České dráhy poslaly Správě železnic miliardovou fakturu za pronájem pozemků. Ta ji odmítá

Hlavním nádraží v Praze. Autor: Zdopravy.cz/Jan SůraHlavním nádraží v Praze. Autor: Zdopravy.cz/Jan Sůra

České dráhy už z faktur odvedly daň z přidané hodnoty. Nájem podle nich vychází z připravovaného prodeje pozemků.

Mezi dvěma největšími drážními organizacemi pod kontrolou státu se rozjel nečekaný obchodní spor. České dráhy poslaly tento týden Správě železnic k proplacení faktury ve výši 3,2 miliardy korun. Jde o nájem od roku 2017 za využití pozemků Českých drah, na kterých jsou koleje Správy železnic. České dráhy jednají o jejich prodeji právě Správě železnic.

„Jedná se o jednostranný krok ze strany ČD. Faktury nebudou hrazeny a jsou u ČD rozporovány. Správa železnic nedisponuje alokovanými finančními prostředky na úhradu zmíněných faktur,“ uvedla mluvčí Správy železnic Radka Pistoriusová.

Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského jde o kompenzaci za užívání pozemků Českých drah Správou železnic. „Vypořádání tohoto nároku bylo předmětem jednání stran v rámci přípravy prodeje pozemků pod kolejemi Správě železnic. V rámci tohoto procesu nechaly ČD a SŽ společně zpracovat oceňovací metodiku a indikativní vyčíslení jak hodnoty pozemků, tak výše kompenzace za jejich užívání do doby prodeje,“ uvedl Štáhlavský. České dráhy již z faktury odvedly i DPH, tedy zaplatily zhruba půl miliardy korun.

České dráhy poslaly fakturu bez vědomí ministerstva dopravy, informována byla pouze dozorčí rada.

Miliardový převod zkoumá Evropská komise

O převodu pozemků na Správu železnic se mluví několik let. Jde o zhruba čtyřicet milionů metrů čtverečních pod kolejemi. Ministerstvo dopravy již zažádalo Evropskou komisi o konzultaci, zda nebude transakce považována za nedovolenou veřejnou podporu. Českým drahám by prodej měl přinést miliardy korun.

Jde například o pozemky pod kolejemi nebo v blízkosti železničních stanic ve zhruba tisícovce lokalit. Transakce se připravuje několik let, muselo dojít k vytvoření geometrických plánů. Celá transakce je pozůstatkem chyb při rozdělení tuzemské železnice, kdy Českým drahám zůstala řada aktiv, která měla připadnout Správě železniční dopravní cesty (nyní Správě železnic).

Už od počátku úvah o tomto převodu se částky za celý soubor pozemků výrazně lišily. České dráhy před pár lety mluvily o 20 miliardách, Správa železnic o šesti.

Nejde o první přesun majetku Českých drah pod Správu železnic. V roce 2008 získaly ČD 12 miliard korun za část infrastruktury, později také takzvanou živou dopravní cestu, tedy výpravčí a dispečery. V roce 2016 České dráhy prodaly většinu svých nádražních budov. Správa železnic také nově kupuje část závodu ČD-Telematika, ve které mají České dráhy většinový podíl.

Tagy České dráhy převod pozemků Správa železnic
207 komentářů