Dopravci Železnice

Přehledně: co nabízí strojvedoucím noví dopravci v závazkové dopravě

Stanoviště strojvedoucího v novém Regiopanteru. Foto: České dráhy.
Stanoviště strojvedoucího v novém Regiopanteru. Foto: České dráhy.

Na trhu práce se strojvedoucími vrcholí boj dopravců o strojvedoucí. Jejich nedostatek nutí dopravce nabízet profesi, u které ještě před deseti lety docházelo k hromadnému propouštění, základní mzdy až 50 tisíc korun, současně firmy shánějí posily v zahraničí nebo nabírají nové zaměstnance, které si na strojvedoucí vyškolí.

Strojvedoucí se tak mohou letos stát profesí, u které mzdy letos vyskočí nejvíce ze všech. Jejich akutní nedostatek ještě přihřívá nástup nových dopravců na spoje objednávané kraji a ministerstvem dopravy.

Odhady mluví o více než čtyřech stovkách chybějících strojvedoucích. Důvodem je hlavně stárnutí stávající generace strojvedoucích, řada z nich je v důchodovém věku. Mladší práce tak neláká: na první pohled idealizovaná práce a sen řady dětí přináší řadu negativ, zejména pak dlouhé a často přerušované směny, kdy je zaměstnanec často dlouho mimo domov.

Podle Jana Hrušky, majitele firmy CityRail zabývajícím se školením strojvedoucích trvá příprava na takovou práci při ideálním průběhu a hladkém zvládnutí všech zkoušek minimálně kolem pěti měsíců. Mezi zájemci jsou podle něj lidé se zkušenostmi z jiných železničních oborů, například současní průvodčí či vlakvedoucí nebo lidé, kteří si platí výcvik sami. Další část jsou ti, kteří přichází přes nábory železničních dopravců.

„Obecně vidím klesající úroveň technických znalostí, které jsou alespoň částečně nutné pro složení zkoušky,“ podotkl Hruška. O nepříliš vysoké úspěšnosti svědčí i data Drážního úřadu, většina budoucích strojvedoucí musí zkoušku na licenci skládat několikrát. „Z vlastní zkušenosti vidím, že podstatně úspěšnější v tomto bývají ženy,“ říká Hruška.

České dráhy už dříve odhadly, že jim chybí zhruba tři stovky strojvedoucích. Medián mzdy v profesi loni dosáhl 44 573 Kč, jde ale i o příjem s přesčasy. Noví dopravci se snaží lovit jak u Českých drah, tak se i snaží vychovat zcela nové. Řešením je také nábor ze zahraničí, Arriva například hledá v Bulharsku.

Deník Zdopravy.cz se rozhodl porovnat nabídky na práci strojvedoucích u jednotlivých dopravců, kteří letos nově vstupují do závazkové dopravy. Z toho důvodu nejsou v textu podmínky Českých drah a GW Train Regio, kteří od prosince nezahajují provoz na žádné nové trati. Jejich podmínky si můžete prostudovat na jejich stránkách: České dráhy nabízí 40-50 tisíc korun, GW Train mzdu neuvádí, jednotlivé nabídky má na svých stránkách pro každý provozní soubor. Každý z dopravců dostal stejnou otázku, odpovědi přetiskujeme tak, jak přišly.

Arriva vlaky
Ve svém prohlášení firma upozornila, že dokáže velmi rychle dokáže reagovat na změny na trhu práce a neustále hledá nové možnosti odměňování pro své zaměstnance. „Naší velkou výhodou je také plánování směn. Příjemné nástupní časy na směnu, směny v kuse v optimální délce 10 – 12 hodin a následně delší nepřerušované volno, ale také velké množství nástupních bodů, aby to neměli strojvedoucí do práce daleko,“ řekl mluvčí firmy Martin Farář.

U Arrivy je týdenní pracovní doba 37,5 hodiny. Každý strojvedoucí bude mít základní mzdu 200 Kč za hodinu, ke které se pak nabalují další příplatky, například podle délky praxe. Ten je ve třech úrovní: do dvou let, pěti let a s praxí šest let a více. Zaměstnanci mají jízdenky na vlaky společnosti Arriva vlaky zdarma, mohou si koupit současně za 300 Kč skupinovou jízdenku, která platí i v autobusech Arrivy a mohou ji využít i rodinní příslušníci.

Každý strojvedoucí s licencí získává náborový příspěvek 15 tisíc, za doporučení „hotového“ strojvedoucího firma nabídne bonus 15 tisíc korun. Pro začátečníky, kteří se mohou i teď  v létě hlásit k Arrivě do kurzů, platí, že už během kurzu jsou zaměstnanci firmy a dostávají mzdu. Ta je ale nižší, než když by jezdili jako hotoví strojvedoucí. Strojvedoucí v přípravě bere u Arrivy 170 Kč za hodinu.

ARRIVA – STROJVEDOUCÍ – MZDOVÉ OHODNOCENÍ
x PRAXE 0-2 PRAXE 2-5 PRAXE 6 a více let
Základní mzda / hodinová 200,- Kč 200,- Kč 200,- Kč
Nenároková hodinová výkonová odměna 30,-Kč/hod 30,-Kč/hod 30,-Kč/hod
Týdenní pracovní norma 37,5h 37,5h 37,5h
příplatky za noční 18,-Kč/hod 22,-Kč/hod 23,-Kč/hod
příplatky za soboty 18,-Kč/hod 22,-Kč/hod 23,-Kč/hod
příplatky za neděle 18,-Kč/hod 22,-Kč/hod 23,-Kč/hod
příplatek za přesčas dle ZP dle ZP dle ZP
příplatek za dělenou směnu 50,-Kč/hod 50,-Kč/hod 50,-Kč/hod
příplatek za praxi 0,- 25,-Kč/hod 46,-Kč/hod
příplatek za aktivní zácvik “strojvedoucího v zácviku“ 20,-Kč/hod
odměna za režim práce 12,-Kč/hod 12,-Kč/hod 12,-Kč/hod
počet týdnů dovolené 5 týdnů 5 týdnů 5 týdnů
penzijko / životko 1.000 Kč/měsíčně 1.000 Kč/měsíčně 1.000 Kč/měsíčně
Benefitní systém 1.000 Kč/měsíčně 1.000 Kč/měsíčně 1.000 Kč/měsíčně
       
Další benefity:
Jízdenka AVL zdarma      
Skupinová jízdenka ARRIVA (zahrnuje i Arriva autobusy): 300,- Kč / rok (možné i pro rodinné příslušníky)      
Služební Smart Phone      
Jazykové kurzy      
Zvýhodněné volání pro rodinné příslušníky      
1 místo nástupu, odsud proplácení příp. rg jízd      
Stravné: v maximální výši (97,-Kč u směny 5-12 hod., 150,- Kč u směny 12-18 hod., 233,- Kč u směny nad 18 hod.)      
Náborový příspěvek pro hotové strojvedoucí s oprávněním pro ČR (nástup k 1.10.2019 a k 1.11.2019 na HPP): 15.000,- Kč      
Odměna za doporučení na pozici „hotový strojvedoucí“: 15.000,-Kč    

RegioJet

Také RegioJet začal lákat na mzdy až 50 tisíc korun. Základní rozsah práce je 36 hodin týdně. Kromě zákonných příplatků za noční, soboty a neděle platí firma dělené směny a přerušení směny. „V Ústeckém kraji by turnusy měly být nastaveny tak, aby dělené směny nebo směny s přerušením nebyly,“ podotkl mluvčí firmy Aleš Ondrůj. Firma nabízí při nástupu měsíc dovolené, po roce práce dalších pět dní dovolené navíc. Náborový příspěvek je 50 tisíc korun.

RegioJet přispívá strojvedoucím na penzijní a životní pojištění, kromě toho jsou všichni strojvedoucí automaticky pojištěni na škody způsobené v zaměstnání. Strojvedoucí mají zároveň k dispozici další benefity: cafeterii, slevu na cestování spoji RegioJet (autobus i vlak), slevy na produkty ze skupiny Student Agency. Smlouvu uzavírají na dobu neurčitou.
Detaily o nabídce pro strojvedoucí jsou na stránkách RegioJetu.

Leo Express

Konkrétní tabulku pro výpočet mzdy firma nezveřejnila. „Nabízíme odměňování, které je závislé na složení směn, místu výkonu práce, rozsahu zkušeností, certifikacích strojvedoucích a délce jejich úvazku v Leo Express. Strojvedoucí si u Leo Express přijdou v průměru na více než 50 tisíc korun měsíčně,“ řekl mluvčí firmy Emil Sedlařík. . Podle něj je jednou z výhod, kterou nabízí pouze Leo Express,  čistá práce bez nutnosti přepřahů či posunování na moderních elektrických jednotkách. „Jednou z našich hlavních priorit je také bezpečnost. Pro naše strojvedoucí jsou tak zajištěny klidné spací směny v moderních penzionech,“ dodal Sedlařík.

Týdenní norma u Leo Express je 36 hodin.  Základní doba dovolené je 28 dní. Příspěvek na penzijní připojištění je 500 Kč/měsíc nebo příspěvek 500 Kč/měsíc na dopravu. Všichni zaměstnanci mají navíc k dispozici leo koruny pro cestování s Leo Express. Služební telefon i pro soukromé účely.

Die Länderbahn

Firma nechce zveřejnit konkrétní podmínky pro strojvedoucí. Podle nabídek na stránkách úřadu práce nabízí mzdu 29-37 tisíc korun při úvazku 37,5 hodiny týdně. Nabízí pět týdnů dovolené.

AŽD Praha

Pro provoz na trase Litoměřice – Most nabízí strojvedoucím pracovní dobu 36 hodin týdně ve směnném provozu se mzdou až 50 tisíc korun. Součástí smlouvy je příspěvek na penzijní připojištění, karta Benefit plus v hodnotě 5 000 Kč, 5 týdnů dovolené + 3 dny osobního volna.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Jouda
Host
Jouda

Tahle situace není vůbec dobrá pro nikoho, pro žádnou stranu a ničemu tím nikdo neprospěje. Než se otevřel takto nesmyslně živelně trh s osobní závazkovou dopravou, tak to taky chtělo udělat rozbor a analýzu toho, na co trh ještě má a kde už jsou jeho možnosti vyčerpané. Roztočená spirála vzrůstajících mezd u které nikdo neví, kde se zastaví, přinese jednak vyostřené vztahy vně samotných firem. Začnou se ozývat i jiné profese na železnici u dopravců, že bez nich by to ale taky nešlo a že chtějí rapidně přidat. Už teď si dopravci vykrádají navzájem strojvedoucí, jak straky hnízda. Takže ve… Číst vice »

Jan Sova
Host
Jan Sova

No tak podle těch údajů se např. „Die Länderbahn“ roztočit spirálou nenechají. České Dráty asi taky moc ne….
Mnohem zajímavější budou ty směny, v tom je ukryt ďábel….

Roman Svačina
Host
Roman Svačina

Před 20 lety jsme se „do krve“ hádali kdo má v mobilu lepší SIM kartu mobilního operátora… Ty máš Oskara? Ty jseš divnej…dnes doba pokročila a řeší se kdo za jakou barvu jezdí…a navíc se dle mého názoru jedná o PR článek (Ariva, rozepsaná do detailu, u Jančury jen odkaz u zbylých nových dopravců jen dvě věty). takže chlapi klídek, čas ukáže za pár let už tohle nikdo řešit nebude…

Pi-tchus
Host
Pi-tchus

Vsadil bych krk, ze různá míra detailu u různých dopravců v článku souvisí s tím, jak byli jednotliví dopravci sdilni. Arriva se toho nebala, a dala ven detaily. A někdo jiný ani neodpověděl. A co od dopravců Sura dostal, to publikoval. Takže otázka je spis, jestli jsou ti co mlčí tak pripraveni, jako ti, co klidne ven pošlou na plnou hubu, jak to u nich bude. Ale pobavila me ta zmínka o PR článku. Jako ze by pan Sura pro kohokoliv napsal PRclanek? Hahahahahaha 🤣Tak ten určitě.

nechápavý Lojza
Host
nechápavý Lojza

Tak vám nevím, ale buď tady někdo veřejně lže, nebo pracuji u jiného žluťáka, než o kterém je v článku řeč :/

JaJeČ
Host
JaJeČ

Když ptáčka lapají…

Mohl byste se víc rozepsat? Myslím že to zde čte dost potencionálních zájemců. Tak si mohou ušetřit čas na pohovory. 🙂

Matti
Host
Matti

To by bylo vody na trollí mlýn 😛
Asi musí nechápavý Lojza přesídlit na státem sponzorovanou linku, když na komerční se tolik nevydělává.

nechápavý Lojza
Host
nechápavý Lojza

Rád bych pomohl, ale určitě pochopíte, proč to neudělám. Ale když si odchytnete někdy, někde, nějakého mého kolegu, určitě vám dá bližší info. Pak jedině personální. Možná bych ale řekl jednu podstatnou věc – položte si otázku, proč tento zaměstnavatel má tak obrovskou fluktuaci zaměstnanců? Vůbec v tom nehledejte vědu a použijte selský rozum 🙂

JaJeČ
Host
JaJeČ

Takže problém zřejmě není v penězích, ale spíš v prac. prostředí. Díky…

Xxx
Host
Xxx

Více než 50k u LE? 😀 to člověk musí jinak rubat hodiny 😀

Mandy
Host
Mandy

Trochu jsem zapátral jak je to u LE. Základní plat strjv. je 204 Kč/hod. Osobní hodnocení 26 Kč/hod. Příplatek So+Ne+noc je dle ZP 10% z prům. mzdy. Svátek 100%. Dělené směny 0 .Hned přerušené. Příplatek za zahr. zkoušky 1000 Kč za SK ,2000 Kč za PL. Stravné dle ZP, z rozpětí to nejnižší. Za odjetý km 0,30 Kč. příspěvek na penz. poj. nebo dopravu 500 Kč a 50 Kč na praní. Motivace strjv. např. vezmeš li směnu navíc. Za normální hodiny teda 0 Kč. Dovolená dle ZP + až 7 dní dle odpr. roků u LE. Leokoruny za které lze… Číst vice »

Jan Sova
Host
Jan Sova

trochu to zavání klasickou personalistickou písničkou „můžete si u nás vydělat až do….“. Že to fyzicky bude na hranu, to už nikdo neřekne….

jirka
Host
jirka

jo vážené firmy A BUDE hůř!! stačí se jen letmo mrknout na demografickoé údaje ČR – narození od roku 1989 do dneška, a na porovnání pod začátku století do roku 1989, každému dojde jakej to bude průser za pár let 🙂
https://cs.wikipedia.org/wiki/Obyvatelstvo_%C4%8Ceska
tabulka populační statitiky

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Nikoli ovšem „vážené firmy“, ale „vážení cestující“: běžte si koupit (další) automobil, protože vlak ani autobus pojede jen nanejvýš 3x či 4x denně z důvodu nedostatku personálu …

V. K.
Host
V. K.

Nedostatek personálu spíš urychlý nástup samořídících vlaků. Když jsou autonomní auta jen otázkou pár let, tak proč by měl být problém vlak.

jirka
Host
jirka

možná v Číne nebo Nemecku, ale nic ve zlým, u nás v čr to urychlí tak velký H. a to bez diskuse, stačí se rozlídnout a porovnat, jak se to u nás je to no..Skanzen a dlouho bude

Skinheads & Punks united
Host
Skinheads & Punks united

Takže AŽD si tu trať na vývoj samoříditelných systému koupilo jen pro zakázky v Číně nebo Německu..

Adamgolias
Host
Adamgolias

Dle čerstvých info z jedoho z kurzů pro strojvedoucí , je jedno nosných témat stroj 742 . Odstředivé regulátory v době mikroelektroniky je určitě nezbytné chápat . – proč to píšu , něco to vypovídá o možnostech české železnice. Zapomeňte na autonomní systemy na tratích sždc minimálně na třicet let.

Jan Sova
Host
Jan Sova

buďte v klidu. Autonomní řízení má před sebou ještě pěknou dekádu a v podmínkách ČR se obávám, že v době možného nasazení už automobily nebudou využívané, nebo jen zřídka…. Jsme placatá krajina, vznášedla už čekají….

jirka
Host
jirka

to bude platiti všeobecně ne jenom spešl pro dopravu 🙂

Leoš Konečný
Host
Leoš Konečný

V tom s vami musim vyjimecne souhlasit. Az nebude mit autobusy a vlaky kdo ridit, tak nebudou spoje anebo bude bus a vlak drazsi nez auto, protoze budou muset nabizet extremne vysoke mzdy

Jan Pytela
Host
Jan Pytela

Proč myslíte, že v Nizozemí tolik jezdí na kole 😀 Až budete platit za lístek na MHD místo 25 Kč 4€, taky si to rozmyslíte ;))

Stano
Host
Stano

Taky je tam vysoká daň na auta….

Skinheads & Punks united
Host
Skinheads & Punks united

Tak až to budou lidi s řidičákem na autobus brát 40 000, tak se Ukrajinců a Bělorusů jenom pohrne..

Vendulka 75
Host
Vendulka 75

Dneska to bylo o vážené firmě,co jezdí do Nitry.Vrátily se z Pitína,nějako mu to čmoudilo a jak bylo spousta Slováků rádo za dobrou 810 a vůz ,že jsme je dovezli aspoň do Bylnice,protože stevardi jen volali a volali a pak je nahnali do ČD.Ani jim nevadilo ,že znova platí,že to nemá wiffi ,ale hlavně ,že to jede.A těch pochval, co padlo na soukromého dopravce.Chtěli zavést až do Trenčína a Nového Města.Nemohli pochopit ,že jejich dopravce se musí postarat,aby dojeli do cíle.Vetšina si asi musela zavolat auta,ze Slovenska,jelikož tam nic nejede ani bus .Tak taková byla dnes cesta se soukromníky a… Číst vice »

Martin
Host
Martin

Dle mého názoru sice je příspěvek uživatele Vendulka 75 off-topic, ale budiž. Věřím, že se jedná o Vaše očité svědectví. A tudíž děkuji Vám za zprávy z místa a informaci, že stevardi volali a volali. Stevardi se snažili zajistit cestujícím náhradní dopravu (jiný spoj, autobus) a řešili další nezbytné provozní záležitosti. Stala se očividně nepříjemná událost (důvod neznám, ale není to podstatné). Jak já chápu povinnost stevarda či průvodčího. Podle mně se má starat o cestující. Nevím jak u jiných dopravců, zda u nich má stevard/průvodčí provozu neschopný stroj opravit či snad rovnou odtáhnout do cílové stanice. Stevardi u AVL… Číst vice »

Hopa
Host
Hopa

Prave proto se morim se strankama, kde budu vysvetlovat a ukazovat, co vsechno se behem jizdy vlaku muze stat. Jezdim u ČD. Jde mi o to, aby lidi co vozime pochopili, ze se proste muze stat problem a jaky je postup pri jeho reseni. A videli i druhou stranu, ze je tam jen jeden fira, jeden vlakous a ty se snazi zachranit co se da. Prijde mi, ze si spousta cestujicich mysli, ze se necha otocit kouzelnym prstenem z Arabely a problem je vyresen.

Kama
Host
Kama

Začala bych od konce ..50.000 vám dávají a ani nedojedete? To mnel fira ten vlak tlačit?? Jsou to stroje .. Stevardi telefonovaly..a jak jinak mneli zajistit ten náhradní autobus který lidi dále odvezl až na to Slovensko ? Ano chvíli si počkali ..ale aspoň dostali napít a taky nemuseli sedět na chodníku ale šli si sednou někam dovnitř pokud vím ..

Peter
Host
Peter

Pani Vendulka 75, evidentne ste v Arriva vlaku na rozdiel odo mňa neboli, tak nepíšte polopravdy a tendenčné veci. Ako zamestnankyňa ČD viete len info z počutia, takže sa ukľudnite. Áno, Arrivláčik sa v Pitíne pokazil a preto ho odstavili v Bojkoviciach. Zohnať autobus tiež trvá nejaký čas, rušňovodič a stevardi čakali na reakciu dispečingu a potvrdenie od dopravcu. Časť ľudí ale bola príliš nervózna a netrpezlivá, preto nasadli do toho vášho šrotu a odišli do Bylnice so slovami: „Do Horného Srnia pôjdeme po koľajách“. No comment My ostatní sme v Bojkoviciach zostali, niektorí ostali na vlaku, niektorí sme sa… Číst vice »

Vendulka 75
Host
Vendulka 75

To je skutečnost,denně to jede zpožděné a občas (jak všichni ostatní to zdechne,sice ČD jsou v tomto hodně operativní) my musíme jen čekat,( domácí lidí taky nadávájí) až přejede MEZINÁRODNÍ EXPPRES ,no já v tom luxuse byl,opravdu super 30 let stará kraksna s wiffi nic víc,nic míň i tom restaurantu VAGON 4 třídy 30 let navymalovaném, to bylo posezení.Ten byl rád,že má kšeft,když tam seděli 2 lidi.Tak se uklidněte taky,o těch penězích mluvili jednak cestujicí,kteří si to četli na té mašině a kritizovali ty strojvůdce.To snad vím ,že sháněli autobus a pak se jelo(samozřejmě, ti co brblali tak jeli i… Číst vice »

Peter
Host
Peter

Len Vy (akože ČD) musíte čakať? Si robíte srandu… Takmer denne zmeškajú Arrivu križovania s Os v Nezdenicích, Kunovicích či SMUH. To ste si popri vašej práci nevšimli, že? A možno viete, že v tej starej kraksni je napr. aj catering, že lístok z TN/PN/NR do Prahy je o polovicu lacnejší než s ČD/ZSSK, je to jediné priame spojenie,… A za čo kritizovali strojvodcov? Závideli prachy? Súkromníci si strojvedoucích nevychovávajú? Vlastné depá nemajú? Ste mimo… Mimochodom, budovať niečo za štátne (z daní) a z vlastných zdrojov býva dosť rozdiel. A ak nepoznáte na svete železnice, ktoré jazdia osobku bez dotácií… Číst vice »

Y.K.
Host
Y.K.

Důležitá pro stabilitu je populace (schopná výdělečné činnosti), ne přímo kolik lidí se narodí (pomíjí to přistěhovalce odjinud). Zatím populace stagnuje, jsou státy kde populace padá dolů.

Pandrhola
Host
Pandrhola

Ještě by to chtělo srovnání pro vlakvedoucí, stevardy, nebo jak to který dopravce nazývá. Tam by to mohlo být ještě zajímavější. 😉
A zahrnout do toho nejen „nové“, ale i stávající dopravce, aby byl komplexní přehled…

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

„základní mzdy až 50 tisíc korun“ a o kousek dál je z toho u Arrivy v únoru 30 000, v o trochu delších měsících o trochu víc.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Ta „základní mzda až 50 tisíc korun“ jednak určitě není „základní“, a jednak se možná týká až nějakého nového stavu po významném nárůstu výkonů, který dosud nenastal, takže dosavadního personálu bylo a je pro současnost relativně dost a není třeba mu zbytečně brzy „podstrojovat“ …

Gogo
Host
Gogo

Problém je v tom slůvku „AŽ“, ono to taky může být jenom 20 tisíc.

Rtep
Host
Rtep

Svého času jsem o této profesi uvažoval. Ale teď už na to nemám ani zdravotní stav. Stejně bych do toho možná nešel. Jako dělník ve fabrice mám sice tak sotva 15 až 16 čistého, mám ale i čistou hlavu a hodně volného času.
Z tohoto pohledu mám pocit, že nabízené mzdy pro strojvedoucí jsou směšně nízké. Vysoká odpovědnost, nepravidelný režim práce, spousta času stráveného navíc na dělených směnách. Je vidět, že až tak moc dopravci po nových lidech netouží.

Skinheads & Punks united
Host
Skinheads & Punks united

V porovnání s průměrnou mzdu v Německu se mzdou strojvedoucího stejně jako u nás nám to říká, že touží víc než u sousedů..

Rtep
Host
Rtep

To možná ano, to samozřejmě nesleduji.
Ale pokud budu třeba v nějaké fabrice pracovat v žádané profesi (zámečník, svářeč, apod.), pak si vydělám jen o pár tisíc méně, než mašinfíra. A budu mít mnohem víc volného času, pravidelné směny pouze ve dne a volné víkendy.
Asi bych nikomu v tomto rozhodování nedoporučil, aby se pokoušel stát strojvedoucím. Prodělal by jednoznačně.

David
Host
David

Na druhou stranu i takovej dělník ve šroubárně si může přečíst Vergilia v originále.

Rtep
Host
Rtep

Vergilia jsem nečetl ani v překladu 🙂
Ale je fakt, že ten dělník třeba v šroubárně má i na Vergilia mnohem víc času ke čtení, nemusí totiž pravidelně trávit večery se zábavnou literaturou typu D1, D2, D3, V15,…

Daniel
Host
Daniel

Jestli si myslíte, že strojvedoucí tráví volný čas u těchto předpisů, tak jste velmi naivní

Rtep
Host
Rtep

Nejsem. Už proto, že strojvedoucích znám docela dost.

Zabakovec
Host
Zabakovec

Nejak nechapu jak se bez prescasu dostamu u arrivy na 50 hrubeho, s max praxi a priplatkama počítám 258kc/hod, u cd je ma vyplatnici prumer 257/hod… Mesicne to ke 42hrubeho a par drobmych, víkendy a nocni neudelaji těch chybejicich 6tis.. Počítám 2tis stravné… Je to Nějaký vadný (smrdí to) nic ne obhajuji, jen počítám a nesedí mi to 🙁

Petr
Host
Petr

Tak on ten rozdíl u Arrivy navyšuje hlavně příplatek za praxi, který je u Čd malý…. Já třeba mám praxi šest let a pak mi to skutečně vychází cca 50 – 51000 hrubá. U ČD mám bez přesčasů cca 42000 Kč. Jinak já mám u Čd na výplatnici průměr cca 285 na hod, ale je to navýšené z části kvůli přesčasům a z části kvůli děleným směnám…. Takže u zkušeného strojvedoucího je rozdíl skutečně cca 8000 Kč měsíčně oproti Čd. Tedy bez režíjky a bez kop, ale na kop stejně hodně fírů nemá nárok.

Petr
Host
Petr

A jinak zřejmě počítáte špatně, pokud teda máte plnou praxi. 200 základ + 30 osobní + 46 praxe + 12 režim práce je celkem 288Kč /hod + příplatky za víkendy a noční. Takže jste přes 300 hodina. Zřejmě jste nepočítal ty příplatky a osobní, ale co mám info, tak osobní platí plné stejně jako čd. A Čd je taky platí nižší, když něco uděláte, ale to se aspoň u mě nestává a počítám, že to tak bude u hodně fírů.

Zabakovec
Host
Zabakovec

Nepočítal sem osobní, dekuju za vysvětlení 🙂

Martin
Host
Martin

Vzorový příklad, jenž platí pro strojvedoucího s praxí 6+ (jelikož nelze vložit obrázek, tak alespoň zjednodušený přepis), platné ve společnosti ARRIVA vlaky od 10/2019 (platí BEZ JAKÝCHKOLIV PŘESČASŮ)

1) Základní mzda ……………………………………………………………….32.593 CZK
2) Prémie ……………………………………………………………………………..4.889 CZK
3) Přípatky (víkendy, svátky) ………………………………………………3.759 CZK
4) Příplatek za režim práce (nepr. nástup, přerušení)….….2.000 CZK
5) Příplatek za praxi ……………………………………………………………7.500 CZK
———————————————————————————————————–
.. CELKOVÝ HRUBÝ PŘÍJEM (norma hodin 30,42 dní)…50.741 CZK

.. ČISTÁ MZDA (se sl. na dani za 2 děti)…………………………39.913 CZK (informativně jako příklad)
.. STRAVNÉ ………………………………………………………………………….1.560 CZK (informativně jako příklad)
.. K VÝPLATĚ ……………………………………………………………….……41.471 CZK (informativně jako příklad)

Ještě jsou k dispozici benefity jak ve finančním, tak hmotném provedení 🙂

Petr
Host
Petr

No není to tak úplně přesné, příplatek za práci v noci a o víkendu nebude za každou odpracovanou hodinu jak je uvedeno výše, takže počítejte tak 1.500,- dolu. Dále je zavádějící počítání čisté mzdy s odpočtem daní na děti. Působí to trochu účelově 🙂
A nový zaměstnanec bez praxe bude mít o min. 15.000,- méně, tady je vidět snaha o přetažení hotových fírů od jiných dopravců.

Tomáš
Host
Tomáš

Co je to prosím příplatek za režim práce? Díky

David
Host
David

ranní, odpolední, noční 🙂

Tomáš
Host
Tomáš

A to znamená, že je automaticky ve mzdě strojvedoucího, nebo?

Pavel
Host
Pavel

Arriva. Priplatek za prescas 25 % – u ČD 35. Priplatek za vikendy – u Arrivy 9 %, u ČD 15 %. Priplatek za dellenou smenu – u Arrivy 50 Kc/hod., u ČD 50 % prumeru. Tedy cca 150 Kč/h. Hlavne ČD je tradice a narodni dedictvi. Nechali jsme si rozkrast republiku az az, za nasi vodu platime Francouzum, Spanelum atd. A ted si mame necha ukrast nasi verejnou dopravu? Dekuji, nechci.

Dan
Host
Dan

Nevim co ty strojvedouci k alt. dopravcum tahne. Bud si to neumi spocitat nebo chcou zmenu. Kdyz jsem objizdel pohovory, tak u sokromniku maji jenom o kapku vyssi zaklad ale si dost pohorsi na priplatcich. Nakonec kdyz jsem to spocital tak bych byl na tom co mam u CD Cargo a jeste bych prisel o rezijku, o 1000 mesicne na prispevku na duchod a dalsi drobne benefity. Kdyz to soutezi na co nejnizsi cenu, tak potom uz asi na vyplaty moc nezbyva….

jouda
Host
jouda

Třeba se potřebují přesvědčit, že všude je chleba o dvou kůrkách.

petr766
Host
petr766

Tak může to být třeba o tom bydlišti, kdy práce v místě vyváží třeba o něco nižší peníze, ale zase to bude časově příznivější. Může tam být lepší rozvržení pracovní doby, prostě si někde na osobním vlaku odjezdí své a má pokoj a nemusí jako u Carga táhnout vlak x hodin (někde se teď psalo, že pokud nákladní vlak ujede Praha – Ova za 12h je to pomalu zázrak), čili nikde tolik nemusí trčet a čekat. Není to zdaleka jen o penězích. Je to třeba i o lidech a u ČD to mnohdy není žádný med s vedením (neříkám že… Číst vice »

Kubrt
Host
Kubrt

Vždycky když se někde stane nějaká nehoda, tak se objeví řada hlasů, jak mají u ČD blbé služby, nástupy, hnusné nocležny, buzeraci atd – tedy nejsou spokojení, tak je přirozené zkusit něco jiného. Plus zmíněný faktor bydliště – v Praze to bude jedno, tam se u ČD najdou jiné výkony, ale když někdo bydlí v nějaké vesnici u Letohradu, tak bude cítit rozdíl, jestli nastupuje tam nebo někde v Třebové, Pardubicích apod.

Gogo
Host
Gogo

Je potřeba si uvědomit že držkování je náš národní sport.
Taky jsem po revoluci byl nespokojen a tak jsem to zkusil změnit, jenže když mi tři soukromníci nezávisle na sobě řekli že oni jsou soukromá firma a zákoník práce u nich neplatí tak mne to rychle přešlo, protože když máte dvě děti a manželku na mateřské tak si nemůžete dovolit nějaké experimenty. A o tom to je, s novými dopravci zatím nejsou zkušenosti jestli to co naslibují bude platit i po roce.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Vidíte, a přece jste si původně ty „experimenty“ dovolil také – z čeho by jinak byly ty dvě děti? (Jen pro pořádek: „smajlíky“ nepoužívám a ani to neumím …)

Nechci
Host
Nechci

Jenže takový RJ nabízí hrubý základ o cca 10000 vyšší jak ČD za měsíční normu. Příplatky počítám ze zakladu. Takže bude opět větší. To co mám v hrubém s příplatky a přesčasy u ČD budu mít u RJ za normu a mnohem více volna.

Dan
Host
Dan

No kamo, rozepis se o tom zakladu trosku vic at vidim co vyperlis. Jsou to tri rydny co jsem tam byl na linku Brno-Bohumin.

Nechci
Host
Nechci

42200 základ včetně osobního pro firu co jezdí 4 a více roků. Osobně jsem si dělal průměr výplat za uplynulých 12 měsíců, 40800 včetně strávného,příplatků a presčasu. Jsem letmo,volna ne více jak 8 dní v měsíci takže co perlím???

Pako
Host
Pako

Nepleteš si čistou a hrubou…?

Dan
Host
Dan

Je to presne jak pisu a to stejny mam v CDC. Jen nafukunes zaklad a uz do neho cpes i os. ohodnoceni aby to vypadalo lepe nez ve skutecnosti je.

Dan
Host
Dan

Abych to ještě rozebral víc, bylo mi nabízeno u RJ za 36h týden základ 31500+ osobní a další příplatky. Aktuálně jsem na 30440 a v hrubém se s osobním a příplatkama dostanu na to samé co máš Ty, někdy lehce víc. Počítám pouze normohodiny. Co se týče volna tak většina jezdíme letmo a směny pokud se domluvím si můžu poskládat tak, že můžu mít v měsíci i 15 dní volna (samozřejmě ne v kuse). Můžu se klidně domluvit i na tom, že si do banku nadělám přesčasy a pak si vyberu v létě klidně měsíc volno bez toho abych musel… Číst vice »

On.
Host
On.

Příplatek za přesčas 25% je dle ZP za hodiny v pracovní den o víkendu je to 50% u nepřetržitých provozů je to 33% (bez rozlišení pracovní den víkend). Sazby jsou samozřejmě minimální mohou být zvýšeny vnitřním předpisem zaměstnavatele.

Martin
Host
Martin

Celkem podstatné podle mě je i to, zda zaměstnancům firmy proplácí cesty na místo výkonu práce. V dálkovce to může být někdy i přes celou zemi, a tedy rozdíl stovky korun za šichtu

Tonda
Host
Tonda

Konkrétně Arriva bude proplacet cestu od nástupní ho místa, které si zaměstnanec zvolí.

Adamgolias
Host
Adamgolias

Které si zvolí? Takže pražák si řekne že chce nastupovat do služby vKolíně tak mu platí rg do Kolína ? Nedostane nastupní místo spíše přidělené poblíž bydliště?

Tonda
Host
Tonda

Adamgolias: nebuďte hnidopich, jen jsem konstruktivne reagoval na Martinuv komentář. Když už chcete slovíčkařit, tak „nástupní místo, na kterém se zaměstnanec a Arriva DOHODNOU“.

Adamgolias
Host
Adamgolias

No , jenže tuto formulaci já vnímám zcela jinak než předchozí .

Pako
Host
Pako

😀 tak to určitě…

Pavel
Host
Pavel

Dobrý den, čtu Vaše články pravidelně. Že bývají nevyrovnané, jsem si už zvykl. Nelíbí se mi ale, že zde vůbec nejsou uvedeny ČD (jasně, název zní „noví dopravci“). Sice jako cestující můžete mít tisíc důvodů, proč je nesnášet, ale jako zaměstnavatel jsou (asi překvapivě pro mnohé) velice dobří. Žádám tedy o doplnění. Zdejší portál téměř vždy prezentuje ČD jako to špatné a konkurenci jako tu dobrou. A to není fér. Mají se říkat vždy pravidvé údaje v celé šíři a čtenář nechť posoudí, kdo je lepší/horší/jiný. Děkuji

petr766
Host
petr766

Nijak bych neřekl, že ČD jsou zde prezentovány špatně. Podle mě úplně normálně – pozitivní i negativní informace, dle tématu.

Pako
Host
Pako

Za me u ČD spokojenost. Uznáván a bohužel nemůžu ani jinak srovnávat výplatu bez přesčasu, ale měsíčně jako leťák 12-14 dní volna (cca polovina směn dvoudenní), 35 dni dovolené, režijka, fipka, 2000 penzijko, nově proplácené svátky které vychází na všední dni a počítané do normy i když jsem doma, též nově placené cesty do jiného nástupního místa než je pravidelné podle vzdálenosti (jsou tam myslím dva nebo tři tarify), ale jak jsem psal, za me s presčasy mezi třiceti a čtyřiceti hodinkami průměrem 44000 čistého a to nejsem Pražák, ti maji 5000 měsíčně (hrubého) bonus…

Karel
Host
Karel

Já nevím, ale myslím, že by zaměstnanci dopravců měli přestat brát média jako někoho, kdo jim má dělat dobré jméno a reklamu. Na to mají železniční dopravci svůj marketing, aby se vychvalovali, jak je to u nich skvělé. Média fungují jinak a je potřeba se s tím prostě smířit. Novinář teď chtěl napsat článek o tom, jak je to u nových dopravců a dal to i do titulku. Stěžovat si, že to není fér, že tu mají být přeci všichni, mi přijde úplně mimo. Prostě si vybral toto téma. Je to stejně mimo, jako kdyby u tohoto článku o lokomotivách… Číst vice »

David
Host
David

Přesně tak. Někteří zaměstnanci nebo čtenáři jsou tady zbytečně zaujatí a podezřívaví. Pokud něco nefunguje u nich ve firmě, mají si to vyřešit tam a ne chtít po tomto periodiku, aby se stalo další hlásnou troubou odborářů. Já chápu, že pro ty, co jsou v pracovním procesu od 70. nebo 80. let je tempo změn možná příliš rychlé a nebo ty změny jsou příliš zásadní, ale s tím je potřeba se smířit, pokud chce člověk na pracovním trhu fungovat i do budoucna. Tak to prostě je a kdo to nechápe, nemá bohužel moc šanci. A není to o věku, je… Číst vice »

Honza
Host
Honza

Konečně zajímavý článek o nabídkách alternativních dopravců pro strojvedoucí. U Arrivy jsem potěšen detailním přehledem. U ostatních dopravců je toho sice pramálo, ale aspoň něco. Jen měl ještě pan Sůra zmínit i národního dopravce a jeho detailnější přehled ohledně ohodnocení. Akorát dotaz, co je to AVL jízdenka. A druhý dotaz spíš pro management Arrivy, pokud čte tento článek, je možnost či pravděpodopnost, že Arriva vstoupí mezi dopravce ve sdružení FIP??? Přeci jen strojvedoucí jsou ze své podstaty vášnivý cestovatelé a FIPku by rozhodně využili i jako Arriva zaměstnanci.

Martin Nosek
Host
Martin Nosek

Předpokládám, že AVL = Arriva vlaky

Nechci
Host
Nechci

Na Fipku ti dnes každý zašle, jako fira mám ježdění vlakem až až a rozhodně to málo volná co mi Národní dopravce „nadělí“ nebudu marnit cestováním vlakem. Ono ani ta Fipka už není co bývala, po zaplacení všech možných příplatků je lepší cestovat letecky.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Každý podle svého „gusta“ – já znám dost lidí, a to i z řad strojvedoucích, kteří „FIPky“ rozhodně nepovažují za zbytečnost, i když takové výhody jako v minulosti už s nimi spojeny ani zdaleka nejsou a třeba do Španělska by teď už vlaky 2 dny na „FIPky“ chtěl cestovat jen skutečný „šotouš“: ale doletět třeba někam letecky a pak se tam týden pohybovat vlaky na „FIPku“, ať už mezi městy, nebo jen po zajímavých tratích, to pořád ještě za výhodu levnější možnosti cestování (byť už třeba jen některými vlaky) stojí.

Honza
Host
Honza

Na FIPku mozna kasles ty, ale nekteri, dost z nas, ji vyuzivaji. Chapu vsak, ze treba radsi ve volnu ctes blesk a nebo se divas na televizni soup opery. Ale existuji i jine zaliby. Nekteri radi cestuji a ano, proc neletet do statu kam chci a po nem jezdit prave na tu FIPku. Takze netvrd, ze kazdy na ni kasle.

Křišťálová lupa

Zdopravy křišťálová lupa

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll