dkv-spojujeme

Brno – Znojmo po nové trati a pod dráty? Ve hře je několik možností, rozhodne studie

Železniční stanice Znojmo. Autor: Vojtěch Dočkal – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=42953091Železniční stanice Znojmo. Autor: Vojtěch Dočkal – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=42953091

Správa železniční dopravní cesty chce výrazně vylepšit železniční spojení mezi Brnem a Znojmem. Vypsala tento týden zakázku na studii, která

Správa železniční dopravní cesty chce výrazně vylepšit železniční spojení mezi Brnem a Znojmem. Vypsala tento týden zakázku na studii, která má zhodnotit možnosti „modernizace, rekonstrukce a novostavby železniční infrastruktury, včetně její elektrizace, v definovaném směru Brno – Znojmo.“ Zakázka má hodnotu necelých pět milionů korun.

„Co se týče rychlosti, cestovní doby, investičních nákladů a termínu realizace – to všechno nám má zodpovědět právě uvedená studie proveditelnosti, je to účel jejího zpracování a nedovolíme si cokoli z uvedeného zatím předurčovat,“ uvedla na dotaz mluvčí SŽDC Nela Friebová.

Cíle správy železnic tak jsou podle ní zatím obecné: zkrácení jízdních/cestovních dob, zvýšení konkurenceschopnosti a atraktivity systému železnice, zlepšení dopravní obslužnosti, zvýšení kapacity, stability grafikonu vlakové dopravy, snížení provozních nákladů, zajištění efektivity a energetických úspor, zvýšení bezpečnosti provozu a cestujících.

Ve hře je zatím několik projektových variant, které mohou být na základě dalšího vývoje a projednávání různě kombinovány či modifikovány. Všechny varianty začínají ve směru od Brna až za stanicí Střelice. V úvahu přitom připadají i stavby tratí na zelené louce, a to především mezi Moravskými Bránicemi a Znojmem, případně napojení z Hrušovan na koridor (trať 250) či budoucí vysokorychlostní trať.

Současné železniční sít na Brněnsku a Znojemsku. Pramen: SŽDC

Současná železniční sít na Brněnsku a Znojemsku. Pramen: SŽDC

Přehled varianta dle SŽDC:

A) Optimalizační varianty obecně předpokládají zachování železničního spojení Brno – Znojmo prostřednictvím existujících tratí č. 244/246, avšak s prověřením rozsahu jejich rekonstrukce v ose, eventuálně i elektrizace. Jedna podvarianta se soustředí pouze na úsek Střelice – Miroslav, druhá podvarianta na celý úsek Střelice – Znojmo (s prověřením krátké spojky mimo stanici Hrušovany nad Jevišovkou, která by byla na zelené louce).

B) Modernizační varianta Střelice – Miroslav obecně předpokládá zachování železničního spojení Brno – Znojmo prostřednictvím existujících tratí č. 244/246, avšak s prověřením rozsahu jejich rekonstrukce v ose či s přeložkami menšího rozsahu, eventuálně i elektrizace.

C) Modernizační varianta Znojmo STŘED obecně předpokládá zachování železničního spojení Brno – Moravské Bránice prostřednictvím existující trati č. 244 (ve stejném duchu jako předchozí modernizační varianta), od Moravských Bránic do Znojma pak již s kompletní novostavbou trati na zelené louce. Zbylé úseky stávajících tratí Moravské Bránice – Hrušovany nad Jevišovkou a Hrušovany nad Jevišovkou – Znojmo by zůstaly ve variantě bez projektu.

D) Varianta novostavby Vranovice – Hrušovany nad Jevišovkou (tzv. Znojmo MAX) zanechává stávající železniční trať č. 244 bez projektu a spočívá ve vybudování opět kompletní novostavby trati na zelené louce mezi lokalitou Vranovice (zapojení do stávající trati č. 250 či výhledové VRT Brno – Vranovice) a cca prostorem Hrušovan nad Jevišovkou, přičemž úsek Hrušovany – Znojmo (stávající trať č. 246) bude modernizován.

 

Tagy SŽDC Top trať Brno - Znojmo
167 komentářů