Cestující rozdělujeme na dva typy. Autoři nového designu českých nádraží vysvětlují změny písma i piktogramů

Nové písmo má připomínat romantiku železnice, změnil se i odstín tradiční modré.
„Orientační systém na nádražích už prostě neodpovídal době,“ vysvětlují autoři nového grafického manuálu Správy železnic. Jejich design se postupně objeví na orientačních a informačních cedulích na všech nově projektovaných či rekonstruovaných stanicích. Na ukázky se můžete podívat v galerii na konci článku.
„Nový design zavádíme postupně, je primárně vázaný na investice. Tedy tam, kde se nádraží rekonstruuje, osazují se orientační prvky již v novém provedení,“ popsala pro Zdopravy.cz mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.
Cestující je už mohou vidět na zrekonstruovaném nástupišti nádraží Brno-Královo Pole, od srpna budou k vidění i na novém nádraží Praha – Bubny a na zastávce Výstaviště.
„V blízké době se objeví například na zastávce Srbsko nebo ve stanici Jihlava-město,“ doplňuje Friebová.
Za vypracováním nové verze grafického manuálu stojí Studio Marvil. Deník Zdopravy.cz se v rozhovoru s autory Olgou Hesounovou a Petrem Lozanem ptal na podrobnosti změn, které se postupně dotknou milionů cestujících v Česku.
Mohli byste nový manuál čtenářům obecně představit?
Grafický manuál orientačního a informačního systému Správy železnic na 260 stranách popisuje označování železničních stanic, návrh systému a tvorbu orientačních tabulí, vzhled dalšího značení, architektonické řešení nosičů i aktualizovanou podobu informačních tabulí.
Nový systém přináší hodně změn, ale ty nejzásadnější jsou dvě. Navigace cestujících je nově organizovaná pro dva typy cestujících – odjíždějící a přijíždějící. Každý z nich sleduje jiný primární cíl. Odjíždějící a přestupující cestující navádíme k nástupní hraně, zatímco přijíždějící mají výrazně vyznačený Exit s navazující dopravou a místními cíli.
Druhou důležitou změnou je nové systémové provedení nosičů navrženími ateliérem dh architekti. Vytvořili funkční, minimalistické a flexibilní provedení samotných nosičů orientačního systému.
V čem se odlišuje od dosud používaného, jaké jsou podle vás jeho největší výhody?
S výjimkou použití modré jako hlavní barvy (ale i její odstín se změnil), se nový navigační systém vizuálně odlišuje úplně ve všem: nové písmo Styrene pro označení budov a orientační tabule, nové piktogramy a nové principy navigace k cílům uvnitř a vně stanice.
Už není potřeba mít pro každou informaci samostatný nosič jako dříve – například na nástupištích je jedna přehledná cedule s názvem i směry. Současně jsme prověřovali pravidla předchozího manuálu a osvědčené principy navigace jsme zachovali, navazujeme na ně nebo jsme pro danou oblast s experty ze Správy železnic hledali nová řešení. Takže i když jako celek systém vypadá úplně jinak, sami na nový systém nahlížíme jako na evoluci.
Samotný manuál je přehledněji uspořádaný, obsahuje velké množství názorných příkladů, jak má být navigace řešena. Jednoduše – je tam více názorných obrázků a schémat a méně textu. Součástí manuálu jsou nově typová řešení jednotlivých prostor – nástupiště, podchodů i odbavovací haly včetně variabilních možností označení budovy nádraží dle jeho kategorie. To by mělo usnadnit implementaci manuálu a sjednotit řešení těchto prostor ve stanicích.
Ověřovali jste si fungování návrhů i v „terénu“?
Manuál vznikal během práce na pilotních projektech, takže jsme hned v praxi testovali, jak systém funguje na konkrétních stanicích a jak s ním lze řešit různé navigační situace. Díky tomu máme ověřeno, že systém lze aplikovat na malé zastávky i velké přestupní stanice s navazující dopravou.
Zkušenosti pilotních projektů ale nepomáhaly jen při vývoji nového systému. Byly zcela zásadní i pro psaní manuálu. Při realizaci projektů jsme řešili různé situace a překážky a objevovali, na jaké důležité otázky bychom v původním vydání manuálu nenašli odpovědi. Ptali jsme se expertů ve Správě železnic a nový manuál jsme pak psali tak, aby uživatelům návrh orientačního a informačního systému co nejvíce usnadňoval práci.
Nejde přitom jenom o textový popis. V porovnání s předchozím vydáním je manuál doplněn o rozsáhlý soubor datových příloh pro návrh tabulí a dalšího značení, které jsou stejně jako manuál zveřejněny na webu Správy železnic.
Kde jste se pro práci inspirovali?
Samozřejmě jsme si dělali podrobnou rešerši navigačních systémů v okolních evropských zemích, jako je Švýcarsko, Německo, Rakousko, Belgie nebo Nizozemsko. Navigace na evropských nádražích je v těch základních principech dost podobná, protože se řídí společnou legislativou Evropské unie.
Jeden konkrétní příklad inspirace je třeba u barevného označení východu, který používá britská železnice. Pro čtenáře Zdopravy.cz stojí za zmínku určitě také IRS 10181 o informacích pro cestující na železničních stanicích.
Jsou piktogramy skutečně mezinárodní? Rozumí jim všichni?
Železniční orientační systém řeší ve všech zemích stejné potřeby a vzájemná podobnost usnadňuje cestování mezinárodním cestujícím. Proto jsme také při kreslení nové sady piktogramů ověřovali obsah piktogramů v mezinárodních normách i jejich zobrazení v dalších železničních orientačních systémech, abychom naším grafickým jazykem zobrazovali očekávané a srozumitelné symboly.
Jaká je základní filozofie vašeho návrhu, jde například o srozumitelnost, čitelnost, moderní vzhled vs. tradice?
Naším cílem od začátku bylo přehledně předat informace cestujícím. Spojit minimalistický kvalitně provedený design nosičů s co nejlépe organizovanými informacemi pro cestující. Současně spojováním informací na společné nosiče redukujeme nadbytečné tabule i tabulky v prostoru stanice. Tím podporujeme cíle, které si Správa železnic vytyčila v Manuálu pro kultivovaná nádraží.
Správa železnic investuje do moderních architektonicky velmi kvalitně řešených nádraží a ten dosavadní orientační systém už těmto standardům prostě neodpovídal. Nádraží vnímáme jako důležitý vstupní bod do města, měl by reprezentovat nejen Správu železnic, ale i celé Česko. Nádraží se postupně snad stanou tím, čím jsou ve vyspělých kulturních zemích – jakýmsi cestovním hubem, kde se člověk cítí komfortně a bezpečně.
Na jakých prvcích jste pracovali, kde všude bude vaše práce vidět?
Celý systém je přepracovaný, naše studio mělo na starosti kompletní proměnu grafiky a také logiky umísťování informací. I digitální informační systém bude mít také nové písmo a novou grafiku. Zatím jsou přednostně zpracovány projekty pro trať Praha–Kladno a některé další nové stanice. Nový manuál platí pro všechny nově projektované stavby, takže orientační systém se postupně objeví po celé síti na nových nádražích.
Jak jste přemýšleli o volbě barev a typu písma?
Písmo Styrene jsme vybrali už v roce 2017 při navrhování vizuálního stylu Správy železnic. Jeho podoba vychází z technického písma z počátku 20. století, trochu připomíná robustní nápisy na hutních odlitcích strojních součástí a nese v sobě stále odraz toho romantického věku železnice, který snad všichni milujeme. Jedná se ale o zcela nově zpracované, moderní písmo, které plní ty nejpřísnější technická a estetická kritéria.
Z pohledu orientačního systému je nejdůležitější jeho vynikající čitelnost, a to i z méně komfortních pozorovacích úhlů. Barevnost je tradičně železničně modrá, stejně jako je to jinde v Evropě a jak to bylo v předchozí verzi systému. Oproti předchozí verzi jsme ale navrhli dva nové odstíny modré, které písmu poskytují vyšší kontrast, a tedy zlepšují celkovou čitelnost.
Probíhalo v průběhu tvorby i testování v rámci focus group s veřejností?
Návrhy jsme testovali v rámci interního týmu v reálném prostředí stanic kvůli volbě velikosti písma a dobré čitelnosti piktogramů. Na již zmíněných pilotních projektech jsme pak měli možnost ověřit logiku návrhu, tedy uspořádání a umisťování informací přímo v konkrétních stanicích. Na pravidelných setkáních pracovní skupiny jsme vývoj systému i dílčích prvků řešili s přibližně třicetičlenným týmem ze Správy železnic, který byl ohledně odborných specializací i názorů velmi rozmanitý a poskytoval širokou a užitečnou zpětnou vazbu včetně zkušeností od cestujících a z implementace předchozí verze manuálu.
Jaké máte zatím na výsledek ohlasy, dojde například zpětně k nějakým úpravám?
Nový manuál je v platnosti od prvního dubna. Reakce máme jen z okruhu zainteresovaných profesionálů ze Správy železnic, projektantů nebo zástupců místních samospráv a manuál je přijímán velmi dobře.
Cestující si budou muset ještě chvíli počkat, první kompletně dokončené stanice budou Praha-Bubny a Praha-Výstaviště. Nový orientační systém bude implementován na celé trati na letiště. Záleží na průběhu jednotlivých staveb. V dohledné době by měly být zprovozněny i první nástupiště na Masarykově nádraží. V Brně-Králově Poli je teď čerstvě dokončeno jedno z nástupišť. Na zpětnou vazbu jsme připraveni, počítáme s tím, že se při další aktualizaci bude manuál rozšiřovat o další kapitoly.