi. RegioJet podle svých slov má u některých pozic již sto procent plánovaných zaměstnanců. „Nábory zaměstnanců naplno běží – některé pozice již máme obsazeny dokonce na 100 %. Zaměstnanci například na pozice strojvedoucích již aktuálně nastupují – budou procházet zácvikem a dalšími přípravnými fázemi před zahájením provozu. Platí to jak pro dálkové spoje na trase Brno – Ostrava – Bohumín, tak pro regionální spoje v Ústeckém kraji,“ dodal Ondrůj. Také RegioJet si nepřipouští, že by nevyjel. „RegioJet počítá s tím, že všechny spoje vyjedou tak, jak jsme se zavázali ve smlouvách s objednateli a tak, jak se předpokládá i podle jízdních řádů. Podobné změny dopravců jsou v Evropě běžné a RegioJet ji například realizoval v roce 2012, kdy tzv. během jedné noci 4. 3. převzal provoz vlaků na trase z Bratislavy do Komárna a zpět,“ dodal Ondrůj.

Velkou premiérou bude v prosinci také start vlaků společnosti AŽD Praha na trase z Mostu do Litoměřic. Firma koupila od SŽDC trať z Čížkovic do Obrnic a po velké modernizaci přesvědčila Ústecký kraj, že se vyplatí vrátit na trasu každodenní provoz. Podle mluvčího Jiřího Dlabaji má firma pro železniční provoz podchyceno smluvně zhruba 80 % zaměstnanců, zbytek je podle něj připraven nastoupit na základě ústní dohody. „Nezastíráme však, že sehnat dobrý personál je v současné době problém,“ dodal Dlabaja. Firma na trasu nasadí jednotky RegioSprinter, tři jsou už po modernizaci, čtvrtá bude dokončena do konce října, jako záloha budou tři vozy 810.

RegioSprintery bude provozovat v Ústeckém kraji i Die Länderbahn, který vyhrál zakázku na provozní soubor Lounsko, tedy trať z Mostu do Rakovníku a z Chomutova do Lužné u Rakovníka. „Personál se obecně přijímat daří, samozřejmě největší poptávka je po strojvedoucích. Ty pro místa Louny, Žatec a Rakovník sháníme nejvíce, nabízíme náborový příspěvek 50.000 Kč. Informace o počtech zaměstnanců a smlouvách sdělovat nechceme,“ řekl vedoucí organizační složky v Česku Michal Barták.

Zakázku pro provoz vlaků v závazku získal i Leo Express v Pardubickém kraji, kde bude firma jezdit na trati z Ústí nad Orlicí do Lichkova a na Králicko, spustí také přímý spoj z polské Vratislavi do Prahy. Jezdit bude také pro Arrivu ve Zlínském kraji. „Pro zajištění provozu máme dostatečné množství zájemců na všech pozicích,“ řekl mluvčí firmy Emil Sedlařík.

Nástup alternativních dopravců má krajům většinou ušetřit peníze, pro cestující může znamenat v řadě případů zlepšení služeb, ale také první rok komplikovanější nákup jízdenek pro případ, že budou chtít jet trasu s více dopravci. Slibovaný jednotný tarif bude plně funkční až od prosince 2021, důvodem zdržení je zdlouhavá příprava zákona o dráhách a jeho pomalé projednávání ve Sněmovně. Zákon, který zavedení státního jednotného tarifu umožní, schválili poslanci teprve v pátek, musí ještě projít Senátem. Dá se ale očekávat, že už během příštího roku začne testovací provoz. Problémy by ale neměly být pro cesty v rámci jednoho kraje, kde už platí integrované jízdné. Nástup jiných dopravců rovněž omezí atraktivitu některých nabídek Českých drah, například celoroční jízdenky IN100: nebude ji možné už využít na některých tratích.

S návrhem nového jízdního řádu jsou už jasné i časové polohy, v kterých budou noví hráči v závazkové dopravě jezdit.

Přehledně: tratě s novými dopravci a návrh jízdních řádů

Arriva

Rychlíkové linky  R21 Praha – Turnov – Tanvald, R22 Kolín – Nový Bor (linka bude zkrácena, dosud jezdí až do Šluknova), R24 Praha – Rakovník a R26 Praha – Příbram – České Budějovice.  Nasadí na ně modernizované jednotky řady 845.
Navrhované jízdní řády
Praha – Turnov – Tanvald
Kolín – Nový Bor
Praha – Rakovník
Praha- Písek – České Budějovice

Osobní vlaky:

Liberecký kraj: Firma zatím jedná o smlouvě s krajem, kterému nabízí nasazení jednotek Stadler GTW nebo Siemens Desiro. Varianta s krátkodobým nasazením jednotek 845 podle Arrivy už padla.
Liberec – Nová Paka
Lomnice nad Popelkou – Stará Paka
Železný Brod – Tanvald 
Zlínský kraj – téměř třetina všech výkonů objednávaných krajem. Proti původním plánům kvůli menšímu navýšení počtu kilometrů nebude Arriva jezdit do Rožnova pod Radhoštěm. Část výkonů má zajistit Leo Express jako dodavatel Arrivy.
Vsetín – Horní Lideč – Bylnice / Púchov
Vsetín – Velké Karlovice
Staré Město u Uherského Hradiště – Bylnice / Veselí nad Moravou/ Luhačovice

RegioJet

rychlíková linka R8 Brno – Bohumín

osobní vlaky v Ústeckém kraji – první dva roky budou jezdit motorové jednotky 845, pak je nahradí 7 nových polských jednotek Pesa Elf.eu.
Ústí nad Labem-Střekov – Děčín
Ústí nad Labem – Úpořiny – Most
Most – Žatec západ
okrajové výkony na pravobřežní trati Ústí nad Labem – Litoměřice – Štětí
okrajové výkony Teplice – Litvínov
okrajové výkony na trati Kadaň-Prunéřov – Kadaň

Die Länderbahn

Osobní vlaky pro Ústecký kraj. Firma nasadí jednotky RegioSprinter.
Osek – Most – Rakovník
Lužná u Rakovníka – Jirkov

AŽD Praha

Zahajuje každodenní provoz na Švestkové dráze, která bude součástí spojů Litoměřice – Most. Nasadí jednotky RegioSprinter po modernizaci.

Litoměřice – Most

Leo Express

S motorovými vozy po modernizaci  Alstom Lint vstupuje do oblasti Orlickoústecka a Kralicka

Ústí nad Orlicí – Mlýnický Dvůr
Dolní Lipka – Hanušovice 

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Gremli
Host
Gremli

Hlavní ostuda je neexistence jednotného tarifu…nebo alespoň aplikace, která by uměla sama poskládat a koupit jízdenky různých dopravců. Pravidelným cestujícím je to jedno, ale pro příležitostné to bude bordel na kolejích. A pro přestupující, kteří nenakupují přes internet (třeba část starších lidí), může pořízení další jízdenky ve stanici u dalšího dopravce při přestupu znamenat, že jim ujede vlak… Otevřeme trh, ale domyslet detaily aby bylo cestování pohodlné…to ne, to by se asi chtělo moc. Otázka taky je, jak bude řešena návaznost mezi jednotlivými dopravci…například jestli bude garance posledního přípoje ten den jak ji mají ČD, nebo jen výmysly typu IDSJMK… Číst vice »

Roman
Host
Roman

Ariwa nebude jezdit mezi ValMezem a Roznovem. Docasne reseni nebo na dobu 10 let bude tuhle trasu zajistovat CD?

Pavel
Host
Pavel

Jako Krpolák sú rád, že do Vyškova a na Ostravsku budeme i nadále moci jezdit přímo i z Krpole.

Sinep Anigav
Host
Sinep Anigav

Jako prognostik-amatér tuším 3 možné budoucnosti 1) doprava v závazku bude v rukou státu: vyladěná, transparentní, pasažérsky přítulná –> tedy ideál, ke kterému se budeme léta asymptoticky blížit, pokud vůbec 2) zachování současného zhoubného bujení nádorního dopravce: béčka, přezíravost až arogance k cestujícím -ČEST VÝJIMKÁM- , přirážky atd atd 3) antré soukromníků, tj. otevření dveří do širého světa dalších budoucností (od daleko lepších než ad1) – tak nějak „á lá Švajc“; ….. ; až po úpadek) Přijde mi, že nejmenší zlo je risknout ad 3), vydržet porodní bolesti a pak vychovat dobré potomky. Kousek níže psáno, A.R., že kraje věří.… Číst vice »

Sinep Anigav
Host
Sinep Anigav

Mým mínuscům! zatímco jste mě včera grilovali, stal se typický příklad přezíravosti až arogance – ad2): Écéčku 273 se nechtělo pokračovat z Třebové dál k Brnu. 20 minut přivezených od Prahy už zvýšilo na víc než 30, cestující seděli neinformováni, když nás dojel R861. Teď začala vlakvedoucí EC konečně informovat, chvatně zapla rozhlas „máme něco s lokomotivou, kdo spěchá do Brna, vedle zastavil rychlík do hlavního“. Nastalo něco jako přednacvičená ukázka evakuace letadla – brnachtiví spěchači, já taky, jsme byli hbitě a ukázněně v interpanteru tak do dvou minut. Poslední z nás ještě nedosedli na zadky, když se EC rozjelo.… Číst vice »

jirka
Host
jirka

to bude bordel, na každého dopravce kupovat extra jízdenku, hm to je tedy cesta kupředu !!!

carol
Host
carol
A.R.
Host
A.R.

Kraje věří. Cestující nevěří.

Tvarda
Host
Tvarda

Běžnému cestujícímu je to u zádele nebo uvítá změnu oproti rutině, to je celé.

ted
Host
ted

silene, silene, silene! ocekaval jsem ze podminkou rizeni budou v prvni rade nove vlaky nebo vlaky max 10 let stare s klimatizaci a beznym standardem dnesni doby a ze se zkrati dojezdove casy a na rychlicich budou zruseny zbytecne zdrzujici zastavky. navic tedy vsechny vlaky z prahy na boleslav pred vylukov v praze vzdy jezdily z vrsovic tak doufam ze to tak bude i nadale. arriva tedy zatim vypada totalne desive jak diky starym hroznym neklimatizovanym vlakum tak jizdni rady zadne zlepseni..

Radka
Host
Radka

V čem je vlastně důležité „stáří“ vlaku?
Pozice „vše nové“ je proti zájmům Českých drah, nemůže být akceptována.
Pozice „vše nové“ je zároveň nad finanční možnosti českého rozpočtu.
Pozici „vše nové“ současně nelze vyhlásit v situaci, kdy devět měsíců předem hledám dopravce na tři až pět let.
Děsivě vypadající staré hrozné neklimatizované vlaky Arrivy nejsou proti stávající nabídce Českých drah na lince R21 žádné zhoršení, u smlouvy na tři roky se nic lepšího čekat nedalo. Nezbývá než doufat, že ministerstvo dopravy konečně začne dělat svou práci a využije ony tři roky k přípravě a vysoutěžení pořádné nabídky.

Axel
Host
Axel

Dotaz na Alstom Linty u Leo v PCE kraji a u Arrivy ve ZL kraji…. bude nějaká změna v dislokaci jednotek kvůli změně ValMez-RpR? Jestli jsem pochopil správně, tak 6 jednotek (z toho 5 Lintů) v Pardubickém kraji najede o dost víc kilometrů ročně než (původně domluvený) roční nájezd ve Zlínském kraji 22 jednotek Arrivy (z toho 10 Lintů které půjčuje Arrivě firma Leo Ex.). Konkrétně v PCE má Leo Express najezdit 743 tis. vlkm ročně = 124 tvlkm/jednotku. Zatímco ve Zlínském kraji má Arriva najezdit 1869 tis. vlkm ročně = 85 tvlkm/jednotku, tj. o třetinu míň. Dojde k nějaké… Číst vice »

zesp
Host
zesp
zesp
Host
zesp

Ještě pár fotek z aktuální rekonstrukce tratě 300, která se rychle opravuje před příchodem Regiojetu: https://seta00121.rajce.idnes.cz/Aktualni_opravy_trate_300/ Napřed je na fotkách stanice Věžky, kde je nová průběžná kolej. Pak je vyměněná část TK od zhlaví žst Chropyně cca 1,5 km směr Věžky. V tom zbývajícím starém úseku jsou pražce dokonce z roku 1971. Dál je zcela nová TK v celém TÚ Chropyně – Kojetín včetně úseku na mostě přes Moravu. TÚ Kojetín – Němčice (část) a Němčice – Nezamyslice (celý) se dělaly v předchozích dvou letech. Zajímavé je, že i po skončení výluky 1.9.2019 zůstaly původní rychlosti, tj. 80 km/h v… Číst vice »

Tvarda
Host
Tvarda

A víte co? Ano, je to tak, soukromník za to může, konečně to dělají pro soukromníka nové =) pro ČD by to nezrekonstruovali. Ať žije soukromník a revitalizace tratí!

Tomáš
Host
Tomáš

Od nástupu soukromích dopravců na tuzemské železnici jsem očekával a očekávám nadále nějakou přidanou hodnotu. Něco, co posune cestování lepším směrem, at je to pohodlí cestujích,větší frekvence a nebo zajímé jizné.Bohužel, at se snažím jak se snažím, nijak a nikde to zatím nevidím, snad jen Leo Expres mě nadchl spojem Praha -Hradiště. Ale že bych mohl hovořit o přidané hodnotě,že to mělo smysl, že se něco zvedlo k lepšímu.NE, Nesčetněkrát jsem byl v UK, kde působí řada soukromích dopravců, doporučoval bych se inspirovat tam, jaká jsou hlavně především pravidla pro soukromníky,aby vůbec mohli vyjet. Tyto pravidla byc zavedl zde, například… Číst vice »

Petr Šimral
Host
Petr Šimral

Přidanou hodnotu musíte hledat u objednatelů. Toto není žádná komerce, to je závazková doprava. Co objednatel chce, to dostane. Nic více…

Panelák
Host
Panelák

Vaše formulace „pravidel“ svědčí především o tom, že jste ten systém v UK vůbec nepochopil, i když jste tam byl nesčetněkrát – holt komu není shůry dáno, v apatyce nekoupí.

jirka
Host
jirka

janě, vyzobet třešničky dokáže každej, tohle je opravdu skvělý – že když vysoutěžíte jednu hlavní trat, musíte se postarat i o tu vedlejší,která z ní napojuje.

JarynJarin
Host
JarynJarin

Chci se zeptat proč je tu systém plusů a minusů, když stejně ty nejoblíbenější příspěvky tím nevyletí nahoru jako první?

Jan Šindelář
Admin

Znamenáme si jako nápad ke zvážení, chceme během podzimu web trochu vylepšit, díky.

Iva D.
Host
Iva D.

Tak to bacha na spamera Trondu, ten bude mínusy nahoře jako stálice…

Tronda
Host
Tronda

Případně bude v čele vytrolená spamerka Iva, která ještě nenapsala žádný příspěvek k tématu.

Kubrt
Host
Kubrt

Drtivá většina příspěvků jsou reakce na dřívější příspěvek, tak nevím, jak by to pak bylo přehledné..

JarynJarin
Host
JarynJarin

Na idnesu to funfuje

zesp
Host
zesp

Před nástupem soukromého dopravce se opravuje i trať Brno – Přerov… Zmizely už úseky s tím nejhorším svrškem hlavně v úseku Nezamyslice – Přerov. Probíhá to už třetím rokem, letos přišel na řadu úsek Kojetín – Chropyně – Věžky…

https://seta00121.rajce.idnes.cz/Trat_Brno_-_Prerov_aktualne/

Byla by škoda, kdyby prudké zvýšení kvality a kultury cestování po nástupu Regiojetu na tuto trať zhatily nějaké výluky…

Jirka
Host
Jirka

Píšete, že linka Kolín-Šluknov je zkrácená do Nového Boru, ale v JŘ je většina vlaků pořád do Šluknova. Co to znamená?

Alex
Host
Alex

Většina ne. Pouze tři spoje tam a tři spoje zpět.

Jirka
Host
Jirka

Já tam teda vidím 4 „dlouhé“ spoje + jeden částečně, celkem jich je 7. Podle mne většina.

Panelák
Host
Panelák

Že si je „doobjednaly“ Ústecký a Liberecký kraj poté, co se na to Ministerstvo dopravy vy***lo.

Marťas
Host
Marťas

Za jednu z největších chyb považuji to, že se kvůli pozdějšímu startu celostátního tarifu podstatným způsobem rozšíří okruh relací, na které nebude možné koupit jízdenku tím nejjednodušším způsobem – že prostě řeknete na nádraží název cílové stanice. A u relací, kde začne jezdit více dopravců, se budou pokladníci muset začít ptát, kterým spojem člověk pojede. Mnohem častěji uslyší cestující odpověď, že jízdenku na navazující úsek si koupí až někde cestou. Někdy u průvodčího, jindy někde v pokladně. Skvělé zpestření cesty zejména u ostrých přestupů (manipulační přirážka skoro jistá) a na rozlehlých nádražích (dlouhé pochody s kufry sem a tam). Lepší… Číst vice »

Jirka
Host
Jirka

Tak si ji koupí cestou, no. Ona ani ta koupě přímé jízdenky nebyla tak bezproblémová, pamatuji jak pokladní v Jevíčku bojovala (statečně) s úkolem vypsat jízdenku do Prahy přes Skalici n. S. Kdyby dala pc a nechala to na někom s PC ;), bylo by každému líp. Jízdenka Beroun – Kladno, podobný zážitek.

Manipulační poplatek se neplatí při doplatku při jízdě za původní cílovou stanici.
Manipulační poplatek se neplatí při přestupu z vlaku jiného dopravce.

Marťas
Host
Marťas

Citujete z přepravních podmínek ČD, ale ty samozřejmě u nových dopravců nebudou platit. Přestup do vlaku nového dopravce = nová přepravní smlouva. Bude záležet jen na dopravcích a na krajích, jestli manipulační přirážku uplatní a v jaké výši.

Karel
Host
Karel

Takové záležitosti by principiálně měla řešit obecně závazná vyhláška o přepravním řádu. Tam, kde v ní dnes stojí, že „nezajistil-li dopravce prodej jízdenek před nástupem do vozidla, musí umožnit cestujícímu zakoupit si jízdenku po nástupu do vozidla za jízdné bez přirážky“, by měla být i obdobná ustanovení pro případy přestupů, navazování tarifů a přepravních smluv atd.

JirkaM
Host
JirkaM

Tohle nemají v SPP jen ČD, ale snad všichni dopravci co už v závazku veřejné služby někde jezdí.

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

Přesně, noví dopravci se už už těší, jak busou moci nasrat cestující. Vlastně kvůli ničemu jinému do těch tendrů nešli.Tak určitě. Realitou je, že jedinej, kdo dodnes otravuje s nějakými příplatky, jsou pouze a jen České dráhy, jejichž personál zcela běžně ten doplatek vyžaduje (bez jakékoli opory v tarifu) i ve chvíli, kdy si chete za jízdy dokoupit jízdenku za původí cílovou stanici. U jiných dopravců už v počátcích pochopili, že trestat lidi za to, že u nich chtějí utratit peníze, nedává smysl.

Lukáš
Host
Lukáš

To není pravda, minimálně LE přirážky za nástup bez jízdenky taky dává.

Petr
Host
Petr

Na „manipulační přirážky“ si hraje jeden bohorovný nenažraný dopravce, kterému jsou nějací cestující u (censored).
Jinde není při přestupu s dokoupením u průvodčího žádný problém.

Karel
Host
Karel

DLB: Osek m.-Most-Rakovník, Lužná-Jirkov a Chomtov-Vejprty.

Olda
Host
Olda

Pán Bůh s námi a zlé pryč, hlavně to Trychtýřovo povoznictví. Hlavně u Trychtýřova povoznictví je spousta otazníků nad férovosti výběrového řízení, tvz. šitého na míru povoznictví Arriva vraky s.r.o. S.r.o je u tohoto povoznictví zkratka spolecnost s rozumem omezeným. Jsem zaměstnán u soukromého dopravce, ale osobní doprava měla být pevně v rukou státu. Kam daly kraje rozum, když vybraly Trychtýřovo povoznictví to nevím, možná za to někdo něco hezkého vsimneho dostal. Snad se alespoň SOSADu podaří něco zvrátit a aspoň Trychtýřovo povoznictví by mohli zašlápnout do země jako vajgl.

Hrackalw
Host
Hrackalw

V tom že osobní doprava by měla být v rukou státu s vámi souhlasím ale asi tu dostanete spoustu mínusu. Tento názor tu je značně neoblíbený.

Petr
Host
Petr

zkrátka tu komunisté nejste v převaze 🙂

Jaromir
Host
Jaromir

Neřekl bych že to je otázka komunistů….
Stačí se podívat jinam Velká Británie, Francie, Španělsko,Německo a další tohle všechno zkoušeli před námi a nedopadlo to dobře je Česko jde proti proudu. Neříkám že je to špatně nebo dobře a taky nikoho neurázím a neškatulkuji jako vy. Jen možná ne všichni rozumí tomu proč je to tak intenzivní. Proč prostě je tam tak nic velký tlak…

zesp
Host
zesp

Ano, asi to není dobře rozdrobit na tolik dopravců, to je jedna strana zla… Ať tedy vzejde jeden hlavní, např. Regiojet (nebo třeba úplně někdo jiný), který postupně kvalitně zajistí většinu výkonů. Protože na druhou stranu vidíme, že ono celosíťové zajištění v režii ČD je zlo druhé. Žádná změna k lepšímu by se tam bez konkurence nikdy nekonala… To je snad jasné každému…

Kubrt
Host
Kubrt

Jak můžete do jednoho pytle nasypat UK, F, E a D? Čtyři země, čtyři různé přístupy, ale všechno špatně? Byl jste v těch zemích a cestoval tam vlaky?

sorák
Host
sorák

Jenže Jaromír vůbec netvrdí, že je tam stav špatný teď. Jen říká, že v době, kdy se tam zkoušel tento přístup, tak to dopadlo špatně…

Panelák
Host
Panelák

1. v Británii to zkoušeli a dopadlo to obrovským nárůstem počtu cestujících, což je dobře;
2. ve Francii to nezkoušeli, ani by nemohli vzhledem k tomu, jaký tam je socialismus, a mimo TGV francouzská železnice pomalu umírá;
3. ve Španělsku to nezkoušeli, tam je to vůbec nepředstavitelné;
4. v Německu to zkoušeli, mají zhruba třetinu závazkové dopravy mimo skupinu DB a funguje to velice dobře.

Pokud máte nutkání vymýšlet si nesmysly a pak je vydávat za skutečnost, nechte se radši vyšetřit dříve než později.

Hrackalw
Host
Hrackalw

Obdivuji hlavně politiky v Ústeckém kraji. Po tom jak se spálili s autobusy až se rozhodli si založit radeji vlastní podnik jdou do toho na železnici znovu a to s ještě větší vervou. Tolik dopravců na jeden kraj to je asi vážně síla. Možná něco málo ušetří na dopravcích ale zase dají spoustu peněz za zřízení a provoz koordinačního centra nebo jak tomu budou říkat.

PetrB
Host
PetrB

Říká se tomu centrální dispečink. A ten funguje v současné době v Libereckém kraji a v Jihomoravském kraji. Jejich účelem je převážně zajistit garanci přestupů mezi navazujícími linkami. To má být účelem i v Ústeckém kraji. Další kraj, což je poměrně zarážející, který chce centrální dispečink je kraj Jihočeský

Jerry
Host
Jerry

Konurence ano ale ne tahle parodie.. preklenuci období ale pak nové stroje ne šroty z Raichu .. SME si pomohli.

K.L.
Host
K.L.

Ono to čemu říkáte šroty z raichu je určitě mnohem lepší než to co současně jezdí po českých kolejích.

Tomáš Sysel
Host
Tomáš Sysel

Dá se to přirovnat k o bčerstvení na našich nádražích. Když jeden nabízí dlohodobě výhodně hot dog, tak pro mnohé „gurmány“ příjde najednou k chuti fonetti. Obojí je z hledisa zdravé výživy pěkná srač..

JirkaM
Host
JirkaM

Věřím tomu, že kdyby se nesoutěžilo tak ještě za 5 let budu jezdit ze Žatce do Mostu s ČD 814 a ne novou Pesou.

Sinep Anigav
Host
Sinep Anigav

Asi to bude zátěžová doba i pro dopravce i pro cestující, aspoň zpočátku. Doufejme že se nepřidají vlivy jako kalamitní příchod zimy, vnitropolitická krize ap. Jak čtu od rána diskusi (tu neemoční část), tak i příznivci i odpůrci mají pár silných argumentů. Ale aspoň malá útěcha – hůř už bylo, v devadesátejch. Těsně než přišel za pět minut 12 první neódées ministr Moos, už začínala drážní agónie

TPal
Host
TPal

Velká změna… Žádný požadavek na nová vozidla. 🙁 Kdyby kraje uzavřely s dopravcem smlouvu 3 měsíce před rozjezdem na 15 let, bylo by to lepší.

jan
Host
jan

Uvidíme no.. 5%, podle mě je to víc. Každopádně jsem zvědav, co cestující. Podle mě jízdné bude vyšší – IDS, dorovnají to na úroveň autobusů. Bude bordel. Bude problém při přestupech a na hranicích malých nesmyslných českých krajů. (mě se týká ten Zlínský) Pro mě to rozhodně změna k lepšímu není. Cesta k lepším zítřkům je pouze .. Smysluplné postupné modernizace infrastruktury na regionálních a příměstských drahách za rozumné peníze. (tedy ne přejezd na regionální dráze pro jeden bárak, nebo les a pole za 10 mil, když tam jsou co 300 metrů, EU nástupiště, podchody a výtahy s šachtami, kde… Číst vice »

VRT
Host
VRT

Nevyjedou/do švestek nevydrží! Teda kromě AŽD. Zdenda je Bůh a zachraňuje nám lokálky. Na toho nám nesahejte.

JirkaM
Host
JirkaM

Ono toho modré gumy napovídají vždy když je někdo připraví o nějakou linku. Jak nový dopravce nevyjede a jak je budou ČD zachraňovat apod. Takových řečí už jsem slyšel…

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

VRT: ono se dá vlastně už po letech zkušeností říci, že smysluplné věci se poznají právě podle toho, že na ně retardi v sešmajdanejch prestižích a s ledvinkou přes panděro žehrají v šotodiskusích. Maně vzpomínám na nemožnost obsluhy Radotína vlakem, nemožnost prodávat ad-hoc doplatek do první třídy, nemožnost v českých podmínkách používat vratné soupravy s řídícími vozy, jakož i na desítky desítky dalších věcí, které „prostě nejsou možné“ (neb odporují Pravidlu č. 1) a které už běžně fungují ku spokojenosti obecenstva.

Nekdo
Host
Nekdo

mate pravdu Ferenci. odlozil jsem si perlu z mistni diskuse, myslim, ze ted ji pripomenu:

§1 Vždycky se to tak dělalo (Nikdy se to tak nedělalo)
§2 Ještě nic nepřišlo
§3 Všichni jsou na obědě
§4 Na to je předpis (Není na to předpis)
§5 Bylo by to příliš složité
§6 Cestující by to nepochopili
§7 Cestující by to zneužili
§8 Zpoždění k cestování prostě patří
§9 Nedělejte problémy a nějak se domluvte
§10 Stejně to bude na …

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll

Krátce