Čtvrt roku do velké změny na železnici. Kraje i stát novým dopravcům věří, že stihnou nabrat lidi
Přesně za čtvrt roku vypukne jedna z největších změn na české železnici. Více než pět procent výkonů na tuzemských tratích
Přesně za čtvrt roku vypukne jedna z největších změn na české železnici. Více než pět procent výkonů na tuzemských tratích převezmou po Českých drahách jiní dopravci. Tři měsíce před jejich nástupem se ukazuje, že dosud nemají zajištěn veškerý personál. Věří však, že stihnou mít dostatek lidí a vypraví všechny vlaky. Důvěru v nich mají i objednatelé, tedy ministerstvo dopravy a kraje.
Do závazkové dopravy, tedy v objednávce státu či krajů, vstoupí od prosince nově společnosti RegioJet, Leo Express a AŽD Praha. Nové výkony získali i dopravci, kteří už v Česku se závazkovou dopravou zkušenost mají: Arriva vlaky (dosud provoz Městské linky v Praze) a Die Länderbahn (trať Liberec- Rybniště).
Všechny kraje a ministerstvo dopravy tvrdí, že jsou s přípravami nových dopravců spokojeni a nepřemýšlí ani zatím o přípravě záložního plánu pro případ, že by v prosinci noví dopravci na koleje nevyjeli v zasmluvněném rozsahu. Alternativní dopravci se snaží mít vše v pořádku, protože vědí, že případný neúspěch po startu by mohl na dlouho zastavit pronikání konkurence do závazkové dopravy.
„Z kontrolních dní prozatím nevyplynuly skutečnosti, které by svědčily o riziku nevyjetí objednávaných vlaků. Aktuálně jsou s dopravci řešeny další kontrolní dny, které proběhnou během října,“ řekla mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková. Ministerstvo vyšle nové dopravce na linku R8 (Brno – Bohumín) a soubor motorových rychlíkových linek z Prahy do Rakovníka, Českých Budějovic, Tanvaldu a mezi Kolínem a Novým Borem. Jde o výsledek takzvaných rozstřelů, kdy stát vybíral dopravce způsobem podobným otevřené soutěži, ale bez možnosti zdržovat výběr u antimonopolního úřadu. Podobným způsobem proběhl výběr i ve většině krajů, prakticky jediným zadáním novému dopravci bez soutěže je provoz na takzvané Švestkové dráze společnosti AŽD Praha, která je i vlastníkem trati.
Největší změny čekají cestující v Ústeckém kraji, kde se objeví tři noví dopravci k Českým drahám: RegioJet, Die Länderbahn a AŽD Praha. Kraj ještě nemá smlouvu na část výkonů v motorových osobních vlacích, kde jedná už jen s Českými drahami. „Z doposud proběhlého kontrolního dne a dalších dílčích jednání s novými železničními dopravci lze říci, že se na zahájení provozu poctivě připravují již od podpisu smluv, rekonstruují vozidla, shánějí personál, zajišťují i další náležitosti, všichni si řádně zadali požadavky do nových jízdních řádů. Nic tedy nenasvědčuje tomu, že by zahájení provozu nemělo proběhnout dle uzavřených smluv,“ řekla mluvčí Ústeckého kraje Magdalena Fraňková.
Vyjedeme. Jiný scénář si nepřipouštíme
Z pohledu nových zakázek čeká největší expanze Arrivu. Kromě motorových rychlíků pro ministerstvo dopravy firma získala zhruba třetinu provozu ve Zlínském kraji a současně část spojů v Libereckém kraji.
Pro dopravce se aktuálně jako největší problém ukazuje sehnat lidi, už poslední rok patří strojvedoucí mezi nejvíce nedostatkové profese. I proto noví dopravci lákají na železnici nové lidi, které se snaží posílat od kurzů k získání licence strojvedoucího. Přetahování o strojvedoucí vede ke zvyšování jejich mezd k 50 tisícům korun základní mzdy.
Dopravci si nepřipouští, že by nevyjeli včas. „Arriva bude připravená včas a určitě vyjedeme. Jiný scénář si nepřipouštíme,“ řekl mluvčí Arrivy Martin Farář.
Firma shání celkem 150 strojvedoucích. „V tuto chvíli jich už máme více než 70 procent. Stevardů sháníme 110, polovinu už máme jistou a dalších 25 už je v procesu podpisu smlouvy,“ upřesnil Farář. Podle harmonogramu běží i příprava vozidel: německé jednotky 845 prochází modernizací v Pars nova v Šumperku.
Arriva bude jezdit nově i ve Zlínském a Libereckém kraji. Ve Zlínském kraji nakonec bude rozsah výkonů nepatrně menší než kraj a dopravce původně plánoval: kvůli zrušené soutěži na autobusy zatím nenastane takové rozšíření výkonů, jak kraj původně plánoval, Arriva tak nebude jezdit mezi Valašským Meziříčím a Rožnovem pod Radhoštěm, kde zůstanou České dráhy. V Libereckém kraji má Arriva převzít osobní vlaky z Liberce do Staré Paky a ze Železného Brodu do Tanvaldu. „S Arrivou je možné smlouvu uzavřít až na přelomu listopadu a prosince, kdy uplyne roční lhůta od uveřejnění v úředním věstníku Evropské unie,“ řekl mluvčí kraje Jan Mikulička.
S čím bude jezdit RegioJet?
Zatímco u všech dopravců je už jasné, s jakými vlaky od prosince vyjedou, největší nejasnosti panují u RegioJetu, který přebírá provoz linky z Brna do Bohumína. RegioJet chce představit soupravy, s kterými bude jezdit, na sklonku září.
„RegioJet bude provoz vlaků na této trase zajišťovat klasickými soupravami sestavenými z moderních vícesystémových lokomotiv Vectron a vozů určených pro vlaky kategorií EC / IC. Všechna vozidla má RegioJet zajištěna – aktuálně procházejí úpravami interiérů a dalšími přípravami na provoz,“ řekl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.
Podle něj nasadí na rychlíky také vozy speciálně určené pro přepravu cestujících na vozíčku s prostorným WC a speciálním oddílem pro přepravu vozíčkářů a širšími dveřmi pro jejich pohodlný nástup. Součástí služeb budou také například možnost přepravy jízdních kol či dětských kočárků nebo bezplatné wifi. RegioJet podle svých slov má u některých pozic již sto procent plánovaných zaměstnanců. „Nábory zaměstnanců naplno běží – některé pozice již máme obsazeny dokonce na 100 %. Zaměstnanci například na pozice strojvedoucích již aktuálně nastupují – budou procházet zácvikem a dalšími přípravnými fázemi před zahájením provozu. Platí to jak pro dálkové spoje na trase Brno – Ostrava – Bohumín, tak pro regionální spoje v Ústeckém kraji,“ dodal Ondrůj. Také RegioJet si nepřipouští, že by nevyjel. „RegioJet počítá s tím, že všechny spoje vyjedou tak, jak jsme se zavázali ve smlouvách s objednateli a tak, jak se předpokládá i podle jízdních řádů. Podobné změny dopravců jsou v Evropě běžné a RegioJet ji například realizoval v roce 2012, kdy tzv. během jedné noci 4. 3. převzal provoz vlaků na trase z Bratislavy do Komárna a zpět,“ dodal Ondrůj.
Velkou premiérou bude v prosinci také start vlaků společnosti AŽD Praha na trase z Mostu do Litoměřic. Firma koupila od SŽDC trať z Čížkovic do Obrnic a po velké modernizaci přesvědčila Ústecký kraj, že se vyplatí vrátit na trasu každodenní provoz. Podle mluvčího Jiřího Dlabaji má firma pro železniční provoz podchyceno smluvně zhruba 80 % zaměstnanců, zbytek je podle něj připraven nastoupit na základě ústní dohody. „Nezastíráme však, že sehnat dobrý personál je v současné době problém,“ dodal Dlabaja. Firma na trasu nasadí jednotky RegioSprinter, tři jsou už po modernizaci, čtvrtá bude dokončena do konce října, jako záloha budou tři vozy 810.
RegioSprintery bude provozovat v Ústeckém kraji i Die Länderbahn, který vyhrál zakázku na provozní soubor Lounsko, tedy trať z Mostu do Rakovníku a z Chomutova do Lužné u Rakovníka. „Personál se obecně přijímat daří, samozřejmě největší poptávka je po strojvedoucích. Ty pro místa Louny, Žatec a Rakovník sháníme nejvíce, nabízíme náborový příspěvek 50.000 Kč. Informace o počtech zaměstnanců a smlouvách sdělovat nechceme,“ řekl vedoucí organizační složky v Česku Michal Barták.
Zakázku pro provoz vlaků v závazku získal i Leo Express v Pardubickém kraji, kde bude firma jezdit na trati z Ústí nad Orlicí do Lichkova a na Králicko, spustí také přímý spoj z polské Vratislavi do Prahy. Jezdit bude také pro Arrivu ve Zlínském kraji. „Pro zajištění provozu máme dostatečné množství zájemců na všech pozicích,“ řekl mluvčí firmy Emil Sedlařík.
Nástup alternativních dopravců má krajům většinou ušetřit peníze, pro cestující může znamenat v řadě případů zlepšení služeb, ale také první rok komplikovanější nákup jízdenek pro případ, že budou chtít jet trasu s více dopravci. Slibovaný jednotný tarif bude plně funkční až od prosince 2021, důvodem zdržení je zdlouhavá příprava zákona o dráhách a jeho pomalé projednávání ve Sněmovně. Zákon, který zavedení státního jednotného tarifu umožní, schválili poslanci teprve v pátek, musí ještě projít Senátem. Dá se ale očekávat, že už během příštího roku začne testovací provoz. Problémy by ale neměly být pro cesty v rámci jednoho kraje, kde už platí integrované jízdné. Nástup jiných dopravců rovněž omezí atraktivitu některých nabídek Českých drah, například celoroční jízdenky IN100: nebude ji možné už využít na některých tratích.
S návrhem nového jízdního řádu jsou už jasné i časové polohy, v kterých budou noví hráči v závazkové dopravě jezdit.
Přehledně: tratě s novými dopravci a návrh jízdních řádů
Arriva
Rychlíkové linky R21 Praha – Turnov – Tanvald, R22 Kolín – Nový Bor (linka bude zkrácena, dosud jezdí až do Šluknova), R24 Praha – Rakovník a R26 Praha – Příbram – České Budějovice. Nasadí na ně modernizované jednotky řady 845.
Navrhované jízdní řády
Praha – Turnov – Tanvald
Kolín – Nový Bor
Praha – Rakovník
Praha- Písek – České Budějovice
Osobní vlaky:
Liberecký kraj: Firma zatím jedná o smlouvě s krajem, kterému nabízí nasazení jednotek Stadler GTW nebo Siemens Desiro. Varianta s krátkodobým nasazením jednotek 845 podle Arrivy už padla.
Liberec – Nová Paka
Lomnice nad Popelkou – Stará Paka
Železný Brod – Tanvald
Zlínský kraj – téměř třetina všech výkonů objednávaných krajem. Proti původním plánům kvůli menšímu navýšení počtu kilometrů nebude Arriva jezdit do Rožnova pod Radhoštěm. Část výkonů má zajistit Leo Express jako dodavatel Arrivy.
Vsetín – Horní Lideč – Bylnice / Púchov
Vsetín – Velké Karlovice
Staré Město u Uherského Hradiště – Bylnice / Veselí nad Moravou/ Luhačovice
RegioJet
rychlíková linka R8 Brno – Bohumín
osobní vlaky v Ústeckém kraji – první dva roky budou jezdit motorové jednotky 845, pak je nahradí 7 nových polských jednotek Pesa Elf.eu.
Ústí nad Labem-Střekov – Děčín
Ústí nad Labem – Úpořiny – Most
Most – Žatec západ
okrajové výkony na pravobřežní trati Ústí nad Labem – Litoměřice – Štětí
okrajové výkony Teplice – Litvínov
okrajové výkony na trati Kadaň-Prunéřov – Kadaň
Die Länderbahn
Osobní vlaky pro Ústecký kraj. Firma nasadí jednotky RegioSprinter.
Osek – Most – Rakovník
Lužná u Rakovníka – Jirkov
AŽD Praha
Zahajuje každodenní provoz na Švestkové dráze, která bude součástí spojů Litoměřice – Most. Nasadí jednotky RegioSprinter po modernizaci.
Leo Express
S motorovými vozy po modernizaci Alstom Lint vstupuje do oblasti Orlickoústecka a Kralicka
Ústí nad Orlicí – Mlýnický Dvůr
Dolní Lipka – Hanušovice