Cestovní ruch Cyklistika Infrastruktura

Místo cyklostezek šatny pro sportovce. Vláda nečekaně přesunula evropské peníze z dopravy

Stavba cyklostezky v Ústeckém kraji. Foto: Ústecký kraj
Stavba cyklostezky v Ústeckém kraji. Foto: Ústecký kraj
Vláda peníze sebrala z cyklostezek na poslední chvíli. Lepší zázemí pro sportovce podle MMR zlepší odolnost obyvatel.

Velkolepý letní plán vlády na posílení rozpočtu na budování nových cyklostezek z peněz Evropské unie skončil nečekaně v koši. Kabinet minulý týden z programu React – EU přesunul peníze do vybudování zázemí pro sportovce. Proti se už postavila asociace krajů.

Na změnu upozornil spolek Partnerství pro městskou mobilitu. Ministerstvo pro místní rozvoj přesun peněz vysvětluje tím, že investice do sportovního zázemí zvýší odolnost populace proti Covid-19. Oficiálně budou peníze využity na budování „sociální infrastruktury v energeticky pasivním standardu a infrastruktury pro sportovce v obcích do 3 tisíc obyvatel“.

Šlo o peníze z programu React-EU, která poslala Evropská unie na boj s následky pandemie. Peníze měly sloužit k většímu využívání jízdních kol jako bezpečného dopravního prostředku, kde hrozí menší přenos nákazy.

Ke změně využití peněz došlo na poslední chvíli. Na návrh ministerstva financí a Národní sportovní agentury došlo k přesunu peněz do programu na budování sportovních kabin. „Ministerstvo financí spolu s relevantními ministry a Národní sportovní agenturou identifikovalo urgentní potřebu 4,8 mld. Kč na infrastrukturu pro sportovce a tuto připomínku uplatnilo v rámci mezirezortního připomínkového řízení,“ uvádí se v materiálu pro vládu.

Stát tak otočil názor na využití peněz během necelých tří měsíců. „Cyklistická doprava během pandemie Covid-19 potvrdila nejen své postavení čisté alternativy vůči individuální automobilové dopravě, ale zejména zdravější a bezpečnější alternativy vůči veřejné hromadné dopravě při běžných cestách na kratší vzdálenosti,“ vysvětlilo přitom rozdělení peněz ministerstvo pro místní rozvoj v létě.

„Příspěvek k odolnosti obyvatel“

Proč najednou došlo k takové změně? Podle mluvčího MMR Viléma Frčka mají být investice do cyklodopravy financovány z Integrovaného regionálního operačního programu pro období 2021-2027, první výzvy se mají spustit v 2. polovině příštího roku.

„Program na podporu sportovních hřišť pro obce do 3 tisíc obyvatel, připravovaný Národní sportovní agenturou, podpoří sportování dětí i dospělých. Zde spatřujeme významný příspěvek ke zvýšení kondice a tudíž i zmírnění dopadů současné COVID krize a větší odolnost obyvatel ČR. Navíc z kohezních fondů pro nové programové období nebude financovatelný,“ uvedl Frček.

Přesun peněz musí schválit ještě Monitorovací výbor IROP. Asociace krajů včera oznámila, že chce, aby se peníze rozdělily podle původního plánu z července.

64 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jarka

Jebat cyklostezky!

Majkl

Takhle se dají ty peníze líp rozštěpit a veřejnost tolik nepozná, kde tolik a tolik zmizelo oproti skutečné ceně staveb a rekonstrukcí. Často spousta lidí konkrétní sportoviště vůbec nevyužije nebo jim není dovoleno spolky využívat. Zato infrastruktura rekreačně dopravní je potřeba a to velmi. Cyklostezky využije daleko víc lidí od sportovců, rekreačních i těch co tak pojedou do práce a i v elektro verzích. A na cyklostezkách je to víc vidět když zmizí miliarda, to jde do vyšších desítek kilometrů až stovek. Takže penězovod se musel přebudovat. Krize doléhá i na naše podsvičata hladová.

Jiří Kocurek

Fotbaloví bafuňáři jsou bez příjmů. Nehraje se. Sponzoři nemají peníze. Ani zasponzorování delegáta pohoštěním se neděje. Děsná nuda, necí co rozdělovat. Ani ty žluté karty, natož sponzorské dary. Chronosphere to trefil, ruzní „sehnal jsem“ budou mít pré.

Čest těm, kteří hrají fotbal poctivě.

Majkl

Sehnal jsem – přesně. Kriminalita i ta legální bují a ti méně kvalifikovani, s handicapy nebo co neměli dobré období už před krizí to odskačou. Čest všem poctivým sportovcům a těm co to dělají pro zdravé tělo a ducha. Wechselácké osoby práce se štítící aneb hyeny jedou na plné obratky, aby uživili panděra a panděra rodiny.

Vlastimil Kocurek

Sport je byznys jako každý jiný. Kdysi si lidé hráli na pláži volejbal pro radost, a byl ukraden předělán na byznys. Hlavním programem je, že se „sportovkyně“ stále objímají, a ještě se najdou lidé, kteří na to koukají z tribuny. Je to strašně smutné Podobně hokejbal, a mnoho jiných sportů, které se hrály pro radost, a dnes často není ani kde si zahrát, případně s kým. Sport jako byznys v sobě nemá ani procento něčeho čestného – a není potřebné z těchto lidí dělat celebrity. Mnozí to po ukončení kariéry řeknou sani, že to byla ztráta času, že byli jako… Číst vice »

Nováček

Předzvěstí pádu každého režimu bývá krom nelogičnosti, hlouposti a spousty zvrácenosti i notná dávka směšnosti…

Jiří Kocurek

… a nulová sebereflexe.

lokodepo

Čekal někdo od této vlády diletantů něco jiného?

lokodepo

Ještě doplním, že na Ministerstvu dopravy byli odejiti lidé, kteří se cyklodopravě věnovali. Teď se cyklistům tam nevěnuje vůbec nikdo. To taky o něčem vypovídá.
Pardon, někdo se cyklistům na MD věnuje – BESIP. Ale jak jinak, než „buzerací“ za nenulovou hladinu alkoholu… (tím neříkám, že je to špatně, ale problémů z hlediska ostražitosti účastníků silničního provozu je vícero, jen cyklisté mají tu smůlu, že jsou tak snadno na ráně)

Jan Sova

za posledních cca 15 let tam (na nábř. Ludvy Svobody) vzniklo několik „cyklonovel“ silničního zákona (jedna počítala i s automatickou možností vjetí cyklisty do protisměru v jednosměrce), všechny byly smeteny pod koberec (schovány do šuplete) a jenom drůbky se propašovaly v tichosti do zákona. V tom molochu nikdy nic nemůže reálně projít….

Jiří Kocurek

Raději nečekám nic. Mohlo by se stát, že překonají i ty nejhorší představy.

Chronosphere

Teda jsem že zdejší diskuse šokován. Já měl za to, že tu převládne radost,že bude méně peněz na přestavbu opuštěných lokálek na cyklostezky,ale tady se šotouši domáhají,aby těch peněz bylo víc. To jsou paradoxy pane Vaňek….

Martin

Paradoxy? Vetsinou se diskuse kolem lokalnich trati toci jen o tom vse zrusit nebo vetsinu zachovat, coz neni ani jedno dobre… ale treba vystavba cyklostezek mezi obcemi mimo frekv. silnici obecne treba podporuji…
Ale vysvetlete mi, jak mi vystavba satny zvysi odolnost proti covidu???

Chronosphere

Nijak. 90% dotací je u nás cíleně určená na podporu někoho ve funkci- já jsem sehnal- nebo přímo určená na rozkradení. Tady jde jen o to,že silnější pes m..á.

Vojta

A zatím v jedné dědině na Vyškovsku (cca. tisíc obyvatel):
– fotbalové hřiště má zázemí, ale je celé hřiště zamčené, aby tam děcka nezničnili fotbalistům trávník
– basketbalové hřiště u školy se nesmí moc používat, protože to ruší obyvatele okolních domů
– do sousední podobně veliké dědiny cca. 4 km vede jenom frekventovaná silnice první třídy a blátivá polňačka, občas částečně rozorávaná, jezdí se tam např. ze školy nebo k vlaku, ale na kole to jde dost špatně.
Tak díky MMR, že místo cyklostezek radši zlepšíte „sportovní zázemí“

Jiří Kocurek

Na Vyškovsku? Tam je jenom I/47 a I/50 …
Nesovice + Brankovice, jsem správně? https://mapy.cz/s/bevososato

Martin

Ministerstvo pro místní rozvoj přesun peněz vysvětluje tím, že investice do sportovního zázemí zvýší odolnost populace proti Covid-19.

To je jako vtip? Jaka hlava tohle vymyslela?

zdroj

To je komedie, hlavně, že sportoviště jsou momentálně zavřená a zavřená ještě dlouho budou.

Jiří Kocurek

Hlava? Mě napadá něco o otom druhém konci. To si z nás dělají prdel!

MiKi

Vy jste to očividně nepochopil. Třeba něco místním politikům šoupnout do kapsy. Cykostezky by byly jen pro pár vybraných.

Magadancz

Asi stejna, ktera kampan na dovolenou v CR v radu mld. Kc, ktera nevysla…

Martin V.

Cyklistika (ať už jako rekreační sport nebo způsob dopravy lidí) je ryze individuální, neorganizovaná, a nebál bych se říct přímo živelná. Oproti tomu místní fotbaloví bafuňáři jsou organizovaní velice dobře, mají své kontakty všude a dokážou přitlačit, kde je potřeba. Tak čemu se divíme???

Gejza

Nehledal bych za tím nic jiného, než potřebu, aby Národní sportovní agentura vykázala nějaké přínosy. A tak se hledá cokoliv, co se dá naroubovat na zdroje EU. Bez jakékoliv koncepce, nebo ohledů na DŮLEŽITĚJŠÍ věci. Taková gulášová politika…
Jinak u nás na vesnici i v okolí mají třeba čutálisté docela dobré zázemí. Nemají děti a dorost, trenéry (pro děti a dorost), v zásadě nejsou lidi. A na to je potřeba opravdu jiný nástroj, než peníze do šaten, které jsou využívány tak dvakrát týdně.

taxi

To mi připomnělo, jak jsme jako dorostenci museli hrát na vedlejším „kameném“ hřišti své soutěžní dorostenecká utkání, abychom třeba neponičili trávu na hlavním hřišti, protože tam měli odpoledne přátelské utkání staří pánové a mohli bychom jim zničit zažítek a dělání si chuti na pivo.

Kuna

To určitě zařídil Pelta, Horník, Berbr a Černošek!

Jiří Šrámek

Černošek brblá do tenisu a Berbr do erárního prádla…

Kuna

…ale po dotacích jedou jako slepice po flusu….

Jan Sova

Černošek brblá úplně do všeho, řídí celej Prostějov a půlku Olomouce….

Daniel Mach

Opatření proti Covid-19 ze strany Ministerstva zdravotnictví jsou takové, že se lidi nemají sdružovat. A proto podle Ministerstva pro místní rozvoj podpoříme v rámci boje proti Covid-19 stavbu šaten, kde se tedy nikdo sdružovat nesmí. ÁNO, to má logiku … jen ji nedokážu najít.

Martin V.

A pak je nařízením vlády zavřeme: „Hrát fotbal venku můžete, ale bez sprch a šaten.“ 🙂

náhodný kolemjdoucí

DMNTI, FAKT

patology_chef

Navrhuju, aby se vzaly peníze určené pro závazek veřejné služby a místo toho se vybuduje v každé stanici opravna ŽKV. Dosáhne se tak stoprocentní spolehlivosti vlaků a už nikdy nenastane zpoždění. Vivat!

Jan

Další absurdní vylobované rozhodnutí. Ve chvíli, kdy probíhají policejní zátahy kvůli sponzoringu a dotacím na fotbal, je tahle změna více než úsměvná.

Juraj

Když se vybuduje dobrá cyklostezka, lidi ji začnou využívat. To vidíme v podstatě všude.
Ale když se na vsi postaví fotbalové šatny, začne díky tomu víc lidí pravidelně hrávat fotbal?
Jinými slovy, existuje někdo, kdo si dosud říkal: „Já bych tak rád hrával fotbal, ale když u hřiště nemáme moderní šatny, tak na to kašlu“?

Laik žasne, odborník se diví.

Rossec

To je argumet, že by nejeden blil, kvůli covidu postavíme zázemí pro sportovce, přitom je to jedna z prvních věcí, kterou estebacko-komoušská vláda zavřela, jako garantovaný zdroj nákazy.

Anonym ze severu

Že se tomu ještě divím. Tak komu ty dotace půjdou do kapsy teď?

Jiří

Nemám vůbec nic proti cyklistům, naopak podporuju každý sport.
Ale způsob jakým se poslední dobou staví cyklostezky je podle mě špatně.
Například asfaltování krásných romantických přírodních a lesních cest, z toho je jednomu do breku, hlavně aby se utratili dotace.
Za vrchol stupidity pak považuji nové cyklopruhy na Modřanské ukici z Modřan do Bránila v Praze 4, kde souběžně vede páteřní cykosteska kolem Vltavy a oni nacpou cyklopruhy do fregventivané souběžné Modřanské.
Cyklista co by tam jel čmuchat smrady s popojizdejicich aut by byl dobrý bázen.
Jednoznacně vyhozené peníze, které budou chybět jinde.

petr

Cyklostezka podél Modřanské (a níže u Žlutých lázní) je silně přetížená a má problém pobrat všechny chodce a cyklisty. Cyklopruhy odvedou tu část cyklistů, která je nejrychlejší a troufne si do provozu (už dnes jich tam hodně jezdí), čímž sníží počet konfliktních situací, ke kterým tam dennodeně dochází.

Josef

Souhlas, nekde v lese at je stezka klasicka polnacka, pokud chce nekdo jezdit pripravu na Tour de France, tak se daji urcite najit slusny okresky nejaky treti tridy, kde je minimalni provoz. Pro ostatni cyklisty bude polnacka dostatecna a nebudeme mit asfalt uplne vsude. Ten nesmysl na Modransky jsem taky nepochopil, misto aby se nejakym zpusobem zvelebila ta stavajici cyklostezka, tak se naserou pruhy na vypadovku, kde je v mnoha mistech 70, tam pak muze jet na kole jenom magor.

Vlastimil Kocurek

Mě b zajímalo, kolik km2 je v Evropě pokryto cyklotezkami, tedy zalito asfaltem. I z cyklostezek se stává fantastický asfaltový byznys. Druhá věc je ta, že tyto cyklostezky vedou dnes i v horách na cestách, které dříve mohli v klidu využívat pěší turisté, v podstatě všude byla dána přednost cyklistům před pěšími. A z hor se stal jeden velký adrenalinový sportovní areál . V NP sjíždějí cyklisté mimo značené cesty rovnou dolů, a chráničem páteře, ničí tím tisíce let vznikající lesní půdu. Do toho čtyřkolky, etc. Jenže pěší turista nenosí helmu ani chránič páteře a střet s cyklistou nemusí přežít.… Číst vice »

dopravak

Já bych to zas tak tragicky neviděl. Existují i jiné povrchy, než asfalt a se sjízdnějším povrchem cesta na romantice nijak neztratí.

Petr

Cyklistika není jen sport, je to taky způsob dopravy. Proto by měla být infrastruktura pro cyklisty na každé ulici, která jinak není pro cyklisty bezpečná. Přece vám také není divné, že je na Modřanské chodník i když chodci mají i jiné souběžné trasy.

Jakub P

Tam je akorat otazka, jestli barevnej pruh na ulici, kde jsou dva pruhy pro auta kazdym smerem a povolena sedmdesatka je infrastruktura pro cyklisty nebo proti cyklistum. Aby byl skutecne pro cyklisty, musel by ten pruh byt oddeleny necim dukladnejsim nez je barva. Aspon obrubnikem.

MaT

No a představte si, že mimo obce mohou auta jezdit dokonce 90 km/hod. Tam také cyklisté nesmí jezdit?

Jakub P

Ja nekde psal, ze tam nesmi? I kdyz je to smerove rozdelena ulice se dvema pruhy v kazdem smeru, takze vypada v podstate jako mensi dalnice, jako dalnice ani silnice pro motorova vozidla znacena neni, takze tam cyklisti pochopitelne smi. A smeli tam i pred vyznacenim cyklopruhu.

Psal jsem, ze by bylo o hodne lepsi, kdyby na takoveto velke ulici byli lidi na kole dusledneji chraneni nez jen trochou barvy, napriklad vyvysenim cyklopruhu do urovne chodniku, a za tim si stojim.

Marek

A proč jako nemůžou jet místo po Modřanské cyjkisté o 30 – 50 metrů vedle po sobežné cyklostezce A1?
Naprosto nesmyslný souběh cyklopruhů na Modřanské ulici a cyklostezky A1.

Marek

Pardon po tomto běhu Vltavy vede A2.
Hned vedle na protějším břehu je pak A1.
Naopak na Modřanskou jako čtyřproudou páteřní komunikaci by měl být zákaz cyklistů, když stejným směrem vedou hned o pár metrů vedle 2 cyklostezky.

Jakub P

Protoze ta cyklostezka uz provozu na ni davno nestaci?

Josef

Tak se to dalo resit tim, ze se stezka treba rozsiri (ja vim, ze to na mnoha mistech nejde), ale ne tim, ze poslu cyklisty do provozu, uplne zbytecne, akorat to pridela dalsi problemy. Mimochodem na druhy strane reky je taktez cyklostezka a ta co si pamatuju byla vyrazne min vytizena, takze kdo ma zajem trenovat na Tour de France, tak muze jet tam. Ostatni se asi spokoji s tim, ze na ty soucasny to holt tak rychle nejede.

Jakub P

Ta na druhý straně řeky by vzhledem k minimálnímu počtu mostů pro lidi jedoucí do Modřan, Libuše, velké části Komořan, atd. znamenala zajížďku jako dvě krávy, s tou bych vůbec jako s alternativou nepočítal. Jet x km rychlostí chůze je taky extrémně otravný a pokud někde potřebuju být na čas, tak nepoužitelný. Rozšíření a případný oddělení od chodců a bruslařů je tam asi na mnoha místech sci-fi. Co by se pravda asi dalo, je využít na paralelní stezku Vltavanů, Šífařskou a Mezi vodami (úplně ideálně propojit tu část Vltavanů, co vede mezi Hamrem a tramvají, s Šífařskou napřímo, kdyby tam… Číst vice »

Marek

Jezdím tam každý den a kamiony jedou pravou nápravou stejně v novém cyklopruhu, protože jinak se do zúženého pruhu stejně nevejdou.
Tím cyklopruh Em může jet na kole jedině sebevrah.
Za celou dobu od vybudování jsem tam podkal pouze „jednoho“ a ten měl chudák v očích smrt, kam že se to dostal.
Prostě absolutně nepromyšlené dát na čtyřproudou výpadovku cyklopruh.
Jak už jsem psal, za travajovou trati vede stejným směrem krásná cyskostezka A2 z Braníku přes Modřany a za hranici Prahy a na druhém břehu Vltavy vedou další 2 cyklostezky A1 a A11 stejným směrem.

Jakub P

Njn, na cyklostezkach by ten aktivni pohyb byl neorganizovanej a to prece nechceme. Ze sport jsme na tech sportovistich zakazali je vedlejsi.

Pivlis

Porcování medvěda pro Slavoj Houslice?

Greta

Spíš Vyšehrad.

Johniee

zakážeme sport v kolektivu, ale zázemí tu máte, je to logické 🙂

tondovo

„sociální infrastruktury v energeticky pasivním standardu… “.

To jsou kecy, kdo tohle vymýšlí…

Y.K.

Právě. Máte tam sociální a něco s energií a hned to je zralejší na podporu než „šatna“.

Jiří Kocurek

To tam dneska být musí. Pokud stavba nesplňuje pasivní standardy (alespoň na papíře), tak ji nelze schválit.

M H

No nevím…ale řekl bych, že na cyklostezkách bude sportovat víc lidí, než na hřištích v malých obcích… Navic cyklostezka může někomu sloužit i pro cestu do práce a z práce.

Peeetr

Na cyklostezky je do budoucna peněz dost. Ale tohle je pro sportovce jedna z mála možností, aby když nebudou mít přez rok co dělat, si aspoň vylepšili šatny, a práce pro do těch podfinancovaných vesnic.

Greta

Máme u nás cca 6000 obcí, tj.cca 750 tisíc na jednu, přitom někde žádné hřiště ani sportovní oddíl nemají, někde naopak mají zázemí již nyní luxusní. Opravdu se vám to jeví jako adekvátní investice?

Jakub P

S cyklostezkama jsme o mnoho (desitek) let pozadu za tim, co bychom potrebovali a jsou mista, kde podminky ani nestagnujou, ale spis se zhorsujou (zdravim do Brna, svetoveho unikatu v ruseni cykloobousmerek), takze dalsi odklad s tim, ze mozna nekdy v budoucnu je nehoraznost.

Vít Jůza

Oboje je podobný a podobně tvůrčí výklad boje s následky pandemie. Skutečným bojem s následky pandemie by bylo oddlužení a malá pomoc do restartu zkrachovalých.

tom

Anebo šatny může dělat více spřátelenych firem a víc se tam skryje????