Doprava ve městě Infrastruktura Tramvaje

Obrazem: Praha ukázala novou zastávku, přístřešek se testuje na Palackého náměstí

Zastávka pražské MHD v novém designu na Palackého náměstí. Pramen: IPR Praha
Zastávka pražské MHD v novém designu na Palackého náměstí. Pramen: IPR Praha

Na Palackého náměstí v Praze je k vidění nový zastávkový přístřešek, který by se měl v příštích letech stát v pražské MHD standardem. Jde zatím o prototyp, který bude na náměstí v testovacím užívání do jara. Příští rok chce město vypsat tendr na dodavatele nových zastávek.

Návrh vzešel ze soutěže, kterou uspořádal Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR Praha) v loňském roce. Testovací období má zjistit funkčnost nové zastávky, jejíž cena v sériové výrobě by neměla přesáhnout nepřesáhne 200 tisíc korun.

Město si od nového mobiliáře MHD slibuje vedle funkčnosti i získání plné kontroly nad reklamou a příjmy z ní plynoucí. „V současné chvíli je v Praze nedostatek zastávkových přístřešků. Nejen, že je zastávek málo, ale téměř polovina z nich je zastaralá a neumožňuje tak využívat nové technologie,“ napsal IPR Praha v tiskové zprávě.

Dnešní přístřešky nejsou ve vlastnictví Prahy, nýbrž společnost JC Decaux. Té v létě roku 2021 vyprší smlouva; město chce ve veřejné soutěži vybrat vedle dodavatele přístřešků i jejich správce. Autory nového přístřešku jsou designéři ze společnosti Artěl.

„Po více než dvaceti letech získá Praha zastávky do svého majetku a bude tak nad nimi mít kontrolu nejenom z pohledu jejich rozmístění, funkčnosti, ale také nad reklamou. Tento dohled Praze dodnes chyběl,“ uvedl ředitel IPR Praha Ondřej Boháč.

Uvnitř zastávky je umístěn orientační panel, který informuje o odjezdech tramvajových linek. Dále bude zastávka mít wifi, zásuvky USB a reproduktor pro osoby se sluchovým postižením. Testovací prototyp je jedním ze série sedmi různých variant přístřešků, které autoři navrhli.

Záměrem města je sjednotit vzhled venkovního mobiliáře. Už v roce 2017 se začalo s hledáním designu městské lavičky, odpadkového koše a stojanu na kola. Vítězný návrh pak prošel testovacím obdobím a dnes se s ním Pražané setkají například ve Stromovce, na Petříně nebo na Strossmayerově náměstí. Odpadkový koš letos získal prestižní ocenění Red Dot Design Award.

„Ucelený design městského mobiliáře pomůže výrazně zvýšit kvalitu veřejných prostranství v Praze. Těší mě, Praha má svůj vlastní design, se kterým se může prezentovat,“ doplnil radní pro oblast územního rozvoje Petr Hlaváček.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Karel
Host
Karel

Tvůrci opět úspěšně ignorovali všechny dosavadní zkušenosti, připomínky i zdravý rozum. A podařilo se jim vytvořit paskvil, který má téměř všechna myslitelná negativa, od funkčnosti až po vzhled.

DjDD
Host
DjDD

Tak na celým tomhle přístřešku je k něčemu jen ten info panel – a to jen za předpokladu, že bude za slunečného dne k přečtení.
Designéra a všechny, co tenhle cedník schválili, tam přivázat řetězem za nějaké pěkné zimní plískanice….

Karel
Host
Karel

Až na to, že ten informační panel je nesmyslně umístěný a blbě provedený, lze samozřejmě říct, že nějaký rozumný informační panel by byl užitečný. Čím to, že třeba v Olomouci dokážou myslet hlavou, a v Praze to těm cool architektům dělá potíže.

jal
Host
jal

A co třeba takové, jak se líbí? Do Prahy by se asi nehodily, ale pršet do nich nebude.

https://www.gorolweb.cz/v-mostech-maji-chytre-zastavky-a-planuji-dalsi/

dopravák
Host
dopravák

Hezké, a tam se to určitě hodí a třeba jim to tam i vydrží neponičené aspoň nějakou dobu – ale pokud 4 přístřešky stály cca 2 miliony Kč, tak je v porovnání s cenou toho pražského paskvilu něco takového (byť třeba „střízlivějšího“) asi pro Prahu zcela nepřijatelné.

Georg
Host
Georg

a v cem je tohle zapoctove cviceni zasadne lepsi nez soucasne pristresky, ktere se predpokladam slavnostne vyrubou a vyhodi, cimz vzniknou desitky ci stovky tun odpadu? to nejde koupit od jcdecaux a provozovat dale?

R2R2
Host
R2R2

Lepsi je to v mnoha ohledech, nove zastavky, nove investice, nove provize, novy provozovatel, nove uplatky, nove reklamy nove provize. A volicum to prodame pod zaminkou, ze hnusni kapitaliste poskytovali zastavky zdarma a meli z nich tisice za reklamy, ted je za statisice stavi mesto, za tisice provozuje najata firma a mame z toho tisice za reklamy, kdyz zanedbame rezii (platy uredniku a pod) tak jsme skoro na tom samem a to se vyplati. :-/ Jo a wi-fi a nabijecky, protoze jinak se obyvatele mesta k internetum a elektrine nemaji sanci dostat 😉

František
Host
František

Leda by někoho napadlo prodat či věnovat je spolu s tramvajemi východním městům, když už tedy…

Daniel
Host
Daniel

Celkem by mě zajimal vzor ideálního přístřešku pro řadu diskutujících. Xkrát jsem čekal v dešti pod přístřeškem např. JCDecaux a nikdy jsem neměl problém. Toto je testovací vzorek a je možné ho tedy připomínkovat (např. argument o nevidomých může být celkem relevantní). Pokud jde o vandaly, to by člověk musel umisťovat zastávky typu antivandal SŽDC, což zde snad nikdo nemyslí ani v nejmenším vážně.

Karel
Host
Karel

Tak jistě – pokud vám nevadí, když na vás prší, cáká a fouká ze všech stran a od lavičky s kovovým sedákem leda nastydnete, tak chápu, že byste se sebehoršími přístřešky neměl žádný problém. Jinak ten testovací vzorek už byl předveden někdy před více než půlrokem, a tvůrci se nestačili polepšit naprosto, ale naprosto v ničem.

Xapadlo
Host
Xapadlo

Nevíte někdo, zda přístřešek bude poskytovat reálné odjezdy tramvají včetně případných zpoždění a vynechaných spojů? A zda v té souvislosti DPP konečně uvolní tato data o zpožděních veřejnosti?

Petr
Host
Petr

to byste od nich chtěl moc, přestěhujte se radši do Brna, tak to frčí u několik mnoho let 😀

pozorovatel
Host
pozorovatel

I v Praze už to snad někde tak funguje, ale rozhodně ne všude.

Karel
Host
Karel

A firma Xanthus a tunelovací parta pana Stůje nebudou mít co žrát. Už jsou natěšení, že dostanou velkou zakázku na tisíce zastávkových sloupků s elektronickým papírem a že nikdo jiný než oni žádné displeje umisťovat nebude.

Xapadlo
Host
Xapadlo

Poslední článek k tomuto tématu jsem našel z dubna letošního roku https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/data-o-poloze-vozidel-dpp-mhd-tramvaje-autobusy-praha-hrib-soud-informace_1904290600_kno Nevíte náhodou někdo, zda se už to nějak pohnulo dopředu? Je to docela smutný příběh, když to řeknu slušně

miky
Host
miky

Zastávkový přístřešek by měl plnit dvě základní funkce a to chránit cestující před deštěm, sněhem a to, i když fouká vítr. Zároveň by měla chránit před ostrým letním sluncem. Mám poněkud obavu, že tento děravý skleník tyto funkce nesplňuje, ale zatím jsem jej netestoval, třeba překvapí. Dále by měl být odolný proti vandalů a být nepohodlný pro bezďáky, feťáky a podobnou chamraď, když už ji necháme běhat volně po ulicích, což jde dost proti prvním dvěma funkcím a je to skutečně technická a architektonická výzva. Jinak tabule s odjezdy by měla být, alespoň podle mého názoru, ideálně na stojanu s… Číst vice »

Cyklista
Host
Cyklista

A což teprve zrakově postižení, kteří si možná o boční stěnu rozbijí ústa, když je letmá, bez sloupku a hůlka pod ní projede bez upozornění na překážku.

František
Host
František

To by na ten stojan musel být průhled a ne reklama. Předpokládám ale, že to bude řešeno spolu se zastávkovými sloupky. Jinak nevím, co byste chtěl dělat s lidmi, kteří neměli takové štěstí jako my. Zavírat do přeplněných věznic? Zvrtnout se může cokoli, jen nocležny pro chudé jaksi nikdo neobnovil. Zato necháváme chátrat spoustu i obecních budov. Rozhodně bych každého neoznačoval hned chamradí, každý se podílíme na stavu společnosti – i tím, jak se chováme k ostatním.

miky
Host
miky

Rozhodně každého za chamraď neoznačuji a žádné „smolaře“ do věznic zavírat nechci, možná někam jinam, ale to je na jinou debatu. Každopádně je třeba počítat s faktem, že občas smradlavý bezďák zabere zastávku a lidi pak stojí na dešti. Vzhledem k tomu, že policie (nejen státní, ale i městská) toto odmítá řešit, pak je třeba i tento aspekt zahrnout do návrhu zastávkových přístřešků. To se může zdát být kvadraturou kruhu, protože buď je v extrému přístřešek děravým skleníkem a je de facto nepoužitelný, nebo je v druhém extrému tak dokonalý, že jej ihned zabydlí nějaká osoba práce se štítící, které… Číst vice »

dopravák
Host
dopravák

Snadné to není, ale řešitelné to je, jak dokazují třeba některé „soustavy individuálních jednosedaček“ přerušované opěradly a prostorami ne odložení zavazadel (aby nebylo třeba odkládat je na špinavý povrch nástupiště), které jsou běžné na už mnoha nádražích – ale o to větší by ty přístřešky také měly (musely) být = ne jen pro 10 stojících lidí a 3 sedící !!!

Kamui
Host
Kamui

WiFi je OK, ale USB zásuvky? Na co proboha? Stejně tak i v autobusech a tramvajích – zbytečnost. I ve vlaku raději použiji vlastní nabíječku, mám totiž zařízení s funkcí QuickCharge (telefon se z nuly nabije do plna za o něco více než hodinu) a nesetkal jsem se s „generickou“ zásuvkou, která by to podporovala.

Přemek
Host
Přemek

Přístřešek Fičák? Vždyť to má být ochrana čekajících cestujících před nepohodou! Prosím pouze o uzavřenou variantu, kde sice „na nohy táhne“, ale alspoň přímo neútočí metelice. Lavičku ano, ale ne desku pro bezďáky a vždy uvnitř – případné doplnění vně o další není problém.

František
Host
František

Pozor, od nohou prý člověk nejsnáze nastydne. 🙂

dopravák
Host
dopravák

Dole by měl být neuzavřený prostor maximálně do výšky cca 5 cm (a i to je na zbytečný průvan v přístřešku hodně)!

Eda
Host
Eda

Možná jsem v tomto laik, ale vidím hned několik zádrhelů. Kromě zmíněné „děravosti“ zastávky, což poněkud degraduje primární účel přístřešku, vidím i tyto: – Chudáci slepci – opakovaně se poukazovalo právě na toto pochybné řešení, kdy bočnice (nebo třeba reklamní panely) jsou ukotveny pouze v jednom bodě a samotná bočnice (resp. reklamní panel) začíná až několik desítek cm nad zemí. Dodatečně se to řešilo takovými zarážkami dodatečně montovanými na zem. Aneb není nad to opakovat stále stejnou chybu. – Panel s příjezdy je sice hezký, ale z fotografií je znát, že je dost lesklý. Bude zajištěna dostatečná viditelnost v případě… Číst vice »

Martin
Host
Martin

Souhlasim, zvlaste efektni bude v desti narvany prispevek a vy budete pres lidi koukat za jak dlouho to pojede, dany pane si dovedu predstavit kolmo na zastavku, bud mimo pristresek, nebo alespon v jeho predni casti nebo nad reklamnim panelem kolmo, kde bude dobre viditelny… Chybi mi infopanel, ktery bude zobrazovat aktualni deni v doprave, napr. objizdne trasy nebo i preruseni provozu, pak clovek ceka na tramvaj a po delsi dobe hleda problem v doprave v mobilu… Rad bych take videl zastavkovy sloupek s cisly linek a jizdnimi rady, libi se mi nastrel sloupku na Vysocanske, ten by potreboval dost… Číst vice »

Eda
Host
Eda

Díky za doplnění. Souhlasím s Vámi. Podle jedné z vizualizací možná něco takového, jako aktuální informace o dopravě, na některém panelu v té dlouhé verzi bude. Klidně to může být i místo toho počasí. Ale ještě jsem si vzpomněl, že třeba na Pavláku se nedávno objevila na sloupku informace pro cizince, jak se dostat tramvají 22 k Pražskému hradu – to mi přišlo jako velmi užitečná informace a něco takového by mohlo být na těch doplňkových panelech zveřejňováno (tj. které místo je kterým autobusem či tramvají nejlépe dosažitelné nebo jakou kombinací). Určitě by se našlo více takových řešení, než jen… Číst vice »

Cyklista
Host
Cyklista

Tyhle panely jsou čitelné skoro vždy =) http://www.mhd-ostrava.cz/obrazky/fotky/sam_0465.jpg

dopravák
Host
dopravák

S těmi pražskými mám nejen já zkušenost (bohužel) zcela opačnou, zejména když sluneční světlo svítí odzadu (za nimi) a „přesvěcuje“ je.

František
Host
František

Stačilo by dát panel s odjezdy nad reklamní plochu nebo (zčásti) místo ní.

babilon
Host
babilon

Opravdu 200 korun? Za tu cenu seženu možná tak jednu skleněnou tabuli. Nemá tam být 200 tisíc? Tomu bych věřil víc.

Jan Sůra
Admin

Mělo, díky za upozornění

JiP
Host
JiP

Podobne deravou boudu ze vsech stran mame i u nas na vlakove zastavce (samozrejme bez tech elektronickych vymozenosti.) Pokud prsi a trochu fouka vitr (asi 90 % pripadu), tak v boude musime stat s otevrenymi destniky. Skla neposkrabana, nezmalovana a nakonec nevymlacena nevydrzela ani part tydnu, pak byla nahrazena plechy.

Jan Tichavský
Host
Jan Tichavský

Ve městě se není třeba bát vymlácení či zamalování, zvlášť v centru. Horší to bude se skutečnou ochranou před počasím a doufám že se to vezme v potaz. Mě se taky nelíbí ten schovaný displej s odjezdy kdy musím stát přímo před tím přístřeškem abych něco viděl protože jednak je to z dálky malé ale hlavně na to odjinud není vidět. V jiných městech mám nejradši velké LED panely které jsou dost vysoko a orientována tak že na ně je vidět z celé plochy zastávky, často i dál. Akorát nevím co by na to řekli památkáři.

Přemek
Host
Přemek

Informační panel patří na označník zastávky, který je tak jako tak nutností. Z přístřešku má na něj být dobře vidět.

František
Host
František

Označník ovšem může být součástí přístřešku, pokud nebudeme trvat na tom, aby byl až vpředu. Pravda, možná by to narazilo na pár současných předpisů kvůli autům. 🙂

Karel
Host
Karel

„Pokud nebudeme trvat na tom, aby byl až vpředu“ – to je skvělý nápad, netrvat na tom, aby označník něco označoval.

dopravák
Host
dopravák

Dal jsem vám palec dolů za tu první větu, protože tvrzení, že „Ve městě se není třeba bát vymlácení či zamalování, zvlášť v centru“ je naprostá pitomost, a to platí nejen v Praze, kde „noční život“ je často až příliš „životný“. Ale jinak máte v zásadě pravdu, a jen připomínám, že součástí jakéhokoli přístřešku by měla být především nástěnka (vitrina) s plánem sítě a základními informacemi o tarifu a o mimořádnostech v provozu, jako je tomu dosud ve většině stávajících zastávkových přístřešků – tenhle příšerný paskvil nejen vůbec nebude chránit před nepřízní počasí, ale ani nebude nabízet žádoucí informace o… Číst vice »

Jan Mahdal
Host
Jan Mahdal

Hurricane factory v.2.
Čekal už někdy někdo z těch designérů na zastávce?!

Georg
Host
Georg

zrovna to me napadlo, jestli ti lidi jezdi tramvaji… tohle bych nazval designerskou masturbaci.

watslaw
Host
watslaw

Kdyby soudruzi radši místo dizajnové onanie ten přístřešek navrhli tak, aby plnil hlavní funkci – možnost schovat se tam před deštěm, aspoň trochu před větrem nebo dokonce v létě i před sluníčkem. Tady je vlevo díra, vpravo díra, vzadu díra, pršet bude všude.

Pavel P.
Host
Pavel P.

Co taky očekávat od zastávky za dvě stovky. 🙂

Testovací období má zjistit funkčnost nové zastávky, jejíž cena v sériové výrobě by neměla přesáhnout nepřesáhne 200 korun.

Octupus
Host
Octupus

Doporucuju se podivat na registr smluv kolik za tohle praha utratila. A piratsky primator to podporuje

Pavel P.
Host
Pavel P.

Bohužel to je tak, když někdo chybu v článku opraví a stydí se za to.
Správně by u data (času) vydáni měla být poznámka o poslední provedené změně.

Octupus
Host
Octupus

Protoze IPR