LOT 3a leaderboard

Přehledně: co nabízí strojvedoucím noví dopravci v závazkové dopravě

Stanoviště strojvedoucího v novém Regiopanteru. Foto: České dráhy.Stanoviště strojvedoucího v novém Regiopanteru. Foto: České dráhy.

Na trhu práce se strojvedoucími vrcholí boj dopravců o strojvedoucí. Jejich nedostatek nutí dopravce nabízet profesi, u které ještě před

Na trhu práce se strojvedoucími vrcholí boj dopravců o strojvedoucí. Jejich nedostatek nutí dopravce nabízet profesi, u které ještě před deseti lety docházelo k hromadnému propouštění, základní mzdy až 50 tisíc korun, současně firmy shánějí posily v zahraničí nebo nabírají nové zaměstnance, které si na strojvedoucí vyškolí.

Strojvedoucí se tak mohou letos stát profesí, u které mzdy letos vyskočí nejvíce ze všech. Jejich akutní nedostatek ještě přihřívá nástup nových dopravců na spoje objednávané kraji a ministerstvem dopravy.

Odhady mluví o více než čtyřech stovkách chybějících strojvedoucích. Důvodem je hlavně stárnutí stávající generace strojvedoucích, řada z nich je v důchodovém věku. Mladší práce tak neláká: na první pohled idealizovaná práce a sen řady dětí přináší řadu negativ, zejména pak dlouhé a často přerušované směny, kdy je zaměstnanec často dlouho mimo domov.

Podle Jana Hrušky, majitele firmy CityRail zabývajícím se školením strojvedoucích trvá příprava na takovou práci při ideálním průběhu a hladkém zvládnutí všech zkoušek minimálně kolem pěti měsíců. Mezi zájemci jsou podle něj lidé se zkušenostmi z jiných železničních oborů, například současní průvodčí či vlakvedoucí nebo lidé, kteří si platí výcvik sami. Další část jsou ti, kteří přichází přes nábory železničních dopravců.

„Obecně vidím klesající úroveň technických znalostí, které jsou alespoň částečně nutné pro složení zkoušky,“ podotkl Hruška. O nepříliš vysoké úspěšnosti svědčí i data Drážního úřadu, většina budoucích strojvedoucí musí zkoušku na licenci skládat několikrát. „Z vlastní zkušenosti vidím, že podstatně úspěšnější v tomto bývají ženy,“ říká Hruška.

České dráhy už dříve odhadly, že jim chybí zhruba tři stovky strojvedoucích. Medián mzdy v profesi loni dosáhl 44 573 Kč, jde ale i o příjem s přesčasy. Noví dopravci se snaží lovit jak u Českých drah, tak se i snaží vychovat zcela nové. Řešením je také nábor ze zahraničí, Arriva například hledá v Bulharsku.

Deník Zdopravy.cz se rozhodl porovnat nabídky na práci strojvedoucích u jednotlivých dopravců, kteří letos nově vstupují do závazkové dopravy. Z toho důvodu nejsou v textu podmínky Českých drah a GW Train Regio, kteří od prosince nezahajují provoz na žádné nové trati. Jejich podmínky si můžete prostudovat na jejich stránkách: České dráhy nabízí 40-50 tisíc korun, GW Train mzdu neuvádí, jednotlivé nabídky má na svých stránkách pro každý provozní soubor. Každý z dopravců dostal stejnou otázku, odpovědi přetiskujeme tak, jak přišly.

Arriva vlaky
Ve svém prohlášení firma upozornila, že dokáže velmi rychle dokáže reagovat na změny na trhu práce a neustále hledá nové možnosti odměňování pro své zaměstnance. „Naší velkou výhodou je také plánování směn. Příjemné nástupní časy na směnu, směny v kuse v optimální délce 10 – 12 hodin a následně delší nepřerušované volno, ale také velké množství nástupních bodů, aby to neměli strojvedoucí do práce daleko,“ řekl mluvčí firmy Martin Farář.

U Arrivy je týdenní pracovní doba 37,5 hodiny. Každý strojvedoucí bude mít základní mzdu 200 Kč za hodinu, ke které se pak nabalují další příplatky, například podle délky praxe. Ten je ve třech úrovní: do dvou let, pěti let a s praxí šest let a více. Zaměstnanci mají jízdenky na vlaky společnosti Arriva vlaky zdarma, mohou si koupit současně za 300 Kč skupinovou jízdenku, která platí i v autobusech Arrivy a mohou ji využít i rodinní příslušníci.

Každý strojvedoucí s licencí získává náborový příspěvek 15 tisíc, za doporučení „hotového“ strojvedoucího firma nabídne bonus 15 tisíc korun. Pro začátečníky, kteří se mohou i teď  v létě hlásit k Arrivě do kurzů, platí, že už během kurzu jsou zaměstnanci firmy a dostávají mzdu. Ta je ale nižší, než když by jezdili jako hotoví strojvedoucí. Strojvedoucí v přípravě bere u Arrivy 170 Kč za hodinu.

ARRIVA – STROJVEDOUCÍ – MZDOVÉ OHODNOCENÍ
x PRAXE 0-2 PRAXE 2-5 PRAXE 6 a více let
Základní mzda / hodinová 200,- Kč 200,- Kč 200,- Kč
Nenároková hodinová výkonová odměna 30,-Kč/hod 30,-Kč/hod 30,-Kč/hod
Týdenní pracovní norma 37,5h 37,5h 37,5h
příplatky za noční 18,-Kč/hod 22,-Kč/hod 23,-Kč/hod
příplatky za soboty 18,-Kč/hod 22,-Kč/hod 23,-Kč/hod
příplatky za neděle 18,-Kč/hod 22,-Kč/hod 23,-Kč/hod
příplatek za přesčas dle ZP dle ZP dle ZP
příplatek za dělenou směnu 50,-Kč/hod 50,-Kč/hod 50,-Kč/hod
příplatek za praxi 0,- 25,-Kč/hod 46,-Kč/hod
příplatek za aktivní zácvik “strojvedoucího v zácviku“ 20,-Kč/hod
odměna za režim práce 12,-Kč/hod 12,-Kč/hod 12,-Kč/hod
počet týdnů dovolené 5 týdnů 5 týdnů 5 týdnů
penzijko / životko 1.000 Kč/měsíčně 1.000 Kč/měsíčně 1.000 Kč/měsíčně
Benefitní systém 1.000 Kč/měsíčně 1.000 Kč/měsíčně 1.000 Kč/měsíčně
       
Další benefity:
Jízdenka AVL zdarma      
Skupinová jízdenka ARRIVA (zahrnuje i Arriva autobusy): 300,- Kč / rok (možné i pro rodinné příslušníky)      
Služební Smart Phone      
Jazykové kurzy      
Zvýhodněné volání pro rodinné příslušníky      
1 místo nástupu, odsud proplácení příp. rg jízd      
Stravné: v maximální výši (97,-Kč u směny 5-12 hod., 150,- Kč u směny 12-18 hod., 233,- Kč u směny nad 18 hod.)      
Náborový příspěvek pro hotové strojvedoucí s oprávněním pro ČR (nástup k 1.10.2019 a k 1.11.2019 na HPP): 15.000,- Kč      
Odměna za doporučení na pozici „hotový strojvedoucí“: 15.000,-Kč    

RegioJet

Také RegioJet začal lákat na mzdy až 50 tisíc korun. Základní rozsah práce je 36 hodin týdně. Kromě zákonných příplatků za noční, soboty a neděle platí firma dělené směny a přerušení směny. „V Ústeckém kraji by turnusy měly být nastaveny tak, aby dělené směny nebo směny s přerušením nebyly,“ podotkl mluvčí firmy Aleš Ondrůj. Firma nabízí při nástupu měsíc dovolené, po roce práce dalších pět dní dovolené navíc. Náborový příspěvek je 50 tisíc korun.

RegioJet přispívá strojvedoucím na penzijní a životní pojištění, kromě toho jsou všichni strojvedoucí automaticky pojištěni na škody způsobené v zaměstnání. Strojvedoucí mají zároveň k dispozici další benefity: cafeterii, slevu na cestování spoji RegioJet (autobus i vlak), slevy na produkty ze skupiny Student Agency. Smlouvu uzavírají na dobu neurčitou.
Detaily o nabídce pro strojvedoucí jsou na stránkách RegioJetu.

Leo Express

Konkrétní tabulku pro výpočet mzdy firma nezveřejnila. „Nabízíme odměňování, které je závislé na složení směn, místu výkonu práce, rozsahu zkušeností, certifikacích strojvedoucích a délce jejich úvazku v Leo Express. Strojvedoucí si u Leo Express přijdou v průměru na více než 50 tisíc korun měsíčně,“ řekl mluvčí firmy Emil Sedlařík. . Podle něj je jednou z výhod, kterou nabízí pouze Leo Express,  čistá práce bez nutnosti přepřahů či posunování na moderních elektrických jednotkách. „Jednou z našich hlavních priorit je také bezpečnost. Pro naše strojvedoucí jsou tak zajištěny klidné spací směny v moderních penzionech,“ dodal Sedlařík.

Týdenní norma u Leo Express je 36 hodin.  Základní doba dovolené je 28 dní. Příspěvek na penzijní připojištění je 500 Kč/měsíc nebo příspěvek 500 Kč/měsíc na dopravu. Všichni zaměstnanci mají navíc k dispozici leo koruny pro cestování s Leo Express. Služební telefon i pro soukromé účely.

Die Länderbahn

Firma nechce zveřejnit konkrétní podmínky pro strojvedoucí. Podle nabídek na stránkách úřadu práce nabízí mzdu 29-37 tisíc korun při úvazku 37,5 hodiny týdně. Nabízí pět týdnů dovolené.

AŽD Praha

Pro provoz na trase Litoměřice – Most nabízí strojvedoucím pracovní dobu 36 hodin týdně ve směnném provozu se mzdou až 50 tisíc korun. Součástí smlouvy je příspěvek na penzijní připojištění, karta Benefit plus v hodnotě 5 000 Kč, 5 týdnů dovolené + 3 dny osobního volna.

Tagy Arriva vlaky AŽD Praha Die Länderbahn LEO Express nedostatek strojvedoucích pracovní doba strojvedoucích RegioJet strojvedoucí Top
103 komentářů