Dopravci Lidé Rozhovory Železnice

Je to sebevražedná mise, říká nový šéf Českých drah. Chce posílit obchod a zrychlit soutěže

Ivan Bednárik. Foto: ČD Cargo
Ivan Bednárik. Foto: ČD Cargo
Nový šéf Českých drah chce urychlit prodej pozemků pod kolejemi. Budeme určitě potřebovat nějaký způsob podpory ze strany státu, říká.

Ivan Bednárik je od pátku novým generálním ředitelem a předsedou představenstva Českých drah. Dozorčí rada od něj očekává, že dá do pořádku České dráhy podobně, jako před šesti lety začal se zásadní restrukturalizací ČD Cargo. Podle Bednárika musí firma řešit nejen náklady, ale i výnosy. I proto chce expandovat podobně jako u ČD Cargo do zahraničí. „Je to nutnost,“ říká Bednárik.

O vašem jméně se v souvislosti s postem generálního ředitele ČD mluvilo několikrát, ale vždy jste takové nabídky odmítal. Co rozhodlo nyní?

V minulosti jsem měl pocit, že mě ještě stále potřebuje ČD Cargo, a proto jsem takové nabídky odmítal. Teď to byla jiná situace. České dráhy jsou mateřskou firmou ČD Cargo a její potíže způsobené pandemií Covid-19, což je bezprecedentní nepředvídatelná situace, by mohly dopadnout i na něj. Mohlo jít například o ztížení přístupnosti k financování či oddálení některých investic. Proto jsem se tentokrát rozhodl, že nabídku přijmu, protože pokud by se u ČD nezačaly věci měnit rychle, mohlo by to mít na ČD Cargo zásadní vliv. Seběhlo se to všechno velmi rychle, v podstatě během necelých dvou týdnů. Rozdíl byl tentokrát i v tom, že už šlo o diskusi přímo s dozorčí radou, která jediná má kompetenci o takové změně rozhodnout. Stejně jako před šesti lety na ČD Cargo to považuji za sebevražednou misi, ale mám výhodu, že na svém křesle nijak nelpím.

Jste ve firmě první den, ale předpokládám, že stav relativně dobře znáte…

Je určitě výhodou, že přicházím ze skupiny České dráhy, spoustu lidí a taky možných úskalí u ČD znám. Celý pátek se u mě střídají (rozhovor vznikl v pátek ráno, pozn. red. ) jednotliví ředitelé odborů a budu od nich chtít základní informace o tom, jaké jsou největší problémy. Čeká mě pak hodně pracovní víkend. Zatím vidím čtyři velké priority, které je potřeba řešit.

Které to jsou?

Na prvním místě řízení s Evropskou komisí ohledně podnákladových cen. Pak posílení likvidity společnosti, tedy abychom měli prostředky na budoucnost. Musíme se výrazněji zaměřit na obchod a také změnit přístup k investicím.

Kvůli řízení s Evropskou komisí hrozí ČD nejen vysoká pokuta, ale také ještě náhrada škody soukromým dopravcům. Máte jasno, jak budete postupovat?

Musím se s tím seznámit. Vnímám to jako opravdu velký problém, který navíc přichází ve velmi těžké době. Vím o tom hlavně z médií, o víkendu si na to chci udělat svůj názor sám.

Budeme potřebovat určitou podporu státu

Ještě v pololetí měly České dráhy na účtech téměř sedm miliard korun, teď mluvíte o řešení likvidity firmy. Kolik Českým drahám zbývá nyní?

To přesně nemohu sdělit, jsme auditovaná firma a podléháme ratingu. Stále je to dost, abychom měli na výplaty. Ale pokud bychom s tím nic nedělali, na výplaty by už být do roka nemuselo. Kvůli Covid-19 pálíme opravdu hodně peněz a přicházíme o příjmy. Nedá se říct, že by vedení nic nedělalo, Václava Nebeského je potřeba za jeho práci v čele Českých drah pochválit a jsem rád, že bude místopředsedou představenstva. Potřebujeme teď jasný plán, jak dát finance společnosti do pořádku. Budeme k tomu potřebovat určitě i nějaký způsob podpory ze strany státu.

Jakou podporu máte na mysli?

Je potřeba posílit zdroje výnosů, nemusí jít jen o půjčky. Roky se tu řeší převod pozemků pod kolejemi na Správu železnic, což znamená poměrně velkou sumu. Rád bych, aby se transakce urychlila a byla hotová do poloviny příštího roku. Jsou tu i jednání o tom, že bychom prodali Správě železnic část závodu ČD-Telematika, která zajišťuje práci právě pro ně. Dále je k diskusi podpora výpadku dálkové komerční dopravy, čekají nás jednání s kraji o podpoře regionální dopravy, na ministerstvu budeme jednat o dálkové dopravě, není dokončená diskuse ke kurzarbeitu a tak dále.

Nejsem zastáncem rozprodeje firmy

Bude řešením i prodej některých dceřiných firem?

Tato otázka je součástí připravované strategie, která na můj vkus vzniká už relativně dlouho. Nejsem ale zastáncem rozprodeje, firmy dobře do celé skupiny zapadají a přišly by i o své výhody.

Dá se očekávat, že si budete půjčovat další peníze?

Nelze to v tuto chvíli vyloučit. Obecně vidíme na trhu stále velkou ochotu bank půjčovat zejména velkým dopravcům. Ale musí jít o peníze na rozvoj, ne na to, abychom je projedli.

Mezi prioritami máte obchod. Nebude pro vás velkým šokem, že vašimi zákazníky jsou hlavně politici na krajské úrovni, zatímco z ČD Cargo jste byl zvyklý jednat s manažery?

Rozdíl to jistě bude, ale i politici mají jednat s péčí řádného hospodáře. Vnímám kraje jako klíčové zákazníky. České dráhy mají sice miliony zákazníků, ale těch hlavních je patnáct, od kterých máme zhruba dvě třetiny tržeb: ministerstvo dopravy, kraje a Praha. Proto bych rád ještě do Vánoc všechny stihl objet a navštívit a představit se jim a vysvětlit své vize. Obchod mě baví od mateřské školky, kdy jsem měnil jablka za hrušky, a vnímám, že jsme na velmi liberalizovaném trhu. Je potřeba krajům vysvětlovat, co nabízíme, že jsme pro něj spolehlivým a bezpečným partnerem.

Za vašeho působení v ČD Cargo začala firma výrazně expandovat do zahraničí. Je to i cesta pro České dráhy?

Je to nutnost. Na trhu, kde probíhá liberalizace, není možné spoléhat jen na zdroje od českých zákazníků a musíme hledat příležitosti zejména v okolních zemích. Není možné jen přicházet o výkony v Česku a nenahrazovat je jinými příjmy. U ČD Cargo vidíme, že tato expanze smysl měla, například v Polsku jsme už v top desítce největších dopravců ze stovky aktivních firem.

České dráhy za poslední měsíce vypsaly soutěže v řádu již desítek miliard korun. Nechystáte revizi toho, co se vlastně soutěží?

Nemám problém s tím, že běží tolik soutěží, hlavní je, aby bylo z čeho vybírat a správně se rozhodlo, co se pořídí. Problém mám spíše s tím, jak pomalu se vše vleče. Na ČD Cargo se nám podařilo soutěže výrazně urychlit, chtěl bych tento posun i u Českých drah. Někdy trvá jen několik měsíců, než se rozhodne o soutěži a než se vypíše, toto je nutné výrazně zkrátit. Určitě musíme výrazně agresivněji řešit i problematiku instalací ETCS a získat co nejdříve volnou dílenskou kapacitu. Kdo zaváhá, nebude to mít kde udělat.

Propouštění? Mám pohled ovlivněný zvenčí

Kromě zvýšení výnosů budete jistě řešit i snížení nákladů. Znamená to i propouštění?

Jsem tu první den a musím si důkladně projet strukturu firmy. Restrukturalizace je to správné slovo. Který podnikatel to dnes nedělá, nemá budoucnost. Mám svůj názor, ale ten je ovlivněn pohledem zvenčí a musím vidět i pohled z firmy. Musíme mít jistotu, že dostáváme od lidí skutečně to, za co jim platíme a zda některou práci nedělají třeba zbytečně, nebo je špatně procesně nastavená.

Roky se mluví o synergiích mezi ČD a ČD Cargo. Dojde k nim už?

Vidím mnohem více možností propojení činností než dosud. Zatím se to děje v podstatě jen v oblasti nákupu nafty, ale potenciál je například v řadě společných činností včetně personalistiky. Je to jedna z věcí, kterou by měla řešit dlouhodobá strategie.

V souvislosti s vaším jmenováním se mluví i o tom, že k tomu dopomohlo vaše údajné přátelství s Martinem Nejedlým, blízkého spolupracovníka Miloše Zemana. Jaké spolu máte vztahy?

Jsou to nesmysly. Ano, známe se, ale označovat naše vztahy jako přátelství je naprostá hloupost. Znám spoustu lidí a beru to jako výhodu. Určitě je to lepší, než kdyby vedl České dráhy někdo, kdo nikoho nezná. Neumím si představit situaci, že by někdo měl odvahu úkolovat odboráře a nezávislé zástupce akademické sféry v Dozorčí radě ČD. O čemž svědčí i fakt, že Václav i já jsme byli včera téměř půl dne grilováni.

Vedení ČD Cargo přebírá Tomáš Tóth, je to pro vás jistota, že půjde firma stejným směrem jako za vás?

Tomáš Tóth se vyprofiloval už dříve jako můj možný nástupce, správný manažer musí brát v úvahu i zastupitelnost. Jsem si jist, že je to pro ČD Cargo v tuto chvíli nejlepší možná varianta.

Ivan Bednárik (45) je absolventem  gymnáziu ve Zlatých Moravcích na Slovensku, studoval v Sydney, v roce 2017 získal titul MBA na Central European Management Institute (CEMI). Od roku 2014 vedl ČD Cargo, kam přišel z pozice obchodního ředitele Express Group. 

155 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
DJ TRAIN

mensi typ pre pana Bednarika… s istymi upravami zo strany vyrobcu… rozchod a podobne… mozna nahrada jednotiek 810?S istymi upravami tieto jednotky nahradili zastaralu obdobu v sieti Ukr. zeleznic a kratkodobo kym ich museli vymenit za kapacitnejsie robili dopravu z Kyjeva na letisko Boryspyl…Snad sa mu tato info nejak dostane http://pesa.pl/please-translate-in-en_us-produkty/diesel-multiple-units/611m/

Ospravedlnujem sa autorovi clanku, dufam, ze som dobrym umyslom zasadnejsie neporusil pravidla diskusie…

Axel

V rozhovoru mi chyběla zmínka o současných věřitelích firmy České dráhy. Předpokládám, že jde o zhruba třetí nejdůležitější prioritu. Nejdůležitější priority vidím takto: – radikálně omezit nevýdělečné aktivity (např. nostalgické jízdy pro které jsou používány provozně i investičně nákladné stroje, např. parní loko) – nalákání cestujících zpět do vlaků, např. vagon bez roušek pro cestující kteří už mají za sebou čínský vir – a právě ve třetím kroku by mělo přijít smysluplné utahování opasků – např. že věřitelé odpustí úroky za určité období, např. 2 let. (ale splátky jistiny dluhů by pokračovaly, tak aby ČD nepřišli o celou důvěru věřitelů)… Číst vice »

Jakub

Sloučením některých funkcí by nebyl vůbec špatný nápad. Například posunovači by se nemuseli dělit na Cargo a ČD to samé vozmistři. Nebo by nemusely jezdit lokomotivy Cargo ppna údržbu přes půl republiky ale mohli by se opět využívat i depa ČD.

Dominik

Tak dep ČD se k běžným údržbám používají, třeba Hradec Králové, dělo se tak i v Pardubicích, než tamější PP zrušili.

Jerry

Spíš vykopat kancelářské.posunovacu je Varga a ČD málo ..

Jakub

O zrušení poloviny kanceláří ani nemluvím to je jasný.
To s těmi posunovači jsem myslel tak že jich je právě málo že by mohli posunovat jak u ČD + Cargo. Aby se mohli případně zastoupit.

Luděk

V první řadě to chce rapidně snížit počet lidí na GŘ a jiných vedoucích místech, kde je totální přezaměstnanost .

Tomáš P

Správně, je to skvělá myšlenka ! a ještě lepší by bylo nakoupit třeba 200 Vectronů a dobrou půlku pronajmout do Polska, na Slovenskou apod za těžké eura ! Tak jak to udělal Rakušák, který se dnes směje .) Pamatuji si, že v momentu, kdy se v Rakousku kupovali OBB 1216 tak se tomu lidé divily, dnes? Bez nich by dnes nejezdil žádný Railjet ..mašiny se jim museli zaplatit 10 x..

Lemmy

Podnikatelské nadšení vám nechybí, zkuste to sám – doporučuju začít se stánkem se zmrzlinou na plovárně.

Tomáš P

To už mám a vynáší to skvěle ! Proto jsem si řekl, že pošlu životopis na GŘ co myslíte, bude tam místo? Ono něco na tom co jsem napsal bude, v České Republice je to co řada to kočkopes, proč nejdeme cestou Rakouska? 1 řada po stovkách kusů? 1 jednotka po stovkách kusů? zbavit se nostalgie, pumpování peněz do nesmyslů a zaměřit se na služby pro zákazníky? ..

Lemmy

A proč máte pocit, že aktuálně chybí 200 Vectronů? Nechybí ČD spíš osobní vozy a motorové vozy?

chris

Expanze do zahraničí – tak v Německu a Rakousku si tvrdě chrání svoje, ty bláboly o expanzích se neustále opakují dokola..Zvláště nyní Německo a Rakousko si bude obzvlášt´chránit svůj trh. To platí i o Polsku. .

Krušnohorec

Pokud pan Bednárik bude úspěšný, v což doufám, tak jej „výše postavení soudruzi“ z ministerstva dopravy zlikvidují. Heslem dne je liberalizace, což je hlavně politický úkol. Čím více tarifů, čím více dopravců, čím více přesedání na hranicích krajů, tím více liberalizace.

Lemmy

Nechcete pro změnu chvíli pracovat rukama? Třeba vám to půjde líp.

klammer

Proč ten zbytečný a hloupý osobní útok? Krušnohorcova námitka je relevantní; viz Polsko nebo Velká Británie, kde tolik glorifikovaná liberalizace způsobila totální fragmentaci železničních dopravních služeb.

Lemmy

Pan Krušnohorec jako vždy napsal pitomost – zaprvé vytáhl ohrané modrogumní marginality jako „zásadních důvodů“ proti soutěžení souboru výkonů, zadruhé hypotéza s likvidací Bednárika je absurdní žvást.
Naopak, Bednárik má z vedení ČD vykopat Krušnohorce a posílit konkurenceschopnost ČD – pak se možná bude dát uvažovat i o tom zahraničí.

A každé konkurenční prostředí způsobuje „fragmentaci“, jen se s tím musíte na dráze naučit žít a snažit se vydobýt si místo na slunci jinak než kecama o fragmentaci, přesedání ve Stojčíně a absencí SJT (zejména týden před jeho startem je to mocný argument)…

Miloš

Beztak jediné co udělá tak zhorší podmínky řadových zaměstnanců. Osoba, která by chtěla udělat čistku úředníků, by neobhájila takový post v žádném podniku, zejména u ČD, kde je možná více úředníků než strojvedoucích

Krušnohorec

Byl bych velmi potěšen pokud by se mu to povedlo.

Luboš

Hlavně ať to tu nedopadne jak v Rakousku, kde mají OBB monopol.

Kolejorz

ČD čeká krizové řízení se vším všudy. S tou zbytečnou prací zejména v kancelářích (tabulky, statistiky) je svatá pravda.

Pavel

A vstup do zahraničí? Pěkná vize. Zkuste to, třeba do Německa. Ale my jsme jiní grófové. To my si natáhneme DB, pardon, Arrivu, napřímo. Vždyť zvítězili. Uf.

Lemmy

Jojo, pro ČD byl nadlidský úkol sehnat něco jiného než regiošuky.
A ani ty „nejsou“, tak se toho holt ujme někdo jinej.
Pro cestující dobře, takže v čem je problém?

Pavel

Děkuji za příspěvek od pana Bednárika do diskuse. Snad byl upřímný. 30 let pracuji v nákladní dopravě. Od ČSD přes ČD až po ČDC. Jeho působení u ČDC má svá velká ALE. Ještě podotýkám, že jsem obyčejný strojvedoucí. Digitalizace za poslední roky – téměř nula. Dodnes vyplňujeme předpotopní „Provozní záznamy“ na fírcimře propiskou. K tomu, samozřejmě, do tabletu. Proboha, proč? Tento stav trvá několik let. Normální IT firma to musí zvládnout do měsíce. Neskutečná administrativa ČDC a proto není na řádné odměňování lidí v provozu. Interní normy, opatření ředitelů PJ, která si odporují. Toto někdo považuje za normální chod firmy?… Číst vice »

Jerry

Je fakt že ty provozaky v papírové podobě zrušit. Telematika vydělává , tak bych se jí nezbavoval.

Zdenek

Slovák bude vládnout Českým drahám….

_Pavel_

Slovák je premiérem České republiky…

Oldřich Sládek

Rozhodně je to dráhy podstatně lepší varianta, než kdyby to vzal do rukou nějaký nevzdělaný internetový anonymní hrdina Zdenek.

Oldřich Sládek

….pro..

Lemmy

Jojo, ten název je trochy nesmyslný.

Peter

My zase budeme mat sefa Finacnej spravy (danovy „bernak“+colnici) Zezulku.

Martin

Já to říkám neustále, vyhodit starý dědky,kteří mají prsty kdo ví kde, zrušit nevýhodné smlouvy které ČD uzavřely a ono to půjde a nemusím mít vysoké managerské školy,ale selský rozum. Jestli si někdo myslí,že tento strejda to vytrhne,tak ani náhodou…

Vašek

Za to vy to určitě vytrhnete, že? Měl jste se přihlásit…

dizgrafyq

Není nad selský rozum. „Zrušit nevýhodné smlouvy“ a jak si to představujete? Smlouva je závazná a zvlášť pokud je pro vás nevýhodná, tak pro druhou stranu bude výhodná, takže tím spíš nepřistoupí na její vypovězení. Případně za tučné penále a přirozeně s takovým přístupem s vámi objednavatel v příštím rozstřelu tak akorát vy.jebe

David

Selským rozumem v řízení firem se většinou zaštiťují ti největší troubové bez patřičného vzdělání a potřebných kompetencí.

Patrik

Tak tady je hlavní problém, že ČD nemají dostatek moderních motoriku. Proto přichází o výkony a přebírá je Arriva se,, šroty“

Joseph

„Musíme mít jistotu, že dostáváme od lidí skutečně to, za co jim platíme a zda některou práci nedělají třeba zbytečně, nebo je špatně procesně nastavená.
Ano, to se týká některých vedoucích bez vzdělání, praxe. Sloučit některé skupiny, to by bylo jistě přínosem. Zaměstnanec by měl být samostatný, zejména, když je oborový specialista nebo systémový specialista. Pak ty marné vedoucí nepotřebuje.

Iva D.

Zcela jistě máte pravdu. Až na to vzdělání. Zajistí titul z pochybné VŠ tu odbornost?

Jarek

Baví mě tyhle řeči o expanzi do zahraničí v osobce.
Proboha, ČD neumí ani nakoupit motoráky a oslovit objednatele v českých krajích (co motoráky, neumí zobchodovat ani nejbohatší Prahu) jak asi chce získávat zakázky v zahraničí?
Jediné myslitelné zahraničí je stejně jen Německo, Rakušáci bagrujou OeBB, na Slovensku se železnice provozuje jen pro přežití ZSSK a v Polsku to místňáci těžko nabídnou dráž než Bednárik…

Vašek

A tento komentář je skvělou a názornou ukázkou zkostnatělého myšlení na dráze. Jinak osobně nic proti vám :-).

Jarek

Tak pardon, tak kam a s čím půjde český státní podnik, který tady provozuje béčka, šukafony a tornáda, do mezinárodních výběrek? U Carga mohl Bednárik zvýšit výkony protažením mezinárodních ucelenek nebo semtam ulovením něčeho v cizině, ok, takhle to v cargu jde, ale osobka je úplně jiný byznys…

kakov

stejně jako každý jiný, mrkněte do PLK, kde ČD jezdí Beroun-Přeštice, s novými vozidly, dle nových pravidel….

je snad někde psáno, že se musí v zahraničí hlásit s B a 810?

Lemmy

Zrovna v PLK i JMK hrál při pořízení nových vozidel významnou roli kraj. Pro zahraniční výběrka může být vyžadovaná o několik řádů vyšší proaktivita… Uvidíme!

kakov

v oslovení objednatele, bych viděl chybu právě i na straně objednatele, obecně politici a úředníci v ČR neumí vůbec obchodovat a nedokazuje to jen doprava……

osobně Bednárik je celkem dost globální člověk a možná se právě s objednatelem v zahraničí domluví lépe než s tím v tuzemsku

Jarek

Tak věřím, že neumí obchodovat například „naše“ slepice Jermanová, která se s Krtkem nechala dokonce vyfotit v blešáku a pochvalovala si, jaké skvělé služby od ČD dostává. Ale naštěstí (pro ně) nejsou všichni tací, takže vaše paušalizace není správná.

noerf

Na druhou stranu modernizují elektrické vlaky nákupem nových jednotek a dieslové vlaky se postupně budou omezovat ve prospěch elektrifikace nebo baterek či vodíku.
Navíc po roce 2023 už budou muset soutěžit tratě i v německu či rakousku, takže tam prostor bude.

Iva D.

Proč by ne? Taková 814 by v Makedonii udělala ještě hodně parády 👍

Luboš

Hlavně ať se mu podaří zlikvidovat ty shnilé Regiomousy. Nemusí se mu podařit vše, ale hlavně pryč se šukafony, zbytek už se lehce doladí k tomu, aby ČD byly moderní firmou. Ale dokud budou mít v provozu poslední Regiomouse, budou zcela nekonkurenceschopné a zralé na bankrot.

Kubrt

Naopak; pro dopravce je 810 zlatý důl, inkasuje za provoz starého vozidla s minimálními náklady.

Luboš

Zlatý důl, kvůli kterému neustále přicházejí o téměř všechny zakázky

kakov

Na tomu musí přistoupit objednatel. Většinou, když ČD řekli koupíme nová vozidla, bude to stát tolik a tolik, tak je objednatel poslal do háje.

Krušnohorec

Bez půjčených Šukafonů se Dý Lendrbán na 124 neobejde.

švestka

DLB je má jen jako náhradu, narozdíl od ČD, které je na spoustě tratí turnusují. To ti ale nevadí, abys do každý diskuze nablil svůj nenávistný příspěvek proti DLB, protože ti tam neplatí režijka.

Rob

Už jsem se ptal u jiný diskuse, za co Vás pane švestka vyhodili od dráhy? Nafta? Tržby? Alkohol? Kvůli té nenávisti.

kom

má alergii na státní firmy 😀

Krušnohorec

Švestko, režijku jsem měl jako dítě, pak už ne. Dej si pár facek. A Dý Lendrbán pro mne je zhoršení. Proč mám cpát kolo mezi sedačky, švestko?

Krušnohorec

Švestko, Dý Lendrbán nahrazuje již 1 rok. Jak dlouho ještě? To si nemohl koupit o jedno vozidlo navíc?

Ludva

Zas ukazuješ svůj intelektuální potenciál ? Ale my ho již známe 🙂 .

Inspektor státních drah

Až si kraj objedná a HLAVNĚ BUDE OCHOTEN ZAPLATIT nová vozidla, bude mít nová vozidla.
Zatím se jen kraje předhání kdo pořídí levněji ojetý šrot z Německa

Jiří Kocurek

V JMK to udělali. Objednali a hodlají zaplatit za nová vozidla. Což vzbudilo vlnu odporu a tohou kraje zrušit a vozidla jim znárodnit, aby vše připadlo jedinému správnému provozovateli. Pak se na hranicích krajů nebude muset přestupovat a z Brna do Třebové pojede 11 vozový zastávkový osobák jednou za 2 hodiny.

Xaver

Proč se zase vyměnil GŘ ČD?

Vašek

Výjimečně s otázkou nesouhlasím, tato výměna je potřebná. Podívejte se na ČD Cargo v roce 2014 a dnes. Za tímto manažerem je vidět hodně práce a v této těžké době je to zřejmě nejlepší člověk pro záchranu ČD.

Dominik

Ano, to máte pravdu, úbytek vnitrostátních výkonů je skvělý. Například Státní hmotné rezervy v Kostelci u Heřmanova Městce (či Cementárna Prachovice), donedávna tam jezdilo převážně ČD Cargo, to dnes rozhodně neplatí, nebo to veze jen v úseku Přelouč – Prachovice, ale do Přelouče to přiveze soukromník. A dalo by se pokračovat.
Jistě na mezinárodním poli to je úspěch, ale vnitrostátně to chybí.

Vašek

A co byste chtěl? Aby v době liberalizace mělo ČD Cargo stále 100% podíl na nákladní přepravě? To prostě nejde… Můžeme se bavit jenom o tom, jak velký podíl se jim podaří udržet a co proto udělat.
Vemte si automobilku Škoda (o té přece nemůžeme říci, že je neúspěšná), ale třeba v roce 2006 tu měla podíl prodaných vozů 53 %, v roce 2019 33 %. Můžeme snad díky tomuto ukazateli říci, že je neúspěšná?

Dominik

To máte pravdu, že těžko budeme mít 100% , ale vnitrostátně o zakázky spíš přichází, než je získává, ano Škodovka je, řekl bych, hlavní klient, ale to je asi tak jediné. Jinak, když se budeme bavit, o firmě jako celku, tak, jak je možné, že na pracovní věci, se čeká přes 2 měsíce, toto by se snad v dobře fungující firmě stávat nemělo (a bohužel to nejsou výjimky), a dalo by se pokračovat. Aha, takže když drží přes 60% tak je vlastně všechno v pohodě? Já neříkám, je to pěkné číslo, ale uklidňovat se, že i když x % ztratili,… Číst vice »

noerf

Když řeknete a, musíte říci také b. Nákladní dopravci převážejí také uhlí a část majitelů dolů, elektráren, tepláren má vlastní společnosti například PKP Cargo international (dříve AWT), EP Cargo, protože se jim hodí mít pod sebou i logistiku. K tomu je zde globální Metrans a spousta dalších dopravců, kteří primárně vznikl kvůli přepravě určitých produktů např. Unipetrol.
A dnes diky multisystemovým lokomotivám a možnosti získat osvědčení ve většině státu EU můžete s jednou dopravní spolecností převézt zboží například z Terstu do Hamburku, s tím že po cestě vyměníte akorát strojvedoucí.

Jarek

Ano, těsně po rozdělení se Cargu říkalo Crachgo a teď je to o dost jinde. Na druhou stranu, tehdy byla recese a až do letošního března docela konjunktura, což panu Bednárikovi trochu pomohlo.

Vašek

Na „třetí stranu“ se podívejte na slovenské Cargo… Tomu ani konjunktura nepomohla…

Filemon44

Pomohlo,ale taky toho uměl využít

Honzak

Panu Bednárikovi přeju hoodně pevné nervy a i trošku štěstíčka při XYté snaze provést s národním dopravcem něco smysluplného a posunout je v celkovém postavení ve společnosti na lepší místo než se nachází. To postavení ve společnosti je nesmírně důležité. Železnice pokud je řadou lidí pouze trpěna a ne žádána jako důležitý dopravní prvek hromadné dopravy, tak je to špatně. ČD jsou stále ještě obrovská firma pokrývající svou působností prakticky celé území České republiky. Každé šlápnutí vedle kohokoli ze zaměstnanců a kdekoli, je silně medializováno a přispívá tak veřejnému mínění k vytváření celkového obrazu o firmě. Takže: 1) postavení národního… Číst vice »

Leinad

Prodej pozemků pod kolejemi SŽ, aneb stále žít z podpory, kterou už ani není potřeba skrývat.

Vašek

Když jim to „stát dovolil“, tak proč by toho nevyužily, byly by blbý…

Leinad

Využít toho musí, jsou akciovka. Ale taky by měli mít nějaký konstruktivní plán do budoucna, prodej dlouhodobého majetku není trvalý a není psáno, že za další vlády případně ČD a.s. nějaký další majetek zdarma.

Od lesa

Poprosil bych pana nového ředitele, zda by mohl došlápnout na majetkáře, aby se zrychlil prodej přebytečných nemovitostí a nájemní smlouvy. U nájmů je praxe taková, že si zájemce musí vytrpět „drážní kolečko“, tedy stav, kdy se k nájemní smlouvě vyjadřuje kdejaký „pučmidrát“ a celá akce trvá běžně rok a to většinou nikdo čekat nechce. Buď to chcete pronajímat nebo ne. Druhá a mnohem horší věc jsou prodeje. Místo, aby se ČD chovali k majetku jako dobří hospodáři, tak přežívají mafiánské praktiky 90. let. Nikdo sice nehází nikoho v sudu do Orlíku, ale jinak? Zájemce o prodej požádá o prodej nějaké… Číst vice »

Pravdepodobnost

Me by zajimalo jak dlouho podle noveho reditele trva „docasne“ omezeni dalkove zeleznicni dopravy. Po necelem roce je tu novy jizdni rad. Ale jezdi se podle provizorniho. Ten je delany bez jakychkoliv pripominek a procesu schvalovani. A pohadku o jednom malem zapadlem meste rikejme mu treba zabreh: – v zabreze byla mala prestupni stanice na koridoru pro polovinu jeseniku a 30 000 okresni mesto – v zabreze stavely slovacke expresy – v krajskem meste (rikejme mu treba olomouc) navazali veskerou dopravu na tyto vlaky – v zabreze zacaly stavet valasske expresy prej to zlepsi obsluznost jeseniku … – v zabreze… Číst vice »

D.S.

Nezastavování Slováckých expresů v Zábřehu považuji od začátku za velkou chybu.

Honzak

To rozhodně není problém MD, těch se to fyzicky netýká. Problém je to těch lidí to potřebují, které jsme nepřímo nakopali tímto opatřením na silnice. Díky poradcům MD. Sorry za jiný názor pane Sůro.

Vašek

Ale jedině MD s tím něco může udělat, takže nepsat zde v diskuzi, kde se „nic nevyřeší“, ale bombardovat odpovědné orgány na MD, a pokud vás takových bude víc, tak se to snad vyřeší…

Mirek Zv.

Tak bombardovat by měl okamžitě kraj a město, vlastně 4 města v domluvené součinnosti. Tohle mi připadá jako sbírání víček.

Vašek

Jenže železnice může být a někdy je i mimo zájem politiků… Spoléhat se v tomto na ně, nevím, nevím – neznám je tam (v těch 4 městech a na kraji teď mají po volbách nejspíš jiné starosti, než řešit zastavování rychlíků v Zábřehu…).

Zdenek

To nezastavování tam je naopak velmi dobře

Lothar

Nevadí že tvůj koment zkopíruju do Zábřežské skupiny?

Zabakovec

Upřímně mi chybí nějaký faktický shrnutí situace které by vedení zaslalo zaměstnancům aby věděli jak na tom podnik je, včetně nějakých čísel.. Ještě v pololetí měly České dráhy na účtech téměř sedm miliard korun, teď mluvíte o řešení likvidity firmy. Kolik Českým drahám zbývá nyní? To přesně nemohu sdělit, jsme auditovaná firma a podléháme ratingu. Stále je to dost, abychom měli na výplaty. Ale pokud bychom s tím nic nedělali, na výplaty by už být do roka nemuselo. Kvůli Covid-19 pálíme opravdu hodně peněz a přicházíme o příjmy. Nedá se říct, že by vedení nic nedělalo, Václava Nebeského je potřeba… Číst vice »

Iveta

No konečně snad dobrý ředitel,snad ho nějaký úředník nezařízne,nebo odbory,ale ti asi ne když pro něj hlasovali.Jinak s tou efektivitou má pravdu a to na všech stupních chce změnit.Např turnusy vlakových čet jsou mnohdy dělány na více lidí něž to postačuje tím ,když některé ZAP nemají lidi vzniká přesčasová práce a dělají se nábory na nové zaměstnance z niž vydrží na turnusech polovina ,ale než skončí dostanou 2-3 platy za nicKdyž se určité posty ruší ,zaměstnance nepropustí ,ale vytvoří se jim jiná funkce ,jinak k nepotřebě.A do toho vše co firma hodlá udělat musí projednat s x odborama ,to strašně… Číst vice »

Dominik

Třeba takového odboráře, který má nějakou funkci, nelze ani jentak vyhodit, takže jemu tu jinou pozici najít defakto musí.

Leinad

Najít nebo vyrobit? Před covidem bylo v provozu málo lidí, pražské Elefanty běžně vozili fírové z jiných krajů. (Tím nemyslím že se Ustečák podívá na S4/U4 až do Prahy, ale že půl dne točí S9 do Benešova)

Od lesa

Už x let havlbroďáci hoblují s panťáky kolem Práglu.

Dominik

Je hezké, že chce expandovat do zahraničí, ale stejně jako u ČD Cargo, nemělo by se v první řadě soustředit na to, aby ČD nepřicházelo o zakázky vnitrostátně (v tomto případě ZDO)?
U Carga to je krásně vidět, co všechno za poslední roky převzaly soukromníci.

David

Ne. Má se primárně soustředit na byznys, který bude ziskový. Pokud přijde o málo profitabilní byznys v České republice v rámci ZDO a nahradí ho byznysem více profitabilním v zahraničí, pak jedině dobře.

Dominik

Nevím, já stále ČD vnímám, jako dopravce, kterého vlastní stát, a proto by měl primárně sloužit pro ZDO, nač potom mít takového dopravce?
Pro koho dobře? No pro mě, jako pro cestujícího určitě ne.

David

Protože vaše myšlení zamrzlo v minulosti (to nemyslím jako urážku, prosím, abyste to tak nevnímal). ČD nemůžou být služkou státu, ale pokud chtějí přežít, musí být moderní dynamickou firmou, která uspěje na trhu.

Ludva

Jsou v podstatě dvě možnosti. Částečně pravdu máte vy i Dominik. Buď ČD zůstane tou služkou, ale pak je jasné, že ten stát se dle toho také musí chovat. Ostatně stát to v mnoha ohledech pak bude mít snažší a asi i levnější. A nebo tou služkou být přestane, začne se chovat opravdu maximálně tržně a ekonomicky, hlavně nezávisle na politicích a bojovat jako všichni o své místo na trhu. Pak ale hrozí, že to dopadne jako v autobusové dopravě, kde řada krajů začíná zakládat své dopravce s odůvodněním, že chtějí mít přehled kam jejich finance přesně jdou a že… Číst vice »

noerf

Pokud se nastaví pravidla v krajské dopravě tak, že krajská jízdenka bude platit všude a budu mít čtyři autobusové dopravce a třeba tři vlakové, tak je nepravděpodobné, že zůstanu bez ZDO. Kdežto pokud jeden dopravce obsluhuje celý kraj, tak kraj nemá úplně nejlepší vyjednávací pozici.

Ludva

Jakou vyjednávací pozici? Porovnával jsem dvě možnosti, z nich ta první byla ta, že ČD zůstanou tou “ služkou “ takže budou vykonávat to co si stát bude přát. Ostatně co je pro kraje výhodnější se již ukazuje. Myslíte, že kraj má nějakou vyjednávací pozici se svým podnikem, když ho vlastní a řídí? Tady nějaké vyjednávání asi moc nepřipadá do úvahy.

noerf

Jenže objednatelé jsou momentálně v situaci, kdy ČD požadují zpravidla více než jiní dopravci. Stejně tak je nesmyslné pořizování vlastních autobusových dopravců některými kraji. Již ceny, které platí kraje jednotlivým dopravcům ukazují, že dopravci vlastněni kraji jsou nejdražší. MD služku nepotřebuje. A myšlení zaměstnanců ČD se v tomto musí změnit. Jak je možné, že Regiojet jezdí trasu Praha – Brno se ziskem bez objednávky MD? Porovnejte prosím dvě situace letošního léta. Regiojet vytvořil produkt Praha – Rijeka s návaznými autobusy, který byl pro tuto společnost byznysově kladný a hlediska propagace v médiích mimo ČR jeden z nejvýznamnějších počinů v dopravě… Číst vice »

Ludva

A napadlo vás se někdy zamyslet, proč ČD obvykle nabízejí vyšší cenu? Čí je to vlastně vína? Když už David napsal to přirovnání ke služce, zkusím vám dát jeden příklad. Představte si že jako zámožný člověk máte zaměstnanou ve svém domě služku, která dělá veškeré potřebné věci. Pak ale někdo rozhodne, že to takto dál nejde, že musí dojít v přístupu ke starání se o váš dům k liberalizaci. A dostanete neřízeno, že na každou jednotlivou práci musíte vypsat výběrové řízení. Na luxování, na vytírání, na převlékání atd. na každé zvlášť. Ale některé práce zůstanou té služce a bude je… Číst vice »

Luboš

ČD by měli primárně poslat do hutí shnilé a drahé 810tky. Tím se ušetří nejvíce.

Dominik

Tak zrovna 810 jsou v provozu jednou z těch levnějších věcí v provozu.

Luboš

Zdánlivě. Protože když se na věc podíváte detailněji, tak zjistíte, že spoje, kde jezdí 810, jsou nejvíce ztrátové a dost lidí právě ty 810 ještě odrazují. Takže ve skutečnosti jde právě o jednu z provozně nejdražších řad.

Dominik

To se takto obecně rozhodně říct nedá, ne všude ta 810 odrazuje. Znám trasy, kde za úbytek cestujících rozhodně nemůže 810, či naopak, jezdí na těch trasách i 810, ale rozhodně ty spoje nejsou o nic méně využívané, jak spoje, na kterých jezdí 814 či 844.

Luboš

Uveďte konkrétní příklady

Honzak

Je to přirozeně tvrzení proti tvrzení bez přítomnosti konkrétních čísel. každý si myslíme že diskutující s opačným názorem mluví nesmysly. MV ř.810 je v současné době bezprecedentně vozidlo s nejlevnějším provozem! Spotřeba PHM, správková náročnost a mimo jiné zpravidla provozována na vlacích obsazených pouze strojvedoucím. Podřipské tratě a tratě okolo Kralup n/Vlt jsou udržovány při životě právě tou nízkonákladovostí. Samozřejmě na úkor komfortu pro cestující a bezpečnosti strojvedoucích.

Luboš

A není lepší ty lokálky okolo Kralup nahradit autobusem za čtvrtinu oproti šukafonům ?

Mirek Zv.

Kolik jste posledně ušetřil, když jste vyhodil ty starý boty? Zvlášť jestli mohly ještě pár měsíců posloužit.

Luboš

když doslouží boty, tak je prostě vyhodíte a necpete do nich další a další prachy, zvlášť pokud je využíváte minimálně

Dominik

Na naopak, mám boty, které sice využívám už jen jako pracovní, či někam do lesa a už několikrát jsem je opravoval, protože je prostě nesmysl, pro mě, kupovat na takovou občasnou činnost nové.

Inspektor státních drah

Drahé??
Neexistuje provozně levnější vozidlo než rada 810 a její deriváty

noerf

Jenže pokud je výběrové nebo poptávkové řízení, kde nastavím určitě parametry, tak mne zajímá cena. Poté můžu s vybraným dopravcem řešit parametrově úpravy, aby bylu win/win, ale bohužel nemám pocit, že by dnes ČD nabízeli kraji něco navíc. Úklidové služby vagónů zajišťuje soukromá společnost (tuším V-trade), provoz jídelních a lehátkových vozů JLV (ČD má méně než polovinu podílu ve firmě). U většiny společností obsluhu cestujících a běžný úklid při obratu zajišťuje obsluha vlaku. Možnosti úspory vidím i v podpoře nákupu on-line jízdenky či jizdenkovych automatů ve vlacích či nádražích a rušení pokladen (kolik prodají ČD jízdenek u rychlík a expressů… Číst vice »

Dominik

Zrovna síť pokladen je to, co by se rušit nemělo, ano stojí to více peněz, ale pokud jsem někde, kde to dobře neznám, tak pokladnu ocením. Nejlepší je kombinace stanice bez pokladny a ve vlaku jen automat, viz. GWTR na Šumavě (Číčenice – Šumperk), fíra zabouchlý na stanovišti a ty si poraď, byli jsme tam 4 a asi ani ostatní tím vlakem často nejezdí, jelikož jsme s tím bojovali asi 5 minut,nméně intuitivní systém jsem neviděl, u ČD je alespoň možnost koupě u strojvedoucího.

Honzak

Ách jo, před 30 lety jsem koukal s kolegy jak jojo na způsob provozu příměstské dopravy v okolí Portugalského Lisabonu. El. jednotka o 6 vozech, zastávky se sice již vyvýšeným nástupištěm bezbarierovým pokladna ani v jedné z nich , vlak obsazen jen strojvedoucím. Jednotka neměla zpětná zrcátka odjezd se konal tak že za určitý čas pobytu dveře vyslaly dost hlasitý signál a zavřely se. pokud se nezavřely vlak neodjel a strojvedoucí klusal okolo soupravy a nadával jak pohan. Sorry odbočil jsem . Zvykněme si na to pokladny prostě nebudou a bastafidli. Méně gramotní občané to budou mít dost těžké ale… Číst vice »

Ludva

Ale to vlastně potvrzuje že to, co jsem psal. Jsou dvě možnosti. Buď bude ČD dělat tu služku a bude mít podporu státu, nebo se ČD dá volnost jako mají ostatní dopravci, aby měly šanci na trhu. Jiná možnost není. Dnes jsou ČD tou služkou pohybující se ve volném trhu a to nemají šanci.

noerf

Obecně si myslim, že časem budou na železnici dva modely.
Regionalní – osobní a spěšné vlaky v regionální dopravě, které budou v režimu, kdy tržby budou rizikem objednatele v rámci krajského tarifu.
Republikový – hlavní tahy bez objednávky MD a pak některé doplňkové v rámci objednávky MD s rizikem tržeb na straně dopravce.
A bude otázka, čím dopravci nalákají cestující do vlaků na dálkových trasách a jak přizpůsobí náklady pro regionální objednatele.
Takže budou nutné oba přístupy.

Dominik

Jenže firma vlastněná státem bude těžko fungovat v obou režimech.

noerf

Proto má Regiojet dnes tři firmy pro železniční dopravu (Regiojet pro volný trh, Regiojet MD pro rychlíky a Regiojet UK pro osobní vlaky). Zároveň je to transparentní i pro objednatele. Leo express to má podobné.
ČD by také mohli založit dceřinou společnost, kdy by nedotované vlaky byli provozovány touto společností a bylo by transparentně vidět, jakého dosahují výsledku.

Miloš

Už tu jednou bylo dělení ČD na ČD a ČDC

Dominik

Jak to tomu pomůže, když to stále bude vlastnit stát?

noerf

Minimálně v tom, že se ukáže jestli linka Praha – Ostrava je pro ČD zisková nebo naopak stahuje ČD do ztráty, jak tvrdí někteří jedinci obeznámeni se situací. Pokud by se prokázala významná ztráta je pravděpodobné, že by se tyto spoje zrušili a tyto k kvalitnější vagóny se přesunou na linky kde nahradí pověstné B249.

Luboš

nijak, prostě všechny státní podniky by měli převzít různé nadnárodní soukromé korporace.

Bob

Kraje začaly zakládat své dopravce poté, co stát nařízením minimálních mezd řidičů autobusů rozboural již proběhlá výběrová řízení, ve kterých byli preferováni dopravci, kteří nabízeli nejnižší cenu, takže jim stát nemohl ty mzdy dorovnávat, ani kdyby chtěl, protože tím by je zvýhodnil proti těm dopravcům, kteří šli do soutěží rovnou s realistickými cenami.

Leinad

Sice je pravda, že ČD jsou hlavně akciovka a musí se tak chovat. Ale taky je pravda, že se lze chovat i „společensky odpovědně“ a při tom nebýt ve ztrátě.

Bob

Tak „společensky odpovědně“ se samozřejmě mohou chovat všichni dopravci, bez ohledu na to, kdo je vlastní. Máte snad pocit, že ucházet se o zakázky v jiné zemi je méně společensky odpovědné?

Dominik

A proč by nemohli být, když se tak bude dít efektivněji, třeba, že hlavním kritériem nebude jen cena? Samozřejmě i za nutnosti modernizace vozového parku.

Od lesa

Dominik má sice v lecčem pravdu, ale v řadě jiných věcí je náhled zkreslený tím, že pracuje u SŽ a má tu malou všemocnou kartičku. Takže logicky mu soukromník vadí, i kdyby byl sebelepší, protože mu u něj neplatí ta kartička. Mě bohužel ČD odnaučily jezdit vlakem, kartičky jsem se dobrovolně vzdal a vlakem jedu jen když to nejde jinak a nebo když si sednu dopředu, čímž chci říci, že mu ji nezávidím, abych nebyl opět nařčen. Hold to chce vytáhnout hlavu z písku a přestat číst odborářské výplachy mozku.

Dominik

Stejně jako vy máte zkreslený pohled, že pracuji u SŽ, když to není pravda. A jak jsem psal, nemám problém platit za jízdné a jedu i soukromníkem, když prostě potřebuji jet, a už vůbec nevím, co to má společnost s názorem, že podnik vlastněný státem má v prvé řadě sloužit k zajištění ZDO.

Miloš

v tom případě dle Vaší logiky takové Rakousko silně zaostává oproti Česku

švestka

Tak tam bude jezdit jiný dopravce, pro normálního platícího cestujícího se nic nemění.

Dominik

Mě nejde o peníze, já nemám problém zaplatit za jízdenku, když mě to časově nevyjde na ČD.
No mění se dost, buďto si bude kupovat více jízdenek, ale při zpoždění nebude mít na kompenzaci, nebo si koupí dražší SJT. Nehledě na to, že žádný z dopravců nemá nic, co by vzdáleně připomínalo Můj vlak, i co se týče informováni o mimořádnostech, atd…

Bob

Tak zrovna s tím informováním o mimořádnostech se České dráhy moc nevyznamenávají.

Dominik

No, ono taky záleží jaké informace se k nim od Správy železnic dostanou, ale jinak informovanost (pokud informace mají) je většinou dobrá, na webu jsou mimořádnosti hned na úvodní stránce, to samé Můj vlak, ukáže omezení hned při nákupu, i přímo průvodčí ve vlacích a informace na pokladnách.

švestka

Nebo si koupím ids jízdenku, která je v drtivé většině případů levnější než ČD.

Dominik

Nebo, ale to zas narážíme na problém, že ne ve všech krajích lze koupit IDS online, a Východní Čechy to korunují tím, že nelze s papírovou jízdenkou přestoupit (krom vlaku ČD), takže zase mínus.

švestka

Zase u jiných dopravců na dráze není problém s tím, že člověk, který chce jet za normální jízdné si napřed musí zakoupit jakousi věrnostní kartičku.

Dominik

Jenže to jsme u toho, co je normální cena, ono když čekáte jízdné 20 halířů/km, tak pak mi je jasné, že Koruna padesát za kilometr je pro vás mnoho, takže správně to má znít, kdo chce jezdit skoro zadarmo, nepotřebuje žádnou kartičku u soukromníků. Nevím co je za korunu padesát – dvě koruny na kilometr nenormálního.
Ale i bez In karty se dá se včasnou jízdenkou dostát na levnější jízdné (samozřejmě, že ne všude je včasná jízdenka).

švestka

Normální cena je ta za kterou mě svezou normální dopravci jako GW nebo Arriva a která je o čtvrtinu levnější než ČD a kde náklady na pořízení in kartičky odpadnou. Takže bláboly o ceně na km jsou mimo mísu, když někdo jiný umí to samé levněji.

Dominik

Nejsou mimo, ale vy nechcete přiznat, že ČD rozhodně nejsou předražené, jen Čecháček by rád za málo peněz hodně muziky.
Dobře, ale jak velké zázemí má GW nebo Arriva, kolik provozují pokladen, dep, atd…? To se taky někde musí promítnout.
A přístup, necháme cestující mrznout venku, i když motorák stojí u perónu, je taky super, osobně zažito u GW, u ČD jsem toto nikdy nezažil, i když motorák stál u perónu třeba hodinu.

švestka

Prostě jsou levnější a nijak to neokecáte. Venku kolem je už 30 let trh a žádný socík, takže pokud chtějí ČD přežít i do budoucna, tak se tomuto faktu budou muset přizpůsobit. V ČDC už to tak nějak pochopili, že zakázku na přepravu nezískají výkřiky o síťovém efektu a babičkách v horní dolní, tak snad vám to pan Bednárik vysvětlí i u osobky.

Dominik

Já neříkám, že nejsou levnější 30 je méně jak 35, to je fakt, ale často to je doslova o pár korun, holt když si pan švestka nechá pro pětník vrtat koleno, je to jeho věc. Ale hlavně já rozporoval Vaše tvrzení o předraženosti ČD, takže nevím, proč se tím kopáním bez argumentů snažíte přesvědčit mě o něčem, co nerozporuji. Je to stejné, jakobych tvrdil, že jeden autobusový dopravce je předřažený, protože on danou trasu jezdí za 50 korun a druhý jen za 30. Takže abych to shrnul, já nerozporuji, že soukromník je často levnější (to proč, zázemí, atd… to je… Číst vice »

Rob

Normální cena …. Hihi když platila Arriva 500 Kč za vypuštění WC tak měli ceduli v desiru WC mimo provoz,dnes platí 8 Kč (z nařízení vrchností) tak jezdí o 106. Proto jsou o čtvrtinu levnější. Za 8 Kč nezaplatíš ani toho Ukrajince co to dělá, natož nějaký zisk.

kom

oprav si normální na muzejní …

kom

ten tvůj mindrák z režijek 😀 😀 (PS s ČD nemám vůbec nic společného)

Frantisek

Nebo silnice. Ale to už je i úloha SŽDC a státu, aby vedení drážních společností nebyla sebevražda…

Šnek

Jako jeden z velkých problémů současné doby vidím převod regionální dopravy pod krajské politiky či úředníky. Jen minimum lidí na krajských pozicích se dá považovat za odborníky ve vlakové dopravě. Nefandím návozu starých jednotek do České republiky ať už se jedná o kteréhokoliv dopravce. Naopak budoucnost vidím na vysoutěžení konkrétních tratí s novými jednotkami a patřičným vybavením jako je např. ETCS.

Leinad

Je lepší když Os objednává ministerstvo jako na Slovensku, nebo kantony jako ve Švýcarsku? Ví ministerský úředník, co se v kraji děje, naváže ministerstvo vlaky na krajské autobusy?

Ivan Bednárik

Prosba. Vazim si tento server a maju moj respekt. Pokial si tu verejnost aj do buducna chce precitat seriozny rozhovor, a pokial v komentoch budu zaujimave informacie od citatelov, tak sa zvysi povedomie verejnosti o starostiach dopravy a nieco sa s tym aspon bude diat. Pokial ale diskutujuci sklznu k hastereniu, osobnym urazkam,dokonca ku klamstvam, tak nikto normalny svoj nazor na vec redakcii nepovie. Narazam na oboch Jirkov a ich rozhovory v dobe nedavnej. Podme ku mne, lebo odporucanie “ivan, proste necitaj diskusie” je od veci, stale v nich najdem odborne a inspirujuce info, takze ak stiham, tak ich aj… Číst vice »

Koro

Pekny den želám, hlavně nesnižujte platy neb už tak jsou malé. Ať se dílo daří!

Jerry

Paní bednarikovi přeji at se mu podaří ČD posunout o kus dál dopředu ..důležité jsou nákupy nových vozidel a komunikace s kraji a ministerstvem dopravy.hodne úspěchu

Pratur

Dobrý den, přeji hodně úspěchů a pevné nervy. Zrušení zbytečných pozic, kterých je u nás dost, bude doufám opravdovou prioritou. Začít se může dole, u přednostů. Těším se na digitalizaci firmy a hlavně zlepšení komunikace s objednateli. Nenechte si od ředitelů jednotlivých odborů věšet bulíky na nos a řízněte do toho. Na dráze platí hlavní předpis „nikdy se to jinak nedělalo, takže je to tak správně“. Těším se na výsledky. Po dlouhé době mám pocit, že máš vede někdo kdo tomu rozumí.

Zbyněk

„Začít se může dole, u přednostů“ Oni nějaké ještě zaměstnávají? Oni tam dole nemají právo propouštět provozní zaměstnance, jelikož zajišťují pro kraje objednanou službu. Už nyní ty smlouvy porušují tím, že mnoho menších pokladen zasmluvněných objednateli je uzavřeno. Nikde jsem o žádné slevě pro objednatele neslyšel, že když zavřou pokladny odpadne nějaká položka z rozpočetové kapitoly ve smlouvě s objednateli. Ve mnohých vlacích nechodí už ani průvodčí, zde se ale nedá mluvit o úsporách na vypravených spojích, to prostě nejde. Na lidech se šetřit nevyplácí, už tak jsou platy u nás velmi nízké a nevyplácí se pořádně pracovat a lidé… Číst vice »

Ludva

Pane Bednárik, snad se neurazite, když to napíšu otevřené a upřímně. Touto reakci, ve které máte v mnohém naprostou pravdu a která je naprosto upřímná , jste ukázal že , já se říká “ na to máte koule „. Snad budete mužem na svém místě. Fandím Vám.

Jarek

Ivanovi fandíme všichni, ale nevím, jestli to bude stačit. 🙂
Technický a mentální dluh v ČR je za poslední desetiletí obrovský a jediná strategie, kterou uměli – „zašprajcovat výberová řízení a i nadále nemuset nic měnit“ sice mohla vycházet z realistického pohledu na schopnosti podniku, ale nikam dál ho neposunula…

Petr

Pane řediteli, doporučuji Vám obeznámit se s okolnostmi onoho prodeje části ČD-Telematiky. Za ním je snaha tuto část ČD potopit, ač by mohla generovat velké zisky. Ale to je proti zájmům zadaným GŘ Správy železnic.

noerf

Přeju panu Bednárikovi, aby uspěl. Nicméně mě zaujalo několik věcí. Jednak převod pozemků pod kolejemi, které se měli před pěti a více lety převádět na Správu železnic zdarma. Poté možnost prodeje části ČD – Telematiky Správě železnic. Neznám přesně poslední ceny Telematiky, ale ještě před třemi roky platilo, že ceny účtované Správě železnic Telematikou byli dvojnásobné oproti běžné ceně na trhu. Navíc nechápu, proč si TŮDC nestací vlastní optickou síť, ale platí Telematice peníze, aby ji vlastnila. Více by mne zajímal plán zahraniční expanze. Zda-li dálkové linky bez objednávky a styl provozování (kompletně v režii ČD x styl Regiojet –… Číst vice »

Peeetr

Mě zase zaujalo, že si furt někdo fantazíruje o to, že se by mohli dnes legálně ČD převádět majetky někomu úplně zdarma.

noerf

Ono je otázka, jakou hodnotu má pozemek, kde jsou koleje jiného majitele a nájem nevýznamný.
Jinak řečeno koleje se nezruší a užitek pro majitele je téměř nulový. A v případě demontáže kolejí a pražců může být problém i s ekologickou zátěží (nafta, oleje, výkaly).

Partneři

Škoda transportation