Cestující rozdělujeme na dva typy. Autoři nového designu českých nádraží vysvětlují změny písma i piktogramů
Nový orientační a informační systém Správy železnic. Zdroj: Studio Marvil

Nové písmo má připomínat romantiku železnice, změnil se i odstín tradiční modré.
Nejvíc mě irituje nápis v angličtině EXIT a už se ani neobtěžují to napsat v češtině. Za německý okupace byly alespoň nápisy v němčině a češtíně. Teď už se s češtinou nepočítá.
No!
Škoda že při zadání manuálu a výroby grafiky piktogramů SŽ jaksi zapomněla, že po projektantech, kteří navrhují i orientační systém, chce standardně výstupy v .dgn nebo .dwg formátech (Microstation nebo Autocad) a přitom nechala připravit grafiku (piktogramy) pouze ve formátu .swg, které tyto SW neumí načíst. Projektant si s tím samozřejmě dokáže poradit, ale stojí to čas a ve finále pak peníze (vícenáklady), které zaplatí SŽ každé projekční firmě, která orientační systém bude navrhovat.
Grafické podklady se připravují zpravidla v InDesignu a vyžadují výstup do tiskového PDF podle polygrafické normy, takže orientační systém se v DWG neodevzdává.
Piktogramy jsou k dispozici v PDF, takže čistě pro použití ve výkresové dokumentaci není problém s jejich načtením do AutoCAD.
Zase takové blechy, to snad není pravda. A přitom tolik volného místa kolem. Proč? Zhruba každý pátý člověk je krátkozraký.
zhruba 10 z 10 krátkozrakých nosí brýle nebo čočky
Velikost písma se ověřovala v praxi přímo pro určené čtecí vzdálenosti. Je dostatečná.
Když jsem si prohlížel ty návrhy, měl bych pár postřehů (dotazů) k dopilování: – proč je na jedné z cedulí vedle piktogramů napsáno Praha hlavní nádraží a hned pod tím ÚAN Florenc, přesněji hl. n. je rozepsané, ale ústřední autobusové nádraží je uvedeno zkratkou? Přijde mi to jako poněkud nekonzistentní přístup. – napsat na samostatnou ceduli Olomouc hlavní nádraží vše stejně velké a na jednom řádku je nejen hůře čitelné kvůli velké délce (navíc skutečný název města se v tom trochu ztrácí), ale pro neznalého hlavně matoucí, protože si myslí, že to celé je název města, do kterého právě přijel.… Číst vice »
Na cedulích není název města, ale název stanice. Právě proto je důležité odlišit situace, kde je ve stejném městě více zastávek, a právě dodatek typu „hlavní nádraží“ je pro rozlišení klíčový.
A název stanice (nádraží) obsahuje název města. Nebo z čeho je to podle vás vzniklo?
Já jsem nenapsal, že tam to hlavní nádraží nemá být napsané. Naopak tam má být přesně kvůli tomu rozlišení, jak píšete. Ale má to být vizuálně odlišně – proto jsem tam dal pro porovnání i ten odkaz na fotku se současným vizuálem, který v Olomoci stále ještě najdete.
Dobrý clickbait, čekal jsem nějaké drastické rozdělení cestujících dle inteligence nebo pohybových schopností…
Něco jako:
„Dědeček byl toho večera nějak spartánsky naložen. Čekal jsem, že navrhne, abychom slabší členy společnosti před nastoupením cesty pobili. Podotkl jsem něco takového a zdálo se, že dědeček o tom uvažuje, ale pak to zamítl. Snad si nebyl jist, do které kategorie by se dostal.“
Díky za kapitolu 5.4.1 o spojovníku a pomlčce, doufám že se tím budou při tvorbě cedulí řídit a nebudou zase vznikat různé paskvily.
Ehm, mám podezření, že ti lidé, kteří nastupují, a ti lidé, kteří vystupují, jsou pořád ten samý typ cestujících.
Bylo by fajn ještě oproti číslu koleje zmenšit označení sektorů. Současný stav, kdy je stejně velkými písmeny 2D, či ještě hůř 3D D2, je dost matoucí.
Patlat všechno dohromady je právě součást toho moderního stylu.
Jsem zvědavý, jak to bude vypadat v praxi. I když autoři jej už nějak vyzkoušeli, měl by být nový systém hlavně intuitivní.
Jediné, co mi zatím takhle od pohledu vadí, je ve fontu snadná záměna malého A za malé O a velkého měkkého I za malé L.
Lidi nečtou po písmenech, ale po slabikách a slovech v rámci kontextu. Tohle je úplně hnidopišský problém.
Každý špatně čitelný znak celkovou čitelnost zhoršuje pochopitelně.
Pro našince asi v pořádku, ale pro cizince, kteří každé město neznají, to může být problém. Když jsem cestoval po Německu, nemohl jsem si splést malé A a O, takže jsem to pak přečetl a napsal správně.
Musím přiznat, že když jsem se na nádraží v Českých Budějovicích poprvé setkal s číslováním kolejí, místo nástupišť, tak mě to docela vykolejilo. Ale člověk si zvykne. Teď mi jen trochu vadí, že je to všude jinak. Tak se snad dožiji toho, že to bude jednou všude stejně.
toho se nedožije nikdo neboť za 7 let zas bude zastaralý tento systém, který bude zhruba na 30% sítě a bude nutné ho vylepšit ještě menšími fonty
předchozí manuál orientačního systému je roku 2018
Jojo, mám stejnou zkušenost z Pardubic. Byla jsem tam poprvé po několika letech a taky mě to na moment dost vykolejilo. Na druhou stranu, přijet na neznámé nádraží, kde by bylo číslování takto logické, asi bych byla spíš vděčná.
Nevýhoda je, že když přestupujete, tak z údajů ve vyhledávači teď nepoznáte, jestli to máte na stejném nástupišti,, nebo musíte předbíhat jinam. Což může být dost rozhodující údaj vypovídající o použitelnosti návaznosti.
Vy věříte údaji ve vyhledávači?
Když ani v té stanici samotné nevědí tři minuty před příjezdem vlaku na kterou kolej to ve skutečnosti přijede.
Už aby to bylo všude a zvláště v Praze
V Benešově taky přešli na číslování kolejí. Nic proti tomu, je to přesnější navigace, ale už nepřeprogramovali tabule, které ukazují pátou kolej na třetím nástupišti jako -/5 namísto dřívějšího 3/5. Hlavák si podle mě ty nástupiště ještě dlouho udrží, takovou revoluci neudělá nikdo. A to už skoro nikde pro cestující nejsou číslované koleje po nádražácku (1 a 2 průjezdné a okolo na jednu stranu sucdé a na druhou liché). Obávám se, že do 10 let zase bude potřeba nějakému grafickému studiu dát vydělat a objeví se nový manuál dřív, než tento bude aplikovaný na většině nádraží. Je docela zajímavé, že… Číst vice »
V Brně byly desítky let koleje číslované od budovy, nedávno to změnili, aby to bylo napřeskáčku. Taky se teď běžně jezdí z koleje 701, ale tolik kolejí rola zdaleka nemá.
Ano, důsledné „nádražácké“ – tedy dopravní číslování kolejí pro cestující zavedla SŽ v Brně teprve v roce 2019.
Někteří by se měli zastavit a rovnou říct, nesnáším to, protože je to změna. Však to mezi veřejností i v diskuzích vidíme často.
Za mě osobně, mohl nový informační systém vzniknout o pár let dříve, protože by zasáhl i řadu významných stavebních a rekonstrukčních prací po celé republice. Protože Správa železnic do rekonstrukcí a přestaveb stanic docela šlape, za pár let tenhle nový vzor budete potkávat při cestování poměrně běžně. Byť je pravdou, že staré cedule tu s námi mohou bát na některých místech klidně ještě další dvě dekády. Za mě je to fajn a vypadá to dobře 🙂
Nebylo by tedy lepší ten nynější styl úplně vynechat a nasadit rovnou ten příští, který vynaleznou za 10 let?
Mně se to líbí. Působí to čistě, moderně a jsou tam důležitý informace, které na těch stávajících cedulích chybí.
Jasně, lidi budou chvilku nadávat, ale myslím, že si rychle zvyknou.
Dle nadpisu a kontextu jsem trochu čekal dělení cestujících na ty, co vidí dobře (ať už s brýlemi, nebo bez nich) a na ty ostatní (bez brýlí, se špatnými brýlemi, unavení, ospalí, ..) 🙂
Ještě přidat k tomu dělení cestujících – čekající (na osoby) a šotouši (čekající na stroje).
Lidé se dělí na dva druhy: jedni dělí lidi na dva druhy a druzí nikoliv.
To musíme neustále živit hordy příživníků, kteří mění věci, které dávno fungovaly optimálně? Nebo, jako v pražské MHD, změnili vzhled od docelá krásného k maximálnímu hnusu?
Já je živit nechci!
Ať se raději naučí truhlařinu. Chceme nový nábytek a truhláři se proště nedají sehnat.
Netroufl bych si to napsat tak příkře, aby mě redakce nezablokovala, ale napsal jste v podstatě to, co si myslím i já: staré pořekadlo praví, že co funguje, do toho lépe nevrtat. Ale asi bylo potřeba přihrát zase jednou nějakou tu korunku ze státních (= našich) peněz nějakým kamarádům. A Markovi Binkovi splnili jeho sen o změně číslování kolejí na jejich pořadí od budovy místo dosavadního „služebního“, kterému ale asi většina cestujících skutečně příliš nerozumí, takže striktní kritika této změny by na příliš pevných základech nestála: půjde jen o zvyk, leckde jinde v Evropě to tak ostatně funguje.také.
A fungovaly optimálně? Dosavadní orientační systém je často každý pes jiná ves a je navržený podle pravidel, které už dnes nedávají smysl – třeba rozdělovat cedule na samostatné části aby byly výrobně jednodušší, nebo směrovníky které nepočítají s tím, že uživatel má u sebe telefon s internetem a že se tím změnily váhy důležitosti jednotlivých informací.
Estetika je druhá věc, ale ta je zpravidla subjektivní. Nefunkční systém někdo může hodnot jako krásný a naopak funkční za hnusný – a naopak.
Pominu, že nemám žádný „telefon s internetem“, protože jej v podstatě k ničemu nepotřebuji, ale jdu-li na vlak, většinou bych stejně neměl čas na to, abych se zastavil a hledal v MT cokoli na Internetu: příslušné potřebné informace potřebuji zkrátka mít přehledně před sebou, abych se nemusel ničím zdržovat. A myslím, že podobně k používání železnice přistupuje naprostá většina cestujících, minimálně všichni ti, kteří neberou Internet za všemocnou (a všespásnou) modlu, která má za ně i myslet.
Já myslím, že někteří lidé (mrk) by měli být rádi, že existuje zařízení, které za ně má myslet
Já jim to i přeji, ale ať mi nikdo nevnucuje, že já to tak mám či dokonce musím mít také: děkuji, ale to nechci.
No a presne tak ten starý informačný systém vôbec nefungoval. Jedna informácia na jednej tabuli, druhá na druhej, tretia vôbec. To už ten nový to plní lepšie.
Takže tou všemocnou a všespásnou modlou, která má za vás myslet, jsou pro vás plechové cedule na nádražích?
Co se týče vizuálního stylu informačních navigací v metru, docela krásný a optimální byl podle vás který? Mně se třeba docela líbil ten z poloviny 80. let, ke kterému se teď částečně vracejí.
Zkuste si třeba v tom starém plánu metra zjistit zvláště na béčku, která z těch stanic je bezbariérová. Bílý složitý symbol v žlutém… to bylo téměř nemožné poznat. Přijdete po schodech do stanice a první co, tak vidíte čísla kolejí, což je ten nejméně důležitý údaj, o kterém do dneška nevím účel. Jen jedna varianta plánu. A tohle bylo to optimální řešení?
Ten manuál je propracovaný, přehledný a ve výsledku krásný. O to tragičtější je práce Side2 pro Prahu resp. Ropid. Jejich „Praha pohřební“ s jedinou povolenou černou, neschopnost vyvinout nosiče, neschopnost absorbovat připomínky uživatele (DPP), neschopnost předat grafiku… prostě kontrast den a noc.
Jo to máte pravdu, Čitelná Praha je jeden velkej průser. Očekávání byla velká, no akosi…
Za pár let si na to zvykneme. Je pravda, že v zahraničí spíš sleduji piktogramy, než texty.
„Už není potřeba mít pro každou informaci samostatný nosič jako dříve – například na nástupištích je jedna přehledná cedule s názvem i směry.“ Na úvodním obrázku je pak jedna velká cedule, pod kterou jsou malé cedulky označujcí jednotlivé nástupní hrany. Přitom cedulky týkajcí se tohoto nástupiště jsou o dost menší než cedule, označijcí ostatní nástupiště. To mi nepřijde jako správné řešení. Rovněž některé piktogramy nejsou pžíliš čitelné a u jinýych zcela netuším co znamenají (například první tři piktogramy na šestém řádku přiloženého archu – všechny mají zřejmě co dělat s úschovou zavazadel, ale upřímě, co přesně, a jaký je mezi… Číst vice »
Píšu tady o čitelnsti a sám napíšu věci jako „pžíliš“ – všem se omlouvám.
Překlep v diskuzi lze pochopit snáz, než když občas najdu překlep na ohromné nádražní tabuli. Nebo když jejich výrobce zachází se spojovníky, pomlčkami a mezerami naprosto nahodile.
Toto téma by mohlo být v manuálu také, výslovně a se vzory, uvedeno, aby to zas nebylo řešeno individuálně podle „nejlepšího vědomí“ nějakého tvůrce.
Oztnačení nástupní hrany se periodicky opakuje, takže se nečte z tak velké vzdálenosti jako cedule nad schodištěm, která označuje exit a cestu na další koleje pro přestupující.
Různé nosiče jako Náchod, Východ, Příchod (a záchod)
Proč je písmo názvů ulic u toho označení exitu tak mnavé?
Budou ty cedule pravidelně mejt, aby časem šedé písmo na černém pozadí bylo čitelné?
Kontrastní písmo je přece dnes už nemoderní.
Řekl bych, že se úplně zapomíná na třetí typ lidí, totiž ty, kteří na nádraží čekají na něčí příjezd. V téhle roli jsem byl před časem na pražském Hlaváku, přišel jsem od Žižkova, k panelu s příjezdy jsem musel projít úplně celé nádraží a nakonec mi to nebylo k ničemu, protože na celém nádraží vlastně není místo, kterým musí určitě projít přijedší cestující, abyste tam na něj mohli čekat. Docela mě to překvapilo, nějak mám z filmů zafixované nejrůznější vítací situace a ono to nejde. Aspoň ne na tom Hlaváku.
Pokud byste na hlaváku chtěl vytvořit místo, kterým zaručeně projde každý cestujcí, byl by to zaručeně úzký bod, který si takto velké nádraží jednoduše nemůže dovolit, má-li být zajištěn plynulý provoz.
Souhlasím. Navíc Hlavní nádraží v Praze je pro Prahou nepolíbeného cestujícího docela chaos kvůli tomu rozdělování na Sever (S) a Jih (J). Než jsem pochopila, že nádraží má nějaký sever a jih, tak jsem poslala foto označení nástupiště do GPT, který mi teprve vysvětlil, co že je to to „S“ v označení nástupiště.
Jsem moc ráda, že vždycky, když přijedu brzy po ránu hladová na hlavní nádraží v Praze, že si můžu koupit boty, podprsenku, parfém nebo diamantový nahrdelník, ale snídani, aby si člověk balil doma do pytlíku.
No tak zase nebudeme to dramatizovat.
Zrovna jídlo je na hlaváku otevřeno nejdéle, ať už jde o Bread&Co, Pont nebo některý Relay.
Albert i Billa otevírají v 6, Pont v 5.30. Žádný z jiných obchodů takto brzy neotevírá.
Mně tam chybí luxusní butiky 😊
Ono jde spíše o to, že za to jídlo tam zaplatíte skoro tolik jako za zmíněný diamantový náhrdelník – a Billa tohle neřeší, protože tam třeba hemenex k snídani nedostanete a dát si salám nebo vlašák se dvěma houskami na lavičce někde v „šervůdu“, to jako lákavá snídaně zrovna všem asi nevyhovuje. A i „Pont“ je spíše na nákup občerstvení do vlaku s sebou. Zoufale tam zkrátka chybí něco jako „mlíčňák“ se stolky i „na stojáka“ (nejen k sezení) a hlavně sortimentem za přijatelné ceny = něco aspoň jako jsou nádražní bufety s kávou v Itálii, ale vlastně třeba i… Číst vice »
Teď se tam mají otevírat Libeřské lahůdky, tak třeba tam?
To už je trochu lepší, ale jejich obchody v Praze také slouží spíše k nákupu lahůdek na odnos než ke konzumaci na místě, pro niž tam mívají jen malý prostor. Ale jako místo pro jejich „kšefty“ je hlavní nádraží určitě výborný tah – může tam být docela i dobrá „aranybánya“. Budiž jim přáno – nejsou sice z nejlevnějších, ale kvalita u nich cenám rozhodně odpovídá.
Skaldba obchodů na hlavním nádraží mi přijde jako velmi rozumná. Opravdu mi tam chybí jen skutečně dobrá káva, a více veřejných toalet. Zbourání těch zelených v bočních tunelech považuji za velmi chybný krok.
Zbourání WC toalet bylo asi nevyhnutelné.
Já jsem také rád, že u severního tubusu vznikl Albert, ale ty toalety mi tam také chybí. Přitom byly na poměry železnice čisté a udržované.
Co byste chtěla na Hlavním nádraží v Praze snídat? Mimochodem v 5:30 jei v 6:00 jsou obchody s kabelkami a botami zavřené. První v 5:30 otevírá obchod se svačinami Pont. Od 6 Billa a Albert.
Vedle menších obchodů tam jsou i Albert, Billa a na druhé straně Lidl.
Chaos v tom, že je ta informace bezpředmětná? Nic ve zlém, ale v podstatě vás S nebo J nemusí zajímat, tím spíše, že jdete většinou prostředním tunelem a tam si vyberete ceduli s cílovou destinací či číslem vlaku. Jestli je to na Jih či Sever vás nezajímá, páč tam není žádná bariéra a reálně jsou ty výstupy od sebe asi tak 20 metrů
Pro tyhle účely mají piktogram místa setkání, to je ten puntík na který ukazují čtyři šipky. Pak už záleží na návrhu nádraží, jestli takové místo určí a doplní naváděcí symboly a taky na samotných cestujících, jestli se naučí takové místa využívat.
A jak byste chtel takove misto prakticky zaridit, kdyz je tam konecne i ten vystup na Zizkov?
Neni logictejsi, ze se spolu domluvite, kde se sejdete tak, jak vam to vyhovuje – ja si treba vybavuju lidi cekajici primo na nastupisti.
Jak dlouho před příjezdem vlaku se číslo toho nástupiště dozvím? (Vztaženo speciálně na Správu železnic a pražské hlavní nádraží.)
Krátce.
často se ho nedozvíte vůbec
Domluvit se dá ledacos, my jsme se domluvili „budu čekat na nádraží“ a to bylo zjevně nedostatečné. On je i docela problém najít na tom Hlaváku místo, pokud možno s jedním vchodem, které se dá snadno nalézt. S tím místem setkání je to hezkej nápad, ale muselo by to být na všech větších nádražích a značeno důsledně víceméně odevšad. A čekat na nástupišti? Ono to má víc východů, vlaky, které tam končí, nejsou na tablu vůbec uvedeny a když jsem tam dorazil, tak tam stálo cosi jiného, takže jsem raději šel čekat jinam…
Domluvit se na setkání na největším českém nádraží způsobem „budu čekat na nádraží“ a neúspěšnost ještě to presentovat, jako problém SŽ…
Chyba byla na vaší straně, takto si můžete domlouvat setkání na nádraží v Číčenicích, ale ne určitě ne v Praze na hlavním, tam to bylo zjevně nedostatečně specifikované. 🙂
Pokud někdo běžně nejezdí vlakem a N.B. ani běžně nepoužívá pražské hlavní nádraží, tak skutečně může být překvapen, že tam není jediný podchod s přístupem na peróny, ale hned tři: kolik je v ČR takových (i velkých) nádraží, kde jsou přístupy na perony z více než dvou komunikací? Mě napadají Pardubice, Olomouc, Ostrava-Svinov a České Budějovice, ale snad kromě Svinova, kde je to množná komplikovanější by se jinde lidé v halách po chvíli chození asi i potkat dokázali.
Já mám nejčastěji místo setkání před Tigerem… nejjednodušší.
Toto docela dobře řeší mobilní aplikace nebo webové tabule SŽ. Zase si řekněme, že procento čekajících je fakt zanedbatelné oproti cestujícím.
Já naopak nechápu, proč má SŽ na hlaváku potřebu hlásit zpoždění vlaků, které zde končí. Řadu podstatnějších informací vypustili, ale +10 min u Valašského expresu hlásí opakovaně ve dvou jazycích.
Které informace vypustili?
https://provoz.spravazeleznic.cz/tabule/Pages/StationTable.aspx?Key=3444&Arr=1
Tohle za mě konečně dorovnává, či snad převyšuje orientační systém Českých drah pro nádraží ještě od Najbrta.
Dotaz/ výtka redakci:
Jak je možné, že dva články v jednom měsíci na stejné téma (ten dnešní – Nevyhoštěný a ten z 3.5.2025 – Očadlý) mají různé tagy? Pokud si na ně čtenář klikne, tak se mu tyto dva články na stejné téma nemají šanci zobrazit společně.
Paradoxně to vyplavalo u článků na téma orienační systém…
Bylo by záhodno se inspirovat článkem, ukončit chaos a zavést pro přidělování tagů také nějaký systém.
Naprostý souhlas.
zrovna volali z redakce, že si váží vašeho cenného názoru a rádi by vám nabídli místo korektora.
Pane „kvak“, děkuji Vám za věcnou reakci. Podnětem ke kritice chaotického přístupu redakce k tagům je skutečnost, že si tím sami znehodnocují svojí práci, což je škoda. Já jsem si dnes vzpomněl, že nedávno jsem četl jiný text na nový OS a naivně jsem se domníval, že se k němu jednoduše dostanu. No nedopadlo to, musel jsem stránku po stránce jít dozadu, až jsem se na zmíněný článek ze 3.5. konečně doklikal. Někdo třeba nemusí mít čas, nebo trpělivost takto hledat a zkusí si najít informace jinde, mimo tento web. To je podobné, jako kdyby v jízdním řádu byly u… Číst vice »
Poznámka pro redakci: mohli byste se prosím zaměřit na jednotnost tagů u článků? zde máte tagy úplně jiné (až na „SŽ/Správa železnic“, než u podobného článku se stejným tématem ke Králově poli (ze 3. května). Člověk pak chce hledat a nenajde.
Pokud je pravda to, co u předchozího článku uvedl pan „Projektant“, tedy že se už nebudou dávat tabule s názvem stanice/ zastávky na začátek/konec nástupiště kolmo ke koleji ani na zhlaví/před zastávky, tak je to zhoršení služby cestujícím a čiší z toho amatérská snaha ušetřit na nesprávném místě. To mi v takovém případě bude milejší stará cedule s jiným fontem, která tam bude.
Pro cestující na neznámé trati to je, zejména v noci, nebo při zpoždění, podstatná informace.
Velmi by to připomínalo designové pražské přístřešky, které jsou sice elegantní, ale do kterých fouká a prší.
https://zdopravy.cz/barvy-pismo-piktogramy-sz-ma-novy-vzhled-orientacnich-tabuli-pro-ceska-nadrazi-244239/?comments=1#comments
Chápu váš úhel pohledu, ale mají ty konkrétní cedule dnes ještě opodstatnění? Každý dnes nosí v kapse GPS přijímač, ve vlacích zpravidla funguje rozhlas a na druhou stranu vlaky jezdí zpravidla příliš rychle na to, aby se na přečtení cedule u trati dalo spoléhat. V noci navíc přes okna z rozsvíceného interiéru ani nebude cedule vidět.
Něco jiného bylo dřív, kdy vlaky jezdily pomaleji a ty cedule byly v podstatě jediný způsob jak cestující mohl včas zjistit kde vlastně je. Ale doba se změnila
Až usnete a probudíte se před stanicí, budete hledat mobil zatímco se vlak rozjede… budetemluvit jinak..
A když usnu, probudím se před stanicí, v okně uvidím jen odraz interiéru vozu a pak mezi odlesky na půl sekundy zahlédnu ceduli s názvem stanice a v nejideálnějším případě stihnu rozlišit první písmeno – tak to mi přesně pomůže jak?
Doba kdy se vlak za vjezdovým návěstidlem kodrcal 40 a cestující si mohl otevřít okno a dlouze se rozhlédnout kde že to je, je už dávno pryč. A už se nevrátí.
Vzhľadom k tomu, že sa pomerne rýchlo množia vlaky, z ktorých tie cedule dokáže poriadne prečítať toliko fíra, ktorý by zároveň mal minimálne teoreticky aj bez nich aspoň zhruba tušiť, kde je, mi to naopak príde ako rozumné šetrenie.
Záměr zpřehlednit orientační systém je chválihodný.
Teď jde o to, aby aplikace nového OS v terénu měla svého“strážce“, abychom za nějaký čas nebyli zase svědky regionální lidové tvořivosti, akorát s „novými hračkami“.
Chváli není nikdy dost.
Pane Honzo, stydím se až za hrob a sypu si popel na hlavu. 🙁
Zrovna já, který je na záměny I/ Y tak vysazený, jsem vyrobil takovou hrubici. Omlouvám se všem, které to zvedlo ze židle.
Stokrát opakovaná chyba se stává normou, třeba se to nakonec prosadí.
Doufám, že ne.
Teď jsem kouknul, jak jsem napsal „stydím se až za hrob a sypu si popel na hlavu“, že se to vlastně navzájem vylučuje, buď jedno, nebo druhé. 🙂
Font a provedení se mi líbí. Připadá mi takové svěží. Měl jsem možnost „vyzkoušet“ u nás v Králově Poli. Výhradu mám jen k tomu, že směrovky místo užívaného označení pro uzel MHD „Královo Pole, nádraží“ odkazují do ulice Budovcova, což asi nikomu nic neřekne. Ale to není chyba písma.
Obecně zjednodušit označování místa odkud jede vlak – takové to „nástupiště 3 / kolej 5 / sever“ A zavádět označování sektorů na nástupištích. Utrácíme miliardy za modernizace a zrychlování a pak nám pět minut pobíhající cestující s kolem po nástupišti hledaje svůj vůz.
Ano, označovat nástupiště jako S pro sever a J pro jih, je hrozný nesmysl.
Jednou jsem na pražském hlavním nádraží asistoval gentlemanovi z Indie, který minul vlak do Vídně, protože nerozklíčoval význam onoho „S“ na pragotronu. Jednak je hloupé používat označení dle světových stran, protože jak má avrage joe public vedět kterým směrem je nádraží oreintováno. A pak je ještě hloupější používat pro jednu z těch světových stran zkratku, jenž je ve světě asociována se světovou stanou přesně opačnou.
Souhlasím, ale nějaký návrh řešení máte?
Rozdělení na sektory A, B, C, …
Já už jsem si nějak zvykl. že to u nás nejde (§1) a když už je to někde náhodou vyznačeno, tak se to nepoužívá…
Ono by asi stačily dva sektory, A,B více, než dva vlaky snad ani dobrá správa k jedné hraně zaráz nepošle?
Ano, a na počest Jana Jánského se podchody budou jmenovat A, AB, B. Je to vůbec geniální nápad, protože by to písmeno také znamenalo, do kterého důležitého města tím směrem vlaky jezdí: A jako Adamov a B jako beroun.
Jakože k vám 0-?
V Brně v páteční špičce v 14:10 občas i 3 vlaky z jedné koleje. Pravda je, že elektronické tabuly s těmi reálnými soupravami moc nelícují, ten nejjižnější už není kde zobrazit.
Většinou se mi nové grafické věci líbí, ani tohle neuráží, ale ukazuje to na jednu podivuhodnost, a sice jak je ta Helvetica geniální písmo. Písmo používané opravdu všude, ale i tak dokáže vybudovat vizuální ikoničnost. Naopak se nemůžu zbavit pocitu, že hodně těch nových vizuálů (včetně tohoto) používajících nové grotesky, které jsou si podobné jak vejce vejci, jsou vlastně hrozně podobné a zaměnitelné. Jinak piktogramy jsou fajn.
Mě naopak volba tohoto písma přijde jako velmi šťastná: Jedná se o velmi snadno čitelný font, který navíc má lehký šmrnc a je byť je celkem jednoduchý, je stále rozeznatelný a originální. Dovedu si představit, dojde-li k důslednému rozšíření do celé sítě, že si jej lidé začnou s železnicí spojovat.
Je to nové, orientace jako taková bude lepší, jen si. to bude chtít zvyknout, ale co se nepovedlo, jsou piktogramy, je jich zbytečně moc, nad některými jsem přemýšlel co znamenají (nebylo to intuitivní, což by u piktogramů mělo být(a u některých prostě nevim. Asi by měli být vždy vedle cedulky s vysvětlivkouco který z pouzitYch piktogramů znamená. Těžko budu chodit po stanici s papírem co vysvětluje piktogramy.
Rad budu za kverulanta, ale nepřijde mi to nijak výjimečné a vidím tam celou řadu slabých míst. Příliš složité piktogramy, typograficky vychytané, ale uživatelsky méně přívětivé značení nástupišť a pod.
Posun dopředu to je, ale spíš ve formě rámce jako takového, ten mi přijde fajn. Kdo se piplal s piktogramy by zasloužil.
Jeden příklad za všechny – přestup na náhradní dopravu. Mrkněte se, kolik zbytečností na sobě má vlak a jak moc to snižuje u malé aplikace srozumitelnost
Piktogramy jsou kvalitní, velmi povedená práce. Je vidět naprostá profesionalita. Vlak je potřeba odlišit od tramvaje, což je těžký úkol. V konktextu přestupu to ale funguje výborně
Nechci rozjizdet flame. Mám dost nacestovano a rozlišit různé druhy dopravy jde i výrazně minimalisticteji.
Ten druhý obrázek je podivný, z čelního pohledu je exit vpravo a ze zadního pohledu směřuje na opačnou stranu.
Dobrej je ten piktogram „ZÁKAZ FETOVÁNÍ“, už se těším, až ho uvidím na každém nádraží 🙂
Mě zaujal ten zákaz jízdy na koni, nejspíš je to určené pro zastávky Praha-Velká Chuchle nebo Pardubice závodiště. Chtěl bych se zeptat, jestli tam smím vést koně za opratě, nebo ani to ne 🙂
A zákaz skaní na koni tam není, asi už se zastávkou Praha-Vyšehrad nepočítá 😉
To jste mne rozesmál, až mi vylítla voprať z nosu.
Mě se zas líbí zákaz krmení holubů. Ten jsem v zahraničí viděl několikrát, ale u nás se najde vždy několik „dobráků“, co chudákům ptáčkům sypou potravu.
Pouze platím výpalné za neposrání.
Chaotické číslování kolejí a nástupišť. V Rakousku a Německu jsou na velkých nádraží informátoři. Tady nic. Správa železnic nedostatečně informuje.
Co je chaotického na tom, že to jde prostě postupně od jedničky? Změnil bych akorát to značení sektorů, aby bylo číslo koleje výraznější (sektor menším písmem, oddělený mezerou nebo na novém řádku).
Od jedničky? Byl jste třeba nedávno v Brně na roli?
Moc pěkná práce!
Vypadá to zajímavě. Snad brzy zmizí ta hrůza z České Třebové, kdy na jednom nástupišti je nápis stanice v Helvetice a na druhém v Arialu.
Já osobně považuji za největší hrůzu Pňovany žst., kde je název stanice roztažený v malování na šířku cedule (takže asi na dvojnásobek).
Opačný případ byl krátce okolo roku 2005 ve stanici Dobřichovice (na přístřešku u budovy), kde bylo písmo tak malé, že se to z vlaku prakticky nedalo přečíst. Modrý obdélník s jakýmsi bílým pruhem 🙂 Brzy to ale vyměnili.
Dobrý je Kadaňský Rohozec:
https://mapy.com/cs/turisticka?q=kadansky%20rohozec&source=pubt&id=15699050&ds=2&gallery=1&sourcep=foto&idp=1506112&x=13.2257452&y=50.2836571&z=17
Geniální řešení 😂
Také by bylo fajn, kdyby na nádražích, kde je název stanice součástí architektonického řešení fasády (často na bočních průčelích ve směru příjezdu/odjezdu vlaku) byl tento buď překryt nebo doplněn cedulí se stejnou informací v korporátním provedení.
Oprava: Má tam být „nebyl překryt nebo doplněn cedulí“
A presne to v tom manuáli aj je napísané. Historické vyobrazenia názvu neprekrývať.
Dosavadní piktogramy i označení mi přišly lepší, asi síla zvyku. Tohle mi připomíná německý/rakouský styl, který mi moc sympatický není.
Osobně doufám, že tento systém (včetně normálního číslování nástupních hran) bude ještě platný i použitý, až se někdy (teoreticky by to mělo být už poměrně brzo) bude rekonstruovat Tišnov. V Kr. Poli se mně to líbí.
Jaký je funkční rozdíl u piktogramů (str. 7) „přeškrtnutá postava“ a “ rozpažená postava v žlutém poli“?
Ta oranžová upozorňuje na nebezpečí.
Podle manuálu znamená přeškrtnutá postava „Zákaz průchodu pro pěší“ a postava ve žlutém poli „Zákaz průchodu bez oprávnění“… 😉
Hurá, už můžu jít na nádraží.
Jsou místa kam se nesmí jít i když máš oprávnění?
Co si budeme, mě osobně nový styl písma a změny tabul vůbec nevadí. Já jsem osobně rád, za takové menší změny.