Chyby strojvedoucího i zarostlá trať. Drážní inspekce dokončila vyšetřování loňské srážky v Kdyni
Srážka vlaků v Kdyni. Foto: Drážní inspekce
Strojvedoucí vjel do stanice výrazně rychleji, než bylo předepsáno.
Strojvedoucí vjel do stanice výrazně rychleji, než bylo předepsáno.
Pro posouzení věci je důležité si uvědomit dvě skutečnosti.
1) že kinetická energie roste s kvadrátem rychlosti. Jestliže počáteční rychlost vlaku byla 1,5 násobkem povolené rychlosti, kinetická energie vlaku byla 2,25 násobkem kinetické energie při dodržení povolené rychlosti.
2) zda daný strojvedoucí jel po té trati poprvé a nevěděl v jakém stavu trať je. Pokud ne, nemohl ho stav koleje překvapit a měl s ním počítat a přizpůsobit mu rychlost jízdy. Ale to je spíš otázka trestněprávního pohledu.
Před pesticidy zemědělci pravidelně obsíkali pole, významně to snižovalo množství plevele. A SŽ by se z toho měla poučit a obsíkat tratě. Nejlépe i s ekologisty a druidy, kteří by tomu bránili.
Možná to tu už bylo, ale pro ty, kdo nevědí, kde zprávu u nehodě najít :
http://www.dicr.cz/mimoradne-udalosti-z-roku-2020
Hledejte „Kdyně“.
Nejzajímavější je asi:
„…Dle rozboru dat zaznamenaných elektronickým
registračním rychloměrem jel však strojvedoucí s vlakem Os 17544 od úrovně vjezdovéhonávěstidla L žst. Kdyně nedovolenou rychlostí 60 km·h-1 a následně přes výhybky
č. 1 a 2 žst. Kdyně nedovolenou rychlostí 59 km·h-1 a 58 km·h-1…“
Ovšem v přímém směru se pokud jsem to pochopil 60 jezdí!
No a? On měl na vjezdu „volno“?
To je sice krásné, ale on jel do odbočky na návěst „40 a výstraha“.
Všude zmiňují, že vjel do stanice rychleji (60km/h). Což je pravda protože předpis hovoří jasně a měl jet od vjezdového návěstidla 40km/h a přesně proto je vláčený jako viník. U odbočky(výhybky) měl na rychloměru ale 40km/h(takže do odbočky a na zarostlou kolej vjel tak jak měl) proto se strojvedoucí pře, že za to může zarostlá kolej, což je ve výsledku pravda a chápu ho. Bohužel porušil předpis a tím pádem jeho zaměstnavatel, SŽ a DI mají jasno o viníkovi ač to primární problém nebyl, ale to tyhle organizace moc nezajímá protože oni systémově neselhávají a všechno se tu háže na… Číst vice »
> U odbočky(výhybky) měl na rychloměru ale 40km/h
Nevím, nevím ZZ říká něco jiného…
A cestující, kteří chtěli vystupovat, taky dosvědčili, že popadali? Nebo se v šukafonu v šedesátce na čtyřicítkové výhybce neděje nic zajímavého?
o něco níž tvrdíš, že je výhybka šedesátková… Tak si kruci už jednu hodnotu vyber..
Obávám se, že jste tu zprávu nečetl. Zarostlá kolej samozřejmě měla vliv na prodloužení brzdné dráhy, ale nebyl by to neřešitelný problém, pokud by jel tak, jak měl. Na výhybkách měl pořád téměř 60, brzdit začal v rychlosti 56 km/h až za výhybkou č. 2, navíc špatně resp. vůbec nezareagoval na zablokování kol. Jednoznačně je prokázané (nebyl první, kdo v tom směru po 2. koleji s 810-kou v těchto podmínkách jel), že kdyby jel a brzdil jak měl, ubrzdit se to dalo. Tohle fakt není „hledání viníka za každou cenu“.
PS: To, že udělal chybu, přece nemusí nutně znamenat, že je neschopný fíra. Určitě s dvanácti lety praxe na pošumavských lolálkách 1000 x v pohodě brzdil na mokrém listí nebo na námraze. Podle mého prostě podlehl rutině a ani ve snu ho nenapadlo, že to bude mít postavené do odbočky, protože tam 12 let den co den s tímhle vlakem jezdí rovně. Proto ani „neviděl“ správně vjezdové návestidlo a nazpomaloval – nechtěl nic porušit, ale prostě přesně věděl, co tam bude, a to tam taky jeho mozek viděl. Pak už to šlo rychle a odtud je jen krůček ke zmatku.
Výhybka je šedesátková, proto tam nevykolejil ani není svědek který v šukafonu spadl. Rychlost čtyřicet byla navěštěná z důvodu adheze.
???
Odkdy je do zabzař zavazbená adheze???
Rychlost 40 byla vynávěštěná z důvodu konstrukce výhybek (první je padesátková JT 1:9-300, druhá je stupňová s rychlostí 40).
Podívejte, vy kdybyste tam jezdil 12 let. A najednou vás hodili na jinou kolej, vlak najednou v podstatě vůbec nebrzdil. Věděl byste, že jde asi do tuhého. Chtěl bych vědět. Jak byste zareagoval vy. Zda někdo z těch borců z DI někdy nějaký vlak řídil. Zda je tato situace nějak opravdu školena.. Řádně. A to že někde v literatuře je nějaký obecný vztah pro skluz a rozmezí 0.5-0.25.. Otázka za jakých podmínek… Zda by to takto opravdu fungovalo. Dále nějaký obecný teoretický výpočet brzdné dráhy. To hraní si z koeficientem je sice hezké. Otázka, jaký by byl. A jaký byl.… Číst vice »
Ať se strojvedouci poradí s lékařem! Precedentne podle zprávy o MU Český Brod – dle DI – mohlo totiž dojít k náhle srdeční nevolnosti, kterou nelze prokázat, a při které člověk jedná zmateně. DI řeší tímto způsobem vše, co neumí vysvětlit, pak se jen domnívá (viz citace v médiích). Snad takto nepostupuje i kriminálka. Nemáme důkaz, ale protože to šetříme už rok a půl, domníváme se, že pachatelem je zahradnik.
U toho ČB hlavně není koho soudit. Zjistilo se, že návěsti byly v pořádku, brzda nebyla zadaná(bylo ACB až k návěstidlu), takže asi chyba fíry.
Jenže fíra to nepřežil.
Vy nemůžete být kompletní.
Máte pravdu, plně si to uvědomuji. Gratuluji Vám k Vaší celistvosti. Teda sebevědomí. Těch 100 procentních je tady mnoho, proto to tak u nás vypadá, jak to vypadá.
ne, kdyby to řešila kriminálka tak to byl jasný úraz elektrickým proudem
Jenže ona to kriminálka řešila, jinak by nestál dotyčný fíra z Kdyně před trestním soudem a nehrozilo by mu 8 let za katrem.
Nářky strojvůdce online…
Podle toho, co je tu psano, mi neni jasne, z jakeho duvodu strojvudce nemohl pouzit to, cemu se v anglictine rika reverse thrust, cili zpetny pohon, a pouziva se to k brzdeni lodi. Umi 810 neco takoveho? Nebo to vubec nejde?
810 je loď…ty kokso
To není loď, to je koráb.
Ale třeba to konečné postavení 810ky ve Kdyni LKBovi připomnělo Evergreen….
Pokud kola prokluzují, tak vám to asi nijak nepomůže. Budou jen prokluzovat větší rychlostí. Pomáhá naopak rychlost otáčení dostat do souladu s dopřednou rychlostí, aby se to znovu „chytlo“. Když chci autem vyjet z ledu, ještě nikdy mi k tomu nepomohlo šlápnout plyn až na podlahu.
Nejsem si jistý, co se stane když se v 810 za jízdy změní směr (i když bych se docela divil elektronice, která by to hlídala).
Pokud by se to povedlo a převodovka by to přežila, k čemu by to bylo? Adheze nebyla, zvýšit rozdíl mezi skutečnou rychlostí vozu a rychlostí kol by moc nepomohlo.
Na to nemusí být žádná elektronika, stačí kontakt (ne)nulové rychlosti z rychloměru (který tam stejně je, třeba kvůli KBS) a západka na směrové páce.
Pokud by měla 810 tryskový pohon, mohlo by to být k něčemu dobré, jinak zde k ničemu. Hlavním problémem nebyl problém nedostatečné brdící „síly“ (celkový výkon brzd několikanásobně překračuje výkon motoru, navíc brzy působí na víc kol než motor) ale spatný přenos z kola na kolejnici…
Zde by pomohlo ABS a „sypání“ (=pískovače), preventivně pak nedopustění „zeleného bahna“, a dodržení rychlosti.
Adheze je záležitost složitá a matematicky obtížně modelovatelná. Zcela jistě nepomůže přenosu sil kolo kolejnice, pokud se zařadí zpětný chod. Nejvýhodnější je jízda na hraně adheze. Strojvedoucí si počínal špatně, pokud nechal kola zablokovaná. Pískování není všespasné, ale zkusit se to mělo. Překvapuje mě to u tak zkušeného strojvedoucího.
Experti z DI se ve zprávě snaží mj. sdělit, že jednotkou energie je kW. Třeba je to jen drobná nepozornost, ale kolik takových „nepozorností“ tam ještě je?
Předválečné motorové vozy měly tu úpravu, co navrhuje DI, a sice, že se po zavedení rychločinného brzdění spustilo pískování. Takže nic nového pod sluncem. Naši předkové měli filipa.
Zvýšit bezpečnost by šla i změnou organizování dopravy. A sice, 1. vlak vjíždí, druhý čeká u vjezdového návěstidla. Až po zastavení 1. vlaku se staví průjezd pro 2. vlak. Jenomže tyto pojistky odstranili urychlovači dopravy a těžko je někdo zavede zpět.
Každé ,,zabezpečení“, spoléhající na neomylnost jediného člověka je špatné.
No, to sice vozy s brzdičem Knorr měly, nicméně podstatně účinnější řešení bylo zavedení neadhezní brzdy. K tomu jsme bohužel nedospěli…
Ale rychle jsme dospěli k tomu, že než za miliardy zrychlovat tratě o pár km/h, tak je podstatně účinnější zkrátit staniční intervaly, například zrušením postupných vjezdů, už dokonce dochází i na ty různé „desítkové“ přejezdy.
A pak je to jako skoro ve všem. Strojvedoucí jsou „zachraňovatelé dráhy“ a když se pak něco nepovede, tak to dopadne takto a všichni ostatní mají umyté ruce…
Nicméně s nápadem křižovat rychlíky na jednokolejce tak, že oba vjíždí současně na výstrahu a kdyby to vyšlo ani jeden nemusí zastavit, já docela souhlasím. Je důvod to neaplikovat?
Oba mohou těžko vjíždět na výstrahu. Jeden musí nutně odbočkou. Že souhlasíte je fajn a právě takto to probíhá. Proto jsou z toho nehody, pokud někdo selže!
Mohou.
Oba mohou vjíždět „rovně“ (stanice s odsunutou osou, oba pak budou odjíždět z odbočky) nebo pokud není závislost náv. znaku na poloze výměn.
Kolik znáte stanic s odklonem osy?
Já žádnou, ale to neznamená, že neexistují. Nějaká vystupovala v jakémsi instruktážním filmu ČSD.
To je fakt. Jak řekl klasik, Vašu pí…. jsem taky neviděl a přeci existuje.
Vašek: Do nedávna třeba Opava západ. Na trati D3 zase Široká Niva. Tolik z mého blízkého okolí.
Bože , to je diskuze . Dneska jezdím cely den s 810 a mi jak z toho stroje, tak i z vás blivno.
Na návštěvě?
Omlouvám se, to jsem psal soukromou zprávu na Viber.
A byla tam?
Je to tu jako v Rusku, zkrátka svedeme všechno na lidský faktor, ikdyž tu máme všechno v bordelu. Naštěstí strojvedoucí neumřel, takhle se ještě může bránit. Když jsem viděl tu trať, tak je dle mě zázrak, že se tam vůbec dalo jezdit. To už rovnou můžou dát fírovi za vinu, že tu trať nešel opravit a posekat trávu, ale to maj na starosti jiní! Ale co, nakonec to dobře dopadlo, nikdo neumřel, jen banda šotomagorů pláče nad ztrátou jedné blbé 810.
Kdyby zemřel tak by to bylo náhlé srdeční selhání, protože jinak by se těžko vysvětlovalo jeho jednání. Nedodržování rychlosti, žádné pískování, žádná snaha zabránit jízdě smykem.
Tak tento komentář je hodně ubohý! Styďte se!
Dodržování, přesněji nepřekračování maximální povolené rychlosti je naprostý základ. Ať se stane cokoliv , je překročená rychlost přitěžující okolnost a pro opakované a úmyslné překračování rychlosti neexistuje omluva. Kdo tak činí, nemá na stanovišti co dělat.
A proč tento strojvůdce nejspíš spěchal. Jako že on chtěl porušovat předpisy a být nějaký diletant? To určitě ne. Ta pointa je někde jinde. Zpoždění.. A jezdí evidentně tam a zpět.. po hodině.. Doba jízdy se ovšem blíží velmi k jedné hodině.. Tedy zpoždění to nespíš dokáže úpně roz… A to je ten celý důvod a tlak si myslím. Tedy by stačilo někde na trati zrychlit, modernizovat, ze strany SŽDC.. a Bylo by to v pohodě.. Obraty by se stíhaly.. Ale to bychom museli investovat.. A plánovat. Projektovat.. A když se dívám jaké křoví je před místem té srážky. Jak… Číst vice »
Ty jseš nějaký neumělý pokus o influencerství ze strany nějakého spolku strojvůdců?
A ty jseš ten referent Kubrt co chlastá nálev od vokurek?
Ano.
udělej čulibrka 🙂
Toho dělá Staník.
Tak s sebou flákni o zem.
Opět Staník.
Tak zavolejte Staníka!
A masérku na obratu v Domažlicích bys nechtěl? Že by si některá odskočila ze štreky na Babylon….
To je sice pravda, ale to je psychika fíry, prostě by měl umět v klidu jezdit se zpožděním.
Má náskok – jede na spotřebu. Nemá náskok – jede „normálně.“ Víc neuspěchá. Jestli vyjde pobyt kratší než zákonný odpočinek či bezpečnostní pauza, tak zavolat dispečerovi o přestávku. Že se celý den bude přenášet zpoždění, no a?
Jasně a určitě mu nikdo nedá čočku. Třeba u jistých dopravců..
Věštění z křišťálové koule
V přímém směru to z skoro 60 km/h do perónu ubrzdit lze, a při jízdě odbočkou ne? Budeme-li brát, že se zastavuje u prostředního přechodu.
Neříkám, je průser, že do odbočky vjel rychleji, než měl, ale myslím si, že zarostlost koleje, měla větší než malý vliv, navíc když při jízdě na 2. SK, je ujetá vzdálenost k danému přechodu, od krajní výhybky, delší. A naopak, pokud by nebyla kolej zarostlá, tak je dost pravděpodobné, že by v pohodě zastavil, jako při jízdě po 1. SK. Nebo se snad i při jízdě na 1. SK jezdí přes výhybky 40 km/h?
Delší dráha a navíc samotný „oblouk“ dělá svůj odpor.
Měl na tom vykolejit, to by byla jeho vina.
A ještě z něj dělají vyvrhela, že někde na rovince mimo stanice jel 61..
Vlítnul 60 na výhybku, kde měl mít 40.
Dotyčný mluví o rychlosti jinde na trati.
Víte co mi nesedí ? Vlítnout do 40 kový veksly 60 sátkou, tak jsou všichni ve vlaku na zemi a veksle jsou vytahané šrouby.
Pokud to konstrukčně byla padesátková vexle (a přes ní povoleno jen 40), tak žádný padání nenastane.
A šrouby zůstanou na místě, protože to byla 810 a ne 781 nebo 181.
>60 sátkou,
šedesát sátkou? 🙁
Je to konstrukčně padesátková veksle: viz K-rep:
“ JT 1:9-300, to je výhybka s poloměrem 300 m určená pro 50 km/h do odbočky.“
kde z něj dělají vyvrhela? pouze to konstatuji na zaklade zaznamu z rychlomeru.
Podle mě je to taková jasná podsouvačka pro soudce..
Tak vy zase podsouváte, že kvůli překročení o 1 km/h z něj dělají vyvrhele.
Nedělají a překračoval i o 4 km/h. T
Překročení o 1 je nutno tolerovat (protože dokud nepřekročí, tak strojv. vůbec neví, že jede rychleji – desetiny km/h se mu nikde neukazují).
konstatování faktů je urážka na cti?
Omlouvám se, nějak mi uniká, zda těch 60 km/h jel „jenom“ od vjezdu k výhybce, nebo překročil rychlost (popř. o kolik) i přímo na tom zhlaví.
Pokud někdo ví, díky.
Níže v diskuzi se uvádí, že i na výhybkách (resp. 59 – 58 km/h).
Diskuze není až tak podstatná, byť v tomto má pravdu, důležitý je údaj DI vyčtený z registračního rychloměru.
Příště svůj příspěvek ozdrojuju až do páteho kolena 🙂
Myslím, že my dva nejsme názorově rozhodně ve-při.
Třetí koleno úplně stačí 🙂
Díky. Tak to se omlouvám komusi z minulé diskuse – měl jsem nevím proč za to, že na výhybkách již 40 km/h dodržel.
ZZ to ví…
Je to tak jak již píší předřečníci no (tedy podle ZZ DI). Počátek pokusů o brždění až za výhybkami při rychlosti vysoce nad povolených 40 km/h…
DI fatálně pochybila, nezeptala se deseti dalších strojvůdců co na této trati jezdí co měli k snídani a jestli se jim dobře spalo. Zároveň si dovolila zjistit že pan strojvůdce má neustále problém s dodržováním rychlosti. Chudák pan strojvůdce takhle dostal největší čas viny on a nemohlo se to hodit na někoho jiného. Konec ironie a teď vážně, zarostlá kolej je přispívající faktor ale těch pochybení ze strany strojvedoucího je hodně. Zase v autě taky řidič musí předpokládat náhle zhoršení adhezní podmínek a v případě nehody má taky zpravidla smůlu že dostane plné zavinění protože nepřispusobyl…..Tak a teď to tipuji… Číst vice »
pravda vyděsí 🙂
Porovnávat auto s vlakem? Vážně? Odkdy se na kolejích jezdí na rozhled, tedy krom případů Jízdy podle rozhledových poměru? Zapomněl jste ještě dodat, že nezkontrolovala i hovorovou kázeň výpravčích a dispečerů. A teď vážně, porovnáváte tuto nehodu s tou u Brodu, kde o šlo o úplně něco jiného? Jistě, ono totiž mírné překročení rychlosti před 15 km, mělo vliv (a to dokonce zásadní) na tuto MU. Záleží, jak velkým přispívajícím faktorem byla ta tráva na kolejích, nikde jsem nečetl, že by dělali pokus, na kterém by dokázali, že při dodržení rychlosti by bezpečně a včas zastavil. Protože ta 40 tam… Číst vice »
My víme, proč tam ta 40 byla? My to nevíme. Alespoň ne z pohledu strojvedoucího. Strojvedoucímu návěstidlo nařizuje jet max 40km/h (a odkud i kam), ale nic „neříká“ o tom, proč max 40km/h, ani na kterou kolej je postavená vlaková cesta!
Tráva na kolejích ale průser taky je, a dost velikej. To nezpochybňuju a doufám, že to nezpochybní i soud.
A který predpis rika ze snizeni rychlosti navesti vjezdoveho navestidla jde uplatnit pro pripady koleji zarostle trávou?
Ale samozřejmě mel jet 40 o tom žádná.
Bohužel, proto to nejspíš má podle § 273, odstavec 3b + 2b: „spáchá-li takový čin proto, že porušil důležitou povinnost…“
Ale to ze čtyřicítka byla kvuli jizde do odbočky vime na 100% : – )
Právě ve Kdyni, kde jsou jen 2 (slovy dvě) dopravní koleje, musí strojvedoucí z návěstního znaku vjezdového návěstidla poznat, na kterou kolej má postaveno.
Jsou tam 3 (slovy tři) dopravní koleje, přičemž jedna se používá jen výjimečně, proto byla silně zarostlá. Mezi vekslí a peronem má fíra od Klatov 250 m, tudíž kdyby jel po přímé jako obvykle, z té šedesátky by dobrzdil naprosto v pohodě. Domažlické zhlaví je ovšem těsně za peronem, proto přejel nejen peron, ale i veksli a došlo ke srážce.
Ve Kdyni mám něco odslouženo v pozici výpravčího (sice ne tolik co kmenoví výpravčí), takže vím, že ve Kdyni jsou 2 dopravní koleje: první a druhá.
Podle mapy má Kdyně 1. 2. a 4. kolej.
Celou dobu se bavíme o dopravních kolejích, čtvrtá je manipulační.
I na fotografii po srážce jsou vidět tři koleje.
Čtvrtá je ale manipulační.
Ale také je na obr. č. 4 vidět výkolejku!!!
Tu by „odborník“ na výklad železničních nehod neměl přehlížet. Kolego, Vy toho s drážním provozem asi nemáte mnoho společného?
Vy jste hodně natrvdlej, že jo? Ta 4. je manipulační, je na ní výkolejka.
O co natvrdlejší, o to urputnější…
Nepozná.
Platí akorát implikace do odbočky => max 40. Ale kdyby měl napřímo, může mít z jiného důvodu 40.
Když bude postaveno přímým směrem, jaký by byl důvod k návěsti ,,rychlost 40,, ?
Ve Kdyni? Z hakeho jiného důvodu?
Mírné překročení rychlosti o téměř 50%?? Neodpovídá to náhodou probloužení brzdné dráhy na cca. dvojnásobek??
Ode me mate minus protože jste se pustil do amaterskeho srovnání s automobilovou dopravou…zeleznice ma sve predpisy a temi se řídí. Tečka.
Ze zprávy je patrné, že případnou výpovědí před orgány PČR i DI si může člověk akorát přivodit komplikace, proto je podle mně vhodnější vyčkat, až co vyplyne z vyšetřovací zprávy a následně se začít obhajovat. Ovšem daleko lepší je nikam se nehnat a v tomto případě si raději vychutnávat klidnou nostalgickou jízdu s historickým kolejovým vozidlem.
Taky nechápu to porušování rychlosti v úsek návěstidlo – výměna. Je to neustálý problém těch „nejzkušenějších“.
Nicméně má to nějaký vliv na danou nehodu? Bylo tam PZZ, auta se nestihla vyklidit?
Ano má. Určité procento těchto nerychlokavšek poté zapomene, zřejmě i zde byl tento případ, že jede do odbočky.
Protože to je na jednu stranu blbost, stačilo by vrátit ustanovení, že návěštěnou rychlostí musí jet strojvedoucí od první pojížděné výhybky, protože některá záhlaví jsou dlouhá jak týden. Nechci nijak obhajovat porušování předpisů, ale když se v přímém směru jezdí 100 km/h, tak přeci z ničeho nic na záhlaví nevykolejím, když na vjezdu mám 40 a výstrahu (například).
Viz předchozí odpověď.
Nesouhlasím. Nazvěme to „bezpečnostní rezerva“. Z praxe fíry tvrdím, že je dobře, že musím jet sníženou rychlostí už od návěstidla.
Asi se pohybujete na tratích, kde nemáte záhlaví dlouhé jak týden.
Taky jezdím, a ustanovení od návěstidla považuji za zbytečnost, nevím, co tou bezpečnostní rezervou myslíte.
No třeba to, že když Vám to bude prokluzovat jako tady fírovi ve Kdyni, tak budete mít ještě nějakou rezervu do výhybek opravdu zpomalit?
Jenže, zde to strojvedoucímu klouzat začalo, až na dopravní koleji, ne na záhlaví.
Dobře, a což takto zavést obecně Vmax = 40 km/h, na vjezdu do všech stanic a před každou zastávkou, pro všechny vlaky zastavující, co kdyby se to strojvedoucímu začalo smekat, tak aby nepřejel? A ještě vytvořit předvěst předvěsti, a v případě, že by návěstila Výstrahu, tak by byl strojvedoucí povinen zpomalit na 40 km/h, tak aby kolem předvěsti hlavního návěstidla jel max touto rychlostí, tak aby náhodou neprojel stůj na vjezdu?
A já z praxe fíry tvrdím, že ne vždy je to bezpečnostní rezerva, někdy je to spíš nesmyslná buzerace, jak zbytečně zdržovat vlaky. Konkrétní příklad bych mohl uvést novou výhybnu mezi Brandýsem a Ústím nad Orlicí.
Pokud jedu z Ústí po 1.tk a ve výhybně přejíždím na 2.tk, tak je tam přes výhybku rychlost 40 km/h (mělo by tam být časem 50 km/h, ale návěstidlo je od té výhybky vzdáleno 1100 metrů!
Takže přes kilometr se zbytečně táhnu čtyřicítkou, to má být bezpečnostní rezerva?
A takových nesmyslně dlouhých úseků mezi návěstidlem a první výhybkou bych mohl uvést spoustu.
Ano, protože během toho kilometru může zazvonit radiostanice a dá se opomenout odbočka. To je jen jeden z příkladů. Nechápu tu touhu to někam honit. Pokud jedeš do odbočky, ve většině případů stejně křižuješ nebo jsi předjížděn, takže kam ten spěch pořád?
Zrovna ta odbočka Bezpráví, je kvůli výluce do Ústí n/O, kde je jednokolejný provoz.
To je bohužel nešvar dispečerů, volat v tu nejméně vhodnou chvíli. I když v takové chvíle na radiostanici kašlu, a zavolám pak zpět.
A zase dělá to plynulejší provoz, já rychle vklouznu do stanice, něco mě předjede a můžeme pokračovat.
Čili chození s kůží na trh za svinčík někoho jiného. To je správně?
>Takže přes kilometr se zbytečně táhnu čtyřicítkou
Na jednu stranu máte pravdu, na druhou stranu by se v případě jízdy „od první výhybky“ muselo dát fírovi jasně najevo, kde ta první výhybka vlastně je – jinými slovy, jestli je k ní ještě 100 nebo 1000 metrů.
Na poznání trati zapomeňte (viz inverzní střelnice apod.)
Já si myslím, že je to o poznání tratě.
Fírovi se přece nedává najevo, kde se nachází to návěstidlo, od kterého musí jet 40 km/h, musí to vědět. Sice u některých návěstidel bývají vzdálenostní upozorňovadla, ale né vždy.
A pokud fíra v rámci poznání musí (měl by) znát polohu všech návěstidel ve všech stanicích, kterými projíždí, tak může znát i polohu první výhybky, pokud by to bylo potřeba.
To návěstidlo je ale vidět a od své předvěsti (ať už je realizovaná jakoukoliv formou) je nejméně na ZV. První výhybka vidět není (třeba v noci). Poznání tratě bylo reálné v době, kdy se jezdilo okolo komína nebo pevné turnusy (nedělám si moc iluzí, jak na tom byli leťáci, a i turnusový strojv. měl občas problémy, pokud ho vzali nějakou málo obvyklou variantní cestou). Dnes, kdy hlavně nákladní doprava jezdí „odkudkoliv kamkoliv“, to reálné není. Proto vznikly třeba inverzní střelnice. Takže podle mého: 40 až od výhybky, pouze pokud – to bude na návěstidle nějak vynávěštěno, spolu se vzdáleností (klidně… Číst vice »
Samozřejmě by záleželo na tom, jak by celý tento postup jízdy omezenou rychlostí od výhybky byl v předpisech uveden, konkrétní podmínky atd. Při jízdě podle rohledových poměrů je možno jet rychlostí až 100 km/h, na Slovensku dokonce neomezeně ale určitě tak nikdo nepojede například v mlze. A podobně by to mohlo být i s tou jízdou od výhybek, pokud si fíra nebude z jakýchkoliv důvodů jistý, kde první výhybka je, může jet pomalu už od návěstidla. Zcela jistě to ale do praxe nikdy uvedeno nebude, tak jedině počkat na zmíněné ETCS. Jinak máte rozhodně pravdu, že fíra dálkové dopravy nemůže… Číst vice »
Bezpečnostní rezerva jsem dal do úvozovek. 😉 Souhlasím, že v některých stanicích je úsek od návěstidla k výhybkám příliš dlouhý, nicméně takové stanice jsou v menšině, dá se říct „drtivé“. Když zavedeme do předpisu něco typu až od výhybek, tak se lehce stane, že u těchto dlouhých stanic fíra prostě zapomene brzdit. Když se vleče tou 40, tak sice nadává, že je to buzerace, ale uvědomuje si to a neudělá podvědomě chybu. Navíc takhle je to řečený jednoznačně. Za sebe, nemám žádný problém jet už od návěstidla 40 (rychlostí, kterou mi to návěstidlo nařizuje). A že těch „dlouhých“ stanic ve… Číst vice »
Jaký mělo smysl utahovat ruční brzdu? Já jen, že neustále čtu diskuze o rychlokvaškách… tohle asi taky nebyla rychlokvaška. Způsobila vůbec někdy nějaká rychlokvaška něco fatálního?
Co tak „myšlenka“ na selhání tlakové brzdy …. co byste na jeho místě dělal VY ?
Pokud by TO neudělal a selhání tlakové brzdy se potvrdilo, bylo by mu dáváno za vinu, že neučinil vše pro zmírnění následků – protože vyšetřovacím pokusem bylo prokázáno, že by vozidlo zastavilo …
VY byste patrně dával opakovaně zvukovou návěst „stůj, zastavte všemi prostředky“ ….
Ehm. No nic.
Ale no tak. To že jede jak sáně se zablokovanými koly pozná i každý tramvaják. A na ty fírové koukají shora. To má naprosto specifický zvukový (zrovna u hlučně chrochtajících špalků 810!) i indikační projev a NEJDE to zaměnit s nefunkční brzdou.
Takže pan strojvedoucí zřejmě zpanikařil a vsugeroval si že to nebrzdí (když postupně utáhl všechny brzdy což mělo logicky nulový vliv).
Zvláštní je, že jeden by čekal, že na zarostlé koleji byl mentálně „na klouzačku“ připraven a smyk jej nepřekvapí.
Například tohle?
http://www.dicr.cz/uploads/Zpravy/MU/DI_Olomouc.pdf
Na první směně
Snížení rychlosti na 40 je tam kvuli výhybce pokud by tam byla 60 tak by to bylo ok,a nikoli kvuli trávě na koleji,takže to bude u soudu asi irelevantní a odvahu odbrzdit,když potřebuji zastavit to se musí pouze natrénovat ,bez toho to asi dá málokdo.
Utáhnutá ruční brzda při rychlobrzdě byl totální zkrat jako vyšitý. Podle věku už mohl mít něco naježděno. Ten člověk evidentně vůbec nevěděl, co dělá.
Na M131.1 jsem se také nebál povolit při smyku, když už jsem se do něj dostal, brzdu, krnorrka neknorrka.
Pán byl asi trochu machr a toho devátého to už nevyšlo, protože proti jela 742ka…
A co tak selhání tlakové brzdy … jaký čas měl na „moudré rozhodnutí“ … ?
Nesporným faktem je, že překračoval 60, stejně tak činil strojvedoucí protijedoucího měřicího vlaku – ač neměl seznání a pilot mu do řízení nezasahoval.
Inu ELEKTRONICKÝ UDAVAČ ….
Škoda, že DI nešla nad rámec MU do „elektronických proužků“ u jiných vlaků nebo ještě hlouběji u jiných zaměstnanců …. zda to byl ojediněný exces jednotlivce nebo se tam tak jezdí „pravidelně“ ….
Bohužel nemám V8/II, abych si nastudoval technologii kontroly záznamů …
Tak on je trochu rozdíl jet o +6km/h (když vezmu nejvyšší hodnotu) do rovného, do stoupání a o +18km/h do křivého a z kopce. To si musel být sakra jistý, jaké tam jsou výměny, že do toho takhle vlítnul, hlavně cestující museli být z toho stylu jízdy nadšení. Argument selháním – podle zprávy DI mu to brzdilo, už na počátku, než to přivedl do smyku. On to odbrzdění patrně ani nevyzkoušel, to by totiž chytnul registrační rychloměr. Nepřemýšlel u práce. Tu trať znal (i to, že je tam bordel v kolejích), ten den už tam jel. Možná klasika, že doháněl… Číst vice »
Tak strojvedoucí hlavně jel 60 v místě 40… 2.25x delší zábrzdná dráha.
A selhání tlakové brzdy by snad poznal, když:
1) Rychloměr mu ukazoval 0.
2) Smyk jde poznat i dle sluchu.
Samozřejmě zarostlá kolej je špatně, ale že nepoužil ani ten písek, to je chyba brutální.
Hlavně tím překročením rychlosti to celé hodil na sebe. Kdyby je 40 a neubrzdil to, tak by asi byly nějaké výtky k technice brždění při smyku, ale jinak by to šlo za SŽ. Takhle to jde za ním a má na krku soud.
Rozhodně si tím nepomohl, nicméně se bude prokazovat vliv té rychlosti na fakt, že to nebrzdí.
Rychlost nemá žádný vliv na to „jak moc nebrzdí“ (koeficient je stejný), zato má vliv na délku brzdné dráhy. A ve zprávě je spočítáno, že i při nejhorším koeficientu by to ze 40 km/h zastavilo.
Při nejhorším koeficientu by to nezastavilo.
Jinými slovy, jde o to, co kdo považuje za „nejhorší koeficient“, když příroda neřekla, pod jakou hodnotu nikdy nepůjde (jak to třeba řekla u teploty 🙂 )
Tak nejhorší přirozený koeficient z navlhlé trávy na kolejenci. 🙂 Samozřejmě existují způsoby jak snížit tření skoro na nulu, ale to se asi neuvažovalo. 🙂
Tak ono hlavně, ze 40ky by to ubrzdil i tím sáňkováním…
Protože nevíme, jakou rychlostí do toho protivlaku bouchnul (tzn., jakého zpomalení se mu podařilo dosahnout), tak bych si to tvrdit netroufal.
Pokud jel 300 metrů smykem rychlostí 40 kmh, tak měl cca půl minuty. To už by člověk s praxí mohl stihnout něco vymyslet..
A neříká náhodou něco takového nějaký předpis. Když to nebrzdí, brzdi víc.
Podle mě měli když machrují provést druhý test. Zda opravdu s nějakým pískováním a „abs“ by to někdo byl schopen zabrzdit. Na tom evidentním bordelu. A to jim to ještě prodřel už jednou. Dovézt 2. 810ku.. A vyzkoušet.. Hned po odklizení vraku. Za podobných podmínek. To, že šukafon není schopen na takové vzdálenosti zabrzdit z blbé 50ky.. A strojvůdce tady jezdí 12 let… Takže se tam asi něco najezdil.. V různých počasích.. A nikdy se mu to nestalo. Když brzdný dráha pendolína ze 160ky je prý 800 metrů.. Spíš jestli nejde opět o to vymanit z odpovědnosti nějaké vyšší osoby.… Číst vice »
a přeložit to do češtiny by to nešlo?
Tak ještě jinak. Strojvůdce v zastávce Kdyně zastavuje 12 let. Pokud jsem to dobře pochopil. Zná jistě za tu dobu velmi dobře podmínky. Lépe než brzdný model ETCS. Jezdí podle nějakého systému 12 let. A něco se evidentně znění. Prostě ho SŽDC ve nejhorší okamžik hodí někde v podstatě na kluziště a ještě z kopce (pokud jsem dobře pochopil). Jako kdyby jel někdo po dálnici a v zatáčce přestali solit a sypat. A systém je zcela v pořádku? Tady mu hodíme 8 let? Ano přehlédl tu podmínku návestidla 40.. Otázka zda 12 let se nejezdilo rovně 60…
Otázka, zda ten český systém návěstidel není zcela zmatečný. Zrovna v tomto.
Já se v tom sice nevyznám. Nicméně ten systém má tolik různých významů… Což musí být velmi zmatečné. A rozdíl mezi 40 a 60 je pokud se dívám ve frekvenci blikání žluté.. To je směšné.. Nebo jak byl jinak strojvůdce upozorněn na to, že má jet 40 a né 60.. Asi nenosí všechny vyhybky v hlavě.. Na trati.
od toho existuje neco, cemu se rika poznání .
Jako trati? Nebo návěsti. Pokud poznání trati.. Tak v přímém směru pokud to chápu dobře je na výhybce 60.
Zrovna v tomto zmatečný není. Rychlost 60 se návěstí spodním žlutým světlem a žlutým pruhem, rychlost 40 jen žlutým světlem bez pruhu. Na předvěsti je pak kmitání pomalé (54 kmitů za min. pro 40 km/h) nebo rychlé (108 kmitů pro 60 km/h), a rozdíl je sakra dobře poznat. Pokud se v tom, jak sám říkáte, nevyznáte, tak by možná bylo lepší se k tomu nevyjadřovat, a když už, tak nevynášet zásadní soudy, jako že je to zmatečné. Na to, že má jet 40, byl upozorněn návěstním znakem na předvěsti. Rychlost 60 zde vůbec není možné vynávěstit (a obecně, šedesátkové výhybky… Číst vice »
Otázkou je, zda by nebylo lepší místo milionu přiblblých kombinací světýlek. Které jsou navíc v každé zemi trochu jinak zavést pod „semafor“ lcd tabulku „4“. Zejména, pokud si chce někdo hrát na nějakou interoperabilitu. Jako samozřejmě ne hned. A chápu, že toto je v podstatě místní dráha.
Vy jste někdy řídil, tedy přesněji řečeno zastavoval s vlakem nebo ovládáním brzdiče průběžné / přímočinné brzdy snižoval rychlost vlaku / samostatně jedoucího hnacího vozidla ? Patřil jsem mezi ty, kteří byli přesvědčeni, že jízda kolem vjezdu rychlostí 60 je sice porušením aktuálního znění předpisu D1, ale pan strojvedoucí stačil mezi vjezdem a výhybkou snížit rychlost na požadovaných 40 „do odbočky“, ale jak se ukazuje, do „odbočky“ skutečně vjel rychleji než měl … Minulý týden jsem si trať z Domažlic do Klatov projel, koukal jsem na onu kritickou kolej … Nesporným faktem je, že výhybka ani kus koleje za ní… Číst vice »
>Nesporným faktem je, že výhybka ani kus koleje za ní nemohly být trávou pokryty
Proč nemohly?
Pomalu ani ještě neusedl prach po odjezdu vyšetřovatelů a na vjezdu do Kdyně už houkala MUVka s cisternou Travexu.
Hlavně to podle výsledků šetření vypadá, že mezi hlavním návěstidlem a krajní výhybkou nebrzdil VŮBEC, tj. do odbočky vletěl traťovou rychlostí, tj. těch téměř 60 km/h. Brzdit začal až po průjezdu obou výhybek. Klíčová otázka zůstává, proč „duševně zasklil“ povinnost před vjezdem do odbočky zpomalit. Selhání brzd to nebylo, ty v této fázi vůbec nepoužil. Spíše rutina, kdy tisíckrát předtím zde vjížděl do přímé, kde je možno těch 60 km/h jet.
Bohužel to defakto nešlo, protože SŽ velice rychle trávu „ošetřila“.
Tím v podstatě zničili důkazy..
Prdlajs zničili, důkazy si posbírala PČR a DI ve vzájemné spolupráci hned na místě, vy Colombo.
Zničili možnost provést test.. Opakování s podobným vozidlem.
Vyjmenuji ti hned několik námitek, proč by ten test nemohl být stejný.
Každé vozidlo brzdí jinak. Už tam nebyla ta tráva, jen ten maglajz z ní. nenasimuluješ stejnou rosu na kolejích, a tak se s tím pokusem můžeš jít klouzat. Bohužel.
A kamarád advokát má zásadu: neptej se na něco, na co předem neznáš odpověď 🙂
Každé vozidlo brzdí jinak, tímto by ale v tom případě šel rozporovat jakýkoliv teoretický posudek, protože ten přeci vychází taky z nějakých teoretických hodnot.
Nebo alespoň podmínky co nejvíc napodobit, stále by to bylo blíž realitě, než nějaký teoretický výpočet.
Přesně, oni vytáhli někde z literatury nějaký teoretickou poučku. A soudce jim to může sežrat.. Zda by to byla pravda v reálné situaci..
Nebo udělat opačný test, zda by vozidlo z dané rychlosti zastavilo včas a bezpečně, na nezarostlé koleji. Sice to nebude tak průkazné, ale alespoň by to potvrdilo/vyvrátilo fakt, jak velkou roli v tom hrála rychlost na zhlaví.
Na nezarostlé koleji vám z rychlosti 50 km/h stačí tak okolo 100 metrů a není to nic extra prudkého…
No právě, tím by se prokázalo, že vliv zarostlosti koleje na MU byl větší, než ono nedodržení rychlosti při jízdě do odbočky, protože zatím se mi zdá, že se to snaží hodit spíš na fíru, když už překročil rychlost na zhlaví.
Zastavit z 50 na 100 metrech vyžaduje průměrné zpomalení skoro 1 m/s2.
U metra je to tak akorát, ale pro vlak je to už dost razantní brzdění.
Hlavně už to ten šukafon přejel, takže další jízda by byla jiných podmínek. Museli by to zase nechat zarůst.
Máte opravdu nějakou pochybnost že by to předem připravený fíra (rozmyslí si písek, odblokování…) ubrzdil? Já osobně ne…
Tohle je zase typicky hon na carodejnice stejne jako ten strojvedouci s vysypanym vapnem…. Tech 60 jel strojvedouci kolem vjezdoveho navestidla, do stanice na vyhybky vjizdel jiz 40. A jestli klouzal neuvertelnych 300 m, doporucil bych vsem, aby se podivaly na obrazky toho jak vypadala kolej, na kterou vlak vjel. Hlavnim vynikem je SZ a trat vypadajici jako dzungle. I kdyby vjel do te stanice 60, ale trat byla v poradku, tak s tou 810 zastavi na fleku a nemohlo k nicemu dojit.
Na výhybkách měl 59 a 58 km/h.
Je to někde doložený? U vjezdu OK, ale že by i na výhybce? Pak ovšem je otázka, zdali jízdu do odbočky registroval?
Je to ve zprávě DI.
Kolem vjezdu 60 km/h, do výhybky č.1 59 km/h, do výhybky č.2 58 km/h.
Ještě jedna věc, podle zprávy byla bezprostředně před zablokováním kol rychlost 46 km/h.
To už byl na té zarostlé koleji a reálně brzdil, trochu rychlost přece jen snížil. Pak to ovšem šlo do smyku.
Bohužel to tak opravdu dle ZZ DI je… Kdyby měl na výhybkách 40, a ne bezmála o 20 km/h víc, tak řeknu že to na MU nemělo vliv, ale takhle bohužel… :-/
ono by asi fakt prospělo si tu zprávu přečíst před tím, než tu začnete mudrovat 🙂
Správná otázka, „registroval vůbec (uvědomil si), že jede do odbočky“? Resp. který strojvedoucí by si troufl VĚDOMĚ brutálně překročit rychlost do odbočky? Považuji za téměř jisté, že z nějakého důvodu (možná rutina) fakt jízdy do obdoby duševně zasklil.
A co brzdy? Nechytil první sáně už před stanicí, vjížděli tam všichni 40?
Ve směry Klatovy > Domažlice > Klatovy se jezdilo s výjimkou vlaku 15244 (jediné pravidelné křižování) pravidelně na kolej číslo 1. Do přímého směru přes výhybku 60 …
Je ovšem docela neuvěřitelné, že do odbočky výhybky (předpokládám šestistupňové), která vzhledem k reálnému technickému stavu a opotřebení často ani reálně víc než těch 40 neumožňuje, je možné vjet téměř 60 bez vykolejení. Přinejmenším boční ráz na cestující by musel být hodně velký, už v této fázi jízdy by mnozí patrně popadali ze sedaček. Blahoslavení, kteří neviděli a uvěřili, ale zde bych opravdu rád viděl nezpochybnitelný doklad uváděných rychlostí.
Přesně! Ten s vápnem nečekal esíčko, tady nečekal, že pojede na louku. Ale SŽ předpokládám bude rozdávat prémie a to od nejvyšších míst. 😝
Souhlasím, že to kolejiště takhle vypadat nemělo… ale v tomhle případě strojvedoucí měl na předvěsti výstrahu, na hlavním návěstidle 40 a výstrahu, a prostě podle toho opravdu nejednal. Za návěstidlo vjel dle ZZ DI 60 km/h, ještě na výhybkách 59-58 km/h, a teprve potom se pokoušel začít brzdit.
A je někde dokázáno, že těch 58-58 km/h, mělo na MU vliv, t.j., že při dodržení rychlosti by včas a bezpečně zastavil?
zkuste si takhle argumentovat při nehodě na silnici 🙂
A zase srovnáváté rozdílné věci. 😉
Jistě. Na silnici se rychlost překračuje výhradně záměrně zatímco na železnici je to chyba systému!
Ano, konstatoval to ve svém znaleckém posudku soudní znalec.
Jenom nějaký posudek, místo reálného pokusu, měl by být ten posudek něčím reálným podložen.
Říkám dokázáno, ne jen tvrzeno v teoretickém posudku.
Máte pravdu, Dominiku, měl jet těch 60 pořád a trefil by tranzistora nárazníky na nárazníky ještě za výměnou od Domažlic.
Já nic takového neřekl, je průser, že nedodržel rychlost, ale vzhledem k vzdálenostem bych spíš řekl, že za MU mohla spíš zarostlost kolejí, protože by jinak nejspíš v pohodě zabrzdil.
To nepochybně, ovšem pokud by na vjezdu dodržel oněch návěstěných 40 km/h, tak by šance na zastavení byla mnohem větší a i střetová rychlost s protijedoucím byla objektivně menší a adekvátně i následky.
Já u toho s vápnem vidím větší vinu. Pokud dostane jiné TTP než minule tak má chtít pilota. A nemá přiznávat, že neviděl „očekávej 30“ protože nekouká na trať.
Zkus se svézt někdy na mašině třeba za tmy . Třeba za mlhy nebo na dvojkolejné trati když proti jede vlak a člověk musí zhasnout reflektor, jaké návěstí jsou vidět. Žádné. Vím že se to netýkalo toho vápence, ale strojvedoucí nemůže pořád koukat jenom na trať a při větší rychlosti jenom při přepínání vysílačky ujedu několik stovek metrů.
Ideální podmínky nejsou pokaždé jako jsou na simulátoru u PC.
U toho Vápna měl konečně někdo odvahu říct, že zde chyboval systém, že v systému TTP, zpravování o změnách, atd… je něco hodně špatně.
A byl to ještě soudce a ne DI. Pokud vím dobře.
Jo bordel to je a doufám že vyšší instance potvrdí původní rozhodnutí o nevině strojvedoucího.
Nicméně kdyby to strojvedoucí občas odmítali, chtěli piloty. Zastavili protože si potřebují přečíst papíry, možná by k tomu nedošlo.
Bylo by dobré si tu závěrečnou zprávu přečíst.
Velice produktivní návrh, zpráva je zpracovaná velmi pečlivě, rozbor jízdy i rychlostí v jednotlivých fázích po vteřinách.
To patrně všichni „vidíme“, jenže ta kolej byla zarostlá v celé délce a ranní vlak 15245 z Domažlic na té koleji zastavil bez problému … přesněji řečeno, zastavovalo se tam každý den … tím spíše – pokud tu zprávu DI čtete pečlivě, tak je v ní uvedeno, že strojvedoucí jel s vlakem 15740 z Klatov do Domažlic (v Kdyni po koleji číslo 1), z Domažlic do Klatov s vlakem 15745 (v Kdyni po zarostlé koleji číslo 2), přičemž bez „problému“ zastavil (na kolej číslo 2 musel (měl) vjet rychlostí 40. Škoda, že se DI nezabývala (nebo ve zprávě neuvedla, jak… Číst vice »
Bohužel přes výhybky do odbočky 40 km/h nejel. Zaznamenáno na rychloměru. Což je problém.
Kdo neseče ten jede. 😀
Kdo na to kdy neslapal, ze jo. Takovej vtipnej comment, a tak nepopularni 😆 Pritom o jedny splaseny kamna min, vsichni nazivu, posekano uklizeno, samy dobry zpravy 👍
Pár nejasností: – soud probíhá bez této zprávy z DU, čili k čemu taková zpráva ve finále je? – pískování dle strojvedoucího z 810 i 742 prý bylo použito, viz soudní stání – překročení rychlosti u vjezdového návěstidla, OK, ale pokud nebylo u hrotu první výhybky, pak to na MU nemělo vliv – pokud HV nebrzdí nebo hrozí nebezpečí střetu, musí strojvedoucí použít VŠECHNY dostupné prostředky k zastavení, mj i třeba ruční brzdu. Podrženo sečteno, ten Drápalík z DI si asi nevidí moc do úst, když tohle po tak dlouhé době vypotí. Pokud tento spis nebude u soudního stání, pak… Číst vice »
Jasný, když sem ve smyku, tak budu brzdit ještě větším účinkem. Stejně jako když budu ve skluzu, tak ještě přidám „plyn“, ne?
A to řekl kdo a zjistilo se z čeho? 810 nemá diagnostiku tlaku a ani použití BP, takže zbývá jen údaj z rychloměru, ale tam by potom musela být za jízdy minimálně těch 800m čistá 0. A v momentě, kdy míjí DK, pak šel učinit vše pro zastavení vozu dle předpisů, tzn. použil i RB.
Podle předpisů jo.
Emil Triner… ale to je úplně jiná disciplína: Lapání much bočním okýnkem.
nepodeziral bych DI z absolutní pitomosti…a osobně bych jim věřil víc, než strojvedoucímu, který se asi zuby nehty brání další životní katastrofě a tím je odnětí svobody…
ať pochybil jakkoliv, už je potrestán dost…
Viz výpověď strojvedoucího z 742 a další výpovědi o použití pískování. Nakonec na to se stačí podívat i na koleje, kde by byl drcený prach.
Opakuji, výpovědi se neshodují s vypoceným textem z DI.
Dále viz můj první příspěvek.
Není důvod DI nevěřit, ovšem to co píší, nedává smysl. Je mi líto…
Upřímně? DI zklamala. Velmi zklamala. Na zarostlou kolej se normálně nejezdilo a proto se SŽ na ošetření doslova vybodla. Nikde jsem se nedočetl, že by byl strojvedoucí na tento vjezd předem upozorněn rozkazem a případně návěštěnou VÝRAZNĚ sníženou rychlostí (při obsluze vleček se takto zarostlá kolej občas pojíždí rychlostí okolo 15 – 25km/ ) a to na mne působí snahou o bagatelizování vlivu (ne)působení SŽ. Kolik na údržbu této trati vykázala prostředků? Na jaké práce? Hodiny, materiál? Po přečtení tabulek s výkazy údržby nepoužívaných tratí by bylo super, pokud by po tom DI šla hlouběji. Toto doporučení je opravdu leda… Číst vice »
Četl jste tu zprávu pečlivě … na zarostlou kolej se PRAVIDELNĚ jezdilo, dokonce „viník“ nehody na ní týž den vjížděl s vlakem 17545 od Domažlic zhruba o 80 minut dříve a bezpečně zastavil před návěstí …
Zkusil jsem si dohledat fotky té nehody, zejména té zarostlé koleje po projetí vlaku. A ty hlavy kolejnic fakt nevypadají, že by písek použil.
Ta zarostlá kolej je samozřejmě špatně, ale 301 m smykem bez pokusu o odbrzdění a opětovné zabrždění s využitím písku, aby došlo k opětovnému roztočení kol…
Neříkejte mi, že ten smyk nepoznal.
Ono v takové situaci…fíra zazmatil, ale kdo by bez výcviku na trenažeru s chladnou hlavou ručně nahradil chybějící ABS ve výbavě vozidla? Je mi ho líto.
Mi je to jasné, že zazmatkoval…
Proto by mne zajímalo, jestli je něco takového součástí výcviku – jakási „škola smyku“?
Myslím si, že by to součástí mělo být a pomohlo by to.
Škola smyku není. Fíra se neklouže každý den. Ale když už k tomu nečekaně dojde, (zvláště na místě, kde mu to ještě nikdy nestalo) tak údiv a překvapení přivodí velmi intenzivní zážitkový adrenalin, na který se už do smrti nezapomene. To je víc, než všechny simulátory na světě.
Právě to je ten problém. IMHO by měli všechny strojvedoucí, kteří jezdí na takových lehkých vozidlech, tady toto absolvovat. Prostě „pomydlit“ kolej, vzít tam nějakou 810 před vyřazením (aby nevadilo případné obutí) a jet se klouzat a učit se, jak řešit takové situace. Teoretické řešení takových situací je fajn, ale měli by si to vyzkoušet i v praxi.
*všichni strojvedoucí samozřejmě 🙂
Ten písek na kolejích byl, nebo ne?
Byl / nebyl … ze zprávy ovšem vyplývá pouze to, že byla vyzkoušena průchodnost obou potrubí pískovacího zařízení, dále že písek byl suchý, ale postrádám informaci „pískovací zařízení bylo vyzkoušeno“ a vykazovalo správnou činnost …
Čili strojvedoucí mohl „pískovat“ obsluhou tlačítka pískování, ale pískovací zařízení ve skutečností nepískovalo, byť písek byl suchý a pískovací hadice byly průchodné …
vizuálně nebyl, dle znaleckého posudku byla nalezena pouze prachová frakce křemene. Dále text ZZ
Dle zprávy nebyl a bylo to kvalifikováno jako velká chyba.
DI není orgánem v trestním řízení. Je to odborný orgán, který na základě svých šetření vydává své stanovisko k událostem a navrhuje z odborného hlediska opatření. I ve vztahu k provozovateli drah nemá kompetence cokoliv nařídit či zakázat. Pro soud má její stanovisko dokonce menší váhu, než vyjádření soudního znalce. Každopádně z šetření vyplývá jak se událost stala a věrohodně vysvětlila souběh tří spolupříčin nehody. Provozovatelé rozhodně výsledky šetření berou vážně a jejími doporučeními se řídí. Nejhorší je rutina. Já takto před čtyřiceti lety nedobrzdil s motorem a tak jsem projel zastávku. Čvrt roku bez prémií a na dílně jsem… Číst vice »
Tak to jste měl zlého náčelníka majícího dost lidí do provozu a plný „céčkový“ grafikon …
Jinde se dávala odměna tří měsíce „na céčku“ za projetí klacku …
Holt jiný kraj jiný mrav a milostivý náčelník / provozní náměstek / vedoucí provozu …
Ano, fíra jel rutinně a nepočítal s tím, že se bude křižovat s měřícím vlakem mimo pravidelný grafikon. Předpokládal, že pojede po přímé a v pohodě k peronu dobrzdí. Jenomže ho to hodilo do odbočky na kolej, která neměla adhezi na to, aby na ní zabrzdil. Jeho velký průšvih je v tom, že kdyby podle expertů nepřekročil dovolenou rychlost, nedošlo by ke srážce.
Zde by tedy bylo zajímavé se jej výslovně zeptat, jakou návěst vlastně vnímal. Jestli projel okolo předvěsti, kde svítila kmitající žlutá „očekávejte 40“ a následně vjezdového návěstidla se dvěma žlutými „40 a výstraha“, jak můžu po tomto dvojím varování předpokládat, že pojedu do přímé? Že by tak silná sugesce a dlouholetá zkušenost přehlušila vnímání reálných a velmi pregnantních návěstí?
Rádio Jerevan… Ano, ALE: na výhybce 58kmh, pískování 810 nebylo… ale jinak to docela sedí 🙂
Při řešení problému se nepříměřeně soustředil na jednu „větev“ problému (nebrzdí? zkusit ruční…) přitom opoměl jinou větev (zkusit podsypat…). Přitom odlišit smyk od nefunkční brzdy by mělo být triviální (zvuk, rychloměr…)