Dopravci Infrastruktura Železnice

Další injekce pro České dráhy. SŽDC má koupit jejich pozemky

Železniční stanice Liberec. Koleje patří SŽDC, pozemky pod nimi Českým drahám. Foto: Jan Sůra
Železniční stanice Liberec. Koleje patří SŽDC, pozemky pod nimi Českým drahám. Foto: Jan Sůra

České dráhy čeká další velká finanční injekce v podobě prodejů pozemků na českých nádražích. Jde hlavně o pozemky pod kolejemi, ale také řadu parcel v jejich sousedství. Příprava převodu už začala.

O převodu pozemků, které jsou pomníkem špatného rozdělení tuzemské železnice na České dráhy a Správu železniční dopravní cesty, se mluví už několik let, teď ale jednání pokročila. Kupujícím má být logicky SŽDC. Podle náměstka SŽDC pro správu majetku Tomáše Drmoly již vznikly takzvané rozhraničovací komise, které problematiku převodu řeší. „Zajímají nás pozemky, které souvisí s provozem dráhy. To znamená, že ne všechny, které České dráhy mají,“ řekl Drmola.

Kvůli rozsáhlým plochám probíhá vyměřování pozemků postupně, probíhat by mělo několik let. Podle Drmoly je logické, aby SŽDC vlastnila pozemky pod kolejemi nebo v těsné blízkosti stanice, které může využít například pro budování parkoviště.

Jedná se o pozemky v železničních stanicích a v jejich blízkosti. Konkrétně jde o zhruba tisícovku lokalit a na většině z nich jsme již došli se SŽDC ke vzájemné shodě. Postupně se tak začínají pozemky zaměřovat, je k nim potřeba vytvořit geometrické plány a již se také připravuje metodika jejich ocenění. O stavu prací jsme minulý týden informovali Dozorčí radu ČD a zprávu dostane také Řídicí výbor ČD,“ řekl člen představenstva ČD odpovědný za úsek techniky, servisu a majetku Miroslav Kupec.

Teprve po vyměření pozemků začne další klíčová část převodu: dohadování o ceně. Dá se čekat, že představy obou firem budou různé: představitelé ČD už teď veřejně mluví i o desítkách miliard korun, SŽDC o ceně zatím nechce mluvit. „Nemyslím si, že pozemek, na kterém jsou koleje, bude mít nějakou obří  hodnotu, i když bude v centru Prahy.  Koleje tam podle zákona zůstat musí,“ vysvětlil Drmola. Dá se navíc očekávat, že proti případnému prodeji za vyšší cenu budou vystupovat soukromí dopravci, kteří budou prodej považovat za nedovolenou státní podporu. To se děje už v případě převodu takzvané mrtvé dopravní cesty, kdy ČD žaluje Student Agency. Řízení stále probíhá.

České dráhy si ve výroční zprávě nacenily pozemky na necelých šest miliard korun.

25 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Navrhuji vysoutezit rychlíky a osobaky, prodat CD Cargo, VUZ nechat jako samostatnou firmu a SZDC by měla vysoutezit služby, které pokrývá CD Telematika a pak by se mohl dopravce CD zrušit, lokomotivy, vagony, jednotky prodat a nemovitostí by propadly akcionáři, tedy státu, který by je vložil do SZDC za korunu.Szdc by ušetřila miliardy na nákladech. A občané na nižších dotacích pro jednotlive dopravce. A to nemluvím o tom, ze na koridorech by se jezdilo bez dotací.
    Pro socialisty připomínám, ze strojvůdce by zamestnatnali ostatní dopravci (viz. převzetí strojvůdců společnosti GWTR na Šumavě). A u některých dopravců by vznikli nové místa stevardu a stevardek. A omezili by se nepotřebují úředníci a preposilaci e-mailů.

    • A občané by vytáhli brutální částky na jízdném jako v Anglii a zaplatili víc na neefiktivitě celého systému a milionu managementů, úředníků, arbitrů, co..

    • Tenkrát byl převod za korunu, ne?
      Stejně tak bych to nechal převést zpět pod SŽDC !

      Ač s panem Šípem ve všem nesouhlasím, tak v jednom určitě:
      A to, že pokud budou provozovat žel. dopravu v dobré kvalitě a za solidní ceny jiný firmy, žádný ČD nepotřebujeme!!
      Jízdný by měl řešit objednatel.
      A taky si myslím, že u regionálních vlaků třeba na území JMK by měly platit jen průkazky a jízdenky ids – jmk.
      A ne , že si budou moct ČD prodávat jen svoje a ještě je nabízet neznalým cestujícím jako první!
      U autobusů to tak je a určitě by to šlo i u ČD nebo jakékoliv jiné firmy, která by jezdila v rámci tzv. ZDO.

  • Převod za jednu korunu. Tečka. Pod podmínkou, jestli sždc nebude státní podnik a vejde do soukromých rukou, tak vrátit ať se nestane jak u autobusových nádraží, že města to přaváděla za kačku a teď soukromníci chcou po městě peníze, že tam chodí lidi.

  • Pokud stát nezaplatí normální cenu, tak by to určitě nemělo být převedeno. Ať si EU kafrá co chce o nedovolené podpoře. Jsou vydány dluhopisy..

    • Z důvodu, aby tu politici tu firmu nemohli nechat padnout. Aby prostě kdyby padla podobně jako Sazka diletantností. Aby stát přišel i o koleje. Jinak by prostě udělali low cost výprodej.

  • Daniel Mach
    Moc těch „zbytečných“ miliard tam už nebude. Na školském účtu nevím, ale ten důchodcovský už vytuneloval dřevorubec Topolánek a tam už není vůbec nic….
    Toto bude jen další zadlužení státu….

  • Kdyby za těch 10 mld aspoň něco bylo. Aby se to neproinvestovalo na další rekonstrukci Regionov a opravy 30-40 let starého šrotu.
    Určitě by se tady hodily nové jednotky okolo Prahy. Ale mám pocit, že se to opět rozpustí v malých domů pro kamarády.

  • Já bych ty pozemky neprodával, ale vybíral bych nájem v ceně za dopravní cestu.

  • Hlavně před několika lety měli ČD na SŽDC pozemky pod kolejemi převádět zadarmo.

  • A SŽDC na to vezme kde? Pouze další skrytá dotace státnímu dopravnímu molochu. Otázka času než transfuze z levé do pravé ruky, kde se pocestě, půlka krve vycintá na zem, dojede na nedostatek peněz. Postačí jedna ani ne příliš hluboká hospodářská recese a státní kouzla zmizí.

    • …souhlas … stát si „vypůjčí“, naleje do jedné své státní firmy, a ta je „přeleje“další státní firmě… slovo vycintá je NEUVĚŘITELNÁ TREFA do černého, protože u každého přelévání se musí cintat – to dá rozum … 🙁

    • No kvičet bychom měli my všichni, je to tunel na státní prachy.

      Nějak nerozumím tomu, jak při rozdělení na dopravní cestu a dopravce zůstaly ČD vůbec nějaké nemovitosti s výjimkou dep a proč se má ČD za toto „nedopatření“ něco platit…

    • Jo to víte, v tomto případě se náramně hodí že ČD, a.s., je obchodní firma jako každá jiná a tedy nemůže nic prodávat pod cenou … to by mohl být dokonce i trestný čin, že. Byť někteří pomatenci stále tvrdí že ČD jsou firma státní.

    • AAA: A ČD mají nějaké minoritní akcionáře, nebo se jedná o a.s. ve 100% vlastnictví státu? Ve druhém případě bych bezúplatné narovnání historické chyby nepovažoval za takové drama.

    • Manažerům ČD se povedl slušný tah. Před lety přesvědčili poslance, aby jim pozemky a nádražní budovy zdarma převedli, pak si vzali úvěry, které mají splátky na základě určitého ratingu, který je příznivý právě proto, že ČD vlastní řadu nemovitostí. No a teď, když by stát chtěl nařídit ČD, aby pozemky vrátily, tak by se státní firmě snížil rating a splátky by vyskočily. Sice by pořád bylo výhodnější, kdyby ČD vrátily pozemky, než když je stát „vykoupí“ za cenu min. 15 miliard (kterou jsem zaslechl, netvrdím, že je to nutně pravda), ale různí auditoři by ve státní akciovce asi řádili, a při tomto postupu, kdy vše zaplatí SŽDC, nikomu nehrozí pokuty či zajištění soukromého majetku za špatné rozhodnutí v neprospěch státní akciovky. Prostě chyba ze strany státu se stala už dávno, teď to jen zaplatíme. Ale premiér v demisi ty peníze určitě někde najde. Na rozpočtu pro školství nebo na důchodovém účtu jsou přeci spousty zbytečných miliónů, ne-li miliard.

    • Daniel Mach:
      Probehlo to trochu jinak… Manazeri nikoho presvedcovat nemuseli a poslanci nikomu nic neprevadeli. CD a.s. vznikla jako nastupnicka organizace transformaci tehdejsich CD s.o., takze vse mely ve svem puvodnim majetku. Ta „chyba“ vznikla v hlavach politiku, coz je snadne, kdyz za nic nenesou odpovednost. A v tomto duchu take rozhodli, ze bude existovat spravce (opravdu spravce a nikoliv vlastnik) infrastruktury a tak v roce 2003 vznikla SZDC s.o. odclenenim pouhych cca 250 zamestnancu z puvodni firmy. Ze to v tomto provedeni byla hloupost by poznal i zak zvlastni skoly, nicmene stalo se a vse proslo hladce. Jedina legalni cesta k naprave je nyni pouze odprodej pozemku.
      Jestli v tom byl umysl, nebo jen hloupost politiku si kazdy musi rozhodnout sam… Nepredpokladam vsak, ze smyslem cele akce byla budouci podpora CD, ale spise vznik privatnich firem, ktere jsou pro „spravce infrastruktury“ monopolnim dodavatelem. 😉

    • Tak nekteri jiz vytezili… napr. Alesek Rebicek a tehdejsi Viamont… a dalsi. 😉

  • Tak s podobnými čachry asi není problém být v „zisku“ a ještě si dopřávat luxus víc stojící než jezdící produkce z Plzně…

    • Nějak nemůžu pochopit, pro ČD, a. s. nakupuje jednotky z Plzně, které třeba ještě nebyly nikde prodávány, přeci jako ekonomicky jednající podnikatel kupuji to, co má skvělé hodnocení, co si mohu osahat, vyzkoušet a ne, že výrobce předloží návrhy a pak vyrábí. Jednotka interpanter je hrůza na kolejích, ať už se jedná o rozložení sedaček pro cestující, jednotlivých tříd, tak i to, že při průjezdu výhybnou mám pocit, že dojde k vykolejení. Ale o tom ví jistý pan Roman a vedení ČD, a. s., které nemá za cíl vést firmu správným směrem, jen tunelovat, rozkrádat, dokud budou politici, napojeni na penězovody v dopravním oboru, tak se nic nezmění a lidem se předhazují pouhé dropky.

    • Když už se kdysi rozdělila železnice, jak je možné, že místo správci infrastruktury (SŽDC) tyto věci, které s dopravou cestujících nebo nákladů nemají nic společného připadly dopravci ČD? Pozemky pod nádražími přece mají automaticky patřit infrastruktuře, ne dopravci. Tak jak to, že stát musí ještě znovu dopravní firmě (byť je její akcionář) ještě za to platit? Nestačilo, co dostala spoustu peněz ze státního rozpočtu za nádražní budovy, které ji také neměly patřit. Kocourkov….A když se proti této nespravedlnosti někdo ozve (nejen Jančura), tak je hned terčem útoků médií.

Newsletter

Partneři


Výběr editora