ČD Cargo loni v tuzemsku přepravilo o sedm milionů tun méně. Z vagonů mizí uhlí a dřevo

Obilný vlak ČD Cargo na odklonové trase přes Lužnou, Žatec a Most. Pramen: ČD CargoObilný vlak ČD Cargo na odklonové trase přes Lužnou, Žatec a Most. Pramen: ČD Cargo

ČD Cargu naopak dlouhodobě rostou výkony a objemy přepravovaného zboží v zahraničí.

Společnost ČD Cargo, která patří do skupiny Českých drah, zaznamenala loni spolu s celým železničním trhem pokles tuzemských výkonů i přepravních objemů. Na českém trhu přepravila 53,9 milionu tun, což je meziročně o sedm milionů tun (11,5 %) méně. Informoval o tom firemní časopis Cargovák.

Největší meziroční propad (1,7 mil. tun) zaznamenala společnost u hnědého uhlí. „Zatímco v roce 2022 byl o přepravy tohoto paliva enormní zájem a nestačili jsme plnit požadavky našich zákazníků, loňský rok byl ve znamení značného poklesu,“ informuje první letošní Cargovák. Důvody vidí mimo jiné v poklesu výroby elektřiny z uhlí a přeplněnosti elektrárenských skládek palivem.

Za velmi špatnou označila firma situaci na trhu se dřevem. Kůrovcová kalamita skončila a trh neměl zájem o dřevo za vysokou cenu. „Řada zpracovatelských závodů nejen v ČR, ale i v Rakousku omezila odběr vlákniny i kulatiny. V přepravách hotových výrobků nám výrazně konkurovala silnice potýkající se s nadbytkem kapacit … Za zmínku stojí realizace zkušebního vlaku s řezivem z Rumunska do Chebu nebo zahájení činnosti externího dřevoskladu v Lovosicích,“ informovala firma.

Ztrátu 1,2 milionu tun zaznamenala u železa a strojírenských výrobků, za čímž mimo jiné stojí finanční potíže společnosti Liberty Steel Ostrava a nižší poptávka od Třineckých železáren. Klesala i stavební výroba, a tudíž přeprava hmot pro stavebnictví. „Z úspěšně realizovaných můžeme jmenovat například návoz a sypání štěrku na výluce v úseku Jihlava – Veselí nad Lužnicí nebo návoz a sypání stěrku při modernizaci železničních tratí na Slovensku,“ doplnila firma.

Ubylo například i vojenských přeprav.

Naopak pozitivně firma hodnotí loňský vývoj u chemických výrobků a kapalných paliv, segmentu automotive, potravin a dalších zemědělských výrobků. „Úspěšná byla rovněž podzimní řepná kampaň – do cukrovaru v Hrušovanech nad Jevišovkou jsme naváželi řepu nejen ze střední Moravy, ale ve velké míře také ze Slovenska,“ doplnila společnost.

Pokles loni zaznamenal celý český trh železničních nákladních přeprav. Podle údajů sdružení dopravců ŽESNAD.cz činily výkonu dopravců v České republice 32,008 miliardy hrubých tunokilometrů. Meziročně jde o pokles o 9,1 % a zároveň nejhorší výsledek za posledních pět let. Loňský rok byl objem přeprav dokonce nižší než v covidovém roce 2020. Pokles výkonů zaznamenalo loni i ČD Cargo (o zhruba 15 %), s tržním podílem 54,62 % si nicméně stále drží první příčku.

ČD Cargu naopak rostou výkony a objemy přepravovaného zboží v zahraničí. Pokud jde o zahraniční dcery a pobočky, podle šéfa ČD Cargo Tomáše Tótha jsou úspěšné všechny. „Třeba v Polsku jsme loni přepravili rekordních pět milionů tun. Na Slovensku jsme čtvrtým největším dopravcem a náš podíl mezi roky 2021 a 2022 zde narostl o 33 procent. V Rakousku už máme tři procenta trhu a v Německu jsme v roce 2023 zvýšili objem přeprav o polovinu,“ řekl Tóth v posledním vydání českodrážního měsíčníku Železničář. Doplnil, že za loňský rok očekává zisk.

ČD Cargo je držitelem licence pro provozování železniční nákladní dopravy v sedmi evropských zemích a v zahraniční expanzi chce podle Tótha pokračovat. Za perspektivní považuje například Nizozemí, Belgii, Itálii a Balkán. Další podrobnosti k zahraničním výkonům slibuje Cargovák zveřejnit v některém z dalších čísel.

Tagy ČD Cargo železniční nákladní doprava
62 komentářů