Rozhovory Železnice

Rozhovor: Cestující by neměl být zatěžován různými krajskými tarify, říká docent z Univerzity Pardubice

Motorový vůz řady 810 po modernizaci v korporátním nátěru Českých drah. Foto: České dráhy
Motorový vůz řady 810 po modernizaci v korporátním nátěru Českých drah. Foto: České dráhy

V Týně nad Vltavou se v pátek konala konference Budoucnost regionální dopravy 2020. Pozornost mimo jiné vzbudil doc. Ing. Pavel Drdla, Ph.D. z Katedry technologie a řízení dopravy Dopravní fakulty Jana Pernera Univerzity Pardubice. Podle něj jsou české a moravské kraje příliš malé a uměle stvořené na to, aby kvalitně zajistily železniční dopravu. Drdla kritizoval i tarifní chaos, který nastal s příchodem nového jízdního řádu. Vyjmenoval řadu různých systémů, podle kterých si různé kraje určují ceny (pásma, zóny, kilometry, atd.). „Neměli bychom dělat z cestujícího einsteina tarifních systémů v různých krajích,“ uvedl docent. Inspiraci by podle něj měli Češi hledat ve Švýcarsku. 

Jak hodnotíte situaci, která v polovině prosince nastala v regionální železnici, a především často zmiňovaný tarifní zmatek?

Situace se v České republice po 15. prosinci 2019 výrazným způsobem zkomplikovala. Jsou pochopitelné obavy cestujících z určité nepřehlednosti a bohužel už jsou i první náznaky úbytku cestujících. Cestující tyto změny považují za nepohodlné a nejsou ochotní věnovat tolik času jejich studování. Bohužel se to projevuje odlivem cestujícím z veřejné dopravy. Neexistuje přitom jednoznačné stanovisko a jednotný postup, některé kraje jdou formou brutto smluv, jiné využívají netto smlouvy, a každý samozřejmě hájí svou pozici. Navíc jedna věc jsou cesty v rámci krajů a druhá jsou cesty na větší vzdálenosti přes krajské hranice, kde ta situace je vůbec nejsložitější. Požadovat po cestujícím odbavení pomocí několika jízdenek je nešťastné.

Může být řešením onen jednotný státní tarif, který připravuje rezort dopravy a který už měl být dávno hotov? A nebude vadit cestujícím, že bude vyšší než jiné jízdné?

Cestující jsou podle mě ochotni si za určitý komfort připlatit. Pokud ten rozdíl nebude markantní a ten tarif jim umožní lepší orientaci. Drobné zvýšení proto budou cestující akceptovat. Dnes se hodně diskutuje i o celosíťové jízdence, která by ale určitě neměla končit jen u železniční dopravy, ale měla by směřovat na veřejnou dopravu jako celek. Ale nesmí se zapomínat ani na jízdenky na jednotlivé jízdy, neboť řadě cestujících se síťové jízdenky z důvodů malé četnosti jejich cest nevyplatí.

Ve své prezentaci jste zmínil řekněme určitou nekoncepčnost při vzniku krajů, absenci spádovosti, porovnával jste jejich velikost se spolkovými zeměmi v Německu. Mohla by být řešením nějaká nadregionální integrace v podobě nějakých dopravních spolků?

Začnu tím srovnáním s Německem. Ve své prezentaci jsem naznačoval, že počet obyvatel jedné spolkové země vychází v průměru nad pět milionů obyvatel, kdežto v České republice při 14 krajích to vychází zhruba na tři čtvrtě milionu obyvatel. Pokud bychom chtěli kopírovat Německo, tak by to znamenalo, že bychom měli dva, maximálně tři územní celky. Což by zřejmě ze strany krajských samospráv nebylo asi správně pochopeno. Ale určitě se musí zohlednit i to, že bohužel (ať chceme, nebo ne) nejsou stávající kraje přirozenými celky. Vznikly sloučením několika okresů vzniklých v roce 1960, což znamená, že tyto kraje jsou umělé jednotky. A nemusí respektovat přirozenou dopravní spádovost. Co se týká té další části otázky: určitě nějaké řešení bude muset přijít. Doporučoval bych model Švýcarska, kde je sice více dopravců a více integrovaných systémů, ale cestující tím není nijak postižen. On si koupí jízdenku z bodu A do bodu B a už neřeší, se kterým jede dopravcem nebo v jakém se zrovna nachází integrovaném systému. To už je úloha těch, kteří si přerozdělují tržby. Tedy ani v České republice bychom neměli dělat z cestujícího einsteina tarifních systémů v různých krajích, vůbec by tím neměl být zatěžován.

Jak to udělat z administrativního hlediska? Nebylo by záhodno odebrat krajům pravomoc objednávat vlaky, nebo by měl stát zřídit nějakého nadregionálního integrátora a clearingové centrum tržeb?

To je zajímavá otázka. Jak jsem naznačoval, tak ten problém je spojen zejména s tím, že – lidově řečeno – je v České republice krajů mnoho. Potom i otázka toho řešení je velmi komplikovaná. Objevují se v jednotlivých návrzích náznaky změny kompetencí, ale těžko říci, jestli je to průchodné. Stát se to může jen na základě politického rozhodnutí. Pokud chcete znát čistě můj názor, pak u páteřní dopravy, kterou železniční doprava je, by si objednávka zasloužila návrat na celostátní úroveň. Oblast autobusové linkové dopravy by na úrovni krajů mohla zůstat. Ale i u ní by bylo na místě zvážit větší propojenost mezi kraji, protože bohužel i u autobusové dopravy působí hranice krajů jako značná bariéra dopravní obslužnosti.

Jsme na konferenci k budoucnosti lokálek. Jak ji vidíte vy?

Podle mého názoru je jediná jejich šance na budoucnost v provázanosti, tedy všechny druhy dopravy se musejí vzájemně doplňovat, a to nejen v rámci veřejné dopravy. Je to i otázka propojení s dopravou individuální, která se může s veřejnou dopravou výborně doplňovat, vzpomeňme třeba cyklověže nebo parkoviště P+R. Lokálky jako takové nemohou být ostrovem, pokud budou zapojeny do širšího kontextu, tak určitě budoucnost mají.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Petr
Host
Petr

Škoda, že pan docent nekandiduje do parlamentu, hned bych ho volil. Těch 14 krajů je naprostý nesmysl, stačí 2 země (Čechy a Morava + Slezsko) s případným speciálním statusem pro Prahu. Jsou to historické země, počet obyvatel odpovídá zmíněnému německému příkladu. To se jenom politici po rozpadu Československa báli, aby se Morava nechtěla trhnout (což je samozřejmě blbost – kdo by to chtěl). Proto udělali kraj Vysočina, aby tu přirozenou hranici mezi zeměmi co nejvíce vymazali. Bydlím na hranici 2 krajů a s tou veřejnou dopravou je to tam fakt bída – totální Kocourkov – na stejné trase jezdí busy… Číst vice »

Václav
Host
Václav

Z rozhovoru je vidět, že to je člověk, který se o veřejnou dopravou zajímá dlouho a nebojí se upozorňovat na různé nešvary. Doc. Drdlu jsem párkrát slyšel a vždy na mě udělal dobrý dojem. S většinou rozhovoru souhlasím, jen tam mělo být upřesněno, že stávající minikraje by železniční dopravu řešit neměly – ale větší kraje nebo jak by se ty územní celky jmenovaly už asi ano. Kraje se nejsou v regionální dopravě schopny domluvit, zajímá je jen to na území jejich kraje a o nějakých cestách přes hranici kraje moc neuvažují. Stačí se podívat na oblast setkávání se Jihomoravského-Olomouckého-Pardubického kraje,… Číst vice »

Nezávislý
Host
Nezávislý

Měl jsem tu čest, že mě pan Drdla vyučoval hned na několik předmětů a mohu říct, že je to opravdu odborník na svém místě, jeden z nejlepších na DFJP…

Přemek
Host
Přemek

Ta tři negativní hodnocení pocházejí ze tří propadlíků neschopných studia.

Tronda
Host
Tronda

Ta jedna jízdenka podle Tr10 je fajn, jen je je asi o třetinu dražší než si jízdenky poskládat jenom s ČD a dvakrát dražší než jet s konkurencí a hlavně člověk s ní dojede až do prd…, resp. do Hořovic, kde před chvílí dohořelo tomu správnému dopravci Eso, které narozdíl od 845 v žádném případě není 35 let starým škopkem.

Přemek
Host
Přemek

Jenže Tr10 není s konkurenci projednaný tarif, protože si někteří krajší tajemnící (ehm, hejtmani) myslí, že jsou více než stát a v podstatě státní celorepublikový dopravce. Při troše systémového myšlení by byl Tr10 odpovídající možnostem lépe než ten současný.

Pandrhola
Host
Pandrhola

Pan docent má samozřejmě pravdu. Někde na spodku diskuse byla zmínka, že jsou i lidé, kteří vlakem nejezdí, protože to jednoduše neumí. Tyto komplikace pak odradí další nemalou skupinu lidí, protože málokdo má zájem ještě studovat nějaký tarif a jeho složité podmínky, které jsou navíc v každém kraji jiné, takže místo jednoduchého cestování se jim např. v JMK může stát, že dostanou pokutu za nástup do jiného vozu, nebo si neuloží zavazadla, protože kraj o turisty nemá zájem. Takže místo cestování po naší krásné vlasti si raději zaplatí dovolenou do Turecka. Tak to díky „ostrovnímu“ myšlení v krajích prostě je… Číst vice »

PzD
Host
PzD

Pořád JMK? 😃Když pojede turista, nedejbůh cizinec, do Jižních Čech, narazí na masivní systém lokálek se samoobslužným způsobem odbavení, což třeba v JMK zrovna běžné není. A když si za pár měsíců občané Libereckého kraje zvyknou, že ve vlaku se kupují jízdenky bez příplatku, jak asi dopadnou, když bez jízdenky nasednou do vlaku na hlavním nádraží v Praze? Napadne někoho, že by si koupil jízdenku u průvodčího v metru? Prakticky každé město má jiný systém odbavení MHD, vlastní tarif, … A přece tam turisté jezdí. Proč pořád předpokládat, že co cestující, to vůl? A mimochodem – i revizor může myslet… Číst vice »

Pandrhola
Host
Pandrhola

JMK se tím, na naše poměry hodně kuriózním systémem, na zdejším portále hodně zviditelnil, proto je jako příklad nejvhodnější (než to jinde nějakou lepší kocourkovštinou překonají). Ono u MHD s tím dost lidí počítá, protože bylo na rozdíl od vlaku nesystémově řešené desítky let, ale ten princip základní jízdenky je víceméně stejný ať jde o Prahu, nebo Pardubice. I tak ale dost lidí tápe a ptá se jaký typ jízdenky potřebuje a jak se dostane tam a tam, takže prostoru pro zjednodušení je i zde víc než dost dost. Nadávalo se na složitost tarifu ČD, což bylo relativně oprávněné, protože… Číst vice »

súdružka Kolesárová
Host
súdružka Kolesárová

S panem Drdlou lze souhlasit v tom, ze tarifni system zadneho cestujiciho fakticky nezajima. Zajima ho cena jizdneho z A do B, potazmo jak to vychazi v porovnani s tim, kdyz pojede autem.K tomuto ucelu uz tu davno mel byt system (aplikace), ktery nalezne nejlevnejsi jizdne v dane relaci AB napric tarifnimi systemy (pasma, zony, kilomtericky, SJT) a kde si jej cestujici bude moci take zakoupit. Bude mit tak jistotu, ze jej zadny ridic/pruvodci „nenatahne“ kdyby mu chtel prodat nevyhodnou jizdenku sveho zamestnavatele. Rozklad ceny pak bude mit na samotne jizdence (napr. A-X tarif IREDO ??Kc, X-Y tarif ČD-FLEXI ??Kc,… Číst vice »

Přemek
Host
Přemek

Ruky vám bozkávaj, súdružka. Na nadchádzajúcom plénu sa s tým pozaoberáme.

Jaaa
Host
Jaaa

No, „se to“; hlavně když se před 20 lety zaváděly kraje v dnešní podobě, tak se na názory odborníků zvysoka… A že ti se ozývali skutečně hlasitě, že taková rozdrobenost a nesystémovost bude problém v mnoha oblastech. Včetně dopravy.

R 666
Host
R 666

Odkud plynou ta data o poklesu počtu cestujících? Myslím, že takové „vyhodnocení“ je poněkud zbrklé a zakládá se spíše na dojmech. Hovořit o nějakém trendu lze až po delší době než po 4 týdnech, z nichž 2 byly vánoční. Takhle se pracuje na univerzitách?

Bilbo
Host
Bilbo

Co třeba meziroční srovnání za stejné období? Průkazný rozdíl se dá takhle najít i v řádu týdnu.

Hen ten oný
Host
Hen ten oný

Se soukromými dopravci si vozíčkáři pohoršili

Chytrý za 2
Host
Chytrý za 2

No už je to ták, maminka to šikala. 😃 „Před nabídkou Českých drah, nasazujících vozy vybavené nakládací plošinou, prostorem pro vozíčkáře i prostorným WC, byla ministerstvem dopravy a některými kraji dána v nových desetiletých smlouvách přednost dopravcům, kteří nabízejí levnější služby.“ Týká se i rychlíků Arrivy na lince z Prahy do Tanvaldu. Přitom osobní vlaky ČD zde přepravu vozíčkářů umožňují. 🤔

xyz
Host
xyz

Ale rychlíky ČD (o kterých jediných může být v této věci řeč, protože jedině ty byly nahrazeny Arrivou) to tam také neumožňovaly.

Chytrý za 2
Host
Chytrý za 2

Aha, tak je to v pořádku.

Jan Kocourek
Host
Jan Kocourek

Proč tolik mínusu
Jak upozornil, například na trasách z Prahy do Rakovníka, z Kolína do Šluknova či z Brna do Bohumína se už vozíčkář nesveze. Totéž platí pro rychlíky Arrivy na lince z Prahy do Tanvaldu. Přitom osobní vlaky ČD zde přepravu vozíčkářů umožňují.

Tronda
Host
Tronda

Lžete v rychlíku z Brna do Bohumína se vozíčkář sveze. Vozíčkář se nesveze především v R z Prahy do Českých Budějovic po koridoru nebo z Brna do Šumperka.
A než začala Arriva jezdit z Prahy do Tanvaldu, tak se v rychlících ČD vozíčkář svezl jak?

Bert
Host
Bert

Úplně jednoduše. Na stránkách ČD je záložka objednat přepravu „vozíčkáře“. Je zapotřebí objednat cestu 48 hodin předem, aby mohl být potřebný vůz do vlaku zařazen. Vyřešit se to dá i na informacích v každé trochu větší stanici. Stačí se jen informovat, než napíšu ‚věcnou‘ kritiku na ty nespolehlivé ČD.

koleyy
Host
koleyy

Pan profesor by měl vylézt z ulity DFJP a neobjevovat Ameriku. Bohužel.
V dnešním stavu techniky není problém vydat lupen přes několik dopravců napříč republikou, jenom by se muselo chtít. Nic víc, nic míň.

Axel
Host
Axel

Nevím jestli žije v ulitě, protože rozhovor byl veden spíše v obecné rovině. Mě v rozhovoru chybělo téma zásadního motivu zásadní prvek, proč kraje odchází od dopravce firmy ČD (tj. firma ČD třebas dál jezdí, ale už jen v pozici degradované na obyčejného dodavatele služby vagonů+loko+odborníků na řízení vlaku,…)… viz ze zdejšního rozhovoru cituji hejtmana plzeňského kraje: Ze zdejšího rozhovoru s hejtmanem Plzeňského kraje cituji: Mluvíte o nepřehledném účtování slev v dopravě. Jak se to projevuje? S dopravci jsme měli domluveny výše kompenzačních plateb od kraje při existenci slev pro seniory 50% Nyní jim stát kompenzuje 75%. Jestli dobře počítám,… Číst vice »

Hen ten oný
Host
Hen ten oný

Tihleti militanti, když jim nelíbí jiný názor, začnou dotyčného urážet.

Hen ten oný
Host
Hen ten oný

A jak někoho donutíte, aby musel chtít?

Přemek
Host
Přemek

Pan docent není profesor, to za prvé, za druhé šíří své nestandardní vědomosti mezi studenty i veřejnost. V žádné ulitě není. Proto mne nenechali učit.

Placebo
Host
Placebo

Smazali jsme. Zde se diskutuje věcně a bez urážek lidí ochotných k rozhovoru. Redakce.

Hen ten oný
Host
Hen ten oný

Vy byste byl také schopen rozkouskovat mraveniště na x dílů, aby lépe fungovalo?

xyz
Host
xyz

Podsunutí příměru s mraveništěm v otázce regionální železniční dopravy, kdy reálně mraveniště lze přirovnat k jednomu sídlišti a nikoliv k celé republice; místní potřeby a přepravní vazby z principu lépe znají a koordinují (tím víc když objednávají i autobusovou dopravu) krajské samosprávy než aby se tak dělo centrálně „z Prahy“.

Hen ten oný
Host
Hen ten oný

Každopádně stojí za zamyšlení.

MiKi
Host
MiKi

Opravdu ? Dovolte, abych vám uvedl příklad z praxe. MS kraj s velkou slávou prodloužil vlakové spojení do Třince. No ráno nejezdí nikdo, odpoledne pár lidí (doslova). Proč ? Protože lidé z Třince ve velkém jezdí z Tnc- Centrum. A když jedou do, tak vystoupí v Č. Těšíně a počkají na osobák, který do Tnc-Centrum jede. Pro neznalé místních poměrů, stanice Třinec leží dost daleko od obydlené části města.

Pandrhola
Host
Pandrhola

Jestli to nebude tím, že ani krajští úředníci vlakem obvykle moc nejezdí, většinou nevytáhnou zadek z kanclu, takže také neznají skutečné potřeby cestujících. Proto jsou schopni to objednat stejně blbě jako ti ministerští.

Jaaa
Host
Jaaa

Oni by i možná vědět mohli, kdyby k tomu byli kompetentní…

Novotny
Host
Novotny

Pan docent ma pravdu. Jeste doladit a zlevnit statni tarif pro stale cestujici a nema to chybu. Sitove jizdne kazdopadne.

Kopr51
Host
Kopr51

Česko rozporcované na kraje
nad každým jiná vlajka vlaje
vztek ve mne zraje
mám-li přejet okraje kraje
do druhého kraje
to mi krev saje
jinou jízdenku nemaje
neznaje tarifů taje
průvodčí mi laje
já vystoupit chuť maje
… a odejít do nebeského ráje

xyz
Host
xyz

Česko je rozdělené na kraje 20 let. A už 15 let mají kompetenci objednávat regionální železniční dopravu.

Kopr51
Host
Kopr51

už 20 let
má bordel kolečka
je to pěkná fotečka
já se v něm však nechci vozit
raděj budu pěšky lozit
přesto že jsem kmet

Kopr51
Host
Kopr51

no dobře, ta se moc nepovedla
ale jsem uhranutý tím výrazem bordel na kolečkách (dřív se to hojně používalo jako rčení k vyjádření maximálního nepořádku nebo zmatku)
tak ještě jeden pokus:

už 20 let
co má bordel kolečka
zmatků slet
jde to s námi s kopečka

a k těm 15 letům kompetencí mám tento veršík:

velké krajů kompetence
přehmatů propletence

doufám že tu bude demokracie až do mého odchodu do výše zmíněného ráje
aby to nabylo jak v tom vtipu za socíku: Jak se máš? Jako mandelinka. A to je jak? Ále, žeru brambory a čekám, kdy mně seberou.

Pandrhola
Host
Pandrhola

A stejně dlouho se na to někde nadává, že je to totéž v bledě modrém, nebo horší. Což záleží jen na tom, jak moc převzali původní koncept a nebo na tom, jak moc se to pokusili rozvrtat po svém. Na druhou stranu je ale pravdou, že se nelze zavděčit každému.

Přemek
Host
Přemek

Kdo se za to kaje,
že doba tak zlá je,
když nám kdekdo laje,
že vše jde do háje?
Z kterépak patraje
je ten, který znaje,
kdo se holedbaje,
že si jenom hraje?

Kopr51
Host
Kopr51

mnoho otazníků tu je
jak hluboko koření túje
odkud kam vítr duje
láhev vhozená kam dopluje
podkova jak dlouho se kuje
proč odlétá okuje
kdo chudé bosé obuje
a proč ženáč onanuje?

Otmar
Host
Otmar

Absolutně správný názor vzdělanější člověka který věci rozumí👍

Leinad
Host
Leinad

ANO je líp. Místo státního tarifu tu máme 75% slevy.

Sch
Host
Sch

A místo, aby ty peníze šli na přetáhnutí dalších cestujících z aut, tak platíme výlety… Protože podpořit babičce cestu k lékaři, který je často dál nez dřív, nebo studentů do škol je neco jiného než dotace na jízdenky po celé republice.

David Dítě
Host
David Dítě

Já bych ty kraje spíše nazval návratem k normálu před rokem 1960. Pán profesor má asi reminiscence do totalitního období.

David Dítě
Host
David Dítě

A nevidím důvod, proč by se ty kraje nemohli dohodnout, i když přenos kompetencí na celostátní úroveň by taky mělo určitě smysl.

Ota
Host
Ota

Když ale on mluví o 2-3 územních celcích, tak bych to spíše viděl na reminescenci do První republiky – Čechy, Morava a případně i Slezsko. Takže návrat k osvědčenému členění státu za našich předků. 🙂

Václav
Host
Václav

Před rokem 1960 to nebyl normál, ale od zeleného stolu bolševiky namalované kraje. Normál by byl ten stav, jak píše Ota, návrat ke stavu za První republiky.

Zbyněk
Host
Zbyněk

Ano zase inspirace v německy mluvících zemích, tenhle pán se mnou tady v jiném článku pod přezdívkou diskutoval a nic jiného než Švýcarsko a Německo nepřipouští. Kraje u nás působí dá se říci jako decentralizovaná státní moc, která vlaky objednává, kontroluje a dává cestujícím (alespoň někde) možnost zakoupit si finančně přijatelné jízdné. Abych platil za 50 či 60km cesty něco okolo sedmiset korun, tak to můžu jet autem a vlaky ať si vozí vzduch. Tenhle člověk si inspiraci představuje doslovně včetně cenotvorby.

Axel
Host
Axel

No to jste hodně zjednodušil… v Jihomoravském kraji jsou koordinované nejen osobní a spěšné vlaky, ale taky navazující busy

Zbyněk
Host
Zbyněk

Ano, zjednodušil, píšu, že pouze někde to má pro cestující výhody. Zrovna JMK to zašlo hodně daleko jak proti zaměstnancům, tak i cestujícím viz. předražené ceny projetí každou zónou, diskriminační nastup do vagónu s pruhem atp., tak nevím za co ten mínus?

Axel
Host
Axel

cože? Člověče máte reálnou zkušenost s cestováním veřejnou dopravou na jižní Moravě? Nebo jen opisujete ty žvásty zdejších uražených železničářů z ČD, kteří nesnesou že na některých linkách je vystřídala konkurence?

V zásadě jste netrefil ani jeden ze skutečných problémů, které má IDS JMK.

P.S. Nevím co myslíte tím mínus… jestli palec nahoru nebo dolů-to já ne, protože mě žádné palce nezajímají=neklikám.

M H
Host
M H

IDSJMK má nově jeden nemalý problém a to poměrně časté zdražení on nového roku pro lidi, kteří dojíždějí za prací jen vlakem a nevyužijí při tom žádnou návaznou dopravu.

M H
Host
M H

Příklad: Břeclav-Brno (náhodná relace, kde jde i nyní koupit traťová jízdenka ČD)
IDSJMK roční 18100 Kč
ČD traťová čtvrtletní + 3 letá IN50, v přepočtu 17038 Kč/rok
Tedy zdražení o 1062 Kč/rok a bez slevy 50% na veškeré cesty vlakem…ovšem se zahrnutím MHD v Brně a busů podél vlaku.

Miroslav
Host
Miroslav

A kolik lidí si koupí tříletou IN50? Ta cena je již dost vysoká a navíc člověk neví, co se může za tři roky stát (úraz, nemoc…). Jinak názor, že by železniční dopravu měl objednávat centrálně stát (ministerstvo) a kraje by měly koordinovat jen autobusovou dopravu, je protimluv. Stačí se podívat na Slovensko, kde to tak funguje… absolutní nekoordinace. Jinak argument Německem také není tak úplně pravda, dopravu koordinují dopravní svazy, těch je na území spolkové země několik a velikostí často odpovídají plus minus krajům v ČR.

M H
Host
M H

Ona je potřeba koordinace a jednota na všech úrovních. Tedy aby vlaky a autobusy nekončily na hranicích krajů, aby autobusy navazovaly na vlaky a aby se zachovala maximální jednoduchost kupování jízdenek a pokud možno aby případné změny nepřinesly zásadní nevýhody některým pravidelným cestujícím. To se bohužel moc neděje…

Axel
Host
Axel

Ohledně návaznosti jízdenek při „přeskrajských“ jízdách – ano souhlasím… evidentně k tomu musí dojít. Škoda, že ne všechny kraje mají/budou mít přehled o skutečných tržbách (tj. aby se předešlo čachrování při vykazování železničními dopravci typu ČD nebo Leo). Určitě je velkou chybou že Asociace krajů nezřídila jeden web, kde by se člověk na pár kliků dověděl jaké „jízdenkové“ zvláštnosti platí v tom či onom kraji…Já být od Karlových Varů, taky by mě nenapadlo, že při dovolené na jižní Moravě by mě měl zajímat jestli na vlaku je zelený pruh či nikoliv. Ohleldně přeskrajských jízd – nevím za co přesně kritizujete…… Číst vice »

Vojta
Host
Vojta

Stejně tak z Vysočiny přinejmenším okresům Třebíč a Žďár.

PetrB
Host
PetrB

Bingo, jedna spolková země má více integrovaných dopravních systémů. Jeden systém IDS představuje územní velikost jako jeden kraj v ČR.
Např. ani nemusím chodit daleko, taková spolková země Sasko, která sousedí s ČR:

Drážďany a přilehlé okolí: VVO (Verkehrsverbund Oberelbe – Dopravní svaz Horní Polabí)

Chemnitz a okolí: VVM (Verkehrsverbund Mittelsachsen – Dopravní svaz Střední Sasko)

Bautzen a okolí: ZVON (Verkehrsverbund Oberlausitz- Niederschlesien – Dopravní svaz Horní Lužice)

xyz
Host
xyz

A ještě Verkehsverbund Vogtland (VVO); stejně tak do Saska zdásti zasahuje MDV (Mittel Deutschland Verkehrsverbund). Viz i mapa na dolním konci stránky s komentáři – jiné spolkové země jsou v této věci ještě o dost roztříštěnější než Sasko.

Jedine vlaky
Host
Jedine vlaky

Prosím vás, proč by člověk dojíždějící z Břeclavi do Brna kupoval jízdenku IDS JMK? Chcete mi říct, že tuto trasu někdo jezdí Os? In-karta zde pořád platí v EC či R, tak nevím o čem melete.. M H 😂?

Radovan
Host
Radovan

nepřipadá Vám, že poslední dobou – tedy od doby, co objednávají dopravu kraje, vznikají jaksi nové hranice – dopravu zajištujeme po hranici kraje a dál hic sunt leones? Mnohdy se nikdo z daných pracovníků neptá, kterým směrem potřebují jet obyvatelé nového příhraničí. Co se týče ceny za 50-60 km jízdy vlakem na těch Vašich 700 kč se dostanete, když si koupíte týdenní jízdné. Normální cestující zaplatí za jízdu 83 až 97 kč. Kdyby bylo víc takových lidí jako Vy, tak určitě vozí vlaky vzduch, ale většině se nechce hledat hodinu místo k zaparkování na kraji města a raději dojedou do… Číst vice »

Radek Janata
Host
Radek Janata

Těch 700 Kč bylo zřejmě myšleno jako cena za jednu zpáteční jízdu v Německu. To by celkem vycházelo.

Petr
Host
Petr

Vstoupit do diskuze…K těm prvním 2 větám bych těch palců nahoru dal nejradši aspoň 10 🙂

Hen ten oný
Host
Hen ten oný

A Vy se chcete inspirovat v Bulharsku?

Honza
Host
Honza

Smazali jsme. Zde se diskutuje věcně a bez anonymních urážek lidí, kteří jsou ochotní poskytnout rozhovor. Redakce.

lada13
Host
lada13

Nevím proč dáváte Honzovi tolik mínusů, Kdo někdy prošel vysokoškolským vzdělávacím ústavem dopravního zaměření (a já ano) tak víme, o čem Honza hovoří a já mu dávám za pravdu.

Hen ten oný
Host
Hen ten oný

Protože napsal blbost.

Pandrhola
Host
Pandrhola

To bude tím, že většina má jinou školu, takže nedokáže posoudit zda se Honza nechce jen mstít.

Hen ten oný
Host
Hen ten oný

A tohle není blbost: „Co chcete vysokoškolsky (teoreticky – vědecky) vybádat na dopravě?“

Otto Pospíšil
Host
Otto Pospíšil

Rozdělit kompetenčně objednávku vlaků a regionálních autobusů by znamenalo konec integrované dopravy v ČR. Byl by to vlastně jakýsi návrat o 20 let zpět. To není inspirace Švýcarskem, ale spíše Slovenskem – děkuji, nechci. Jinak diskuze, že by stát lépe zajistil železniční dopravu, mi přijde úsměvná. Za prvé, stát, který za 30 let neudělal pro integraci na státní úrovni nic, má něco zachraňovat? Už vidím, jak ty vlaky koordinuje s regionálními potřebami a s autobusy. Za druhé, je naivní představa, že na hranicích krajů, kde dnes kraje vlaky omezují, bude stát objednávat vlakodrom. Kraje tam totiž vlaky většinou omezily proto,… Číst vice »

Krušnohorec
Host
Krušnohorec

Díky té nejnovější integraci potřebuji na cestu 64 km dvě jízdenky aniž bych vystoupil z vlaku.

Axel
Host
Axel

Co to je za vlak? Odkud kam?

Tronda
Host
Tronda

Od nikzd nikam, takže na to už idpivěď nepřijde.

Krušnohorec
Host
Krušnohorec

Proč žvaníte?

Chytrý za 2
Host
Chytrý za 2

Jo. Tady neplatí „zaplať si pivo a žvaň si co chceš“. 😂

Krušnohorec
Host
Krušnohorec

Chomutov město – Lužná u Rakovníka

Axel
Host
Axel

Pro Krušnohorec… takže 2 jízdenky, protože jedete z Ústeckého do Středočeského, tj. že se ty 2 kraje nedomluvili na rozdělení tržby z jízdenky mezi sousedním regiony (Chomutovsko-Rakovnicko)?

Radek Janata
Host
Radek Janata

Kecáte, na tuto relaci si koupíte jízdenku od dopravce za 78 Kč.
https://www.laenderbahn.cz/files/files/92/dc/92dcadde5a04b7a8.pdf

MartinS.
Host
MartinS.

Což navíc znamená, že Krušnohorec jede za 1,22 Kč/km, což je stejná cena jako s IN25, aniž by si nárok na tuto slevu musel kupovat.

Petr Nick
Host
Petr Nick

Souhlasím s propojením bus&vlak, rozdělení by byl krok z5, bez debaty.. Ale zrnko pravdy v koordinaci krajů je.. Po 15-12-19 určitě

Petr
Host
Petr

No nějak ti do toho nezapadá, že jsou v mnoha krajích integrované i vlaky objednávané ministerstvem, takže z logiky věci je vše pouze o o dohodě o vzájemném uznávání jízdenek, ne o tom kdo to objednává a v případě kompletního objednávání všech vlaků MD by cestující byli ušetřeni u vlakové dopravy vrtochů krajských úředníků.

xyz
Host
xyz

„a v případě kompletního objednávání všech vlaků MD by cestující byli ušetřeni u vlakové dopravy vrtochů krajských úředníků.“
Zato by nově nebyli ušetřeni vrtochů ministerských úředníků.

„jsou v mnoha krajích integrované i vlaky objednávané ministerstvem“
Ovšem již jen coby „menší část kostry celého systému“, nikoliv „celá jeho kostra“ (pozn. „kostra“ = zde „veškeré vlaky v konkrétním kraji).

Petr
Host
Petr

No, lidi tam třeba tolik nejezdí proto, že spoj, který dojede za hranice kraje, už nenavazuje na další spoje (přestup), protože to už kraj, odkud spoj přijel, vůbec nezajímá, nějaká návaznost na spoje v druhém kraji…

Rtep
Host
Rtep

Jako Jihočech jsem za roky existence Jihočeského kraje nevšiml, že by někdy kraj udělal něco, co má smysl a co je dobré pro zdejší obyvatele. Což se samozřejmě od různých Zimolů a podobných existencí opravdu čekat nedalo a nedá. A v tom je také jedna z podstat problému – zbytečná existence zbytečných krajů. Zbytečné krajské úřady plné zbytečných lidí.

Otto Pospíšil
Host
Otto Pospíšil

Skutečnost, že to (podle Vašeho názoru) blbě funguje v jednom kraji, neznamená, že to funguje blbě všude.
Ale jo, jestli máte pocit, že bude lepší, když to bude blbě fungovat v celé republice v pečlivých ručičkách státu, který za 30 let nebyl schopen zaintegrovat vůbec nic, pak „hálelůja“ a názor Vám brát nebudu.

Jarek
Host
Jarek

Blbě funguje i Vysočina, neštěstím je i Středočeský kraj, který by bylo nejlepší rozpustit do krajů okolních (a velký kus do Prahy)… Ale je pravda, že paušálně bych to taky neodsuzoval…

Petr
Host
Petr

No nevím ale tak špatně na tom Vysočina asi nebude, vzhledem k tomu, že v tamním kraji v jakémkoliv vlaku ČD si můžu koupit jízdenku ČD a to i elektronicky a nemusím řešit jestli jsem vstoupil do správných dveří s označeným pruhem.

xyz
Host
xyz

„špatně na tom Vysočina asi nebude, vzhledem k tomu, že v tamním kraji v jakémkoliv vlaku ČD“
Veřejná doprava nejsou jen vlaky.

Co se týče autobusů, tak Kraj Vysočina například:
– navzdory odkladům ve slibovaných termínech (kdy prosinec 2019 se již zdál termínem jistým), nezvládl kraj k prosinci 2019 zavést tarifní integraci

– stejně tak tento kraj nezvládl (i když dlouho předem věděl, že autobusové smlouvy platily od prosince 2009 na 10 let) vůbec vyhlásit soutěž na provozovatele linkových autobusů, takže „dočasně/provizorně“ pokračují dosavadní dopravci, povětšinou v dosavadní podobě jízdních řádů (jen menší část linek upravena do vylepšené podoby s navýšeným počtem spojů)

Vojta
Host
Vojta

A některé autobusové linky zrušeny bez náhrady, jako třeba Brno-Dačice

Petr
Host
Petr

Někdy je daleko lepší nedělat nic, než být snaživým blbem a tlačit paskvil který dosavadní stav jen zhorší, takový Zlínský a Jihomoravský kraj je toho jasným důkazem.

Hen ten oný
Host
Hen ten oný

To je asi totéž jako „zastavit let“. Ale korekce bude nutná. A oni už to vědí.

Axel
Host
Axel

Pro Petr… jezdíte ve Zlínském nebo Jihomoravském kraji? Máte reálnou zkušenost, pokud jo, tak kdy jste jel a na které trati naposled? Nebo přebíráte ty polopravdivé řeči některých zakomplexovaných/naštvaných zaměstnanců ČD nebo jejich fanoušků?

Vladimír D.
Host
Vladimír D.

Podle mně to v JČ není s dopravou až tak špatné. Například existuje tu jednodenní jízdenka JIKORD, která platí ve veřejné dopravě na území Jihočeského kraje celoročně. Na tuto jízdenku můžete cestovat všemi vlaky ČD (včetně rychlíků), GW Train Regio, motorovými vlaky Jindřichohradeckých místních drah, rychlíky R26 společnosti ARRIVA vlaky, MHD ve všech městech a regionálními i některými dálkovými autobusy. Bohužel cena 250,- Kč odrazuje v případě jediné cestující osoby. Tomu by spíš odpovídala cena o stovku nižší.

Miroslav
Host
Miroslav

Jenže tuto jízdenku lze koupit jen na několika místech v kraji (v pokladnách na nádraží plus v několika informačních centrech), což její využitelnost zásadním způsobem limituje. Nelze ji koupit ani u průvodčího ve vlaku nebo u řidiče v autobusu.

Vladimír D.
Host
Vladimír D.

Na druhé straně jich můžete zakoupit víc najednou a použít dle potřeby jen tím, že vpíšete datum a přelepíte jej.

Tuzemák
Host
Tuzemák

Jaký je ale pak význam takové jízdenky? Když ji nemůžete koupit rovnou u řidiče a to ne jen pro sebe (pouze jedna osoba) a to ještě za 250kč!! To je až přiliž podmínek pro běžné užití. Tyhle jízdenky jsou zaměřeny spíše na turisty, pro celodnní courání po kraji, než na denní dojíždění do práce.

Vladimír D.
Host
Vladimír D.

Však k tomuto účelu ani jízdenka není určena. Pro rodinu s dvěma dětmi pro cestování po kraji je ale dosti dobrá.

Tuzemák
Host
Tuzemák

No právě, ale co pak teda nabídnout za bonifikaci těm, co dojíždí denně? Máme teda „integrovaný“ dopravní systém(y) v Jčk a tak by se jako samozdřejmost po celém kraji nabízela i jednotná jízdenka na pásma ve vlacích a autobusech, provozovaných jižních čechách. Nebo to vlastně zatím nejde, když je zde reálně kolik tři(?) IDS na kraj a to né na celý, smutné. Ještě smutnější, že pro zrychlení na této trati toho kraj taky moc nedělá. Ten plecháč+dva zašlé hnusvagony v tom videu, regiokřápy pod dráty na Hradec. To jsou opravdu rychlá vozidla pro 21.století. Jó měl jsem pár let tu… Číst vice »

Chytrý za 2
Host
Chytrý za 2

tak….na to není odpověď

Petr Nick
Host
Petr Nick

Petře nelze paušalizovat, zrovna v dopravě mají aktivity krajů svůj smysl, o ostatních úřednících tady není řeč..

Leinad
Host
Leinad

KORDIS nebo třeba ROPID fungují rozumně.

Tuzemák
Host
Tuzemák

JIKORD, kapitola smama pro sebe – jihočeský dezintegrátor dopravy. Každého chytřejšího pííííp napadne, že zruší-li někam do vesnice ranní vlak, musí tam aspoň zajistit autobusový přípoj-viz. obec Mnich (viz. odkaz). Nemám nic proti myšlence zrychlení vlaků JH-Veselí-ČB a to sebou nese „obětování“ malých obcí, ale nemůže je JIKORD hodit přes palubu úplně. Musí jim ale zajistit aspoň ten svozový mikrobus. Ideální kombinace, páteř tvoří vlaky a okolní díry bus/mikrobus+přip. záchytná parkoviště. Tady by podle mě měl kraj výhodu vrovnoměrně rozvržené páteřní síti vlaků po celém kraji okresní města-ČB. Ideálně s vhodnou návazností na jeden lístek, který koupím v kažem busu/vlaku/nádraží.… Číst vice »

Tuzemák
Host
Tuzemák
Hen ten oný
Host
Hen ten oný

A jak to tam rozsekli?

Tuzemák
Host
Tuzemák

Má tam začít jezdit bus, ale mě spíš zaráži po jaké době. Celé to na mě působí, jako hašení ostudy, potom co se v tom, již v několika reportážích, začala vrtat ČT. Šlo-li by o nějaké promyšlené kroky JIKODu, měl by tam snad ten bus jezdit už od změny v jizních řádech?!

Marian
Host
Marian

To jako myslíte, že by pan Stach šel do sebe? Nebo dokonce, že by zvedl telefon zavolal do předmětné školy, jestli by třeba nebylo možno posunout vyučování tak, aby to vyhovovalo dojíždějícím?

Tuzemák
Host
Tuzemák

Proč proboha posouvat ostatním dětem vyučování o půl hodiny, jen pro neschopnost JIKORDu?? To ti kdo to na tu 8h stíhají s rezervou, mají zase zbytečně čekat? V 8h se snad začíná v každé škole stejně. To snad není takové překvapení pro koordinaci dopravy, že se před 8h mají děti dostat do školy-to klidně busem.

Nekdo
Host
Nekdo

pan docent má pravdu. cestující o tomto bordelu budou nepochybně hlasovat nohami a peněženkou. my jsme tak třeba udělali když na Šumavě začali jezdit oranžové tramvaje. přestali jsme tam jezdit vlakem a od té doby jezdíme pouze autem. nehodlám řešit lístek na ČD a na tramvaj a (ne)návaznost přestupů…

Hen ten oný
Host
Hen ten oný

Podepisuji.

Otmar
Host
Otmar

Přesně tak. Cestou jak přilákat cestující je zjednodušení systému nikoliv to co předvádějí kraje.

R2R2
Host
R2R2

Pokud clovek zije na nadrazi a jezdi na nadrazi, tak je samozrejme stav s monopolem CD a jejich tarifem idealni (pominu-li rizika plynouci z monopolniho postaveni). Problem je, ze znacna cast obyvatelstva zije mimo nadrazi a cil jejich cest take mnohdy lezi jinde. Myslim, ze je to mnohem castejsi pripad, nez start a cil cesty v ruznych krajich. Co se tyce spadovosti kraju, tak tam ma pan docent pravdu, ne vzdy je idealni. Alternativou je jednotna celorepublikova doprava rizena z ministerstva, je otazkou, zda by ministersky urednik, ktery ma k problemum jednotlivych regionu pomerne daleko, dokazal regionalni dopravu ridit lepe… Číst vice »

K.S.
Host
K.S.

Kraje v současné podobě jsou podivný paskvil, jako jeden příklad bych snad uvedl zařazení kdysi Moravských území do Českého kraje, nebo opačně, Českých do kraje Moravského. Samozřejmě je to možné, pokud je to odstřižené horami, ale nezdá se mi že je to častý případ. Jinak problém tarifních systémů je umělý, je řešitelný pomocí poměrně obyčejného počítačového systému, který to bude umět vystavit, problém je snad jenom u platnosti lístků, ale zavést do tarifu každého IDS „vstupní“ lístek, který platí po celý den na dané trase je poměrně snadný úkon. Existuje ještě možnost mít zemské řízení dopravy, vytvořit pracovní skupiny několika… Číst vice »

Jan
Host
Jan

Dílo komunistu v 1948. Potřebovali zničit vazby na historické země.

Krušnohorec
Host
Krušnohorec

Čechy, Morava, kousek Slezska. K čemu takové rozdělení?

Jiří Kouba
Host
Jiří Kouba

Aby ministerští úředníci neřídili ze židle území, kde v životě nebyli, a lidi, které nikdy nepotkají.

Hen ten oný
Host
Hen ten oný

Čechy a Morava byly součástí Zemí koruny české a (české) Slezsko je dnes zbytkem území, které v letech 1335 až 1742 Koruně české také patřilo. To je historicky dané.

Martin V.
Host
Martin V.

Já si nemyslím, že by se dala pouhým posunutím hranic kraje nějak zásadně vylepšit spádovost, i když příklad tu existuje – obce nad Tišnovem se rozhodly připojit se k Jihomoravskému kraji místo Vysočiny. Ona je totiž řada oblastí „vícespádových“, takže někdo potřebuje cestovat do jednoho města, jiný do druhého a pár lidí i do třetího. A když je taková pohraniční oblast obsluhovaná jen z toho svého kraje, tak mají mnozí logicky smůlu. Jistá nadkrajská koordinace jak jízdních řádů, tak tarifů bude rozhodně potřeba, pokud má veřejná doprava ambice zčásti nahradit individuální automobilovou dopravu.

K.S.
Host
K.S.

To ano, ale přece jenom bude pokaždé jedna z nich mít navrch nad tou druhou, ale to by se muselo udělat možná šetření mezi místními kam chtějí, nebo spíš kam jezdí na nákupy a tak, protože co do úředních věcí mohou mít za posledních 20 let zažité že se to dělá tam a ani je třeba nenapadne že by to mohli vyřizovat jinde.

Myslím že ještě byly takové přesuny mezi kraji někde v rámci Jeseníků. Ale nejsem si tím jistý.

Jaaa
Host
Jaaa

Nemusí.

Ušatá
Host
Ušatá

Však také výsledkem by nemělo být, aby o celostátní organizaci dopravy rozhodovalo jen ministerstvo neb o jen kraje. Princip by mohl zůstat stejný, ale celková organizace dopravy by byla koordinována celostátně. Tedy po dohodě MD a krajů s jasnými principy, tedy i s dopravou mezi kraji, jízdným apod. To přeci není nic proti ničemu.

Axel
Host
Axel

A kdy reálně fungovala koordinace? Stačil mi příklad absence koordinace, když kterési „chytré hlavy“ (z ministerstev) naplánovali souběžné, opakuji SOUBĚŽNÉ uzavírky silnice i železnice na Jesenicku .. takže místní nadávali na „odříznutí od světa“

https://ct24.ceskatelevize.cz/regiony/1520766-cervenohorske-sedlo-bude-kvuli-oprave-silnice-pul-roku-neprujezdne

Petr
Host
Petr

Na to nemusí být docent, aby se vědělo, že cestující chce co nejjednodušší systém. Aby mi někdo určoval, že mám lézt jen do vagonu s proužkem, je divné. Faktem je, že cestování vlakem by mělo v 21. století více připomínat leteckou dopravu. Nakup, odbavení, jízda

Axel
Host
Axel

Primárně nesmí vagony odpuzovat svým vnějškem a zejména interiérem.

Hen ten oný
Host
Hen ten oný

Máte příklad?

Axel
Host
Axel

vagon typ 854, vagon typ 460 – oba v podobě jezdící do prosince 2019 na linkách ve Zlínském kraji

Hen ten oný
Host
Hen ten oný

Mě spíše vadí posprejované vagóny.

Ušatá
Host
Ušatá

A mně čím dále více poškozené interiéry vozů. Čerstvý příklad Městského slona, kde byly zvnitřku všechna okna posprejovaná o podhlavníky u sedadel prořezané, v jedničce jakoby látka prostíhaná apod. Nějak se toto v různých podobách začíná rozšiřovat. Samozřejmě to jeden průvodčí nemá šanci uhlídat, natož i zakročit. S tím je nutné rázně něco dělat, protože celkově stav i i zajištění bezpečnosti ve vlacích začíná být na pováženou.

Marťas
Host
Marťas

Vždyť připomíná. Nákup – cenově naprostá loterie. Odbavení – vystojíte si frontu ve vagónu se zeleným pruhem. Jízda – stačí malá bouřka nad zabezpečovacím zařízením a nastanou turbulence v jízdním řadu.

Axel
Host
Axel

Pro Marťas…A to co jste popsal, zažívá cestující na kterém místě ČR v regionální veřejné dopravě? Z mých praktických zkušeností – to co jste napsal, je sci-fi.

Marťas
Host
Marťas

V Jihomoravském kraji jsou zelené pruhy. Loterie při nákupu se týká spíš dálkovky (hlavně Leo Express, ale často ČD). Problémy s výpadky zabezpečovacího zařízení bývají na modernizovaných koridorech.

Axel
Host
Axel

Já nikdy „frontu“ na zelený pruh v Os/Sp na jižní Moravě nezažil. Protože sebou mám Univerzální jízdenku, koupenou při čekání na otočku/přestupu v Břeclavi (nebo když čekám na vlak který má zpoždění), kterou cvaknu ve cvakači (žlutá krabička na nástupišti)… Vy jste někdy zažil „frontu ve vagonu se zeleným pruhem“? Kdy, jak často a na které zastávce? A jak dlouho jste „čekal“ ve frontě? Ohledně „loterie“, tak jste se spletl s tématem článku, který se týká dotované regionální veřejné dopravy… U dálkové dopravy souhlasím, že Leo Express na dálkových vlacích hodně zdražuje/zlevňuje… ale to je jeho právo, bo nedostává dotace… Číst vice »

Hen ten oný
Host
Hen ten oný

To je pláč nad rozlitým mlékam.

xyz
Host
xyz

“ Odbavení – vystojíte si frontu ve vagónu se zeleným pruhem.“
Žádná fronta se tam nestojí. Sednete si na sedadlo a počkáte na příchod průvodčího.

Také připomínám, že zelený pruh se týká jen těch cestujících, kteří nastupují bez platné jízdenky (tzn. nemají jízdenku předplatní či „jednorázovou z předprodeje“).

Tronda
Host
Tronda

Nebo aby mi někdo už dvacet let určoval, že mám lézt jenom do prvních dveří, to je taky moc divné.

xyz
Host
xyz

Je to už asi 25 let (samoobslužný systém byl zaveden v polovině 90. let), kdy s tímto ČD přišly.

K.S.
Host
K.S.

Jenom ten nákup lístku, to co předvádí na letištích kolem odbavení je zbytečný overkill.