Dopravci Železnice

Čtvrt roku do velké změny na železnici. Kraje i stát novým dopravcům věří, že stihnou nabrat lidi

Jednotka 845.2. po modernizaci v barvách Arriva vlaky. Foto: Arriva
Jednotka 845.2. po modernizaci v barvách Arriva vlaky. Foto: Arriva

Přesně za čtvrt roku vypukne jedna z největších změn na české železnici. Více než pět procent výkonů na tuzemských tratích převezmou po Českých drahách jiní dopravci. Tři měsíce před jejich nástupem se ukazuje, že dosud nemají  zajištěn veškerý personál. Věří však, že stihnou mít dostatek lidí a vypraví všechny vlaky.  Důvěru v nich mají i objednatelé, tedy ministerstvo dopravy a kraje.

Do závazkové dopravy, tedy v objednávce státu či krajů, vstoupí od prosince nově společnosti RegioJet, Leo Express a AŽD Praha. Nové výkony získali i dopravci, kteří už v Česku se závazkovou dopravou zkušenost mají:  Arriva vlaky (dosud provoz Městské linky v Praze) a Die Länderbahn (trať Liberec- Rybniště).

Všechny kraje a ministerstvo dopravy tvrdí, že jsou s přípravami nových dopravců spokojeni a nepřemýšlí ani zatím o přípravě záložního plánu pro případ, že by v prosinci noví dopravci na koleje nevyjeli v zasmluvněném rozsahu. Alternativní dopravci se snaží mít vše v pořádku, protože vědí, že případný neúspěch po startu by mohl na dlouho zastavit pronikání konkurence do závazkové dopravy.

„Z kontrolních dní prozatím nevyplynuly skutečnosti, které by svědčily o riziku nevyjetí objednávaných vlaků. Aktuálně jsou s dopravci řešeny další kontrolní dny, které proběhnou během října,“ řekla mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková. Ministerstvo vyšle nové dopravce na linku R8 (Brno – Bohumín) a soubor motorových rychlíkových linek z Prahy do Rakovníka, Českých Budějovic, Tanvaldu a mezi Kolínem a Novým Borem. Jde o výsledek takzvaných rozstřelů, kdy stát vybíral dopravce způsobem podobným otevřené soutěži, ale bez možnosti zdržovat výběr u antimonopolního úřadu. Podobným způsobem proběhl výběr i ve většině krajů, prakticky jediným zadáním novému dopravci bez soutěže je provoz na takzvané Švestkové dráze společnosti AŽD Praha, která je i vlastníkem trati.

Největší změny čekají cestující v Ústeckém kraji, kde se objeví tři noví dopravci k Českým drahám: RegioJet, Die Länderbahn a AŽD Praha. Kraj ještě nemá smlouvu na část výkonů v motorových osobních vlacích, kde jedná už jen s Českými drahami. „Z doposud proběhlého kontrolního dne a dalších dílčích jednání s novými železničními dopravci lze říci, že se na zahájení provozu poctivě připravují již od podpisu smluv, rekonstruují vozidla, shánějí personál, zajišťují i další náležitosti, všichni si řádně zadali požadavky do nových jízdních řádů. Nic tedy nenasvědčuje tomu, že by zahájení provozu nemělo proběhnout dle uzavřených smluv,“ řekla mluvčí Ústeckého kraje Magdalena Fraňková.

Vyjedeme. Jiný scénář si nepřipouštíme

Z pohledu nových zakázek čeká největší expanze Arrivu. Kromě motorových rychlíků pro ministerstvo dopravy firma získala zhruba třetinu provozu ve Zlínském kraji a současně část spojů v Libereckém kraji.

Pro dopravce se aktuálně jako největší problém ukazuje sehnat lidi, už poslední rok patří strojvedoucí mezi nejvíce nedostatkové profese. I proto noví dopravci lákají na železnici nové lidi, které se snaží posílat od kurzů k získání licence strojvedoucího. Přetahování o strojvedoucí vede ke zvyšování jejich mezd k 50 tisícům korun základní mzdy.

Dopravci si nepřipouští, že by nevyjeli včas. „Arriva bude připravená včas a určitě vyjedeme. Jiný scénář si nepřipouštíme,“ řekl mluvčí Arrivy Martin Farář.

Firma shání celkem 150 strojvedoucích. „V tuto chvíli jich už máme více než 70 procent. Stevardů sháníme 110, polovinu už máme jistou a dalších 25 už je v procesu podpisu smlouvy,“ upřesnil Farář. Podle harmonogramu běží i příprava vozidel: německé jednotky 845 prochází modernizací v Pars nova v Šumperku.

Arriva bude jezdit nově i ve Zlínském a Libereckém kraji. Ve Zlínském kraji nakonec bude rozsah výkonů nepatrně menší než kraj a dopravce původně plánoval: kvůli zrušené soutěži na autobusy zatím nenastane takové rozšíření výkonů, jak kraj původně plánoval, Arriva tak nebude jezdit mezi Valašským Meziříčím a Rožnovem pod Radhoštěm, kde zůstanou České dráhy. V Libereckém kraji má Arriva převzít osobní vlaky z Liberce do Staré Paky a ze Železného Brodu do Tanvaldu. „S Arrivou je možné smlouvu uzavřít  až na přelomu listopadu a prosince, kdy uplyne roční lhůta od uveřejnění v úředním věstníku Evropské unie,“ řekl mluvčí kraje Jan Mikulička.

S čím bude jezdit RegioJet?

Zatímco u všech dopravců je už jasné, s jakými vlaky od prosince vyjedou, největší nejasnosti panují u RegioJetu, který přebírá provoz linky z Brna do Bohumína. RegioJet chce představit soupravy, s kterými bude jezdit, na sklonku září.

RegioJet bude provoz vlaků na této trase zajišťovat klasickými soupravami sestavenými z moderních vícesystémových lokomotiv Vectron a vozů určených pro vlaky kategorií EC / IC. Všechna vozidla má RegioJet zajištěna – aktuálně procházejí úpravami interiérů a dalšími přípravami na provoz,“ řekl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

Podle něj nasadí na rychlíky také vozy speciálně určené pro přepravu cestujících na vozíčku s prostorným WC a speciálním oddílem pro přepravu vozíčkářů a širšími dveřmi pro jejich pohodlný nástup. Součástí služeb budou také například možnost přepravy jízdních kol či dětských kočárků nebo bezplatné wifi. RegioJet podle svých slov má u některých pozic již sto procent plánovaných zaměstnanců. „Nábory zaměstnanců naplno běží – některé pozice již máme obsazeny dokonce na 100 %. Zaměstnanci například na pozice strojvedoucích již aktuálně nastupují – budou procházet zácvikem a dalšími přípravnými fázemi před zahájením provozu. Platí to jak pro dálkové spoje na trase Brno – Ostrava – Bohumín, tak pro regionální spoje v Ústeckém kraji,“ dodal Ondrůj. Také RegioJet si nepřipouští, že by nevyjel. „RegioJet počítá s tím, že všechny spoje vyjedou tak, jak jsme se zavázali ve smlouvách s objednateli a tak, jak se předpokládá i podle jízdních řádů. Podobné změny dopravců jsou v Evropě běžné a RegioJet ji například realizoval v roce 2012, kdy tzv. během jedné noci 4. 3. převzal provoz vlaků na trase z Bratislavy do Komárna a zpět,“ dodal Ondrůj.

Velkou premiérou bude v prosinci také start vlaků společnosti AŽD Praha na trase z Mostu do Litoměřic. Firma koupila od SŽDC trať z Čížkovic do Obrnic a po velké modernizaci přesvědčila Ústecký kraj, že se vyplatí vrátit na trasu každodenní provoz. Podle mluvčího Jiřího Dlabaji má firma pro železniční provoz podchyceno smluvně zhruba 80 % zaměstnanců, zbytek je podle něj připraven nastoupit na základě ústní dohody. „Nezastíráme však, že sehnat dobrý personál je v současné době problém,“ dodal Dlabaja. Firma na trasu nasadí jednotky RegioSprinter, tři jsou už po modernizaci, čtvrtá bude dokončena do konce října, jako záloha budou tři vozy 810.

RegioSprintery bude provozovat v Ústeckém kraji i Die Länderbahn, který vyhrál zakázku na provozní soubor Lounsko, tedy trať z Mostu do Rakovníku a z Chomutova do Lužné u Rakovníka. „Personál se obecně přijímat daří, samozřejmě největší poptávka je po strojvedoucích. Ty pro místa Louny, Žatec a Rakovník sháníme nejvíce, nabízíme náborový příspěvek 50.000 Kč. Informace o počtech zaměstnanců a smlouvách sdělovat nechceme,“ řekl vedoucí organizační složky v Česku Michal Barták.

Zakázku pro provoz vlaků v závazku získal i Leo Express v Pardubickém kraji, kde bude firma jezdit na trati z Ústí nad Orlicí do Lichkova a na Králicko, spustí také přímý spoj z polské Vratislavi do Prahy. Jezdit bude také pro Arrivu ve Zlínském kraji. „Pro zajištění provozu máme dostatečné množství zájemců na všech pozicích,“ řekl mluvčí firmy Emil Sedlařík.

Nástup alternativních dopravců má krajům většinou ušetřit peníze, pro cestující může znamenat v řadě případů zlepšení služeb, ale také první rok komplikovanější nákup jízdenek pro případ, že budou chtít jet trasu s více dopravci. Slibovaný jednotný tarif bude plně funkční až od prosince 2021, důvodem zdržení je zdlouhavá příprava zákona o dráhách a jeho pomalé projednávání ve Sněmovně. Zákon, který zavedení státního jednotného tarifu umožní, schválili poslanci teprve v pátek, musí ještě projít Senátem. Dá se ale očekávat, že už během příštího roku začne testovací provoz. Problémy by ale neměly být pro cesty v rámci jednoho kraje, kde už platí integrované jízdné. Nástup jiných dopravců rovněž omezí atraktivitu některých nabídek Českých drah, například celoroční jízdenky IN100: nebude ji možné už využít na některých tratích.

S návrhem nového jízdního řádu jsou už jasné i časové polohy, v kterých budou noví hráči v závazkové dopravě jezdit.

Přehledně: tratě s novými dopravci a návrh jízdních řádů

Arriva

Rychlíkové linky  R21 Praha – Turnov – Tanvald, R22 Kolín – Nový Bor (linka bude zkrácena, dosud jezdí až do Šluknova), R24 Praha – Rakovník a R26 Praha – Příbram – České Budějovice.  Nasadí na ně modernizované jednotky řady 845.
Navrhované jízdní řády
Praha – Turnov – Tanvald
Kolín – Nový Bor
Praha – Rakovník
Praha- Písek – České Budějovice

Osobní vlaky:

Liberecký kraj: Firma zatím jedná o smlouvě s krajem, kterému nabízí nasazení jednotek Stadler GTW nebo Siemens Desiro. Varianta s krátkodobým nasazením jednotek 845 podle Arrivy už padla.
Liberec – Nová Paka
Lomnice nad Popelkou – Stará Paka
Železný Brod – Tanvald 
Zlínský kraj – téměř třetina všech výkonů objednávaných krajem. Proti původním plánům kvůli menšímu navýšení počtu kilometrů nebude Arriva jezdit do Rožnova pod Radhoštěm. Část výkonů má zajistit Leo Express jako dodavatel Arrivy.
Vsetín – Horní Lideč – Bylnice / Púchov
Vsetín – Velké Karlovice
Staré Město u Uherského Hradiště – Bylnice / Veselí nad Moravou/ Luhačovice

RegioJet

rychlíková linka R8 Brno – Bohumín

osobní vlaky v Ústeckém kraji – první dva roky budou jezdit motorové jednotky 845, pak je nahradí 7 nových polských jednotek Pesa Elf.eu.
Ústí nad Labem-Střekov – Děčín
Ústí nad Labem – Úpořiny – Most
Most – Žatec západ
okrajové výkony na pravobřežní trati Ústí nad Labem – Litoměřice – Štětí
okrajové výkony Teplice – Litvínov
okrajové výkony na trati Kadaň-Prunéřov – Kadaň

Die Länderbahn

Osobní vlaky pro Ústecký kraj. Firma nasadí jednotky RegioSprinter.
Osek – Most – Rakovník
Lužná u Rakovníka – Jirkov

AŽD Praha

Zahajuje každodenní provoz na Švestkové dráze, která bude součástí spojů Litoměřice – Most. Nasadí jednotky RegioSprinter po modernizaci.

Litoměřice – Most

Leo Express

S motorovými vozy po modernizaci  Alstom Lint vstupuje do oblasti Orlickoústecka a Kralicka

Ústí nad Orlicí – Mlýnický Dvůr
Dolní Lipka – Hanušovice 

141 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Gremli

Hlavní ostuda je neexistence jednotného tarifu…nebo alespoň aplikace, která by uměla sama poskládat a koupit jízdenky různých dopravců. Pravidelným cestujícím je to jedno, ale pro příležitostné to bude bordel na kolejích. A pro přestupující, kteří nenakupují přes internet (třeba část starších lidí), může pořízení další jízdenky ve stanici u dalšího dopravce při přestupu znamenat, že jim ujede vlak… Otevřeme trh, ale domyslet detaily aby bylo cestování pohodlné…to ne, to by se asi chtělo moc. Otázka taky je, jak bude řešena návaznost mezi jednotlivými dopravci…například jestli bude garance posledního přípoje ten den jak ji mají ČD, nebo jen výmysly typu IDSJMK… Číst vice »

Roman

Ariwa nebude jezdit mezi ValMezem a Roznovem. Docasne reseni nebo na dobu 10 let bude tuhle trasu zajistovat CD?

Pavel

Jako Krpolák sú rád, že do Vyškova a na Ostravsku budeme i nadále moci jezdit přímo i z Krpole.

Sinep Anigav

Jako prognostik-amatér tuším 3 možné budoucnosti 1) doprava v závazku bude v rukou státu: vyladěná, transparentní, pasažérsky přítulná –> tedy ideál, ke kterému se budeme léta asymptoticky blížit, pokud vůbec 2) zachování současného zhoubného bujení nádorního dopravce: béčka, přezíravost až arogance k cestujícím -ČEST VÝJIMKÁM- , přirážky atd atd 3) antré soukromníků, tj. otevření dveří do širého světa dalších budoucností (od daleko lepších než ad1) – tak nějak „á lá Švajc“; ….. ; až po úpadek) Přijde mi, že nejmenší zlo je risknout ad 3), vydržet porodní bolesti a pak vychovat dobré potomky. Kousek níže psáno, A.R., že kraje věří.… Číst vice »

Sinep Anigav

Mým mínuscům! zatímco jste mě včera grilovali, stal se typický příklad přezíravosti až arogance – ad2): Écéčku 273 se nechtělo pokračovat z Třebové dál k Brnu. 20 minut přivezených od Prahy už zvýšilo na víc než 30, cestující seděli neinformováni, když nás dojel R861. Teď začala vlakvedoucí EC konečně informovat, chvatně zapla rozhlas „máme něco s lokomotivou, kdo spěchá do Brna, vedle zastavil rychlík do hlavního“. Nastalo něco jako přednacvičená ukázka evakuace letadla – brnachtiví spěchači, já taky, jsme byli hbitě a ukázněně v interpanteru tak do dvou minut. Poslední z nás ještě nedosedli na zadky, když se EC rozjelo.… Číst vice »

jirka

to bude bordel, na každého dopravce kupovat extra jízdenku, hm to je tedy cesta kupředu !!!

A.R.

Kraje věří. Cestující nevěří.

Tvarda

Běžnému cestujícímu je to u zádele nebo uvítá změnu oproti rutině, to je celé.

ted

silene, silene, silene! ocekaval jsem ze podminkou rizeni budou v prvni rade nove vlaky nebo vlaky max 10 let stare s klimatizaci a beznym standardem dnesni doby a ze se zkrati dojezdove casy a na rychlicich budou zruseny zbytecne zdrzujici zastavky. navic tedy vsechny vlaky z prahy na boleslav pred vylukov v praze vzdy jezdily z vrsovic tak doufam ze to tak bude i nadale. arriva tedy zatim vypada totalne desive jak diky starym hroznym neklimatizovanym vlakum tak jizdni rady zadne zlepseni..

Radka

V čem je vlastně důležité „stáří“ vlaku?
Pozice „vše nové“ je proti zájmům Českých drah, nemůže být akceptována.
Pozice „vše nové“ je zároveň nad finanční možnosti českého rozpočtu.
Pozici „vše nové“ současně nelze vyhlásit v situaci, kdy devět měsíců předem hledám dopravce na tři až pět let.
Děsivě vypadající staré hrozné neklimatizované vlaky Arrivy nejsou proti stávající nabídce Českých drah na lince R21 žádné zhoršení, u smlouvy na tři roky se nic lepšího čekat nedalo. Nezbývá než doufat, že ministerstvo dopravy konečně začne dělat svou práci a využije ony tři roky k přípravě a vysoutěžení pořádné nabídky.

Axel

Dotaz na Alstom Linty u Leo v PCE kraji a u Arrivy ve ZL kraji…. bude nějaká změna v dislokaci jednotek kvůli změně ValMez-RpR? Jestli jsem pochopil správně, tak 6 jednotek (z toho 5 Lintů) v Pardubickém kraji najede o dost víc kilometrů ročně než (původně domluvený) roční nájezd ve Zlínském kraji 22 jednotek Arrivy (z toho 10 Lintů které půjčuje Arrivě firma Leo Ex.). Konkrétně v PCE má Leo Express najezdit 743 tis. vlkm ročně = 124 tvlkm/jednotku. Zatímco ve Zlínském kraji má Arriva najezdit 1869 tis. vlkm ročně = 85 tvlkm/jednotku, tj. o třetinu míň. Dojde k nějaké… Číst vice »

zesp
zesp

Ještě pár fotek z aktuální rekonstrukce tratě 300, která se rychle opravuje před příchodem Regiojetu: https://seta00121.rajce.idnes.cz/Aktualni_opravy_trate_300/ Napřed je na fotkách stanice Věžky, kde je nová průběžná kolej. Pak je vyměněná část TK od zhlaví žst Chropyně cca 1,5 km směr Věžky. V tom zbývajícím starém úseku jsou pražce dokonce z roku 1971. Dál je zcela nová TK v celém TÚ Chropyně – Kojetín včetně úseku na mostě přes Moravu. TÚ Kojetín – Němčice (část) a Němčice – Nezamyslice (celý) se dělaly v předchozích dvou letech. Zajímavé je, že i po skončení výluky 1.9.2019 zůstaly původní rychlosti, tj. 80 km/h v… Číst vice »

Tvarda

A víte co? Ano, je to tak, soukromník za to může, konečně to dělají pro soukromníka nové =) pro ČD by to nezrekonstruovali. Ať žije soukromník a revitalizace tratí!

Tomáš

Od nástupu soukromích dopravců na tuzemské železnici jsem očekával a očekávám nadále nějakou přidanou hodnotu. Něco, co posune cestování lepším směrem, at je to pohodlí cestujích,větší frekvence a nebo zajímé jizné.Bohužel, at se snažím jak se snažím, nijak a nikde to zatím nevidím, snad jen Leo Expres mě nadchl spojem Praha -Hradiště. Ale že bych mohl hovořit o přidané hodnotě,že to mělo smysl, že se něco zvedlo k lepšímu.NE, Nesčetněkrát jsem byl v UK, kde působí řada soukromích dopravců, doporučoval bych se inspirovat tam, jaká jsou hlavně především pravidla pro soukromníky,aby vůbec mohli vyjet. Tyto pravidla byc zavedl zde, například… Číst vice »

Petr Šimral

Přidanou hodnotu musíte hledat u objednatelů. Toto není žádná komerce, to je závazková doprava. Co objednatel chce, to dostane. Nic více…

Panelák

Vaše formulace „pravidel“ svědčí především o tom, že jste ten systém v UK vůbec nepochopil, i když jste tam byl nesčetněkrát – holt komu není shůry dáno, v apatyce nekoupí.

jirka

janě, vyzobet třešničky dokáže každej, tohle je opravdu skvělý – že když vysoutěžíte jednu hlavní trat, musíte se postarat i o tu vedlejší,která z ní napojuje.

JarynJarin

Chci se zeptat proč je tu systém plusů a minusů, když stejně ty nejoblíbenější příspěvky tím nevyletí nahoru jako první?

Jan Šindelář

Znamenáme si jako nápad ke zvážení, chceme během podzimu web trochu vylepšit, díky.

Iva D.

Tak to bacha na spamera Trondu, ten bude mínusy nahoře jako stálice…

Tronda

Případně bude v čele vytrolená spamerka Iva, která ještě nenapsala žádný příspěvek k tématu.

Kubrt

Drtivá většina příspěvků jsou reakce na dřívější příspěvek, tak nevím, jak by to pak bylo přehledné..

JarynJarin

Na idnesu to funfuje

zesp

Před nástupem soukromého dopravce se opravuje i trať Brno – Přerov… Zmizely už úseky s tím nejhorším svrškem hlavně v úseku Nezamyslice – Přerov. Probíhá to už třetím rokem, letos přišel na řadu úsek Kojetín – Chropyně – Věžky…

https://seta00121.rajce.idnes.cz/Trat_Brno_-_Prerov_aktualne/

Byla by škoda, kdyby prudké zvýšení kvality a kultury cestování po nástupu Regiojetu na tuto trať zhatily nějaké výluky…

zesp

Proč by se neměly opravovat? Nerozumím moc smyslu tohoto dotazu…

Svojsin

300 stoji věčně už roky. Nevim, jestli na ni ty NAD nejsou spíš „běžný stav“.

zesp

No, mě to tak skoro připadá (berte prosím s trochou nadhledu..). Takových let se tam nic nedělo a teď naráz se položí tolik km nové koleje, nové nástupiště v rychlíkových stanicích, divné…. Ale vážně. Ono spíše souvisí s tím, že už se nevěří v brzkou realizaci upgrade té trati na těch proklamovaných 200 km/h, tak se opravuje, aby se vůbec dalo jezdit… Dlouho se nic nedělalo s tím, že se to bude „už brzy“ celé předělávat. Snižovala se postupně rychlost a zaváděly PJ, později už jen TOR… Dlouho by to asi už nevydrželo. Ten příchod Regiojetu to možná jen trochu… Číst vice »

Kubrt

Sám píšete, že to trvá už třetím rokem, takže souvislost s RJ na R8 je nulová.

zesp

Však jak vádím jinde, ten souvis je spíš s tou stále odkládanou rekonstrukcí a zdvoukolejněním tratě. Vždyť podle původních plánů se mělo už jezdit po novém. Takže sláva, hurá, že se to opravuje alespoň takto…. S tím příchodem RJ to opravdu myslím jako nadsázku, vsadím se, že příští rok se bude půl roku spravovat nějaký jiný úsek…

Martin V.

Nejde jen o PJ a TOR, situace tam dospěla to takového stavu, že se mezi Vyškovem a Ivanovicemi v roce 2011 vysypaly Wapky: http://www.dicr.cz/uploads/Zpravy/MU/DI_Vyskov_110605.pdf Kde jinde by se tedy měla trať důkladně opravovat, když už ne tady? Já bych za tím konspirační teorie nehledal, spíš zanedbanou údržbu, která se teď dohání. A to je dobře.

zesp

No jo, ale zrovna mezi tím Vyškovem a Ivanovicema se žádná oprava nedělalal. Tedy alespoň žádná větší oprava…. Zatím se ve větším rozsahu opravuje pouze úsek Nezamyslice – Přerov. Ten už byl ale tragický…

Jirka

Píšete, že linka Kolín-Šluknov je zkrácená do Nového Boru, ale v JŘ je většina vlaků pořád do Šluknova. Co to znamená?

Alex

Většina ne. Pouze tři spoje tam a tři spoje zpět.

Jirka

Já tam teda vidím 4 „dlouhé“ spoje + jeden částečně, celkem jich je 7. Podle mne většina.

Panelák

Že si je „doobjednaly“ Ústecký a Liberecký kraj poté, co se na to Ministerstvo dopravy vy***lo.

Marťas

Za jednu z největších chyb považuji to, že se kvůli pozdějšímu startu celostátního tarifu podstatným způsobem rozšíří okruh relací, na které nebude možné koupit jízdenku tím nejjednodušším způsobem – že prostě řeknete na nádraží název cílové stanice. A u relací, kde začne jezdit více dopravců, se budou pokladníci muset začít ptát, kterým spojem člověk pojede. Mnohem častěji uslyší cestující odpověď, že jízdenku na navazující úsek si koupí až někde cestou. Někdy u průvodčího, jindy někde v pokladně. Skvělé zpestření cesty zejména u ostrých přestupů (manipulační přirážka skoro jistá) a na rozlehlých nádražích (dlouhé pochody s kufry sem a tam). Lepší… Číst vice »

Jirka

Tak si ji koupí cestou, no. Ona ani ta koupě přímé jízdenky nebyla tak bezproblémová, pamatuji jak pokladní v Jevíčku bojovala (statečně) s úkolem vypsat jízdenku do Prahy přes Skalici n. S. Kdyby dala pc a nechala to na někom s PC ;), bylo by každému líp. Jízdenka Beroun – Kladno, podobný zážitek.

Manipulační poplatek se neplatí při doplatku při jízdě za původní cílovou stanici.
Manipulační poplatek se neplatí při přestupu z vlaku jiného dopravce.

Marťas

Citujete z přepravních podmínek ČD, ale ty samozřejmě u nových dopravců nebudou platit. Přestup do vlaku nového dopravce = nová přepravní smlouva. Bude záležet jen na dopravcích a na krajích, jestli manipulační přirážku uplatní a v jaké výši.

Karel

Takové záležitosti by principiálně měla řešit obecně závazná vyhláška o přepravním řádu. Tam, kde v ní dnes stojí, že „nezajistil-li dopravce prodej jízdenek před nástupem do vozidla, musí umožnit cestujícímu zakoupit si jízdenku po nástupu do vozidla za jízdné bez přirážky“, by měla být i obdobná ustanovení pro případy přestupů, navazování tarifů a přepravních smluv atd.

JirkaM

Tohle nemají v SPP jen ČD, ale snad všichni dopravci co už v závazku veřejné služby někde jezdí.

Ferenc Futurista

Přesně, noví dopravci se už už těší, jak busou moci nasrat cestující. Vlastně kvůli ničemu jinému do těch tendrů nešli.Tak určitě. Realitou je, že jedinej, kdo dodnes otravuje s nějakými příplatky, jsou pouze a jen České dráhy, jejichž personál zcela běžně ten doplatek vyžaduje (bez jakékoli opory v tarifu) i ve chvíli, kdy si chete za jízdy dokoupit jízdenku za původí cílovou stanici. U jiných dopravců už v počátcích pochopili, že trestat lidi za to, že u nich chtějí utratit peníze, nedává smysl.

Lukáš

To není pravda, minimálně LE přirážky za nástup bez jízdenky taky dává.

Petr

Na „manipulační přirážky“ si hraje jeden bohorovný nenažraný dopravce, kterému jsou nějací cestující u (censored).
Jinde není při přestupu s dokoupením u průvodčího žádný problém.

Karel

DLB: Osek m.-Most-Rakovník, Lužná-Jirkov a Chomtov-Vejprty.

Olda

Pán Bůh s námi a zlé pryč, hlavně to Trychtýřovo povoznictví. Hlavně u Trychtýřova povoznictví je spousta otazníků nad férovosti výběrového řízení, tvz. šitého na míru povoznictví Arriva vraky s.r.o. S.r.o je u tohoto povoznictví zkratka spolecnost s rozumem omezeným. Jsem zaměstnán u soukromého dopravce, ale osobní doprava měla být pevně v rukou státu. Kam daly kraje rozum, když vybraly Trychtýřovo povoznictví to nevím, možná za to někdo něco hezkého vsimneho dostal. Snad se alespoň SOSADu podaří něco zvrátit a aspoň Trychtýřovo povoznictví by mohli zašlápnout do země jako vajgl.

Hrackalw

V tom že osobní doprava by měla být v rukou státu s vámi souhlasím ale asi tu dostanete spoustu mínusu. Tento názor tu je značně neoblíbený.

Petr

zkrátka tu komunisté nejste v převaze 🙂

Jaromir

Neřekl bych že to je otázka komunistů….
Stačí se podívat jinam Velká Británie, Francie, Španělsko,Německo a další tohle všechno zkoušeli před námi a nedopadlo to dobře je Česko jde proti proudu. Neříkám že je to špatně nebo dobře a taky nikoho neurázím a neškatulkuji jako vy. Jen možná ne všichni rozumí tomu proč je to tak intenzivní. Proč prostě je tam tak nic velký tlak…

zesp

Ano, asi to není dobře rozdrobit na tolik dopravců, to je jedna strana zla… Ať tedy vzejde jeden hlavní, např. Regiojet (nebo třeba úplně někdo jiný), který postupně kvalitně zajistí většinu výkonů. Protože na druhou stranu vidíme, že ono celosíťové zajištění v režii ČD je zlo druhé. Žádná změna k lepšímu by se tam bez konkurence nikdy nekonala… To je snad jasné každému…

Kubrt

Jak můžete do jednoho pytle nasypat UK, F, E a D? Čtyři země, čtyři různé přístupy, ale všechno špatně? Byl jste v těch zemích a cestoval tam vlaky?

sorák

Jenže Jaromír vůbec netvrdí, že je tam stav špatný teď. Jen říká, že v době, kdy se tam zkoušel tento přístup, tak to dopadlo špatně…

Panelák

1. v Británii to zkoušeli a dopadlo to obrovským nárůstem počtu cestujících, což je dobře;
2. ve Francii to nezkoušeli, ani by nemohli vzhledem k tomu, jaký tam je socialismus, a mimo TGV francouzská železnice pomalu umírá;
3. ve Španělsku to nezkoušeli, tam je to vůbec nepředstavitelné;
4. v Německu to zkoušeli, mají zhruba třetinu závazkové dopravy mimo skupinu DB a funguje to velice dobře.

Pokud máte nutkání vymýšlet si nesmysly a pak je vydávat za skutečnost, nechte se radši vyšetřit dříve než později.

Hrackalw

Obdivuji hlavně politiky v Ústeckém kraji. Po tom jak se spálili s autobusy až se rozhodli si založit radeji vlastní podnik jdou do toho na železnici znovu a to s ještě větší vervou. Tolik dopravců na jeden kraj to je asi vážně síla. Možná něco málo ušetří na dopravcích ale zase dají spoustu peněz za zřízení a provoz koordinačního centra nebo jak tomu budou říkat.

PetrB

Říká se tomu centrální dispečink. A ten funguje v současné době v Libereckém kraji a v Jihomoravském kraji. Jejich účelem je převážně zajistit garanci přestupů mezi navazujícími linkami. To má být účelem i v Ústeckém kraji. Další kraj, což je poměrně zarážející, který chce centrální dispečink je kraj Jihočeský

Jerry

Konurence ano ale ne tahle parodie.. preklenuci období ale pak nové stroje ne šroty z Raichu .. SME si pomohli.

K.L.

Ono to čemu říkáte šroty z raichu je určitě mnohem lepší než to co současně jezdí po českých kolejích.

Tomáš Sysel

Dá se to přirovnat k o bčerstvení na našich nádražích. Když jeden nabízí dlohodobě výhodně hot dog, tak pro mnohé „gurmány“ příjde najednou k chuti fonetti. Obojí je z hledisa zdravé výživy pěkná srač..

JirkaM

Věřím tomu, že kdyby se nesoutěžilo tak ještě za 5 let budu jezdit ze Žatce do Mostu s ČD 814 a ne novou Pesou.

Sinep Anigav

Asi to bude zátěžová doba i pro dopravce i pro cestující, aspoň zpočátku. Doufejme že se nepřidají vlivy jako kalamitní příchod zimy, vnitropolitická krize ap. Jak čtu od rána diskusi (tu neemoční část), tak i příznivci i odpůrci mají pár silných argumentů. Ale aspoň malá útěcha – hůř už bylo, v devadesátejch. Těsně než přišel za pět minut 12 první neódées ministr Moos, už začínala drážní agónie

TPal

Velká změna… Žádný požadavek na nová vozidla. 🙁 Kdyby kraje uzavřely s dopravcem smlouvu 3 měsíce před rozjezdem na 15 let, bylo by to lepší.

jan

Uvidíme no.. 5%, podle mě je to víc. Každopádně jsem zvědav, co cestující. Podle mě jízdné bude vyšší – IDS, dorovnají to na úroveň autobusů. Bude bordel. Bude problém při přestupech a na hranicích malých nesmyslných českých krajů. (mě se týká ten Zlínský) Pro mě to rozhodně změna k lepšímu není. Cesta k lepším zítřkům je pouze .. Smysluplné postupné modernizace infrastruktury na regionálních a příměstských drahách za rozumné peníze. (tedy ne přejezd na regionální dráze pro jeden bárak, nebo les a pole za 10 mil, když tam jsou co 300 metrů, EU nástupiště, podchody a výtahy s šachtami, kde… Číst vice »

VRT

Nevyjedou/do švestek nevydrží! Teda kromě AŽD. Zdenda je Bůh a zachraňuje nám lokálky. Na toho nám nesahejte.

JirkaM

Ono toho modré gumy napovídají vždy když je někdo připraví o nějakou linku. Jak nový dopravce nevyjede a jak je budou ČD zachraňovat apod. Takových řečí už jsem slyšel…

Ferenc Futurista

VRT: ono se dá vlastně už po letech zkušeností říci, že smysluplné věci se poznají právě podle toho, že na ně retardi v sešmajdanejch prestižích a s ledvinkou přes panděro žehrají v šotodiskusích. Maně vzpomínám na nemožnost obsluhy Radotína vlakem, nemožnost prodávat ad-hoc doplatek do první třídy, nemožnost v českých podmínkách používat vratné soupravy s řídícími vozy, jakož i na desítky desítky dalších věcí, které „prostě nejsou možné“ (neb odporují Pravidlu č. 1) a které už běžně fungují ku spokojenosti obecenstva.

Nekdo

mate pravdu Ferenci. odlozil jsem si perlu z mistni diskuse, myslim, ze ted ji pripomenu:

§1 Vždycky se to tak dělalo (Nikdy se to tak nedělalo)
§2 Ještě nic nepřišlo
§3 Všichni jsou na obědě
§4 Na to je předpis (Není na to předpis)
§5 Bylo by to příliš složité
§6 Cestující by to nepochopili
§7 Cestující by to zneužili
§8 Zpoždění k cestování prostě patří
§9 Nedělejte problémy a nějak se domluvte
§10 Stejně to bude na …

Roman Svačina

Já Vám nevím, ale linku Bohumin Brno dostal Regiojet asi za trest. Když je výluka tak je linka na odpis, když výluka není tak neustàlé křižování…no za trest. O železničním svršku v úseku Přerov-Brno škoda mluvit (aneb spojení druhého a třetího největšího města na český způsob). To už lepší si 40korun připlatit a vzít to Moravia/Polonia/Bathory/Helfštýn/Sobieski přes Břeclav. Jízdní doba o 7 minut delší, ale mám restaurační vůz (ve Warsu vaří výborně) pohodlí, rychlost a cigárko v Břeclavi (Tam je 20minut tak i pivko zvládnu po dobrém obědě ve vlaku).

Roman Svačina

Tak kecám…Brno Bohumin za 200, Brno Břevlav Bohumin 255…furt se to mění, ale i těch 55korun si rád, milerád připlatím

zesp

Pozor! Když jsem jel z Přerova do Brna, nabídlo mi to akční jízdenku (nebo jaká to byla) mnohem levnější přes Břeclav, než přímo. Byla vázaná na použití R Olomouc – Břeclav – Brno. Takže i tímto způsobem i samotné ČD motivují cestující jet přes BV….

Petr Šimral

To se dá předpokládat po nástupu RJ na přímou trasu ve velkém. Ostatně, kdybych já provozoval produkt sice po delší trase a s přestupem, ale přišel – li bych o produkt přímou trasou, tak jízdné taky upravím tak, aby mi cestující pokud možno zůstali (a na trase přes Břeclav je podstatně méně výluk).

Bilbo

A co třeba zavést přímý vlak Brno-Břeclav-Bohumín. Kdyby se na to použil třeba Interpanter, ať se neztrácí čas prepřáhnutím lokomotivy v Břeclavi, měl by potenciál tu trasu zajet i rychleji, než Žluťák na přímé trase.

Petr Šimral

A kdo vám ho zaplatí? Objednatel to nebude…

Tomáš Záruba

No, zajímavá myš Lenka. Třeba to povede ke zvětšení tlaku na urychlení „céčka“ v JmK, takže by konkurence přinesla dokonce i zrychlení dopravy (byť na jiné trati). :-))

Hodně štěstí

A myslíte si, že se někdo oficiálně přizná je to v p… ! Nemáme lidi?

Jiří Kuba

Určitě. Stihnou všichni. Arriva s nástupním platem stevarda 18600 brutto, LEO expres Tendrs 17500 brutto… Zájem je určitě velký.. 🙂 Neskonalá drzost, nebo naivita soukromých dopravců, že jim personál bude pracovat za skoro minimální mzdu je absurdní. Dokud nenabidnou plat, který bude převyšovat, plat u státního dopravce, tak nemůže očekáváte velký zájem. 🙂

Tvarda

Pokud vím, tak Arriva nabízí stevardům hrubou mzdu 30 000 Kč. Informace zveřejněná na oficiální FB profilu společnosti. Pro Prahu možná málo, ale pro lidi ze Zlínského kraje je to solidní nabídka na pozici stevarda v osobáku.

Jackub

Na v podstatě nekvalifikovanou pozici je to velmi slušný plat!

Olda

Třeba u strojvedoucího píšou z Trychtýřova povoznictví 50 tisíc. Přitom základ je 30 a k tomu příplatky a bonusy typu bonzovne, vlezdoprdelne a podobně.

Jan Mahdal

A můžete říct, proč tak lžete?

Olda

To co jsem napsal je pravda. Základ 30 a zbytek příplatky, za délku praxe, nebo držení licence, směnné, soboty, neděle, případně svátky, plnění povinností a pod. Když se agitátor a pucflek, který bude o odměnách rozhodovat blbě vyspí, tak fira splace nad výdělkem.

Jan Mahdal

Přestaňte lhát, to si jako myslíte, že jsou tu všichni nesvéprávní???

Pane Sůro, myslím si, že by technicky neměl být problém zajistit, aby diskutující vystupovali pod skutečnými jmény. Spousta častníků totiž neumí nic jiného, než plivat na konkurenci, popřípadě bývalého zaměstnavatele.

JirkaM

Co třeba login přes MojeID od CZ.NIC? Však tím by se to hravě vyřešilo 🙂

Tomáš Záruba

Vy máte také rád Šimka a Grossmanna? Aneb „zamezit návalům v podzemní dráze tím, že nebude“… 🙂

Karel

Jo, a pokud někdo na 1. máje nevěší správné vlaječky nebo si při volbách dovolí zajít za plentu, tak by se mu to mělo taky poznamenat do kádrovýho spisu, že? Nahlásit zaměstnavateli, odebrat cestovní pas, doporučit sblížení s dělnickou třídou v uranových dolech…

LiborV

Děkuji za velmi hezký obsáhlý a propracovaný článek. Velmi dobrá práce.

boro

Pouhých 5% a železnici jako takovou to znehodnotí kompletně. Tragédie, tím víc, kolik o má bezduchých podporovatelů.

Marťas

Myslím, že se hodně zkomplikuje cestování tam, kde nový dopravce převezme rychlíkové linky. Skončí pohodlí toho, že si člověk koupí jízdenku na určitý spoj, ale nakonec jede později. Nově už bude muset čekat na vlak konkrétního dopravce nebo si koupit novou jízdenku. Též je možnost cestovat na jízdenky PID, jenže tím zase přijde o garance dopravce v případě zpoždění. Myslím třeba cestu Příbram–Praha–Ostrava. Komu ujede kvůli zpoždění v Praze Pendolíno do Ostravy, má s jízdenkou PID (pro úsek Příbram–Praha) smolíka. A jestli dopravci stihnou vyjet? Když nepojede vlak, zajistí autobus. Když nezajistí ani autobus, nepojede nic. Stává se to i… Číst vice »

Tronda

Jestli si myslíte, že dnes pendolino čeká na zpožděnýho švejka, tak jste teda na omylu a to se jedná o jednoho dopravce. A koupit si dnes jeden lístek Příbram – Ostrava je blbost. I u vaše top dopravce je levnější koupit si z Příbrami (pokud nutně musíte jet vyhlídkovou jízdou, ale pak asi máte dost času a ujetý přípoj vás nerozhází) do Prahy PID a z Prahy do Ostravy nějaké to akční. A když pojedete i s jiným dopravcem, tak to budete mít levnější klidně o polovinu.

Hodně štěstí

A nejen to. Např. u ujetí posledních spojů ČD aspoň zaplatily taxi do 1000 kč. Navíc i mezi vlaky ČD v některých krajích vzniknou cestující dvojí kategorie. Cestující z Prahy do Litovle bude mít nárok při ujeté posledního přípoje na taxi, ale cestující ze Sobotína do Litovle ne, protože bude muset mít IDS. A silně pochybuji, že by systémy IDS proplácely taxi.

jouda

Faktem je, že se od prosince pomalu začne ztrácet atraktivnost nabídek IN100 a IN50, které se budou méně vyplácet, resp. bude nutné si to opravdu dobře spočítat, zda se vyplatí. To hlavně u té IN50.

Olda

Jezdím po celé republice a dá se ne všude najít varianta v cestování, nedá se ale najít všude. Každý rok si kupují IN 100 a koupím si jí zase. Třeba z Bohumína do Brna už pár let jezdím přes Břeclav.

Nordboy

Linka kolin novy bor bude zkracena (jezdila az do sluknova) a proto bude podle jizdniho radu zacinat v rumburku a koncit v mlade boleslavi ? Muze mi to nekdo objasnit ?

Zbyněk

Linka bude nově objednávána kraji z Nového Boru. Již v dřívějších jř. již byla poznámka že některé vlaky v úseku (Šluknov) Rumburk – Česká Lípa budou cestující odbaveni jako ve Sp vlaku..

Tanya Nohab

Arriva zveřejnila příspěvek,že zaškoluje deset bulharských strojvůdců,no nevím jak projdou na DÚ u zkoušek…

Tomáš Sysel

Projdou úplně v pohodě při součsném osazenstvu DÚ a způsobu zkoušení VOZ.

Dominik

No, sám jsem nedávno vykonával zkoušku pro získání licence a neřekl bych, že to pánové z DÚ dali někomu zadarmo.

Olda

Plně souhlasím Dominiku. Co znám kluky, kteří dříve neuspěli za pana Tovary a zažili nové zkoušející, tak všichni říkají zlatý pan Tovara. DU nikomu nic jen tak nedá, pokud nemají jistotu, kterou si ověří písemně a ústně. Navíc bych u toho přezkoušení cizinců na DU zavedl podmínku navíc k získání způsobilosti a to bezchybné sepsání příkazu vlaku.

Tomáš Sysel

Pokud někdo vykonával zkoušky VOZ nedávno (a je úplně jedno zda u Tovary nebo Špačka z DVI), nemá pravděpodobně zkušenosti s úrovní zkoušek DÚ od roku 1995 po současný „vindemanovský“ bordel, který je samozřejmě v mezi zákona. Úroveň zkoušek i zkoušených má totiž od uvedeného roku značně klesající tendenci. Chápu, že když někdo u zkoušky prospěl, tak bude tvrdit, jak byla těžká a jak on je dobrý, že ji zvládl. Tady však nehodnotím jednotlivce, ale současný způsob ověřování všeobecné i zvláštní odborné způsobilosti. Při zpětném pohledu si dovolím konstatovat, že je katastrofální! Uvědomujete si, že přijatí cizinci již mohou být… Číst vice »

Dominik

Jistě, proto „úmrtnost“ na zkouškách není zrovna nejnižší a počet pokusů je omezen na 3. Je to tak jednoduché až někteří dopravci volají po zrušení techniky u zkoušky, že prý to je zbytečné, jak jim chybí fírové.
Navíc cizinci musí vykonat jazykovou zkoušku a nikdo si asi neriskne pustit za páky někoho, kdo by neuměl česky.

Tomáš Sysel

Úmrtnost na zkouškách DÚ je téměř nulová, protože se statisticky započítává výsledek pouze prvního pokusu daného uchazeče. Když neprospěje u druhé zkoušky, tak se to také do celkového hodnocení započítá, ale u 3. zkošky téměř každý sítem v dnešní době z nesmyslných znalostí pro strojvedoucího projde. Proto výsledkem je téměř 100 % úspěšnost. Nevěřte všem mediálně zveřejněným článkům. Ti, co by neuspěli na třetí pokus, jednoduše osloví některé z akreditovaných školících středisek, které jim bude ochotné za nějaký ten poplatek vydat potvrzení o opakovaném školení podle přílohy 1 vyhlášky 16/2012. A máme tu další 3 pokusy. To by bylo, aby… Číst vice »

Dominik

Já nevěřím mediálním článkům, ale holé realitě, a to je taková, že někteří byly u zkoušky i 15x , proto to stažení na 3 pokusy a pak se musí rok čekat (pokud správně pamatuji).
Osobně si myslím, že požadavky nejsou nesmyslné a technika ke zkoušce prostě patří, to že požadavky na fíru jsou směšné, výučák chtějí technickou školu (strojní, elektro, apod…), ale maturita může být klidně i z obchody, to je jim jedno a pak se někteří perou i s brzdovým schématem, jestli to je podle Vás nesmyslný požadavek, tak to každý máme jiný pohled na nesmyslné požadavky.

Petr Šimral

Nejen osobně si myslím, že požadovat po strojvedoucím, aby počítal potřebnou kapacitu baterie a podobné „pí******“ jsou dnes opravdu mimo mísu.

ondra

To asi ano,ale pokusit se odstranit například závadu na základě schopnosti „číst“ v elektroscématu snad mimo mísu není. Mám na mysli starší stroje,nikoliv HV typu Traxx atd.

Tomáš Sysel

Tak oni pánové na DÚ za tu „dávačku“ ještě něco berou? Když to nikomu zadarmo nedali…

Olda

Neberou nic, kromě kolkové známky v hodnotě nevím jak dnes, dříve 500 Kč. Nedají nic zadarmo je myšleno opravdovým přezkoušením toho, co strojvedoucí musí umět a musí znát. Některé znalosti na požadavky třeba strojvedoucího speciálního vozidla jsou určitě přehnané, ale tak je to nastolené a uchazeče nikdo u DU neskatulkuje že bude jen na bagru, jiný jen na motorech… Je to prostě všeobecná znalost.

Tomáš Sysel

Oldo, děkuji Vám za vysvětlení, jsem velice rád, že v oboru vzdělávání a odborné způsobilosti pracovníků (zejména strojvedoucích) je vše v naprostém pořádku. Zkušející jsou oproti Tovarovi spravedliví, erudovaní a řádně nekompromisní. Dnes odpoledne jsem se uklidnil a zažil povznášející pocit, protože z Vašich řádků jsem vyrozuměl, že na DÚ zvaní zkoušející strojvedoucích od ČD, DVI a pouze některých externích dopravců jsou ukázkově nezávislí. Také jsem pochopil, že když glosu nepochopí většina čtenářů, stává se ve své podstatě zbytečnou.

Olda

Tomáši, přiznám se, že dnes už nevím, jak to u zkoušek chodí, kdo chodí jako přísedící a podobně. Když jsem dělal licenci, bylo to u pana Tovary. Jestli ve své přísnosti DU nějak povolil, nebo nepovolil, to je těžké takhle spekulovat, ale třeba by se k tomu mohlo nezávisle vyjádřit pár nových strojvedoucích.

Tomáš Sysel

Oldo, vyjádření strojvedoucích nebude nikdy nezávislé. Každý uchazeč má zájem uspět. Hlupák i vzdělanec. Ti co to nedají na první doubrou budou hovořit o těžkostech a zbytečné přísnosti, uspěšní zase řeknou, že se to dá zvládnout atd. To není věrohodné zhodnocení zkoušek VOZ.

Dominik

Například já jsem sice zkoušku dál na poprvé, ale nemohu říci, že by byla jednoduché, nezvládnutelná opravdu ne, ale ani to nebylo stylem, za 5 minut hotovo. A u ústních je to jednoduché, jak to člověk umí, má za 10 minut hotovo, ale pak tam byly tací, co tam byly i půl hodiny a stejně neprošli.

Svojsin

Včera nejely některé Os ČD mezi Kralupy- Slaný z důvodu nedostatku strojvedoucich.

Tronda

Ale no tak, vy si děláte srandu. Něco takového se přece u velkodopravce ČD nemůže stát! Středočeský kraj všechno nabagroval tomu nejdražšímu dopravci, který je zárukou, že k žádným výpadkům nebude docházet!

Hrackalw

Zdravím pana Trondu zarytého a úhlavního nepřítele ČD :-). Opět jste nezklamal :-). Vážně by mě zajímalo u koho jste zaměstnaný. Ale vím že to asi nepriznate. To nevadí u vašich příspěvků se vždy hodně pobavím a zasmějí.

Tronda

Nemáte nic k tématu, tak trolíte? No vidíte a mě váš zaměstnavatel srdečně nezajímá.

Hrackalw

Chcete něco k tématu :-). Dříve příprava strojvedoucího trvala více jak rok a potom jsme museli minimálně rok jezdit na nákladní dopravě a na osobní šli jen ti nejlepší. Dnes když čtu že je teprve teď posílají do výcviku a za tři měsíce již mají jezdit co dodat ? Je mi upřímně líto těch cestujících ale i těch hochu kteří ještě netuší co je čeká. A obdivuji dopravce i politiky že si takové riziko vezmou na svoje triko. Stačí pane Tronda.

AAA

Plakáty nás informují Přijď pracovat k dráze, pakliže ti vyhovují rychlost, šmír a saze

JirkaM

Strojvedoucí po 3 měsíčním výcviku každému vadí, ale řidič autobusu po 3 měsících v autoškole ne?

Zlínka

No vy trolíte rozhodně nejvíc Troníku. Většina tady z vás má srandu. Zjevně vás to uspokojuje, což je dobře.

Paddy

TRONDA = METRANS

JarynJarin

Tohle bylo trochu složitější… zrovna jsem měl směnu v KnV… a kdybys věděl, proč ten vlak nevyjel plus 3 páry KnV – Velvary, tal by ses hodně divil…

Sinep Anigav

Odlehčím tohle strohé téma při krásném nedělním poledni .. přijde mi, že tam s šukafonem jezdí i ženy-strojvůdkyně (?); nehrály v tom odřeknutí nějakou roli tzv. „své dny“ ? 😉

JarynJarin

Ne. Holky jezdí pod lounským depem. Pod kralupským nemáme ani jednu 😉 a tohle byla kralupská směna. A mimochodem na tu směnu dva kolegové byli… nebudu se rozepisovat proč na ni nakonec nešli i když chtěli…

Tronda

To ale zákazníky vůbec nezajímá, navíc u dopravce, který je nejdražší a jeho funclub do zblbnutí opakuje, že jim se odřeknutí vlaku pro nedostatek personálu nemůže stát.

Hrackalw

Vy musíte mít těžký život. Neustále žít s tou obrovskou nenávisti k ČD která přímo prýští z každého slova to musí být hrozné.

Tronda

Milý Hracklawe, vy si myslíte, že konstatování platícího zákazníka o tom, že za své peníze očekává inzerovanou službu/zboží, atd. včas a v termínu, je projev nenávisti? Tak to vás vyvedu z omylu, protože tak to chodí na celém světě ve všech odvětvích a pokud ČD doteď žili v jakémsi vakuu, kde se všechno omlouvalo, tak vítejte v realitě. Hlavně tedy jestli budete omlouvat i pokud se takový výpadek stane jiným dopravcům nebo se dozvíme, že toto by se ČD nestalo.

Hrackalw

Hodnotím vaše všechny příspěvky ne jen tento. A kritiku čtu jen na ČD na ostatní ne nebo myslíte že ostatní chyby nedělají :-).

Tom

V mnoha případech tyto trati využívám jen okrajově, tak nebude problém si koupit jízdenku navíc. Obyčejně totiž je tu často rychlejší autobus a díky úspoře času Kladno, Turnov, Nový Bor, Příbram, Písek už teď jezdím autobusem. Pořád bude výhodná IN 100. A tak 2 x za rok Ostrava – Brno snad přežiji s nákupem jízdenky.

Miloš

,,nepřemýšlí ani zatím o přípravě záložního plánu pro případ, že by v prosinci noví dopravci na koleje nevyjeli v zasmluvněném rozsahu.,,

Tohle skončí prů..em

Karel

Vyjedou ať to stojí co to stojí.😁

noerf

Miloš: Také je otázka co budou ČD dělat, až si přecházející strojvůdci od ČD k ostatním dopravcům budou vybírat v listopadu a prosinci zbytky dovolených.
Arriva, Regiojet i AŽD zřejmě v pohodě, u LE a Landerbahn to bude bude možná zajímavější. Ale zřejmě to nebude průšvih nikde.

LKB

Dotaz k odkazovanými jízdním řádům: Co znamená “SŽDC, s. o. / AŽD Praha“ u Lovosice – Most chápu – cast trati v vlastnictví AŽD. Ale co znamená “SŽDC, s. o. / ČD, a.s.” U trati Brno – Přerov nevím – které části trati se to týká?

S. Kaisler

Jen tipuji, ale myslím, že za tím lomítkem je dopravce, který zajišťuje většinu výkonů na dané trati. U zmíněné Brno – Přerov jsou to ČD – osobáky a některé dálkové spoje, spoje RJ označeny poznámkou. Na trati 200 jsou tam také za lomítkem ČD (osobáky) a spoje Arrivy jsou označené poznámkou.

Zapa

Tak nějak to bude. Třeba na 073 je za lomítkem RegioJet ÚK a ten jediný vlak ČD je uveden v poznámkách. Ale třeba nám to mííííííínuskář vysvělí lépe. 😀

Zapa

Tak jak to tedy je milý přispěvatelé mínusových znamének…. 😀

LKB

Děkuji za odpovědi. Nechápu, jak někdo může dávat minus za otázku. Nikdo uceny z nebe nespadl. Ale někteří se povazuji za moudřejší :-(.