Rekordní výluka: České dráhy shánějí až 79 autobusů pro dopravu mezi Brnem a Blanskem
Hodnota rámcových smluv na zajištění náhradních autobusů je 330 milionů korun, budou jezdit po devíti trasách.
České dráhy se připravují na jednu z největších výluk v historii české železnice. Kvůli opravám nebudou rok jezdit vlaky mezi Brnem a Blanskem. Dopravce kvůli tomu vypsal již tři soutěže na zajištění náhradní autobusové dopravy na celý rok.
Ve třech tendrech poptává celkem 79 autobusů, které budou v provozu celý rok. Hodnota všech tří zakázek je až 330 milionů korun. Budou jezdit po celkem devíti různých trasách (jejich přehled je v závěru textu).
Jde o celkem tři různé soubory. V souboru B poptávají České dráhy provoz 57 autobusů. Soubor A1 má odhadovanou cenu zakázky 54 milionů korun. V souboru A2 vybírají ČD dopravce i s kloubovými autobusy.
Uzávěrka nabídek je 4. listopadu. Dopravce uzavře tři rámcové smlouvy, které mají v součtu maximální hodnotu 330 milionů korun, postupně bude uzavírat jednotlivé objednávky. Nasazovaná vozidla nesmí být starší 15 let. Kompletní návrh jízdního řádu pro náhradní autobusovou dopravu je na stránkách Kordis JMK.
ČD: Jsme připraveni na komplikace se soutěží
Kvůli složitému terénu dojde ve větší míře i k využití vedlejších cest a silnic III. třídy. Web Lesnický Slavín původně informoval i o využití lesní cesty (cyklostezky) Svitavská mezi Adamovem a Blanskem. To ale dnes popřel jihomoravský organizátor dopravy KORDIS JMK. „Cyklostezka mezi Adamovem a Blanskem se pro NAD využívat nebude, autobusy budou jezdit přes Olomučany,“ sdělil deníku Zdopravy.cz Květoslav Havlík z KORDISu. Podle něj si web Lesnický Slavín spletl staveništní dopravu s náhradní dopravou.
Autobusy ale budou jezdit po úzké silnici ve vlastnictví Školního lesního podniku Křtiny z Útěchova do Adamova. A to zhruba 10 víkendů po dobu nesjízdnosti silnice v údolí Svitavy z důvodu rekonstrukce železničních mostů. Základní trasa nicméně povede přes Bílovice nad Svitavou.
Podle mluvčí Českých drah Vandy Rajnochové byly tak vysoké počty autobusů v minulosti potřeba například při modernizaci 3. železničního koridoru mezi Plzní a Chebem. „Výluka trvala několik let, v souběhu s dalšími výlukami bylo v dané lokalitě potřeba více než 60 autobusů. Okolo 40 autobusů bylo potřeba při rekonstrukci stanice v Jaroměři, kde byl také nickolejný provoz hned ve 3 směrech a letošní zhruba desetidenní souběh výluk na tratích Hradec Králové – Pardubice a Hradec Králové – Chlumec nad Cidlinou si vyžádal nasazení také přibližně 60 autobusů,“ dodala Rajnochová.
České dráhy se do soutěže pouští relativně pozdě, vítěz má být připraven s prosincovou změnou jízdního řádu. „Jsme připraveni na případné průtahy v soutěži, nicméně detaily nebudeme nyní sdělovat. Je to předčasné a nechceme nijak ovlivňovat právě probíhající soutěž,“ dodala Rajnochová.
Od prosince zavede Správa železnic na trati kvůli rozsáhlé opravě takzvaný nickolejný provoz, kdy zde neprojede žádný vlak. Jde o dvě zakázky: jedna pro úsek z Brna do Adamova a druhá z Adamova do Blanska. Část dálkových vlaků mezi Brnem a Prahou jezdí již nyní přes Havlíčkův Brod. „Vnitrostátní rychlíky linky Svitava a další R spoje pojedou od prosince v úseku Blansko – Praha a v úseku Brno – Blansko budou nahrazeny autobusovou dopravou,“ dodala Rajnochová.
Přehled jednotlivých tras NAD (odkaz vede na mapy.cz)
Brno hl. n. – Blansko, žel. st. a opačně, délka trasy: 29 km
Brno hl. n. – Blansko, žel. st. – Blansko, Svitavská a opačně, délka trasy 30 km
Brno-Královo Pole – Blansko, žel. st. a opačně, délka trasy 24 km
Brno-Lesná – Adamov, obchodní dům a opačně, délka trasy: 18 km
Adamov, obchodní dům – Útěchov a opačně, délka trasy 10 km
Útěchov – Brno-Lesná – Babice nad Svitavou a opačně, délka trasy 22 km
Útěchov – Brno-Lesná a opačně, délka trasy 8,5 km
Adamov, žel.st. – Blansko a opačně, délka trasy 13 km
Brno-Lesná – Adamov, obchodní dům a opačně, délka trasy: 18 km