Česko tlačí na Německo, ať ještě zváží elektrizaci tratě do Chebu

Západní expres v Chebu. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czZápadní expres v Chebu. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Elektrifikovaná trať do Marktredwitz má sloužit jako odklonová.

181 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vtvt

Osobně by se mi líbilo kdyby ŘSD A SŽDC v mělo svého „vyslance“ pro silniční infrastrukturu a pro železniční infrastrukturu pro propojení české a německé site.

Podobné jako Belobradeknprosadil vědeckého vyslance v Izraeli a v USA, aby koordinovat výzkumníků české a zahraniční = aby se poněkolikáté znovu „nevynalezalo kolo“

Petr Šimral

A udělal jste pro to něco? Sjednal jste si schůzku s ministrem? Je vstřícný, komunikativní, to není „Havlíček“ 🙂

Vtvt

Asi zajdu za poslanci/-kyněmi a senátory/-kami za můj region.

Karl vB.

To bude nejlepší, protože tady bečíte na blbém hrobě.
Poslanci a senátoři jsou placeni z našich (i vašich daní), takže by k vám už z podstaty měli být vstřícní. Pokud se vám podaří vetřít se do jejich přízně, dosáhnete toho možná víc, než tady. Třeba byste to u nich mohl dotáhnout na odborného asistenta, a přes nějakou legislativní iniciativu se stát zachráncem železnic v Česku.
Jste z Jížní Moravy, takže vaším partnerem je Ing. Antonín Tesařík, člen podvýboru PSPČR pro dopravu.
https://www.psp.cz/sqw/hp.sqw?k=3520

Petr Šimral

S ohledem na to, že prakticky není rok, aby nemusely jezdit odklony za problémy s tratí Děčín – Drážďany, něco by to přece jen chtělo… Bleskurychlé opatření: zrušit zákaz přepravy nebezpečného zboží (látky poškozující vodu) přes Františkovy Lázně (ona ta bezpečnost železniční dopravy je dosti vysoká, byť samozřejmě úplně vyloučit nejde nic (viz. benzen v Poříčanech)). V případě odklonové vozby NAD za osobní vlaky Marktredwitz – Cheb – FL – Aš – Selb – Hof a Selb Stadt – Hof. Toto by totiž umožnilo lehčí vlaky CZ – SRN tahat přes Aš (17 promile, jedna ER20 pobere 1000 tun (Sergej… Číst vice »

Vtvt

Proč tvrdíte, že železniční přeprava přes CZDE hranice bude narůstat?

Nenarazi na svůj strop kvůli neefektivite v kombinaci s růstem poplatku za koleje?

V 2014 součet železniční dopravy DE+NL z/do ČR měl jednu z osmi jizd v některém směru poprazdnu. Myslím že této jízdě po prázdnou říkáte manipulační jízda. V 2019 manipulační jízda byla uz u každé čtvrté železniční přepravy. Čili dvojnásobek.

Byl bych vahavy s velkými investicemi, které navrhujete pane Šimrale.

A díky za Vaši zajímavou úvahu.

Petr Šimral

Jste až příliš posedlý z „nicotného“ poplatku za dopravní cestu, které je i po snížení v ČR nejvyšší…
Naše vlaky mezi NL a CZ ( v provozu od 5.9.2010) rozhodně negenerují cesty poprázdnu. Kde jste to vyčetl?
Do NL posíláme zpravidla 8 párů vlaků týdně.

Vtvt

Ročenka dopravy. Vycházel jsem z hmotnosti prepraveneho zboží.

A neodpověděl jste na to zakladni=proc předpokládate uvedeny nárůst přeprav?

Petr Šimral

A umíte číst? V mém příspěvku je vysvětlen nárůst přeprav…
Hmotnost přepraveného zboží, proboha, do koho jsme tu duši dokázali dostat????

No, já se překonám:
a) železniční doprava proti silniční je o cca 30 – 50% levnější.
b) to ale platí při podobné přepravní rychlosti
c) oběživo náležitostí chápete?

Pokud ne, tak se snad přinutí k dalšímu semestru Vysoké školy logistické…

Vtvt

Já v tomto ani předchozím kometu nevidím proč předpokládate nárůst přeprav po železnici PŘES CZDE hranice.

Nevidíte že komparativní výhody ČR (stabilní makroeko, příznivě ceny energií, kvalifikovaní odborníci,…) mizí. Podívejte se na Draslovku.

Na jarní konferenci ZESNADu pan Tyle prezentoval že trend do 2021 celkově přepravy po železnici klesly ve prospěch silnice, přestože předpoklad byl úplně opačný.

K.S.

Pokud se budeme chtít pusti cestou „vyúčtovat vše“, tak je třeba brát za dotaci i všechny náklady za nezpoplatněné silnice. Rozdíl v ceně dopravy bude i v tom jestli vezete ucelený vlak, třeba kontejnery, uhlí, naftu, nebo zrní, nebo se jedná o vlak namíchaný ze skupin či jednotlivých vozů, kde jsou nákladné operace navíc. Na náhradu jednoho vlaku byste potřeboval kolem 35-70 řidičů a kamionů, pokud se budeme bavit o vlaku přepravujícím kontejnery. Pokud to bude vlak přepravující zrniny, nebo kapaliny, tak ta čísla jsou ještě vyšší. Silniční doprava má, jedno kde tu energii vezmete, násobnou spotřebu oproti dráze, to… Číst vice »

Vtvt

Račte se podívat do praxe. Viz letošní seminář lobbystů ze ŽESNAD na YT. VIz lkaní šéfa jednoho z dopravců nad investičně velmi náročnými -ETCS -tiché brzdové špalky -automatické spřáhlo, neboť očekávání se zatím nenaplnila (patrně ve smyslu návratnosti investice do hospodaření dopravce). Viz závěr pana Tyla ze ŽESNAD. Cituji: „4) Konkurenceschopnost železniční přepravy je možno navrátit pouze: – snížením energetické náročnosti přepravy=snížením počtu zastavení a rozjezdů nákladních vlaků – zvýšením spolehlivosti přepravy a snížením počtu náležitostí (lokomotiv, vozů, strojvedoucích) v oběhu“ Čili namísto investic bez jasné návratnosti, které navrhuje pan ŠImral je namístě v první řadě otestovat koncesní model =… Číst vice »

Znalec

Je to marný, je to marný, marný. Tak znovu: Každá silnice u nás je zpoplatněna za každý km. 2 a 3 dvakrát (daň z PHM a daň ze silničního vozidla) a kde je mýto třikrát. Není to ekologické zdanění, neboť až vše bude elektro (snad nikdy) bude se stát snažit vybrat stejnou částku na mýtě pro všechny. Poplatek za ždc aby pokryl řízení provozu a údržby by musel být asi 2,5 až 3 krát větší za každý km. Ve spotřebě energie a km a tunu jistě vyhraje železnice, ale to neurčuje cenu , protože u železnice vstoupí do hry obrovské… Číst vice »

K.S.

Daň z pohonných hmot NENÍ rozpočtově určena na silniční infrastrukturu, stejně jako daně z alkoholu a tabáku (a v budoucnu pravděpodobně dalších látek), nejsou určeny na zdravotnictví. Jejich účel je oficiálně limitování spotřeby statků které nějakým způsobem škodí. (Nicméně celá ta oblast spotřebních daní je divná a nekonzistentní) To se nedá brát jako zpoplatnění silnic. Takže Vám zbývá jenom mýto a silniční daň, která je poměrně omezená, přičemž délka silniční sítě je 5x větší než u železnice a nejsou tam započteny ulice a cokoliv co je v kategorizaci níže než silnice III. třídy.

X 1

Bože. Proč si dal dušu do barana.

Petr Šimral

Ale to chce klid. Já ho chápu. Myslí pravděpodobně Vn (vyrovnávkové) vlaky. Ono, ostatně, co asi tak můžeme naložit do specializovaných vozů, například na uhlí, ropné produkty (odděleně nafta, benzín, propan), vozy s auty a podobně. V tomto ohledu je poměr 4:1 relativně milosrdný 🙂

Vtvt

Díky za poučení.

Jan

Pokud opakovaně nevyjde ekonomické hodnocení projektu, tak je asi logické to zastavit. Ledaže by to SŽ chtěla Němcům zadotovat sama…

Petr Šimral

Ano, dá se to tak říci. Nemožnost přepravit náklad mezi ČR a SRN je spíše český problém… Zde to podvazuje růst ekonomiky…

Vtvt

Názor z Bavorska, kde lkají nad stavem infrastruktury v Bayreuth (o něco míň lidnatý než Zlín)

„Nejvýraznější elektrifikační mezera v železniční dopravě ve střední Evropě“
https://www.sueddeutsche.de/bayern/bayreuth-festspiele-deutsche-bahn-diesel-gruener-huegel-wagner-1.5677880

___

Tož to jsem zvědav, jakou prioritu v očích němců má trať Marktredwitz-Cheb-.

Petr Šimral

Žádnou. V očích Čechů je to o dost jinak, hlavně když je neprůjezdný Děčín…

Vtvt

Vypadá to, že SŽDC má až příliš moc priorit a nestíhá je, takže se překračují odhadované rozpočty i vlivem růstu stavebních nákladů v čase.

Nakonec to skončí asi tak, že zůstanou leda superhyperprioritní akce, neboť nebude dost peněz na všechny prioritní.

Viz názor NKÚ:
„S ohledem na 95% růst nákladů na realizace prioritních projektů existuje podle NKÚ riziko, že se nepodaří zajistit dostatek peněz na dokončení všech těchto projektů.“

https://www.nku.cz/cz/pro-media/tiskove-zpravy/rekonstrukce-vybranych-zeleznicnich-trati-se-vyznamne-zpozduji-a-take-zdrazuji–naklady-na-prioritni-projekty-vzrostly-o-95–id12698/

Vtvt

citace:
„NKÚ rovněž upozorňuje, že za zpožděním a prodražováním nejsou vždy změny plánů, ale i chyby na straně Správy železnic.

„U sedmi kontrolovaných projektů došlo ke zpoždění územního nebo stavebního řízení, protože SŽ předložila neúplnou žádost a řízení muselo být přerušeno. Nejčastěji chyběly souhlasy majitelů pozemků dotčených stavbou. Například u projektu ‚Revitalizace trati Rokycany – Nezvěstice‘ trvalo územní řízení téměř čtyři roky,“ píše NKÚ.“

https://zdopravy.cz/nku-sprava-zeleznic-neuplatnila-u-projektantu-smluvni-sankce-122062/

Vtvt

Existuje souběžná iniciativa na propojení německé dálnice a chebské/karlovarské dálnice D6, patrně u Marktredwitz. Nevím jak jsou úspěšní
https://www.idnes.cz/karlovy-vary/zpravy/dalnice-d6-napojeni-a93-nemecko-doprava.A220217_651329_vary-zpravy_ba

Vtvt

Je škoda, že SŽDC se nesnaží přesvědčit veřejnost, že utrácí hospodárně a do potřebných aktivit. Snad se to zlepší do 31.12.2023, podle nových pravidel odměňování managementu SŽDC.

Například by bylo fajn, kdyby pozvání do zdejšího Podcastu přijal vedoucí mezinárodního oddělení SŽDC Radek Čech, např. aby vysvětlil proč se nezdařila investice do trati České Budějovice – Č. Velenice (viz odkaz níže). https://zdopravy.cz/vyluka-na-linec-docasne-ozivila-nakladne-elektrizovanou-trat-pres-gmund-1467/

A jak garantuje SŽDC hospodárnost investice do blízké tratě Č.Velenice-Veselí n.L., když na rakouském úseku tratě (u Gmündu) se investice do tratě, zdá se, neplánují.

PepaM

Ježišmarja, musíte tu vypisovat v podstatě furt to samý dokola každejch dvacet minut? Co jste chtěl říct jste řekl, podruhé (až dvaačtyřicáté) to číst nemusíme. Je tu 117 komentářů, a řekl bych, že tak dobré 2/3 z nich je to vaše „peníze na elektrizaci 226 nejsou a v Rakousku se investice do Gmündu neplánují“.

Vtvt

Máte pravdu, že jsem se opakoval.

Nicméně SŽDC utrácí peníze nás daňových poplatniku=SŽDC by měla obhájit smysl utrácení které plánuje.

Např utrácení do duplicitní tratě Veselí-ČV, která není v mezinárodních prioritách, neboť nezrat nepatří do TEN T.

Lukáš Chytil

Taky jsem se divil, proč nestačí trať přes České Budějovice. Kamarád, který bydlí ve Velenicích mi to vysvětlil.

Hlavní důvod zadrátování Veselí – České Velenice je nákladní vozba. Protože přes České Budějovice je to nahoru dolů, ale přes Třeboň skoro rovina.

Aktuálně máme na Vídeň v podstatě jen jednu použitelnou trať a to přes Břeclav.

Z Gmündu na Vídeň už nějaká reko proběhla, ale v jakém rozsahu nevím.

Vtvt

Neumím si představit že lze obhajovat drahé tunely Nemaše+vylepšení Č. Budejice-Č.Velenice a současně obhajovat miliardy do dozile tratě Veselí-Č. Velenice.

Za 20 let se na trať Praha-Č. Budějovice utratil přes 30 miliard. Staví se dálnice týmž směrem.

Má naše republika na tolik duplicitních staveb v řídce zalidnenem regionu? Zvláště když pokračování na rakouské straně není jisté.

Lukáš Chytil

Ano má, nemůžete vše posuzovat podle toho, kolik kde bydlí lidí.

Musíte brát v potaz, že se z/do Rakouska hojně vozí dřevo, bečky (ať už hnojiva nebo PHM) a ocelářské výrobky.

Vtvt

Loni SŽDC od dopravců dostala za použití kolejí/kapacitu pouze 6% z částky, kterou SŽDC dostala z kapes daňových poplatníků. Z těch 6% od dopravců byly zhruba necelé 4% byly od pasažerských, 2% od nákladních dopravců.

Když si vezmu že hustě zalidněné 50ti tisícové souměstí Orlová/Rychvald/Petřvald v ostravské aglomeraci je bez regionální kolejové dopravy, tak priority vidím jinde. Podobně prioritní vidím Bezděčínskou a Všejanskou spojku.

Ketchup1970

Tož to abyste vyměnil v křesle pana Kupku. Já teda mám priority v dokončení rekonstrukce mého bytu. A priority trati nechávám na zvolené poslance a vládu vzešlou z voleb. Podílite se na zákonodárné nebo výkonné moci milý Axele ?

K.S.

Každá z těch tratí slouží jinému účelu. Zatímco přes Budějovice (mimochodem tam je pak rychlíková trať na Plzeň a Cheb) to bude dost o osobní dopravě, tak přímá přes Třeboň bude zase důležitá pro nákladku. Navíc v momentě dokončení bude možné odvést nákladní dopravu z Čech na jihovýchod Evropy a k Jadranu mimo přetíženou trať přes Třebovou, zejména pokud z ní vlaky pokračovaly přes Břeclav do Vídně. Stačí vám to tak?

P.S. V Rakousku kapacitu železnice zvyšují (mimo jiné staví nové tratě podstatně horším terénem), tyto modernizace umožní se na novou kapacitu napojit.

Vtvt

Trať ČB-Č.Velenice byla vylepšena protože patří do celoevropské sítě TEN-T. Zatímco Veselí-Č.Velenice nikoliv. A zužitkuje ty desítky miliard od tratě Praha-Č.Budějovice. Pokud jde o celoevropskou tranzitní dopravu, tak proč tedy SŽDC tlačí také na vylepšení trati do Lince? To máme ve státním rozpočtu na tolik duplicitních staveb včetně dálnice D3 (popř. D4)? Pokud jde o investice do tratě v Rakousku, tak můžu vidět ty SCHVÁLENÉ investice u Gmündu? V 2020 prý rakouští vládní politici rozhodli o zlepšení FJB, ale v listopadu 2021 zveřejnili aktualizovaný Ausbauplan 2022-2027, kde u Gmündu nic neplánují a dle Verkehrsprognose kapacita stačí. Akorát v 2027 chtějí… Číst vice »

Oldřich Sládek

Já to shrnu jednoduše : SP Veselí – České Velenice /Gmünd jsme s Petrem Šimralem jako jednu z prvních podpořili za ŽESNAD.CZ už v roce 2017 a po celkové rekonstrukci celé, píšu a podotýkam znova celé, FJB bude mít velký význam pro nákladní dopravu. Tečka.

Vtvt

Letos citelně zdražili úroky. Dotace z EU asi půjdou na jiné účely než na infrastrukturu dle Green Deal Je modernizována trať Praha-Č.Budějovice, odkud pokračuje elektrifikovaná trať Č.Budějovice-Č.Velenice na Vídeň. Nevypadá to, že u by Gmündu rakušáci plánovali investice. Za loňský rok SŽDC vybrala od dopravců za koleje/kapacitu 3,7 miliardy Kč. Loňské dotace pro SŽDC činily 61,3 miliardy. Čili těch 3,7 miliardy je 6% ve srovnání se sumou od daňových poplatníků. Čili jestli někdo v tom hezkém ale málozalidněném kraji potřebuje 5 až 8 miliardovou investici do skoro komplet nové tratě Veselí-Č.Velenice, ať si to zaplatí ze svého formou koncese a… Číst vice »

MilanSima

Takže zavřeme bazény, kina, veřejná bruslení, hřiště, divadla, hrady, zámky. Protože to se také hradí z vaší šrajtofle. Pak teprve budete možná konečně spokojen.

Tečka.

Vtvt
MilanSima

Popisuju to, co by se muselo stát, aby člověk jako vy, který stále nechápe, že x činností prostě není provozováno za účelem zisku, byl konecne spokojen.

Vtvt

Kde vzít 5 až 8 miliard na trať Veselí nad Lužnicí-České Velinice? Můj názor = pokud se investice nezaplatí, tak na to nemáme. Níže v diskuzi je odkaz na článek o F. Timmermansovi, který z urputného kritika uhlí změnil názor, s tím, že uhlí (dočasně) potřebujeme. Už chápete, že spousta věcí je jinak, než bylo před časem? Z EU asi nepřijdou dotace na infrastrukturu ve smyslu GreenDealu, neboť dotace budou přesměrovány A český stát pochybuji, že má na masivní dotace do infrastruktury. Si vzpomeňte na koridor přes Adamov. Je postaven tak, že nevydržel 25 let zátěže, neboť prý na to… Číst vice »

Haha

Že neumíte německy není náš problém.
Rakousko na trati Gmünd – Wien plánuje poměrně výrazné investice.

Vtvt

Máte odkaz na ty investice u Gmündu? Já je nenašel v Ausbauplanu 2022-2027.

A dle Verkehrsprognose to ani nevypadá, že by Rakušáci cítili potřebu investic u Gmündu.

Díky.

Pavel Skládaný

Rakouští přátelé k rekonstrukci FJB píší: Besonders im 119 Kilometer langen Streckenabschnitt Absdorf-Hippersdorf nach Gmünd sind zahlreiche Baumaßnahmen geplant. So werden z. B. Gleisanlagen auf Geschwindigkeiten von bis zu 160 km/h ausgelegt und zweigleisige Abschnitte geschaffen. Zdroj: https://www.meinbezirk.at/horn/c-lokales/horn-2029-mit-dem-zug-ohne-umsteigen-nach-wien_a5593222 Dovolil bych si překlad: „Zejména ve 119 km dlouhém úseku mezi stanicemi Absdorf-Hippersdorf a Gmünd je plánováno mnoho stavebních opatření. Např. budou provedeny úpravy kolejového řešení pro rychlost 160 km/h a vzniknou dvojkolejné vložky“. Nutno ovšem dodat, že ÖBB i dolnorakouští politici vidí potenciál především pro příměstskou osobní dopravu a okrajově i dálkovou dopravu sprintery, nákladní doprava téma zcela hlavní téma. Ovšem… Číst vice »

Vtvt

Možná se pletu, ale v rakouském Ausbausplan 2022-2027 (z loňského listopadu) je jediná akce, která se zčásti týká FJB.

Jde akce za 127 milionů EUR, které se týkají zlepšení spojení z Hornu = zahrnuje zejména úsek mimo FJB, ale také FJB plus duplicitní Kamptalbahn která s FJB nemá moc společného. Výslovně se píše: Direktanbindung Horn inkl. FJB selektiv 2-gleisig.

Plus je možné, že ve vídeňské aglomeraci budou nějaké další akce, které zčásti vylepší FJB.

MilanSima

Ale vy máte problém s 90% železniční sítě u nás. I s tratěmi, kde lidi docela jezdí. Ruku na srdce, kolik tratí si na sebe vydělá? Moc jich nebude, ale jedná se o veřejnou, ještě jednou speciálně pro vás opakuji, VEŘEJNOU dopravu. Zkusím Vám dát jednoduchý příklad: myslíte, že veřejná wc, kam hodíte desetikorunu abyste mohl vykonat potřebu, si na sebe vydělají? Samozřejmě že ne, ale je to jedna z x veřejných služeb, a proto se to financuje.

Vtvt

Když na to nemám, tak si to nemůžu koupit.

A když můj nápad nebude ziskový, tak mi na ten nápad nikdo nepůjčí.

Jak prosté.

Čili kde navrhujete vzít těch 5 až 8 miliard na skoronovostavbu Veselí nL-Č.Velenice?

MilanSima

Investice do infrastruktury (železnice, silnice), se provádí i kdyz má stát minusovy rozpočet. Nebo.znáte jedinou zemi na světě, kde si řeknou: máme minusovy rozpočet takže do silnic a železnice nedáme ani korunu?

Vtvt

Takže nevíte kde na to vzít.

MilanSima

Vy jste jak gramofonová deska. Pořád si jedete svou a přitom neznáte základní pojmy.

Vtvt

Je to jednoduché: „bez peněz do hospody nelez“.

A v rozpočtu ČR těch 5 až 8 miliard není.

Stejně jako není na spoustu jiných líbivých záležitostí.

MilanSima

Co jsou podle Vás líbivé záležitosti?

XP3

O multiplikačním efektu jste někdy slyšel?

K.S.

Jenže u infrastruktury – kolejí, silnic, dálnic, zdymadel, letišť, přehrad a jiných se musí porovnávat proti stavu kdy jich nebude. Ať už je to z časových úspor lidí, nákladech na alternativní přepravy nákladu, nebo nerealizovaných přeprav a tím produkce/spotřeby. Infrastruktura se prostě nedá počítat primitivním domácím účetnictvím, vlastně ani v domácím účetnictví se nedá pracovat jen stylem mám/nemám, musíte používat sofistikovanější metodiku. A mimochodem už u prvních železnic se počítaly jejich dopady na ekonomiku a dávaly se k nim soupisy kolik kraj kolem vyprodukuje obilí, sole, masa, vlny, uhlí, dřeva.

Vtvt

Repo úroková sazba je 7%, lombardní je 8%.

Tj. s úrokem 7,5% dlužník za 14 let zaplatí na úrocích tolik kolik si půjčil plus samotnou částku půjčky. Lidově řečeno DVOJNÁSOBEK.

Připadá Vám životaschopné investovat na úvěr do STRAŠNĚDLOUHODOBÉ investice, notabene když není jasné ekonomické racio?

K.S.

Záleží na tom, jaké dopady to má na ekonomiku jako takovou.

Petr Šimral

EU má určitá pravidla, za kterých je její investice efektivní. Není to jen úplně typické „má dáti, dal“. U SP Veselí n. L. – ČV se pravidla podařilo splnit a to s výraznou pomocí čtyř párů přímých nákladních vlaků od Prahy k Vídni… ČR na podíl 15% celkové sumy má. Pro pana Vtvt: ve Vašich plamenných proslovech nenápadně zapomínáte na přepravní vzdálenost. Pokud železnice musí zbytečně přes dva kopce (Chotýčany, Borovany) a ještě si přidat 40 km, tak při její nižší cestovní rychlosti + čas na zpracování vlaku je totálně časově nekonkurenceschopná a taháním vlaků po dlouhých kopcovitých jednokolejkách to… Číst vice »

Vtvt

Dvakrát měř a AŽ POTOM řež. Já v rakouském Ausbauplan nevidím ty údajné investice u Gmündu. Vám není líto těch vyhozených miliard za elektrizaci Č.Budějovice-Č.Velenice, když nákladní vlaky po této trati nejezdily. Už jezdí? Kolik? Jak často? viz zdejší článek: Výluka na Linec dočasně oživila nákladně elektrizovanou trať přes Gmünd Má se tato chyba za miliardy znovu opakovat u dožilé tratě, dle Vašich slov, Veselí – Č.Velenice? Není lepší počkat na otestování poptávky nákladních dopravců? Pokud trať Veselí n.L-Č. Velenice má být náhradou za trať přes Pardubice, Brno, tak proč nemá být dvoukolejná, je-li poptávka nákladních dopravců? https://zdopravy.cz/nekonecny-pribeh-zub-brnenske-uzel-ma-architekty-pro-nakladni-vlaky-ale-stale-neni-misto-117206/ Jaká je… Číst vice »

Lukáš Chytil

Tak to pozor, nákladní vozba tam je, ale aktuálně je vám to k ničemu, když přes Žamberk nevedou dráty, přes Pardubice vás SŽ s ad hocem nepustí. Přes Hradec potřebuje i Vectron postrk u loženého obilí.

Plánovali jsme jezdit přes Miedzylesie, ale kvůli výlukám to nejde.

K.S.

Proč je přes Hradec třeba postrk? Měl jsem za to že to tam je celé rovinka. Nebo tam jsou nějaké nehezké sklony?

kik

Jedná se o stoupání v úseku Choťovice – Převýšov kde trať opouští údolí Cidliny.

Jiří Kocurek

Tam by snad šlo spojit více úseků do jednoho a prohnat jím vlak rozjetý. Teoreticky…

Karl vB.

Tak si z vašeho slavného Timmermanse vezměte osobní příklad a pokuste se být také alespoň trochu myšlenkově flexibilní!
Pokud tedy lze.

PepaM

Chápu, že tahle trať není pro Němce priorita, infrastrukturních problémů mají víc než dost, na druhou stranu si tam v Zielfahrplan Deutschlandtakt sami nakreslili IC linku FR 2 Praha – Plzeň – Cheb – Marktredwitz – Nürnberg v taktu 2 hodiny.

https://assets.ctfassets.net/scbs508bajse/4a1CIJy0z0LBDymEcyVjuK/3896e797066dbe7631381c9e2b70f491/Netzgrafik_3._Entwurf_Bayern.pdf

Vtvt

Tak si to shrňme 1. Šéf SŽDC jedná s Němci a Rakušáky o trati do Norimberku a do Linzu. A současně SŽDC chystá miliardové investice do trati na Vídeň, ale mlčí jednání s Rakušáky o rakouském úseku z Gmündu. 2. V plánech rakouské obdoby SŽDC se zjednodušeně řečeno uvádí u Verkehrsprognoze u trati z Č. Velenic/Gmünd, že kapacita stačí. https://www.bmk.gv.at/themen/verkehrsplanung/ausbauplan/plan_oebb.html 3. Dochází ke změně v Green Dealu, kdy prioritu mají politické záměry = „přežít“. Což se týká např. železničních dopravců, kteří vyžadují extra dotace. Takže přes rozpočet EU nám bohatší Němci, Holanďané či Švédi už asi nezplatí investice. Ale rozjetý… Číst vice »

Daniel Jablonecký

Rakušáci si svůj úsek do Gmündu elektrifikovali už dávno, teď jsme na řadě my. Co je na tom tak překvapivého?

Vtvt

Elektrifikovaná už je trať Č. Budějovice-Č.Velenice.

Řeč je o duplicitní trase: Veselí n.Lužnicí-Č.Velenice, na které je v plánu mnohem víc než pouze elektrifikace. A nevypadá, že by od Gmündu byly chystány zásadní investice.

Odhaduji, že prakticky trať z Veselí n.L.-Č.Velenice postaví znovu:
„(…)komplexní rekonstrukce koleje a úprava GPK (geometrických parametrů koleje) na rychlost 120 km/hod. (…)“

„Stavební úpravy budou zahrnovat nový kolejový svršek, sanaci pražcového podloží, zbudování odvodňovacích zařízení a úpravu celého tělesa dráhy. Z důvodu dodatečné úpravy na rychlost 120 km/h bude podle dodatku provedena i změna „prostorového uspořádání říms mostů a propustků a změna návrhu přejezdového zabezpečovacího zařízení““

Alibaba

Co je na trati Veselí n.Lužnicí-Č.Velenice duplicitního k trati Č. Budějovice-Č.Velenice? Obě jsou jednokolejné (kapacita mizerná), jedna je navíc neelektrifikovaná. Tyhle dvě tratě se můžou maximálně doplňovat (třeba v případě nehod a výluk) ve směru Veselí – Praha, na Plzeň je to prakticky nepoužitelné.

Vtvt

Nákladní doprava může přes Č. Budějovice-Č. Velenice. Také proto tato trať byla elektrifikována před 10 lety.

Jezdí nákladní doprava po trati ČB-ČV, nebo je to jak před 5 lety, že náklady jezdí přes Č. Velenice pouze když Horní Dvořiště je mimo provoz?
https://zdopravy.cz/vyluka-na-linec-docasne-ozivila-nakladne-elektrizovanou-trat-pres-gmund-1467/

Jde o 5 až 8 miliard, co by stála skoronovostavba tratě Veselí n.L.-Č.Velenice

Tj. zhruba 10-15% z částky za objednané vlaky, na které nejsou peníze.

Alibaba

Tak zrovna tohle nebude žádná skoronovostavba, tady se podle plánů směrové poměry moc nezmění, kolej se nepřidá. (minimum záborů pozemků na rozdíl od staveb silnic a dálnic.
Tak se to prostě za 5-8 mld. totálně zrekonstruuje. Co furt máte proti moderní elektrické železnici?
Bude-li elektrizovaná trať dá se použít jako alternativní trasa, které železnice taky potřebuje. Pokud se nebudou tratě dělat pořádně, tak se bude objem dopravy na železnici snižovat.

Lukáš Chytil

Právě, že pro náklady je Velenice – Budějovice skoro nepoužitelná. Je to hodně sklonovně náročné.

Karl vB.

Vysvětlujte to Vtvt.
Kromě svého Jihomoravského atrakčního obvodu nevytáhne paty, ale svými pseudomoudry bude mistrovat celou republiku.

Karl vB.

CML „Vtvt“ označil trať 226 za nepotřebnou/málo potřebnou infrastrukturu. Tečka,

Karl vB.

Kouzlo nechtěného:
Článek je sice o elektrizaci trati Cheb – Markredwitz, ale legendárnímu fantomovi zdejších diskusí se zadařil husarský kousek – přešaltrovat obsah 3/4 zdejších příspěvků na problematiku využití tratí 199 a 226 do Velenic.

Vtvt

Inu protože šéf SŽDC se chlubí jednáním o trati do Lince, ale mlčí o jednáních s rakušáky o trati z Č. Velenic směr Vídeň, do jehož českého úseku SŽDC chce investovat odhadem miliardy.

BDT

Dělejte to jako spousta jiných, vidíte vttv/vtvt, dáte palec dolů a hlavně mu neodepisujte.

PetrV

Filtr tu není a ten člověk úplně zničil diskusi. Není v lidských silách hledat příspěvek, který není jeho. Je to škoda, že majitel serveru nechá jednoho člověka tolik škodit.

Vtvt

Mrzí mě Váš pocit.

Do vláken o Cheb-Norimberk jsem s jednou výjimkou nekomentoval (protože je to záležitost německých daňových poplatníků). A ani jsem nekomentoval Č.Budějovice-Linec, protože jestli něco bude tak za spousty let neboť je to obrovský balík investic, čili je to spíše sen.

Zkuste vlákna níže pod tímto komentem.

Aleš

Ne diskuzi, ale diskuze. Toto není jediná. Jak vidím,jak s ním někdo diskutuje, okamžitě roluju dolů na jiná vlákna.

Ondra L.

Je to husty. A dokonce i nekoho napomenul, ze tady se diskutuje o velenicich a ne o necem jinym 🙂

Vtvt

Nikoho jsem nenapominal, že se diskutuje pouze o velenicich.

Nikomu nebráním aby diskutoval o tratí do Norimberku, přes Domažlice či do linz

Dusanh

„… Dostavují se první výsledky setkání s mými protějšky…“
Fakt nešlo s těmi setkáními začít o něco (o dost) dříve?

jan v

Něco mi říká, že jednání lze zahíjit pouze v případě, kde je oboustranný důvod k němu. SŽ lze relativně přičíst k dobru, že jak na Plzeň, tak na Linz se v posledních letech snažila minimálně natolik, že protistranu přesvědčila o tom, že takové jednání má smysl. Scházet se však v okamžiku, kdy toto vše bylo jen na vizualizacích sudopu by nedávalo smysl, neboť tehdy byla docelaslušná šance, že to tma také zůstane.

Vtvt

Zaujaly mě priority SŽDC. Řeší Norimberk a Linec, ale chtějí investovat do tratě Veselí n. L. – Č. Velenice směr Vídeň. Přitom ta trať z Veselí není příliš potřebná pro pasažerské dopravu, a nákladní může jezdit přes Č. Budějovice-Č. Velenice.

Čili proč se SŽDC intenzivně nezajímá taky o rakouské plány Č. Velenice-Vídeň? Když už chtějí rozmařile utrácet peníze na trať z Veselí do Velenic.

Ivan_pha

Asi jste si nevšiml, že SŽDC již neexistuje, ale již jen SŽ.

Myslím, že je potřeba zadrátovat obojí, ať jsou alternativy pro náklady směrem/z západu.

Vtvt

Proč když elektrikovana už je trať je Č. Budejovice-Č. Velenice? To stačí.

Zvlášť když SŽDC se zajímá pouze o rakouskou trať do Lince,tj. nezajímá se o rakouskou trať z Velenic do Vídně.

Uvědomte si, že SŽDC od dopravců utrzi cca 5%svych příjmu. Zbytek loňských příjmu byly vesměs dotace.

Z cizího krev neteče?

Karl vB.

Vážený pane Vtvt/vtvt, smiřte se prosím se s tím, že existuje zásada:
„Pokud mi něco není známo ≠ neexistuje to.“
Uvědomte si prosím, že občas, ve vašem svatém nadšení, píšete neskutečné kraviny.

Vtvt

A neměla by to být úloha SŽDC přesvědčit SŽDC, že investuje do prioritních a SKUTEČNĚ potřebných akcí.

Jeden most v Lužci snad stačil, aby další stovky milionů jevyletely komínem. Nebo miliardy.

Proto mě zaujalo, že není řeč o rakouské tratí z Velenic

Karl vB.

Možná by bylo zajímavé vědět, s přhlédnutím k obsahu některých vašich příspěvků, jaké peníze vyletěly komínem za vaše dosavadní vzdělání.

Vtvt

I kdyby vyletěly komínem, tak už se stalo.

Nicméně investice SŽDC do Veselí n. Lužnicí-Č.Velenice teprve bude. Prý brzy. Čili je možné zabránit vyhazování peněz v tomto případě, jestli fakt mám pravdu

Karl vB.

Fakt nemáte.
Můžete ale před domkem SŽ uspořádat nějakou demonstraci.

Vtvt

Myslím, že žádná firma se neobejde bez člověka, který plní rádcovskou roli „šetřílka“. A taky samozřejmě je potřeba „rozjížděč nápadů“, „dotahovač“ atd. a další týmové role.

viz role „šetřílka“ na příkladu jednoho se sourozenců, kteří založili koncern Baťa
https://zena-in.cz/clanek/anna-batova-nepostradatelna-sestra-podnikavych-bratru

Karl vB.

Vy jste zkrátka „týmový hráč – k pohledání“. Nejste ochotný akceptovat jakékoliv názory, které neodpovídají vaší fixní edei. Proto jste si tady vysloužil přízviska, jako „flašinet“, nebo „zaseknutá deska“. Pokud chcete někde šetřit, začněte u sebe v počtu diskusních příspěvků. Nám nejde o kvantitu, ale o kvalitu. Vy, bohužel při veškeré vaší kreativitě, jste toxický.

vtvt

Je práce SŽDC, přesvědčit daňové poplatníky, že utrácí hospodárně.

A toto SŽDC nezvládá, neboť ani předřečníci neví.

Např. v knížce Investice SŽDC je trati Č.Velenice-Veselí n.L (uvedeno cca 10 miliard) věnováno pár řádků, tj. stejně jako opravě nádraží v Písku za cca 50 miliard.

A chybí přínosy jednotlivých investic

https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/53831301/V%C3%BDznamn%C3%A9+investi%C4%8Dn%C3%AD+akce+2021.pdf/ca894b77-4e27-41ff-ac8e-5ccd47883dff

X 1

Odpověď poskytla Rakouská ministryně pro dopravu a ekologii. Tzv. zařízla projektovanou dálnici z Vídeňské aglomerace do Waldviertelu a prosadila masivní investice do modernizace železniční tratě, tamtýž směrem. Tedy až na hranice.

Vtvt

Můžu prosím vidět ty SCHVÁLENÉ masivní investice „až na hranice“?

Fakt mě to zajímá. Neboť v rakouském Ausbausplan 2022-2027 jsem je nenašel, ale třebas jsem se přehlédnul.

https://www.bmk.gv.at/themen/verkehrsplanung/ausbauplan/plan_oebb.html

Díky.

Lukáš Chytil

Že vám nevadí takové Poříčany, tam těch stovek milionů vyletělo oknem, kdy se celá stanice 3* předělávala. To samé Dětmarovice a určitě by se dalo pokračovat.

Vtvt

Vadí mi každé plýtvání. Jako cestujícímu po železnici mi vadí, že nefungují priorita dle staveb kde je největší užitek z investované koruny.

Neboť nynější železniční investiční blahobyt skončí. Možná příští rok, možná za 5 let. Neboť dnes do infrastruktury železnice je souhrn investic výrazně vyšší než je přínos infrastruktury železnice. Lidově řečeno železniční investice jsou na úkor a na účet silničních. Já mám pouze šťouravé otázky. Až rozhodující lidi dotlačí nedostatek peněz, tak vypnutí investic do železnice bude jedno z prvních řešení.

Karl vB.

Což takhle si udělat někdy výlet (do končin vám očividně neznámých) srovnat si to v hlavě teprve a potom, po kritické analýze, pokud se zadaří, možná něco publikovat?

Vtvt

Kterých končin? Waldviertel v Rakousku nebo myslíte FrJoB v oblasti vídeňské aglomerace? Waldviertel zejména v pohraničí se vylidnuje.

Protože to by měl být prioritní úkol pro SŽDC si zjistit co bude či nebude na rakouské části tratí, když SZDC promysli investice do tratě nebo tratí přes Č. Velenice.

Karl vB.

Takže tratě 199 a 226 máte několikrát projeté a přesto tady produkujete vaše výše uvedené názory?

Vtvt

A jak to souvisí s tím co bude či nebude na rakouské tratí?

Karl vB.

Vážený pane, zkuste své oči obrátit nahoru Kv vašemu kruciálnímu příspěvku, kterým jste tady debatu začal.
Myslím, že přílepek „pokud tedy lze“ , budu muset ve vztahu k vám užívat pravidelně, pokud nezačnu vaše příspěvky v zájmu vlastní duševní hygieny, zcela ignorovat.

BDT

Ignorujte prosím.

Y.K.

Ignorujte.

Vtvt

Č. Budějovice-Č.Velenice již elektrifikováno je.

Proto nechápu proč SŽDC chtějí prakticky od základů znovu postavit „DUPLICITNÍ“ trať Veselí n.L-Č. Velenice.

Zvláště, když šéf SŹDC mluví o jednání s Rakušáky o trati na Linz, ale mlčí o trati z Č.Velenic/Gmündu na Vídeň

Frantisek

Při bídném spojení do místních center je vylidňování celkem přirozenou reakcí. V Rakousku existuje záměr na přizpůsobení alespoň hlavní tratě přepravním potřebám, namísto jejího rušení tak, jak byly (i kvůli nezájmu o propojení z Čech) opuštěny přípojné tratě. Asi nechtějí mít celou zemi sestěhovanou v jedné megapoli.

Vtvt

To bylo před klimaticket. Uvidíme jaký bude mít dopad na přesměrování dotací z investic do provozu.

Pokud jde o Waldviertelbahn, tak doporučuji si prostudovat Verkehrsprognose (v souboru Präsentation…) z loňského listopadu. Tj. priority jsou jinde.
https://www.bmk.gv.at/themen/verkehrsplanung/ausbauplan/plan_oebb.html

Vtvt

Je rozdíl mezi záměrem a skutečně vážně míněnou investicí. A proto se divím, že SŽDC se nezajímá co bude či nebude na rakouské straně, když už SŽDC chce investovat na české straně.

Zrovna v oblasti Waldviertel bylo vypnutých tratí docela dost https://www.johannes-strommer.com/eisenbahn/karten-von-eingestellten-bahnstrecken/

Georg

joo, krticnikovite!

Bobodej

Á troll už se probudil.

Vtvt

Máte něco faktickeho k diskuzi? Investice SŽDC
chebske tratí už existuje, tak chápu snahu tlačit na zlepšení v Nemecku. Podobně trať Praha – budejovice

Ale investici do Veseli-Velenici SŽDC teprve chystá, tak proč se SŽDC nezajímá co bude/nebude s rakouskou tratí?

Frantisek

Třeba chce umožnit i lepší spojení do Třeboně, když už zdejší davy zavrhují železniční novostavby. 🙂 Ono se Rakousko snad chystá navazující trať zrušit, nebo proč by nemohly být dráty i přímo od Veselí?

Vtvt

Mě by se taky líbily „pozlacené“ autobusové/vlakové nádraží v každé dědině, s funkčním WC a bufetem. Realitou je pravý opak. Podobně je tomu s investicemi do železničních tratí, které jsou obvykle hodně drahé. Také jich bude jak šafránu. A vzhledem k nízkému zalidnění Třeboňska mi není jasné, jak by se vlaky uživily. Uvědomte, že současný železniční investiční blahobyt jednou skončí. Možná příští rok, možná za 5 let. Neboť investice do železnic jsou výrazně vyšší než je skutečný přínos železnice. A proto je třeba se soustředit na SKUTEČNĚ prioritní investice. Příklad – Něco jako kdyby člověk měl nezastřešenou hrubou stavbu rodinného… Číst vice »

Originální jméno

Z debaty s vámi jsem už dávno pochopil, že jihočeské reálie vůbec neznáte, ale i tak vám odpovím. Trať Veselí – Velenice je rychlíková trať s vysokým potenciálem zejména pro nákladní dopravu, jejíž význam vzroste po modernizaci KFJB na rakouské straně, která se intenzivně připravuje. Od této trati si spolková vláda slibuje ukončení odlivu obyvatel a zvýšení atraktivity regionu. Elektrifikace 226 má zároveň být navázána na novostavbu NemaŠe. A světe div se, i zde probíhá jednání na mezinárodní úrovni.

Vtvt

„vzroste po modernizaci KFJB na rakouské straně, která se intenzivně připravuje“
A právě proto jsem položil dotaz, jestli se SŽDC zajímá, když už chystá investici.

ad „A světe div se, i zde probíhá jednání na mezinárodní úrovni.“
Tak proč o SŽDC zmiňuje Norimberk a Linec, ale o těchto údajných jednáních nemluví?

A proč nestačí současná elektrifikace tratě Č: Budějovice – Č.Velenice (trať 199)? Proč je NEZBYTNÉ investovat do tratě 226?

Kubrt

Jen dvě slova: nadmořská výška.

Vtvt

Po ETCS bude přebytek starých (zejména dieslových) lokomotiv. Čili můžou být nasazeny, aby pomáhaly tlačit Č.Budějice-Č.Velenice, pokud skutečně bude poptávka dopravců

Zjistit si SKUTEČNOU poptávku za levný pokus je mnohem prozíravější než naslepo investovat do miliardové investice Veselí n.L-České Velenice

Jiří Kocurek

A nafta do těch starých dieslových lokomotiv se vyžebrá v okolních vesnicích?
Elektrická trakce vyjde mnohem levněji.

Vtvt

Není lepší „dvakrát měř a až POTOM řež“?

Tj. nejdřív zjistit jestli existuje SKUTEČNÁ poptávka nákladních dopravců? Po malinko delší a trochu kopcovitější trati Č. Budějovice-Č.Velenice.

Prádelníl

Nevyjde. To platilo kdysi.

Petr Šimral

Přidám třetí: vzdálenost
Přidám čtvrté: celková vyžilost tratě 226.
Na zrušení rozhodně není, takže je potřeba jí opravit. A pokud opravit, tak i s elektrizací.

Vtvt

Vzdálenost je jasná. Ale fakt je SKUTEČNÁ poptávka dopravců, zejména nákladních, aby se zaplatily odhaduji miliardy do tratě 226 Veselí n.L.-Č.Velenice?

A co že je trať „vyžilá“? Je důležité, jestli je potřeba = jestli se investice vrátí

Nebylo by lepší v tomto případě PPP, aby podnikatel vzal na sebe riziko že se JEMU vrátí milliardy do 226?

Johnny Cash

Zajímavé je, že když dva měsíce v roce nemůžete jezdit přes Dvořiště, tak vám Praha-Salzburg přes Břeclav nevadí. A kvůli 30 km Veselí – ČB – Gmünd děláte ofrky. Toliko k bodu tři.
Čímž se v žádném případě nechci zastávat wohla ze stavědla a jeho zcestných argumentů.

Kubrt

Cítím rozdíl mezi „nevadí“ a „jinak to nejde“.

Petr Šimral

Ono to totiž přes tu „Břeclav“ je provozně výhodnější… Hlavně proto, že ty bedny dovedeme většinově přestěhovat do CETRu… A tím se vše mění.

Petr Šimral

No, já si počkám na dokončení SP Vlaky 740 metrů 🙂

Pinďa

Nekrmte trolla, teda Axela, teda vtvt, teda vttv apod.

Vtvt

Chápu, že zde diskutuje spousta „myšlenových“ miliardářů, kteří s lehkostí rozhodují o investicích, neboť rozhodují o penězích daňových poplatníků.

Myslím, že žádná firma se neobejde bez člověka, který plní rádcovskou roli „šetřílka“. A taky samozřejmě je potřeba „rozjížděč nápadů“, „dotahovač“ atd. a další týmové role.

viz role „šetřílka“ na příkladu jednoho se sourozenců, kteří založili koncern Baťa
https://zena-in.cz/clanek/anna-batova-nepostradatelna-sestra-podnikavych-bratru

Originální jméno

Na první dvě otázky reagovat nebudu, odpovědi si svéprávný člověk dohledá. A proč nestačí 199? Je to jednokolejná trať, sice elektrifikovaná, ale s omezenou kapacitou. Modernizace ve stávající stopě nic moc neřeší, problém jsou oblouky mezi Hlubokou a Borovany. Zároveň přes 226 je to o 34 km kratší a mimo uzel ČB, což už se na době dodání projeví a pokud chceme dostat zboží do vlaků, musí být železnice v odpovídajícím stavu a tuto investici proto považuji za nutnou. Zároveň zde máme nezanedbatelný fakt, že se jedná o alternativu ke koridoru přes Pardubice. Proto taky vyšla ekonomika a schválila to… Číst vice »

Vtvt

Váš základní předpoklad víceméně není aktuální, resp. je odložen.
„pokud chceme dostat zboží do vlaků“

viz jedna z klíčových postav GreenDealu na příbuzné téma: „Rozhodně nesplníme naše klimatické cíle, pokud nedostatek energie povede k rozvratu ve společnosti. Musíme zajistit, aby lidem v zimě nebylo doma chladno,“
https://archiv.hn.cz/c1-67091960-eu-celi-socialnim-nepokojum-pokud-nezvladne-energetickou-krizi-pomoci-nam-muze-kratkodoby-navrat-k-fosilnim-palivum-rika-timmermans

Vtvt

viz zájem největších železničních evropských firem o dodatečné evropské dotace, aby přežily.
https://www.euractiv.de/section/finanzen-und-wirtschaft/news/bahnsektor-fordert-hilfsmassnahmen-angesichts-steigender-energiepreise/

Nenapadá mě jiné řešení než přesměrování dotačních miliard z investic do infrastruktury.

Originální jméno

Připomínáte mi jednoho pracovníka nejmenované železniční stanice v předdůchodovém věku, který se rožčiloval nad tím, že mu na trati projíždí multisystémové lokomotivy, když dvojče laminátek by to zvládlo odvézt taky a že lidi jsou rozmazlený, že musí jezdit v panterech a nestačí jim plecháč a dvě béčka, protože je to strašná zátěž pro veřejné rozpočty. Prostě myšlení naprosto mimo realitu zaseklé někde v době před padesáti lety. Investice do infrastruktury jsou strategickou záležitostí, kde by se prostě šetřit nemělo. A nebojte se, elektřiny máme dost. Problém je jinde.

Vtvt

Kde vzít na kompletní stavbu dožilé trati Veselí n.L-Č. Velenice?

V éře 7,5% úroků je totiž holý nesmysl investovat „na dluh“ do nepotřebné/málo potřebné infrastruktury, na úkor potřebné jako je Bezděčínská spojka.

Lukáš Chytil

A protlačíte tu Bezděčínskou spojku přes místní? Jestli ano, máte u mně oběd. 😉🤔

Vtvt

To je úkol pro lidi, kteří jsou na to odborníci a jsou za to placeni viz „komunikační Waterloo“ Ministerstva dopravy = cituji ŽESNAD
https://zdopravy.cz/stat-presvedcoval-obcany-ke-stavbe-trati-do-mlade-boleslavi-bez-zastupcu-ministerstva-dopravy-87322/

Podobně jako „laxní“ přístup SŽDC ke dílčímu stavebnímu řízení u části tratě na Mnichov. Cituji Ministerstvo dopravy

Karl vB.

A jak byste sám ohodnotil vaše dosavadní působení v diskusích na tomto serveru?
Máte dobrý pocit?

Georg

szdc narozdil od blba axela umi cist a vi, ze rakouske plany uz davno existuji: https://bit.ly/3TzVcjZ

MilanSima

Je to marný, je to marný….dokud se nenaučíte pochopit pojem veřejná doprava, jsou tu veškeré vaše příspěvky bezpředmětné

Vtvt

Dokud se nenaučíte pojem „dluhy se musí platiti“, tak je to marné. Viz Řecko a italská Trenitalia jako jejich současný národní železniční dopravce.

Ono v éře 7,5% úroků totiž za 14 let dlužník na úrocích zaplatí stejně tolik, jako byla půjčená částka. A z EU nám dotace na Veselí.n.L-Č.Velenice asi už nepošlou, neboť dotace půjdou jinam.

Ondra L.

Investice do infrastruktury jsou z podstatne casti hrazene z unijnich rozvojovych fondu, pokud se neproinvestuji, propadnou. A stat si nepujcuje za 7,5% v bance jako vy, ale v dluhopisech, kde je urok tusim pod 2 %.

Vtvt

Dnes bylo zveřejněno že u nejnovějších státních dluhopisů byl úrok 5,89%.

Zjednodušeně řečeno platí, že čím vyšší zadluženost, tím vyšší riziko že dlužník nesplatí (viz Řecko) a proto při vyšším zadlužení stoupají úroky.

P.S. Dotace z EU asi půjdou na jiné účely než na železniční infrastrukturu ve smyslu Green Dealu. Oba odkazy viz výše.

MilanSima

Proč do diskuseo veřejné dopravě taháte zadluženost Řecka a Itálie? Míchate jabka a hrušky dohromady.

Vtvt

Už dnes část dotací SŽDC je na dluh. Nemyslím pouze státní dluh ČR, ale taky extra dluh od EIB.

S chudnutím ČR bude čím dál těžší splácet dluhy, zvláště pokud ty dluhy se utratí na podružné účely.

Takhle to bylo v Řecku, než zkrachovali. A dnes je řeckým národním železničním dopravcem italská Trenitalia.

Jozko

Elektrifikovat to chcu preto, aby tam mohli jazdit elektroVláčky…

Vtvt

Račte si povšimnout, že diskuze je o tom, z čeho zaplatit těch 5 až 8 milliard. Zvláště, když u Gmündu, na rakouském úseku, to nevypadá na investice do trati..

Alibaba

Jak vlastně vy posuzujete potřebnost?
Jízda nákladních vlaků přes Budějice je pěkný vopruz, zvyšujete zátěž v uzlu Budějice a do Velenic je to přes Budějice delší a taky po jedné koleji.

Vtvt

Pro otestování zájmu dopravců stačí trať Č.Budějvice-Č.Velenice. Bohatě.

Teprve když se pomalu bude blížit k naplnění kapacity, tak se pustit do posílení kapacity.

Vám není líto těch miliard co padly na pouhou elektrizaci tratě ČB-ČV? A přesto po této trati pravidelně nejezdila nákladní doprava před 5 lety
https://zdopravy.cz/vyluka-na-linec-docasne-ozivila-nakladne-elektrizovanou-trat-pres-gmund-1467/

Alibaba

Vzhledem k proběhlým výlukám na trati 220 bych to testování ještě neviděl.
Pokud mě je nějakých miliard líto tak jsou to různě vyhozené peníze za dálnice, protože zabírají spoustu pozemků.
Z mého pohledu by se mělo elektrizovat cca 80 % tratí v ČR.

Lukáš Chytil

Vy jste se zbláznil, ne? Možná jste si nevšiml, ale většina společností je tady za účelem zisku. Proč by měli dopravci dobrovolně jezdit po horší trati, aby jim stát udělal lepší?

Taky domů budete chodit schválně po delší trase, aby vám někdo zlepšil kratší?

Vtvt

Prosím pěkně, mě vadí vyhazování peněz z kapes daňových poplatníků.

Chápu, že dopravci musí vydělat neboť to je důvod proč podnikají. Ale nikoliv plýtváním peněz z kapes daňových poplatníků.

Za 2 roky přijde ETCS a postupně se uvolní spousta dieslových lokomotiv. Můžou sloužit pro pomocný postrk nákladních vlaků, podobně jako oba postrky současné jinde v ČR. A když se ukáže, že je REÁLNÁ poptávka nákladních dopravců, tak zvážit investici.

„dvakrát měř a AŽ POTOM řež“

XP3

A ten postrk je zadarmo, že? Zrovna tak trasy při návratu pod kopec také nezabírá, že jo?

Vtvt

Stojí desítky tisíc Kč denně za službu jedné moderní drahé lokomotivy Vectron.

Tj. postrk je za nižší desítky milionů za rok. Tak si to srovnejte s miliardami do skoronovostavby dožilé vedlejší tratě.

JiP

Mnohdy Nemcum nerozumi, porad je to samy griindyyl, ale to ze prakticky vsechnen inport z CR, ktera je prakticky dalsi spolkova zeme, je po silnici protoze po zeleznici proste neni kudy, jim nevadi.

Kubrt

Německo má 85 milionů obyvatel, takže by bylo s podivem, kdyby všichni měli stejné postoje a názory. Pak stačí, aby pár úředníků na ministerstvu a DB Netz vidělo investiční priority v (obrovské a nedostačující) síti někde jinde než v nákladní dopravě východním směrem a je vymalováno.

Karl vB.

Němci dělaj ten váš „griindyyl“ tam, kde jim to vyřeší jejich vlastní a větší problémy, třeba v Porýní, kde jsou tak jako tak ve skluzu, ne někde v pohraničí „do pryč“, kde to řeší především problém někoho jiného.

Frantisek

Ale díly z východu si vozit nechají. Pravda, naši už k nim natáhli dálnice, takže možná nejprve zadrátují ty, byť to bude jen „pseudozelené“ řešení.

Karl vB.

„Výrobci“ aut posbírají velkou část dílů po celém světě a pak to zkompletují. To, jak Corona zbrzdila výrobu aut je toho důkazem.
Pokud byste rozebral jakékoliv evroppské auto do posledního dílu, bylo by velmi zajímavé vědět, kolik procent komponentů pochází ze samotné automobilky, kolik od evropských subdoodavatelů a jaký podíl mají komponenty z Asie.

Jiří Kocurek

Už ani Ford nevalstní doly na železnou rudu, aby nemusel nic kupovat.

Karl vB.

Měl jsem na mysli pouze hotové díly, nikoliv suroviny pro jejich výrobu.

Tom

Sorry, ale Německo není schopné vyřešit ani své větší problémy. V Německu je několika trati ženu drátu po kterých jede nákladní doprava. Jediná možnost na drát přes trať Marktredwitz by byla půjčka bez úroku od ČR – takže jak to udělalo Švýcarsko pro trať Lindau-Memmingen-München. Ono se Německo rádo chlubí za VRT, ale mimo toho to vypadá tak bídné jak všude jinde.

Tom

autokorektura: ne “ženu drátu”, ale “bez drátu”

Xiao

Tak pokud opravdu do Martredwitz dojde elektrizace od Hofu, tak nezadrátování trati Marktredwitz – Cheb by bylo vskutku stupidní.

Johnny Cash

Z jejich pohledu ne.

Gajda

Jejich pohled by změnilo, pokud by 95% investice zaplatily eurofondy. Ty zbylý drobný už by si zaplatili a hned by to pro ně smysl mělo.

Alibaba

To si myslíte, že by to využívalo tolik nákladů v cca relacích Řezno – Ústí n.L. nebo Lipsko – Plzeň?

Vtvt

Asi jako odklon

Alibaba

Uvidí se, mám pocit, že Němci už s elektrizací Hof – Marktredwitz začali.

Lukáš Chytil

Maximálně tak slovně.

Poudy

Přijde mi absurdní že se s Němci musí řešit tohle a nebavíme se o VRTce do Mnichova…

Bobodej

Tak o vrt Němci jasně řekli že stavět nebudou takže není o čem debatovat. Což vzhledem k tomu že mají problém elektrizovat kousek tratě není moc překvapivé.

Frantisek

Má se kvůli vesměs tranzitní dálkové trati opustit veškerá ostatní železnice? Chcete ještě více přeprav na silnicích?

Pinďa

Proc VRT do Mnichova? Co je tam tak zajimaveho? Proc ne do Norimberku, odkud uz VRT do Mnichova vede, ale da se tam taky prestoupit na dalsi smery na zapad Nemecka.

medvěd

Já bych taky vrčel, kdybych to musel vozit zboží oklikou o 500 km dále ! Tady je možnost ukázat, že železnice má budoucnost.

Frantisek

Je otázkou, jestli ‚se to‘ ve skutečnosti chce…

Jiří Kocurek

Zákazník za to platí, stejně jako vy platíte za banány. Takže?

Ketchup1970

Německo je ale na spolupráci s okolními zeměmi odkázáno. Zároveň všichni víme ze kamiony nám na dálnici překáží. Jediná cesta vzhledem k občasné nesplavnosti Labe je železnice . A jedna trať nestačí . Možná tomu dá jiný rámec nastávající recese .

Jiří Kocurek

Ještě to jde vzduchem, vymyslel to nějaký Montgolfiere a vylepšil von Zeppelin. V případě vzducholodi je bateriový pohon dostatečný.