Češi automatické spřáhlo finančně nepodpoří, povinné zatím nebude

Digitální automatické spřáhlo. Foto: ČD CargoDigitální automatické spřáhlo. Foto: ČD Cargo

Česká republika zastává názor, že jakýkoliv tlak na povinné zavedení automatického spřáhla není žádoucí.

57 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Practicus

DAC je jen další hřebíček do rakve železnici v Evropě, stačí, že se to používá na jednotkách, a jaký jsou s tím po pár letech problémy, železnice je těžký provoz vyžadující robustní, levné a spolehlivé řešení, což ten německý hodinový strojek nesplňuje ani omylem, táže, pokud chcete automatický spřáhlo, tak v úvahu přicházejí jen dva typy: AAR, nebo SA3

Petr Herbrik

Srovnejme data, MORA C: prosazovatel DB, způsob prosazování demagogický, nestrpěly se protiargumenty a kritika, výsledek zásadní přesun nákladní dopravy z železnice na silnici, likvidace většiny vleček a lokálek a konec VNVK v Německu
DAC prosazovatel DB, způsob prosazování demagogický, netrpí se protiargumenty a kritika, výsledek kdo věří, že bude jiný než u MORY C, nechť mi dá palec dolů, kdo věří, že bude stejný jako u MORY C, nechť mi dá palec nahoru.

Hans

A je to zase o tomtéž: 1) Kdo NECHCE hledat reseni, ten hledá VÝMLUVY. 2) zase se nám snaží úředníci EU BEZ PŘEDCHOZÍHO řádného projednání VNUTIT něco, co chce málokdo! Na co je nutná digitalizace samosprahel??? To bude někdo sledovat, jaké dva vagóny jsou spolu spojené právě v tuto chvíli??? A za další:v Japonsku vyměnili VŠECHNA spřáhla za jediný den při absolutním tichu a dopředu připraveném stavu zásob a všichni zaměstnanci drah pracovali v ten den na výměně spřáhel. A v Rusku melY vozy opatřené avtoscepkou na období do další TBZ nárazníky a háky, aby se daly spojovat s těmi… Číst vice »

Koumes

Co tím vlastně chcete říci? Že to s vámi nikdo neprojednal a že byste jim poradil? Sám si protiřečíte a nepochopil jste, co je přínosem digitálního spřáhla. Tak si o tom neco zjistěte.

Karel

Janney ani SA 3 nejsou digitální spřáhla ani náhodou.

Tomáš Záruba

Hosana! Po pravdě řečeno jsem příjemně překvapen.

Ještě by tam tedy mohlo být něco jako pilotní projekt 2×25 kV (na první pohled paradoxně hlavně pro méně zatížené tratě, kde se tím ušetří za minimálně velkou část napáječek) a měničové napáječky s jednotnou fází (na stávající střídavině), ale tak to snad zase jindy.

Josef Švejk

Opravdu neuvěřitelné, jaké hlouposti ta EU vymýšlí…

David

Tak jsme si vyjednali, že to tedy nebude zatím povinné a namísto toho abychom tedy podpořili alespoň vývoj pro ty, kteří by o to měli zájem, tak program zrušíme a počkáme dokud se ostatní státy / dopravci nepřipraví a až se to někdy v budoucnu povinné stane, tak budeme brečet, že na to není nikdo připraven a že je to drahé a že na světě je jen několik výrobců (ze zemí, kde se na podporu vývoje nevykašlali).

Plecháč

Taky nemusíme být ve všem první a zdražovat tím nákladní dopravu, stačí počkat co budou dělat bohatší státy.

Leinad

Co kdyby místo zavádění povinnosti prostě někdo přišel se spřáhlem výhodnějším pro dopravce?
A hlavně, misto velkého třesku postavit vagon který bude mít DAC a šroubovku zároveň

Karel

K čemu? Jedna vlaštovička jaro nedělá a nerozbitnou bezúdržbovou svorkovnici nikdo nevymyslel.

zdeva

…dotace… a kdo to tam dá??

czhunter

Automatické+digitální spřáhlo se hodí do zemí, kde je drahá pracovní síla a každý eliminovaný člověk z procesu šetří 60000€+ročně. V Česku a dál na východ jsou mzdy tak nízké, že i když budou kolem vlaku pobíhat 3 maníci, tak to bud levnější než automatizovaný spřáhla. To je obecně problém celé automatizace, robotizace a „práce s vysokou přidanou hodnotou“ – když máte levnou pracovní sílu, tak se vám prostě nevyplatí inovovat (relativně – oproti zemím s drahou pracovní silou). Samozřejmě že je to krátkozraké a časem na to doplatíme (respektive – asi už doplácíme – od roku 2019 neustále zaostáváme i… Číst vice »

none

Tak tohle jsi vážně nemusel….

hank

Jeden z mých VŠ učitelů měl v 70. letech na technický pokrok a zavádění automatizace do fabrik následující názor. (Pozor, bude to těžce politicky nekorektní.) Nejdřív ty nejhnusnější a nejtěžší práce dělaly ženské. Když se to ženským přestalo chtít dělat, narukovali cikáni, trestanci a jiné ztracené existence, pak povinné brigády úředníků, študáků a vojáků. (Dnes by zřejmě ještě přidal gastarbeitery a imigranty.) Když se to přestalo chtít dělat jim, teprve pak se chlapi začali škrábat za ušima, co teda s tím. A až potom nastoupili inženýři a vymysleli strojní zařízení, mechanizaci a automatizaci. (Dnes by určitě doplnil ještě robotizaci.) To,… Číst vice »

czhunter

To je ovšem ve skutečnosti velmi politicky korektní názor, protože v zásadě říká:

– bylo špatně, ale už je dobře a bude lépe
– bílý privilegovaný muž je skutečnou příčinou utrpení (žen, dětí, chudých, …) – mohl by ho odstranit, ale nechce se mu

To je skoro destilovaný výběr politické korektnosti (21. století – ale možná v 70. letch byl nekorektní – každá doba má jinou formu autocenzury)

Zlámalík

V tom bych tuhle „korektní“ politiku nehledal a s bělochy a muži to nemá co do činění už vůbec. Prostě se jde cestou nejmenších nákladů. Když dojde levná lidská práce, nastoupí technika.
Berte to obráceně: máte výrobek, dělá ho lidská síla za levno, jste konkurenceschopný. Vy ale lidi propustíte, frajersky nahradíte levnou sílu drahým strojem, stanete se dražší jak konkurence a zkrachujete. Lidi na dlažbě, vaše místo (a i vašich dodavatelů) zaujali jiní. Nastává úpadek. Kde máte tu politickou korektnost teď?

Zlámalík

Moje drahá máti tvrdí, že motorem pokroku jsou chlapi, protože jsou od přírody líní. Když má něco dělat chlap, vymyslí si na to zlepšovák. Když by to měla dělat ženská, tak se udře.

Gwann

zrovna u tohoto verglu může ale být i problém např. s údržbou etc, tudíž by to spíš nikoho neušetřilo dlouhodobě, jen eliminovalo posunovače a vytvořilo místa na údržbě. daleko kvalifikovanější a tudíž dražší.

takže by to byl akorát přínos pro plynulost sestavování souprav – což je ale v době, kdy je čím dál tím víc ucelenek a méně „smíšených“ vlaků sestavených z více max. několikavozových zásilek, také už omezené.

Zlámalík

Nebyl, zatím (co vám) není způsob, jak DAC rozpojit na dálku. Takže posunovač tam bude stejně.
(Až se ten způsob najde, bude muset být bezpečný – proti hackerům – takže to bude ještě dražší)

Vašek

Alespoň někdo má rozum. Automatické spřáhlo funguje v řadě států spoustu let. Ale vzduchové hadice stále propojuje maník. Zkrátka propojit vzduch s tlakem cca 5 barů tak, aby nebyly nějaké úniky není žádná sranda. U hliníkú aj. to jde, ale to je jeden- dva spoje, podle počtu jednotek. Ale u nákladního vlaku bude těch spojů třeba 50. Tady bude navíc nějaká elektrická svorkovnice a , za mne je to pokladnice možných poruch.

Lukyn

DAC by měl být (nebo tedy je) odolnější Scharfenberg, tak aby se dal využít bez problémů všude včetně spádovišť. Vzduch je propojen stejně jako u bežného Scharfenbergu, stejně tak odolnější svorkovnice, vozy navíc můžou podporovat EP brzdu, mít jednodušší vzdálenou diagnostiku, sofistikovanější protismyk, automatickou konfiguraci vlaku, a hlavně mohou podporovat zelenou smyčku, která je nezbytným pilířem pro vyšší úrovně ETCS.

Lukáš F.

Když je to tak skvělé, proč to nenechat na dopravcích, jestli se jim vyplatí do toho investovat?

Vašek

To je všechno hezké. Se zelenou smyčkou je kolikrát problém i u os vlaku s devíti vozy. Až budou nákl vozy stát půl roku v kopřivách, posypou spřáhla mourem, zapráší cementem, zateče do toho voda, ztuhne mrazem, …… Chápu, že to může fungovat někde na okruhu, když na dvě spřáhla kouká z každé strany deset inženýrů v bílých košikách a nových modrých helmách.

Jirka

To spřáhlo propojuje i vzduch, umělo tu už i na pantografech 451.

Vašek

Kdybyste četl pořádně mé komentáře, tak byste se dočetl, že zrovna v tom vidím jeden z největších problémů.( Netěsnosti). Na 451 jsem jezdil a mohl bych vyprávět, jak jsme se kolikrát se ,,šakem“ vystekali. A to bylo jedno spojení na jedné soupravě a tři lidé kolem. Dva strojvedoucí a pomocník.

blanka

jak se to bude resit u parnich lokomotiv?

Kubrt

Nebude se to řešit. Když náhodou jednou tahle akce proběhne, tak těch pár fotojízd se realizuje s muzejní soupravou. Ostatně kolik se už dnes v Evropě uskuteční parních jízd s nákladními vozy z běžného provozu? 5 ročně? Ono to ani v průběhu času nebude dávat smysl, aby parní lokomotiva jela s vozy běžnými v roce 2035.

Vašek

Jestli je to seriozně míněný dotaz,….. Jistě bude existovat nějaký adaptér, jako existoval už u starých panťáků, hliníků, Pendolína a všeho ostatního. A nebo vůz se šroubovkou na jedné a tím nesmyslem na straně druhé, jako to bylo u vozů SŽD, např. expres ,, Dukla“.

Slušní lidé jezdí veřejnou dopravou

A jak se to bude řešit u maglevu VOLE.

Jiří Černý

…a posunovači nebudou mít do žrát.

Josef Švejk

Zaměstnají se jinde. Bude mj. potřebné opět hlídat hranice, což ostatně mělo být dávno.

Vašek

Bude hlavně potřeba nové spřáhlo seřizovat, opravovat, udržovat a to nebude moci dělat nějaký jouda se sedmi třídami základky. Šroubovku stačí 1x za rok namazat, před zimou protočit a je vystaráno.

Jan Boleslav

Takový přístup je asi optimální. Automatické spřáhlo prosazují, jak se mi zdá, hlavně němečtí výrobci, kteří to lobují přes svojí vládu. Podle toho pak cena. Pokud se dotovat nebude, najdou se podobná řešení, mnohem levnější, které se dopravcům vyplatí. Dotovat drahé řešení je nesmysl. Jak to může skončit je vidět u zemědělců, celý sektor je na dotacích závislý, bez dotací by český agrobaron zhynul. A přitom, šlo to i bez nich, muselo se ale makat.

náhodný kolemčtenář

Je dost velký rozdíl mezi dotacemi „na provoz“ (jako v zemědělství) a dotacemi na start jednorázové změny, která by měla posléze spoustu prostředků ušetřit i těm státům (na externalitách) — tedy i pro ten stát je to investice, která se časem vrátí. Jednorázová.

Tomáš Záruba

O jakém „ušetření spousty prostředků“ je prosím konkrétně řeč?

medvěd

Kdo je bude vyrábět a nebude mít monopol…….. ? A jak to bude při posunu, když na spádovišti seřazují vagony na jednotlivé koleje ? No v zimě uvidíme , co to (ne) udělá !

vbb

Monopol budou mít podobní výrobci, kteří dnes mají „monopol“ třeba na výrobu nákladních vagonů, brzd, lokomotiv, dvojkolí…
S posunem/rozřazováním vidíte problém v čem?

Jerys

To by mne taky zajímalo .. jak to rozhodí na svaznem pahbku. Tak se to dělalo jednoduše.. vlak se nachystal. ..povolily kuple a rozdělaly hadice,na kopcu rozhodilo pajzrem.

Slušní lidé jezdí veřejnou dopravou

Úplně vpohodě.

Karel

Já ho vidím v tom, že digitální samočinné spřáhlo není možné udělat tak, aby se s ním dalo spojovat nejen ve velmi úzkém rozsahu rychlostí (2 až 5 km/h) . Při nižší rychlostí se nespojí a při vyšší poškodí.

Slušní lidé jezdí veřejnou dopravou

Víte ovno a melete nesmysly.

Pavel Kopeček

Nějak tak tuším, že nám zase ujede vlak, budeme ti poslední. Nechápu proč to nechtějí zadotovat, aby byl přechod rychlejší, navíc když dostali nějaké peníze od EU. Nebo když to nechtějí zadotovat, tak mají dopravcům dát nějaké garance, výhodné půjčky.

182-097

A proc někomu nutit něco co sám nechce a nepotřebuje? Kdyby to dopravci a majitelé nákladních vozů chtěli a viděli v tom přínos, tak by ta iniciativa vycházela přímo od nich, namísto toho aby jim to EU potažmo stát musel nařizovat a dotovat.

Baraba

Ale někteří dopravci jej chtějí, jenže v Evropě jsou dopravců tisíce a desitky jednotlivých sdružení a ty se dohromady nedomluví nikdy. Automatické spřáhlo se v USA také zavedlo až po uzákonění povinnosti jej používat. A co se týče automatického spřáhla u nás, tak se používá, používá se dokonce i u ČD, ale opět protože se neumí dopravci ani výrobci dohodnout, používá se několik typů, které nejsou vzájemně kompatibilní, takže fungují jen na ucelených soupravách….

Slušní lidé jezdí veřejnou dopravou

Taky nechápu, že se nedomluví na nějakém UNIVERZÁLNÍM DAC. A né aby byl jiný DAC u nákladních a jiný u osobních dopravců.

Zlámalík

Dotovat přechod na něco, co bude stát další miliardy a udělá železnici ještě míň konkurenceschopnou? Nejste vy „vod volantu“ ? 🙂

panda

Proč by měl někdo dotovat zavedení DAC?? Je čistě jen na dopravci jestli chce ušetřit na mzdových nákladech nebo si zrychlit nějakou činnost. Fabrikám taky nikdo nedotuje zavádění robotů.

55p

A nutí někdo továrny zavádět roboty?

František

Ty mzdové náklady a nekonkurenceschopnost…

Prives ke kamionu si řidič taky připojí sám.

jiný Petr

Vagony si k lokomotivě strojvedoucí taky připojí sám (tedy u většiny dopravců).

Joe

Nenutí, a proto by neměl nikdo nutit dopravce zavádět spřáhlo tím, že mu to nařídí.

Han van Meegeren

Roboty obvykle nesponzoruje daňový poplatník.

czhunter

Samozřejmě že sponzoruje.
Kdo jiný by je měl sponzorovat?

Sice nepovinně (takže si může vybrat čí roboty bude sponzorovat), ale obecně nikdo jiný než daňový poplatník ke „sponzoringu“ věcí (ať už v privátní či soukromé sféře) neexistuje.

panda

Ano, nutí. Konkurenceschopnost.

none

Koukni se obcas na zpravy. Jsme montovna a nikomu se nechce pracovat rukama. Robot jede nonstop.