Druhá vážná nehoda na slovenské železnici během měsíce. U Pezinku se srazily vlaky
Srážka vlaků na Slovensku. Zdroj: ŽSR

Hlášeny jsou desítky zraněných, ve vlacích cestovalo mnoho studentů.

Hlášeny jsou desítky zraněných, ve vlacích cestovalo mnoho studentů.
Jaké tam bylo počasí? Je podzim, podvečer… To se pak ta návěstidla jen různě mihnou, popř. „někde v dálce cosi zeleného je“. Čistě teorie samozřejmě. Jinak včera v noci jsem za husté mlhy jel 120 km/h do Štúrova, a opravdu je to z hlediska „vyčíhání předvěsti“ (ještě hůř teda vjezdu, bez předcházejících upozorňovadel) o dost horší, než u nás tou stovkou. Zatímco ale z NZ to je relativně kousek a jde jen o pár stanic, Žilina – Bratislava je z hlediska počtu návěstidel k potenciálnímu přehlédnutí (+ nutné doby soustředění) fakt jinej level, pokud se jede bez ETCS. Tak snad… Číst vice »
Ten první vagón vypadá že se pomuchlal ve stejném místě jako to lehátko v Pardubicích.
Taky si říkám, žw to a) byla prda, kór na ro že vlaky jely stejným směrem!, b) jestli ty starší vagóny nejsou poněkud už prohnilé?? (byť sám je mám pro pohodlí rád)
Každopádnê velmi nepříjemná záležitost pro důvěryhodnost hromadky na Slovensku 🙁
Jezdit vlakem na Slovensku začíná být pěkný adrealín.
A to není jediný průser tohoto dne, o pár minut později mohlo dojít k další nehodě:
„po 19:51 h Os 3031 v zst. Bratislava-Raca rezal vymenu a vosiel do vlakovej cesty pre Ex 1045 RegioJet, presiel odch. navestidlo v polohe Stoj. K zrazke vlakov nedoslo. Vlak ukonceny v zst. Pezinok.“
https://infrastruktura.sk/t/zeleznice-v-sr-a-vsetko-s-tym-suvisiace-vseobecne/1687/1498
Za to by mali padať hlavy! To nie je normálne, aby po takejto sérii prúserov neboli vyvodené personálne zmeny.
O pár minút neskôr a ešte k tomu v tej istej lokalite (ďalšou žst za Račou je práve Pezinok).
A to nie je všetko. Blízko toho času tiež Os rezal výhybku a vošiel do cesty vlaku RJ 1045. Len šťastím k nárazu nedošlo; inak by to boli dve nehody v rozmedzí 30 minút.
Bananistan. Posledný nech zhasne.
Rychlík brzdil rychločinným brzděním ze 160 km/h a v cca 100 km/h došlo ke srážce? Hrůza.
Rychlík max 120, osobák 80
Podle pana Bednárika (zase ho, chudáka, převlíkli za oranžovýho koloťuka), je na místě 140ka…
údajne tam jazdia max 120
Podľa TTP je tam na priamych koľajách 160 km/h pre vlaky s ETCS, 120 bez neho. Do odbočky neviem
Možná bych jim tam ty Pendolina radši znova neposílal, když to tam vedou tímhle způsobem. Jedno na šrot stačí…
Tak hlavně, že mají vlaky zdarma.
Pokud REX opravdu odjel proti stůj před Ex, musím se zeptat, zda jsou odvratné výhybky opravdu přežitkem.
Nejsou, nicméně se nově často ruší. Šetření. Na té Rožňavě prý nikdy nebyly, což nechápu. Kde už jinde…. by měly být.
V Česku jsou povinné boční ochrany, například odvratnými kolejemi pro vyšší rychlosti, například pro stavbu Přerov-Kojetín, Kojetín-Nezamyslice jsou součástí návrhu nových podob kolejišť stanic.
V době ETCS jsou odvratné výhybky určitě přežitkem.
Jak se to vezme. Když je odvrat, může být pro danou VC konec oprávnění (stůj) až těsně před místem ohrožení (námezníkem) a to i s uvolňovací rychlostí. Tedy fyzická délka koleje je využitelná maximálně. Bez odvratu je konec oprávnění buďto nutné předsunout a ponechat uvolňovací rychlost, nebo ho mít těsně před místem ohrožení, ale bez uvolňovací rychlosti. V každém případě je pak využitelnost délky koleje menší a veškeré provozí intervaly u dlouhých vlaků delší.
Hlavně tam pak ve stanici nemusí být zřízeny VCO (= vlaková cesta s nezajištěnou boční ochranou), takže vlaky, co jedou na předjízdné koleje například, aby byly předjety expresem, tak expresy nemusí projíždět stanicí do příma s omezenou rychlostí – což je velká výhoda z pohledu provozně-dopravní technologie.
Z pohledu uvolňovací rychlosti pak je výhoda, že při odvratu může být tato rychlost vždy V = 20 km/h.
Ono by celkem stačilo, kdyby se to omezení po skutečném zastavení prvního vlaku mohlo zase zrušit. Ale tak se to nikdy nedělalo, důležitá je přece situace v okamžiku postavení VC.
Ten prežitok by zabránil dnešnej nehode. Maximálny by dunihlav tresol o šturec, ale neprezal by výhybku a zozadu by potom do neho nevletela gorila.
Ano a zabránil by i té v Jablonove.
Aha, takže ETCS by dunihlava nechalo projet stůj? Otázka zněla, jestli odvratné výhybky jsou přežitek a odpověď zní ano, protože existuje modernější řešení. To je tak nějak definice přežitku. Ale pro mě za mě, klidně si tam místo výhradního provozu ETCS dodělejte odvratné výhybky, když to je za vás to správné řešení.
Odvratené výhybky by som zrušil až potom, čo bude výhradná prevádzka ETCS. Kým tam pravidelne jazdia vlaky bez ETCS, tak odvratná výhybka má zmysel.
S ohledem na délku kolejí a uvolňovací rychlosti odvraty fakt přežitkem nejsou
Co je lepší – upravit konfiguraci předjízdných kolejí tak, aby tam vycházela ochranná dráha a nebo tam cpát výhybku do šturcu?
Tak samozřejmě můžeme mít koleje dlouhé přes 800 metrů, ale bude to vyhození peněz když se jejich délka nevyužije (kromě té ochranné dráhy)…
Odvrat zastaví i ujetý vagón.
Přežitkem je sbastl JRD Vrútky bez ETCS na koridoru…
Tak toho sa na slovenskej železnici tak ľahko a rýchlo nezbavíme.
To stálo príliš veľa peňazí z eu fondov, aby to začali len tak vyradzovať.
V matematice na základce jsme se učili převádět zadání na úlohu, kterou umíme řešit. Holt bude muset ZSSK vymyslet, jak podojit eurofondy na ETCS pro Dunihlavy…
MD / ZSSK budú musieť niekde vyžobrať love na ETCS pre Dunihlavy, ale aj Okuliarniky jazdiace po koridore (z/do PD).
Bohužel druhotná nevýhoda nástupištních hran u předjízdných kolejí při nezavedení výhradního provozu ETCS. Když zastávkový osobní vlak jede proti červené, „prořeže“ se výhybkami do hlavních kolejí. Prostě se zmýlil v pohledu na volnoznak u vedlejší koleje.
A co to má společného s nástupištními hranami???
Tipuju, že možnost splést si odjezdové návěstidlo.
Večer, tma, mlha, na nádraží mimo tento vlak nestojí nikdo a blikne zelená na odjezd. Blbě si to spočítáte (prý mírně do oblouku), a protože tam stojíte jediný, tak si myslíte, že je to pro Vás. Ale chyba. Je to pro průjezd vlaku co je nějakou chvíli za Váma.
V Poříčanech byla nehoda, při které se srazily z důvodu záměny návěstidla vlaky, které oba jely po kolejích u nástupiště. To, že nástupiště bylo i u hlavní koleje (jako téměr všude v ČR), ničemu nezabránilo.
Vyzerá to tak, že 620 mala v Pezinku obiehať 1814, ale tá mu vošla do postavenej vlakovej cesty. Odchodové na Bratislavu sú v oblúku.
Ten zo 620 už musel brzdiť pred balízou odchodového návestidla, lebo inak by to vyzeralo omnoho horšie ….
Že by kvůli ETCS?
Je tam L1, takže informácie dostáva vlak iba pri prejazde cez balízy
300 m před odjezdovým návěstidlem ve stanici je umístěna infill-balíza, která vysílá stejný telegram jako balíza umístěná u odjezdového návěstidla – ta při průjezdu toho vlaku 620 nad touto balízou ho automaticky přepnula z módu FS (plný dohled) do TR (nouzová brzda) – celkem bylo ještě štěstí, že vlak 620 byl před touto balízou – jinak by to samé udělala až balíza u odjezdového návěstidla.
Okej, toto som naozaj netušil, myslel som si, že balízy sú iba pri návestidlách a na zábrzdnú vzdialenosť pred nimi. Ďakujem za doplnenie
A to ještě jen přes některé balízy…
L2 by to přenesla téměř okamžitě, u barvičkovače záleží na rychlosti obsluhy (než zjistí že to není obvyklá barevná hudba ale opravdu klidné červené světlo). Tady je sice L1, ale paradoxně je možné jezdit 120 jen na oči a živák…
Aha. To je na Slovensku horší, než jsem si myslel.
A proto nemají existovat výjimky (jak tu někdo navrhoval), buď bude na dané trati vybaveno vše, nebo to nepojede.
Tahle MU je podle všeho názorná praktická ukázka toho kam vede nevýhradní provoz ETCS a všechny výjimky z povinnosti vybavením ETCS. Zásah ETCS dokázal snížit škody na zdraví, ale i vozidlo nákladně vybavený ETCS je po smrti.
Nejhorší je, že to je úplně jasné riziko a degradace systému do kterého se naivestovalo a přitom to stále spousta lidí nevidí. Prostě vidí koleje a nechápe, proč by někde nějaké vlaky jezdit neměly (nebo proč je zbytečné je vybavit mobilkou).
Našťastie po smrti nie sú žiadni ľudia. Dúfam, že ráno nebudem čítať v správach o tom, že niekto z tej nehody exol v nemocnici.
A celková bezpečnosť na tejto trati zase o trochu poklesne, keďže ZSSK nemá Vectrony nazvyš a miesto tejto Gorily bude musieť nasadzovať nejaký rušeň bez ETCS
No, a pak je tu fanclub pohádek o mašinkách, a ti si prosaděj výjimku…
Výjimka klidně být může, ale za předpokladu, že ta výjimka pojede mezistaničně a bude zajištěna boční ochrana vlakové cesty pro vlaky jedoucí pod ETCS.
Podľa dostupných videí to vyzerá že sa zrazili ešte v obvode stanice Pezinok ale už za výhybkami, REX zastavuje v Pezinku a bratislavské záhlavie je v obluku, môj tip teda je ze rušňovodič na REXe si pomýlil voľno na návestidle v obluku (nemal ETCS), ktoré bolo pre Ex a odišiel zo stanice, avšak svoju chybu si uvedomil a zastavil ale už v ceste expresu. Tomu možno pomohlo aj to ETCS, ked že gorila 006 ho mala, lebo zjavne ho netrafil v stošesťdesiatke ale zrážke to už nezabránilo (je to len L1, takže balízy).
Podľa výpovedí svedkov bol REX v pohybe celkom slušnou rýchlosťou, čo dosť možno bolo aj šťastie v nešťastí – že rozdiel rýchlostí v čase zrážky nebol veľký
Popravde neviem či tejto informácii mám veriť alebo nie, nakoľko slovenské media sú legendárne tým že krátko po podobných udalostiach povypúšťajú všelijaké blbosti typu „čelne sa zrazili dva vlaky ktoré išli z Pezinku do Bratislavy“ a potom to musia po sebe opravovať. Ale je až šialene neuveriteľné že pri dvoch takých závažných nehodách nikto neprišiel o život a ak by k tomu prispel ešte aj tento faktor, tak to je fakt neuveriteľné. Ale popravde ak to bolo tak, že REX išiel na stoj, neviem si predstaviť, že rušňovodič by si to fakt nevšimol a pokračoval by ďalej, keď mu to… Číst vice »
Která je to Gorila, 012?
006
Vzhledem k tomu, jak ji pokrčilo, už bych se nebál používat minulý čas. Tohle se nevyklepe.
Trocha gitu a nikto si nič nevšimne (irony off)
Jsou jiné možnosti, než že ETCS na gorile bylo vyplé a projela stůj? Pak by to muselo být selhání TZZ a to by byla zřejmě výrazně větší problém.
Špekuluje sa skôr, že REX v Pezinku odišiel na stoj a vošiel expresu do cesty
Slovenské noviny píšou výpověď svědků z REX, že v momentě srážky jeli docela rychle a podle fotek stojí vlaky u označníku Pezinka směrem k Bratislavě. Takže tento scénář je dost pravděpodobný (že REX odjel na Stůj a narazil do něj brzdící expres, odpálený ETCS u odjezdu).
A jsme u toho – dunihlav jel na červenou, tudíž nedal gorile přednost a pan ministr bude mít pravdu 🙂
Ale dunihlav predsa išiel zprava, nie 🙅?
Ale na červenú.
Škoda, že tam nie je ETCS L2, to by ho odstrelilo hneď…
Každopádne to, že ten vpredu už mal značnú rýchlosť a zadný naplno brzdil výrazne zmiernilo náraz
Jako že by se Dunihlav odpískoval a TZZ by ho nevidělo ?
Děje se to vůbec ještě dneska? Čekal bych, že od Moravan jsou kromě limitů na pískování navíc nejde vlak ztratit (dokud se neobsadil oddíl vedle, je obsazený ten původní)
Umí se to stát, sice bez následků se obdobný incident stal znova v Prostředním Žlebu, kvůli závadě na pískováni zmizel na zhlavý vyjetý stroj 771 který posunoval pro odstavení…
U TZZ to už nějaký čas zajišťuje úplná bloková podmínka, u SZZ ESA evidence ztráty šuntu – tzn. softwarové ponechání obsazení při podezřelém uvolnění KO, ale pouze na staničních kolejích. Na jiných kolejových úsecích (zhlaví, záhlaví) nikoliv. No a na RZZ se vozidlo klidně ztratí i ze staniční koleje.
Jakože tady bych čekal PN, nikoliv KO. A taky bych nečekal podpískování v nezanedbatelné rychlosti.
Predpokladám že opäť: „Určite nejde o systémovú chybu…“ ☠️
Uvidíme, co nám k tomu zase řekne holohlavej bloger…od Tatier k Dunajuuuu…
treba čakať do štvrtka
Zajtra je mimoriadne rokovanie vlády k tejto veci.
Niežeby tam nastalo niečo prelomové, ale zajtra určite bude k tomu niečo Ráž hovoriť.
Pokud šlo o náraz zezadu, zajímalo by mě, jaký byl rozdíl v rychlosti. Ten zlomený Apeer (?) vypadá docela děsivě.
Ten dunihlav tam stál zdochnutý?
Projel odjezdové návěstidlo. 620 ho měla předjíždět.
Jediný a k tomu ešte mierny oblúk široko-ďaleko a prúser. Fakt blbé.
ETCS L1, nevýlučný provoz…
A to je nejlépe zabezpečená trať na Slovensku….
V tomto úseku jezdíme TBS s jednotkami 660. Jsou tam jen hradla
Tou je snad 127, kde je L2, ne?
A okrem ETCS tam iný zabezpečovač nie je, ani „farbičkovač“, takže sa jazdí 120 km/h „na oko“
takže není otázku jestli ale kdy se stane další mimořádná událost.🫤
Presne tak.
A potom to zase hodia na ľudský faktor.
Možno po desiatej nehode sa zbadajú.
Je to jednodušší a levnější než řešit tristní stav železniční sítě
Co je toto za blabol ? Ved to sa stalo na koridore s ETCS a ETCS na gorile tu pravdepodobne zabranil ovela tragickejsim nasledkom. Problem je nevyhradna prevadzka ETCS a 861 ho nema. Aspon nie sme taki retardi, aby sme na koridore jazdili pol roka bez akehokolvek zabezpecovaca (nehoda Pardubice – tez sa to zvalilo na firu ale pakovat sa mal okamzite GM Dobre Spravy !)
Pardubice byly půl roku bez ZZ. Jak dlouho je (a ještě bude) bez ZZ (tedy L1 s nevýhradním provozem) trať z Bratislavy do Púchova?
Nojo. Vy tam radši jezdíte bez jakéhokoliv zabezpečení už několik let. Pokud vozidlo nemá ETCS, tak jak je jeho jízda zabezpečena? Přenos kódu není a přesto tam prý jezdíte 120, zatímco ten u nás v Pardubicích mohl jet maximálně 100. A těch vlaků Vám tam bez ETCS asi jezdí docela dost. ZSSK 362,754,757,861 nemají ETCS určitě, 671 nevím, jestli mají ETCS, v nákladní dopravě asi kromě vectronů vše bez ETCS.
Ridic lokomotivy opet nedal prednost protijedoucimu vlaku? (vtip)
Tu je to o niečo bizarnejšie, Gorila vrazila do Dunihlava zozadu. Išli rovnakým smerom.
Vidí ETCS v Gorile tú 861ku ktorá ETCS nemá?
Pochybujem.
ETCS by snad mělo vědět, že oddíl před vlakem je obsazený (čímkoliv), ne?
ETCS není vševidoucí a ty zmíněné oddíly jsou u liniových zabezpecovacu, ETCS pracuje na jiném principu.
ETCS je vlakový zabezpečovač ne traťové zabzař. Oddíl je sledovaný úsek trati. TZZ registruje polohu vlaků přes oddíly (ať už KO liniově nebo bodově přes počítače náprav) a TZZ vyhodnocuje, určuje volnost / obsazenost oddílů a rozsvěcí příslušné návěsti, načež posílá danou informaci i do ETCS, buď přes RBC a rádio u L2 nebo si to ETCS načte při přejezdu balízy u L1 (což byl tento případ).
tam je L1, ak aj vie, masina sa to dozvie az ked prejde najblizsiu prepinatelnu balizu. Je celkom mozne, ze rusnovodic ten padak videl skor, ako ETCS.
Udajne mal byt REX v stanici prechodeny Tatranom. Rex odišiel proti stoj a kedze ex bol za vchodom, etcs si stale myslelo že cez stanicu je postaveny prechod aj ked uz odchod bol nastoj. Az ked zbadal odchod v polohe stoj, zacal brzdit ale zo 160 to nestacilo.
Je tam L1, takže predpokladám, že na balíze pri odchodovom návestidle v Pezinku sa aktivovala rýchlobrzda, keďže koľaj za ňou bola obsadená* (ak teda tak rušňovodič expresu nespravil ešte skôr)
*ospravedlňujem sa za nepresnosti v terminológii, nie som železničiar
ETCS zastavi vlak skor ako prejde cez stoj. Ta 350ka mohla mat ETCS vypnute pre poruchu.
Tu som myslel situáciu, že expres mal na vchode ešte voľno a REX mu vošiel do cesty až potom.
Čo sa týka na funkčnosť ETCS, tak vzhľadom na to, že medzi Žilinou a Trenčínom nenavýšil meškanie, predpokladám, že minimálne po Trenčín funkčné bolo
za Zilinou uz nebolo co navysovat… tak 65 – 70 % vzdialenosti Kosice-Zilina sa jazdi v jednokolajne ( meskania + 30 minut), takze zvysenie meskania za Zilinou by slo vybradne na nejaku mimoriadnost.
Ak by nemal ETCS, nešiel by medzi Žilinou a Bratislavou 160 km/h, iba 120
Když vlak dostane „padák“ (protože jiný vlak mu po projetí stůj vlezl do postavené cesty), tak si to ETCS nemůže vycucat z prstu.
Alebo ho ani nemala. Nie všetky 350tky majú ETCS
Bola tam 006, tá ETCS má
Ale mala ho – 350 006 ako jedna z prvych !
Lenže ETCS L1 nemá líniový prenos, takže zasiahne až po prejdení najbližšej balízy
Ne všechny Gorily jsou vybaveny ETCS
Mala by to byť 006, tá ETCS má.
Takový nátěr mají lokomotivy 006, 008, 011, 012, 013
podle sledovačky tam byla 006
Vsetky nie ale na Ex Tatranoch sa nasadzaju tie s ETCS aby dodrzali cestovne casy a mohli ist 160kmh. Vynimocne daju v BA na Tatrana tych zopar bez ETCS a tato 350 006 ETCS ma ako jedna z prvych 15 rokov (kedy este v CZ ani nevedeli co je ETCS).
186 182 s ETCS L2 jezdila v ČR od roku 2010 a na slovenském koridoru jezdila od roku 2011…
Ne, 861 „Dunihlav“ ETCS nemá.
Podle neověřených informací měla v čele Ex620 být 350.006.
Jde o najetí čela vlaku do konce vlaku.
Podle mě podobná nehoda jako u nás, elf do pošťáka
Na tejto trati nie je autoblok, ale automatické hradlo
Pardon, nejsem zas tak moc informovan. Diky za ujasnění