ČD Cargo loni v tuzemsku přepravilo o sedm milionů tun méně. Z vagonů mizí uhlí a dřevo

Obilný vlak ČD Cargo na odklonové trase přes Lužnou, Žatec a Most. Pramen: ČD CargoObilný vlak ČD Cargo na odklonové trase přes Lužnou, Žatec a Most. Pramen: ČD Cargo

ČD Cargu naopak dlouhodobě rostou výkony a objemy přepravovaného zboží v zahraničí.

62 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pavlík

A když se bude víc vozit dráhou,kdo na tom vydělá? ČDC na JVZ? A to má být pro politiky a mocné v tohle státě motivace? Co jim za to dají, propisku?Ty zajímá dráha jen jako jedno z míst,kde se dají utratit státní prachy. Sice za hodně peněz málo muziky, ale alespoň něco.

Červajs

Takže mé zkušenosti s přepravou dřeva po železnici… -mizí nákladiště… Buď po modernizaci manipulační kolej zmizí uplně nebo tam zůstane takový apendix že tam dáte sotva uhlák. A ještě tam nějaký chytrák vypí*í NĚCO přes co se nedá pořádně nakládat. Nesjízdný koleje u starších nákladišť se při kůrovcový kalamitě najednou staly sjízdné aby šlo nakládat. – nákladiště se neobsluhuje. Buďto budete nakládat kde chce Cargo nebo si trhněte… Super stanice na nakládání je třeba Bezděz, ale smůla, neobsluhujeme… – objednáte vůz, dorazí, vše vypadá slibně… Bohužel příroda chce jinak a dřevo nejde vyvézt z lesa… To ale nikoho nezajímá a… Číst vice »

Petr Herbrik

Status quo, které si nikdo ze železničářského establišmentu nechce přiznat je fakt, že (nejen) díky greendealu jsou velkokapacitní přepravy schopné naplnit ucelené vlaky dlouhodobě na ústupu a to znamená, že jediný způsob, jak zvýšit podíl železniční dopravy na nákladním trhu je naučit se vozit jednotlivé vozové zásilky. Dokud to železniční dopravci v čele s Žesnadem nepochopí a nebudou ochotni pro JVZ něco dělat, budeme svědky jen snižujícího se počtu nákladních přeprav po železnici.,

Petr Herbrik

I kdyby všichni politici najednou otočili, vykašlali se na silniční lobbysty a chtěli přesunout co nejvíc nákladní dopravy na železnici, narazí na neprostupnou bariéru zatvrzelých železničních dopravců, kteří chtějí vozit jen a jen ucelené vlaky. Co takoví politici pak mohou udělat? Donutit přepravce vyrábět tak, aby vždy naplnili ucelený vlak? Nebo dodotovat žel. dopravcům ucelenku vytvořenou z příliš málo vozů?
Vězte, že silniční lobbysté nemusí dělat vůbec nic proti železnici, železnice si velmi efektivně podřezává pod sebou větev sama.

Dos22

Já nevím,ale zrovna ČDC umí JVZ.

Petr Herbrik

Umí? Já bych spíš řekl, že dělají, ale vzhledem k tomu, že na tom prodělávají a nejsou schopni zaujmout širší přepravce, tak bych neřekl, že umí. A hlavně tvrdošíjně odmítají JVZ revidovat a udělat s tím něco, aby to neprodělávalo.

Petr

Zdražili meziročně přepravní tarify o 40%. Divite se, že náklady jezdí po silnici !!!

Hala D

Loni byla sleva na JVZ okolo 95%, ne?

jiný Petr

A kolik procent zásilek jezdí za tarif? Já to nevím, ale bude to tak do 1 % (v tunách).

jiný Petr

Letos bude asi ještě hůř. Teď jsem zrovna viděl modrý plot z mašin ČDC odstavených v Ostravě. To z minulosti pamatuji jen v období vánočních svátků, kdy se nákladní doprava téměř zastavila. 🙁

XP3

Se není čemu divit, když Liberty stojí… A na ní je navázáno spusta dodavatelů a odběratelů.

Low cost

No jo no, teď už není žádná recese, ale progresivní nerůst a čím víc poklesu, tím víc nerůstu, takže je to vlastně správně.

libor

Trend směřuje tomu, že opravdu nebude tolik co vozit. Pokud zaříznout uhlí, zakážou spalovací motory…

Jack

Skončí svět a poslední zhasne. Víte, tohle tu bylo tolikrát v historii. Luddité také rozbíjeli stroje, protože měly sebrat všechnu práci. Sedláci odmítali železnici, protože jim měla jenom škodit a plašit dobytek. A ono to tak hrozné zase nebylo. Stejně to bude s budoucími nákladními komoditami. Některé skončí, jiné se objeví. Tak to prostě je.

David

Celovlakovy zásilky prostě budou min a min a nic moc jinýho na dráze neumí. Ve flexibilitě a ceně jim kamionová doprava ujíždí víc a víc.

jal

Samozřejmě. Rostou nové haly skladové i výrobní, těsně u tratí, ale vlečka je sprosté slovo a i ty stávající mizí jedna za druhou.
Celá ta proklamovaná podpora žel. nákladní dopravě skončí u jízd z přístavů s kontejnery z Číny do kontejnerových terminálů v celé Evrpě.
Protože v rámci grýndýlu se pomalu, ale jistě likviduje i průmysl.

XB-1

Trochu si protiřečíte – ty nové haly, rostoucí jak houby po dešti, jsou právě ten nový „průmysl“.

jal

Nový průmysl jsou většinou jen montovny z dílů a know how dovezených odjinud.
Čest takovým z mála, co opravdu něco vymýšlejí a vyrábějí.
Nicméně vlakem se to nevozí. Maximálně automobilky.

Petr Herbrik

Většina nových hal jsou sklady a né výrobny. A pokud výrobny tak montovny nebo balírny výrobků z Číny. A ty sklady výhradně slouží kamionovým spedicím, takže k čemu by vlečku měly?

tarten

Zas bych tu Čínu tolik nepřeceňoval. S Německem je obchod silnější.

Hala D

Ale umí. Jenže je přiživována chiméra ucelených zásilek. Kamionové společnosti taky nefungují jen na přepravách kdy vypraví 50 kamionů toho stejného. JVZ úplně v pohodě. V mém městě obnovují přepravy ocelových polotovarů do strojíren. Každej týden několik vagonů a funguje to.

libor

jenže pak nedivte, že se častěji a raději sáhne po kamionu, když mám zásilku, že ho ani nenaplním…. za mě v pohodě, ale tady často někdo pláče, že vláčky nemají co vozit…

Petr David

Jenže pak se nedivte, že se dokola betonuje a i tak, že jsou silnice zahlcené.

Hala D

Protože u silnic platí pravidlo, že každá silnice je přeplněná. Postavte novou silnici s nadějí, že provoz se zlepší. Jenže automobilky chrlí spousty aut, takže nová silnice je za chvíli plná a začne se ucpávat. A tak pořád dokola. Nové silnice totiž provoz nezmenší, ale naopak navýší. Jen silniční fanatici budou prorokovat jak každý nový silniční tah a parkoviště „uleví“ řidičům. Neuleví ani prd.

Petr David

Tento trend se jednou zastaví, až bude komplet vybetonovaná republika, nebude co řešit. Bude ale zvýšená poptávka po kompasech.

Hala D

To bude pěkná trouba v létě při 40° , samej beton. Pak příjde průtrž a všichni se utopěj. Ale pro za takovouhle budoucnost autíčkáři bojují. Nejraději by začali bourat města, aby měli kde udělat parkoviště. Je to smutná budoucnost.

Jack

Tohle je ale o nastavení státu. Nedávno tu byl příspěvek o Švýcarsku a jeho podpoře kusových zásilek a vybraných peněz za kamiony přelitých do nákladní železniční dopravy. Proč to nechce zdejší vláda (minulá, současná a dovolím si říci i budoucí), je potřeba se ptát (nejen) u voleb do poslanecké sněmovny. Jsem jednoznačně pro podporu železniční dopravy, ať už osobní nebo nákladní. Myslím si, že v ní je budoucnost stejně jako jiní lidé. Ale to, jak ta budoucnost bude vypadat, vždy rozhoduje vedení státu. Někde to chápou, jinde ne a někde teprve začínají. Doufejme proto, že i v ČR tohle někdo… Číst vice »

Franta Chcípák

Nedoufejme. A) Kamionová lobby si (spolu s jinými) řídí parlament – a tedy společnost – podle svých potřeb. B) V nadpoloviční většině poslaneckých dutohlav ještě stále straší poučka, že auto je pravicové, ktežto železnice levicová.

Jiří Kocurek

No to snad ne! To je jak z hitlerova protižidovského projelu.

Petr David

Ale proč zrovna násilí? Ovládat se dá pomocí peněz, lépe, efektivně. Váš předřečník to popsal správně.

Hala D

Kamionovou lobby je třeba umlátit Greendealem. Můžeme doufat, že se jim nepodaří elektrizovat celý vozový park.

Petr Herbrik

Musím Vás opravit. Kamionová lobby není ten největší nepřítel železnice. Absolutně největší hrobař železnice je zkostnatělost drážních struktur a absolutní neochota přijmout jiné myšlení a přiznat si, že železnice potřebuje změnu myšlení a reorganizaci. Zkuste třeba k jakémukoli dopravci dát dotaz, jestli nechce něco dělat pro získání JVZ? Budou na Vás koukat jak kdybyste spadnul z nebe a budou mít chuť vás obléct do svěrací kazajky a poslat do příslušného ústavu.
Železniční nákladní doprava se pohne dopředu až železniční dopravci pochopí, že železnice tu není jen pro vozbu ucelených souprav, ale dokáže efektivně přepravovat i JVZ.

David

Švýcarsko průmysl díky tomu prakticky nemá a pokud někdo bydlí u hranic, nakupuje v cizině. Fakt výborný příklad. Vše zákazem a nařízením dát na železnici přinese lidem přesně co?

Petr David

Švýcarsko má rozvinutý průmysl.

Jinak výborým příkladem pro dopravní politiku opravdu a bez ironie je. Švýcarsko se snaží převádět dopravu na koleje ani ne tak zákazy, ale pomocí mýtného. Přínos pro lidi je v ochraně toho základního, v ochraně přírody.

Granja

… a tím i jejich zdraví.

Kubrt

Švýcarsko nemá průmysl? Ha ha. Pravda, nevyrábějí řezivo, naftu a betonářskou výztuž, ale medikamenty, hodinky a lékařské přístroje. S nákupy za hranicemi je to samozřejmě pravda. Jinými slovy, ta ekonomika je postavená úplně jinak, než kdekoliv jinde ve světě – ny vyšší přidanou hodnotu, vyšší produktivitu práce a ano, i drahou dopravu.

Jiří Kocurek

No jo, ale vypravovat vlak pro hodinky?

Jsou tranzitní zemí, to je všecko.

Granja

Jen klid, oni moc dobře vědí co dělají a proč.

Petr David

Trochu bych to upravil, Švýcarsko nemá dražší dopravu, než ostatní, ale na rozdíl od jiných do ní poctivěji započítává externality.

Jan Sůra

Švýcarsko průmyslu díky tomu nemá..Byl jste tam někdy?))

Hala D

Hodinky, přesné obráběcí stroje, lokomotivky, Stadler, měřící přístroje, CERN, atd.

Tyle

Ono je dobré se podívat,kdo tahá ucelené vlaky z bodu A do bodu B.Soukromnici.Obsluhu vleček a přepravu jednotlivých zásilek,pokud tam nejede kamion,dělá Cargo.Občas se stává,že si soukromnik pronajme i vozy od Carga.Jen aby zakázku s výdělkem odvezl.A kalamitní dříví a automobilky to nezachrání.

František Plášek

A to jako chcete tady všem tvrdit, že ČDC nevozí ucelené vlaky z A do B. A co myslíte, že je ta chemie, uhlí, dřevo, automotive….nebo nám chcete tvrdit, že to jezdí jako JVZ?? A že soukromník neumí obsluhu vleček nebo nakládky ve stanicích?

Jiří Kocurek

Poklesly přepravy hnědého uhlí. No jasně, když se od uhlí ustupuje, ale tohle fakt není vinou silniční dorpavy, že se vozí méně uhlí.
Poklesly přepravy kalamitního dřeva. No jasně, když skončila kalamita. S tím nikdo ni neudělá. Prostě jsou už jen mladé lesy, není moc co těžit.

Jestli tohle chcete vynahrazovat přepravou jednotlivých palet… Ne, řidiči vážně nemůžou za to, že se namísto uhlí topí zemním plynem.

Granja

Vy z té obhajoby silniční dopravy za každou cenu úplně zblbnete. Kdo tu kdy napsal, že za koncem uhlí je viníkem silniční doprava?

XB-1

Jezdíte občas autem? Fakt není co vozit?

Jiří Kocurek

Furt se někdo něco dělá. Jenže málokdo má kapacity zpracovat celý vlak.

Když to porovnám: Exitují 50litrová balení limonády, ale většina lidí si na doma koupí mnohem menší. 50litrové sudy odebere restaurace. Mít 50litrový sud jako minimální množství k odběru… kdo doma vypije 50 litrů Kofoly?

Totéž platí i pro výměnu oken, na rodinný domek jich stačí 2x dodávka, každý den přijedou a zpracují přesně tu várku. Aby se musela na výměnu oken, střechy, čehokoliv domlouvat celá vesnice, protože dráze se musí klanět… ne. To nejde.

Jiří Kocurek

Naštěstí ještě máme volný trh, takže kdo si chce koupit 2litrovou Kofolu, tak může a nemusí jet až na nádraží, protože místní obchod byl zlikvidován, nemá vlečku ani sklady na celý vagón, vejde se mu tam obsah jedné jediné dodávky.

Jiří Kocurek

A než budu křivě obviněn z toho, že jsem kamioňák a posílán k likvidaci, tak C ani D nemám, já nemám ani auto.

Jdu do toho obchodu. Pěšky.

libor

co chcete vozit pravidelně po kolejích? balíky? potraviny? cihly na stavbu? štěpku/odpadky přes celou republiku?… a co malé firmy do 25zam.? si mají udělat xkm dlouhou vlečku, aby k nim 2x za měsíc přijelo něco po kolejích? asi ne, ne? Prostě mnoho toho funguje jinak než dříve… je třeba se s tím smířit…

Hala D

S podporou smradlavých a energeticky náročných gumokolů s netáhly za volantem se nikdy nesmířím. Jsme vyspělá země, tak nebudeme vozit zboží jak někde v Africe v gumokolech po prašných cestách.

Granja

Dal jsem vám také mínus, protože jste přistoupil na na jejich nesmyslný přístup v diskusi. Sakra, copak zejména vy tři musíte debatovat jak malé děti u báboviček?

Hala D

A vy tomu vždy nasadíte korunu. Já jsem velký policajt Granja a sjednám tady pořádek, všem vám rozdám minusy. Ale už jsme si na vaše moralizování jaksi zvykli.

Granja

To není o moralizování. Mě jen mrzí, že za svého času rozumné názory jste zaměnil za úroveň těch co, z principu nemají rádi kolejovou dopravu a zbytečně tady prudí. Jestli se vás tahle nepřímá podpora dotkla, pak se omlouvám, nečekal jsem od vás takovouto reakci.

Hala D

Asi máte pravdu, chtělo by to debatu o výhodách železnice více zprofesionalizovat. Zase štiplavé komentáře mají také něco do sebe, protože lépe proniknou do podvědomí a něco tam zanechají. Možná, to je taky chyba dnešních manažerů u SŽ a dopravců. Že jsou pohodlní, jedou si svůj klídek v zaběhnutých kolejích a takzvaně jim ujíždí vlak. A doba se mění velice rychle. Ale vzhledem k tomu, že ekonomika stagnuje, je asi tento aktuální pokles výkonů pochopitelný.

Granja

Tady někdo o vozbě vámi uvedeného, stejně jako výše „kocourového“ někdo psal?

Hala D

Ale houby, je recese, průmysl stagnuje nejsou zakázky. Automobilky se dostávají do problémů, jediné co trochu funguje je výroba nákladních aut, lokomotiv a vagonů.

noerf

Vcelku by mně zajímalo, jak se zvýšilo meziročně množství přepraveného zboží u ČD Cargo v zahraniční v milionech tun nebo v hrtkm. Bohužel z článku se člověk dozví, že přepravované množství kleslo v roce 2023 oproti roku 2022 o sedm miliónů tun, ale již se nedozví, o jaké množství přepravili ČD Cargo v zahraničí více.
Bohužel poslední dobou se jedné u hodně společností o stejný postup, tady jsem přišli o tržby v řádu stovek milionů. A tady nám rostli tržby meziročně o třicet procent. Takže se člověk nedozví realitu.

Kubrt

Nemyslím, že je to záležitost poslední doby. Takovéhle selektivní prezentování informací se používalo už v době, kdy slovo marketing ještě neexistovalo. Když to trochu nadsadím, jako dítě v 80. letech jsem z tehdejšího „komunistického marketingu“ měl za to, že ČSSR je jediná země na světě, kde se pěstuje chmel a že T3 je nejlepší trvamvaj na světě, protože se jí přece vyrábí nejvíc (a to je známka kvality).
Nevím, za co máš tolik mínusů.

víno

ČKD Tatra nedělali jen T3

Kubrt

Ano. A s mým příspěvkem to souvisí jak?

DavidS

Přečtěte si výroční zprávu těch společností, tam máte všechny dostupné informace a články, či reportáže jsou často jen výcucem části VZ.