Autobusy Dopravci Rozhovory Železnice

Zdražení jízdného je nevyhnutelné, říká nový středočeský radní pro dopravu

Autobus Iveco Crossway v barvách Pražské integrované dopravy. Foto: PID
Autobus Iveco Crossway v barvách Pražské integrované dopravy. Foto: PID
Velkou neznámou pro Středočeský kraj je možná změna chování cestujících. Není jisté, zda ještě budou tak často jezdit do Prahy za prací.

Po ministerstvu dopravy není v zemi většího objednatele veřejné dopravy. Vlaky a autobusy má od konce loňského roku ve Středočeském kraji na starosti Petr Borecký (STAN), který se stal radním pro mobilitu. Hned první týdny musí řešit závažný problém jako v jiných krajích: chybějící peníze na veřejnou dopravu. Podle svých slov ale nechce jít cestou omezování dopravy, pokud k tomu nebude okolnostmi donucen. „Nerad bych se dostal do spirály, že lidé přestanou veřejnou dopravu využívat a odejdou do aut,“ vysvětluje Borecký.

První kraje už začaly oznamovat, jakým způsobem omezí veřejnou dopravu. Připravujete podobný scénář i ve středních Čechách?

Vezmu to ze širšího kontextu. Až na pár čestných výjimek je veřejná doprava ve Středočeském kraji ekonomicky ztrátová. Kdybych chtěl tedy přemýšlet čistě jako finanční manažer a brát v úvahu jen a jen ekonomický aspekt, musel bych téměř všechnu veřejnou dopravu zrušit. To je samozřejmě nesmysl, protože by to znamenalo, že se nám lidé přesunou do aut, což bude znamenat ještě větší zahlcení silnic a není to ani ekologické. Finanční zátěž dopravy bychom přenesli přímo na občany a nejvíce by to postihlo především nízkopříjmové skupiny obyvatel a pak ty, kteří z nějakého důvodu nemohou řídit. Rozumné vedení kraje tedy vždy veřejnou dopravu podporovat bude. Na druhou stranu musíme najít rozumnou cestu mezi ekonomicky přijatelným řešením a dosavadním – neudržitelným – systémem veřejné dopravy.

Potřebujeme jasná data od jednotlivých dopravců, obcí a samotných cestujících, která dnes nemáme. Není možné, aby dopravní spoje vozily vzduch. To znamená, že si musíme posvítit na souběhy linek (např. bus x vlak, krajské a městské linky), dopravní návaznost na přestupech (linka nemá optimální návaznost na další spoje = malá motivace lidí ji využívat) a na to, aby na krajskou dopravu spravedlivě přispívala i města, která mají vlastní dopravní obslužnost na úrovni města.
Tam, kde dnes linka veřejné dopravy obsluhuje malé množství cestujících, ale zároveň by její zrušení znamenalo výrazné zhoršení komfortu dopravy nebo přímo odříznutí určité oblasti, musíme najít ve spojení s obcemi alternativní cestu (obecní „taxi“, doprava na objednání atd.).

Lze předpokládat, že budete mít méně peněz, je reálné dopravu v takovém rozsahu udržet?

Systém veřejné dopravy udržet, jak jsem říkal výše, musíme. Faktem je, že výdaje na veřejnou dopravu jsou ve Středočeském kraji velké, jen letos na ni jde z rozpočtu 3,38 miliardy korun. Objem peněz do veřejné dopravy v minulých letech prudce vzrostl. Ještě v roce 2016 to bylo 2,4 miliardy Kč, objem objednaných výkonů přitom nějak zásadně nerostl.

Souvisí s tím i to, že Středočeský kraj je bohužel dlouhodobě poškozován na rozpočtovém určení daní, a proto budeme prosazovat jeho změnu. Kolik to činí? Dle našich odhadů se jedná o 2.5 miliardy Kč ročně. Ty pak chybí nejen v dopravě. V každém případě děláme vše pro to, abychom dopravu udrželi ve stávajícím nebo jen mírně omezenějším rozsahu, nicméně uvědomit si musíme jedno: není dlouhodobě udržitelné, aby kraj dával takřka 40 % svých volných rozpočtových peněz na veřejnou dopravu a dalších 20 % na silniční síť – to je celkem 60 % disponibilního rozpočtu. Kraj je odpovědný i za školství, zdravotnictví, životní prostředí, sociální služby a další. Neexistuje zázračný lék, budeme muset jít cestou kombinace více opatření. Jako první nutný krok vidím zdražení jízdného v řádu desítek procent.

Neodradí zdražení cestující a nedostanete se na spirálu odlivu zákazníků?
Tarif se naposledy měnil v roce 2011, od té doby navíc spoustě cestujících ještě jízdné zlevnilo, protože došlo k integraci. Pro srovnání – jen inflace za toto období činí 21 %, platy se za tu dobu zvedly o třetinu. Není to populární opatření, ale je třeba zvýšit jízdné, abychom systém ekonomicky alespoň trochu stabilizovali.
Byl bych rád, kdyby ke shodě na zvýšení cen došlo co nejdříve, aby mohlo dojít k úpravě tarifu od 1. července.

O kolik by se mělo jízdné zdražit?
Jde o to především pokrýt kumulativní nárůst inflace od té doby. Bude nutné také jednat s Prahou, protože máme propojený tarif Pražské integrované dopravy a je potřeba, aby jízdné zvýšila i Praha.

Kolik dopravci v kraji ročně vyberou na jízdném?
Pokud nebudu počítat loňský rok, kdy došlo k velkému výpadku, je to kolem 900 milionů korun za rok. Je jasné, že zdražení výpadek příjmů nezachrání, je potřeba hledat i další řešení.

Radnice mají být zapojeny do ekonomiky linek

Jaká konkrétně?
Rádi bychom měli nové standardy dopravní obslužnosti. Ty by měly říct, jaké mají obce požadavky, zda nejsou některé spoje například zcela zbytečné, protože jezdí prázdné. Jak už jsem uvedl, tato data příliš nemáme. Je potřeba do rozhodování více zapojit obce a jejich zkušenosti. Jinými slovy, aby věděly, za co si platí, proč si připlácí a hlavně na základě jakého klíče. Dnes je to trochu perský trh. Zapojení měst a obcí a jejich vazba na přímou ekonomiku linek povede k optimalizaci. Nemělo by jít ale o zásadní redukce. Neplatí přímá úměra, že když škrtneme deset procent linek, ušetříme deset procent v nákladech. Budeme určitě prověřovat, zda někde nejsou nějaké souběhy provozu nebo nevozíme jen vzduch.

Ve Středočeském kraji je několik stovek obcí a měst, které na krajský systém dopravy vůbec nepřiplácí. Budete to nějak řešit?

Je to velký problém. Aktuálně jde o zhruba tři stovky obcí. Je pro mě nepochopitelné, že bývalé vedení něco takového dopustilo, v systému pak pochopitelně chybí peníze. Je to velmi nespravedlivé vůči těm obcím, které platí. Jde přitom i o velká města jako Příbram nebo Kladno – ta mají samozřejmě svoji městskou dopravu, nicméně měla by se podílet i na té krajské, která může jejich městskou dopravu dobře doplňovat. Při přípravě standardů dopravní obslužnosti jsme řešili, jestli jít cestou kapitačních plateb za obyvatele obce nebo cestou ekonomické vazby na linky. Pravděpodobně půjdeme na ekonomickou vazbu na linky, i když je to složitější na zavedení než kapitační platba. Je zde totiž obrovská výhoda – přímá zainteresovanost obcí na ekonomickém výkonu linky.

Kraj má v autobusové dopravě aktuálně smlouvy do roku 2024. Kdy začnete vypisovat smlouvy na dopravce?
Měli bychom co nejdříve, i kvůli tomu, jak řada soutěží v jiných krajích končí u antimonopolního úřadu. Abychom mohli takovou soutěž vypsat, musíme mít nejprve zavedené standardy dopravní obslužnosti a zároveň technické standardy PID. Technické standardy musíme mít sladěné s Prahou, protože kraj a Praha budou vypisovat soutěž společně. První tendry by mohly proběhnout už na konci letošního roku.

Asociace krajů přišla s nápadem, že by stát mohl pomoci krajům penězi, které ušetřil za výplatu kompenzací na slevy pro děti, studenty a seniory. Jak se na takový plán díváte?
Velmi by nám to pomohlo, výpadek příjmů za loňský rok v tržbách za dopravu je obrovský. Vím, že proběhla první jednání, ale ministerstvo peníze uvolnit zatím nechce. Jejich postoji vůbec nerozumím, protože státu zůstalo za loňský rok přes 3 miliardy Kč za nevyčerpané žákovské a seniorní jízdné. Pro státní rozpočet se jedná o desetinu procenta státního rozpočtu, zatímco pro kraje jde o velké peníze. Pokud v tom vláda dopravce a kraje nechá, tak to povede k tomu, co nikdo nechce – zdražování jízdného, razantní omezování spojů a zastavení modernizace veřejné dopravy, protože na to kraje a dopravci nebudou mít peníze. Úplně upřímně, postoj vlády a ministra dopravy Karla Havlíčka je v tomto zcela iracionální. Rád bych zde připomněl slib a výzvu premiéra Babiše z března roku 2020 směrem ke krajům: veřejnou dopravu neomezujte! Teď ta samá vláda v tom chce kraje a jejich občany nechat. Stát nemůže přijímat jen aktiva a s pasivy ať si poradí kraje.

Náhrada za regionovy i větší dvoupodlažní jednotky

Krajům reálně hrozí, že výrazně stoupnou náklady na dopravu kvůli dalším požadavkům. Od roku 2025 by měla pětina výkonů v autobusové dopravě být bezemisní, na železnici musí dopravci investovat do ETCS a změny napájecí soustavy. Tušíte, kde na to vezmete?
Ne. Jsou to velmi obrovské částky. Elektrobus nebo autobus na vodík je jen na pořízení třikrát až šestkrát dražší, to vše se projeví v nákladech. Cena dopravního výkonu může rázem stoupnout až k 70 korunám za kilometr. U vlaků budeme potřebovat řešit současně i pořízení nových vozidel, podle předběžných propočtů jsme na částce kolem 27 miliard.

Jaké vozy chcete nakupovat?
Bude muset dojít určitě k obnově regionov, které tvoří velkou část výkonů a jejichž životnost se blíží ke konci. V elektrické trakci musíme řešit, co s elefanty a jejich náhradu na některých příměstských tratích za jednotky EMU 400 – tzn. soupravy s kapacitou cestujících vyšší o cca 25 %, než jsou dnešní elefanty. Všechny pak budou muset projít výbavou na ETCS a možná i změnou napájecího systému. Je pak otázkou, zda již není výhodnější pořídit nové jednotky.

Máte smlouvu s Českými drahami do roku 2029, počítáte s tím, že byste ji například otevírali dříve a snažili se soutěžit?
Myslím, že smlouva, která se v roce 2019 uzavírala ve spolupráci s Prahou, je velmi dobře vyjednaná. České dráhy jsou sice někdy vnímány poněkud nespravedlivě jako arcilotr, ale domnívám se, že pro kraj je to dobrý dopravce a spolupráce bude pokračovat.

V kraji je v provozu i řada lokálek s velmi slabým provozem, nenastal čas jejich zrušení?
Nejsem zastáncem rychlého rušení. Pokud se provoz zastaví, trať zmizí definitivně a pak bude těžké se k provozu někdy zase vracet. Navíc v celkovém rozpočtu jde o malé částky za provoz, rušením bychom moc neušetřili. Vím, že je zde argument, že autobusová doprava je až o dvě třetiny levnější a flexibilnější, ale musíme si uvědomit, že u silniční dopravy zapomínáme úplně na externality a náklady, které do ceny nepromítáme (dopad na životní prostředí, zahušťování silniční dopravy, náklady na údržbu a rozvoj silnic). Nicméně vše je nakonec o penězích, které máte v peněžence. Pokud se nezmění rozpočtové určení daní, které navýší krajský rozpočet, a vláda odmítne krajům kompenzovat ztráty, nic jiného nám nezbyde.

Nepovedou zkušenosti z posledního roku a omezení cestování ke změnám v konceptu veřejné dopravy? Nebudou lidé méně cestovat?
Je ještě brzy to vyhodnotit, ale samozřejmě to riziko je velké. Středočeská doprava je postavena hlavně na dojíždění do Prahy. Cesty do škol budou určitě pokračovat, ale je otázkou, co doprava do zaměstnání. Spousta lidí za poslední měsíce zjistila, že například nemusí být v kanceláři každý den. To vše jsou pro nás a plánování dopravy velké neznámé. Dopravu navíc dnes provozujeme v podmínkách 21. století s prostředky století dvacátého. Doprava na objednání, kombinace více druhů dopravy, využití dynamického plánování dopravy – s tím vším teď teprve začínáme a je možné, že za 10-15 let bude veřejná doprava vypadat úplně jinak než dnes.

Petr Borecký.
Petr Borecký.
202 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jaroslav

Pan radní pro dopravu se mo jeví být stejným ignorantem a pokrytcem jako byla dvojka Jermanová – Michalík a zjevně po něm zbude stejné napáchané zlo.. Ten člověk neví která bije a nechápu, jak může zastávat funkci do které spadl odkudsi z Marsu. Tak 1) Tyto procentuelní hodnoty nákladů se investují v celém moderním světě, pane radní. Vše je vnímáno jako menší zlo než auta . 2) Kde jste vzal informaci, že se cestujícím ve veřejné dopravě zvedly platy za jedenáct let o třetinu? Většině lidí cestující VD se platy nehly už 15 let. Ti kterým narostly na trojnásobek a… Číst vice »

Leinad

1) Vážně všude tvoří jízdné jen 20%, jako v Praze?
2) Platy se zvětšují všude.
3) Ve Švýcarsku je jízdné daleko dražší, jízdu vlakem si člověk se Švýcarským platem rozmyslí. Zatímco v Česku se veřejná doprava bere jako „socka“ a na některých linkách to tak dopadá (náhodné výstřely šukafonů bez taktu, řev opilců)
4) Trasa D jako odlehčení přetíženému Céčku (Pankrác-centrum) neuškodí. Jet až do Písnice, no v Písnici holt jsou voliči, ale jestli metro bude za 10 nebo 50 let, jednou stejně bude potřeba.

Lojzík

Pokud chceme dokázat že řeči o ekologii nejsou jen plané kecy pro čerpání různých dotací ,musí se změnit celý systém financování hromadné dopravy.Radní pro dopravu který řekne že ji bude řešit zdražením by měl letět na hodinu . Tím akorát tu spirálu konce veřejné dopravy roztočí protože lidé začnou více využívat auta a spoje tak budou jezdit ještě prázdnější a tím se i budou zvyšovat náklady na provoz. Tady musí stát jasně říct že chce preferovat hromadnou dopravu před tou individuální ,udělat jednotná pravidla a jednotné financování .Zkrátka změnit celou koncepci a udělat hromadnou dopravu atraktivní a to hlavně cenově.Přestat… Číst vice »

Leinad

Kdy je auto levnější?
Naopak MHD zatraktivnit. Topení/klimatizace ano, někdo jezdí autem kvůli tepelné pohodě. Wi-Fi asi nemusí být v místě s dobrými daty, v každém případě něco zavádět tam kde signál není. Možnost ve vlaku pracovat nebo se bavit je výhoda proti nutnosti řídit.
Jedu autem na večerní představení, protože mi nejede vlak zpátky. Nedělá mi problém zaplatit noční spoj, naopak rád bych si dal skleničku.

Vašek

Zdražování MHD + ČD/ poměrně levný benzín, o LPG ani nemluvím,= jedu autem.

V.N.

Já mám také příspěvek k efektivitě IDS. Jsem z Mladé Boleslavi. V době začátku 90-tých let zde byly kloubové autobusy zastoupeny poměrně často. Dost se točily mezi Mladou Boleslaví a okolními městy (Bělá, Mnichovo Hradiště, Dobrovice , Dolní Bousov). Ve směru na Prahu se na začátku 90-tých let točil kloubák pouze v pátek jako posila. V průběhu 90-tých let kloubáky postupně mizely a mizely i cestující z příměstských autobusů. Dnes cestuje příměstskými busy zlomek toho , co před třiceti lety. Většina busů (pokud zrovna nevezou dělníky do fabriky) je prázdných. Od zmizení posledního kloubového Ikarusu uplynulo nějakých 20 let. Tato… Číst vice »

Marek

Ale v okolí Mladé Boleslavi žádná IDS ještě není, tedy kormě Dobrovicka, což je velmi malá oblast. Ale možná se letos konečně dočkáte.

Kosmik

Tak je to správně, zdražit nad úroveň tarifu ČD .To ještě nikdy nikdo nezkusil.

55p

Co je pro mě výhodnější? Zaplatit třeba 90 Kč za 10pásmovou jízdenku PID z Kolína do Prahy, nebo 80 Kč za vlak ČD a 32 Kč DPP za MHD?

Evalu

Skvělé. Teď prosím ještě vysvětlete pánům řidičům koncept přestupní jízdenky. V 50% případů vůbec nechápou, co jim to ukazuju, vymlouvají se, že na to nevidí, nebo např. jednou pán ani neuměl česky a prostě to po mně chtěl zaplatit znovu.
Už teď jsou směrem do Prahy a z Prahy neuvěřitelné kolony a spoje nabírají až 20 minut zpoždění. Zvýšením jízdného naženete ještě víc cestujících do aut a situace bude mnohem horší. Opravdu gratuluji k tomuto výbornému nápadu.

xyz

„Zvýšením jízdného naženete ještě víc cestujících do aut a situace bude mnohem horší.“
Lidi dobrovolně přesednou do něčeho, co pravidelně uvázne v kolonách?

„Už teď jsou směrem do Prahy a z Prahy neuvěřitelné kolony a spoje nabírají až 20 minut zpoždění.“
= Věc, kterou je nutno řešit. Bez ohledu na výši jízdného.

xyz

** Ještě něco:

„„Zvýšením jízdného naženete ještě víc cestujících do aut a situace bude mnohem horší.““
Po zvýšení jízdného najednou bude finančně výhodnější dojíždění autem? Včetně eventuálního placení za parkování (je-li vůbec kde zaparkovat)?

Jaroslav

Bez ohledu na výši jízdného věc řešit nelze. Donutit někoho, jehož mzda činí 20000 utrácet měsíčně 30000 prostě už z principu nefunguje. Je třeba nabídnout i obyčejnému dělníkovi alternativu hromadné dopravy, na kterou bude mít a eliminovat nesmysly, jako chtít za pár metrů, o které přejedu hranice Prahy stejnou částku kterou zaplatím za čtyři pražská pásma.

Leinad

Tak pro lidi kteří chtějí na Letňanské Pole (bez metra, třeba počítat sysly) už jsou pásma 0 a B.
V PIDu je docela málo tarifních paradoxů, ale jo dají se omezovat. 😉

Palo

Zvážit počet cestujících a časi ve kterých dané spoje jezdí!

Huh

Pán být dobrá Čecha…

Ondřej

Může to být třeba člověk, který pochází odjinud, a Česky se učí. Snaha se cení.

KAREL61

Na Krajský úřad nastoupila nějaká špatně informovaná osoba.Praha říká,že bude zdražovat jízdenky asi 2 roky a stále nic.Uvidíme co bude.Mějte se fajn.

ABC

můžou se zdražovat vnější pásma

USA

A co takhle kouknout, zda nejezdi zbytecne vykony? Od lokalek po busy, sobotni dopravu bych az na vyznamne busy do vetsich mest (minimalne velikosti Rozmitalu, mensi mesta jen jsou-li po ceste) a primestske vlaky, zcela redukoval na nulovou, jak na zeleznici, tak autobusy, v nedeli bych dal 1 par v 6, druhy v 18-19, ve vsedni dny take redukce obehu na venkove na 4-6 paru, slabe regionalni trate jako Kralovice nebo Trgovy Stepan utnout ihned a nahradit busy a byly by hned usetrene stovky milionu, protoze se snizi pocet vozidel i potrebnych lidskych zdroju. Jizdne bych pak zdrazil max o… Číst vice »

Solaris

Možná vás to překvapí, ale i o víkendu musí někteří lidé chodí do práce. Veřejnou dopravou o víkendu cestují takě výletníci a v neděli jezdí studenti na internáty. Trať Benešov – Trhový Štěpánov je ale spoň v úseku Benešov – Vlašim solidně vytížená a zasloužila by posílení alespoň nasazením 814. Díky návaznosti na rychlíky ji hodně lidí používá do Prahy. Pokud jde o málo vytížené tratě, tak bych zrušil trať do Mochova, kde se vlaky opravdu dají mnohem jednodušeji nahradit autobusy, které zajedou i do centra Mochova a Čelákovic (návaznosti na vlaky do Prahy/Lysé zachovány). Dále bych jezdil v úseku… Číst vice »

Lenochod

Zcela s vámi ve věci víkendových směnu souhlasím, i z hlediska například že víkend je jediná možnost pro studenty si něco přivydělat. Trať do Mochova je pro mě zcela nepochopitelná. A k málo vytíženým linkám. To je problém většího rázu, na který podle mého není jednoduché řešení. Pokavaď je člověk aspoň trochu soudný, tak při busovym intervalu 1-2 hodiny ve špičce si opravdu raději dojede na vlak nebo kraj prahy autem. Stejné je to například i s posledními spoji. Pokud jede například poslední regionální bus od vlaku ve 20 nebo 20:30, znamena to, že z centra jede vlak už v… Číst vice »

Solaris

Samozřejmě, že dvanáctimetrový autobus bude jezdit celý den. Ale existují i linky, kde jezdí tyto autobusy prázdné celý den a minibus by dostačoval (v mém okolí 376, 477, 657).

xyz

„a primestske vlaky, zcela redukoval na nulovou“
Hm, takže např. na Křivoklát už jedině autem. Nebo teda autobusem klikatícím se mezi Berounem a Rakovníkem.

Štěpán

Já vám dám, rušit víkendovou veřejnou dopravu. Naopak, o víkendech často bývá veřejná doprava nedostačující. Věřte tomu nebo ne, ale i o víkendech se běžně pracuje nebo jezdí na výlety.
A nevím, kde jste vzal, že trať do Trhového Štěpánova je „slabá“ regionální trať, to není pravda ani náhodou. Ano, uznávám, že čím se vlak blíží ke konci, tím méně cestujících veze a až úplně nakonec moc lidí nejezdí, ale tak je tomu vždy a všude, kde jakákoli linka VHD nespojuje nějaká velkoměsta.

Ernesto Guevara

Středočeši, volili jste skvěle, ale vy na to máte.

Juraj

Hovorí veľmi rozumne.
Tú pozíciu me nezávidím, ale aspoň má jasno v dôležitých veciach.

mirek

Začít by se dalo třeba tím, že by si řidiči nebrali peníze do kapsy bez vydání jízdenky…

ros

Ano,je třeba jim oficiálně zvednout plat.

mirek

To si musí vyřešit se svým zaměstnavatelem, ne krást.

Ondřej

Zaměstnavatel jim nemá z čeho zvýšit plat, protože cestující mají problém zaplatit za svou jízdu o pár korun víc.

Peeetr

Nejlepší jsou ti korunoví kecálisti, co se vypisují jak by klidně unesli zvýšení ceny lístku z 19 Kč na 20 možná až 22Kč, jenže když cestující dávají 1 miliardu a kraj 3, tak pokud se má něco vyřešit na delší dobu, tak je třeba cenu hlavně ročních pernamentek zdražit alespoň o 100%.

Bob

Ono je třeba zdražit taky parkovné na P+R parkovištích, které nepokrývá ani zlomek nákladů na jejich stavbu a údržbu. Pokud máme být spravedliví, mělo by se také zavést mýtné na všech silnicích pro osobní auta, vlaky taky musí platit kolejné, které platíme v ceně jízdenky.

Srovnejte si dále poplatky za dálnice – auto zaplatí za roční používání 1200 korun, autobus stovky tisíc. Pak se nedivme, že veřejná doprava není konkurenceschopná.

Ondřej

Konečně rozumný příspěvěk, díky a za mě plus.

Uživatel služeb čd

V ČR máme velmi dobrou síť veřejné dopravy a měly bychom si jí uchovat. Určitě by ale šlo šetřit třeba souběh vlak bus ( linka 500 ). Ktomu je ale třeba aby na tratích nejezdily východoněmecké šroty nebo regiomouse , nízkopodlažní spoje bez zpoždění … Smysluplné přestupy bus vlak ( ne sotva 5 min bez chodníku a přístřešku jako v Olbramovicích) přímé spoje z lokálních tratí až do centra atd.

Štěpán

Tak zrovna linka 500 moc v souběhu s vlakem není, potkávají se akorát v Benešově a Bystřici, pak už jede každá jinam.

Uživatel služeb čd

Je, jedná se o řekněme páteří spojení Praha – Benešovsko , Voticko , to by měl být ale vždy primárně vlak , v zastávkové relaci Benešov -Miličín budiž ale na D1 nemá co dělat.. pokud je součástí delších skrz integračních linek do jižních Čech měl by si úsek i po středních Čechách řešit Jihočeský kraj a ne PID. Cílem by mělo být že vlak zajišťuje primární dopravu do centra, autobusy zajišťují návoz cestujících k vlaku z regionu. Žádné expresní autobusové linky tam kde je vlakový koridor . Podobně Praha – Kladno atd.

Štěpán

Není ani náhodou. Linka 500 jede úplně někam jinam, než S90. Obě tyto linky mají svá opodstatnění, akorát je potřeba na S90 nasadit vozidla adekvátní infrastruktuře.

VTT

Tak linka 500… a co třeba trať 222, co vede v souběhu se silnicí, krom Znosimi neobsluhuje nic významnějšího navíc (Znosim je pár baráků, zato silnice vede přes celkem velké Chotýšany a železnice ne). Vlaky jsou celkem obsazené v neděli večer, jinak je to bída, i ve špičkách. Sedlčanka je +- totéž. Navíc tam by se dalo vytvořit přímé autobusové spojení Votice – Olbramovice – Sedlčany – Příbram. To by mělo význam např. i jako vazba Tábor – Příbram. A za vrchol plýtvání považuju vozbu klas o víkendech na dolním Pacifiku – z Čerčan tak do Jílového celoročně, ve zbylém… Číst vice »

MLB

Na trati 222 sice nejezdím pravidelně, ale z mé zkušenosti jezdí vlaky vždy celkem zaplněné. Poslední zkušenost (sobota dopoledne na začátku června) byla taková, že bylo mezi Benešovem a Vlašimí narváno k prasknutí a ve chvíli kdy přistupovalo pár cyklistů byl fakt problém je do vlaku vůbec dostat. Takhle za mě linka o kterou není zájem opravdu nevypadá…

VTT

Zkuste všední den mimo turistickou sezonu.

MLB

I takové zkušenosti mám, dokonce velmi brzy ráno a vlak rozhodně nebyl prázdný.

Ondřej

Velmi brzy ráno se jezdí na ranní směny, zkuste to spíš v deset dopoledne.

Uživatel služeb čd

Těmto tratím by mohly nové vozy a přímé spojení do Prahy (žádné čekání na zpožděné rychlíky z Budějovic ) , hibridní dostatečně rychlé jednotky pro Olbramovice , Benešov , Praha v režimu rychlíků napojené na trakci ( a na koridoru moderní zabezpečení šla tím pádem větší propustnost) , a do Sedlčan , Vlašimi ,na baterii jako OS , souběžné neekologické autobusy zrušit. Vždy jen linky které naváží lidí k vlaku .

Uživatel služeb čd

K Pacifiku . Žádné přímé bus spojení po přetížené výpadovce , Praha – Jesenice atd. Vše dál od 1 pásma směřovat k nejbližšímu vlaku . Bus linky po takových přetířenych silnicích jen nutné minimum pro obsloužení sídel okolo .

ABC

Aha a konkrétně z Jesenice byste je vozil kam?

Uživatel služeb čd

Jinak abych se vyjádřil přesněji. Vše nad první pásmo ( a kde je jesesenice ? ) , Takže 2,3,4 atd pásmo směřovat k vlakům.v tomto případě do Jílového … Je nesmysl aby přes Jesenici jezdily autobusy z Jílového …

USA

Ty kraso….

Štěpán

Jako já jsem maximálně pro železniční dopravu, ale navazovat cokoli na vlak do Jílového je nesmysl. Zde pro spojení většiny města s Prahou skutečně slouží autobus, který jezdí často. Vlak slouží především lidem z Borku nebo také turistům v dolním Posázaví, jeho význam se nedá nijak popřít, ale autobusy přímo na Prahu jsou zde nutné.

Jakub P

Tak nějak, Pacifik je krásná turistická trať, ale na neturistickej provoz je neskutečně pomalá (z Jílového na Hlavák přes hodinu, jen do Braníka 3/4) a zastávka Jílové je velmi daleko od Jílového. Zrušit tam přímý busy na Prahu a nechat jen návoz na vlak by znamenalo jediný – 90% lidí přesedne z busů do aut a situace v Jesenici bude ještě daleko horší.

Uživatel služeb čd

Cesta vlakem trvá přibližně stejně dlouho jako bus + metro už teď , a o proč je tak pomalá ? Protože tam jezdí šrot který není schopen jet ryleji ( a lidí do něj nechtějí , je značně nekomfortní ) , neexistuje skutečně moderní zabezpečení umožňující větší frekvenci spojů a vyžší rychlost ( místo toho se ruší výhybny ) . Jel stě něko ráno vídeňskou ? Tam to doslova stojí , cesta do Prahy co mi mimo špičku trvá pár desítek minut autem ráno hodinu čtrvr i více ( když jedu občas z chalupy autem ráno ) .a tak je… Číst vice »

Jakub P

To je ovšem jen za podmínky, kdy člověk tím metrem do centra pokračuje a nejede třeba na Brumlovku… Jak jsem psal níže – principiálně, obecně a u dostatečně šikovnejch tratí ano, ale zrovna Pacifik na tohle dobrej není, jeho přestavba a zrychlení by bylo velmi problematický a drahý, kolem nenajdete dost obyvatel, aby se to vyplatilo a jen zbytečně zabijete jeho kouzlo pro turisty. Lepší vlaky na něm by byly fajn, ale situaci nevyřešej. Jo, Vídeňská, atd. je průšvih (kterej velmi dobře znám). Kterýmu ovšem jestli něco může pomoct, je to metro D, který v této části Prahy zoufale chybí,… Číst vice »

Štěpán

„tratě tu nemají být pro jen pro železniční nadšence s retro vozy ale pro to aby byly funkční rychlé a efektivní .“
Ano, to máte pravdu, ale zrovna Posázavský pacifik je trať, která nikdy rychlejší nebude, i kdyby tam jezdilo sebemodernější vozidlo, vzhledem ke směrovému vedení tratě, které na této trati rozhodně nejde nijak narovnat. Pro pravidelné dojíždění má velkou cenu pro Luka pod Medníkem, Pikovice i Davli, natož pak pro Vrané, ale pro Jílové skutečně ne. Kdo nebydlí přímo u nádraží, ten vlakem do Prahy nejezdí.

Uživatel služeb čd

Ještě doplním , když by jen z Jílového , na tož z Benešova , navíc hlavní směr dopravy z Jesenice by měl být veden nikoli na budějovickou ale na Opatov nebo na druhou stranu do Modřan k tramvaji. Cokoli nad první pásmo akorát nabýra zpoždění při špičkách při houstnoucí dopravě směrem k centru , kdežto na funkční železnici zpoždění nehrozí ..

ABC

na železnici zpozdění nehrozí 🙂 no tak to jo.
a k tomu ještě čas na přestupy, čekání na ten vlak….

Uživatel služeb čd

Na FUNKČNÍ Železnici , ano to co převádí SŽ a ČD není funkční železnice , proto lidé bohužel proferují autobusi , bohužel, na kolejích samý šrot , zpoždění 5 min není dle nadražaků zpoždění , chtělo by to nové vozy ( rychlejší a uživatelsky příjemnější ) , eventuálně nový dopravce , lepší zabezpečení smysluplné rekonstrukce ( ne kilometry modrého zábradlí ) atd.

Jackub

A přesto chcete lidi na takovouto železnici autobusy vozit a nechat je na ni přestupovat… 🤔😁

Uživatel služeb čd

Zkuste číst celé vlákno než budete komentovat , ano současný stav železnice není ideální , ale narazování železnice neekogickými autobusy je špatně, západní trend je jinde podívejte se do Německa jak funguje městská doprava tam ( já tam nějakou dobu žil a dost se tam v době před covidove pohyboval i MHD jako student, dopravní obslužnost večer brzo ráno je tragická ale koncept S bah na který je vázána další doprava funguje ) , budoucnost je v hibridnich jednotkách ,elektrifikaci většiny tratí , a krátkých autobusových linkách …

ABC

Budoucnost patří aluminiu!

Uživatel služeb čd

Alespoň že máte talent 😉

Jakub P

Obecně jo, je spousta míst, kde by to tak fungovat mohlo a mělo (a dost možná už i na některých z nich funguje), ale vybral jste si fakt nedobrej příklad. Pacifik není trať, na který by tohle mohlo fungovat. Na to je vedená strašně řídce osídleným územím a náročným terénem.

Navíc i to vedení místo na Budějovickou na Opatov nebo Modřany je diskutabilní už teď, pokud se podaří udělat Dčko do Písnice, bude to už úplně mimo.

ABC

a tramvaj do Jesenice

medical_examiner

Přestupy…no aspoň se člověk protáhne!..

Camrak

A co Městečko u Benešova? Tam také autobus nejezdí. Mezi Benešovem a Vlašimí je ideální vlak i autobus prokládat. Když se něco děje na silnici, jedu vlakem a opačně. A tady by se zrušením vlaků ušetřilo opravdu málo.

VTT

Městečko má zastávku Chotýšany, Městečko rozc. 1.0, která je Městečku blíž, než zastávka vlaku. Ta ale zas líp obslouží Krišnův dvůr, to jo.

Novotny

Kdyz se zdrazi o 20%, tak bude odliv cestujicich markantni. A zustanou jen deti a duchodci jako nejvice zastoupena skupina.

Radsi omezit vecerni spoje,ktere jezdi poloprazdne a treba vic vyuzit regionovy jako nahradu za cityelefanty,kde to neni tak drahe a v tech relacich, kde uz nejezdi mnoho cestujicich.

A omezit slevu pro deti a duchodce treba na 66% ze zakladniho jizdneho.

Hned by bylo prostredku vice.

-TR-

Bohužel, mýlíte se. Když necháte celý den jezdit 471, je to levnější než jezdit ve špičce 471 a mimo špičku 814. Jsou to totiž vozidla navíc.

a8n

Na všech vlacích kde jezdí RN je CD CT stejný takt a žádné vlaky nejsou vedeny zdvojeně?

ABC

Tak tady každý považuje za základní lidské právo aby byl vlakem z Ostravy v Praze včas na ranní jednání a pak se mohl vrátit večer až v Praze skončí divadlo. A potom se po desatý večer nedostanem z Prahy někam dvacet kiláků za ní….

xyz

„Kdyz se zdrazi o 20%, tak bude odliv cestujicich markantni.“
V okolí Prahy jezdí lidé s nadprůměrně vysokými příjmy, přičemž i oni platí jízdné v relativně nízké výši.

Mimochodem tito lidé si nyní o to výrazněji polepší změnou zdanění práce, tzn. o to více peněz mohou utratit např. právě i za dojíždění.

„treba vic vyuzit regionovy jako nahradu za cityelefanty“
– Fixní náklady Cityelefantům poběží i tak.

– Regionova má nižší traťovou rychlost než Elefanty, tzn. nestíhání jízdních dob.

– Regionova je jen zčásti nízkopodlažní.

Evalu

Ti lidé s nadprůměrnými příjmy jezdí do práce autem, rozhodně ne autobusem.
Jezdím takto autobusem ráno z Prahy do středočeského kraje do práce pravidelně a nikdo od pohledu zámožný tam opravdu nesedí. A věřte tomu nebo ne, ta věková kategorie, která tou veřejnou dopravou jezdí, nedosáhne ani na tu průměrnou mzdu. Jezdí většinou velmi mladí nebo důchodci (ti především).

xyz

„Jezdí většinou velmi mladí nebo důchodci (ti především).“
Důchodci jsou úplně samostatná kategorie („čtvrtkaři“). Mimochodem, u nich odpadá argumentace s dojížděním do práce.

Nicméně, i lidé s průměrnými či lehce podprůměrnými příjmy si nynějším snížením daní polepší o několik tisíc Kč, takže i pro ně je akceptovatetelné zdražení jízdného (které je v okolí Prahy velmi nízké zejména s ohledem na to, co si za tuto částku člověk kupuje za kvalitní dopravní spojení).

123

Cywe, za pokaždé když tohle slyším nebo čtu … snížili lidem daně, budou mít peněz, můžeme zdražit … litr a do konce roku su na Maledivách:-).
Na to se chystá tolik subjektů, že i pokud to udělá půlka, tak lidem z toho zvýšení zbude prd. O tom, že se to týká jen těch, co si tu práci udrželi a to za předchozích podmínek, ani nemluvě.

ros

Stačí dát mýtné brány a bude narváno.

medical_examiner

Jednu na každý nájezd i sjezd, povinnost mít čtečku…
To budou ty elefanty muset být 7 dílné aby to pobraly…

ABC

A čtyřpatrové

Juraj

Toto je právě velmi zrádná představa, do které člověk lehce sklouzne. Problém je v tom, že když zruším slabší večerní spoj, tak třeba vezmu spojení někomu, kdo nepracuje klasicky 9-17. A když nebude mít spoj domů, pak přesedne do auta a nepojede ani dopoledním spojem do Prahy, i když ten nadále jezdí. Takže jsem ve výsledku zredukoval dopravu o jeden večerní spoj, ale cestující mi ubyli ve dvou spojích. Nemluvě o tom, že se obvykle ruší po párech, protože se ta vozidla nedají teleportovat. Dopravní indukce funguje oběma směry: zahuštění spojů nad určitou hranici přinese disproporčně vysoký nárůst, protože najednou… Číst vice »

LiborV

Velmi chytře napsané. Zdražení bude nutné. Jak jednotlivých jízd, tak především předplatného. V zahraničí je na západ od nás časté, při zdražení jízdného i předplatného přidat k předplatnému nějakou novou službu nebo benefit. Který se na předplatné váže. Prý se tím zmírní negativní vnímání změny. Obvykle jde o: možnost přerušení platnosti předplatného, možnost vzít o víkendu někoho do dopravy sebou, slevy do veřejných institucí typu muzeum, navázání věrnostního programu na zdražené předplatné (dárky za body za předplatné jsou často eko – pokud se veřejná doprava propaguje jako ekologická) přeprava kola apod, nabídnutí doplňkových (ne příliš nákladných) služeb k předplatnému.

xyz

Ještě bych přidal: zavedení možnosti předplatného s platností „v pracovní dny až od 8 (nebo 9) h ráno“ s tím, že tato verze by měla shodnou cenu s dosavadním neomezeným předplatným, zatímco ke zdražení by došlo jen u té „neomezené“ verze.

Samo

Využívanie verejnej dopravy, osobitne v regiónoch ako je Praha a Stredočeský kraj, je podstatne viac ovplyvnené kvalitou než cenou (samozrejme existuje cena ktorú by ľudia už neplatili, ale od tej sme ďaleko).

Obmedzenie ponuky by zrejme spoje produktívnu skupinu obyvateľstva vyhnalo z MHD oveľa výraznejšie než určité zdraženie.

Vojtěch

Když se bude zdražovat a bude se zvyšovat podíl cestujících, kteří jezdí zadarmo, tak to k ničemu nepovede.

M M

Pro začátek by mohli rozdělit pásma, třeba pásmo 5 na 5 sever, 5 jih, 5 západ, 5 východ, aby odpadly nesmyslně levné relace typu Kolín – Mělník

Ondra

A to by přesně pomohlo čemu?

ABC

Druhé straně!

Kubrt

Vyšším tržbám?

mirek

Ještě větší nepřehlednosti tarifu.

xyz

Nepřehlednost tarifu je primárně dána specifiky pražských pásem.

Zónový tarif je zcela běžný v dalších IDS jako např. IDS JMK apod.

MLB

Vzhledem k dominantnímu směru dojížďky z regionu směrem do Prahy by to nemělo velký ekonomický dopad. Zbytečně by se tím pálil pracovní čas zaměstnanců a zesložiťoval systém PID.

Samo

Naozaj by bol systém o toľko zložitejší ak by cestujúci namiesto pásiem P, B, 0, 1, 2, 3, 4 išiel cez zóny (napr.) P, B, 0, 51, 52, 53 a 54?

Zónové systémy sú v Európe úplne bežné a dajú sa spraviť pomerne jednoduchými a prehľadnými.

Ak niekoho ruší neprehľadnosť tarify PID, treba sa pozrieť na tie pražské pásma, tie sú oveľa väčší problém než by bol zónový systém.

MLB

Nevím jestli „o toľko“, ale složitější by jednoznačně byl a ekonomický přínos by byl mizivý. Že to mají i někde jinde ještě neznamená, že to dává smysl tady.

Jaký je problém s pražskými pásmy?

Teo

Největší motivací k použití PID pro lidi je to, že nemusí řešit zácpy a parkování v Praze. Tam vzniká největší poptávka a nakonec i výnosy. Ano, cesty po Středočeském kraji (typu Kolín-Mělník, ale i Kolín-Hořovice) by šlo zdražit, ale s malým dodatečným výnosem a komplikovanějším tarifním systémem. Myslím, že to moc nepomůže.

Leinad

Když už, tak místo pásmového systému udělat zónový, ale pořádně, žádné hybridy nebo dělení pásem.
Nicméně z variant jak sloučit PID+IDSK vyhrála varianta „všechno do PID“, důsledky toho rozhodnutí tu s námi ještě chvíli budou (hlavně ty pozitivní).

LiborV

Moc velký přísun peněž by to nebyl. Moc lidí z Kolína do Mělníka nejezdí. Jestli by se vůbec zavedení tohoto opatření na sebe vydělalo?

xyz

– Zavedení toho opatření = jednorázové náklady. Existence toho opatření = trvalé dodatečné tržby.

– Samozřejmě nejde zdaleka jen o trasu Kolín – Mělník, ale o jakoukoliv trasu v tangenciálním směru.

USA

V praxi to skoro nikdo nepouziva, mozna par turistu, ale tak kdyz je chcete vyhnat do auta… Mimochodem, ty listky maji casove omezeni, ktere tyto dlouhe cesty vylucuje. Hadam, ze nejste z Prahy ani okoli, abyste tusil, jak se tu jezdi, ze. Pokud se na necem hresi, tak na pseudodozpatecni sleve. Uvedu priklad – chcete z Pribrami na otocku do Prahy? Misto 2 listku za 84 kc koupite nejaky delsi kolem 100 kc. To je mnohem uzitecnejsi sleva nez predstava, ze nekdo z Pribrami pojede s 5 prestupy nekam do Melnika.

ABC

Jenže dřív byly pásma 4 a PID neplatil v rychlíku. Takže v osobáku to časovou platností naskákalo, tady ne.

Jakub P

Pokud těch lidí v těch tangenciálních směrech jezdí hodně málo (což je pravděpodobné), může být návratnost toho jednorázového výdaje na hodně dlouho. Nehledě na to, že kdyby lidi řadu cest po kraji směřovali tangenciálně a ne jen všechno radiálně, vůbec by to nebylo špatně (ubyly by problémy s přetížením toho centra). Celkově mi přijde, že motivací těchto návrhů není ani tak přínos pro krajskou kasu, kterej bude v nejlepším případě zadlouho a zanedbatelnej, ale daleko víc to, aby ten parchant soused neměl levnější cestování do práce, protože si ji našel ve vedlejším středočeským městě a já ji mám v centru… Číst vice »

MLB

Vidím to tak, že se zdraží, k tomu se ještě poškrtají spoje a nakonec se zjistí, že to stejně očekávanou úsporu nepřineslo a bude se škrtat ještě někde jinde. Za mě je zajišťování veřejné dopravy jedna z hlavních funkcí kraje, na to dostává od občanů prostředky z daní. Dokud se obrovské prostředky vyplácejí na platy a odměny vedení kraje a různých jeho organizací, tak je nemorální se snažit vylepšovat rozpočet vytahováním dalších peněz z kapes občanů.

ABC

jasně a ještě kdyby se nekradlo, to by rázem bylo na všechno

medical_examiner

Ale hlavně kdyby se nehýřilo!

Jiří Kocurek

obávám se, že mzdové náklady na krajské úředníky činí méně než 5 % rozpočtu. Takže jejich zrušením se peníze kraje nezdvojnásobi.

MLB

Nicméně je to pořád ten nejzbytečnější výdaj. Tak proč tam nezačít.

LiborV

Jak víte, že jsou platy úředníků ten nejzbytečnější výdaj kraje. Vy víte přesně jak efektivně pracují a kolik berou. A pokud byste chtěl ubírat platy zaměstnancům v krajských organizacích, tak byste je ubíral pečovatelskám v domovech seniorů (berou za těžkou práci kolem 24 000 hrubého) a zdravotníkům krajských nemocnic. Ty platy jsou tam tabulkové, tak byste musel již dnes nedostatečný počet personálu ještě snížit. Možná vás to překvapí, ale úředníci kraje často hodně pracují a berou kolem 30ti tisíc. Počty úředníků by se třeba na dopravu ušetřili spíš, tak že by se zefektivnilo řízení státu a nemuseli úředníci postupovat komplikovaně.… Číst vice »

V.N.

Jinak ten Borecký vypadá na správného politika. Rozhovor na stránku a kdyby si jej člověk nepřečetl tak by také o nic nepřišel. Samé nekonkrétní kecy o ničem.

Ales

Hlavně bych zrušil vlakové linky typu s88, které ve večerních hodinách jezdí s hrstkou cestujících. Věřím, že bus by je nahradil bez problému.

ABC

večer jezdí opilci a ti zas potřebují WC 🙂

Štěpán

Ve večerních hodinách jsou málo využité, proto zrušíme celou linku. To je mi teda úvaha…co kdybychom zrušili celé metro, které v pozdních večerních hodinách také příliš mnoho cestujících nevozí?

Kalina

Upřesnění pro šťouraly zaměřené na malichernosti: „bych zrušil vybrané spoje vlakové linky typu s88“.

Řiditel

Skutečně nemá smysl aby jezdily spoje, které jsou minimálně nebo vůbec obsazené. Je načase aby takové vyhazování peněz skončilo!

Štěpán

Pak ale musíte měřit stejným metrem vlaky i autobusy. A nevytížených autobusů je mnohonásobně víc, než vlaků.

Kalina

To je snad pochopitelné, že určitá minimální procentuální míra obsazenosti bude stanovena napříč všemi druhy vozidel veřejné dopravy.

Leinad

Co na linkách s jednosměrnými špičkami? Objednat jenom požadovaný směr za dvojnásobnou cenu, v opačném směru bude dopravce vozit vzduch prázdnými soupravami, kdo by chtěl jet proti špičce má smůlu stanicí profrčí prázdný přetah.

xyz

Mimochodem, zrovna kolem Prahy je ta jednosměrnost špiček velmi výrazná.

medical_examiner

Hmm, záleží v kolik jede – ráno je špička do Prahy, odpoledne ven.
Stejně tak bude lokálka narvaná ráno a odpoledne/večer…

Ales

Tak linku s88 do Skochovic obslouží vlaky co jedou do Čerčan. Stanici Měchenice busy co jedou do Štěchovic a dál. Klínec, a ostatní s více zastávkami může objet jeden ze spojů co jede směr Mníšek, Dobříš tak jak to bylo během výluky. Ušetřené peníze z této linky investovat do kvalitnějšího a rychlejšího spojení busem. Vlaky tam můžou stále zůstat, ale jezdit o víkendu kdy je využívají lidé na cesty za výlety.

Štěpán

Autobus není adekvátní náhrada vlaku. Zkuste si někdy jet autobusem z Měchenic do Prahy, to jsou jedny semafory vedle druhých, silnice z Prahy do této lokality je naprosto tragická a právě proto vlaky získávají stále větší oblibu, jak v Měchenicích, tak i v Davli. Tato trať rozhodně nepatří mezi ty, které by měly být provozovány jen o víkendech, právě naopak by to chtělo alespoň do těch Měchenic častější spojení.

ABC

Ze Štěchovic po té samé silnici jezdí davy a nikdo v Davli na vlak nepřestupuje, semafory jsou kvůli sanacím svahu, Pacifik měl ostatně taky relativně nedávno dlouhou výluku. Debaty co je adekvátní budou brzy minulostí aby vůbec něco jezdilo.

Jakub P

To nepřestupování při cestě ze Štěchovic je taky dost dáno tím, že ten přestup je půlkilometrová procházka a vlaky z Davle jezdí po hodině, mimo špičku po dvou.
Trefit se do autobusu, u kterýho se ten přestup vyplatí, je dost zázrak (taky může být snadno velký zdržení už mezi Štěchovicema a Davlí), i když situace na tý silnici je velmi mizerná. Pro ty, kdo jedou přímo z Davle nebo z Měchenic je to o dost jinak.

Gale

V Davli směrem do Prahy je na přestup bud 3 minuty (doběhnout se to dá ale je to nejisté a nekomfortní) nebo 18-19 minut a to je zas pro cíl cesty v Praze docela dost. Smysl to má při přestupu na dálkové vlaky na Wilsonu, takových lidí tam ale jezdí jen jednotky denně.
Naopak je to lepší, směrem z Prahy je přestup na 6 nebo 16 minut a taky je těch přestupujících mnohem víc.

Jakub P

Jo, že naopak to dává větší smysl věřím, ta zastávka je blíž k mostu a je to přestup z prostředku s extrémně dlouhými intervaly na ten s kratšími.

Štěpán

Já nemluvím o přestupování lidí ze Štěchovic, ale o těch, kteří začínají svou cestu v Měchenicích nebo v Davli. Pacifik měl výluku a právě kvůli ni byla cesta do Prahy mnohem delší, jelikož se tam stálo minimálně na dvou semaforech a jízda byla celkově mnohem méně pohodlná. Vlak z Davle i Měchenic do Prahy budoucnost má, bez jakékoli pochyby. Stav na silnici, kterou nejde nijak rozšiřovat, se neustále zhoršuje a právě proto čím dál víc lidí jezdí radši vlakem.

Ales

Je. Velmi adekvátní, na této trati určitě.

Štěpán

Ne, autobus v žádném případě adekvátní náhrada za vlak není. A v případě Měchenice nebo Davle a spojení s Prahou to platí dvojnásob.

Pavel

Pár poznámek:
Označit MHD jako ztrátovou je totální nesmysl. Osvětlení měst je taky ztrátové a stojí moc peněz? Tak zhasneme konce ulic. Tam už moc lidí nechodí! Ostatně teď je stejně zákaz vycházení od 21.00. A moc lidí nechodí ven. Tak ti pejskaři si koupí lucernu.
Nutit obce aby kraji přispívaly na dopravu? To nemyslíte vážně. Ty obce leží na území kraje! A žijí v nich občané kraje. Ti už jednou kraji zaplatili.
MHD, jako taková, je cestou za lepší životní prostředí. Cestou k jejímu používání je pozitivní motivace. Je to cena a rozvoj. Rozhodně to není útlum.

Kalina

Efektivně využité spoje jsou prospěšné životnímu prostředí, ale ty nikdo rušit nehodlá, viz: „Budeme určitě prověřovat, zda někde nejsou nějaké souběhy provozu nebo nevozíme jen vzduch.“

Pavel

A zhasneme ty konce ulic. Pokud jsou obyvatelé posledních domů slušní, zvládnou to za světla. Navíc je jich jen pár. A tak tam svítíme zbytečně!

xyz

„Nutit obce aby kraji přispívaly na dopravu? To nemyslíte vážně. Ty obce leží na území kraje!“
K tomu dodám, že např. v JMK obce přispívají.
Totéž chtěl i Kraj Vysočina, ale tam to obce odmítly.

„Ostatně teď je stejně zákaz vycházení od 21.00. A moc lidí nechodí ven. Tak ti pejskaři si koupí lucernu.“
Zapomněl jste na osoby jdoucí do/z práce.

Pavel

Lucerna byla jen na poukázání nesmyslnosti osekávání MHD. 😀

David

Nevím, jak přesně byla myšlena první věta, ale Středočeský kraj je celkově až na třetím místě. Po Ministerstvu dopravy a hlavním městě Praha.

Big Fat Fabulous Woman

Středočeský kraj má konečně kompetentní vedení. Ale pachuť čtyřletého papalášství a každodenního zneužívání moci v éře Jermanové bude cítit na jazyku ještě dlouho.

glosátor

Já bych s tím hodnocením raději ještě chvíli počkal: ono totiž to vámi zmíněné papalášství a každodenní zneužívání moci fungovalo (nejen) ve středních Čechách i před více než tím předchozím čtyřletým obdobím, a tak bych s takovým tvrzením, které tu předkládáte, byl zatím raději opatrnější – minimálně do doby, než se nová garnitura skutečně dostatečně projeví.

Jakub

Výpadek nezpůsobuje to, že lidé nejezdí vlakem, ale to, že mnozí přestali kupovat předplatné jízdenky na čtvrtletí nebo na rok. Pokud se zdraží předplatné klidně jen o 15 % – další vlna lidí, dojíždějících jen sporadicky už začne kvůli těmto zprávám o zdražování zvažovat, zda se jim nevyplatí třeba jen platit Pražský kupón a dojíždět na Černý most a sem tam koupit jednorázovou jízdenku. Sám jsem jeden z nich a podle svých dojíždějících přátel rozhodně nejsem sám. V dnešní době dokonce musím dojíždět občas autem, neboť pokud končím ve 20:40, kvůli omezeným spojům mi můj vlakový spoj jede až po… Číst vice »

ABC

Pokud je ten roční kupón nevýhodný už dnes, tak nezdražením se výhodnějším nestane, protože i to 20% zdražení jednorázové jízdenky se sem tam unese a jinak se holt bude jezdit na Čerňák auty.

Kulík

Plně souhlasím. V současné době stojí čtvrtletní předplatné na první vnejší pásmo 760 Kč a roční 3010 Kč. Tedy roční předplatné je o pouhých 30 Kč levnější než čtyři čtvrtletní. Roční si většina lidí nekupuje z důvodu úspory peněz, ale z lenosti a pohodlnosti.

V.N.

Já nechápu, proč obec , která o zajištění veřejné dopravy krajem (jako je například Příbram) nestojí by měla na ní přispívat.

Radek

Takže Příbram nechce spoje do Prahy? Které mimochodem po městě jezdí zastávkově.

V.N.

Kdysi spoje z Příbrami do Prahy jezdil jeden soukromník na své podnikatelské riziko. Neměl za to ani kačku. Jinak proč by měl být někdo znásilňován krajem ? Když si Příbram řekne , že si to zajistí sama bez asistence kraje , tak by to mělo být krajem respektováno. Apropos…také tamhle vesnička s názvem Plavy platí státu, že tam zastavují rychlíky Praha-Tanvald.. ??

Vendelín Berger

Onen soukromník to také ekonomicky nakonec neustál, neboť jeho impérium se rozpadlo, pokud vím. Dodnes se o něm ve fotbale nerado mluví.

medical_examiner

Ona je tam nějaká lokálka?
Protože jinak je to vrchol retardace…

Tadeáš

Ale je tady jeden paradox, zatímco pražský úsek Baně – Smíchov sponzoruje hl.m. Praha a to i přesto, že tam není jediná zastávka, tak celou Příbram platí středočeský kraj i když z Březových Hor do Jiráskových Sadů se fakticky jedná o MHD, která je pod 393/395 schovaná jako přímý vůz.

glosátor

MHD schovaná jako přímý vůz? A chtěly snad něco takového samo město + okres Příbram, nebo jim to nabídly ROPID + IDSK jako úlitbu za to, že se působnost PID v autobusové dopravě rozšíří na tuto oblast?
Já nevím, nejsem tamní a místní (společenskopolitické ani ekonomické) poměry podrobně neznám, jen se ptám.

glosátor

MHD schovaná jako přímý vůz? A chtěly snad něco takového samo město + okres Příbram, nebo jim to nabídly ROPID + IDSK jako úlitbu za to, že se působnost PID v autobusové dopravě rozšíří na tuto oblast?
Já nevím, nejsem tamní a místní (společenskopolitické ani ekonomické) poměry podrobně neznám, jen se ptám.

Miloň

Město s tím nemá nejspíš vůbec nic společného, celá linka je vedena jako regionální v dikci kraje a organizátora, protože staré zvyklosti a zdravý rozum si to tak žádají a je to přirozené. Na druhou stranu pokud by kraj chtěl být svi*ě, asi by měl právo linku ukončit na autobusovém nádraží jakožto centrálním uzlu s tím ať si město pro své občany pokračující trasu do ostatních částí města objedná za své.

Frantisek

Nestojí o ni, ale používá ji…

glosátor

Jestliže se ovšem město a IDSK dohodly, že příměstské spoje PID v nějakém rozsahu MHD nahradí (já nevím, zda tomu tak bylo, nebo zda to byl spíše jednostranný nátlak ROPIDu a IDSK), tak by požadavek na finanční příspěvek města asi nějaký smysl dával.

Miloň

Jelikož MěPB před rokem koupilo 14 nových autobusů na MHD v ne-PID barvách, tak tomu tak určitě nebylo a v nejbližší budoucnosti nebude, protože je zřejmé že si to chtějí dělat za své peníze po svém.

Mirek Zv.

Protože se jedná o systém pro lidi a ne pro papaláše z radnice. Zároveň je to příklad věci, ze které musí být vyloučena demokracie: ti, co chtějí směrem na Sedlčany nebo Rožmitál nikdy nepřehlasují ty, co tam jezdit nepotřebují. Pokud si Příbram zajistí vlastní městskou dopravu, linky z okolí ji budou dublovat. Systém se zhorší a prodraží. Ale uznávám, že to by mělo být nápadně viditelné, že integrace je pro město levnější a poskytne lepší službu než vlastní řešení.

V.N.

Celý systém je špatně nastaven. Jak funguje městská doprava ? Město ze svých zdrojů objedná a zaplatí městskou dopravu. Obdobně to funguje u dálkové dopravy. MD dostane prachy a objedná rychlíky. No a naprosto stejně by to mělo fungovat u krajů. Kraj dostane prachy a kraj objedná. Samozřejmě by mělo být definováno nějaké rozhraní. Jestli příměstská linka zajišťuje městskou dopravu , nebo dálková objednávaná MD zajišťuje regionální .

PIDofil

Proč by příměstské linky a priori měly či musely MHD dublovat? Pojedou zkrátka přímo na a z AN a na teritoriu města zastaví maximálně ještě někde jednou nebo dvakrát – zbytek bude záležitostí MHD a nákladů města, které si MHD bude organizovat podle svých potřeb a ne podle potřeb a možností IDSK.
Já to nechci obhajovat, uvádím to jen jako (dost pravděpodobnou) možnost nazírání města na zajišťování jeho potřeb a zájmů.

xyz

„Proč by příměstské linky a priori měly či musely MHD dublovat?“
Aby takříkajíc byly zabity dvě mouchy jednou ranou – jeden spoj zajišťující městskou i příměstskou dopravu.

Mimochodem, u části takových linek pak platí, že část lidí vystoupí při jízdě z „venkova“ již na okraji města, čímž uvolní prostor pro ty další, kteří na okraji města do toho vozu nastoupí a kteří tím spojem pojedou v rámci MHD.

Jakub P

Možné to samozřejmě je. Akorát je to zpravidla horší služba s vyššími náklady.

Kalina

Když pan Petr Borecký (STAN), zmiňuje „dopad na životní prostředí“ ve vztahu s náhradou motoráčků autobusy, který z těchto motoráků splňuje emisní normu odpovídající Euro V nebo Euro VI, tak jak je dnes běžné u autobusů? Kromě toho „náklady na údržbu“ silnic budou vždy, ať projede autobus navíc nebo nikoli.

Frantisek

Náklady na údržbu silnic se odvíjejí i od jejich zatížení, které neroste s hmotností lineárně. Srovnávat motoráky, které mají v plánu brzy nahrazovat, se současnými autobusy, je také mimo. Jde i o strukturu emisí a způsob jejich odbourávání. A v první řadě především o energetickou náročnost a možnost úspor. Navíc ne vždy je ta náhrada odpovídající.

Kalina

Na toto téma lze diskutovat a srovnávat, až budou motoráky „brzy nahrazeny“. Řeší se dosavadní tristní stav, jak efektivity, tak ekologie. Ani jedno regionální železnice nesplňuje.

Jakub P

To je otázka. Nejvíc emisí vzniká v kolonách, do kterých se vlaky dostávají velmi zřídka. Navíc drobné částice z moderních přímovstřikových dieselů jsou násobně nebezpečnější (usazující se v plicích, nejdou tak snadno vykašlat a ke kašli nedráždí), než hrozivě vypadající, ale ve skutečnosti ne tak nebezpečné saze z těch starých motorů. Navíc kolem tratí se nepohybuje zdaleka tolik lidí tak blízko jako kolem silnic (tramvajové ostrůvky, atd.) Samozřejmě pro moderní motory zas mluví daleko účinnější filtrování výfuků, atd. Jak tyto protichůdné vlivy vyjdou dohromady při srovnání starého vlaku a nového autobusu si nejsem nijak jistý. Ale rozhodně si nemyslím, že… Číst vice »

Jiří Kocurek

Protože motor z autobusu má na kolejích úplně jiné emise. Aha!

ABC

to se jistě vytasí otěrem z pneumatik. ultimátní argument šotoušů.

Leinad

Ano, kolejové vozidlo má menší valivý odpor.

ABC

a zas je těžší a mnohdy jede oklikama kolem každýho kopečka

Štěpán

Jasně, zatímco silnice vedou vždy přímo, tak určitě.

ABC

rozhodně nemusí objíždět každý větší kopec

medical_examiner

No to né, protože často objíždějí každý hrbolek…

Tadeáš

Tak např. ten zbrusu nový Crossway LE na těžce vzduchovozičské lince 517 v titulní fotografii, který o víkendu vozí i nulu cestujících je zářný příklad toho jak se krásně rozhazuje a musí se nevyhnutelně zdražovat…

Frantisek

Vy jste ten text nečetl celý, že?

Zdeněk

Veřejné dopravy využívá málo lidí a proto ji ještě zdražíme 🙂 Soudruzi, takhle to nefunguje. Holt bude třeba více dotovat, jako je to ve většině evropských městech – jiná cesta z dlouhodobého hlediska není.

Frantisek

Dovolím si nesouhlasit. Cena není zdaleka jediný parametr, mnohem podstatnější je použitelné spojení. Chtít kvalitu zadarmo je sice hezké, ale pokud i při současných nízkých cenách jezdí málo lidí, bude problém patrně jinde (preference aut, dotování jejich externalit, nevhodné nastavení spojů veřejné dopravy).

Luke

V IDSJMK platí každá obec v základu asi 60Kč na obyvatele. Nechápu, že podobný ekonomický model není jinde standardem

Původní Pražák

Takže na jižní Moravě zbyde obcím o to méně zase na jiné věci. Proč ne.

Luke

Takovej Řikonín (fakt malá obec, má 50 obyvatel) má příjem asi 700 000 ročně. Takže příspěvek 3000 na zajištění dopravní obslužnosti je zanedbatelný i v rozpočtu takové malilinké vesničky.
To, že některá města a obce nepříspívají na chod PID je absolutní selhání

V.N.

Koho selhání ?

Jakub P

Předchozích vedení kraje.

Jiří Kocurek

Ale tak zase by se mohl hecnout a dát „do placu“ 1 sud limonády na děstký den a 1 sud piva dobrovolným hasičům.
A nebo 1 týden platit chlápka na odmetání sněhu.

Kubrt

„U nás“ v jedné vesnici v PID je to cca 100 Kč na obyvatele, symbolický poplatek. Ty rozdíly mezi obcemi i v jednom systému jsou dané historicky – pro některé obce být v PID znamenalo výrazné zlepšení situace a rády zaplatily, naopak ty zmíněné Kladno a Příbram z toho – na úrovni obce – žádný valný efekt nemají; kloudné spojení s Prahou měli i na komerční bázi.

Leinad

Hlavně Kladenským vadí, že ROPID řeší výpadky spojů atd., už si ČSAD MHD Kladno nemůže dovolovat tolik co dřív.

xyz

„Jejich postoji vůbec nerozumím, protože státu zůstalo za loňský rok přes 3 miliardy Kč za nevyčerpané žákovské a seniorní jízdné.“ Přičemž obratem ten stát ty peníze vyplatil coby kompenzace různého druhu (mj. tady pořád je nedořešená otázka mj. v kompenzacích za netto-smlouvy v závazku na rychlíky). I zde zopakuji svoji oblíbenou otázku k tomuto tématu – pokud by naopak byly tyto slevy využívány natolik (mj. i ve vlacích/autobusech v krajské objednávce), že by roční kompenzace přesáhla 6 mld. Kč, ale dosáhla by např. 8 mld. Kč, tak by se kraje (podle stejné „logiky“) složily na ty 2 mld. Kč a… Číst vice »

xyz

„Rád bych zde připomněl slib a výzvu premiéra Babiše z března roku 2020“
A cožpak připomenutí Babišova slibu z léta 2020, že už nebudou žádná plošná omezení?

Bude středočeský radní pro dopravu požadovat zrušení všech plošných omezení, nebo se na Babiše bude odkazovat jen v těch výrocích, které se mu hodí?

Kalina

z března roku 2020 je ta citace takto: „Dostáváme nabídky, ale zatím to pouze mapujeme. Myslím si ale, že perspektivně k tomu určitě přistoupíme,“ uvedl Babiš k možnému navýšení kapacit po nedělním jednání vlády.

leviathan

Současný stav je složitý a nákladný kočkopes. IMHO preferuji buď státní nebo čistě soukromou veřejnou dopravu. Když stát (ÚSSC) nakupují od soukromníků, proč pouze neuzavřou kontrakt na závazek služby ze strany soukromníka za dohodnutých podmínek a nenechají ho stanovit si jízdné dle libosti? Vždy si přece může zřídit vlastní dopravu, jak ukazují příklady odjinud. Vše je v lidech, co to řídí.

xyz

„proč pouze neuzavřou kontrakt na závazek služby ze strany soukromníka za dohodnutých podmínek a nenechají ho stanovit si jízdné dle libosti?“
Asi proto, že je docela fajn mít takový systém, kde je jednotný tarif bez ohledu na dopravce a bez ohledu na druh dopravního prostředku.

A zrovna v okolí Prahy (+ případně i Brna atd.) to platí dvojnásob.

David

Ano, takový systém funguje např. na Ukrajině a lidově se tomu říká maršrutka. Díky, nechci.

jouda

Obavy o denní dojíždění do práce v Praze jsou na místě. Vidím to u sebe. Kde jsou ty časy, když jsem jezdil denně s ročním kupónem a středočeskými pásmy. Nyní už jen párkrát do měsíce a ani letos se to nijak nezmění. Možná příští rok to zvýším na jednou týdně. 🙂 Ale návrat k pěti cestám za týden není reálný. Takže ani nákup ročního kupónu pro Prahu a pásem se nebude vyplácet. Nyní tedy vystačím s jednotlivými jízdenkami. Dříve tedy moje útrata v PID ročně kolem 11 tisíc, pro letošek počítám někde kolem 2-3 tisíc. Když sleduji své spolucestující se… Číst vice »

leviathan

Tenhle dotovaný trh je kočkopes. INHO preferuji buď státní nebo plně soukromou veřejnou dopravu. Daňové zvýhodnění je naštěstí univerzální pro všechny. Jak píšu jinde, vše je v lidech, kteří to řídí.

Je to tak

Jak by si to jako chtěl mít plně soukromý bez dotací? Ty linky by se nikdy v životě nedokázali na komerční riziko uživit

ABC

Maršrutka

Řiditel

V takovém případě by silnice byly v některých místech přímo zahlceny maršrutkami, navíc jejich řidiči by při takovém množství byly bez jakékoli kontroly (alkohol, způsobilost k řízení apod.) a vůbec, plně soukromá veřejná doprava je takový nesmysl, že je ztráta času se tím vůbec zabývat.

ABC

no já to uvádím jako jeden z mála modelů co se sám uživí. ne že bych ho chtěl.

Kalina

Z níže uvedené citace vyplývá, že některé spoje jsou udržitelné. „na pár čestných výjimek je veřejná doprava ve Středočeském kraji ekonomicky ztrátová“

Původní Pražák

„státu zůstalo za loňský rok přes 3 miliardy Kč za nevyčerpané žákovské a seniorní jízdné.“ Státu nic nezůstalo, stát skončil asi 300 miliard v mínusu. Tohle uvažování ve škatulkách mě neskutečně popouzí. Bych chtěl vidět, jak takhle argumentuje v jakékoliv firmě, když je z ANO, co řídí stát jako firmu, nebo doma manželce.

glosátor

V rozpočtu ty finanční prostředky zahrnuty byly, a to s konkrétním určením – tak nechápu, oč vám jde a čemu vlastně nerozumíte.

glosátor

V rozpočtu ty finanční prostředky zahrnuty byly, a to s konkrétním určením – tak nechápu, oč vám jde a čemu vlastně nerozumíte.

-TR-

Tak tento text dává hlavu a patu

Od tohoto pána by se měla učit koalice ANO, ODS a Spojenců pro kraj v Ústeckém kraji, která chce razantně škrtat spoje, a dnes o tom bude hlasovat zastupitelstvo. Záměr ústecké koalice škrtat je o to víc zarážející, že ANO má v Ústeckém kraji jednu z největších voličských základen.

Kdo bude chtít sledovat dnešní schůzi zastupitelstva Ústeckého kraje, může zde: http://videoarchiv.kr-ustecky.cz/

ABC

On u toho škrtání to skončí taky. Akorát bude říkat že to škrtá proto že to obce nechtěly.

Jakub P

Že se bude škrtat i ve středočeským je logický a pravděpodobný. Ovšem je velkej rozdíl škrtat plošně a jako první krok a tím, když se zkusí udělat i jiný kroky a až dojde na škrtání, tak se proškrtá primárně to, co nemělo nebo se změnou situace (pokles dojíždění a nárůst práce z domova) ztratilo smysl a teprve nakonec a jen když to jinak nepůjde, se bude redukovat to, co bude nejvíc bolet. Ostatně když musím šetřit na svejch výdajích, taky si neřeknu, že seškrtám všechno plošně o x procent, ale nejdřív omezím nebo i úplně vynechám ty výdaje, kde mě… Číst vice »

ABC

jenže „přímá zainteresovanost obcí na ekonomickém výkonu linky“ zase může znamenat problém pro další obce na trase, případně na návaznosti a podobně. Pokud si každá obec vybere co jí vyhovuje tak veškerá síťovost a návaznost, nedej bože takt půjdou do kytek.

glosátor

A vy už víte, co skutečně udělá Středočeský kraj a jaký bude skutečný rozsah té „plošné“ redukce v Ústeckém kraji?

Jakub P

Samozřejmě nevím. To ovšem neznamená, že už v těch úvodních popisech chystaných opatření nevidím velký rozdíl. Tak velký, že mi stál za komentář. Jak se to vyvine a jak ty chystaný kroky ve skutečnosti provedou ukáže čas.

Kalina

Petr Borecký (STAN): „Není možné, aby dopravní spoje vozily vzduch.“ V celku rozumný výrok, který lze těžko napadnout.

-TR-

Někdy tomu nelze předejít, protože by pak třeba nevycházel oběh a náklady by byly ještě vyšší.

Lemmy

Ne, bohužel je hodně spojů, které vozí vzduch v obou obězích. Na vině je mizarná propagace a covid…

Leinad

Pak je otázkou, jak to vykazovat.
Protišpičkový spoj stojí málo (prakticky jenom pár zastavení toho co by jinak jelo jako Sv), špičkový spoj stojí necelý dvojnásobek ceny.

PIDofil

Ono záleží na tom, jak máte nastavenou ekonomiku: pokud jsou všechny „jalové jízdy“ součástí nějakého „režijního paušálu“ rozpočítaného do sazeb za (objednávané) vozové kilometry objednaných spojů, tak změnou veřejných spojů na pouhé „soupravové“ stejně prakticky nic neušetříte (a jen naštvete lidi čekající na autobus, když kolem projede nějaký prázdný „zatahovák“) – a tak tomu bylo, pokud vím, od samého počátku třeba u DPP a následně i v celém PID.