Rekordní výluka: České dráhy shánějí až 79 autobusů pro dopravu mezi Brnem a Blanskem

Railjet u budovy Klamovy hutě u Blanska. Foto: České dráhyRailjet u budovy Klamovy hutě u Blanska. Foto: České dráhy

Hodnota rámcových smluv na zajištění náhradních autobusů je 330 milionů korun, budou jezdit po devíti trasách.

212 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin Šerák

Odkaz na náhradní trasu Adamov -Blansko ukáže na mapy.cz jenom žel. stanici Blansko, ale neukáže objízdnou trasu. Prosím o opravu odkazu na skutečnou trasu autobusů.

Axel

Chápu správně, že v zimě se směr Adamov bude jezdit náhradní bus z Brno-Obřany přes Bílovice n. Svitavou. A z Adamova směr Blansko přes Olomoučany? Před pár lety jsem do Adamova jezdil autem zhruba každý měsíc, někdy víckrát během měsíce a někdy z Adamova jsem pokračoval do Blanska … Jestli jo, tak zhruba od souběhu trasy silnice a řeky Svitavy (tj. zhruba od Bílovic n. Svitavou) to bylo na řetězy. Nedělám si srandu. Úzká údolí (=chvíli během dne sluníčko svítí napřímo). Ale jak zajde tak natátý sníh zledovatí vlivem ochlazování od řeky těsně vedle. Možná jsem málo zkušený řidič, ale… Číst vice »

Hansb

Vsuvka: v článku, i v diskuzi je mylně uváděno, že Útěchov je samostatná obec, avšak jako např. zmiňovaná Lesná je také městskou částí Brna.

marty-t2

Jen drobnost na okraj – ono je to ještě jinak – obě katastrální území Lesná i Útěchov patří pod městskou část Brno-sever.

marty-t2

jsem si blbec naběh… Lesná je pod Brno-sever, ale severnější Útěchov je vlastní městkou částí, která byla do roku 1980 samostatná… Uuuf tak snad je to teď úplně správně…

Šejdr

Že se dá během měsíce sehnat 80 autobusů, navíc s hodně mírným omezením stáří, tomu věřím. Ale dá se za stejnou dobu sehnat potřebný počet řidičů, když mají dopravci s jejich nedostatkem dlouhodobé problémy?

Moe

Myslím si, že pro některé dopravce v JMK není problém….

Mufiklo

Aktuálně ČAD Blansko nebo Vydos 😂

Moe

Přesně… Nevím jak je na tom ČAD Blanskos řidiči, ale Vydos by ten jeden soubor mohl dát… Ale kdo dál to bude zajímavé. Myslím si, že některý soubor vyhraje jeden velký dopravce a najme si malé soukromníky….

Tukan

Tak doufám že s využitím cyklostezky Svitavská to byl jen vtip. 😀
Nevíte, jestli bude SŽ na tu NAD nějak přispívat?

kosmik68

Nebude, technicky to není pro SŽ výluka. Prostě pro tento úsek dopravcům od GVD nenabízí trasy.

Tomáš C

Položka náhrad nákladů za NAD musí být obsažena v každém projektu. Takže ano počítá se z nějakou kompenzací.

Elb

Nebylo by spolehlivější a rychlejší vozit to na vlak do Kuřimi?

Jan Novotný

Z Kuřimi přes Lipůvku je to snad ještě horší…

Jiří Kocurek

Největší problém není z Kuřimi do Brna. Největší problém je dostat se do Kuřimi přes Lipůvku a Kuřim samotná. To pro Blansko.
Adamovští by vás hnali, proč je vezete z Útěchova přes Lelekovice do Kuřimi, když jim z Útěchova do Brna jede přímý autobus. A z Lelekovic do Kuřimi je to na opačnou stranu než je Brno.

Elb

Větší problém, než ucpané Brno? To je teda něco..

Jirka

Včera jsem jel Blansko – Brno autem v 6 večer. Blansko – Lipůvka 25 minut, Lipůvka – Vaňkovka 20 minut. Obecně to v poslední době funguje tak, že když se prokoušu na státní, tak už mám vyhráno…

Alf

a zkoušel jste třeba v tři odpo v pracovní den opačně z Brna do Lipůvky? Vezměte děcka a máte o zážitek postaráno, už jsem zažil frontu i od Globusu 🙂 Naštěstí tam nejezdím pravidelně, ale když holt někdo musí jezdit soukromou popelnicí, jeho věc.

Jiří Krtička

Opravdu musí být úplná roční výluka? Pokud by nechali alespoň jednu kolej v provozu, tak by výluka sice byla delší, ale pro všechny nakonec přijatelnější. Snad ještě stihnou dokončit opravy na silnici Blansko – Brno.

Tomáš C

Akorát, že jednokolejný provoz Hády – Adamov vylučuje současný provoz příměstské dopravy…navíc některé stavební postupy vylučují současný provoz na minimálně 5 měsíců, takže bychom si moc nepomohli.

Jiří Kocurek

Opravovat klenbu tunelu za provozu byť jedné koleje? To bude trvat přinejmenším 2x tak dlouho a je to náběh k průšvihu velikosti smrťáka.

Swarrior

Pamatuji si ze tunel u HB se opravoval a vlaky v nem po jedne koleji jezdily.

Miroslav Zikmund

Máte pravdu v tom, že „na západě“ se takto tunely opravují i ty dlouhé …
Původní Gotthard dlouhý 20 km je rozdělen výhybnami na 3 prostorové oddíly, tudíž se může v jedné sekci „jednokolejnit“ a opravovat ….
Konec konců železničně opuštěný jednokolejný tunel na Vítkově se opravoval za provozu, sneseno bylo TV, kolem stěn dřevěné lešení. Vlaky E trakce se tahaly do kopce s přípřeží, z Vítkova dolů se jezdilo s postrkem.
V tunelu byla PJ 10 …
Tunely v DAVLI se pro úzký tunel opravovaly za výluky – památný ROV 1 SSZD prodlužovaný několik GVD …..

Karl vB.

Ano musí.
Můžete prosím uvést, jak, jak byste vy osobně organizoval za provozu tyto činnosti:
– kompletní rekonstrukce železničního svršku v celém mezistaničním úseku a sanace železničního spodku ve vybraných úsecích druhé traťové koleje
– odvodnění a stabilizace skalních svahů
– rekonstrukce pěti tunelů
– celková rekonstrukce Adamov – zastávka
– rekonstrukce technologických zařízení

Alf

všechno jde, jen malý děcka nejdou

Jan

Autobusy by měla zajistit SŽ a ne dopravce.

Miroslav Zikmund

Nebo IDSJMK pokud tam platí tarif IDS JMK. ČD by si zajistily jen NAD za R.

Tomáš C

Proboha lidé, vzpamatujte se, copak by někdo vymyslel takovou hovadinu a pustil by autobusy NAD na cyklostezku, která je mimochodem uzavřená pro staveništní dopravu?

Jiří Kocurek

Mno když ta cyklostezka zvládne unést staveništní techniku, tak autobus není těžší ani užší než ložená Tatra.

Jiří Kocurek

Oprava: ani širší než Tatra.

Kernteriér

Jen ji tam nesmí potkat, že…

Poutník99

Pokud vím, tak je Adamov-Blansko je plánováno přes Olomučany a ne podél Svitavy.

Pavel

Před třiceti lety byly také několika-měsíční výluky v souvislosti s modernizací a elektrifikací této trati a zvládlo se to. Tak nevidím důvod, proč by to nešlo zvládnout nějak rozumně i teď.

MartinS.

Před 30 lety projelo mezi Blanskem a Adamovem 22 osobních vlaků v jednom směru denně. Nyní jich tam jezdí 88. Myslím, že to je dost patrný rozdíl, proč je to teď mnohem náročnější.

Luke

Nehledě na výrazně nižší provoz na silnicích a nebo třeba přípoje

moot

+ se před 30 lety řeklo (s nadsázkou): „vlak nejede, zařiďte si to jak chcete“ Což už teď naštěstí není možné.

Miroslav Zikmund

Opravdu ? A co udělaly DB při stávce ? Vlak EC v úseku DD-Berlín nejede – zařiďte se jak chcete …

Karl vB.

Proč kladete stávku strojvůdců a traťovou výluku z důvodu stavby na stejnou úroveň?

Miroslav Zikmund

Rozdíl je v tom, že potřebujete 4x více bus …

Ivana

A většina z nich je prázdných či poloprázdných.

kosmik68

Protože to ČSD byla velká firma co měla slovo.

PvvS

Ten vtip je dobrej, jakej tam máte dál ?

Petr

Nebylo by rozumnejsi ty vlaky proste na rok skrtnout a udelat nejaky smysluplny autobusovy linky (tj. ne podle koleji, ale podle halvnich silnic)?

mgr.pavel

Takže lidé, co denně dojíždí vlakem třeba Adamov-Blansko nebo Adamov-Brno apod., ti by neměli ani vlak, ani náhradní autobusovou dopravu?

Znáte pojem „dopravní obslužnost“?

kakov

obslužnost by měli, ale místo NAD by jim jezdila plnohodnotná IDS autobusová linka, v JMK jsou doklady jen IDS, takže ani dokladově není problém

M19

Plnohodnotné linky IDS tam samozřejmě jezdí. Můžete jet z Blanska či Adamova do Kuřimi a tam přestoupit na bus či vlak do Brna. Jedou podle hlavních silnici už dnes. NAD bude rychlejší.

Jirka

Z Adamova do Kuřimi se rozhodně nedostanete. Z Adamova jezdí jediná autobusová linka do Křtin a do Vyškova. A Blansko – Kuřim má interval cca jednou za hodinu ve špičce.

Miropiro

Když po takovém spojení není poptávka, tak taková meziregionální linka jen tak nevznikne.

M19

Interval jedna hodina není plnohodnotná linka?

kakov

bohužel se v náplavě „planých“ argumentů ztratila původní myšlenka, tj. zda provozovat NAD, nebo zřídit nové linky IDS, které by funkci vlaku převzaly a vlak by se pak „zrušil“ bez NAD

plnohodnotné IDS linky, které by plnohodnotně nahradily vlak teď opravdu nejezdí, řešením fakt není jet z Blanska přes Kuřim do Brna

mgr.pavel

A jaký je prosím rozdíl mezi NAD a linkou IDS? Ve značení? Tarif v NAD bude jako v IDS.

kakov

nemá cenu o tom spekulovat u krátkodobých výluk, ale pokud bude trvat rok, už o tom má smysl uvažovat, rozdílů je několik:

1) organizační z pohledu cestujícího – vetší transparentnost a předvídatelnost

2) organizační z pohledu objednatele – nemusí nutně „kopírovat vlak“, může se udělat účelně, tj. nezávisle na poloze nádraží a trase vlaku tak, aby to obsloužilo cestující, což se u dnešních NAD již děje

však si vzpomeňte, že takhle nahradil Liberecký kraj osobáky Liberec-Č.Lípa

samozřejmě to má i nevýhody

PvvS

Protože za normálního stavu je tu vlak nosná trakce a autobusy to jen rozváží dál ? Takže na co kvůli jednorázové akci rozdrbat funkční a ověřený systém ? Pro značnou část lidí se ani výlukou moc nezmění. Pouze místo na vlak přestoupí na autobus.

Luke

Jakej je rozdíl mezi “smysluplnou” linkou a NAD?

Jiří Kocurek

Radši si proklikejte ty odkazy v článku.

Leinad

Nad přesně v trase vlaku je potřeba, ale souhlasím – udělat i další NAD, formou posílení pravidel. Promyslet co navazuje na vlak – dá se navázat na něco jiného, prodloužit?

Ne nadarmo se v Praze při výluce metra posilují nesouvisející linky (nedávno C vs 118, 135, 125), NAD za vlak vůbec není v trase vlaku (S9 Uhříněves-nejbližší metro Háje místo stání busu v kolonách cestou Hostivař-Vršovice-Hlavák).

Vojta

Navrhoval bych linku Řečkovice, nádraží – Jehnice – Vranov – Šebrov – Sv. Kateřina – Blansko 🙂 Akorát na Vranově a v Šebrově na to nejsou vhodně umístěné zastávky

Kluk z Pankráce

Jel jsem NAD z Pardubic do Rosic a je to teda katastrofa. Narvané k prasknutí a ještě samozřejmě se zpožděním..
Jsem rád, že se pracuje na trati a modernizuje, ale NAD je fakt peklo, snad to bude co nejdříve hotové.

Luke

Ty NAD tady budou jezdit jak šaliny…

Miroslav Zikmund

Kdy ? Já tam jezdím celkem pravidelně za vlak do Chrudimi a frekvence nic moc ….

Poutník99

V tom je ten rozdíl… Chrudim není HK s hromadou přípojových vazeb

Miroslav Zikmund

Jenže ten NAD bus Chrudim bere do Rosic i frekvenci HK ….

Lumiere

A byla to NAD od ČD, nebo od Arrivy?

zdenek

Nickolejny provoz je jedno z nejodpornejsich slov….

Marek Kováč

nicméně používané desítky let, zaužívané a Vy s tím neuděláte zhola nic 🙂

Miroslav Zikmund

Horší je nesmyslný výraz „budeme se soustředit“ používaný politiky, sportovci / trenéry ….

Karl vB.

Proč? Je to budoucí čas od „soustředíme se“.

Josef J.

Protože jde o dokonavé sloveso. Odkaz, kde je to krátce a jasně, jsem nenašel, ale delší to máte např.: http://nase-rec.ujc.cas.cz/archiv.php?art=4653

Karl vB.

Josefe, gramaticky správný tvar budoucího času od „soustředíme se“. bych si raději přečetl přímo od vás.
Kilometrový článek z vašeho odkazu jsem si sice přečetl a poučka z odkazu: „Budoucí děj dokonavý se vyjadřuje prézentními tvary sloves dokonavých: udělám, napíši, hodím atd.“ mi bohužel moc nepomohla.

Mirek Zv.

Náhodou zajímavé. Není to shodné s přítomným, „soustředíme se“? „Příští rok se soustředíme na něco..“ si umím představit. Ovšem „budeme se soustředit“ taky.
A proč myslíte, že je to dokonavé? Já bych řekl opak, a myslí-li se dokonavý děj, musí se to vyjádřit nějakým opisem/upřesněním: „v okamžiku dopadu se budeme soustředit..“
Chtělo by to dost dobrého češtináře, aby to rozmotal.

Karl vB.

Že je to dokonavé, je tvrzení Josefa J., který mi raději poslal odkaz, než aby napsal, jak by to mělo podle něj vypadat. Formulace „Budeme se soustředit“ mi nijak blbá nepřipadá.

Miroslav Zikmund

Budeme se soustředit – KDE,
soustředíme se na CO – příprava na další utkání …

robert

Ty zase perlíš, Karle. 😀

Karl vB.

Zdravím koloušku, dával sis pauzu, už jsem si začínal myslet, že tě Korona skosila….

robert

To sis mě, koloušku Karle, spletl s někým ze své rodiny. 😉 😀
A že mám pauzu? Nemusím se nutně vyjadřovat ke všemu jako ty a nemusím tady být nonstop. 😉

Karl vB.

To je dobře.

slsp

Ked moze existovat termin „staticka doprava“…

mgr.pavel

To jsou auta stojící v koloně, žejo? 🙂

abc

Ještě hezčí je „doprava v klidu“

Jarda Š.

Vhodné by bylo také zavádět trvalý nickoejný provoz s trvalou NAD namísto rušení tratí.

Pája

Tak v 90.letech se přesně Vámi popsaný jev jmenoval „dlouhodobá výluka“ . Ještě i několik let fungovala NAD, ale pak ….

Pomeranč

Kdy končí smlouva ČSAD ÚnO v Pardubickém kraji? Teoreticky by mohla nabídnout výrazné kapacity na zajištění NAD.

kakov

jestli tam ještě budou řidiči, ale za zeptání by to stálo

Luke

Klíčovou proměnnou je vybavení autobusů NAD odbavovacím zařízením na jízdenky IDSJMK.
Zřejmě tedy nebude výlukový socialismus (všichni zdarma), ale řidič bude prodávat lupeny

Pivlis

Nejspiš nebudou. Lístek si koupíte na nádraží, případně u pruvodčích. Aspoň u výluky Brno – Zastávka to tak fungovalo.

Luke

Vážený pane kolego, kdybyste si aspoň stáhl zadávací dokumentace, tak tam je, konkrétně v příloze 6, psán požadavek na odbavovací zařízení. Je to na české poměry neobvyklé specifikum, proto jsem si dovolil na to poukázat.

Příště prosím prvně zjišťujte informace a pak přispívejte do komentářové sekce, díky

Marek Janík

stejně vám pak do toho hodí vidle BusLine….

Kernteriér

Blbe.

babilon

Jsem totálně zmaten. K čemu 9 tras, přičemž 4. a 9. jsou stejné? Nestačil by Brno-Blansko přímý bus a druhá linka podél trati? Proč NAD do Útěchova? To tam bude přestup z jedné linky NAD do druhé?

Svojsin

Přestup na MHD

Kernteriér

Z Adamova do Útěchova minibus, navazuje kloubák. Vše v režimu NAD.

Poutník99

Co mi je známo:
prodloužení 210 o úsek Bílovice-Brno
prodloužení 233 o úsek Blansko-Brno, KrPole
Lesná – Bílovice – Adamov
Adamov – Blansko
Brno hlavní – Blansko, Svitavská
Brno hlavní – Blansko
Brno KrPole – Blansko

A na léto:
Brno hlavní – Svitavy

Pája

Syn po přečtení článku navrhuje nasadit na NAD Tatry 8×8 s pluhem navijákem ve vojenském provedení. Ještě vidí svět dětskýma očima…

Pavel Skládaný

Jestli mají autobusy opravdu jezdit po úzké hradské silničce bez svodidel mezi Adamovem a Blanskem a nejde o fotovtip, pak Tatra s navijákem brzy přijde na řadu také, až bude tahat autobus z řeky.

Tukan

Ty svodidla tam sice jsou, ale v takové stavu že to ten bus nemá šanci zastavit. Stejně by se tam bavořil do nějaké díry a tím by to haslo 😀

Tukan

*zabořil

Mirek Zv.

Jako na vojensků zotavovňu Smrekovica.

Karl vB.

Tam je to z Podsuché jenom do kopce.
Krásná příroda, vynikající klobásky, borovička, oštěpok….

xyz

Plus navíc fůra dalších autobusů pro NAD Brno – Zastávka? Nebo fakt „(i) kvůli tomu“ bude NAD tímto směrem (když se budou pižlat s dalším úsekem, tzn. zpoza Střelic do Zastávky) až v roce 2023 (aneb další rok zdržení vzniklý jinými okolnostmi než „odporným tetčickým kverulantem“ či „škodícími právníky/architekty z troubské Vechtrovny“? 🙂

Vojta

V předběžném plánu výluk tady žádné výluky psané nejsou (možná to taky souvisí s tím Blanskem), čekal bych, že se zatím bude dělat na přípravě tělesa pro druhou kolej se zachováním provozu na stávající.

kvacm

Tohle bude jedna velká tragédie. Vlastně už to tak započalo. Nebylo by lepší napřed postavit třetí kolej, která může sloužit i v budoucnu? Nedokážu si představit těch 700 studentů v přeplněném vlaku narvat do pár autobusů v neděli večer, v mrazu, v lese.

xyz

Třetí kolej = v jednom směru jízdy by v danou chvíli tak jako tak byla k dispozici jen jednokolejka.

Přičemž stavebně by to tak jako tak bylo dost náročné, zejména v úsecích „mezi svahem a řekou“.

kvacm

O tom žádná. Ale aspoň to by mohly projíždět vlaky, které by vzaly ten nápor cestujících, co Blanskem jen projíždí každé dvě hodiny. Nebo alespoň v těch nejvytíženějších časech.

PvvS

Myslím, že suma těch co Blanskem jen projíždí je podstatně menší než těch co tam končí. Projižděči můžou přes vysočinu.

Marek Kováč

A tu třetí kolej postavíte jako kde a jak? Byl jste tam vůbec někdy? Viděl jste vůbec někdy, jak se staví taková železnice? 🤦🏻‍♂️

kvacm

Včera jsem tama jel. Pak i v neděli, večer, narvaným vlakem.
Ano, vím, zrovna poslední dva roky mi před barákem staví novou do Zastávky u Brna.
Je 21.století, staví se náročnější stavby i v náročnějším terénu.

Karl vB.

Pokud tvrdíte, že jste si trať Blansko – Brno osobně projel a přesto navrhujete stavbu třetí koleje, tak to je docela na pováženou.

PvvS

Hmm, večer. A to jste koukal do chodbičky nebo spal ?

PvvS

A kudy ? Ty tunely se samy nevykopou a řeka neposune.

mgr.pavel

Jo, snažit se rozšířit tunel o jednu kolej, to je dobrá fantazie. Zvlášť třeba hned ten první u Obřan, který se jim strašně „sypal“ už když jej potřebovali jen trošku zvýšit, aby tam natáhli trolejové vedení..

Jiří Kocurek

Ovšem pozor! Musíte ho rozšířit za provozu, aby nebyla výluka.

Miroslav Zikmund

Bylo, ale kudy byste tu kolej vedl ….

Pavel Skládaný

Výborný nápad, stačí pouze rozšířit osm tunelů a přemístit deset kilometrů řeky :-). Já bych netroškařil a postavil hned i čtvrtou kolej, nejlépe dvoukolejku celou pod zemí z Maloměřic až do Blanska. Když můžou Rakušáci stavět Koralmtunnel 33 kilometrů, proč my bychom nezvládli sotva půlku. Ovšem pravda, je to na několik roků, do prosince se to nestihne.

Zdendik

Tu třetí kolej kde? Znáte to tam? Tunel, zatáčka, most, tunel. Z jedné strany prudký svah, z druhé řeka a zase prudký svah. Té lesní cesty mně je líto.

Pavel Skládaný

Mně je líto těch autobusů a cestujících, kteří z té úzké cesty bez záchytných zařízení budou padat.

M19

A to funguje tak, že když autobus vidí svodidla tak do řeky nepadá? Oni jsou svodidla konstruovány na osobáky, autobus zadržet při 50 kilometrové rychlosti nemají, nejsou na to konstruovány.

Pavel Skládaný

Samozřejmě, že svodidla jsou konstruována i na to, aby zadržela i náklaďák a autobus. Nutno zvolit adekvátní tzv. úroveň zadržení. Doporučuji ke studiu normu ČSN EN 1317-1. Ovšem to není náš případ, v údolí Svitavy je spíše rezavé torzo, než svodidla. Tedy vyjma úseku u Šebrova, kde jsme pokusně instalovali nová svodidla s tzv. ochranou proti podjetí motocyklistů.

Tukan

To není možné, SŽ by se nedoplatila. Jinak výhledově se plánuje 3. kolej v úseku Blansko-Rájec 🙂

Ing.Zababa

Kam byste tam tu třetí kolej chtěl narvat?

gringoAD

Mezi Blansko Rajec se vleze … ne, vedle, ale o kus dal … tam jsou pole a je mista dost …

Karl vB.

SŽ, ČD i MD by se měly začít intensivně modlit k nějakému meteorologickému bohu za mírnou letošní zimu bez sněhu (alespoň v oblasti výluky). V opačném případě tady může pan Sůra založit pravidelnou rubriku „Perličky z NAD“.

Karel

Chudáci autobusáci, kteří se tam s tím budou muset prát a chudáci cestují, kteří to vše budou muset vytrpět.

Luke

Jezdí se prakticky jen po silnicích první a druhé třídy. Ty lesní cesty a spojka Útěchov-Adamov bude využitá jen na pár víkendů, kdy se bude opravovat cesta z Bílovic do Adamova. A tu opravu předpokládám nebudou dělat v zimě, že

gringoAD

A taky by se měli modlit k silničnímu bohu aby se neutrhla silnice před Babicemi nad Svitavou před novým mostem. Tam je od vlaku krásně vidět, jak je to sesypané do řeky. Stavbaři tomu dávají čas do silvestra … 2021 …

ABC

Člověk by řekl že se tam bude autobus prodírat větvema a ona je to asfaltka od pohledu lepší než mnohé místní nebo komunikace III. třídy. Ovšem jsem zvědav jak bude autobus předjíždět cyklisty s odstupem 1.5 metru 🙂

Karl vB.

Když se bude autobus NAD „prodírat“ ranní, nebo odpolední kolonou na silnici 1/43 mezi Českou a Lipůvkou, nebude možná o moc rychlejší, než na té Svitavské lesní cestě.

ABC

Tak to je jistě v pořádku, jen říkám že obecná představa lesní cesty je trochu jiná.

babilon

U nás je polní cesta (zákaz vjezdu s dodatkovou tabulkou „Polní cesta“) a je to nejlepší asfaltka široko daleko.

Karl vB.

Za minulé doby byly některé lesní cesty i v naprosto zapomenutých oblastech z určitých (pro stát důležitých) důvodů vyasfaltované.

ABC

pro pohraničníky?

Miroslav Zikmund

Spíše se zpevněným asfaltovým povrchem – kvalita nic moc > finišer (tehdy ani neexistoval) pokládající asfaltovou směs následně uválsovanou silničním válcem tehdy nepoužívali ….
Dneska ty cesty slouží jako cyklostezky s neudržovaným povrchem, autem jezdí po nich místní, zemědělci nebo návštěvníci (například z obce Krásná k nejzápadnějšímu bodu ČR).
Absence údržby vede k chátrání … povrch je „sama jama“.

Karl vB.

Skrývalo se to třeba pod názvy HAS a PřAS. Hlavní a příčné armádní silnice.

Ing.Zababa

To taky.
Ale primárně pro přesuny armádní techniky

Vojta

Tipoval bych, že ve špičce to autobusy mezi Blanskem a Krpolem budou brat spíš přes Lelekovice nebo Jehnice.

Jirka

Přes Lelekovice asi těžko, je tam zákaz nad 7,5 t kvůli havarijnímu stavu mostu přes trať na Tišnov…

M19

Proč mezi Blanskem a KrPolem? Vlaky z Blanska do KrPole nejezdí.

Kernteriér

Ale autobusy NAD tamtudy pojedou. Plus jedna prodloužená linka IDSJMK.

M19

Psal jsem to z mobilu a nezobrazoval se mi ten seznam na konci. Už to vidím. Jedna linka je tam skutečně vedená, ta bude ale ve špičku pravidelně silně zpožděná, když má jezdit přes Lipůvku. Která prodloužená linka IDS JMK to bude?

Kernteriér

Nabízí se něco z linek 230-233, 234 jezdí až do Boskovic, což by asi nebylo žádoucí, a 235 je hodně dlouhá.
Lipůvka tam podle mě nebude, to se jen ukazuje na mapě.

M19

Nabízí nebo bude? V zadávací dokumentaci jsem zatím viděl jen linku z Brna přes Lipůvku do Blanska a z Lesné přes Bílovice do Adamova a Blanska. Nabízí se leda tak prodloužení linky 57 z Útěchova do Adamova či z Vranova do Blanska přes Kateřinu.

Kernteriér

Kolega výše píše o 233, tak už se asi nabídla a bude.
Ta 57 by byl dobrý úlet. Lidi by si mohli na Lesné vybrat, jestli pojedou NAD linkou přes Bílovice, nebo 57 přes Útěchov. To asi neklapne.

Miroslav Zikmund

Před léty jezdila NAD z Bernhardsthalu do Břeclavi přes bývalý „lesní“ hraniční přechod Pohansko (klasická budova někdejší celnice je vidět vlevo od železniční trati při cestě do Rakouska) po lesní cestě v Rakousku / zbytcích asfaltky kolem bývalé signálky místo přes silniční hraniční přechod Reinthal – Poštorná / Boří les ….

Jiří Kocurek

Na takovéhle silnici bude zdatný cyklista zhruba stejně rychlý jako autobus. Nedá se tam jet moc rychle. Ovšem kromě zdatných cyklistů jsou tady ještě i jiní…

původní Jakub P bez tečky

Ti holt zastaví u kraje cesty a autobus pustěj.

Tukan

Sice asfaltka, ale místy s obrovskýma a hlubokýma dírama 😀

JiP

Mam neblahe tuseni, ze tato akce na ceske zeleznici vstoupi do dejin…

zdenek

Akce dobré správy…..

mgr.pavel

Tak zde si přisadí ČD, co začínají shánět dopravce pro tak velkou zakázku celé dva měsíce předem (ironie).

Miroslav

A kdy se otevírá nový železniční tunel z Blanska do Kuřimi ? Přijďte pobejt, Česká republika je pohádková země. Ale pozor na loupežníky v kravatách.

Jiří Kocurek

Kuřim a Blanskou jsou na jiných tratích. A trať z Kuřimi do Brna by ten nápor nepobrala.

Mirek Zv.

No Bóže. Aspoň by tam taky měli svoji 171 a nepřipadali by si odstrkovaní.

Lukáš

Mohli by na Tipsportu vypsat kurzy, kdy první bus mezi Adamovem a Útěchovem zapadne/nevyjede kopec.

Jiří Kocurek

Aby se někteří mohli nejenom radovat z cicích problémů, ale ještě si na tom trhnout nějaký peníz? Hyeny?

Jackub

S vámi musí být život zábava… 😉

Kernteriér

Mezi Adamovem a Útěchovem se pojede jen během 10 víkendů v roce, kdy nebude průjezdná silnice z Adamova na Bílovice. Nevidím důvod, aby se něco takového dělo.

gringoAD

Anebo kdy se utrhne u Babic nad Svitavoz silnice… Mnozi se tipy ze nepřežije silvestr 2021

gringoAD

Tam to nebude první … první bude mezi Adamovem a Olomučany …

Franta Palkoska

Zajímavé je, že NAD bude obsluhovati úseky, které vlak normálně neobsluhuje, jako třeba obec Útěchov.

Jaroslav

Zda se, ze pouze pro nastup. NAD bude koncit na Lesne, to bude pro cestujici z Adamova zajimava zmena, nebot cesta na Hl.N. se tim prodlouzi na dvojnasobny cas, ale vzhledem k dalsim stavbam v Brne to lepe to asi vymyslet neslo.

gringoAD

A navic nám pribude zona 101, kterou běžně nepotřebujeme

Kotoul Brno

Tak nevím,já zónou 101 jezdím každý den

Ondra

To je sice pravda, ale zato vynecháte 215, takže počet zón se nezmění.

Marek

Po cestě na obrázku NAD určitě nepojede 🙂
Komunikace Adamov – Útěchov má oproti cyklostezce, která je na obrázku, celkem rozumné šířkové parametry pro vyhnutí se busu a auta, ve své serpentinovité části je navíc po nedávné opravě.

Kubin

Jenže ta do Blanska nevede😓

malej-jarda

Na té úzké asfaltce okolo řeky z Adamova do Blanska si nedovedu takový provoz představit. Jak si tam budou autobusy vyhýbat? Nejspíš tam bude jezdit i stavební technika firam, co budou opravovat třeť, do toho mraky cyklistů, protože tam vede páteřní cyklotrasa z Brna na sever (Vídeň – Krakov).

Jaroslav

Obavam se, ze prave tudy, podel reky se bude jezdit. Je to mnohem bliz. Pokud zde bude vyloucena dalsi doprava, tak ten 1 bus do Adamova to tudy v pohode da, myslim, ze JR mu tam nedava zadne krizovani. To naopak na ten Utechov to, zvlaste v zime, bude zajimave, tam bude normalni provoz a vyhybani autobusu zejmena v zatackach pred Adamovem nebude jednoduche.

Kernteriér

Útěchov je jen na 10 víkendů, tam problém nebude.
Z Adamova se dá jet i přes Olomučany.

Projektant

Pro cyklisty je trasa kolem řeky uzavřená už od 1.9. a má být do konce stavby. Z hlediska bezpečnosti je to asi nezbytné, ale je to škoda, trasa Brno-Blansko kolem řeky je vhodná i pro denní dojíždění a minimálně přes léto mohla být pro mnohé slušnou náhradou za vlak…

Jarda 2

Na příklad V Karlovarkém Kraji nebo ve Šluknovském výběžku se takovýhle typ silnic (vyasfaltovaná polňačka) běžně vyskytuje mezi obcemi a často je v mapách označován nejen jako silnice III. třídy – ale velmi často i jako silnice II. třýdy !!! Nutno podotknout, že jsou v perfektním stavu! Osobně jsem v rámci svých projektů v daných regionech po mnoha takových jel i za uplné tmy a jsou opravdu v naprosto špičkovém stavu!

Jarda 2

OMG – koukám brutální překlep – správně je “ silnice II. třídy“
No ty Bláho… to je ostuda…

Jiří Kocurek

Silnice I. třídy: https://mapy.cz/s/nejetosoju

Miropiro

Jednu dobu byla oprava komunikace na západě Oslavan. Autobusová linka 430 jezdila lesem https://mapy.cz/s/copomafote

abc

Bohužel v JM kraji jsou ve špičkovém stavu pouze silnice I. třídy, a to ještě jen těsně po opravě. Ostatní jsou katastrofa, přijeďte někdy na dovolenou 🙂

Jarda 2

ehm ehm… Přijďte k nám do Středních Čech – konkrétně do okr. Kladno = Kladno , Slaný a jejich členité okolí – a začnete si vážit toho co tam na jihu Moravy máte… 😀

abc

Ano, znám, můžem si vzájemně gratulovat. Je to holt taky tou velkou intenzitou dopravy kolem Prahy i kolem Brna. Taková Vysočina nebo Plzeňský kraj jsou v kvalitě silnic skoro úplná pohádka.

Jarda 2

Za mě v kvalitě silnic jednoznačně dominuje Ústecký kraj – tam jsou silnice lepší než v Německu!

Miroslav Zikmund

Jistě, silnice léty se dostala na hranici nesjízdnosti, kraj místo flikování přistoupil ke generální opravě, mimo jiné proto, že tam jezdí „těžké“ autobusy v rámci IDS DÚK a nechtějí, aby si tam dopravci ničili autobusy …. Silnice nejsou příliš zatěžovány nákladní dopravou. Přechody Dolní Poustevna, Rožany, Jiříkov / Ebersbach nejsou kamionům k ničemu, jezdí se přes velký přechod Rumburk / Neugersdorf na obchvatu Rumburka ….

Jarda 2

No já měl na mysli například silnici z Liščí do Severní, nebo ze Šluknova do Nového Hraběcí, případně z Brtníků do Kopce (tam mi těsně před autem proběhla ze zahrady do zahrady liška s huňatym ocasem), z Lobendavy na Markétu a třeba z Janovky na Knížecí (tam jsem potkal na 2 metry obrovskýho krásnýho jelena – minimálně dvanácterák) – to jsou klasické příklady vyasfaltovaných polňaček mezi obcemi – je to Ústecký kraj – tak jsou v naprosto perfektním stavu! Dále „klasické“ trojky ale velmi úzké o šířce cca jeden a půl polňačky: Z Mikulášovic do Tomášova nebo ze Šluknova do… Číst vice »

Radovan Diviš

Tak snad to zase nevyhraje Dopaz Zunka. NAD do Střelic v jejich podání byla tragédie. Když něco přijelo, byli jsme rádi a když jsme se vlezli bylo jsme ještě radši. Zájezdové autobusy nasazené na NAD nesplňovaly zadání výběrového řízení a vše jim prošlo. Asi za kamion uhlí.

Ondrej

Vyhraje

Mufiklo

Je úplně jedno, kdo to vyhraje.. beztak tam bude X subdodávek

Toncek

Ve veslédku je asi jedno, kdo vyhraje. Většina výkonů se bude řešit skrz subdodavatele (Hexibus, Dvořák, Kabila, Staněk atd…)

prdlavka

Jsem zvědavý, jestli se zas přihlásí OAD Kolín.

dejf

No začít to soutěžit 2 měsíce před zahájením výluky, to chce odvahu. Tak snad jim to dopadne, jinak bude mít nová vláda v ruce dobrej nástroj na čistku a na sž z toho bude mít pár lidí solidní „divítko“.

Jenda

Snad to není proto, aby se tam náhodou nepřihlásil někdo, kdo nemá.

Kernteriér

Když se podíváš do vyběrek ČD na Tender aréně, zjistíš, že všechny výluky se soutěží na poslední chvíli. Naopak tato je dost dopředu, zřejmě kvůli rozsahu.

Dan Žatecký

Vzhledem k tomu, že spousta dopravců (a dopravních podniků) vyřazují starší autobusy ve velkém kvůli stále přísnějším normám na emise a věk vozidla, neměl by být problém takový počet autobusů sehnat, včetně vozidel, nacházejících se současně v bazarech.

Hans

Podmínkou je ale, že autobusy nesmějí být starší 15 let🙂

D.S.

15 let je u autobusu již docela požehnaný věk.

Michal

15 let? Proč není to samé i na železnici? Tam můžou zcela běžné jezdit mm nerekonstruované šroty z minulého století.

Martin H.

Životnost železničních vozidel je běžně 40-50 let. Pokud se správně provede obnova interiéru nic nepoznáte…

Svojsin

U šukafonu to bude jednou 150let.

Jelen

Kolejová vozidla mají mnohem delší životnost, než silniční.

Michal

Ale lidi tak dlouhou životnost nemají, když každý rok chcípají ve vlacích bez klimatizace. A to i na frekventovanějších tratích.

Pája

Bohužel stále není klimatizace ani v některých novějších vozidlech samozřejmostí.

Michal

V některých novějších vozidlech? Např.? Upřímně jsem ještě nejel novým (nebo rekonstruovaným) vozem, který by klimatizaci neměl.

Pája

Nezaměňujte tlakové větrání a klimatizaci. Není to totéž.

Miroslav Zikmund

Pokud je ve vlaku otevíratelné okno nebo větračka, je to „klimatizace“.

Jackub

Obzvlášť při pobytu ve stanici… 😉

Kernteriér

Musíš se vyklonit, až vás bude míjet rychlík.

Michal

Bez urážky, ale tohle je omílaný totálně stupidní argument. Pokud je venku vedro na padnutí, tak Vám otevřít okno nepomůže. A zvláště toto léto, kdy nikdo nezrušil nošení respirátorů.

Honnzok

Víte o tom, že klima v železničních vozech musí dodržet nějakou normu či co to je a většina vozidel těch novějších má už k tomu uzpůsobené (omezené) ovládání, že maximální rozdíl mezi venkem a vnitřkem soupravy může být asi 7 stupňů. Tzn. taková souprava, která přijede na rozpálené nádraží na sluníčko, kde ze země sálá horko si klidně může myslet, že je venku 39-42° a bude tak chladit na teplotu 32 – 35° a to se moc nezchladíte… A v tomto případě ani průvan neuděláte… Ona ta klimatizace je fajn ale jen tak do 32° (-7° = 25°) stupňů pak… Číst vice »

ABC

A pak se jim může vyměnit motor a to ještě ani ne za ten poslední normy . Asi jako byste dneska v autě vyměnili motor euro 1 za euro 4 (zatímco pro nové platí euro 6), konstatuje se že je to přece lepší než ten původní a jede se dál.

Arthur

Koupit starší vozidla je ta snazší část, horší je sehnat přes sto řidičů… k čemu by tedy byly? Nechci dráhy podceňovat, ale na rychlo je neseženou, koncesi a další administrativní nezbytnosti jsou proti tomu hračka. I zaběhlá autobusová společnost to bude řešit částečně subdodavatelsky.

Kernteriér

Ale seženou, o to bych se fakt nebál. Dopravců specializovaných na NAD je docela dost, když každý pošle pár vozů, bude to stačit.

Martin

Koupit bus dle Vašich kritérií je snadné, ale kdo ho bude „kočírovat“ a udržovat při životě?

Leda, že by … ČD strojvedoucí vyškolit na ŘP skupiny D?😉

Miroslav Zikmund

S tímto nápadem už kdysi přišel personální náměstek GŘ ČD a.s., zanedlouho se dobrovolně pakoval z funkce …. do níž přišel „z ulice“ s manažerskými zkušenostmi získanými v zahraničním angažmá …
Rovněž se pakoval „náměstek pro osobní dopravu“, který měl vytvořit „autobusovou dopravu ČD“
Chtěl to někdejší GŘ Žaluda a angažoval Petra Moravce, bývalého manažera autobusového dopravce – společnosti Veolia Transport.

ABC

což na ŘP ale taky na profesák.

Tukan

Já jsem hlavně zvědavej, kde vezmou kloubáky

Kernteriér

Třeba u DPMB, který má i potřebné minibusy? Proto je výběrko rozděleno, aby každou mohl získat někdo jiný.