Druhá vážná nehoda na slovenské železnici během měsíce. U Pezinku se srazily vlaky
Srážka vlaků na Slovensku. Zdroj: ŽSR

Celkem 79 lidí bylo převezeno do nemocnic, tři osoby utrpěly těžká zranění.

Celkem 79 lidí bylo převezeno do nemocnic, tři osoby utrpěly těžká zranění.
Je otázka, jestli by právě ETCS tomuto typu nehody zabránilo…
Ano. Ale musel by ho mít ten motorák…
Návestidlo je fakt dosť ďaleko a ešte v zákrute. No na uvedomenie si chyby myslím, že rušnovodič Rexu mal dosť času. Pezinok je v čase 1:38 https://www.youtube.com/watch?v=Z9mvO_eM7do
Ak bola chyba u REX tak vlakveduci pri vyprave nevidel na navestidlo?
Dříve to bylo tak že výpravčí + vlakvedoucí + strojvedoucí byli zodpovědni za „odjezd ze stanice“. Výpravčí postavil vlakovou cestu, rozsvítil „zelenou na semaforu“ a vyšel z dopravny aby vlak vypravil. Vlakvedoucí mohl-nemohl dle výhledu zkontrolovat postavení vlakové cesty včetně kontroly návěstního znaku semaforu. Dnes výpravčí ve stanici obvykle není, vlakvedoucí také ne a vlakový personál pouze dává info strojvedoucímu že vlak může odjet … takže je POUZE na strojvedoucím + případně technice zda se odjede ze stanice. Pokud není technika – etcs a strojvedoucí se zmýlí .. tak je z toho nehoda. Řešením je POUZE zdvojit odpovědnou práci =… Číst vice »
Kolik času uběhlo od r. 1990? 35 let? Kolik „hned“ je 35 let?
Problém mohl být dávno vyřešen, stačilo od 90. let montovat PZB a pak v klidu „někdy v budoucnu“ přejít na ETCS. Úplně stejně, jak všichni okolo. Ušetřili bychom si (myšleno bývalá federace) stovky nehod.
a Vy si myslíte, že bez prokluzových vzdáleností by to PZB nebylo spíš zdrojem MÚ? – ETCS L1 je defakto PZB v trochu lepším kabátě, ale stejně nehodě nezabránilo
To je správná poznámka. Předpokládám ale, že by se při rekonstrukci koridorů (kolik už na to padlo? 300GKč?) přesně toto vyřešilo. Vždyť by si na to všichni v tom projekčním i provozním fochu zvykli a pak by nenastalo překvapení následované mrzením z omezení kapacity vlivem zavedení ETCS…
jenže dobudování prokluzových vzdáleností znamená buď zkracování staničních kolejí, nebo prodlužování stanic, první je nežádoucí, druhé velice nákladné, na mnoha místech nerealizovatelné
Na druhou stranu, koridory se budují, větší stanice se ve větším přestavují až v poslední dekádě, možná dvou, národní plán implementace ETCS už existuje asi 15 let nebo kolik, takže velká část kolejí mohla být vybudována s prokluzovými vzdálenostmi pro nějaký ten budoucí VZ. Ale ne, dosud se ETCS separátně lepí na projekty udělané bez ETCS a pak tam prokluzovky chybí.
Chápete, že jsme na to vynaložili už asi 300 MILIARD a výsledek stojí za pendrek?? V těchhle penězích se mohlo schovat tolik odvratů a prodloužených kolejí, až hanba…
Dříve to bylo tak že …
Podívejte se na seznam nehod ze 60. let. Děkuji.
Netvrdím že to bylo bez nehod .. ale vypravení vlaku bylo mnohem bezpečnější. Nebyla technika – byli lidi. Dnes nejsou lidi ani technika (=etcs).
Ve Stéblové bylo těch lidí rovnou 5…
Tomu se říká selektivní paměť. Také tenkrát nebyl internet a byla cenzura, takže dozvědět se o každé MU nebylo jen tak. To už muselo být, aby se to dostalo do Rudého práva.
Viete niekto, kolko je tam uvolnovacia rychlost? Od odchodoveho navestidla je to po namedznik vyhybky s tratovou kolajou ak spravne pozeram 33 m, ubrzdil by to Rex vobec, keby ETCS mal a triplo mu to tam v takejto rychlosti?
Mimochodom, pise sa, ze Tatran siel 140, mozno 160. U nas nie je obmedzena rychlost, pokial chyba priama bocna ochrana?
Níže se psalo, že jsou tam infill balízy. Kde přesně? Jsou mezi nástupištěm a odjezdem? V takovém případě by ho to triplo hned po rozjedzu (v nižší rychlosti).
To mi tiez napadlo, ale od nastupista je to k odchodovemu skoro pol kilometra a EoA ma k navestidlu, nie po infill balizu. Pokial by v danom momente bol pod brzdnou krivkou, podla mna ho to pustit musi. Tatran pod nou nebol. Ale som iba laik, ocenim vysvetlenie od tych, co s tym robia.
Počítám, že by ale na infill balíze byla informace, kam až má MA, tudíž by ho to možná pustilo, ale zároveň by dohlíželo nepřekročení MA. Resp. tuto informaci by měl už od vjezdu, takže by ho to dohlíželo celou dobu.
Boční ochrana je aspoň v Česku povinně jen nad 160 km/h
Pan minister vnutra je kde, aby vysvetlil, ze to nie je systemova zalezitost?
Buďte rádi, že tam vůbec dojeli hasiči a sanitky…
Jojo, mohli taky mít vozidla z těch slavnejch posledních dvou tendrů. tedy auta, jaká svět neviděl…
Bol tam medzi prvymi 🙂 ale svojich „odbornych“ zaveroch pre media o pricinach sa tentokrat konecne zdrzal
Velmi vážná nehoda a zase takové štěstí – bez ztrát na životech. Rex naštěstí v pohybu, tak se rychlosti odečetly. Radši nedomýšlet, kdyby stál. Je to na vážné zamyšlení nad slovenskou železnicí, nějakou její vizí a taky zhodnocením současného stavu.
Kdyby stál, tak by nejspíš okolnosti byly takové, že ETCS k němu tu gorilu nepustí. Problém je, že motorák tomu expresu podle všeho těsně vlezl do postavené cesty.
To je něco, co se klidně může stát třeba na trati Benešov-Tábor, kde není výhradní provoz pod ETCS a dosud tam jezdí nevybavená vozidla.
Náraz v rychlosti 100 km/h to určitě nebyl. To by to dopadlo o dost hůř!
Musíte brát v potaz, že byly pravděpodobně oba vlaky v pohybu stejným směrem.
pokud první vlak jel 80, a druhý jel 100, tak nárazová rychlost byla 20
Zazrak je, ze nie su ziadne obete na zivotoch a vsetkym zranenim prajem skore uzdravenie.
Asi bolo otazkou casu, kedy sa taketo nieco stane v tomto useku, ktory je najvytazenejsi na Slovensku. Vsetko zle je na nieco dobre a verim, ze tato udalost pomoze urychlit vyhradnu prevazdku ETCS BA-ZA a celkovo investovat viac do zeleznic.
A uz teraz mam ale obavy, ked ca. cez jesen 2026 by mal prebehnut upgrade BA – Leopoldov, ked sa budu zmensovat oddiely kvoli navyseniu kapacity a budu vsetky vlaky niekolko mesiacov jazdit bez ETCS len „na oko“, kedze narodny na koridore nie je.
no nechcem si ani len predstavit, keby ten Tatran isiel o mozno stvrtminuty skor a namiesto do konca Rexu to donho napalil na vyhybke v 160 zboku. To by sa zrejme mrtvi ratali v desiatkach…
ono by stačilo, kdyby ten REX jel pod ETCS v režimu SR – ETCS by ho zastavilo uprostřed vexlí, zbytek si můžete domyslet sám
V případě SoM bych předpokládal, že na infillu přejde do FS. Fakt by to rozjel tak, že to za 300 m neubrzdí?
na infil Vám do FS nikdy nepřejde – 200-300m od návěstidla (pokud etcs ví, kde je) se Vás zeptá na volnost koleje, jinak do FS přejde až po minutí balíz u návěstidel – chvíli trvá poslat zprávu do/z RBC, a než dojde odpověď a to už máte tak 100m-200m za sebou při rychlosti 40 km/h
Irónia je, že keď sa minulý mesiac zrazili vlaky pri Rožňave, všade sa písalo, že tam ECTS systém nie je a ten by tomu zabránil a tež že jediná dobre zabezpečená trať na SK je BA – Žilina, kde je vlak zastavený pri nedovolenom prechode návestidla. No máme výsledok. Teda áno je tu ECTS už mnoho rokov, ale čo z toho, keď zabezpečuje iba vybrané vlaky. Treba napísať, že jediný význam celého ESTC na tejto trati je, aby určité vlaky mohli jazdiť 160 km/h. Áno keby aj teb Rex mal mobilnú časť ECTS, tak by k nehode nedošlo…
Je to tak, uplny suhlas ! Na jednej strane staviame (velmi pomaly) koridory bezpecne a bez urovnovych priecesti, s (takmer) plynulou 160 kmh a potom dlhe roky nie sme schopni zabezpecit ETCS L2 a vyhradnu ETCS prevadzku na nom, a obzvlast ked posledne roky je usek BA – Trnava na hrane kapacity.
To ale nie je chyba ETCS, ale nedôslednej implementácie.
Keby na trati Košice-Plešivec ETCS bol, tak by tej nehode zabránil*.
* pod podmienkou, že by vlaky mali vozidlovú časť, samozrejme.
2 poznatky, Slováci vyřazují historické lokomotivy (škoda, že ne do muzea) a sedět v prvnim kupé za lokomotivou se nedoporučuje.
Zdá se pravděpodobné, že této nehodě by zabránil i starý LS, tedy barvičkovač. Předpokládám, že na Slovensku po modernizaci už nezůstal, nebo ne? A byl vůbec v tomto úseku někdy, když tu nebyl ani autoblok?
žiaľ, farbičkovač tam nie je. Medzi odb.Vinohrady a Žilinou je AH a nie AB.
Na začiatok je nutné povedať, že tento smer uvažovania je celkovo zlý. Jediná správna odpoveď je, že motorák mal mať aktívnu mobilku ETCS, čo by nehode tiež zabránilo. (Inak povedané, na tejto trati už mala byť dávno dovolená len prevádzka vozidiel pod dohľadom ETCS.) Samozrejme by som bol radšej sa za líniový variant (L2), ale i bodový (L1) by mal stačiť. Inak ale sú LVZ a AB dve rôzne a navzájom nezávislé veci. AB môže byť inštalovaný bez LVZ a nie je problém LVZ pridať aj (napríklad) k AH. Keď sa robia tieto inštalácie v ČR (napr. Hranice na Moravě… Číst vice »
barvičkovač umí fungovat i na AH, jenom se to nepraktikovalo
Medzi Svätým Jurom a Púchovom zrejme farbičkovač ani nikdy nebol
Pardon, nedočítal som poslednú vetu, potom môj predchádzajúci komentár je asi zbytočný, keď neprináša potvrdenú informáciu
V Pezinku nikdy autoblok nebol. Tam sa z hradlovanej trate prešlo rovno na ETCS L1.
Kdo to byl, ten expert? Drahovský?
Moje odpoved resp. celé vlákenko bylo smazáno … Dle fotek na netu bych tipnul že to byl Tomáš Neřold z MD.
Drahovsky je „dopravny analytik“ asi ako som ja papez. A to ho poznam osobne, je to inak fajn chlapik, ale do medii by som ho nevolal 😉
Ten Tomáš N. je oficiálně expert Prima CNN. Na netu je k nalezení jeho CV.
Dobrý den, je ve stanici kde se vlaky předjížděly (Pezinok) výpravčí, který provádí výpravu vlaků a nebo výpravu pravidelně zastavujících vlaků provádí vlaková četa?
Jenom technická,
výprava vlaků – výpravčí
úkony dopravce – průvodčí
Ano, chápu a děkuji za upřesnění. Lidově řečeno výpravčí staví vlakovou cestu a zaměstnanec dopravce provádí úkony spojené s odjezdem od nástupiště.
V ČR. Na Slovensku jde toto ještě furt „postaru“, jako proces, ve kterém výpravčí vlastně hraje roli prostředníka mezi četou a fírou (ale zároveň aby ji hrál, tak musí vědět, že je postaveno).
Len vlaková čata. Pezinok je riadený na diaľku z CRD v Trnave od Rače až po Hornú Stredu. A rozhľadové pomery v Pezinku na bratislavskom zhlaví sú žiaľ velmi neštastné s absenciou aspoň opakovacích návestidiel.
Děkuji, chápu.
Jak toto může někdo srovnávat s loňskou nehodou v Pardubicích ?
Tam bylo bohužel vlivem generální rekonstrukce všeho kolem vyřazeno zabezpečení a nehoda se stala v nové zastávce Pardubice – centrum.
Trať Bratislava – Zilina je snad úplně to nejlepší, co na SK je. Zázrak že tady není několik mrtvých, ten vůz 1.tridy vypadá příšerně
Ano…to Apeer toho už asi taky moc nenajezdí…
Jak? Vlak odjel ze stanice na návěst nedovolující jízdu. Jen tenhle dostal zezadu, v Pardubicích zepředu.
V Pardubicích projel 2 návěstidla upozorňující, že dále jet opravdu nemá.
V Pardubicích stihl zastavit, ale už nězastavilo 2500 tun doprotívky.
Což by zase mohlo být zajímavé z hlediska smyslu, resp. poměru mezi přínosy a riziky, II. způsobu brzdění (G)… Jen tak na okraj.
Jaké tam bylo počasí? Je podzim, podvečer… To se pak ta návěstidla jen různě mihnou, popř. „někde v dálce cosi zeleného je“. Čistě teorie samozřejmě. Jinak včera v noci jsem za husté mlhy jel 120 km/h do Štúrova, a opravdu je to z hlediska „vyčíhání předvěsti“ (ještě hůř teda vjezdu, bez předcházejících upozorňovadel) o dost horší, než u nás tou stovkou. Zatímco ale z NZ to je relativně kousek a jde jen o pár stanic, Žilina – Bratislava je z hlediska počtu návěstidel k potenciálnímu přehlédnutí (+ nutné doby soustředění) fakt jinej level, pokud se jede bez ETCS. Tak snad… Číst vice »
a právě proto si na této trati ETCS zapínám i když nemusím
Takže ŽSR nevyžaduje jeho používanie ani ak je vlak vybavený mobilbou časťou?
Nie. Bez ETCS iba znizenou rychlostou do 120 kmh.
ne
A to někdo nedělá?
(Ještě bych chápal vypnutí když chce zastavit těsně u návěstidla atd., ale na běžnou jízdu)
Copak to samozřejmě. Problém jaksi nastane, když není co zapnout.
Ten první vagón vypadá že se pomuchlal ve stejném místě jako to lehátko v Pardubicích.
Taky si říkám, žw to a) byla prda, kór na ro že vlaky jely stejným směrem!, b) jestli ty starší vagóny nejsou poněkud už prohnilé?? (byť sám je mám pro pohodlí rád)
Každopádnê velmi nepříjemná záležitost pro důvěryhodnost hromadky na Slovensku 🙁
Nebo že by byla zrezlá ta 350?
vozne Apeer sú prvé modernizácie zo ŽOS Vrútky z 90-tych rokov na prvé IC vlaky a ich skriňa je pôvodne z maďarských Bh vozňov zo 70-tych rokov. Takže niet divu že sa zlomila, skriňa má dobrých 50 rokov…
A to jsme byli oblažování zaručenými pravdami, jak by se to starému Béčku nestalo.
Zkrátka se ukazuje, že v tomto místě je při nárzu nejslabší místo. Doufám, že u moderních vagonů už tento problém počítačová simulace odstranila už při návrhu…..
Jezdit vlakem na Slovensku začíná být pěkný adrealín.
No ono tady když to praskne de facto jako do zdi,to povolí leccos.masina jsou masa železa,zbytek energie se rozloží mezi vozy
A to není jediný průser tohoto dne, o pár minut později mohlo dojít k další nehodě:
„po 19:51 h Os 3031 v zst. Bratislava-Raca rezal vymenu a vosiel do vlakovej cesty pre Ex 1045 RegioJet, presiel odch. navestidlo v polohe Stoj. K zrazke vlakov nedoslo. Vlak ukonceny v zst. Pezinok.“
https://infrastruktura.sk/t/zeleznice-v-sr-a-vsetko-s-tym-suvisiace-vseobecne/1687/1498
Za to by mali padať hlavy! To nie je normálne, aby po takejto sérii prúserov neboli vyvodené personálne zmeny.
Proč? Kdo by měl odstoupit? Chtěli jste Ficův ráj na zemi, máte ho mít. Tak si nestěžujte.
Fico a jeho kámoši nezískali 100 % hlasů, neházejme všechny Slováky do jednoho pytle.
Získali menej ako 50% všetkých odovzdaných hlasov.
Ja som nevolil žiadnu stranu súčasnej vládnej mafie. Strana, ktorej som dal hlas, skončila v opozícii.
V slušnom štáte by rezignoval generálny riaditeľ železníc aj minister. Hovorí sa tomu politická zodpovednosť. Niečo, čo k nám ešte nedorazilo.
No…on by GŘ nerezignoval…on by byl v base…
Myslím, že pan ředitel ŽSR by měl odstoupit a stát se českým ministrem dopravy. Dopravní koncepce mu určitě půjdou lépe než bezpečnostní kultura.
Hlavy koho? Leda tak strojvedoucích. Vše je přece podle předpisů a za jeho porušení může kdo?
O pár minút neskôr a ešte k tomu v tej istej lokalite (ďalšou žst za Račou je práve Pezinok).
Rača – Sv. Jur – Pezinok
A to nie je všetko. Blízko toho času tiež Os rezal výhybku a vošiel do cesty vlaku RJ 1045. Len šťastím k nárazu nedošlo; inak by to boli dve nehody v rozmedzí 30 minút.
Bananistan. Posledný nech zhasne.
Ak tomu zacinas davat politicke pozadie (za pomery a stav SK zeleznic za poslednych 30 rokov podinvestovania) tak dufam, ze ty si uz davno zhasol alebo by si mal zhasnut a ist. Ci keby je tam ina vlada, tak sa toto nestane alebo ako ? Jedna vec je ETCS bez vyhradnej prevadzky vozidiel nim vyvavenych s absenciou narodneho v danom useku. Druha vec je sam rusnovodic. Riadit vlak je jeho zivobytie, jeho robota aby na cervenu nepresiel. Je dokonale skoleny na vozidlo, je dokonale skoleny na trat a jej pomery ale ludske chyby sa bohuzial stanu a za 30 rokov… Číst vice »
> Ci keby je tam ina vlada, tak sa toto nestane alebo ako ? Lenže pri vláde je opäť strana, ktorá vo vláde bola 3/4 času existencie Slovenskej republiky. Celý čas absolútne kašlú na železnicu – trate rekonštruujú extrémne pomaly, veľakrát absentuje čo i len základná údržba, a zabetónovali si náhodného dopravcu s horiacim vlakmi lebo však národné je dobré. Takže áno, v tomto prípade je to ich maslo na hlave. Je super, že na trati je ETCS, keď potom Ficova vláda prihrala zákazku Moricovej výrobni črepov a vznikol Dunihlav, ktorý nemá ETCS (a vlastne celkovo poriadne nefunguje), ale nikoho… Číst vice »
Najprv si treba zopakovat matematiku. Pravica nevladla Slovensku 1/4 ale dobre 2/5 existencie SR. Takze maslo na hlave maju vsetci, a za Matela to dospelo az do takeho bodu, ze on ako financmajster odmietal dokonca zaplatit ZSSK uz objednane vykony MD – realne zo dna na den hrozilo zastavenie vacsiny osobnej dopravy a o udrzbe trati radsej ani nehovorim ! Az za tejto Ficovej vlady (so vsetkymi ich minusmi a srackami) je aspon vidiet aku taku renesanciu zeleznic na SK. A kto tvrdi opak, tak si nedokaze slepo priznat pravdu, co je zase len na skodu nasich zeleznic. A hlavne… Číst vice »
Rychlík brzdil rychločinným brzděním ze 160 km/h a v cca 100 km/h došlo ke srážce? Hrůza.
Rychlík max 120, osobák 80
No,to úplně stačí
Podle pana Bednárika (zase ho, chudáka, převlíkli za oranžovýho koloťuka), je na místě 140ka…
údajne tam jazdia max 120
Podľa TTP je tam na priamych koľajách 160 km/h pre vlaky s ETCS, 120 bez neho. Do odbočky neviem
na žilinskom zhlaví 60km/h, na pezinskom zhlaví 80km/h, v pripade odchodu smer Trnava z 5.koľaje len 40km/h.
Smazáno pro porušení pravidel slušné diskuze.
Vykolajenie Pendolina v ZA, po ktorom bolo schopne sa po „svojich“ vratit do CZ je na srot ??? Ked tak na srot ste si ich rozbili u seba doma, jedno v Bohumine napity fira na cervenu (vtedy Bohumin bez ETCS) a druhe kamion Studenka, lebo mate low cost koridory s urovnovimi prejazdami. No a ako to vediete vy ? Prejazd na cervenu v CZ narodny sport (ca. 100krat rocne !), autonomne vagony co si v pohodicke ujdu zo stanice, Pardubice pol roka bez akehokolvek zabezpecovaca – 1 Slovenka a 1 Ukrajinka za to zaplatili zivotom ale hodilo sa to na… Číst vice »
Tak hlavně, že mají vlaky zdarma.
Čo stojí ročne menej ako oprava 10km trate. Vlaky zadarmo skutočne nie sú problém. Tieto skratkovité hodnotenia, čo je problém. Železnice na Slovensku sú dlhodobo podfinancované a vlastne až ten nenavidený Matovič v 2022 dal nôž na krk ŽSR že ich nedofinancuje, pokiaľ sa niečo nezmení. A odvtedy sa toho zmenilo dosť, ale to zanedbávanie prostre treba dohnať. Výsledky sú vidieť už len v počtoch a dĺžke POTR aktuálne. Asi sa to samo ponúka, ale traja rušňovodiči, ktorí prešli na červenú, je systémový problém? Je to problém kvality železnice? Že 25% kapacity vlaku obsadili študenti zadarmo spôsobilo, že rušňovodiči prešli… Číst vice »
Pokud REX opravdu odjel proti stůj před Ex, musím se zeptat, zda jsou odvratné výhybky opravdu přežitkem.
Nejsou, nicméně se nově často ruší. Šetření. Na té Rožňavě prý nikdy nebyly, což nechápu. Kde už jinde…. by měly být.
V Česku jsou povinné boční ochrany, například odvratnými kolejemi pro vyšší rychlosti, například pro stavbu Přerov-Kojetín, Kojetín-Nezamyslice jsou součástí návrhu nových podob kolejišť stanic.
V době ETCS jsou odvratné výhybky určitě přežitkem.
Jak se to vezme. Když je odvrat, může být pro danou VC konec oprávnění (stůj) až těsně před místem ohrožení (námezníkem) a to i s uvolňovací rychlostí. Tedy fyzická délka koleje je využitelná maximálně. Bez odvratu je konec oprávnění buďto nutné předsunout a ponechat uvolňovací rychlost, nebo ho mít těsně před místem ohrožení, ale bez uvolňovací rychlosti. V každém případě je pak využitelnost délky koleje menší a veškeré provozí intervaly u dlouhých vlaků delší.
Hlavně tam pak ve stanici nemusí být zřízeny VCO (= vlaková cesta s nezajištěnou boční ochranou), takže vlaky, co jedou na předjízdné koleje například, aby byly předjety expresem, tak expresy nemusí projíždět stanicí do příma s omezenou rychlostí – což je velká výhoda z pohledu provozně-dopravní technologie.
Z pohledu uvolňovací rychlosti pak je výhoda, že při odvratu může být tato rychlost vždy V = 20 km/h.
Ono by celkem stačilo, kdyby se to omezení po skutečném zastavení prvního vlaku mohlo zase zrušit. Ale tak se to nikdy nedělalo, důležitá je přece situace v okamžiku postavení VC.
VCO (= vlaková cesta s nezajištěnou boční ochranou).
To „O“ tedy znamená co?
Vlaková cesta omezená – je návěštěna nižší rychlost než by byla normálně pokud není zajištěna boční ochrana.
Já bych měl takovou otázku (jako laik, když už jsem tu dostal od všech co by posílali vlaky do šturcu tolik mínusů, přitom pan Projektant napsal to co já, akorát lépe): Pokud jsem to pochopil správně, tak tak VCO není potřeba stavět, pokud vlak co měl VCP potvrdil zastavení. Z toho mi plyne, že uvolňovací rychlost platí pouze do zastavení, ale jakmile se vlak začne proti stůj rozjíždět, ETCS počítá brzdnou křivku do nuly přesně k EoA. Je to tak?
Neplatí do zastavení – na L1 musí platit trvale, aby vlak byl schopen si nad balízou u odjezdu aktualizovat oprávnění k jízdě.Na L2 s rádiem se může po zastavení vlaku odebrat, protože to aktualizované oprávnění k jízdě se přenáší přes rádio.Na síti SŽ se odebírá, ale jde to ještě lépe – po zastavení si vlak smaže oprávnění k jízdě, tím pádem se už nesmí pohnout, kdežto u vymazání uvolňovací rychlosti pořád může dojet na konec brzdné křivky a projet návěstidlo mimořádně.
Ten prežitok by zabránil dnešnej nehode. Maximálny by dunihlav tresol o šturec, ale neprezal by výhybku a zozadu by potom do neho nevletela gorila.
Ano a zabránil by i té v Jablonove.
Aha, takže ETCS by dunihlava nechalo projet stůj? Otázka zněla, jestli odvratné výhybky jsou přežitek a odpověď zní ano, protože existuje modernější řešení. To je tak nějak definice přežitku. Ale pro mě za mě, klidně si tam místo výhradního provozu ETCS dodělejte odvratné výhybky, když to je za vás to správné řešení.
Odvratené výhybky by som zrušil až potom, čo bude výhradná prevádzka ETCS. Kým tam pravidelne jazdia vlaky bez ETCS, tak odvratná výhybka má zmysel.
Smysl mají i tak, i s výhradním provozem se vám tam může zatoulat posun.
S ohledem na délku kolejí a uvolňovací rychlosti odvraty fakt přežitkem nejsou
Co je lepší – upravit konfiguraci předjízdných kolejí tak, aby tam vycházela ochranná dráha a nebo tam cpát výhybku do šturcu?
Tak samozřejmě můžeme mít koleje dlouhé přes 800 metrů, ale bude to vyhození peněz když se jejich délka nevyužije (kromě té ochranné dráhy)…
Odvratná výhybka + zabezpečení + zarážedlo vyjdou více než 2x dráž, než 100 m koleje s trakcí, spodkem a odvodněním. A to nepočítám samotnou odvratnou kolej, ta má také nenulovou délku. Samozřejmě pokud prostor pro 100 m navíc máme, to u stávajících tratí a stanic není vůbec samozřejmost.
Ale odvrat řeší i ujetá vozidla a 100 metrů rezerva nezaručí že za špatných adhezních podmínek k tomu projetí nedojde… Ostatně i na Koralmbahn ty odvraty mají, a tam fakt téměř nehrozí že by něco ujelo
Odvrat zastaví i ujetý vagón.
Nebo posunový díl…
Pouze pokud je dostatek místa na brždění. Jinak je potřeba udělat odvrat i na nádražích s ETCS. Je k ničemu že tě ETCS zastaví až když jseš v cestě jiného vlaku.
Přežitkem je sbastl JRD Vrútky bez ETCS na koridoru…
Tak toho sa na slovenskej železnici tak ľahko a rýchlo nezbavíme.
To stálo príliš veľa peňazí z eu fondov, aby to začali len tak vyradzovať.
V matematice na základce jsme se učili převádět zadání na úlohu, kterou umíme řešit. Holt bude muset ZSSK vymyslet, jak podojit eurofondy na ETCS pro Dunihlavy…
To nie je problém.
Oni len na to zvysoka srali.
Eurofondov na lokalky je habadej.
A ak nekúpia BEMU, tak bude viac než dosť.
MD / ZSSK budú musieť niekde vyžobrať love na ETCS pre Dunihlavy, ale aj Okuliarniky jazdiace po koridore (z/do PD).
CEF alebo OP Slovensko. V OP Slovensko sú peniaze na regionálne trate nehnute už niekoľko rokov. Tak môžu časť použiť na ETCS.
Bohužel druhotná nevýhoda nástupištních hran u předjízdných kolejí při nezavedení výhradního provozu ETCS. Když zastávkový osobní vlak jede proti červené, „prořeže“ se výhybkami do hlavních kolejí. Prostě se zmýlil v pohledu na volnoznak u vedlejší koleje.
A co to má společného s nástupištními hranami???
Tipuju, že možnost splést si odjezdové návěstidlo.
Večer, tma, mlha, na nádraží mimo tento vlak nestojí nikdo a blikne zelená na odjezd. Blbě si to spočítáte (prý mírně do oblouku), a protože tam stojíte jediný, tak si myslíte, že je to pro Vás. Ale chyba. Je to pro průjezd vlaku co je nějakou chvíli za Váma.
V Poříčanech byla nehoda, při které se srazily z důvodu záměny návěstidla vlaky, které oba jely po kolejích u nástupiště. To, že nástupiště bylo i u hlavní koleje (jako téměr všude v ČR), ničemu nezabránilo.
Oni nemají Mirel?
Vyzerá to tak, že 620 mala v Pezinku obiehať 1814, ale tá mu vošla do postavenej vlakovej cesty. Odchodové na Bratislavu sú v oblúku.
Ten zo 620 už musel brzdiť pred balízou odchodového návestidla, lebo inak by to vyzeralo omnoho horšie ….
Že by kvůli ETCS?
Je tam L1, takže informácie dostáva vlak iba pri prejazde cez balízy
300 m před odjezdovým návěstidlem ve stanici je umístěna infill-balíza, která vysílá stejný telegram jako balíza umístěná u odjezdového návěstidla – ta při průjezdu toho vlaku 620 nad touto balízou ho automaticky přepnula z módu FS (plný dohled) do TR (nouzová brzda) – celkem bylo ještě štěstí, že vlak 620 byl před touto balízou – jinak by to samé udělala až balíza u odjezdového návěstidla.
Okej, toto som naozaj netušil, myslel som si, že balízy sú iba pri návestidlách a na zábrzdnú vzdialenosť pred nimi. Ďakujem za doplnenie
A to ještě jen přes některé balízy…
L2 by to přenesla téměř okamžitě, u barvičkovače záleží na rychlosti obsluhy (než zjistí že to není obvyklá barevná hudba ale opravdu klidné červené světlo). Tady je sice L1, ale paradoxně je možné jezdit 120 jen na oči a živák…
Aha. To je na Slovensku horší, než jsem si myslel.
A proto nemají existovat výjimky (jak tu někdo navrhoval), buď bude na dané trati vybaveno vše, nebo to nepojede.
Tahle MU je podle všeho názorná praktická ukázka toho kam vede nevýhradní provoz ETCS a všechny výjimky z povinnosti vybavením ETCS. Zásah ETCS dokázal snížit škody na zdraví, ale i vozidlo nákladně vybavený ETCS je po smrti.
Nejhorší je, že to je úplně jasné riziko a degradace systému do kterého se naivestovalo a přitom to stále spousta lidí nevidí. Prostě vidí koleje a nechápe, proč by někde nějaké vlaky jezdit neměly (nebo proč je zbytečné je vybavit mobilkou).
Našťastie po smrti nie sú žiadni ľudia. Dúfam, že ráno nebudem čítať v správach o tom, že niekto z tej nehody exol v nemocnici.
A celková bezpečnosť na tejto trati zase o trochu poklesne, keďže ZSSK nemá Vectrony nazvyš a miesto tejto Gorily bude musieť nasadzovať nejaký rušeň bez ETCS
2. zásielka Vetroňov je bude 15 ks, z toho 5 ks do 31.12.2025, 10 ks do 31.12.2026.
Kedy presne však ktorý príde, to ani tatranské veveričky netušia …
No, a pak je tu fanclub pohádek o mašinkách, a ti si prosaděj výjimku…
Výjimka klidně být může, ale za předpokladu, že ta výjimka pojede mezistaničně a bude zajištěna boční ochrana vlakové cesty pro vlaky jedoucí pod ETCS.
… a nebude to denně v turnusu.
Podľa dostupných videí to vyzerá že sa zrazili ešte v obvode stanice Pezinok ale už za výhybkami, REX zastavuje v Pezinku a bratislavské záhlavie je v obluku, môj tip teda je ze rušňovodič na REXe si pomýlil voľno na návestidle v obluku (nemal ETCS), ktoré bolo pre Ex a odišiel zo stanice, avšak svoju chybu si uvedomil a zastavil ale už v ceste expresu. Tomu možno pomohlo aj to ETCS, ked že gorila 006 ho mala, lebo zjavne ho netrafil v stošesťdesiatke ale zrážke to už nezabránilo (je to len L1, takže balízy).
Podľa výpovedí svedkov bol REX v pohybe celkom slušnou rýchlosťou, čo dosť možno bolo aj šťastie v nešťastí – že rozdiel rýchlostí v čase zrážky nebol veľký
Popravde neviem či tejto informácii mám veriť alebo nie, nakoľko slovenské media sú legendárne tým že krátko po podobných udalostiach povypúšťajú všelijaké blbosti typu „čelne sa zrazili dva vlaky ktoré išli z Pezinku do Bratislavy“ a potom to musia po sebe opravovať. Ale je až šialene neuveriteľné že pri dvoch takých závažných nehodách nikto neprišiel o život a ak by k tomu prispel ešte aj tento faktor, tak to je fakt neuveriteľné. Ale popravde ak to bolo tak, že REX išiel na stoj, neviem si predstaviť, že rušňovodič by si to fakt nevšimol a pokračoval by ďalej, keď mu to… Číst vice »
Vraj je cez výhybky „iba“ 140-tka.
Která je to Gorila, 012?
006
Vzhledem k tomu, jak ji pokrčilo, už bych se nebál používat minulý čas. Tohle se nevyklepe.
Trocha gitu a nikto si nič nevšimne (irony off)
Jsou jiné možnosti, než že ETCS na gorile bylo vyplé a projela stůj? Pak by to muselo být selhání TZZ a to by byla zřejmě výrazně větší problém.
Špekuluje sa skôr, že REX v Pezinku odišiel na stoj a vošiel expresu do cesty
Slovenské noviny píšou výpověď svědků z REX, že v momentě srážky jeli docela rychle a podle fotek stojí vlaky u označníku Pezinka směrem k Bratislavě. Takže tento scénář je dost pravděpodobný (že REX odjel na Stůj a narazil do něj brzdící expres, odpálený ETCS u odjezdu).
A jsme u toho – dunihlav jel na červenou, tudíž nedal gorile přednost a pan ministr bude mít pravdu 🙂
Ale dunihlav predsa išiel zprava, nie 🙅?
Ale na červenú.
Škoda, že tam nie je ETCS L2, to by ho odstrelilo hneď…
Každopádne to, že ten vpredu už mal značnú rýchlosť a zadný naplno brzdil výrazne zmiernilo náraz
Jako že by se Dunihlav odpískoval a TZZ by ho nevidělo ?
Děje se to vůbec ještě dneska? Čekal bych, že od Moravan jsou kromě limitů na pískování navíc nejde vlak ztratit (dokud se neobsadil oddíl vedle, je obsazený ten původní)
Umí se to stát, sice bez následků se obdobný incident stal znova v Prostředním Žlebu, kvůli závadě na pískováni zmizel na zhlavý vyjetý stroj 771 který posunoval pro odstavení…
U TZZ to už nějaký čas zajišťuje úplná bloková podmínka, u SZZ ESA evidence ztráty šuntu – tzn. softwarové ponechání obsazení při podezřelém uvolnění KO, ale pouze na staničních kolejích. Na jiných kolejových úsecích (zhlaví, záhlaví) nikoliv. No a na RZZ se vozidlo klidně ztratí i ze staniční koleje.
Začínám se bát….
To asi zase není potřeba. Je hromada rizikovějších věcí, než podpískování a odizolování od KO.
Jakože tady bych čekal PN, nikoliv KO. A taky bych nečekal podpískování v nezanedbatelné rychlosti.
Na této trati jsou počítače náprav.
Tam jsou PN, takže podpískování je nepravděpodobné.
Predpokladám že opäť: „Určite nejde o systémovú chybu…“ ☠️
Uvidíme, co nám k tomu zase řekne holohlavej bloger…od Tatier k Dunajuuuu…
treba čakať do štvrtka
Zajtra je mimoriadne rokovanie vlády k tejto veci.
Niežeby tam nastalo niečo prelomové, ale zajtra určite bude k tomu niečo Ráž hovoriť.
Pokud šlo o náraz zezadu, zajímalo by mě, jaký byl rozdíl v rychlosti. Ten zlomený Apeer (?) vypadá docela děsivě.
Ten dunihlav tam stál zdochnutý?
Projel odjezdové návěstidlo. 620 ho měla předjíždět.
Jediný a k tomu ešte mierny oblúk široko-ďaleko a prúser. Fakt blbé.
ETCS L1, nevýlučný provoz…
A to je nejlépe zabezpečená trať na Slovensku….
V tomto úseku jezdíme TBS s jednotkami 660. Jsou tam jen hradla
Tou je snad 127, kde je L2, ne?
To zase úplně ne, Žilina – Čadca je L2.
A okrem ETCS tam iný zabezpečovač nie je, ani „farbičkovač“, takže sa jazdí 120 km/h „na oko“
takže není otázku jestli ale kdy se stane další mimořádná událost.🫤
Presne tak.
A potom to zase hodia na ľudský faktor.
Možno po desiatej nehode sa zbadajú.
Je to jednodušší a levnější než řešit tristní stav železniční sítě
Co je toto za blabol ? Ved to sa stalo na koridore s ETCS a ETCS na gorile tu pravdepodobne zabranil ovela tragickejsim nasledkom. Problem je nevyhradna prevadzka ETCS a 861 ho nema. Aspon nie sme taki retardi, aby sme na koridore jazdili pol roka bez akehokolvek zabezpecovaca (nehoda Pardubice – tez sa to zvalilo na firu ale pakovat sa mal okamzite GM Dobre Spravy !)
Pardubice byly půl roku bez ZZ. Jak dlouho je (a ještě bude) bez ZZ (tedy L1 s nevýhradním provozem) trať z Bratislavy do Púchova?
Upgrade ETCS a zmensovanie oddielov kvoli navyseniu kapacity trate by mal prebehnut cez jesen 2026 (usek BA – Leopoldov). A aj po dnesnych udalostiach sa urcite bude klast este vacsi doraz na vyhradny ETCS provoz co najskor.
Nojo. Vy tam radši jezdíte bez jakéhokoliv zabezpečení už několik let. Pokud vozidlo nemá ETCS, tak jak je jeho jízda zabezpečena? Přenos kódu není a přesto tam prý jezdíte 120, zatímco ten u nás v Pardubicích mohl jet maximálně 100. A těch vlaků Vám tam bez ETCS asi jezdí docela dost. ZSSK 362,754,757,861 nemají ETCS určitě, 671 nevím, jestli mají ETCS, v nákladní dopravě asi kromě vectronů vše bez ETCS.
Kde na Slovensku na hlavnych tratiach nie je ani ETCS a prenos kodu ? Poznam jedinu taku trat : Nove Zamky – Sturovo. Alebo vy PRÝ znate nase trate lip ? ZSSK 362 niekolko kusov ETCS ma ! 671 a Pushpully ETCS coskoro mat budu. A este do nedavna do 1.1.2025 by sa tu takto z CZ nemachrovalo, ked bol prejazd cervenou v CZ stokrat rocne narodnym sportom. Radsej si zratajte autonomne vagony co utekaju na siru trat a upragujte si tie low cost koridory s urovnovimi priecestiami.
Ale jo, jste a ještě o dost větší. Není potřeba zacházet daleko.
Pardubice byly o něčem jiném. Strojvedoucí věděl, že se stanice přestavuje a na jízdu bez zab.zař. byl upozorněn písemným rozkazem.
Ridic lokomotivy opet nedal prednost protijedoucimu vlaku? (vtip)
Tu je to o niečo bizarnejšie, Gorila vrazila do Dunihlava zozadu. Išli rovnakým smerom.
Vidí ETCS v Gorile tú 861ku ktorá ETCS nemá?
Pochybujem.
ETCS by snad mělo vědět, že oddíl před vlakem je obsazený (čímkoliv), ne?
ETCS není vševidoucí a ty zmíněné oddíly jsou u liniových zabezpecovacu, ETCS pracuje na jiném principu.
ETCS je vlakový zabezpečovač ne traťové zabzař. Oddíl je sledovaný úsek trati. TZZ registruje polohu vlaků přes oddíly (ať už KO liniově nebo bodově přes počítače náprav) a TZZ vyhodnocuje, určuje volnost / obsazenost oddílů a rozsvěcí příslušné návěsti, načež posílá danou informaci i do ETCS, buď přes RBC a rádio u L2 nebo si to ETCS načte při přejezdu balízy u L1 (což byl tento případ).
tam je L1, ak aj vie, masina sa to dozvie az ked prejde najblizsiu prepinatelnu balizu. Je celkom mozne, ze rusnovodic ten padak videl skor, ako ETCS.
Udajne mal byt REX v stanici prechodeny Tatranom. Rex odišiel proti stoj a kedze ex bol za vchodom, etcs si stale myslelo že cez stanicu je postaveny prechod aj ked uz odchod bol nastoj. Az ked zbadal odchod v polohe stoj, zacal brzdit ale zo 160 to nestacilo.
To ví. Tady na kolej před rychlík vjel nedovoleně vlak. A kupodivu ETCS reagovalo, ale byla už kratká vzdálenost na zabrzdění.
Je tam L1, takže predpokladám, že na balíze pri odchodovom návestidle v Pezinku sa aktivovala rýchlobrzda, keďže koľaj za ňou bola obsadená* (ak teda tak rušňovodič expresu nespravil ešte skôr)
*ospravedlňujem sa za nepresnosti v terminológii, nie som železničiar
ETCS zastavi vlak skor ako prejde cez stoj. Ta 350ka mohla mat ETCS vypnute pre poruchu.
Tu som myslel situáciu, že expres mal na vchode ešte voľno a REX mu vošiel do cesty až potom.
Čo sa týka na funkčnosť ETCS, tak vzhľadom na to, že medzi Žilinou a Trenčínom nenavýšil meškanie, predpokladám, že minimálne po Trenčín funkčné bolo
za Zilinou uz nebolo co navysovat… tak 65 – 70 % vzdialenosti Kosice-Zilina sa jazdi v jednokolajne ( meskania + 30 minut), takze zvysenie meskania za Zilinou by slo vybradne na nejaku mimoriadnost.
Ak by nemal ETCS, nešiel by medzi Žilinou a Bratislavou 160 km/h, iba 120
Když vlak dostane „padák“ (protože jiný vlak mu po projetí stůj vlezl do postavené cesty), tak si to ETCS nemůže vycucat z prstu.
Alebo ho ani nemala. Nie všetky 350tky majú ETCS
Bola tam 006, tá ETCS má
Ale mala ho – 350 006 ako jedna z prvych !
Lenže ETCS L1 nemá líniový prenos, takže zasiahne až po prejdení najbližšej balízy
Ne všechny Gorily jsou vybaveny ETCS
Mala by to byť 006, tá ETCS má.
Takový nátěr mají lokomotivy 006, 008, 011, 012, 013
podle sledovačky tam byla 006
Vsetky nie ale na Ex Tatranoch sa nasadzaju tie s ETCS aby dodrzali cestovne casy a mohli ist 160kmh. Vynimocne daju v BA na Tatrana tych zopar bez ETCS a tato 350 006 ETCS ma ako jedna z prvych 15 rokov (kedy este v CZ ani nevedeli co je ETCS).
186 182 s ETCS L2 jezdila v ČR od roku 2010 a na slovenském koridoru jezdila od roku 2011…
Trepeš so..iny.
Ne, 861 „Dunihlav“ ETCS nemá.
Podle neověřených informací měla v čele Ex620 být 350.006.
ETCS je o tom, že vidíš voľnosť koľaje pred sebou a nie vlsk na bočnej koľaji.
Takže nevidel.
Jde o najetí čela vlaku do konce vlaku.
Podle mě podobná nehoda jako u nás, elf do pošťáka
Na tejto trati nie je autoblok, ale automatické hradlo
Pardon, nejsem zas tak moc informovan. Diky za ujasnění