Autobusy Doprava ve městě Infrastruktura Tramvaje Trolejbusy

Obrazem: Praha už zná nový vzhled zastávek MHD, prototyp se začne zkoušet za rok

Nový vzhled pražských zastávek, oboustranná verze, vítězný návrh studia Artěl. Pramen: IPR Praha
Nový vzhled pražských zastávek, oboustranná verze, vítězný návrh studia Artěl. Pramen: IPR Praha

Pražští radní schválili výsledky soutěže o novou podobu zastávek MHD v hlavním městě. Autory vítězného návrhu jsou Michal Froněk a Jan Němeček ze studia Artěl. První prototyp nového přístřešku by se měl začít testovat příští rok v říjnu.

Po zapracování výsledků testovacího režimu autoři uzavřou licenční smlouvu na využití díla s magistrátem. Město poté vypíše výběrové řízení na dodavatele. Ve velkém se přístřešky začnou obměňovat v roce 2021, kdy městu vyprší smlouva se současným dodavatelem, kterým je firma JCDecaux. V první fázi půjde o 767 zastávek.

“Chceme moderní metropoli se vším všudy a k tomu neodmyslitelně patří na první pohled tak obyčejné, ale velmi viditelné věci, jako jsou odpadkové koše, lavičky či zastávky MHD. Na údržbu těchto věcí navíc Praha historicky vynakládá nepřiměřené peníze, a i toto hledisko vítěz soutěže dokázal zohlednit,“ uvedl radní pro oblast správy majetku Jan Chabr.

Podmínky soutěže požadovaly takový přístřešek, který je funkční, kvalitní, reprezentativní a má univerzální a nadčasový design. Porotci hodnotili i snadnou údržbu a odolnost proti vandalismu. Podle Ondřeje Boháče, ředitele Institutu plánování a rozvoje, který soutěž vypsal, se povedlo podmínky splnit. Vítězné duo autorů získalo už dříve prvenství i v designové soutěži na set lavičky, koše a stojanu na kola.

Jak bude zastávka vypadat (charakteristika IPR Praha)

Vítězný návrh porota ocenila zejména za jeho designovou čistotu, variabilitu, komfort užívání a jednoduchost sériové výroby a celkové údržby. Nové přístřešky tak mají nejen estetický přínos ale i výrazně sníží náklady na provoz a údržbu. Vítězný přístřešek je z práškovaného litého hliníku černo šedivé barvy a kromě jedné bočnice určené k reklamním účelům má všechny ostatní stěny průhledné. Uvnitř zastávky je umístěn orientační panel, který informuje o časech a datu, odjezdech, předpovědi počasí a také nese název zastávky. Zajímavým prvkem vítězného návrhu je průchozí zadní stěna zastávky. Ta podle autorů umožní snadnější přístup a pohyb uvnitř přístřešku a v jeho okolí. Tento konkrétní typ s průchozí zadní stěnou je jen jedním z celé série různých variant přístřešků, které autoři navrhli.

Líbí se vám vítězný návrh podoby pražských zastávek?
252 votes · 252 answers
zvolit

21
Diskuze

avatar
13 Komentáře
8 Reakce na komentáře
0 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
15 Autoři komentářů
Petr Trdlokpželezničář v důchoduAsdfRadek Janata Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Petr Trdlo
Host
Petr Trdlo

Co to je za paskvil ? Při větru a dešti aby stál cestující s deštníkem v této asi zastávce.

kp
Host
kp

Totálně bezcenné návrhy, vyhovující snad jenom zadavatelům reklam. Přikládám kopii mého téměř na den tři roky starého mailu na dané téma. From: @seznam.cz] Sent: Friday, December 11, 2015 7:37 PM To: info@prolepsimesto.cz Subject: Zastávkové přístřešky Dobrý den! Bohužel jsem neměl možnost vidět Vaši zastávku v reálu. Musí mi proto stačit fotografie. Tak za prvé přístřešek musí mít při orientaci podle sedícího cestujícího levou boční stranu průhlednou tak, aby sedící čekající potenciální budoucí cestující mohl vidět přijíždějící soupravu tak aby se mohl připravit k nástupu. Za druhé přístřešek musí mít potřebný odstup od kolejí / vozovky tak aby bylo možné bez… Číst vice »

Asdf
Host
Asdf

Zajímalo by mě, jak chtějí ochránit ty skla proti současnému nejnovějšímu druhu vandalismu a to leptání skla kyselinou, což se v Praze teď hodně rozmáhá.

Radek Janata
Host
Radek Janata

Zdá se mí, že autor vítězného návrhu nepochopil hlavní účel přístřešku. Ochranu před nepřízní počasí.
Těma dírama tam bude foukat a pršet.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

To je přesné: návrhy jsou horší než mnohý současný stav – a navíc (aspoň podle textu) není jednoznačně a striktně definováno, že reklamní plocha nesmí být na té straně přístřešku, ze které k němu přijíždějí vozidla: jednak aby je včas viděli čekající, jednak aby řidiči viděli, že pod přístřeškem někdo čeká (v Praze je mnoho zastávek, které lze projet, pokud na nich nikdo nikdo nečeká). Osobně mě (jako už staršímu) velmi vadí (a nejen na těch návrzích, ale i na stávajícím stavu) značný nedostatek míst k sezení zejména na frekventovanějších zastávkách (a to třeba i mimo přístřešky) a odkládacích míst… Číst vice »

raddie
Host
raddie

Nemůžu si pomoct, ale u mě vyhrává zastávka na Karlově náměstí, rok 1936 🙂

Michal
Host
Michal

A současné přístřešky se odřežou a vyhodí? Pokud nejsou zrezlé, tak mi to přijde jako krapet plýtvání.

A pokud se chce někdo zviditelňovat na soutěži o přístřešek, tak by mohl vymyslet přeci jen něco zásadně zajímavějšího – tohle je nemlich stejná nuda jako to od JCD. (Přičemž JCD to nemá narozídl od těchto borců jenom na papíře).

Martin
Host
Martin

Taky to na JCD vypadalo jako podraz, vuz jejich otevreny dopis, ale nestoural jsem v tom…

TPal.
Host
TPal.

Doufám, že zastávky budou delší než jak to vypadá na fotkách. A proč tolik té černé barvy? Kombinace s červenou by byla hezčí.

Michal
Host
Michal

Asi protože městská památková rezervace a požadavky památkářů na to, aby to moc nesvítilo a nerušilo…

Martin
Host
Martin

Vi e se mi libi 4. cena… nez tento od Olgoje Chorchoje…

Kuba
Host
Kuba

Designová čistota je sice hezká věc, ale praktický to moc neni. Tou dírou mezi bočnicí a střechou tam bude táhnout a pršet.

MHD
Host
MHD

Vítězný návrh je sice hezký ( což může být subjektivní), ale nepraktický. Proti šikmému dešti chrání cestující pouze ze zadní strany. Proti průvanu cestující take plně nechrání. Návrh 2. v pořadí je pro cestující mnohem komfortnější.

petr.r
Host
petr.r

nevím jak to funguje v praze, jestli všechny zastávky staví, opravuje a čistí reklamky, ale já bych vybral dva návrhy, jeden pro reklamku a druhý pro prahu, snad praha platí jen to co tam není reklama, jak v chudších městech. Lidi hned budou vědět o co se stará město a o co reklamka.

bkp
Host
bkp

Na pohled pěkný, ale snad se konečně dočkáme, že na vytížené zastávky patří něco kapacitnějšího, ne kukaň pro čtyři pět lidí, případně dvě ty kukaně vedle sebe.
comment image

petr.r
Host
petr.r

hlasoval jsem pro NE. Vybral bych č.2 nebo 6. Ten vítězný se mně nezdá ta střecha a to volný místo mezi sklem tam musí i pršet při větru. Nejhorší jsou na rozbití ty krajní skla bez sloupků, tam bych dal ty reklamu. Skla bych nedělal v celku, je to obtížné na výměnu a ten potisk bych dal mezi skla, třeba na tu folii, nebot když je to posprejovaný, tak se to blbě čistí. Ze střechy volnou trubku s kolenem, nějaký díry se zacpou nebot lístí na tu střechu může i dolítnout i když tam není strom.

J.L.
Host
J.L.

„hlasoval jsem pro NE. Vybral bych č.2“. Pane, č. 2 JE vítězný návrh!

123
Host
123

možno myslel číslovanie odtiaľto http://iprpraha.cz/prahamanovydesignzastavkymhd

petr.r
Host
petr.r

pane tak druhá cena..myslel jsem, že jste se díval na fotky a pochopíte, že č2 je 2 jakýhokoliv hlediska a přípon. Nevím proč nediskutujete, že ten průchod je totální blbost i když přístřešek nebude stát u trávy, tak ten průchod budou používat zloději aby ukradli něco z tašky sedícího. Ale co už, já mám asi jiný článek na monitoru než vy.

123
Host
123

variant s priechodom je jeden z mnoho variant…

petr.r
Host
petr.r

Vím, ale já bych tam nedával, kdyby tam nebyla lavečka tak ano, ale ta střecha mně vadí více jak ten průchod.