lot
Dopravci Infrastruktura Železnice

České dráhy si v Budějovicích postaví vlastní depo za stovky milionů

Nádraží České Budějovice. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Nejpozději v roce 2024 by měla začít Českým drahám sloužit nová hala pro provozní údržbu v Českých Budějovicích. Náměstek generálního ředitele pro provoz Michal Kraus deníku Zdopravy.cz sdělil, že dráhy v jihočeské metropoli počítají s investicí řádově ve stovkách milionů korun.

Českým drahám v Budějovicích nyní chybí adekvátní zázemí. Tamní rozlehlé depo patří dceřiné společnosti ČD Cargo a dráhy za každý vjezd platí. Nové depo má sloužit údržbě elektrických i motorových vozidel. Hala vyroste na pozemku Českých drah, bude 165 metrů dlouhá. Uvnitř budou tři koleje.

Kraus připomněl, že dráhy v Jihočeském kraji provozují čtyři RegioPantery (řada 650) a dalších deset mají objednaných. K tomu kraj dostane i sedm nových motoráků. „České Budějovice jsou také důležitým místem pro údržbu a provoz dálkových vlaků v relacích Praha – České Budějovice – Linz,“ doplnil Kraus.

Stavba nové opravárenské haly v Brně - Maloměřicích. Foto: České dráhy
Stavba nové opravárenské haly v Brně – Maloměřicích. Foto: České dráhy

Dráhy jsou v současné době ve fázi zpracování záměru a připravují vypsání veřejné zakázky na zpracování projektové dokumentace. V roce 2024 už by měla být hala v plném provozu. Dráhy aktuálně budují novou opravárenskou halu za čtvrt miliardy i v Brně. Nové opravárenské centrum chystají i v Plzni.

59 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Žlutý klandr

To se ČD a ČDC nedokážou dohodnout a postavit si společné servisní středisko ???

Dominik

To by asi bylo moc jednoduché.
Navíc u ČD spadají mašiny pod jednotlivá PJ, kdežto u Carga pod jednotlivá SOKV, takže PJ si defakto mašiny jenom půjčují od SOKV.

Petr Kodýtek

Konečně se už české dráhy probudil, a zjistily, že můžou na celém rozvolneni trhu slušné zisky, a že stát nemusí nutně být donorem ztrát tohoto podniku. Vždyť na tom trhu je tolik místa a příležitosti, že to firma s tolika šikovnýma lidma zvladne

Jiří Kocurek

Otázkou je, zda to staré depo ČDc vyhovuje pro údržbu soudobých elektrických jednotek. Nebo by se to depo ČDc muselo z velké části přestavět, aby se v něm Pantery mohly ubytovat.
To i v případě, že by byla zůstala Dráha jednotná. Anebo by se řeklo, že jednoty se v Budějkách nikdy nedělaly, takže tam ani nebudou jezdit. A jestli ano, tak budou muset přejíždět na opravu do Prahy, kde se jednotky odjakživa dělaly.

Jiří Kocurek

Mínusáři, nevím jak vy, ale v hale pro tramvaje T3 se KT8 servisovat nedala. Museli postavit novou halu. To máte případ dráhy, která je jednotná. A stalo se to už před revolucí.

Kulík

A ve kterém městě pěkně prosím postavil nějaký DP novou halu pro údržbu vozů KT8 – všude se opravují ve stejných prostorách jako vozy T3.

Ludva

Jiří ale to nic nemění na tom, že to rozdělení byla chyba. Že to co se s ČD udělalo a ještě i dělá je úplně špatně. Vůbec se nedivím, že Jančura to umí všechno udělat levněji. Dokud se něco nezmění ve způsobu řízení tohoto podniku jeho situace se bude jen a jen zhoršovat.

Jiří Kocurek

Sám ale tvrdíte, že to je řízením onoho podniku, takže si nemyslím, že rozdělení je toho příčinou.
Mimo jiné z toho rozdělení mám pocit, že ČDc je vcelku zdravá firma, která své prostředky používá ku svému prospěchu. U matky ČD tento pocit nemám. Za mě to tedy chyba nebyla. Je-li to vedením, tak lépe, když je aspoň půlka rozděleného podniku zdravá.

Miloš

ČDc – zdravá firma, která své prostředky používá ke svému prospěchu, ale strojvedoucím platí jak šikmookým v montovně.

173

Do současné haly kterou mají ČD na údržbu se vejde jen jeden panter. Tudíž opravdu nevyhovuje. A s ním 3 normální vozy, bez pantera až 5 vozů. Tudíž opravdu nevyhovuje

Petr

No comment.

Dalibor

V Českých Budějovicích by chtěl žít každý… kromě mě teda!

Vlasta

Všude České dráhy vlastnili spousty objektů,ale jako nepotřebné to předali nebo za pár korun prodali.A když podíváme do BUDOUCNA tak na JIHU už nic obsluhovat nebudou-hlásí se jiní

Kubrt

Hm, jenže žádný nebyl vhodný k údržbě současných jednotek.

Jiří Kocurek

Učtitě by to nešlo ve staré nádražní budově ve Střezimíři. Časem tam ani nepovedou koleje.

Luděk S.

Zdroje jsou!

Šumavan

To je z toho, jak všecko rozp.ali….hlavně že už dráha není jednotná, takovejch let to všecko fungovalo a najednou to nejde
Jeden druhýmu platí jak de.il a je to čím dál horší…

Dalibor

takovejch let jsme si říkali práci čest soudruhu! na škodovky byly pořadníky, na televize taky, když uliční výbor neschválil, dovolená v Jugošce nebyla…

Jenda

A co tím chtěl básník říci? Dráha byla jednotná od svého vzniku za císaře pána, tenhle uměle vyvolaný bordel s rozdrobením dráhy na x kusů je na nic a akorát ke škodě věci…. 😉

asdfr

Boooze, co tak si pozrie historiu zeleznic v ceskej republike aspon na tej blbej wiky

https://cs.wikipedia.org/wiki/Historie_%C5%BEelezni%C4%8Dn%C3%AD_dopravy_v_%C4%8Cesku

Z toho zdroja. Vzniku 1. ceskoslovenskej republiky sa dozili posledne 3 sukromne zeleznice
Buštěhradská dráha, Ústecko-teplická dráha a Košicko-bohumínská dráha

Takze tu mate tu svoje jednotnu zeleznicu za cisare pana.

Jenda

Jenže tohle všechno byly samostatné železniční společnosti, s vlastními lokomotivami, vozovým parkem a vlastním zázemím.

Urban Transport Lover

Proboha Jendo – železnice se téměř všude budovala jako soukromá a převážně původně nákladní , potom to sklouzlo i do osobní, protože to bylo ztrátový na provoz a pak to postupně zbankrotovalo jedna dráha po druhý a přebíral to stát – protože dráha měla strategickej vojenskej význam na „rychlej“ přesun přesun vojska, zbraní a materiálu… ..a provozně to nevycházelo, proto, protože se dráha stavěla vždycky v nejlevnější variantě – tedy „miliony oblouků a zatáček“ – objížděla údolí namísto výstavby mostů, objížděla kopce po vrstevnici namísto tunelů … Proto to nevychází ani v dnešní době a musí se to masivně dotovat…… Číst vice »

Jenda

No, k tomu stavění železnic cik cak – leckdy to také bylo důsledkem výkupu pozemků, někde se holt musela dráha vyhnout poli sedláka, který jim pozemek neprodal….
Jinak, myslím, že otázka provozu železnice je dost komplexní problém, ono stačí podívat se po světě v průběhu historie, leckde dráha dokázala prosperovat, jinde ne, třeba u nás Buštěhradská dráha díky ziskům z transportu uhlí profitovala celkem slušně; stejně tak jsou rozdíly třeba ve Velké Británii (GWR), nebo v USA….

Martin

Zrovna v GB se chystaji obnovit radu zrusenych trati… ale i vice se kvuli novym tratim vykupujou i bouraji domy a nesnazi se klikatit, ale stavet efektivneji…

Kubrt

Kromě těchto velkých železničních společností existovala i řada místních drah, na nichž zajišťovaly provoz ČSD (nebo někdo jiný) „na účet vlastnika“.

Václav

Však už ten drážní rybník už se pomalu začal zanášet bahnem a zahníval. Ono je dobře ho občas pořádně propláchnout a začít znova. A nějaká ta štika také není na škodu.

Jenda

Začít znova, proč ne…. Ale současný model, kdy infrastruktura patří jednomu a po ní jezdí x společností mi nepřijde zrovna ideální….

K.S.

Jak jinak to chcete udělat? Aby to mělo smysl „po Americku“ tak by se musely prodat někomu dráhy durch státy od Baltu k Jadranu a podobně.

Jenda

A proč? Myslím, že železnice v jednotlivých státech fungovaly celkem slušně, současný stav v Evropě mi přijde jako politický projekt EU – tohle rozdrobování železnic na západ od nás začalo s transformací EHS na EU.

K.S.

Protože efektivní vzdálenost přepravy po železnici je myslím někde nad 400km a to se v jedné zemi EU dělá zle a je jednodušší domluvit si přepravu z bodu A do bodu B jednou společností a bez přehazování a postávání na pohraničních stanicích.

Jenda

No, ten případ zrovna „po Americku“ moc nesedí, tam se dráha budovala s postupem „civilizace“ na západ, navíc tam fungovalo ( a dodneška stále funguje) několik společností, žádná nemá svoje koleje a oblast působnosti po celém území USA, respektive napříč celým územím, s výjimkou osobních vlaků, které ovšem provozuje státní Amtrak.

Jiří Kocurek

Tohle sice nejsou celé USA. Ale je to větší než území od Barcelony po Gdaňsk.
https://en.wikipedia.org/wiki/Union_Pacific_Railroad#/media/File:Union_Pacific_Railroad_system_map.svg
Tohle je jejich konkurence:
https://en.wikipedia.org/wiki/BNSF_Railway#/media/File:BNSF_Railway_system_map.svg
Take v prostoru celé západní a stření Evropy by byly celkem DVĚ železniční společnosti.

Kubrt

Navrhni jiný.

Jenda

Klidně, železnice, aby fungovala, musí podle mě „žít“ jako celek, spojení infrastruktury a provozu osobního i nákladního. Jenže tohle je bohužel v dnešní době utopie…. Mimochodem, podívejte se třeba na železnice ve Velké Británii, od vzniku, přes ujeté znárodnění po zpackanou privatizaci koncem devadesátých let.

Kubrt

Hm, to uz tady, mineno v cele Evropě, bylo; a nebyl to dokonalý systém, pamatuješ? A ta nedokonalost vedla k tomu zkusit to jinak- oddělit infra a dopravce, pustit na koleje „soukromé“ dopravce, soutěžit výkony v závazku. Tenhle systém taky ma problémy, ale z hlediska schopnosti železnice jako dopravního systému reagovat na vnější svět, a tedy přežít, je ten „liberalizovany“ (není to šťastné slovo, ale používá se) systém lepší.

Mirek111

To, co to tu tak kritizujete, napravilo jednu, ne, nepodstatnou věc, a to, rovný přístup na železnici všem, ne, jen a pouze Molochu, a na věčné časy jinak….

Vlastimil Kocurek

….. a císař pán byl v dozorčí radě.

Vlastimil Kocurek

Jen technická, pro mladé lidi: Na TV nikdy nebyly pořadníky. Do Jugoslávie to šlo s cestovkou, ale počet míst byl velmi malý, a třeba můj příbuzný pracoval v dole – tam, byla zase Jugoslávie povinná, (vyčištění plic) platil každý rok 6 tis. pokuty za to že nejel. Čest práci se neříkalo, ale soudruhu – to bylo povinné v jakékoliv práci, ve škole. Technická poznámka, ne ideologická. Pokud jsme měli malý zahraniční dluh, tak byl skrytý v tom, že z drah se stalo muzeum, spočítejte si jak šílené peníze do toho dnes musíme dát, aby se to alespoň částečně napravilo. A… Číst vice »

Peeetr

Na rozdíl od rozvinuté Británie, kde ve stejném století lidé na smog umírali přímo na ulici v hlavním městě.

Miloš

Škodovky vydržely několik let, Tesly taky, narozdíl od Philipsů atd atd. Dnes není dovolená ani na Moravě nebo v jižních Čechách, protože občané v montovnách budují kapitalismus nekonečnou práci za minimální mzdu.

IGCT

Matka (ČD) platí dceři (ČDC)….to je vidět, jaké „starosti“ se řeší ve státem vlastněných firmách.

Radek Janata

Možná vás to překvapí, ale jednotlivé divize si navzájem za služby platí v čistě soukromých firmách. Je to důležité nejen z hlediska účetnictví pro stát (aby bylo těžší kouzlit s daněmi), ale i pro management společnosti – aby bylo jasné kolik co stojí, že se nědělají věci neefektivně.

Jenda

Jenže ne všude je to ku prospěchu věci….

bohyn

Je to uplne normalni praxe v celem civilizovanem svete. Dokonce to financaky hlidaji pecliveji, nez faktury s nespriznenymi firmami. Treba v Nemecku si firma netroufne poskytvout sluzbu jine firme z holdingu, aniz by na tom sama nemela zisk. Treba Magna nebo TRW si interne uctuji ~30% marzi.

ondra

Platí to i opačně,pražské 742 ale i 111 se do Vršovic na údržbu z finančních důvodů v posledních měsících téměř už nepředávají,skoro vše se vozí na vlaku do SOKV Ústí n/L nebo Budějovice.

Jakub

Toto je důsledkem rozdělení na ČD a ČD Cargo, zde platí ČD cargu jinde je to naopak. A tak se radši mašiny tahají kvůli běžné údržbě i stovky kilometrů daleko.

noerf

Jakub: Na ČD funguje takový zvláštní systém, kdy si ČD například nechce půjčovat náhradní lokomotivy od Carga, protože to musí zaplatit, byť by to stálo menší částku, než dotažení náhradní lokomotivy odnikud z depa a nemluvě o časové úspoře.

Tomáš Hradecký

„Ušetříme deset korun, i kdyby to mělo stát dvacet“?

Tomáš Záruba

Nebo taky deset tisíc.

Mirek111

Hm, …. a svého času v Klatovech, tahaly do ŽR ty Rychlíky jaké mašinky?? Nebyly to čistě náhodou pronajaté 202 a 197 od KDS – sky??

Paja

No za dob unitární železnice to taky žádná hitparáda nebyla. Na zhlaví Budějc se čekalo hodinu na náhradní mašinu a to byl ranžír plnej vlaků a byly tam 2 zálohy. Ale smůla, ani na stažení do stanice se volná mašina nenašla. Takže bych byl s tím dřívbylolípismem opatrnej.

Kubrt

Nové haly pro údržbu jednotek by se musely stavět, i kdyby se ČD nerozdělily.

Jiří Kocurek

Přesně tak!

noerf

Kde v Českých Budějovicích by mělo být konkrétně umístěno depo ČD?
Jinak vzhledem k tomu, že ČD nějaké soutěže na dieslové jednotky zrušily a jedna soutěž nějak běží, tak je otázka, kdy a zda vůbec bude vybrán vítěz.

Václav

Starých továren napojených vlečkou je v ČB celkem dost, třeba bývalá Škodovka.

PetrB

Je vůbec vlečka na Vráto provozuschopná. Dlouho jsem v těch místech nebyl, tak nemám páru…

Paja

To by byla dobrá sranda, kdyby si ČD postavili depo na Rudolfovský, to by dalo dopravnímu významu zanádražky slušně za uši 🙂 (zvlášť s těma nefunkčníma světlama tam)

Vlastimil Kocurek

ČD má okolo nádraží velké pozemky, a ty rozšíří ještě bouráním starých nevyužitých projektů, rozhodně kvůli tomu nebude žádné pozemky kupovat. Prozatím spíše prodává, např společnost HEAD je také doslova přilepena k nádražnímu prostoru.

Vlastimil Kocurek

Takových hal by se tam vešlo hned několik.