Dopravci Infrastruktura Železnice

Dráhy začínají stavět novou opravárenskou halu v Brně, oproti předpokladům ušetří

Vizualizace nové haly ČD, Brno-Maloměřice. Pramen: ČD
Vizualizace nové haly ČD, Brno-Maloměřice. Pramen: ČD

České dráhy začnou ještě tento měsíc s výstavbou nové opravárenské haly v Brně-Maloměřicích. Po více než roce od vypsání tendru na zhotovitele podepsaly smlouvu se sdružením společností TSS Grade a Doprastav. Výsledná cena je 219 milionů, což je o 30 milionů méně oproti předpokládané hodnotě zakázky.

Nová dvoukolejná hala bude mít délku 153 metrů a šířku 22 metrů. „Díky těmto rozměrům zde bude možné zajišťovat údržbu a opravy také u pětivozových, 132 metrů dlouhých jednotek InterPanter nebo na jednu kolej přistavit až dvě jednotky RegioPanter, které jsou dvou a tří vozové,“ uvedl šéf drah Miroslav Kupec. Dráhy si od nového zázemí slibují snížení nákladů a zrychlení servisu.

Hala bude disponovat prohlídkovými kanály a lávkami pro údržbu zařízení na střeše vozidel, druhá kolej bude vybavena dvěma šestimetrovými mobilními plošinami. Součástí vybavení bude také jeřáb o nosnosti 10 tun nebo zařízení pro odsávání vakuových WC. Výstavba potrvá 20 měsíců. Dráhy se pro stavbu zcela nové haly rozhodly na základě studie, která jako zcela nevhodnou vyhodnotila variantu přístavby ke stávající hale.

Dráhy přitom počítají s tím, že si Jihomoravský kraj nakoupí vlastní vlaky (soutěž je v běhu) a podnik kraji nabídne své zázemí a opravárenské kapacity. Ve hře je ale i scénář, že nová hala poslouží pro údržbu stávajících vozidel ČD s tím, že do Maloměřic by byly částečně přesunuty vlaky z lokality Horní Heršpice. Hala má sloužit především elektrickým jednotkám, které se do stávajících přístřešků nevejdou.

Dráhy avizují, že chtějí i nadále své opravárenství posilovat. Už loni zprovoznily v pražském depu nový podúrovňový soustruh na údržbu kol a brzd.

Soustruh na kola v pražském depu. Autor: České dráhy
Soustruh na kola v pražském depu.
Autor: České dráhy
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Skinheads & Punks united
Host
Skinheads & Punks united

V Maloměřicích hlavně už delší dobu měla stát nějaká pěkná zastávka, nejlíp taková, která by umožnila pěkný přestup ve směru od Blanska do Kralova Pole hrana-hrana.

Alibaba
Host
Alibaba

Vzhledem o odlišným niveletám a Blanenské tratě v zářezu je to těžký technický (a tím i finančně) úkol.

Skinheads & Punks united
Host
Skinheads & Punks united

Proto by musel blanenský osobák odbočit směr depo, na nástupiště se dvěma kolejemi by se tam místo našlo, navíc by se tím i mohla zvýšit kapacita uzlu, pokud by právě v protisměru takto byl vykřižován nějaký jiný protijedoucí nezastávkový vlak.

petr766
Host
petr766

Než to zastaví, než se přestoupí a rozjede, tak je vlak v Židenicích.

Skinheads & Punks united
Host
Skinheads & Punks united

V Maloměřicích ale zastávka stejně bude, navíc Židenice jsou na tom právě kapacitně špatně a přípoje se tam rušily.

Děčíňan
Host
Děčíňan

Nic proti novým moderním stavbám, ale nechápu, proč nedojde k rekonstrukci, či revitalizaci nějakého z krásných historických dep, která se mnohdy zbytečně bourají? Samozřejmě je jasné, že stará depa by musela býti uzpůsobena jiným parametrům.

michal
Host
michal

Ano, právě proto, že jsou stará depa naprosto nevhodná pro údržbu ucelených jednotek.

Děčíňan
Host
Děčíňan

Jistě máte pravdu, ale i tak dochází k nesmyslným nevratným likvidacím mnohých dep.

X 1
Host
X 1

Děčíňan
Vždyť zrovna v Děčíně se rvou miliony do staré pastoušky, ze které stejně po rekonstrukci bude souprava čouhat ven. Topit se bude pánu bohu do oken, mechanikům bude stejně zima a miliony fuč.

Ano, opravit pár historických dep a točny. Ale za peníze z jiných zdrojů (min.dopravy+min.kultury).

Apollo17
Host
Apollo17

Třívozový Panter,Pesa,Desiro se tam vejdou.Pětivozový Panter už by čouhal.
Oproti Brnu bude těch milionů asi podstatně méně,než 220.

X 1
Host
X 1

Apollo Pesa, Desiro, Regionoha se vejdou určitě. O třívozovém Regiopanteru mám dost pochybnosti. Jestli jednou přijdou na Děčinské Rychlíky moderní vícevozové patrové soupravy, tak s ohledem do budoucna, za horizont 10 – 15 let, považuji tuto konkrétní investici za vyhozené peníze. Prostoru je v Děčíně dost. Na demolici se dají sehnat dotace. Na dekontaminaci půdy taky. Na moderní, nekolikakolejné, nízkoenergetické a tudíž ekologické depo sežete dotace jakbysmet. Ale to by se tím musel někdo zabývat. Je jednodušší (z pohledu odpovědné osoby), připravit opravu staré garáže, než připravovat projekt, který u nás žádný projektant nikdy nedělal, sic v zahraničí již stojí.… Číst vice »

Apollo17
Host
Apollo17

„Jestli jednou přijdou na Děčinské Rychlíky moderní vícevozové patrové soupravy, tak s ohledem do budoucna, za horizont 10 – 15 let, považuji tuto konkrétní investici za vyhozené peníze.“

A když to bude provozovat jiný dopravce,byly by vyhozené peníze ČD.
Třeba si tu moderní halu postaví Arriva,LEO,nebo RJ 🙂

X 1
Host
X 1

Tak to už je na ekonomice jednotlivých dopravců. Jestliže má ČD v uzlu Děčín, dostatek prostoru pro výstavbu, považuji za chybu, že tam neplácli nové moderní depo. Při soutěžích by se nízká energetická náročnost a kapacitní flexibilita, uplatnily daleko více, než jen brečet, že „musíme uznávat režijky“. Vždyť ten shluk neorganizovyných budov v Děčíně, je energeticky tak náročný, že by se ze současné spotřeby utáhlo moderní 20-ti kolejné depo s veškerejma soustruhama, hygienickym hospodářstvím, myčkou, obrobnou i odmrazovací garáží. A není to jen Děčín. Jsou to téměř všechna depa. Přiznejme si to. Ve vedení ČD v současnosti není nikdo, kdo… Číst vice »

Apollo17
Host
Apollo17

To jsou takové úvahy,měli by,bylo by to výhodné,atd..
Podobně před asi 25 lety spadla střecha nad rotundou v Chomutově a na podobné analýze byla vystavěná nová rotunda o 24 stáních.Ale za 10 let již bylo jasné,že ČD ji nebudou potřebovat a jediné štěstí bylo,že NTM potřebovalo depozitář a měli na něj peníze.Jinak už se tam proháněly lišky a sběrači kovů,jako u mraky jiných nepotřebných staveb.

X 1
Host
X 1

A jsme opět u jádra pudla.
Kdo má u ČD na starosti
Prediktivní analýzu?
Odpovím ti. Nikdo.
Pokud by nèkoho takového měly, dlouhodobá investiční strategie by byla hračka.

Apollo17
Host
Apollo17

Jo takový prediktivní analyzátor by analýzou v roce 2010 vyanalyzoval,že rychlíky z Prahy do Písku a Budějovic,Rakovníka,Tanvaldu atd..bude vozit od roku 2020 jiný dopravce.:-)
Ještě tu o Karkulce.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

A potřebuje vůbec do budoucna provoz mít v Děčíně vůbec nějaké „plnohodnotné“ depo (i s částí pro velké opravy vozidel)? Neměl by před závažnými rozhodnutími o investicích někdo udělat nějakou koncepci výhledu provozu a vycházet z ní?

Kubrt
Host
Kubrt

Můžete, prosím, uvést 5 příkladů z mnoha nesmyslně nevratně zlikvidovaných dep? Aby byla zřejmá ta nesmyslnost, uveďte u každého depa námět na smysluplné a udržitelné využití. Děkuji.

Michal
Host
Michal

Tábor mezi Albertem a tratí na Chýnov. Délka kolejí by stačila minimálně na 3vozový panter. Depo, které zbylo, stačí max. na regionovu (na trio už ne).

Kubrt
Host
Kubrt

Ta zbouraná hala měla 70 m, trojpanter má skoro 80 m.

mgr.pavel
Host
mgr.pavel

A co tedy navrhujete? Používat nevyhovující depa dále? Hodně nákladně je rekonstruovat, byť to třeba často z prostorových důvodů ani nejde?

Partneři