LOT 3a leaderboard

Covid-19 zvýšil ztráty krajů v dopravě o téměř 4 miliardy. Chtějí peníze z ušetřených peněz na slevy

Cestující v ranní špičce v době pokoronavirové v Praze - Libni. Foto: Jan Sůra /Zdopravy.czCestující v ranní špičce v době pokoronavirové v Praze - Libni. Foto: Jan Sůra /Zdopravy.cz

Ministerstvo dopravy s pokrytím ztrát nepočítá, krajům prý dává dost.

Kraje a hlavní město přišly loni kvůli pandemii koronaviru ve veřejné dopravě o 3,694 miliardy korun. Obrátily se proto na ministerstvo dopravy se žádostí, aby jim pomohlo tyto ztráty sanovat. Podle Asociace krajů by mohly být použity ušetřené peníze z rozpočtu na kompenzace za cestování seniorů, dětí a studentů. Ministerstvo takový postup odmítá.

Asociace krajů vyčíslila přesně částku za ztráty v podobě ušlých příjmů z jízdného ve veřejné závazkové dopravě za leden až říjen, za listopad a prosinec jde o odhad. Jen za prvních deset měsíců je dopad pandemie 2,662 miliardy korun, na zbytek roku pak odhad 1,032 miliardy korun.

Veřejná krajská doprava je dlouhodobě ztrátová, úbytek cestujících a omezení propad ještě zvýšily. „Společně s dalšími rozsáhlými dopady do rozpočtů krajských samospráv vytváří zásadní brzdu dalšího fungování krajů a možnosti jejich rozvoje,“ uvedl v dopise ministrovi dopravy Karlu Havlíčkovi liberecký hejtman Martin Půta, který je předsedou dopravní sekce Asociace Krajů.

Ministerstvo: Krajům dáváme dost

Jednání se státem ale zatím nedopadla podle představ krajů. Ministerstvo mělo na slevy původně šest miliard korun, po rozpočtových změnách došlo ke snížení na čtyři miliardy korun. Za rok bylo vyčerpáno 3,792 miliardy korun. „Už tím, že slevy pro děti, žáky, studenty a seniory kompenzujeme, krajům vlastně část ztráty jejich dopravních služeb dotujeme. Za každého takového studenta dostane dopravce dorovnání do plného jízdného, což snižuje jeho ztrátu, a tím i požadavek na krajské dotace. Kdyby stát slevy nenařizoval (a nekompenzoval), kraje by je nařídily samy a hradily plně ze svého,“ říká mluvčí ministerstva František Jemelka. Proto ministerstvo neplánuje, že by na požadavek krajů přistoupilo.

Radní pro mobilitu Středočeského kraje Petr Borecký připomněl v rozhovoru pro deník Zdopravy.cz výzvu premiéra Babiše z března roku 2020, aby kraje veřejnou dopravu neomezovaly. „Teď ta samá vláda v tom chce kraje a jejich občany nechat. Stát nemůže přijímat jen aktiva a s pasivy ať si poradí kraje,“ dodal Borecký.

Kraje se zatím na chystaný výpadek příjmů připravují různě. Některé začaly omezovat spoje, jiné zdražují jízdné.

Tagy asociace krajů dopady koronaviru na dopravu Ministerstvo dopravy seznam závazková doprava
138 komentářů