Bude místo krajů objednávat regionální vlaky stát? Kremlík chce otevřít diskuzi

Motorový vůz 841 Stadler RS1 v Humpolci. Foto: České dráhyMotorový vůz 841 Stadler RS1 v Humpolci. Foto: České dráhy

Po pěti letech chce ministerstvo dopravy znovu otevřít debatu o tom, zda by nebylo pro veřejnou dopravu v Česku lepší,

256 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Herber West

Tak snáď sa zatrhnú šialenosti typu ako započal Zlínsky kraj, že Vláru a Valašsko dali Arrive alebo totalny blázinec v Ústeckom kraji s 5 dopravcami. 1. Keď raz štát vie čo chce poskytovať ľuďom, tak načo by na to potreboval súkromníkov keď má vlastného dopravcu?! 2. Grafikon a rozsah výkonov? To nakreslí a určí predsa ministerstvo, nie dopravca pokiaľ to niesú jeho komerčné výkony. 3. Kvalitu vozového parku (kapacita, wi-fi, klíma, rozloženie sedadiel, jedno alebo dvojpodlažné MJ, informačný systém, výkon, rozmery jednotlivé ako sedadlá, ulička, atď.) tiež má stanoviť objednávateľ. 4. Výkon ako aj odpisy vozového parku hradí plne objednávateľ.… Číst vice »

Vašek

Že by konečně tu Ameriku objevili???

Pandrhola

Abych se netrefoval jen do JMK, tak jinde lidem taky umí pěkně zavařit.
https://jindrichohradecky.denik.cz/zpravy_region/deti-z-mnichu-vozi-do-skoly-hasici-mesto-zada-obnoveni-vlakoveho-spoje-20200112.html
Zde by také měly padat hlavy krajských úředníků, protože to je zcela proti principu ZDO, kterou má kraj povinnost zajistit. A vozit děti nákladním autem hasičů, které pro to není uzpůsobené, taky není řešení.

Tuzemák

Te je jen výsledek kvalitní „práce“ JIKORDu..Tři dny zpět jsem k tomu dával odkaz z Událostí, třeba ještě někdo neviděl.

https://www.ceskatelevize.cz/porady/1097181328-udalosti/220411000100106/video/742412

Pavel

Tímto způsobem se jen přerozdělují peníze ze státu na kraje a stávají se neprůhlednými – proto byly kraje zřízeny, financování železniční dopravy je jen zlomek celého problému. Myslím, že kraje jsou v tak malé zemi naprosto zbytečné, ALE EU vyžadovala VÚSC – tak je máme … chobotnice a její chapadla se rozrůstají.

Alex

Jakože Ústavu ČR, která VÚSC definuje nám vnutila EU? 😀 Ve které nádražce vyučují tyhle moudra? 😀

Pavel

Člověče, proč tady melete tyhle srágory, víte něco o: Odboru kompatibility s právem EU na Úřad vlády ČR, který byl zřízen v devadesátých letech? , aby ČR do puntíku splňovala podmínky EU pro její přijetí ? A to přesně podle jejich zásad? EU nám diktovala i velikost VÚSC a počet jejich počet obyvatel, abychom na ně napasovali ty úžasné dotace z EU…. Víte něco o termínu: Členění pro účely Evropské unie?? Proč vznikly NUTS II???? Najděte si to, nastudujte a pak tady něco melte. Vy nádražko. Tam jste se vy naučil reagovat na věci, na které nemáte odpověď. Díky vzniku… Číst vice »

Petr

Konečně!!! Kraje si nevidí dál než… na hranice kraje!

xyz

Nemáte pravdu. V části případů dochází k cílené spolupráci sousedících krajů při tvorbě jízdního řádu, v řadě dalších případů pak sice zřejmě bez cílené spolupráce, přesto se časové polohy spojů navzájem „strefují“ do sebe.

Jen v malém počtu případů dochází k nenaváznostem (ale pozor – nemůže vše navazovat všude; ostatně podobně tak ne všude na sebe navazují rychlíkové linky objednávané ministerstvem).

Navíc, nikde není zaručeno, že při ministerské objednávce by návaznosti byly lepší (viz i výše).

MJS

Jj, přesně proto člověk musí při cestě z Třebíče do Brna na hranicích předsedat do jiného vlaku…

Herber West

Pokiaľ nie je tá spolupráca garantovaná a nezabezpečuje rovnoprávny prístup obyvateľov k dopravnej obslužnosti a rovnakú kvalitu (t.j. pomer dopytu a kapacity, kvalitu vozového parku, tarifa), tak tie argumenty sú absolútne o ničom. Stačí sa na Slovensko pozrieť do prímestskej autobusovej dopravy ako dopadla po sprivatizovaní SADiek. Na pomedzí krajov neexistuje skoro žiadna koordinácia. Stačí sa pozrieť na úsek Levice – Nová Baňa a Nová Baňa – Zlaté Moravce, t.j. triangel na pomedzí Nitrianskeho a Banskobystrického kraja, kde zaplačete: jazdí sa nie pravidelne a ako ľudia potrebujú ale ako zlodejom zo SADiek vyšli obehy a turnusy šoférov s minimálnym úpravami… Číst vice »

Alex

Analogicky na nějakém ministerstvu budou ouřadovi naprosto ukradené místní přestupní vazby. Lidem se jen zavře huba tím, že přece jde o malé procento přípojů, co si ujíždí 😀

videosen

Ouřadovi KDEKOLI je naprosto ukradené, co lidi v regionech potřebují.

jan

V Rakousku je myslím vyšší podíl vlaku přesunut na státní úroveň.
Ono kdyby někdo vzal TR10 včetně slevových karet včetně slev, tak by asi takový problém nebyl.. A kupovalo se to jako v CH přes stránky SBB.
Kdyby kraje normálně jezdily do vedlejších krajů.. Jenže jihočeský, plzeňský končí každý zastávku před koncem svého kraje. To podobné Vysočina/Jihočeský. A tak by se dalo pokračovat. Osobáky moravskoslezského nejezdí do uzlu Hranic n.M. Neustálý problém pohraničí ČR/sk.
Nevím v čem je problém se tak dohodnout. Někdy to nesmyslně zakazují podmínky dotace tuším.

xyz

„To podobné Vysočina/Jihočeský.“ Mezi těmito dvěma kraji vedou čtyři tratě, kde: – V relaci (Jihlava -) Horní Cerekev – Tábor a (Havlíčkův Brod -) Kostelec – Slavonice není žádný problém; ani byste nepoznal, kudy vede krajská hranice. – V relaci přes žst. Počátky-Žirovnice usoudil Kraj Vysočina, že dopravu v úseku Horní Cerekev – Počátky-Žirovnice nechce řešit vlakovou dopravou; totéž z velké části usoudil Jihočeský kraj v úseku Počátky-Žirovnice – J. Hradec. – Časové polohy úzkokolejky jsou primárně vázány přípoji v Obratani (někdy směr Tábor, někdy směr Pelhřimov = důsledek netaktového stavu) a pokud možno aspoň mimošpičkovou vazbou na rychlíky v… Číst vice »

xyz

„Osobáky moravskoslezského nejezdí do uzlu Hranic n.M. Neustálý problém pohraničí ČR/sk“
= Za to může česká strana (kraje Jihomoravský a Zlínský) a ne slovenská strana (ministerstvo dopravy sídlící v Bratislavě)? Pokud by břímě objednávky takových vlaků přešlo ze Zlínského + Jihomoravského kraje na „pražské“ ministerstvo dopravy, tak by situace podle vás byla lepší?

jal

Zrovna MS kraj s tím moc problémy nemá. Do Hranic sice nejezdí většina Os přímo, ale jsou přípoje. Ovšem jezdí tak málo lidí, že by tam stačila kromě špičky 810. Ale jezdí každou chvíli dálkové vlaky, fakt si není na co stěžovat. Podobně (Ova)Bruntál-Olomouc. Sp co dvě hodiny. Frenštát -Val.Meziříčí :málo cestujících, také není třeba, aby tam jezdil přímý se čtyřmi vozy z Ovy. Co dvě hodiny jezdí Frýdek-Cieszyn., spojení Os do Polska je i přes Bohumín. Na Slovensko je to podobně, ale tam je partner nikoliv kraj, ale stát. Ale i tak spojení co hodinu, dvě dálkovými vlaky nebo… Číst vice »

Miky

Protože situaci na hranici kraje Vysočina a JČ znám, tak tvrdím, že nemáte pravdu. Na trati Veselí-Jihlava byl v úseku J.Hradec-Horní Cerekev ukončen provoz osobáků z důvodu téměř nulového využití (řídce osídlená oblast, zastávky daleko od sídel), tudíž je efektivnější tam objednávat autobusy. Co se týká olasti Telč/Dačice/Slavonice, tak tam o krajské hranici absolutně cestující neví. Samozřejmě ne všechny vlaky jedou až do Slavonic, ale to vyplývá z toho, že trať slouží hlavně k dojíždění do Jihlavy, nikoliv primárně mezi městy Telč a Dačice. A už vůbec to, co jste napsal, neplatí o trati Tábor-Horní Cerekev. Situace na JHMD, je… Číst vice »

ghj

kremlikovo prohlaseni koresponduje s tim, ze sedi v estebacko-bolsevicko-socialisticke vlade. cekat neco jineho nez centralizaci by bylo blahove.

videosen

Neřekl bych, že zrovna centralizace v železniční dopravě je něco nelogického. S bolševikama nemá podle mého názoru nic společného.

V.N.

V oblasti veřejné dopravy by měl mít větší kompetence stát. Ten dost zaspal. Měl vytvořit nějaký přepravní řád- pravidla , na základě jakých měly být vystavěny IDS v jednotlivých krajích. Cílem mělo být to , aby pravidla ve všech krajích byla podobná .Stát by měl mít i na starosti vytvoření nějaké celorepublikové „veřejně dopravní kostry“. Tato kostra by měla zahrnovat rychlíkové linky , spěšné vlaky a někde i osobní a autobusové linky. Mimo tuto kostru bych to už dále ponechal na krajích. Proč například v dnešní době není takřka žádné autobusové spojení z Mladé Boleslavi do Jablonce nad Nisou ?… Číst vice »

Zbyněk

A někde nám jezdí úplně prázdné osobáky, jedoucí odnikud nikam.
Kde takové spojení u nás existuje?

V.N.

Proberte si regionální tratě a zjistíte , že provozování tak poloviny z nich je totálně o ničem…

xyz

„Proberte si regionální tratě a zjistíte , že provozování tak poloviny z nich je totálně o ničem…
To je věc subjektivního názoru. Jiný názor mají mj. objednatelé – kraje.

Rovněž se připojuji k otázce, kde u nás existuje spojení ve stylu „úplně prázdné osobáky, odnikud nikam“, resp. kolik % provozované železniční sítě taková spojení tvoří.

V.N.

Bakov n.Jizerou- Dolní Bousov , Mladá Boleslav hl.n-Mšeno-Mělník a takto bychom mohli prokračovat … kdyby byla dopravní politika provozována správně a s péčí řádného hospodáře , nemohlo by dojít na železnici k objednání dopravy všude tam , kde je denní počet přepravených osob nižší než cca 200-300 osob. A tratí , kde tato množství nejsou je u nás pořádné množství. To , že kraje objednávají dopravu i na zcela bezcenných tratích ukazuje na jedno- na totální nekompetentnost krajských úředníků a proto bych jim tyto pravomoci odebral… Na druhou stranu… krajští politici udělají vše proto, aby se udrželi na svých teplých… Číst vice »

xyz

„Bakov n.Jizerou- Dolní Bousov , Mladá Boleslav hl.n-Mšeno-Mělník a takto bychom mohli prokračovat“
Jen pokračujte.

„To , že kraje objednávají dopravu i na zcela bezcenných tratích ukazuje na jedno- na totální nekompetentnost krajských úředníků a proto bych jim tyto pravomoci odebral…“
Nabízí se otázka – jak by k tomu přišly ty kraje, které na takových tratích již osobní dopravu objednávat přestaly?

„Stát ušetřené peníze za neobjednání dopravy někde na lokálce může investovat do železnice jiným způsobem . Kraj to nemůže.“
Samozřejmě že může – objednáním většího počtu spojů na tratích s vyšším přepravním potenciálem v témže kraji.

Tomáš Robek

S tím krajem je to trochu subjektivní. Železniční doprava je plně hrazena krajem, narozdíl od autobusové na kterou přispívají obce. Pokud budete chtít někde zrušit vlak budou místní samosprávy proti, protože jim budete chtít vzít něco co je „zadarmo“. Když nahradíte vlak autobusem, tak těm obcím vezměte i něco z rozpočtu. A to se samozřejmě nebude líbit. Navíc vlak je často vnímán jako symbol a i když s ním většina lidí z danné obce třeba nejezdí budou proti zrušení protestovat. Čili není to jen o kraji jako takovém, je to politika všeobecně – pokud někomu něco berete samozřejmě ho tím… Číst vice »

Soukromý kůň

A obce, kde koleje nemají, tam obslužnost po 17 hodině nechybí? Ta je potřeba jenom tam, kde jsou koleje? 😀 Vždycky mě zaráželo, kolik vlakových fanatiků řeší jen svět kolem kolejí, kde večerní i víkendové spojení jsou naprostý základ a důvod k držení vlaku, ale někde dál od kolejí, kde železnici ani nikdy nepostavili, je to zcela netrápí, neb tam to určitě nikomu nechybí. Tam si už všichni zvykli. Ale lidí z obcí na dráze, ti by si z principu zvyknout nedokázali. 😀 Kdyby radši tahle skupina obhájců vlaků naférovku přiznala, že jim vůbec nejde o lidi, ale o to,… Číst vice »

Tomáš Robek

Samozřejmě že chybí, naprosto s Vámi souhlasím. Ale určitě by posunem vpřed nebylo to, že tam kde je vlaky obslužnost v mimošpičkových obdobích zajištěna by byla zrušena. To by zcela určitě nebylo dobře.

Soukromý kůň

A kde jinde chcete vzít peníze na doobjednání těch busů? Vlaky jsou zhruba tak 4x dražší než busy. To co chcete vy, to je dělání jakýchsi VIP z těch obcí, které mají vlak a zavání to tím, že vám ve skutečnosti vůbec nejde o ty obce, ale o ten vlak. Někde vlak je páteřní dopravou, to ano, někde je potenciál z něj páteř udělat, ale někde to nejde ani kdyby jste se na hlavu postavil a jediná možnost jak z něj udělat páteřní dopravu by bylo postavit zcela novou trať úplně jinudy. Víte, už jsem pár vlakových nadšenců zažil a… Číst vice »

Paja

Tak zjevně je totálně o ničem i vámi zmiňovaná relace, když tam žádný dopravce nejezdí (přestože v autobusové dopravě existují někdy opravdu pozoruhodné linky).
Ani centrální objednávka vám nezaručí, že vám bude jezdit spoj jak chcete.

MartinS.

3x denně jede mezi Jabloncem a MB linka 530750 Tanvald – Jablonec – MB (IDOL 750), jízdní doba 39 minut, jezdí tak, aby se stíhaly začátky směn ve Škodovce a odjíždí po konci směny. Je nějaká další poptávka cestujících po spojení JNN a MB? Protože to, že jsou to dvě padesátitisícová města 50 km od sebe, je není argument, aby se tam objednávala linka.

V.N.

Pokud se na to díváte takto, poté není důvod , aby se objednávalo 80% linek….

MartinS.

A jak se na to mám dívat? Že propojíme přímými spoji každé okresní město s každým, bez ohledu na to, jestli tam někdo chce jezdit nebo že propojíme ta místa, kde je přepravní poptávka? Zbytek musí jet s přestupem (-y), ideální je, když na sebe ty přestupy navazují, ale ne vždy se to povede.
Dopravní obslužnost a dostupnost veřejné dopravy není o tom, že z každého místa pojete přímý spoj všude. Musí fungovat obsluha venkova do spádových center, ale mezi těmi centry už se mají přímé spoje objednávat jen tam, kde to dává smysl, aby tím někdo jezdil.

V.N.

To máte pravdu. Ale… Myslíte si , že není žádná poptávka po přepravě osob z Jablonce do Mladé Boleslavi, když odmyslíme Škodovku ? Myslíte si , že je nějaká přepravní poptávka po rychlém spojení z Turnova do Tanvaldu ? Myslíte si , že je nějaká přepravní poptávka po rychlíku Praha-Příbram-České Budějovice ? Jaké je průměrné obsazení tohoto vlaku ? Kolik lidí jej využívá v meziregionální dopravě ? To spojení Jablonec -Boleslav jsem uvedl pouze jako příklad. CO třeba taková významná města na Vysočině ? Opravdu si myslíte , že takové Nové Město na Moravě má spád pouze jenom směr Žďár… Číst vice »

Paja

To moc nechápu. Říkáte že po Švejkovi poptávka je nebo není? Protože já jí vidím. A ano, vidím i nadregionální. Jsou silnější i slabší úseky, to jistě. Ale nepochopil jsem, jestli tím vyzdvihujete centrální plánování nebo to je případ zbytečného vlaku, podle vás.

V.N.

Kdo chce , vidí. Kdo nechce , nevidí. Švejci nikdy v historii nejezdily a nikdy nikomu nechyběly. Kde se tam najednou vzala nějaká poptávka ?

xyz

„Švejci nikdy v historii nejezdily a nikdy nikomu nechyběly“
Z principu každá věc (pokud někdy vznikne), tak vznikne v nějakém okamžiku s tím, že nikdy předtím neexistovala. To není argument sám o sobě.

Že nikdy nikomu nechyběly, je pravděpodobně příliš silný výraz; mj. pokrývají poptávku v relaci Písek – ČB; přinejmenším zpočátku (kdy jezdily ve 2h taktu bez děr + kdy uměly jezdit podél Berounky bez prostojů) uměly uspokojit i část poptávky pro dojíždění do Prahy.

V.N.

Pokrývají poptávku Písek-ČB. Tudíž regionální poptávku v rámci JČ kraje. Pohledem do JŘ zjišťuji , že z Písku do ČB je to 50 km , ale trasa Švejka nějakých 187 km. To je vskutku perfektní , regionální poptávka na 50 km je důvodem pro vedení vlaku v trase 187 km:-(

Soukromý kůň

Tak těm obhájcům vlaků stejně nejde o lidi. Jim jde jen o to, aby aspoň 1 pár hobloval aspoň 1x týdně každou trať v republice. Výše se krásně jeden odkopal, když lokálku do Mšena hájil tím, že vlak je nutný, protože bus končí po 17 hodině. Že se to tak děje i u spousty dalších vesnic a městeček s 500-1000 lidmi, ho samozřejmě netrápí, tam obslužnost po 17 hodině nechybí, ta je potřeba jenom tam, kde jsou koleje. 🙂 Vždycky mě zaráželo, kolik těchto vlakových fanatiků řeší jen svět kolem kolejí, kde večerní i víkendové spojení jsou naprostý základ a… Číst vice »

V.N.

Když se člověk podívá na to, jak funguje veřejná doprava v ČR…tak zjistí , že je to totální katastrofa. Když někdo bydlí u železniční tratě , vyhrál. Kdo nebydlí u železniční tratě , je v háji. U řady bezcenných spojení se vytvářejí hodinové takty , u řady vlaků cestuje minimum lidí…ale jet to musí. Podobně využitý levnější autobus jedoucí do jiných obcí však nikdo neobjedná. Dle mého názoru by měla být pravidla dopravní obslužnosti sjednocena. Aby někde nejel prázdný vlak každou hodinu a jinde nejelo nic v celém dni.

Soukromý kůň

Tak tak, už jsem pár vlakových nadšenců zažil a celkem vím, na čem s nimi jsem. Těmto lidem jde skutečně jen o vlaky a možnost nimi jezdit, kdy se jim zachce, je jim v zásadě jedno, zda trať vede obcí či za obcí, pro ně bude vždy stěžejní jediné – hájit vlak a pak jsou schopní vytáhnout sebevětší blbost a překroutit ji tak, aby se jevil vlak důležitý i do Netolic, Kralovic, Rožmitálu, Lužce, Chornice, Žlutic a takových. Sami tím ale jezdí jen na výlety, jinak jezdí samozřejmě také autem nebo autobusem a bydlí většinou ve městech a to o… Číst vice »

Soukromý kůň

Docela by mě zajímalo, jak by šotouši reagovali na to, kdyby se ten jejich vysněný 1 pár týdně na každé trati zaváděl zásadně jen na období listopad-únor a to kolem 19, kdy je tma. Tím by jejich potřeba byla naplněna. Ale mám takový pocit, že by moc spokojení nebyli, protože za tmy to projíždění není ono.

xyz

Dovolím si vás upozornit, že jste zareagoval pouze na část mého příspěvku (který i tak byl pouze výběrem z přepravních vazeb) a pojal jste ji, jako by nebyl jedním z příkladů, ale jediným příkladem. Načež jste takříkajíc začal „polemizovat sám se sebou“.

V.N.

Švejk jako produkt MD je totálně k ničemu. Proč ? Protože z Prahy do Budějek s ním nikdo nepojede. Stejně tak z Prahy do Příbrami či Písku. Protože D4. Jedinými relacemi na trase , kde je autobusové spojení ne moc dobré je tak trasa Beroun-Příbram , což je regionální záležitost v pohodě pokrytelná osobními vlaky . To, že s ním někdo jede z Prahy do Berouna… OK… ale z Prahy do Berouna lze cestovat na milion různých způsobů. Takže asi tak.

Soukromý kůň

Ale toto nějakého Tužína, Šatlavu, Skalu a spol. netrápí, hlavní je přece zachránit lokálku do Netolic a nejezdit na Kozí dráze nebo do Malé Morávky, to je skoro zločin.

Děkuji, že jste na to tak trefeně poukázal.

xyz

„hlavní je přece zachránit lokálku do Netolic“
Možný jiný úhel pohledu – trať do Netolic může sloužit coby relativně příměstská relace České Budějovice – Netolice s tím, že naopak o to méně Os vlaků by jezdilo z Dívčic dále na Strakonice (kde spojení hlavních sídel je zajištěno zrychlenými spoji).

Nic není v této věci černobílé.

„nejezdit na Kozí dráze nebo do Malé Morávky, to je skoro zločin.“
Na základě objednávky Moravskoslezského kraje, jezdily vlaky do Malé Morávky o letních víkendech roku 2018 a 2019, stejně tak tomu bude i v roce 2020.

Zbyněk

Příklad Slovensko? Vždyť tam regionální traťe ani nefungují. Zastaralý moloch to je opravdu příklad. A problémové Bavorsko, ani nemluvím. Když už se vše trochu usadilo, tak to opět měnit? V Praze je každému jedno, že to do horní dolní jezdit nebude, právě proto to převzaly kraje a navíc daňový poplatník zaplatí víc a v krajích zase na nic nebude!

Hen ten oný

„traťe“ – tak tohle je dobrej novotvar

libcha

Co jsem tak slyšel, tak na Slovensku dlouhodobě nadávají na to, že veškerá železniční doprava se organizuje celostátně, a závidí ČR, kde to mají v rukou kraje.

liberal shark

Jestli to spíš nebude tím, že to úředníci v obou státech prostě dělají špatně.

Hen ten oný

Já bych řekl, že uředníci každého z obou států předvádějí těm druhým, jak se to nemá dělat.

Alex

Nestíhají ani vypisovat zakázky na rychlíky, ale chtějí řešit ještě i regionální dopravu 🤣 Komedianti 😀

Kopr51

Otevřeme diskuzi
projevte se soudruzi
vymyslíme pro nápravu plán.

Nic vymýšlet nebudem
vám přece tu patří zem
co jsi zkonil,
odkoň si teď sám!

BLackList

Převod objednávek na kraje vyjednal exministr ing. Peltrám za ČSSD a skrytým cílem bylo právě rušení regionálních tratí. Předpokládalo se, kraje nahradí vlaky autobusy. protože jsou levnější a kraje tedy k tomu budou mít ekonomickou motivaci. K tomu ovšem až na výjimky nedošlo.

Krušnohorec

Však Peltrám řekl, že je příznivcem silniční dopravy.

Hen ten oný

a dojel na to

jan

Kdysi dávno už podobné kraje v současné podobě byly. Ale co je nejpodstatnější, byla největši chyba komunistů zrušit návaznost historických zemí.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Historie_kraj%C5%AF_v_%C4%8Cesku#Po_roce_1945

Jakub

Dle vyjádření pana Půty mi přijde, že je ten “správný odborník na svém místě“ navazující autobusové spojení můžou zařídit kraje.
Spíš mi to přijde že mají strach že by museli zrušit spřátelené firmy které koordinují dopravu v krajních a nebylo by teplé místečko pro kamarády.

Jaaa

Jj, ty koordinační firmy, to je něco…

Jenda

Tak když vlak pojede podle potřeby ministerstva a ne podle skutečných potřeb cestujících, tak na něj autobus bude smysluplně jen těžko navazovat. To si pak kraje spíše ty autobusy protáhnou na trasy těch vlaků a ať si ministerstvo vozí vzduch. To paradoxně ministerstvu bude vyhovovat, protože cílem je se seškrtat vlakovou dopravu.

Lubir

a že právě pan Půta v Liberci – „správný odborník na svém místě“ ve svém Libereckém kraji toto autobus/vlak spojení neprosadil např. z Harrachova do Semil – okresního města Harrachova, BUS vůbec žádný nejede. Za komančů jezdil přímý BUS Semily-Harrachov několikrát denně. Dříve bylo vše provázané přípoji – vlak-BUS-letadlo- u zahraničních vlaků i loď např. Budapest-Hamburg. A co dnes – pan Půta zařídil zajištěnou vlak. dopravu Semily-Harrachov na pouhé 4 hodiny jízdního času – dříve před 15.12. to byla celá jedna hodina, dnes pouhé čtyři hodiny. Takže OPRAVDU „správný odborník na svém místě“!!! Sám si vozí pr…el ve služebním mercedesu… Číst vice »

liberal shark

Celé to krajské uspořádání samosprávy plus přenesený výkon státní správy je totálně nefunkční paskvil. Jediný přínos je rozšíření prostoru pro neschopnost a korupci. Naše desetimilionová zemička, která svou velikostí odpovídá jednomu čínskému okresnímu městu, určitě nepotřebuje třístupňový systém veřejné správy. Byrokracie a tupost je hlavní brzdou rozvoje ČR, semeništěm fašistických tendencí a příčinou chronické nespokojenosti občanů.

Geras

Možná, ale pragocentrismus je horší varianta.

mgr.pavel

A proč úředník ministerstva musí prosazovat pragocentrismus?

Paja

A myslíte, že když úředníků bude míň tak budou lepší, míň tupý nebo tak něco? Spíš budou mít víc práce, takže budou pracovat ještě víc.
A sekundárně se bude všude jen nadávat, jak za všechno můžou pražáci. Což je možná ten důležitý motiv, že teď vlastně není na koho nadávat, protože nadávat na Jihlavu nebo Budějce není tak cool 🙂

xyz

„Naše desetimilionová zemička, která svou velikostí odpovídá jednomu čínskému okresnímu městu, určitě nepotřebuje třístupňový systém veřejné správy.“
Připomenu, že krajské či zemské uspořádání mají i o něco méně lidnaté země jako např. Rakousko či Slovensko.

K.S.

Reálně jsou tu dvě úrovně a pak úřední malé okresy, kde se ale nevolí. Pak jsou tu ještě velké okresy pro statistiky a soudní kraje. Ono to dává jakýsi smysl.

Samozřejmě, byla by tu alternativa ve vytvoření dvou zemí a dvou spolkových oblastí – Praha a Ostravsko – z důvodu poněkud rozdílného charakteru proti zbytku, následně s malými okresy pro správu. Ten malý okres reálně nějakou moc velkou pravomoc nemá.

Liberal shark

Pro účely územního rozdělení státní správy by okresy mohly fungovat. Pro samosprávu by měly stačit obce.

Vladimír D.

Troubovitost je stávající systém, když kraj vypravuje vlak, končící na jeho hranici bez toho, že by existovala návaznost v kraji sousedním. Tam v jinou dobu vyjíždí jiný, obsluhující úsek uvnitř svého kraje. Oč rozumnější by bylo střídavě vypravovat vlaky oběma kraji tak, aby každý tento vlak spojil dvě významnější místa, každé v jiném kraji. Ale to bychom chtěli hodně – domluvu.

MartinS.

Protože každý kraj má nějaká spádová centra, kam se ráno sváží davy lidí a odpoledne se rozváží do domovů. Třeba pracující jedou na 6 nebo 7 hodin, školáci a studenti na 8. Propojit to přes hranici kraje, kde jezdí méně lidí, není tak jednoduché. Buď by přes tu hranici kraje nejel kvůli nevhodné časové poloze nikdo nebo by školní spoj jedoucí z vedlejšího kraje dojel do místa určení po 8. Čím větší celek, kde se budete snažít naplánovat dopravu, tím je to složitější, aby to dojelo včas a nevozilo to vzduch. A aby to cestou nenabíralo zpoždění, které by se… Číst vice »

Jaaa

Myslet si, že spádovost a hranice krajů mají něco společného, vyžaduje hodně naivity.

MartinS.

Tak vzhledem k tomu, že školství (základní a střední) je na krajské úrovni, zdravotnictví také, úřady rovněž a mnohdy i zaměstnání, tak spádovost a hranice krajů mají hodně společného. Nebo snad víte o nějakém potenciálním mezikrajském přepravním proudu, který by byl alespoň 50 cestujících v taktu alespoň 2 hodiny a není obsloužen veřejnou dopravou? Ono totiž vypravovat vlak nebo autobus, protože 2x týdně potřebují 3 cestující přejet z vesničky 10 km od hranic kraje do městečka 20 km od hranic druhého kraje není zrovna efektivní a nedivím se, že se na takovém spojení kraje většinou nedohodnou.

Liberal shark

Co když přirozené spádové oblastí překračují hranice kraje ?

xyz

„Troubovitost je stávající systém, když kraj vypravuje vlak, končící na jeho hranici bez toho, že by existovala návaznost v kraji sousedním.“
Takových případů je reálně velmi málo (Blatná, v jednom směru Žlutice…). Na to, že u nás existuje 14 krajů, tvoří takové nenávaznosti jen menší část případů. V převažující většině krajských hranic je vlakové spojení zajištěno bez prostojů a bez přestupů.

Stit

Vlak objednaný Pardubickým krajem končí v Mlýnickém Dvoře a nemůže ty zbývající 4 km do Štítů dojet, protože to je jiný kraj. Děkuji moc.

Pavel

Tady přeci jen nejde primárně o rozdílnost krajů.
Podívejte se, jak daleko za Štíty je nádraží Štíty za obcí! Sotva dvoutisícová obec má nádraží asi kilometr za obcí oproti autobusům, co staví na náměstí.
Navíc obec Štíty spáduje především na Lanškroun a okres Šumperk, kam to má vlakem přes 80 km a 2,5 hodiny jízdy! (autem 15 minut, autobusem 30!!)

Štít

1) Štíty jsou město. 2) Okres Šumperk je ze Štítů vlakem cca 24 km, ne 80 km (!) hranice okresů/krajů je řeka Morava zhruba 2 km za Červeným Potokem. 3) Přímý motorák Štíty-Hanušovice by nebyl o moc pomalejší než bus, který vymetá nejbizárnější díry typu Jakubovice a Janoušov.

Honza

Vlak objednaný Ministerstvem dopravy do žádného Mlýnického Dvora nepojede a bude rád, když dosáhne Králíků. Problém vyřešen?
Uvědomte si proboha, než začnete tleskat Kremlíkovu nápadu (prostě potřebuje stáhnout další „zdroje“ pod sebe), že to takhle opravdu stojí – viz doobjednávky krajů u vlaků do Rumburka, Tanvaldu apod.

Soukromý kůň

A ono má smysl dál za Králíky jezdit vlakem?

Tady na Moravě

Přitom ta domluva mezi kraji možná je. PCE kraj zajišťuje Os vlaky od ČT do Zábřeha.
Jenže u Štítů nechce ani jeden kraj. PCE to „samozřejmě“ (kdyby nebyly kraje, tak to samozřejmé není) nezaplatí a OL kraj má vazbu z druhé strany.
Blbé totiž je, že kraje na to nehledí jako na vazbu za hranice kraje. Kdyby ta trať vedla do Štítů dovnitř kraje, tak tam objednávka bude, ale že to vede jenom „ven“, tak to OL kraj nezajímá.

MartinS.

Os vlaky od ČT do Zábřeha mají potenciál, že s nimi někdo pojede. Vlak ze Štítů směrem na Králíky, Letohrad , Jablonné žádný takový potenciál nemá. Kolik lidí z 2 tisíc obyvatel Štítů má potřebu jet denně do Jablonného, Letohradu a dál? Tři? Čtyři? Do Králík je odveze autobus, který jezdí relativně často.

Štít

Ze Štítů by to klidně mohlo jezdit do Hanušovic.

MartinS.

Může. Ale kdo by tím jezdil? A proč by to měl někdo platit? Jsme v 21. století. Kdo půjde 15-20 minut pěšky na 810 na nádraží do Štítů, když může jet autobusem, který zastavuje na náměstí? Navíc i kdyby se ta 810 platila, tak ty autobusy by jezdili také. Kdo chce do Červené vody a Králík, jede autobusem, kdo chce dál směrem Jablonné, Letohrad, přestoupí si na vlak, ale tam si myslím, že už mluvíme o jednotkách cestujících denně.

Soukromý kůň

A on tam někdo jezdil?

Požaduji svobodu slova

já ano

Štít

Pokud si vzpomínám, tak poslední roky provozu tam jezdil jen jeden vlak odpoledne a to ještě nějak nešikovně, že to neodpovídalo směnám v blízké továrně. Jinak já osobně jednou šel s kufrem asi kilometr na bus do Lanškrouna, pak busem z autobusáku v Lanškrouně do Štítů na náměstí a pěšky na vlakové nádraží ve Štítech (skoro jsem to nestihl, protože jsem se tam ještě stavoval v obchodě) a pak vlakem do Prahy. Důvod? Přes Českou Třebovou jsem jel milionkrát a je to nuda. Podobných cest jsem uskutečnil hodně.

jirka

No konečně rozumná řeč!!!

Hen ten oný

ano, otevři fórum a žvaň si co chceš 😇

jirka

a co bych nemoh, pane všemocný hejtre

Hen ten oný

to nebylo na tebe

Hanzi

No konečně to někoho napadlo. Možná by se konečně přehodnotila efektivita některých trati a spojů. No kéž to dopadne dobře.

Hen ten oný

Ale víte kolik zatím stál, stojí a nadále bude stát tento v současnosti probíhající nedomyšlený experiment?

Jenda

Ještě, že tu ty Kraje jsou. Ono z Prahy „od stolu“ se to bez znalosti skutečných regionálních poptávkách dobře organizuje. Takto by to asi pod MD dopadlo i na hodně regionálních tratích.
https://zdopravy.cz/rychliky-do-sluknovskeho-vybezku-zustanou-cast-zaplati-kraje-24966/
On ten nápad je ve skutečnost geniální – státu se pod vedením ANO hroutí pokladna a je potřeba najít nějakou záminku jak sebrat krajům část peněz na dopravní obslužnost. Ty už se na dopravu nikdy nepoužijí a vedlejším efektem bude další „zázrak“ – větší kapacita železniční dopravní cesty.

Původní Pražák

Trochu vas podezřívám, ze jste krajan, podle toho, jak precenujete vliv krajských vlaku na kapacitu. To není celostátní problém. A soucasne precenujete ministra, že o kapacitě vůbec někdy slyšel.

libcha

Ministerstvo organizuje dopravu „od stolu“, a kraje „z terénu“ ?

liberal shark

Good question 🙂

geras

Jo. Nebo alespoň na dohled od stolu.

Jarek

Debata by měla začít u toho jak se zbavit krajů, jsme malá země a krajské uspořádání je vyloženým plýtváním…..Úředníci si budou svá teplá místečka bránit až do morku kosti, ale je to zajímavý bod politického programu, a já bych takovou stranu volil co to bude zrušení krajů preferovat.A objednávání vlakové dopravy potom vyhnije sama a sní padne železná opona na hranicích krajů.Ono kdyby to bylo technicky možné, tak by zařízly vlaky třeba uprostřed pole na té hranici, ani o metr dál 🙂

Původní Pražák

Dojemná péče centrální úrovně v podobě MD o blaho regionů je krásně vidět třeba na mýtu a souvisejícím přesunu kamionů na silnice 2. a 3. tříd. Děkuji, nechci. Sice jsme malá země, ale představa, že úředník na nábřeží tuší, co potřebuje třeba Jesenicko, není ani k smíchu.

Petr

Hlavně že to ví ten úředník co sedí v Olomouci 😀

Původní Pražák

Neznám úplně detaily z pohledu místních, ale vidím maximálně dvouhodinový takt spěšných vlaků do Zábřehu a pamatuju, že tam jezdily tak 3 rychlíky za den. Stejně tak mě mile překvapilo, jak často jezdí vlaky do Javorníku nebo do Starého Města pod Sněžníkem. Tak by mě docela zajímalo, v čem to tam máte špatně.

Chytrý za 2

Je to vážný, je to vážný. Myslím, že situace se už tak vyhrotila, že bude nutné urychleně zřídit nové ministerstvo – Ministerstvo železnic.

Kopr51

A protože už těch ministerstev bude hodně, bude potřeba zřídit zastřešující Ministerstvo na fšechno.

xyz

Každopádně to v té Olomouci ví lépe (už jen proto, že část krajských zastupitelů je právě z Jesenicka + už jen proto, že Olomoucký kraj má celokrajský dopravní systém, kdy tentýž kraj objednává autobusy mj. také na Jesenicku) než jiný úředník v Praze (tím víc když autobusy na Jesenicku by nadále řešil úředník z krajského úřadu v Olomouci).

Jan Sova

no tak to musíte volit stranu Moravané…. ti to hlásají už kolik let….
Socdemáci a pohrobci modrých ptáků, kteří ty kraje zřídili, ti to nezruší….

Liberal shark

Podezrivam Moravany, ze jim jde jen o přesun centra rozkrádání do Brna.

Kopr51

haf! haf!

Jan Sova

A co čekal? Uměle vytvořené kraje s „pravými“ hejtmany a utrženým rozpočtem z celostátního koláče si nehodlají nechat od Prahy diktovat, co jim tam bude jezdit (pragocentrismus by se zase projevil v plné síle). Veškerá integrace by jim šla do hajan, prostě zmařená investice. Jinak co se týče MD, tak nechť si tvoří národní tarif, a kdo se nebude v regionálních chtít orientovat (cizinec i našinec), může jet na národ….

Hen ten oný

Škoda že neznáme konkrétní odpovědnost toho kterého paňácy (a jeho podřízených), abychom mu mohli poděkovat.

Původní Pražák

No aspoň že státem objednávané rychlíky fungují jako jeden celek, s jedním tarifem a všude stejnou kvalitou služeb… Otevřel bych debatu, jestli je nepřevést z ministerstva dopravy třeba na ministerstvo pro místní rozvoj nebo ministerstvo kultury pod péčí o kulturní dědictví.

Hen ten oný

Ale k čemu tó ?

Rosťa

ANO, mohlo být líp, kdyby jste místo 6-ti leteho MAKANI na MD, které vedete odešli a nechali normální lidi udělat běžnou práci. Národní tarif by byl na světě a s tím by odpodlo spousta problémů.

barnye

Už aby to bylo, kraje se už předvedly dost. Nebo ať si na kraje dosadí odborníky s dopravním vzděláním, nikoliv lůzu jako je Komínek – ex řidič autobusu, člověk co neumí ani vyplnit životopis.

Jenda

Nějaký věcný argument … ?

Vladimír D.

Páteřní vlaková doprava po celé republice musí být řízena centrálně. Krajská doprava na ni navazující (železniční a také autobusová) nechť je kraji řízena a libovolně integrována. K tomu ať kraj vydává svoje vlastní jízdní doklady. Musí být ale v každém případě uvnitř krajů uznávána platnost centrálně vydávaných jízdenek (vedle krajských jízdenek) a to na vlacích všech druhů.

MartinS.

No a v tom je ten problém, že ty centrálně vydávané jízdenky neexistují, protože MD zaspalo s celostátním tarifem, takže existují jen jízdenky jednotlivých dopravců, kteří si je vzájemně neuznávají (viz neuznávání jízdenek rychlíkového dopravce GW Train ze strany dominantních ČD).

Krušnohorec

Komínek je bývalý voják z povolání.

Hen ten oný

Hodně lidí tady taky je bývalými vojáky základní služby.

Zdeněk

Mám stejný názor. Pamatuji p. Komínka, když uváděli do provozu tady na severu Bus Line. Komínek za volantem autobusu, to bylo slávy a jistě víte jak to dopadlo. Konec Bus Line, to muselo stát stovky milionů, kdopak to zaplatí?

-TR-

Pan Komínek každým rokem přidává nové vlaky a autobusy. Lidé, kteří píšou hejty proti panu Komínkovi, jsou buď závistivci, nebo lidé nějak spjatí s firmou BusLine.

Naopak Jihočeský kraj vedou tzv. „dopravní odborníci“. Nebudu jmenovat, můžete si je dohledat. Tam to funguje opravdu skvěle! 😀

(Pro ty, kdo nepochopili – zmínka o Jihočeském kraji byla samozřejmě ironická.)

Soukromý kůň

Jenom, aby vám pan Komínek po volbách na podzim neskončil. By se vám mohl zhroutit svět. Už takhle sestavili komunisté vládu v kraji horkotěžko a za cenu přizvání SPD.

Petr Zdobinský

Půta by měl raději mlčet, poté co si přítáhl do svého kraje Arrivu, co nevyjede se svým vlaky do kopce. S hlupáky jako je Půta by neměl jednat nikdo. Kraje v Česku jsou umělé nepřirozené útvary, nadto příliš malé, žádný smysl ani opodstatnění nemají, jsou pouze přerozdělovnou peněz a živitelem zbytečných politiků a úředníků jako např. Půta. Svého času politik Šulc z ODS vymyslel na Ústecku, že autobusové linky se rozdělily na 2 s tím, že nikomu nevadí, že párkrát přestoupí. Zhoršily se cesty lidí do nemocnic. Přestaly jezdit osobní vlaky na ramenech Karlovy Vary – Chomutov. Jižní Čechy s… Číst vice »

Krušnohorec

Před několika dny s Půtou hovořila Zuzana T. v ČT. Půta uhýbal a snažil se odvést řeč na spoj Liberec – Zittau – Varnsdorf – Seifhennersdorf kde to prý je a bude perfektní.

Zdeněk

Petře, přesně tak to je.

xyz

„poté co si přítáhl do svého kraje Arrivu, co nevyjede se svým vlaky do kopce.“
S Desiry (primárně nasazovanými vozidly na spojích v Libereckém kraji) vyjede do kopců velmi dobře. Jde o velmi dynamická vozidla.

Ale i jednotky řady 845 umějí zvládat větší stoupání – viz i tratě v Německu, po kterých tyto jednotky jezdily či dosud jezdí.
(Nevyjetí do relativně mírného kopce u České Lípy či Turnova bylo IMHO způsobeno technickou závadou, nebo nedostatečnými schopnostmi konkrétního strojvedoucího.)

xyz

P. S. Také připomínám, že zdaleka největší kontrakt nyní Arriva dostala právě od ministerstva dopravy.

xyz

V příkladu s Bavorskem (krom toho, že nejde o stát, ale o – byť velký – „kraj“) také lze namítnout, proč si dotyčný bere za příklad právě Bavorsko a ne např. (rovněž vůči nám sousední) Sasko, kde objednávka patrně probíhá nikoliv centrálně z jednoho místa, ale přímo od konkrétního dopravního svazu (viz i společná objednávka Libereckého kraje a svazu ZVON na přeshraniční spoje; nikoliv Libereckého kraje a Svobodného státu Sasko). Jedna z kritik vůči krajům směřuje i na to, že některé okrajové části krajů mají převážnou spádovost opačným směrem než vůči „svému“ krajskému městu. Přitom Bavorsko je v této věci… Číst vice »

Glo

Bavorsko není žádný „kraj“, ale „svobodný stát“, republika se vším všudy (ústava, parlament, vláda, soudy). Teoreticky by mohlo ze „spolku“ vystoupit a být samostatné.

liberal shark

Totéž by mohly (a měly) udělat i všechny ostatní spolkové země. Celá Evropa by si oddechla. Ten Bismarckův experiment z roku 1871 se hrubě neosvědčil.

Jaaa

Jj, přestože jsou nejsilnější a nejstabilnější zemí v Evropě, tak se hrubě neosvědčili. Vy jste mi pane odborník, to se jen tak nevidí. 😀

liberal shark

Děláte si legraci ? Německo už dvakrát rozvrátilo celou Evropu a dnes to dělá potřetí. Bismarck to věděl a císaře Viléma vatoval před zasahováním do Evropské politiky. Bohužel byl odstaven a skončilo to opakovanou katastrofou.

xyz

„Bavorsko není žádný „kraj“, ale „svobodný stát“, republika se vším všudy“
Tím nesmyslnější by vůbec byla inspirace typu „objednávka regionálních vlaků v ČR prováděná ministerstvem“ coby analogie k „objednávka regionálních vlaků v Bavorsku prováděná bavorským objednatelem“. Protože – co by pak bylo bavorskou analogií k „objednávka regionálních vlaků v ČR prováděná jednotlivými kraji“?

J.K.

Ano, tu státní schopnost překvapení z toho že desetiletá smlouva zase doběhla, nebo jednotný rychlíkový tarif, to chceme všude! 😀

David

Buďte v klidu, Kremlík chce otevřít diskuzi, ne dělat změny. To se pojede do nějakého pěkného hotelu, tam bude občerstvení, chlebíčky, káva a džus, vystoupení s referáty, tabulky, grafy, prezentace, veselé obrázky, vydá se sborník a pak to pojede dál beze změny podle stávajících smluv do roku 2029. Jestli chce Kremlík něčemu pomoct, tak ať už urychleně uvede v život státní tarif ještě dřív, než ho na MD zase nahradí někdo další.

Vladimír D.

Nechci být špatným prorokem, ale ona ho ta entropie (míra neuspořádanosti či náhodnosti v rámci uzavřeného systému) dožene.

Honza

Vzorem má být Slovensko? To jste se normálně pomátli, Slovensko je naprosto nejhorším vzorem čehokoli ve veřejné dopravě v širokém okolí… i když Agrofertu asi jde o něco jiného než o zájem občanů a cestujících.

MirekK1

Už desítky let každoročně trávím jako turista na Slovensku půlku své dovolené. A jejich perfektní autobusovou meziměstskou dopravu bych chtěl mít! Tam nenajdete městys, kam by o víkendu nejelo NIC (jako u nás třeba Kněžmost). Do skoro každé „díry“ se každý den dostanete, možná s výjimkou nějaké samoty. Pro turistu učiněný ráj.

Krušnohorec

Už aby to bylo. Na počátku dvacátého století začal Jeho Apoštolské Veličenstvo, císař rakousko-uherský, král český, markrabě moravský, vévoda haličský a kraňský …et citera, et citera Franz Joseph Erste železnici sjednocovat, protože se na ten chaos nemohl dívat.

Placebo

Doufám , že to neprojde. Byl by to jednoznačně krok špatným směrem a železnici by to dost poškodilo . Ve finále by kraje preferovaly autobusy na úkor vlaků a stát by v regionech začal škrtit objednávku. Vzniklo by tu Slovensko se všemi tamními negativy. Za to kam jsme u nás s železnicí dostali vděčíme krajům a myslím to pozitivně, při řízení z ministerstva by na tom byla naše železnice o dost hůře.

liberal shark

Upřímně řečeno, jezdit vlakem na vzdálenost menší než 100 km se prostě nemůže nikdy vyplatit. Je na čase si přiznat, že ty pěkné české lokálky jsou jen romantický nesmysl z XIX století.

Hen ten oný

Spadl jste z višně?

Krušnohorec

Jistě, třebas mezi Teplicemi a UnL by jezdily kolony autobusů. Jízdní dobu zdůrazňovat nemusím, že?

Paja

To bychom pak mohli taky zakázat autobusové linky nad 100 km, ať se to hezky rozdělí. Jak když soudruzi plánovali hospodářství a dávali/brali továrnám práci 🙂

Arimatejsky

Starej Procházka neměl železnici rád, ale potřebovala ji c. k. armáda pro případ války, proto začala monarchie vykupovat tratě od soukromých společností.

Vladimír D.

S dráhou je to jako s poštou. Co pošta existuje, střídaly se dvě vaarianty, a sice jednou ji předat do soukroma a když se zjistilo, že to nefunguje, opět ji předat eráru. Obě varianty se ukazují špatné. Ono ani to, že v současnosti funguje mnoho doručovatelských firem není z ekonomického hlediska stoprocentně výhodné. Možná to zlepšuje doručování, ale vyžaduje to další náklady jinde. Suma sumárum prašť jako uhoď. A na dráze? Vidíte sami…

Kajman

A na tu citeru jako přitom hrál, nebo co tou větou máte přesně na mysli?

Krušnohorec

Sorry „cetera“. Pochopit překlep obtížné jistě není.

Hen ten oný

asi měl na mysli tamburínu 😃

V.N.

Je chyba i v tom , že nějaké kraje vůbec existují. Dost často to jsou pouze uměle vytvořené subjekty rozhodnutím byrokrata.

Vladimír D.

Problém není v existenci krajů, ale v těch, kteří krajskou dopravní politiku řídí. Vídí už sami, jak se jim to vymklo z rukou. A argument, že kraj lépe zná své potřeby? Tuto znalost snadno předá na vyšší úroveň, tedy na stát. Je třeba zanalyzovat a začít vážně diskutovat nedávno vzniklou chaotickou situaci v železniční dopravě. Souhlasím s hejtmanem Půtou, že ministerstvo s kraji bude jednat jako s partnery. Ale nynější postavení krajského hejtmana v dopravní politice navozuje situaci kohouta na vlastním hnojišti. Kterého ovšem nezajímá to, co se děje kolem ve dvoře.

K.S.

Jenže i když ji předá, tak stát se na to může zvysoka vykašlat, protože jednak je kraj poměrně malé množství lidí z celé republiky a jednak za to že to nebude ono si to slízne kraj a ne ministerstvo, které by to třeba podělalo.

Kamui

Souhlasím s tím, že kraje ví o svých potřebách lépe než vláda. Současně je ale problém, že kraje si hrají na státy ve státě.

xyz

Možný pohled na vaše věty: navzájem se vylučují. Pokud má každý kraj různé potřeby (O. K., dává to logiku – různé kraje jsou různě zalidněné, mají různou geografii atd.), pak každý z nich zajišťuje potřebné záležitosti (nejen dopravní obslužnost) dle svého uvážení a hlavně – jinak než některé ostatní kraje.

Logickým důsledkem pak ale je, když v rámci jednoho státu jsou obdobné situace řešeny jinak, což může evokovat dojem „státu ve státě“.

P. S. Kraje samy o sobě jsou neživé. Živí (a tím pádem mj. „schopní si na něco hrát“) jsou jen konkrétní krajští představitelé.

Jaaa

To je falešná dichotomie. Není nutné řešit vše jen s ohledem na část a bez ohledu na celek. Stát má pracovat na synergii obého.

V.N.

A jak by mělo být řešeno spojení některých důležitých míst , z nichž jedno se nachází v jednom kraji a druhé ve druhém kraji ? OK..pokud budou krajští představitelé ze sousedních krajů rozumní , poté OK. Ale když se nevzájem nedomluví , je to špatně.

Paja

A když to bude objednávat MD a jeho úředníci taky rozumní nebudou? V čem je ten rozdíl?

Hen ten oný

Ale jak to budeš řešit Josko?

R2R2

Prijde mi, ze se nam tu trosku rozhorel spor mezi integraci dopravy a integraci drahy. Zasadni otazkou je, zda vytrzeni zeleznice ze zbytku dopravy celkovemu stavu pomuze. Pravdepodobne se zhorsi provazanost autobusove a zeleznicni dopravy v regionech, dost mozna to povede k zhorseni vyuzitelnosti zeleznicni dopravy uvnitr kraju a pravdepodobne dojde ke zhorseni vyuzitelnosti vlaku v mestske doprave. Vyhodou by to mohlo byt pro cestujici na pomezi kraju a snad i lepsi navaznost regionalni a dalkove dopravy. Hodne si od prevedeni do centra pravdepodobne slibuji rezijkari, jenze samotne prevzeti zeleznicni dopravy ministerstvem negarantuje obnoveni monopolu Ceskych drah ani zastaveni liberalizace.… Číst vice »

K.S.

Myslím si že by u regionální dopravy mělo být daleko větší hledisko na integraci dopravy, než na integraci dráhy. Ano, režijkáři si zcela jistě slibují od tohoto kde co, stejně jako od státního tarifu a pod. ale reálně tímto zásahem asi dojde ke zhoršení dopravy pro ostatní. Nedivil bych se kdyby pak pro kroky ministerstva došlo k zavedení expresních busů v trase vlaku, což bude pro vlaky na X tratích rozsudek smrti a následně může dojít k bezmyšlenkovitému rušení tratí aniž by byly provedeny coby kdyby studie, které mohou nalézt skrytý potenciál některých tratí. O kolik by mohl nahoru jít… Číst vice »

Jaaa

Řešením je integrace do jednotného celostátního IDS. Ale to by někdo musel začít něco dělat. 😉

Stanislav Domanský

Jen se opět ukazuje nevhodnost krajského uspořádání z roku 1949, kraje jsou příliš malé a k tomu často nerespektují potřeby obyvatel na přepravu mimo jejich hranice. Na druhou stranu se neosvědčil ani model centrálního plánování z Prahy, už teď jsme jedním z nejvíce centralizovaných států a úředník z Prahy ne vždy pochopí potřeby například příhraničních regionů. Nabízí se řešení v podobě větších územně správních celků, na což přišli soudruzi už v roce 1960, tedy vytvořit větší kraje nebo ještě lépe, dostát slibům z roku 1990 a navrátit se k zemskému zřízení, což udělal například NDR.

MartinS.

Takže byste zase spojil Ústecký a Liberecký kraj, který by sahal od Klášterce nad Ohří po Semily. Nebo byste Semily vrátil do Východočeského kraje? V každém případě by Vám asi poděkovali, že místo relativně blízkého Liberce mají krajské město zase v Hradci Králové nebo v Ústí nad Labem (kam se dá autem dostat nejrychleji přes Prahu).

Krušnohorec

Jak často potřebujete jednat na krajském úřadu?

MartinS.

To přece není jen krajský úřad, ale třeba i krajská nemocnice, soud…

Jenda

V rozumném režimu mohou mít tyto instituce pobočky i mom krajská města. Někde to jde i na okresní úrovni (namátkou Okresní soud v Karviné má pobočku v Havířově).

Jaaa

Soudní kraje nemají se samosprávnými kraji nic společného. Pořád jedou na rozdělení přibližně podle krajů z r. 60. Navíc mají různé pobočky.
Totéž platí pro špitály. Krajská nemocnice nemusí být jedna a v sídelním městě.

liberal shark

Tak zrovna soudní soustava a zdravotnická zařízení by neměla mít se samosprávou nic společného.

Paja

A to zemské zřízení náhodou neponechává ten stav, že se bude doprava do Pohorské Vsi řešit v Praze? Ta neustálá kritika rozdělení krajů v tom nebo onom roce je až legrační. Po tolika desítkách let se spádovitost dost přizpůsobí (obzvláště když je nutné jezdit na úřady někam a ne jinam). Pochopil bych kdyby byly nějaké křiklavé případy, jako že by se vlaky z Pardubic do Hradce lomily v Stéblové nebo tak, ale to že nejde jet osobákem z Ražic do Nepomuku bez přestupu, to mi zase taková tragédie nepřijde. Ostatně kdysi jezdil Os z ČB do Chebu, taky ho pak… Číst vice »

Patriot

Je jednoduchý řešení…celou dráhu sjednotit, zestátnit, zrušit kraje. Problémy s kamiony ukončit převedením na nákladní vlaky a je to. Peníze jsou, dotace jsou tak neni problém. Mohla by tak jezdit i lokálka přes kdejakou osadu. Pár chlapů s krumpáčema v Zubrnicích na Ústecku dovede z kapesného víc, než vláda bývalé ČR s miliardovým rozpočtem ….totˇ příklad za všechny

xyz

Při zestátnění a sjednocení dráhy by ani „těch pár chlapů s krumpáčema“ nepracovalo na svém drážním tělese, nýbrž na státním. Resp. v takové situaci by tam zjevně nepracovali vůbec a vykašlali by se na to.

liberal shark

Clapům s krumpáčem je myslím srdečně u pihele, jestli pracují na státním nebo na krajském. Jejich to není :-).

xyz

Zubrnická železnice PATŘÍ tamnímu spolku. Pracují tedy na SVÉM, nikoliv na krajském, ani na státním.

Oldřich Sládek

Promiňte, ale to je naprostý blábol 🙂

Soukromý kůň

Vlády ČR dovedly dát do kupy docela slušnou část železniční sítě, udržovat jí a vybrat peníze na provoz osobních vlaků na ní. Pár chlapů s krumpáčem za tu dobu opravilo 7km kolejí… Přirovnání jak stehno. 😀

M H

Problémy jsou v zásadě tyto tři: 1) jednota železniční sítě jako celku = je třeba vyřešit návaznosti rychlíků a osobních vlaků + spustit jednotný tarif 2) provázanost v rámci regionu = je třeba vyřešit návaznost rychlíků a osobních vlaků na autobusy či MHD a mít funkční integrované systémy 3) smysluplná porvázanost mezi regiony = logické trasy osobních vlaků a přestupní vazby neomezené krajskými hranicemi, ale navržené s ohledem na nejčetnější přepravní proudy obyvatel či s přihlédnutím k ekologii dopravy preferencím elektrických jednotek pod dráty Tyto 3 body nezvládne vyřešit ani samotné MD, ani samotné kraje…jediná možnost je vzájemná domluva a… Číst vice »

noerf

MH: Také by MD nemuselo objednávat rychlíky vůbec a nechat to trhu. Dodnes nechápu, proč se objednávají vlaky Praha – Olomouc – Slovensko, Praha – Brno – Břeclav, když tam jezdí konkurence bez dotací a například Praha – Písek – České Budějovice, když na této trati je autobus o hodinu rychlejší a jezdí minimálně v hodinovém taktu. Naopak tratě na rychlost 160 km/hod, které by propojili velká či krajská města (Liberec, Zlín, v podstatě i Jihlava) z Prahou v rozumném čase je hudba budoucnosti. Pokud zavřeme nějaké lokálky, od nikud nikam, nemám s tím problém, prirotou MD by měli být… Číst vice »

xyz

„prirotou MD by měli být především dálkové tratě s odpovídající rychlostí a kapacitou odpovídající 21. století“ vs. „Dodnes nechápu, proč se objednávají vlaky Praha – Olomouc – Slovensko, Praha – Brno – Břeclav, když tam jezdí konkurence bez dotací“ Kdy potenciálně by byly vybudovány tratě o vysoké rychlosti, kdy následně by tam vlaky jezdily na komerční rizko dopravce, tzn. v rozsahu odpovídajícím (pozn. nemyslím to nijak pejorativně) dopravcově snaze maximalizovat zisk, nikoliv ve snaze maximalizovat společenský užitek. „například Praha – Písek – České Budějovice, když na této trati je autobus o hodinu rychlejší a jezdí minimálně v hodinovém taktu.“ Opačný… Číst vice »

Dušan

Jenže třeba u těch tratí VRT samo MD dodnes nemá jasno, jestli tam má/nemá být open acces či ne..ve SP jsou tyto VRT linky open acces zpracovateli nalinkovány, nicméně MD pořád na druhé straně hovoří o tom, že je třeba docílit maximální obsazenosti VRT spojů a toho je možné dosáhnout pouze formou koncese vysoutěženému dopravci – tak potom si z toho vyberte:-))

noerf

xyz: Vzhledem k cenám vlaků potřebuje dopravce co nejvyšší vytížení souprav, takže argument, že bude jezdit jen něco je poměrně naivní, takže se mu může vyplatit jezdit i část spojů, kde tržby z jízdného jsou nižší než fixní a variabilní náklady, protože sníží fixní náklady (odpisy nebo leasing) na jednotlivé spoje . Jako pozitivní příklad mohu uvést tratě Praha – Ostrava – SK/Brno – SK/AT v podání Regiojetu, kde od startu tras funguje rozložení spojů v rámci celého dne již dlouho. Co se týče spojů R11, tak úsek Plzeň – České Budějovice je časově konkurenceschopný autu, kdežto úsek České Budějovice… Číst vice »

náhodný kolemjdoucí

Moje řeč. Správně upozorňujete, že „fragmentace“ české železnice sama o sobě problémy vytvářet nemusí, jejich vznik však výrazně usnadňuje.

Hen ten oný

No jo, ale to by česká železnice nesměla být úplně celá bez sebe. 🤓

Arimatejsky

Ať Kremlik debatuje, za rok a půl budou volby, přijde jiný ministr a debata začne znovu.

Vít Jůza

1. Jeden celorepublikový fungující systém železnice by byl jistě dobrý. 2. Ale rozhodující je, jestli by stát vlaky namísto krajů vlaky objednával, nebo neobjednával. Krajům v tomto lze věřit málo, státu méně. Pokud stát nemá ambici skutečně obnovit funkčnost železnice, nemá to smysl. Pokud by tu ambici měl, nechť to nejdřív ukáže tím, že zastaví program rušení tratí a jejich „optimalizaci“, která bývá často skoro jako zrušení, když se vlaky nemají kde vyhnout, předjet, naložit, vyložit, zprovozní ty dlouhodobě výlukové, zvýší průměrnou možnou rychlost výrazně nad stávajících cca 24 – 30 km/h na řadě tratí. 3. Otázkou je způsob provedení… Číst vice »

K.S.

To ať si vpálí do špic. Horko těžko se tu rodily jednotlivé IDS, horko těžko se dělaly všechny možné decentralizace a teď se to snaží vrátit do stavu před X lety. Není možné s něčím začít a v momentě kdy se to někomu znelíbí, nebo hůře, chce si jenom získat politické body, to pak zase hned rušit. Možná jsem paranoidní, ale přijde mi to jako plíživá snaha získat přes státní aparát absolutní kontrolu nad děním ve státě. To není jenom toto, to je i třeba nedávná zpráva o nápadu sloučit ministerstvo zemědělství s ministerstvem životního prostředí. To je šílenost, ta… Číst vice »

michal

Hlavně je to do jisté míry vina právě ministerstva, neumí soutěže a dělá je pozdě, doteď nemáme jednotný tarif.

Petr

K.S. – pěkné komplexní shrnutí . Jen MD bych kladl více viny na daném stavu , zvláště z jízdenkami .

K.S.

Já jízdenkovou situaci neberu jako problém, ale jako příležitost pro někoho udělat systém jako kiwi, v IT jsme na tom celkem dobře. (A Bůh, eeee, pardon Turing, chraň jej před pomocí státu)

Petr

To je sice pravda , ale nikdo asi nebude investovat do něčeho , co mu stát (MD nebo sám velký Andrej ) šmahem předělá . Vysoká nejistota .

K.S.

A to je problém, stát by se do toho neměl montovat, na druhou stranu pokud bude státní tarif dražší, tak to pořád může vyjít, pokud to bude zahrnovat i jednotlivé IDS. Ale je pravda že se tu bavíme případně o ztrátách ve statisících korun až nízkých milionů.

Jirka

Tohle je ale takové lakování narůžovo. Jednak by takový systém samozřejmě stál nějaké peníze a ve výsledku by je zaplatil cestující, pro kterého by to navíc znamenalo další nepohodlí proti jiným formám dopravy. Když jedu autem z Prahy do Harrachova, tak nepotřebuji chodit za brokerem, aby mi zajistil benzin na cestu, stačí v Benátkách zajet k pumpě (a nebudu tratit víc jak tak 20 korun). Naproti tomu při jízdě vlakem bych to potřeboval. Zadruhé aby takový systém mohl fungovat, museli by jednotliví dopravci tomu „Kiwi“ umožnit přístup do svých rezervačních systémů, tak či onak. A samozřejmě vůbec nějaký civilizovaný prodej… Číst vice »

K.S.

V tom systému nebude rozdíl, moc, od toho když si koupíte jízdenku v něm, a když ji koupíte v E-shopu daného dopravce. Ano, neexistence civilizovaného prodeje jízdenek mimo území daného kraje (velcí dopravci na dráze e-shop mají) je problém. Nicméně nemyslím že by byl extrémní problém ve zřízení přístupu do jejich systémů, ať už rezervačních, či jenom účetních/statistických (IDS lístky místenky nemají). Nemyslím si že by dopravci měli principiálně problém s takovýmto „kiwi“, reálně je to pro ně dost velká příležitost jak přitáhnout další zákazníky a výhodnost toho systému bude růst s rostoucím počtem zapojených subjektů. Dojde k lepší optimalizaci… Číst vice »

náhodný kolemjdoucí

Mám za to, že liberalizace či naopak znárodnění železnice mají své pro i proti. Jeden nebo druhý koncept je ale nutné dotáhnout do konce. Pokud se tímto krokem vrátíme napůl cesty zpátky, budeme z toho mít celkem nefunkčního kočkopsa.

Napadá mě ale jeden příklad, kde by se tímto sjednocením snad něco konečně mohlo vyřešit – JHMD.

Jaaa

Teze, že doprava po lokálkách má sloužit především vnitrokrajské dopravě, je hrubě chybná. Prosimvás, jaká je vaše specializace?

Jirka

A v čem je „hrubě chybná“? Na co byste ty lokálky využil, na dopravu uhlí, armády, nebo snad rychlíky Most – Volary ap.?

Mimochodem, K.S. nepsal že doprava po lokálkách má sloužit především vnitrokrajské dopravě. On psal, že krajské systémy mají sloužit vnitrokrajské dopravě, a mezikrajské lokálky tedy budou spíš na okraji. Je na tom něco špatně?

K.S.

Specializaci si dohledáte, když budete chtít, ale tak jako tak je to irelevantní a jediné k čemu Vám to bude je argumentace ad hominem, chcete-li to používat, tak o další diskusi s Vámi zájem nemám. Pokud to nebylo zcela jasné, tak těmi systémy, jak jsou zamýšlené, jsou kompletně celé IDSky, jejichž integrální součástí by měla být železnice jakožto páteř. Tyto systémy, někde lepší, někde horší, mají předně sloužit pro pohodlné dojíždění v rámci kraje, s tím že se mohou navzájem přesahovat. Ano, může dojít k nenávaznosti spojů na zlomech systémů, prostojům, ale při zachování komfortu uvnitř systému. Pokud vlaky přehodíte… Číst vice »

Tomáš Záruba

V minulosti jsem byl pro, ale vývoj dal myslím za pravdu názorům směrem k regionalizaci. Asi bych si ale uměl představit nějakou koordinačně-arbitrážní roli MD v případě „příhraničních sporů“ (různé názory nebo priority obou krajů), popř. rozšíření role MD na objednávání i jiné mezikrajské (nejen tzv. „dálkové“) dopravy. Ale zase taková hranice Prahy a StČ…

xyz

Však právě tam MD tu „mezikrajskou“ dopravu objednává – rychlíky Praha (dokonce „ne dálkové“ Mas. n.) – Rakovník.

Petr Nick

Stačil by na úrovni MD koordinátor pro jednání s 13ti kraji . Podle typu služební limuzíny by tu byl i zájemce..
Teď vážně: Kraje lobbují ( v pozitivním smyslu) za modernizaci parku i integraci jízdného BUS , VLAK.., na MD by jen naboptnal aparát ..

Oldřich Sládek

I když mi do toho vůbec nic není, tak se nemůžu zbavit dojmu , že jste touto diskusí jen utvrdili ministerstvo, aby si to k sobě stáhlo. Nezapomínejte, že i krajskou objednávku do značné míry hradí stát (MD) .

xyz

– Ne do značné míry, ale pouze z menší části.
– Závazek MD k tomuto dlouhodobému příspěvku není podmíněn tím, že MD bude rozhodovat o časových polohách vlaků.

Mimochodem, do jaké míry je právně možné, aby si ministerstvo „stáhlo“ tuto objednávku (tím více u již platných kontraktů) od krajů byť proti jejich vůli?

Arimatejsky

Ministerstvo si nic stáhnout nemůže, to by museli poslanci změnit zákon.

Oldřich Sládek

To se vůbec nevylučuje 🙂

Arimatejsky

To se právě vylučuje, ve sněmovně sedí řada bývalých,.současných a budoucích hejtmanu a radních, zatímco ministr Kremlik ani není poslanec, takže kdo má asi tak větší lobby?

Oldřich Sládek

Mám jiný názor, ale je to úplně jedno . Ale naprosto 😊

Hen ten oný

Ale jedna věc je jistá, a sice ta, že jestli s tím Babiš v historicky krátkém čase něco neurobí, promítně se mu to ve volbách v počtu hlasů. Nespokojenost je velká. Kremlík neKremlík.

Soukromý kůň

Opravdu? Kolik lidí jezdí denně vlaky? 8% populace? Kolik z nich žije v těch problémových krajích? Kolik z nich se u voleb rozhoduje podle vlaků? Nepřeceňujete ten význam železnice trošku? 😀

Milan

Podle mě by to mělo dále zůstat na krajích.
Ale stát čili MD by měl jasně určit mantinely, co kraje můžou a co nemůžou.
Například:
-Uznávat m celostátní přestupní tarif pro dotovanou železnicní i autobusovou dopravu, ke kterému by nebyla nutná žádná prdlá krajská karta, jizdenky by se dali zakopit on-line a jehož cenová hladina by byla na úrovni krajských integrovaných tarifů.
-Spoje nesmí končit na hranici kraje, ale musí pokračovat minimálně do další obce v sousedním kraji a tam časově navazovat na spoje sousedního kraje.

xyz

„Spoje nesmí končit na hranici kraje, ale musí pokračovat minimálně do další obce v sousedním kraji a tam časově navazovat na spoje sousedního kraje.“
A pokud by každý z těch dvou krajů (podotýkám, že takových případů reálně je velmi málo) chtěl mít časové polohy dle svého uvážení (byť na té krajské hranici by ty polohy znamenaly časovou nenávaznost), tak ustoupit (= posunout časové polohy vlaků do polohy znamenající návaznost na hranici krajů byť za cenu vzniku nenávaznosti ve vnitrozemí příslušného kraje) by musel který z těch dvou krajů?

Marek

Od toho by právě musel vzniknout nějaký celostátní koordinátor, jenž by tyto sporné případy s dotyčnými kraji řešil co nejvíce ve prospěch všech cestujících.

Hen ten oný

Pro normálního člověka příliš strojené. Ale pochopeno.

Chytrý za 2

Já rozumím. Ale nevím.

Arimatejsky

MD nemůže nic určovat, zákon to nepřipouští.

Marek

Potom se ten zákon musí změnit..
Jinak všichni zase začnou jezdit autem.
Veřejná doprava musí být srozumitelný a přívětivý propojený systém pro cestující a ne bordel, kde si každý kraj vytváří autonomii a nebere ohledy na nikoho kolem.

Jirka

Na to už je pozdě. Teď už bych to zpět nevracel.

David

Vždyť ten Kremlík vůbec neví o co jde. To jsou jenom výkřiky do tmy na pokyn z ústředí ANO.

xyz

Připomínám mapu německých dopravních a tarifních svazů (obdoba českého IDS). Všimněte si, kolik je v Bavorsku různých svazů, a to v různých „barvičkách“ – jen tmavěžlutá znamená skutečnou integraci vlaků i autobusů. Šedá, to je integrace pouze autobusů (= reálně nejde o INTEGROVANOU dopravu). Světlemodrá = neexistuje jednotný tarif, dochází pouze ke koordinaci návazností. Světlešedá = bez dopravního/tarifního svazu.

Objednávka sice „jednotná“ pro celé Bavorsko, zato tarifně velmi roztříštěné (čili přesně to, co je ministrem kritizováno), přičemž Bavorsko má být v této věci vzorem… https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f3/Karte_der_Verkehrsverb%C3%BCnde_und_Tarifverb%C3%BCnde_in_Deutschland.png

Tronda

Ještě se dá dodat, že heslo „Bavorsko náš vzor“ se šotouškům zají ve chvíli až zjistěj, že v Bavorsku v průběhu několika dekád od 50. let zrušili skoro polovinu původní železniční sítě., vlaky zajišťují ve spoustě oblastí pouze meziragionální spojení a místní osobní vlaky tam buď nejezdí vůbec, nebo celou řadu původních stanic a zastávek (nejen těch v polích) projíždějí.

Petr Šimral

Ano, kdybychom do roku 1997 nebyli součástí Balkánu, tak by to dopadlo u nás naprosto stejně…
V Bavorsku rušení tratí začalo již ve třicátých letech, protože zrovna tato země byla zemí s nejhustší železniční sítí. Za ní bylo Sasko a pak Země České…

X 1

Po celém Německu funguje jednotný tarif. Tedy co se železnice týče.

Miroslav

Tak si zkuste koupit třeba jízdenku na tratích: Zittau – Görlitz, Görlitz – Weisswasser, Zittau – Bischofswerda…. Web DB Vám dá odpověď Preisauskunft nicht möglich. Protože se pohybujete v rámci IDS ZVON a platí tam pouze tarif ZVON, a ten nelze koupit online. Takových IDS je v Německu spousta….

Lektor

Problém ale je v tom, že v Bavorsku ty svazy vznikly samovolně a každý se zapojil do kterého chtěl. Kdežto u nás soudruzi v roce 1960 načmárali hranice okresů jak se jim to hodilo a v roce 2000 tomu dali korunu ještě nesmyslnýma krajema.

Hen ten oný

Což o to. Mapka je to pěkná.

Anonym ze severu

Kdy přešlo objednávání regionální železniční dopravy pod kraje? A dá se porovnat kvalita/rozsah regionální železniční dopravy před tím, než je začaly objednávat kraje a objednával je stát? 🙂 Tehdá jsem to ještě nesledoval.

xyz

Pamatuji-li si správně, tak přechod byl vícefázový; nejprve začaly kraje objednávat vlaky v tzv. přenesené působnosti státní správy; o pár let později již v samostatné působnosti. K tomu osamostatnění došlo asi v roce 2005.

Miloš

někde to pomohlo, někde to uškodilo

Anonym ze severu

Díky moc za odpovědi 🙂

noerf

Tak otázka má znít: je pro občany praktičtější krajský tarif (krajské vlaky, autobusy, MHD), nebo jednotná jízdenka na železnici bez přípojných regionálních autobusů a MHD.
Osobně si myslím, že většina cestující veřejnosti z hlediska pravidelného cestování ocení první variantu.

xyz

Při SJT (+ rozumném nastavení výše jeho tarifu) lze mít obojí najednou. Tím logičtější je, ponechat objednávku Os/Sp vlaků na krajích.

Mašinka

Takže 10 krajů + stát se nyní prokazuje dvanácti MANUÁLY pro cestování dopravou je zcela v pořádku???

xyz

Pokládáte mimoběžnou otázku.
– Jednotný tarif na železnici = vyřešen SJT (= chyba MD, že ho „nestihlo“ zavést).

– Jednotlivá krajská IDS (pominu-li, že některé kraje ani žádný IDS nemají) budou existovat i v situaci, kdy Os/Sp vlaky budou eventuálně objednávány ministerstvem. Akorát už kraje nebudou mít ve svých rukách počet těch vlaků + jejich časové polohy. Možná některá IDS kvůli tomu budou muset začít víc sázet na páteřní autobusové linky namísto vlakových, anebo v těch krajích nebudou vlaky integrovány vůbec.

Petr

Pokud by se kraje s MD které by objednávalo veškeré vlaky dohodly, že na území kraje budou paralelně platit IDS jízdenky, tak by to nebyl problém a hlavně by vymizel onen jízdenkový chaos. Ovšem chápu že by dostalo na frak ego krajských politiků, že to budou oni kdo budou prosit aby platili jejich jízdenky v „cizích“ vlacích a ne naopak.

xyz

„Pokud by se kraje s MD které by objednávalo veškeré vlaky dohodly, že na území kraje budou paralelně platit IDS jízdenky, tak by to nebyl problém a hlavně by vymizel onen jízdenkový chaos.“
Prosím o uvedení konkrétního příkladu (která konkrétní relace ve kterém kraji), kde by ve vámi zmiňované situaci zmizel ten chaos. Děkuji.

MartinS.

Jenže kraje s MD dohadovat nemusí, protože MD kdysi uznalo, že na území kraje nemusí platit tarif dopravce a jednotný tarif, který by tam platit musel to samé MD včas nezavedlo. On totiž stát zatím žádný tarif, kromě tarifů jednotlivých dopravců, který by mohl krajům nabídnout nebo vnutit, nemá. Žába na prameni sedí na nábřeží a dát jí více pravomocí znamená, že kraje můžou zapomenout na IDS. Tedy krok zpátky. MD mělo několik let (víc než 10), aby vytvořilo funkční legislativu a jasnou metodiku, aby to v každém kraji nebylo jinak, ale kde nic, tu nic.

Marek

A ci jednotná přestupní jízdenka na všechny spoje (autobusy, vlaky, MHD) v objednávce po celé ČR?
Klidně jako lomené jízdné krajských tarifů, ale na jedné papírové jizdence, nebo v jedné on-line aplikaci, kde cestujímu automaticky naskočí pro něj nejvýhodnější cena.
Já vím sci-fi….
Ale je 21 století…..
Jednotný státní železniční tarif bude podle všeho na nic, jelikož podle zveřejněných indicií bude cenově velmi nevýhodný.

K.S.

Na to ale netřeba státu, stačí pár lidí a minimální ochota úřadů a dopravců. Reálně potřebujete jenom mapu spojení (JŘ), základní tarify a nějaké parametry optimalizace (například by se mohlo stát že vás to potáhne z Brna do Plzně pár (desítek) hodin busem, místo dvěma rychlíky s jedním přestupem v Praze) Pak to budou poměrně jednoduché algoritmy už. Po síti si to udělá skoky, ohodnotí je to jak časově, tak finančně a pak protřídí a zobrazí třeba 10 nejlepších. To by mohlo být ve více lidech tak na půl roku, možná rok, práce pro nějaký základ.

Marek

Nestačí. Protože krajské integrované jízdenky se nedají snad kromě PID nikde koupit on-line.
V některých krajích je pak možnost zakoupení přestupní krajské jízdenky (IREDO, Idol, Plzeňská karta) dokonce podmíněna vlastnictvím krajské čipové karty, na kterou je třeba nejdříve třeba vložit peníze (bezúročnou půjčka).
Proto je potřeba nějakou autoritu a nějaký řád a takového hovadiny krajům prostě zakázat, protože to je přesně to co lidi vyhání do aut.

xyz

Dalším aspektem je, že „otevření diskuse o přenesení objednávky příměstských a regionálních vlaků z krajů na ministerstvo“ se má konat právě krátce po uzavření nových kontraktů, povětšinou 10letých. Kdy některé z kontraktů mají i přesně vymezené jízdní řády či přinejmenším kilometrický rozsah s jen určitou „tolerancí změnitelnosti“ (v plusovém i mínusovém vyjádření).

Tzn. „přenesení objednávky“ by se konalo buď až za těch dalších 10 let, anebo by na ministerstvo byly přeneseny již ony „roztříštěné“ (?), již sjednané a realizované, kontrakty krajů s dopravci.

xyz

Perličkou také je, když samo ministerstvo např. ani neumělo objednat (po letech četných děr) např. neděravý 2h takt rychlíků Praha – Příbram – Písek (- pozn. dále do ČB už je situace lepší, možná díky krajské „přiobjednávce“ – ?), vlivem čehož se kraje Středočeský a Jihočeský nakonec dohodly tak, že než mít dosavadní přípoje-nepřípoje v Březnici směr Blatná (2 h takt vlaků na trati č. 203, ale někdy bez návaznosti v Březnici od/do Prahy, protože rychlík v té časové poloze přinejmenším po některé dny v týdnu nejede), tak budou mít přímé Os vlaky Beroun – Blatná, i když za cenu… Číst vice »

JirkaK

rychlíky Praha – Příbram – Písek – ČB jezdily každý 2 hod., ale polovina vlaků vozila některé dny vzduch, a zrovna na trati Zdice – Protivín se ukazuje, že každý kraj má jiné představy

Paja

A od doby co ten takt rozstříleli a ořezali okrajové spoje tak vozí vzduch skoro pořád, přesun na Hrbatou tomu dal korunu.

Hen ten oný

Dříve jezdilu rychlíky z Budějovic přes Písek a Beroun až do Mostu.

Kubrt

Představit si to umím za předpokladu, že všechny zúčastněné strany spolu budou komunikovat a spolupracovat. Což je v kotline obrovský problém, nota bene když ministr a jeden hejtman budou ze strany X a druhý hejtman ze strany Y. Zdá se mi bezpečnější zůstat u dnešního modelu. Nakonec ty diskontinuity nejsou mezi všemi kraji, někde to funguje bez problémů.

xyz

“ aby veškerý provoz osobních vlaků organizovalo ministerstvo samo. Vzorem má být Bavorsko či Slovensko.“ Bavorsko není stát. A Slovensko je v této věci nepěkným „vzorem“. Mimochodem, německé spolkové země jsou různě velké; Bavorsko je jednou z těch větších. Stejně tak ale existuje např. Sársko. „Na roztříštěnost služeb mám spoustu stížností a lidé mají pravdu: Železnice má fungovat jako celek.“ Tvrdí osoba, jehož ministerstvo včas nezajistilo platnost „celkového“, jednotného tarifu, tím víc v situaci, když toto ministerstvo samo dalo výkony vícero dopravcům (nově Arriva, z dřívějška GWTR). P. S. Toto tvrzení by také znamenalo, že ministerstvo nejen že najednou bude… Číst vice »

Petr Šimral

Jí teď budu trošku rýpavý…

Když vidím výsledky práce MD v této oblasti, nebylo by rozumnější to předat naopak krajům? Nebo tomu Bavorsku?…

Petr

MD má jednu výhodu, není rozkouskováno na několik států ve státě, takže by se nemohlo stát že bude v každém kraji nutná jiná jízdenka, osobáky by pravděpodobně neměli konečnou někde v horní dolní (resp. na konci kraje) a cestující bez jízdenky by nemuseli řešit jestli musí použít dveře s označeným pruhem a další nesmysly.

xyz

„takže by se nemohlo stát že bude v každém kraji nutná jiná jízdenka“ Ta není nutná ani teď, jedete-li s jedním dopravcem. Jedete-li mezi kraji s větším počtem železničních dopravců, pak potřebujete víc jízdenek, ať už je objednatelem takových spojů kraj či ministerstvo. „osobáky by pravděpodobně neměli konečnou někde v horní dolní (resp. na konci kraje)“ Jednak, těch „konečných v horní dolní na konci kraje“ je poměrně málo. A jednak – také by to mohlo znamenat, že ta konečná by (v těch pár případech, kde vlaky opravdu končí u hranic kraje) by nebyla za tou krajskou hranicí, ale už před… Číst vice »

Petr Šimral

Jenže MD nekoná. Nebylo by spíše rozumnější krajům pomoci ve vzájemné integraci, než jim to brát?
Tedy dát jim všechny peníze na VHD a zajistit, aby spolu musely komunikovat?

MD evidentně sjednocovací činnost neumí. Sice je memorandum (tedy zajištění bagrování výkonů ČD), ale není nic jiného…
a) chybí státní tarif
b) výběrová řízení na nové dopravce jsou zoufale neprofesionální a časově naprosto nereálné.

Ale viník je jasný, může za to ARRIVA…

MartinS.

A ministerstvo snad ten jednotný tarif zavedlo, když objednalo rychlíky od Arrivy, GW train a Regiojetu? Když stejně musíte mít na mnoha trasách objednávaných MD jinou jízdenku…

xyz

** Plus samozřejmě nově i Regiojet Brno – Bohumín coby „ministerská“ objednávka; vlivem neexistence jednotného „ministerského“ tarifu znamenající „tarifní roztříštěnost“.

P. S. V přirovnání k Německu odlišujme aspekt objednatel vs. tarif. V Bavorsku sice tedy zjevně je jeden objednatel (Svobodný stát Bavorsko), ale tarifních svazů (rozličných co do velikosti pokrytého území a vůbec co do „skutečné integrace“ všech druhů dopravy; některé svazy integrují jen autobusovou dopravu; malé části Bavorska nemají žádný IDS!) je tam mnoho (= tarifní roztříštěnost, směřovaná coby argument vůči naší zemi, přičemž za vzor je dáváno tarifně velmi roztříštěné Bavorsko).

K.S.

Prosím vás, kdyby tu někdo nedělal krávu a nešaškoval s jednotným tarifem, tak tu mohl běhat jeden, dva portály pro nákup jízdenek, které by to na komerční bázi řešily. Co víc, mohlo si to udělat kiwi jako bokovku, SW a kapacity by na to mělo.

Tonda

K. S. Naprostý souhlas. SJT bude asi dost nevyhodny, takže se podle mě nějaký komerční portál objeví. Napadá mě třeba seznam.cz, ten nemohl tak dlouho dostat ze státu (IDOSu) data jízdních řádů, že si je od dopravců obstaral sám.

K.S.

Hmm, někdo mne napadl,ne sice taková firma jako seznam, ale možná by to dali, na druhou stranu také musí z něčeho žít a ten projekt není hop na krávu a je tele, takže by to nějaký čas vzalo, kdybych jim to navrhl. Dal bych se do toho sám, ale povinnosti v práci mne spolu s pár osobními drobnostmi dost vytěžují (Já vím, vypisuju se tu s komentáři místo toho abych dělal něco pořádného. 😀 ), takže se do toho bohužel nepustím, byť bych měl představu jak.

a8n

I s jejich vylhanou garancí a otřesnou podporou?