Češi automatické spřáhlo finančně nepodpoří, povinné zatím nebude

Digitální automatické spřáhlo. Foto: ČD CargoDigitální automatické spřáhlo. Foto: ČD Cargo

Česká republika zastává názor, že jakýkoliv tlak na povinné zavedení automatického spřáhla není žádoucí.

Tuzemští nákladní železniční dopravci (a majitelé nákladních vagonů) se v příštích letech nemohou těšit na veřejnou finanční podporu zavádění automatického digitálního spřáhla (Digital Automatic Coupling-DAC).

Evropská komise sice aktuálně České republice schválila program na podporu interoperability v železniční dopravě ve výši až devět miliard do roku 2028, ministerstvo dopravy ale s podporou DAC nepočítá. Jeden z pěti podprogramů se přitom na žádost české strany vůbec poprvé digitálního spřáhla týká.

Ministerstvo to vysvětluje mimo jiné tím, že v době zahájení notifikace programu hrozilo, že Evropská unie prosadí spřáhlo povinně do norem TSI. „To se nám už nicméně podařilo v Evropské komisi změnit a povinnost tam není. Dle posledních informací se o povinné implementaci v nejbližších letech již teď neuvažuje,“ doplnil mluvčí MD František Jemelka.

Podle něj Česká republika zastává a prosazuje názor, že v „současné situaci stavu vývoje a nevyjasněných nákladů a přínosů digitálního automatického spřáhla není jakýkoliv tlak na jeho brzkou implementaci žádoucí“.

Klasické spřáhlo, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Klasické spřáhlo, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Podpora se tak zaměří především na instalaci zabezpečovače ETCS do vozidel, doplnění střídavé trakce 25 kV 50 Hz do jednotek nebo lokomotiv nebo na řešení hluku u nákladních vozů.

DAC představuje nový systém spojování vozů, který má nahradit klasická spřáhla, ke kterým je potřeba ruční práce posunovačů. Automatickým spřáhlem má být spojování rychlejší a levnější. Nákladní dopravci ale k němu mají ambivalentní vztah. Uznávají jeho užitečnost a bezpečnost, nicméně poukazují na obrovské náklady, které by si povinné zavedení DAC vyžádalo.

Upozorňují, že by to v Evropě znamenalo přestrojit více než 400 tisíc vozů takřka v jeden okamžik. Náklady by podle jejich odhadů byly pětkrát vyšší než u osazování vozidel systémem ETCS. Jen v případě ČD Cargo by šlo údajně o investici ve výši 13 až 18 miliard korun.

Povinné zavedení tak dopravci vesměs odmítají, tím spíše, pokud je nemá plně pokrýt dotace.

Tagy Digitální automatické spřáhlo dotace na železnici
57 komentářů