Bude místo krajů objednávat regionální vlaky stát? Kremlík chce otevřít diskuzi
Po pěti letech chce ministerstvo dopravy znovu otevřít debatu o tom, zda by nebylo pro veřejnou dopravu v Česku lepší,
Po pěti letech chce ministerstvo dopravy znovu otevřít debatu o tom, zda by nebylo pro veřejnou dopravu v Česku lepší, aby veškerý provoz osobních vlaků organizovalo ministerstvo samo. Vzorem má být Bavorsko či Slovensko.
„Chci debatovat možnost, že stát převezme od krajů objednávku železniční dopravy. Na roztříštěnost služeb mám spoustu stížností a lidé mají pravdu: Železnice má fungovat jako celek,“ napsal ministr dopravy Vladimír Kremlík na twitter.
Po vyhodnocení Koncepce veřejné dopravy z roku 2015 na vládě se nyní soustředíme na přípravu nové. Chci debatovat možnost, že stát převezme od krajů objednávku železniční dopravy. Na roztříštěnost služeb mám spoustu stížností a lidé mají pravdu: Železnice má fungovat jako celek.
— Vladimír Kremlík (@KremlikVladimir) January 13, 2020
Vláda dnes bere na vědomí ministerský materiál Koncepce veřejné dopravy. Už při jeho vzniku ministerstvo dopravy přišlo s myšlenkou návratu objednávky pod stát, narazilo ale na velký odpor krajů a nakonec zůstalo vše při starém: dálkové vlaky objednává ministerstvo, regionální kraje. Současný model ale vede i k tomu, že kraje objednávají vlaky jen na hranice svého regionu.
Liberecký hejtman Martin Půta, který vede v Asociaci krajů komisi pro dopravu, se jednáním nebrání, nepovažuje ale za příliš reálné, že by na něco takového kraje přistoupily. „Beru to spíše jako zástěrku k problémům, které vznikly. To, že tu není státní jednotný tarif už dávno, není chyba krajů, ale ministerstva dopravy,“ uvedl Půta. Podle něj navíc není jasné, kdo by řešil návazné autobusové regionální spoje. „Čekáme od ministerstva, že s námi budou jednat více jako s partnery. Dálkové spoje objednávají na území krajů často bez toho, aby s námi řešili například délku smlouvy,“ dodal Půta. Obává se, že centrální objednávka povede také ke zrušení provozu na některých regionálních tratích.
Ministerstvo už před pěti lety argumentovalo příkladem Bavorska, kde veškeré vlaky objednává spolková země a nikdo jiný. Bavorsko je podobně velké jako Česko, má 13 milionů obyvatel. Roztříštěnost objednávky vlaků kritizoval v rozhovoru pro Zdopravy.cz také Pavel Drdla z Univerzity Pardubice.