Dopravci Železnice Železniční průmysl

ČD Cargo koupí deset dalších lokomotiv TRAXX 3 MS

Bombardier TRAXX MS3 v barvách ČD Cargo. Foto: ČDC
Bombardier TRAXX MS3 v barvách ČD Cargo. Foto: ČDC
Dalších deset lokomotiv má Bombardier dodat příští rok.

Společnost Bombardier Transportation, která je od konce ledna součástí skupiny Alstom Group, dodá dalších deset lokomotiv TRAXX 3 MS českému nákladnímu dopravci ČD Cargo. Kontrakt již odsouhlasila dozorčí rada ČD Cargo.

Bombardier nabídl v soutěži na deset lokomotiv nejnižší cenu. „Firma podala jednoznačně ekonomicky nejvýhodnější nabídku,“ uvedl dopravce v tiskové zprávě. Podle dopravce bylo osloveno celkem třináct potenciálních uchazečů z řad výrobců či dalších poskytovatelů lokomotiv na evropském trhu.

ČD Cargo v rámci zkušebního provozu využívá již dvě lokomotivy řady 388 TRAXX  3 MS dalších osm lokomotiv pro rozšíření zkušebního provozu dorazí postupně do konce března. Nasazovány budou v průběhu měsíce dubna a to zatím pouze na výkony v rámci České republiky.

Sankce za pozdní dodávku

Podle kupní smlouvy mělo být prvních deset lokomotiv této řady již schváleno pro provoz ve všech sousedních zemích a v Maďarsku. Lokomotivy ale stále nejsou schválené. Tím firma porušila podmínky smlouvy.

„K nesplnění dodací lhůty zakotvené ve smlouvě se společnost postavila čelem a to se všemi z toho plynoucími důsledky. Detaily z důvodu mlčenlivosti komentovat nemohu, ale rád bych ujistil, že prodlení bylo i přes komplikace způsobené pandemií naší společnosti plně kompenzováno. Není tedy žádný důvod k ukončení spolupráce,“ řekl předseda představenstva ČD Cargo Tomáš Tóth. Dodávka deseti nových strojů proběhne příští rok.

Od začátku zkušebního provozu najezdily první dvě lokomotivy již více než 160 tisíc km. „Evropský schvalovací proces se blíží ke svému závěru a v průběhu letošního třetího kvartálu by lokomotivy, v souladu s podepsaným dodatkem ke kupní smlouvě, měly být nasazovány už i na zahraniční výkony,“ uvedl dopravce.

V Česku by tak mělo příští rok jezdit už 35 lokomotiv Bombardier TRAXX 3 MS. Kromě dvaceti pro ČD Cargo má do konce roku převzít celkem 15 lokomotiv RegioJet.

Vysvětlení označení názvu TRAXX 3 MS namísto původního TRAXX MS3: Jde o interní změnu názvu společností Bombardier, nikoliv překlep

Odebírat
Upozornit na
guest
98 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
slajda

A podle čeho se tedy vedení ČDC rozhodovalo?

Kubrt

Stačí si přečíst druhý odstavec článku.

Roman Cejka

Argument, že v Německu není certifikace Škody 109 bez omezení je politika. Pokud si ČR nechá močit na hlavu a bude místo tuzemského kapitálu podporovat cizí, budeme stále jen montovna.

Roman Cejka

Takto rozhodně podpora českého průmyslu a českého kapitálu nevypadá. Být po mém tak vedení ČD Cargo dostane výpověď.

richmond

A víte, že bombardier má výrobní závod i v České Lípě?

Roman Cejka

Vždyť je to spíš levná svařovna

PvvS

Njn, dovolili si kopupit lokomotivy, který jezděj, výrobce dodává díly, podporu… A není to kusová výroba stylem Omyl, ještě větší omyl..

Roman Cejka

Kdyby ČD nebyla banda neschopných komunistů, tak spolupráce se Škodou vypadá jinak.

PvvS

Myslím, že minimálně Slováci by taky mohli vyprávět. A nejde jen o vlaky ..

Laik

Posláním ČD Cargo není podporovat domácí průmysl, ale vozit náklad po železnici. A starat se o svěřené zdroje s péčí řádného hospodáře.
Takže sorry jako…..

Prádelník

Nákup neschválených lokomotiv není péče řádného hospodáře firmy ve vlastnictví státu.

Roman Cejka

Když Aero chtělo prodat L159 do Iráku, konkurence také házela skrze britskou vládu klacky pod nohy. Buď to chápete a nebo jste trouba.

Rudolf Tuček

A u nás se vyrábí schválena lokomotiva?

Roman Cejka

Ale důchod chcete že ?

Jan Sova

To máte jako s těmi potravinami. Zákonem to nakázat nejde, musí to lidem dojít tak nějak samo a ve větším měřítku, aby se na tom dalo stavět. A trvá to, jak víme….

Avlaky

Jančura v jednom rozhovoru říkal že chce objednat další loko za miliardu tento rok,(takže tak na 50% přibyde dalších 10)

noerf

Dva traxxy dostal loni, letos jich dostane 13, takže za ně utratí necelých 1,3 miliardy Kč. Vzhledem k pomalému schvalování ještě dstane nějaké kompenzace.
Mohou tyto traxxy po schválení v ČR jezdit ve zkušebním provozu v okolních zemích?

Já, kdo jiný

Obávám se, že než to přežvýká EBA a následně DB Netz, tak to bude na dýl. Němci si vše dělají po svém a celé Euroschvalování budou řádně přezkoumávat, aby nevzniklo žádné nebezpečí pro jejich síť. Copak se nikdo nedokáže poučit z kauzy BR 380 a následně 102?
A co z toho vyplyne? Že si ČDC Cargo bude muset půjčit další Vectrony na další expanzi.

Avlaky

Ano, ale chce koupit ještě další

Bmo

ČD Cargo si ty lokomotivy ani nezaslouží. Už kvůli tomu hnusnému nátěru.

asfdasddsf

To je otázka vkusu. Mě se líbí a nevím proč by mělo být ČD cargo trestáno za to že zrovna Vám ne.

XXXD

To je zase komentář na úrovní 10 let starého děcka.

Mišin

No ten nátěr se moc nepovedl – čelo pěkný, ale bok je na úrovni 10-ti letého děcka. Prostě tvůrce ten bok přeplácal stylem jak kdysi u ČD – taková lidová tvořivost.Ten s tou tapetou krajiny se ale moc poved, podobně jako třeba Traxxy BLS Cargo tam mají Alpy. Rozumně jednoduše vypadaly i ty pronajaté od Angel/Alpha Trains

Jan Sova

pozor pozor, kde by byly autobazary a autosalony, kdyby si dámičky nevybíraly auta skrzevá barvu 😀

Vorec

Tak nekdo to ma jako sport,hodit v diskuzi nesmysl a pak se strasne bavi nad reakcemi.Holt doma u PC je kazdy machr.

Jiří Kocurek

Chybí tomu blesky na bočnici? 😀
https://www.zelpage.cz/fotogalerie/big/754054.jpg

Horo019

Tak je to super, ze by se nemuselo v ČT (ale i jinde) tolik preprahat. Nicmene stalo by za promysleni dat na masinu za 100 mega obycejnou vysilacku (co zvladne simplex). Domlouvani posunu atd. pres GSM-R je totiz ve stanici, kde to je denni chleb, opravdu velke utrpeni…

A. Mikulka

Jednak ta vysílačka simplex umí, jednak byste si v Německu asi nezajezdil, když neumíte obsluhovat GSM-R.

Asdfg

Traxx taky neumí nás český simplex jako Vectron?

Tomáš

Traxxy MS3 RJ CZ simplexy umí

Dominik

Ačkoliv mám Simplex rád pro posun, tak pro jednorázové sjednání posunu není zas tak složité použít klasické GSM-R, dokonce ho používám trochu raději, protože mám skoro 100% jistotu, že se dovolám, na Simplexu to je občas na dlouhé lokte, než se Vám výpravčí ozve.
Už jsem zkoušel i Režim posun v GSM-R a taky se mi výpravčí ozval.

Původní Pražák

Normálně jsou mi nátěry celkem fuk, ale tohle je podle mě katastrofa. To už si zase malují soutousi ve vedení sami a na jednotný korporátní vzhled se kašle?

Asdfg

Podle mě lepší než klasická „čára ponoru“ co má cargo skoro na všem.

Prádelník

V ČR bude jezdit 35 Traxxů MS3….Tak to jsme trumfli Německo, Rakousko, Polsko a Slovensko dohromady. Zajímavé je, že to nikdo jiný nekupuje.

Svět naruby: ČD si pořizují mezinárodní lokomotivy na vnitrostátní dopravu a ČDC naopak vnitrostátní lokomotivy na mezinárodní výkony. Nebo mi něco uniklo?
Schválení pro Německo pro 388 přijde kdy? V letech 2025-2030?

Zdeněk

A že je kupuje TXL víte? A víte kde mají jezdit? A přes kolik států?

Prádelník

Vím. Ještě neodebrali ani jedinou.

Jenda-71

Němci mají dost moderních lokomotiv a neustále je obnovují, tak si mohou tento model přeskočit. Rakušáci důrazně sjednocují lokomotivní park a mají silný sklon k Siemensu. Poláci si víceméně vystačí s vlastní výrobou lokomotiv a Slováci na to prostě nemají. Je sice pravda, že Traxx je proti Vectronu trochu lowcost.

Kubrt

V Polsku se sice vyrábí Dragon a Gama, ale i tak tam Traxxů a různých Siemens strojů jezdí nemálo.

Jenda-71

Proto píši víceméně.

Prádelník

Proč na to Slováci nemají? Už stačili všechno rozkrást?

Karel II

Podle kamarádů fírů se s Traxxem jezdí mnohem lépe, než s Vectronem. Cituji: není to Taurus, ale oproti Vectronu je to super mašina.

medical_examiner

A je možné to nějak upřesnit, co jim na Traxxu imponuje?
Aby se podle toho bylo možné v budoucnu zařídit…

Já, kdo jiný

Pd jiných kamarádů strojvedoucích vím, že nejlepší pohodu přináší na stanoviště Stadler v podobě Flirtu, Kissu a EuroDualu například.

medical_examiner

Traxx je levnější než Vectron? I ve verzi pro 200 km/h?

Kubrt

Když začínal Vectron, tak si ho taky nikdo nekupoval a chvíli to vypadalo, že Bombardier Siemense v lokomotivách převálcuje. Teď to vypadá opačně; obě ty firmy mají nějaký inovační cyklus o pár let posunutý vůči sobě.

Já, kdo jiný

Kupoval. 2013, 3 roky po představení prototypu. Railpool, Boxxpress, MRCE…To byl jiný odpal.

Kubrt

MS3 vyjel 2018. Mě to zas tak rozdílné nepřipadá, můžeme to brát tak, že MS3 odpalují čeští dopravci 🙂

Vnitřní hlas

Ani nevíte, jak blízko pravdě je Vaše tvrzení… Aneb 383 taky není uvnitř jako 193/1293. Můžete tipovat, jestli je na tom lépe či hůře.

Já, kdo jiný

Lampičky? Jiné kliky u oken? Plnohodnotná druhá sesle? Bunkr pult úplně zbytečně u 383 ČDC?
A když zvenku, ADD?

Jiří Kocurek

Jo uniklo. Že jsou v ČR dva systémy ani tak ne, ale spíš to, že zboží se vozí přes hranice. A ČD Cargo chce vozit samo za sebe až do Německa. Škodovky ze Škodovky například. Zatím neměli s čím jezdit, tak doteď nejezdili.

Já, kdo jiný

To bude legrace, až se do Škodovky nakýblují DB nebo ÖBB.

Prádelník

Tak to jsem opravdu netušil. A řekl to někdo panu Tóthovi, že je potřeba mít do Německa lokomotivu schválenou v Německu?

slajda

CDC přece dobře ví, jaký potenciál má mimo CZ. Růst objemů přepravy tam mají enormní. Asi bych se nebál toho, že by brzy nedostali schválení pro potřebné země. Přece jenom jde o velikého výrobce. Myslím, že CDC má tady silnou pozici a že to může využit k tomu, aby stáhlo dodavatele z kůže.

Já, kdo jiný

DB, ÖBB a PKP CARGO moc dobře ví, jaký mají potenciál v ČR. ČD Cargo je v Rakousku jen velmi malou garážovkou.

Vorec

Trzni ekonomika a otevreny trh

Josef Král

ČD Cargo je založena na lokomotivách Škoda. Takto se ještě více tříští jeho vozidlový park.

Prádelník

Na lokomotivách Škoda mnoha a mnoha malých sérií, každý pes – jiná ves.

MartinS.

A jakou lokomitivu Škoda by si měli v ČDC teď koupit? Poraďte jim 🙂

Avlaky

napíše vám že by jim škoda vyrobila zatopky….

tenhle případ je fakt …..

Já, kdo jiný

Pan Král má na mysli tu elektrickou dvousystémovou lokomotivu Panter.

Pája

Pětidílnou, že jo? 😀 👍

SaulGoodman

Hm, ještě že ho nemá založený na lokomotivách ČKD, to už by nikdy nic nemohli koupit touto logikou asi. I když ona ani ta Škoda už ty lokomotivy nevyrábí.

Swariner

No, ani to dlouho netrvalo…

Adam

Souhlasím. Co je české, to je hezké.

Avlaky

tak vy asi český nejste

medical_examiner

Spíš německý…

Jiří Kocurek

Mezi Laminátkou, Hrbatou a Peršanem je hromada shodných dílů, protože jsou všechny ze Škodovky. Například celá TRS je na nich stejná.

Rudolf Tuček

Ještě jsou stejné brzdové špalky.

medical_examiner

Jakože stejně rychle ubývají?

Avlaky

zase ty? takže podle tebe mame začít vyrábět esa, abychom měli co nejmeně typů loko?

medical_examiner

No tak bude od teď založený na lokomotivách Bombardier…

Dave

Dnešní noční jsem strávil na stroji škoda r. v. 1971. Nemyslíte, že je čas na obměnu vozového parku?

Avlaky

Takže CD Cargo bude mít celkem 60 traxxu?

Mluvilo se o využití obce 40traxxu + soutěž na nové loko

David S.

Přečtšte si článek…

Avlaky

ano,, ale psalo se že ČDC chce tento rok 50 lokomotiv (10 se vysouteží a 40 na opci)

Jenda-71

Tu opci asi nechají být, když sehnali novou výhodnější smlouvu.

Vašek

Přečtěte si, prosím, titulek.

Ondrys

Teď tomu nerozumím, proč se vypisovala další soutěž, když ještě není vyčerpaná opce na dalších 40 strojů? Něco mi uniklo?

Jakub P

Chteli zjistit, jestli neni neco lepsiho/levnejsiho? Kdyby nebylo, vyberko zavrou bez viteze a vyuzijou opci.

Asdfg

Prej se CDC dostalo ještě na lepší (nižší) cenu za kus.

Já, kdo jiný

Výrobce musí být zoufalý, když se takto podbízí a slibuje a slibuje. Mimochodem, garážovka v Uhří dostane na podzim 10x Vectron MS A17, aby se dalo jezdit skrz až do Koperu.

Ondrys

Tak odpověď jsem našel na FB, těchto 10 ks se podařilo sjednat za ještě lepších podmínek než kdyby čerpali z opce.

Avlaky

Myslím že se obce využije taky

40 z opce + těchto 10

Error

Obce, opce, vzdyt je to prece jedno.

Chronosphere

Proč by využívali opci, když z nových soutěží můžou mít lepší cenu ?

Avlaky

nekde se psalo že chcou tento rok pořidit 50 loko (40opce + soutěž)

VRTka

a kterou „obci“ bys chtěl využít?? Chotíkov? Dětmarovice? Lipová? Modřice? Černice?? Upřesni prosím.

Mart.Am

A Škodovka se ani nepřihlásila do téhle soutěže?

Swariner

Pro pána (Krále)! Pláč a skřípění zubů:-)

Zdeněk

Čd Cargo napíše blbost v podobě 3 MS místo MS 3 a všichni jen tupě kopírují a neupraví to 😀

Leipaer

Teď se začíná v dokumentech uvádět označení TRAXX3 MS, aby se zdůraznila variabilita základní platformy a unifikace s ostatními variantami, jako TRAXX3 DC a TRAXX3 AC, které mají většinu přenositelných prvků.

Zdeněk

Byl by nějaký odkaz, prosím?

Kubrt
Zdeněk

Ano, vidím, že to výrobce napsal jen jako Traxx 3. Bez MS či DC. A kde jinde se to používá jak kolega psal? Jde sice jen o slovíčkaření, ale všude v textech je to popsáno jako MS3. A cargo napsalo 3MS a všeci to bez uvažovaní zkopírovali, ale v dalším textu zase napsali MS3……. Trochu divné ne?

Zdeněk

Tak to redakce opravila. Díky 😀

Zdeněk

Tak proč jste to pak opravil z 3 MS na MS 3?