Brno – Znojmo po nové trati a pod dráty? Ve hře je několik možností, rozhodne studie
Železniční stanice Znojmo. Autor: Vojtěch Dočkal – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=42953091
Správa železniční dopravní cesty chce výrazně vylepšit železniční spojení mezi Brnem a Znojmem. Vypsala tento týden zakázku na studii, která
Zadavatelé nějak zapomněli na Pohořelice, které jsou městem použitelnou radiální železnicí opominutým a také přestupním uzlem do mnoha okolních vesnic. Měla by proto být navržena i varianta Hrušovany u Brna – Pohořelice – Novosedly a dále po 246.
Odbočení z koridoru má být v traťovém úseku Hrušovany – Vranovice (odbočení z koridoru je preferovanější než odbočení z VRT). Pak je logické vedení kolem exitu 26km D52. Táhnout to dál na jih od Vranovic nedává smysl. Stačí se podívat do zadání, je tam uvedeno i prověřit napojení Krumlova a Mikulova…
Mě docela zaráží, že nikoho ve variantě D nenapadlo novou trať vést z Vranovic do Mikulova…
Mě zaráží, proč nevedou trať ve variantě D přes Pohořelice a Miroslav se spojkou na trať 244.
Od Vás jsem něco takového nečekal, tahat to přes Mikulov je už pomalu to samé co postavit pořádnou trať až do Břeclavi, těch cca 10 km navíc, co by to bylo je už jenom pár minut navíc. 2-3 minuty, pokud počítám dobře. Pak ano, dalo by se jít kolem rybníků, ale to neprojde přes NIMBY (a to nevím jestli bych se k nim tentokrát nepřidal), Nebo by se musel stavět příliš dlouhý tunel do Milovic. Odbočka před Mikulovem kolem nedálnice narazí na nové mlýny a byť je tam možnost hráz rozšířit, tak by to bylo drahé. Prostě je tam 20… Číst vice »
Předně, nevidím důvod pro zaústění nové trati do stanice Hrušovany z východu. Pokud se podíváme na zadání, tak v něm je preferováno odbočení v traťovém úseku Hrušovany u Brna – Vranovice, tedy ne až z Vranovic. Dále má být navržena dopravní obslužnost Pohořelice a napojení v oblasti Hrušovan na Jevišovkou, tedy ne nutně do stanice. Dále má být navženo napojení Krumlova z oblasti Pohořelcic a napojení Mikulova z oblasti u Hrušovan. Tím se začne a pak se uvidí. Ne nadarmo je to varianta MAX. Vidím to takto: https://mapy.cz/s/3y7Qi Prioritně by mělo jít spojení Brno – Znojmo. Osobně si myslím, že… Číst vice »
Prioritou asi bylo napojení Znojma, kde by natažení trati přes Mikulov prodloužilo jízdní dobu. Podle mého by byla vhodná trať Vranovice – Jevišovka/Novosedly s trianglem na jižním konci. Umožnilo by to vedení nových linek Brno – Vranovice – Hrušovany – Znojmo a Brno – Vranovice – Novosedly – Mikulov – Břeclav, přičemž ze Znojma do Brna by se možná dalo dostat vyšším segmentem za půl hodiny, což by přes Mikulov asi nešlo. Tak jako tak by se v případě stavby trianglu dala nová železnice použít minimálně jako odklonová trať pro trať Brno – Břeclav (za předpokladu elektrifikace a doplnění pár… Číst vice »
https://www.idnes.cz/brno/zpravy/soud-brno-deti-zeme-nadrazi-stavba.A190816_083411_brno-zpravy_vh
Kéž by více takových spojení. Máme přetížené silnice. Hlavně v oblasti Pohořelic a Rajhradu to vypadá dost špatně. Kamiony a nákladní auta přes centrum obcí. Ještě to chce upravit intervaly vlaků Znojmo-Břeclav, dvouhodinový takt je prostě o víkendech otřesný. A myslím si, že zájem bude dostatečný. Čtyřicet tisíc obyvatel+další okolní obce. Ze Znojma je velký příliv aut.. Nedostatečné spojení s krajským městem, ostuda. Když si vezmu, že takový Břeclav a okolí má zhruba stejný počet obyvatel.
Pohořelice v kombinaci s Přibicemi jsou opravdu ostudou Jihomoravského kraje v kontrastu s Židlochovicemi kde se nachází poloviční počet obyvatel.
A to Židlochovicím fandím
Bohužel, ten potenciál bych nepřeceňoval, zároveň už totiž běží zlepšení silničního spojení na dané trase (především Lechovice) takže i v případě větších investic do dráhy zase bude maximálně dotahovat…
Též poněkud pochybuji že by se uživily pravidelné (husté) rychlíky (ten jekot – bude nám to tu jezdit a nemůžeme do toho nastoupit, a tolik bysme chtěli…), a zastávkáče holt dneska málokoho časově oslní… muselo by se asi velice citlivě volit něco jako Sp (=stavíme SKORO všude) a to ještě se slušnými vozidly aby to mělo trochu švunk…
Z Brna do Znojma to bude vzdycky rychlejsi pres Viden.
Ani nevíte jak bych byl rád abyste se mýlil 😉
Vymýšlí blbostě, po tom jak se odflákla rekonstrukce na Třebíč, kde koleje na rozdíl od Znojma mají spíš větší potenciál konkurovat silnici a kde je mnohem větší šance na příměstské cestování, když se něco udělá s cestovní dobou. Proto by spíš nejvíc energie na přeložky a zrychlení měli věnovat úseku před Brnem, potom dokončit modernizaci Znojmo-Břeclav se zavedením Sp vrstvy a jejím zapřípojováním v Hrušovanech ve směru na Brno, už to by byl první krok na velké zrychlení současného spojení, až potom se pouštět do takových pochybných dobrodrůžství..
Tak Znojmo může mít se (střídavým?) zastavením na poli u Pohořelic a Hrušovan (P+R, kola…) potenciál minimálně srovnatelný s Třebíčí a nácestnými zastávkami… Sice náklady budou vyšší, ale přinese to vedlejší efekty (zrychlení Znojmo-Břeclav, lepší rentabilita Modřice-Vranovice aj.)…
Znojmo-Břeclav se ale bude zrychlovat tak jako tak…
Respektive to hlavně budou muset spravit, no a přitom je obvykle promarněná šance pokud se aspoň mírně neoptimalizuje…
Varianta STŘED může být klidně dražší než MAX vzhledem k terénu a délce novostavby, ne? Navíc k variantě STŘED je třeba připočíst sólo projekt optimalizace Hrušovany – Znojmo…
Vzhledem k trasování z Bránic dává smysl pouze MAX, kde novostavbě „Pohořelice jih“ – „Hrušovany západ“ může předcházet optimalizace Hrušovany – Znojmo i příprava VRT Modřice-Vranovice (třeba i s odbočkou směr „Pohořelice-jih“)…
ONO je to stejně jedno, protože se to bude dělat na 160 km/h. Když už by se stavělo na zelené louce, pak by bylo lepší stavět trať na mnohem vyšší rychlost než českých 160. Ale asi se nedočkáme, aspoň ta elektrifikace bude.
Co takhle místo tohoto nechal udělal studii na elektrickou železnici na Praděd?
Netrollte tu pořád dokola, už je to docela trapný.
Tohle než se postaví, to bude končit tohle století a mezitím se podmínky totálně změní. Takže souhlasím s názorem, že to je studie do šuplíku. Reálněji vypadá dostavba Křenovické spojky, než nová trať z Hrušovan nad Jevišovkou do Vranovic.
To zní parádně! 🙂 Nejhorší ale je, že tady výsledek záleží na poloze nového nádraží v Brně. Už to chce rozhodnutí!
Rozhodnuto je od května 2018, Ab.
Jen drobný dotaz ze zájmu: za co je to mínus, za pravdu? 😂😂😂
Spíš si myslím, že jde o frustrovaný nesouhlas s výběrem varianty. Ne za vaše sdělení, ale za to rozhodnutí o variantě.
takových rozhodnutí už bylo několik, takže je otázka, jestli tohle rozhodnutí ve výsledku k něčemu povede……
Pokud máte na mysli hlasování zkorumpovaných politikú, pak ano. ti rozhodli, že pro ně je nejvýhodnější tato varianta. Obyvatelé Brna v referendu zvolilivariantu jinou, nejvýhodnější pro ně.
Škoda že nemůže volit také paní Kapacita. 🙂
Hmm, ono by to mohlo jezdit taméž, kde zastavují v současnosti vlaky Hrušovany n. J. − Brno. A kdyby opravdu hořelo, tak se dají upravit další 4 koleje pro nástup cestujících. Dvě nepoužívané leží u Pošty, jedna má dokonce i peron. Další dvě nepoužívané koleje jsou po stranách Malé ameriky.
V případě protažení vlaků z Hrušovan až do Znojma tedy na současném Hlavním nádraží není nouze o nástupní hrany.
V Brně hl.n. u pošty bude už jen jedna kolej, místo druhé je chodník.
Ajo, máte pravdu, už si to vybavuju. Tím pádem nic nebrání tomu, aby se ta jedna kolej zprovoznila pro osobní dopravu. Motorák s vložákem a řidičákem se tam vejde, nástupní hrana tam je a lidi z 1. na 5. nechodí přes provozovanou kolej.
Po dokončení rekonstrukce tam bude o 2 kusé koleje navíc. Už teď se rýsují nástupní hrany.
Lepší by bylo, od 5. a 6. udělat podchod a mít na těch poštovních nástupištích koleje pro vlaky dvě..
Bylo, ideálně s propojením nového podchodu také na perony 2 3 a 4 a s vyústěním k OD Tesco.
Budou sice dopravní, ale v rámci modernizace jsou vedeny bez nástupní hrany. U té krátké to vzhledem k délce ani nedává smysl.
Rozhodně varianta D. cca 20 km novostavba Vranovice – Hrušovany v rovinaté krajině.
Ostatní jsou paskvily…“přeložky menšího rozsahu“ ve stávající stopě jsou vyhozené peníze prakticky nic neřešící.
To nebude hned. Dalo by se to udělat ještě na etapy:
1. Ze Střelic do Mor. Bránic optimalizace a vlaky přesměrovat do Oslavan, kde by končily. Zde se nejedná o ztracenou investici.
2. V úseku Moravské Bránice − Hrušovany pouze údržba než se něco nového postaví. Z Eifelova mostu už je jen neprovozní torzo, po novém mostě sem tam projede nákladní vlak.
3. Až já budu v hrobě hníti … a dřív to sotva bude, postavte si novou trať Vranovice − Hrušovany nad Jevišovkou. To už možná bude VRT Praha − Brno i s plánovou větí Brno − Vranovice
add 2. nemáte pravdu, z Bránic po novém mostě (haha, už funguje skoro 40 let) pokračují vlaky na Mor. Krumlov, Miroslav, dřív až do Hrušovan n.J. a protože po silnici se z Krumlova do Brna nijak rychle a pohodlně dojíždět nedá, jezdí vlakem stále hodně lidí do práce. Autobusy do Brna skoro nejezdí..
Modernizaci tratě moc fandím. Znojmo je 40 tis. okresní město s velkou frekvencí cestujících do Brna včetně denního dojíždění. Navíc sem jezdí řada turistů. Aby měla trať smysl, musí to být efektivní: jednak se zlepší samotné zatraktivnění trasy do Brna a zároveň i do Prahy. Do Prahy se cestovat prakticky nedá. Pokud by byla cesta Zn-Br cca 40 minut a slušně by navazovaly v Brně EC (nebo jezdily přímo), tak cesta Praha – Znojmo do 3.20 je srovnatelná s busem, ovšem, kdo cestuje za vínem preferuje vlak.. 🙂 Od nového grafikonu jsou sice 3 páry spěšných vlaků na Jihlavu, ale… Číst vice »
Pokud se dívám správně na plánek železnici, hlavní město, k němuž je připojeno Znojmo elektrizovanou trati, je Vídeň přes Šatov :-). SZDC zde bohužel ma infrastrukturni dluh, tak je fajn, ze pracuje na jeho odstranění. Už se těším na rychlost 160 na trase Brno – Strelice ( – Třebíč – Jihlava).
A ta rychlost tam bude kde a kdy že?
To bohuzel nikdo nevi 🙁
Smysl dává cokoli obcházející současnou 244, protože její profil v severní polovině je zcela neřešitelný pro více než V=100. Varianta D tak je jedinou smysluplnou pro minimálně V=160 prakticky v celé délce. Pokud je cílem převést osobní dopravu v relaci Brno – Znojmo na železnici, není jiné cesty.
Souhlas. Pokud se má investice vyplatit, bude muset nabídnout rychlost větší než autem. Jediná cesta je využít výhod VRT Praha-Brno-Wien. Pak bude použitelná pro relace Znojmo-Brno, Znojmo-Praha, Znojmo-Ostrava atd. Zkraceni doby na ZN-Brno na 1,5h nové zákazníky nepřivede.
Přemek: Souhlas s variantou. Jen si nejsem jistý, že je nějaká nutnost, převést tuto relaci na železnici. Osobně si myslím, že silnice 2+1(2+2) do Pohořelic by byla zajímavější pro víc lidí. U autobusů došlo k nárůstu počtu cestujících už před IDS tím, že se přidávalo více spojů(vč. rychlejších v rámci boje Psoty a ČASu Znojmo) a potom v rámci IDS k dalšímu nárůstu. Něco se teď nejspíš zvedlo i díky slevám. Donekonečna ale těch lidí přibývat nebude, tady je smůla,že za Znojmem už kromě Vranova nic moc není, ještě tak přestup na MB může být zajímavý. Nehledě na to, že… Číst vice »
Za mě jednoznačně 👍 a to ať se vybere kterákoliv varianta (nejlepší samozřejmě D)
Momentálně je železniční spojení z Brna naprosto nepoužitelné. Líbilo by se mi i několik přímých vlaků z Prahy, tak jak to má Opava.
Jenom škoda, že se u nás vše staví tak dlouho, respektivě ta strašná doba, než se vůbec stavět začne, pokud vůbec.
K čemu přímý vlak do Prahy, když ani dálkové autobusy tam mimo špičku jezdí nevytížené…
cestující nemusí jezdit nutné jen Praha-Znojmo, ale třeba Kolín (MB, NB), Pardubice (HK) – Znojmo, Brno-Znojmo… Srovnání s Opavou je docela přiléhavé.
Vážen pane Českolipáku,
nejsem si oprávněností srovnání zcela jist; Znojmo se počtem obyvatel blíží pouze třem pětinám počtu obyvatel Opavy.
Přeji hezký den!
Brno je zas o 100 tis. větší.
Pokud vlaky Praha − Znojmo nenaplní Praha sama o sobě, tak mám pochybnosti o tom, že Kolín a Nymburk výrazně pomohou. To spíš „ševci“ ze Zlína budou tvořit nezanedbatelnou část cestujících Brno − Znojmo. Pokud teda nepojedou přes Břeclav.
Pokud bude rychlejší než auto (dálnice není a nebude), tak je potenciál velký.
Ani dálkové autobusy….. Jenomže autobus většinu lidí nepřesvědčí k použití VHD a ani se jim nedivím. Strávit delší čas v sebeluxusnějším autobusu je pro mě utrpením.
Samozřejmě se nebavíme o dvouhodinovém taktu Praha – Znojmo. Nicméně si troufám tvrdit, že jeden ranní a jeden večerní spoj v kombinaci s úsekovou frekvencí, by si cestující našel.
Jednoznačně varianta D! Vůbec nechápu, že někoho napadne, že by se měly vrážet miliardy do tratí v absolutně nevyhovující stopě. Varianta D by kromě jiného též přinesla spojení do rozvíjejících se Pasohlávek a také použitelné spojení ze Znojma na Prahu vřes VRT z Brna.
Máte pravdu. Ale aby se vůbec mohla varianta D realizovat, tak by se před tím musela udělat VRT Brno-Vranovice, protože se další vlaky mezi Vranovice a Brno prostě nevejdou. Není na to kapacita. Teď tam navíc přibude ještě ta superlinka Brno-Židlochovice a za rok ještě Brno-Hustopeče…
Hmm. Další studie do šuplíku pro příští generace. Pěkně novou trať Vranovice-Novosedly a s-bahny v taktu na střídačku do nového brněnského nádraží ze Znojma a z Mikulova. Proč ne, super. Hlavně ne nějaké provizorium typu Znojmo-Brno přes Břeclav. To by byly opravdu vyhozené peníze, protože by tím skoro nikdo až na pár nadšenců nejezdil. Akorát nevím který politik řekne důchodcům a uživatelům sociálních dávek, že příštích 10-15 let stát nic vyplácet nebude ? (to je totiž většina výdajů státního rozpočtu, na dopravní stavby jde jen malý zlomek těchto výdajů) To jsou totiž zhruba požadavky SŽDC na uvažované stavby v šuplíku… Číst vice »
Důchody škrtnout nelze, sociální dávky ano. To by ovšem určité skupiny obyvatel prohlásily, že je to rasistické.
Sociální dávky pobírají i statisíce lidí stejné rasy, která tady šéfuje, fakt to není otázka jen lidí olivové pleti.
Olivy mívají zelenou barvu…
to bylo samozřejmě myšleňo cynicky, neboť ani jedné z největších voličských skupin žádný politik s trochou rozumu na příjmy od státu šahat nebude, to je snad všem jasné. Jen jsem chtěl dost cynicky poukázat na to, že na všechny uvažované projekty SŽDC prostě stát zdroje nemá…
Problémem nejsou ani důchody, ani sociální dávky (na které jde reálně z rozpočtu „pětikoruna“), ale miliardy mizící v soukromých byznysech (Bureš, Toman a další podobný), prožírání peněz na investice v nesmyslech typu 75% sleva na jízdném, plus totální bezkoncepčnost čehokoli.
Pokud už se v oblasti dopravy bavíme o důchodech, pak důchody nesmí být závislé na státním rozpočtu. Zásadou musí být, že lidé si musí sami platit dostatečné odvody na důchod (tedy ale v rámci státem jištěného systému – nikoliv soukromé fondy, které lze vytunelovat apod.) namísto třeba utrácení za drahé dovolené, auta, a jiné, řekněme nesmysly. A jinak lze systém doplnit třeba nějakými odvody z DPH – tedy prodeje zboží, aj. Pak bude i na jiné věci dost peněz. A totéž musí platit i ve zdravotnictví a zejména to, že kdo působí škody, dopady do zdraví, musí to platit. A… Číst vice »
Ano, je to tak. Další studie do šuplíku. Do roku 2050 nereálné.
Stavby na železnici lze až z 80% financovat z fondů EU. I těch 20% něco stojí, ale hlavní problém není v penězích ale neschopnosti stavby připravit.
Velice správně! Linka Znojmo – Brno má jednoznačně smysl, ale určitě jako novostavba. Modernizace ve stávající stopě přes Hrušovany n-J. nemá význam. Jsem rád, že se o této variantě nové trati opět mluví. Mimochodem, zajímavý článek a sken historického jízdního řádu trati z Brna na Hrušovany n.J. najdete zde http://www.onemanbrnoblog.cz/nova-zeleznicni-trat-brno-znojmo/
Ta trať na Hrušovany – upravit, mírné přeložky, respekt k osídlení a jinak využít pro obnovení spojení na Rakousko. Zejména pro nákladní dopravu a nevozit vše po silnicích. A silniční dopravu a tedy i kamiony spravedlivě zpoplatnit.
Zase kravina. Hlavně ať je v nové stopě elektricky Brno-Blansko, Praha-Beroun, Ústí-Pirna, Plzeň-Furth nebo Přerov-Ostrava. Kdo tyhle wolowiny proboha vymýšlí?
Tyhle „wolowiny“ mají velký potenciál převést podstatnou část silniční osobní dopravy na železnici. Krtkem z Ústí n.L. do Pirny bude stát řádově více než varianta D v tomto projektu. Brno – Blansko i Praha – Beroun jsou také relace, které je nezbytné draze řešit v nové stopě s tunely. Na to za současného oligarchicko-parazitního systému jaksi nemáme.
Hlavně že za předchozího systému na to bylo…
Pro nákladní dopravu přínos nula. Připomíná mi to dílko jednoho bakaláře o rychlé dopravě.
A co nemá přínos pro nákladní dopravu se stavět nesmí?
Pokud bude natažen drát i jenom od Brna v jakékoliv variantě, tak se dá, tedy pokud to bude revitalizace, tak tam budou omezení, dostat do Rakouska i přes druhý přechod. Pokud bude provedena novostavba z Vranovic, a je jedno kudy přesně, jestli spodem přes Drnholec, nebo přes Pohořelice a vjezd do Hrušovan bude z východu, bude mít smysl dodrátovat ten kousek do Břeclavi. Zapojení od východu se dá v Hrušovanech udělat skoro vždy, navíc s bonusem vzniku nové zastávky pokud by se udělala i přeložka současné tratě od Brna. Pokud bude v Znojmě drát (předpokládám že to bude zase jen… Číst vice »
A proč ne? Ony by tam pak ty nákladní vlaky nemohly jezdit? Nelze tam vybudovat centra nakládky a vykládky, podniky, služby?
Proč v nové stopě elektricky Brno-Blansko???
Proč Brno-Blansko?
Protože ta 180 let stará údolní(/kaňonovitá) trať má otřesné poloměry zatáček?
To by se dalo řešit i jen místními přeložkami. To možná spíš další trať po hranice S-bahnu a třeba jen na těch 120-140km/h. Kapacita tam prý totiž také už není. Otázko však zůstává jestli by nebylo lepší do obcí hned za Brnem natáhnout šalinu, místo zatěžování železnice.
To snad nemyslíte vážně? Šalinu? Víte, že půlka Modřic kvůli šalinám neví, že mají (po ukončení výluky), 15ti minutový interval vlaků a do centra dojedou za 9 minut místo půl hodiny šalinou? Není lepší budovat dopravní terminály u železničních stanic, aby se železnice blížila i samotnému městu? Rozhodně nechci nějaké nové nádraží tamhle u řeky pro S-Bahn. To bych nechal na stávajícím a dálkovou bych odklonil k řece s tím, že zůstanou dva průtahy. Tudíž šance, že každou chvíli hlavním nádražím pojede nákladní vlak, nebude. Dva nádraží vůbec nevadí, jak někteří tvrdí. Natáhl bych mezi Opuštěnou a stávajícím hlavním nádraží… Číst vice »
Modřice už jsou defakto Brno, k oddělení došlo kvůli „financím“ a neschopnosti tehdejšího vedení Brna
Myslím to zcela vážně, Brno potřebuje mít rychlejší systém šalin, takže vnější okruh, spojení V-Z a S-J, tedy řekněme Bohunice-Černovice-Slatina a Krpole-Židenice-Komárov a Bystrc-Krpole-Židenice-Slatina. Jinak než po současných trasách. Pak zajíždění do Bílovic n. Svitavou. Zrychlení jízdy z Modřic do centra by vyřešilo napojení na trať z Renenské třídy. A možná vůbec přestavba tratí v té oblasti, minimálně 10-15 minut totiž z Modřic bude dělat jízda Václavskou. Navíc to umožňuje lepší obsluhu přímo dané obce.
Tak tu půlhodinu dvojkou na hlavas korigujte na 23minut, a to až ze smyčky…
Jakákoliv smysluplná novostavba která by napřímila spojení po železnici, která jsou oproti silnicím delší často o několik kilometrů je super. Nic méně bude relace Znojmo-Brno dostatečně využita? Nejezdí znojemáci spíše na Vídeň?
Doporučuji nastudovat jízdní řád autobusů. Existují dokonce expresní spoje, které po cestě nikde nestaví a obsluhují pouze Brno a Znojmo.
Ve světle tohoto prima nápadu mi příjde smysluplnější zavést z Brna do Znojma trolejbus.
Vite o nejake podobne dalkove trolejbusove trati ve světě že by fungovala?
Jasně, třeba na Jaltu. Zbývá jen doufat, že současné sběrače by umožnily svižnější jízdu, než ty na Krymu 🙂
No ne třeba, ale právě tam… je to celkem pověstný primát. Ve Zlíně se mu jen zdaleka blíží…
Nápad už to ovšem začíná být zbytečný, akutně se nám blíží baterkové elktrobusy s běžným dojezdem 100-200km, tak pokud dá na konečné čtvrthodinovou pauzu (na rychlodobíjení) tak by měl vydržet celý den…
A dokáže to vlak dát taky pod hodinu pak? A za jak dlouho to bude, resp. kolik to bude stát? Mají vůbec takové náklady smysl? Daleko podstatnější je, že x (desítek) let se neřeší rychlostní komunikace místo současné nevyhovující silnice Pohořelice – Znojmo. Za 20 let jsme dobudovali snad jeden obchvat Lechovic. Při tomto tempu ta trať nebude ani za 50 let. Naprostou prioritu by měla mít 4 proudovka / rychlostka Pohořelice – Znojmo a také pak řešení tahu Znojmo – Jihlava…
S tou novou tratí by byl daleko blíže půlhodině než hodině.
Souhlas. Brno-Břeclav EC 28 min. Srovnatelná vzdálenost. Po silnici nemyslitelné. Potenciál pro propojení pro denní dojíždění (práce, škola, nákupy, kultura). S růstem cen nemovitostí v Brně lze očekávat podobnou suburbanizaci, jako vidíme v Praze.
Silniční doprava skutečně má minimální perspektivu. Nelze dále zatěžovat krajinu, naopak je třeba ji uvolňovat a revitalizovat a tím také přestat s budováním skladů, překladišť ve volné krajině s napojením na silnice a snažit se co nejvíc dopravy dostat na koleje a navíc dopravu minimalizovat. Ani by se už nemělo zvyšovat zatížení krajiny růstem lidské populace. Prostě odbornost a zdravý rozum musí konečně dostat se ke slovu. Naivita a neznalosti nesmí vítězit.
S tímhle nemá druh přepravy prakticky nic společného, sklady a překladiště vypadají stejně dobře/špatně (nové obvykle poměrně dobře, staré pak hnusně, obzvlášť ty krachující neudržované) ať mají napojení silnicí nebo vlečkou… dokonce znám mnohé neudržované nádraží s mnoha kusými kolejemi zarůstajícími kopřivami kde nic neprojelo už desítku let… (tedy pokud toto nepovažujete za „přirodu“). Úspornost je daná především tím jestli někde jede lidí 1 nebo 20 nebo 100, a ne primárně stykem kolo-kolej. Technika pokročila, začínáme zvládat takové věci jako elektropohon, rekuperaci… není třeba se primárně soustředit na klikatici hledající za každou cenu co nejnižší stoupání/spád. Dělějme věci efektivně, ano… Číst vice »
Doporučuji srovnat s těmito JŘ potenciální podle D varianty s minimálně V=160 s jedinou zastávkou v H n.J.
Od pc ale nezjistim jak jsou ty autobusy obsazene. Proto se ptam protoze verim ze odpovi nekdo mistni kdo ma přehled.
Rozhodně tam nejezdí vlakem, výjimkou jsou hokejové zápasy Znojma ve Vídni, kdy jedou fans.
Kvůli fans se teda Znojmo od Retzu zadrátovalo?
MartinLT: Nevím kvůli komu, ale vlaky ze Znojma odjíždí většinou skoro prázdné, hlavně odpoledne(večer) až je to docela smutný pohled…
Elektrifikace do Znojma je takový vedlejší produkt jiné akce – stavby nového znojemského viaduktu. A když už se tam „hrabalo“, tak se natáhly i dráty v low-cost variantě (napájení z Rakouska, ve Znojmě jen dvě zatrolejované koleje). Určení výhradně pro osobní dopravu, bylo to v roce 2009, pár let po vstupu do EU, možná panovala představa, že těch lidí za prací do Rakouska bude jezdit více. Nákladní vlaky tam tradičně vozily ČD(C), v elektrické trakci tam zřejmě nikdy žádný nejel.
Taky to nenavazování za zpožděné vlaky od ostatních směrů (čeká to max. 3 minuty) neumožňuje moc rozumný přestup…
Docela chápu, že si nechtějí ve Vídni rozvracet S-bahn kvůli čekání, jestli někdo přestoupí od Okříšek…
3 minuty? Vlak od Břeclavi příjezd XX:55 hod až XX:59hod, odjezd směr Víden XX:55 hod,
Tak to se přiznám že mi nedochází proč by někdo od Břeclavi jel do Vídně přes Znojmo?? Leda tak nějaký hypotetický cestující Hrušovany – Retz nebo tak něco, jistě nějací takoví existují, alespoň několik… ročně.
Dokud nebude rozumné jízdné, lepší to nebude.
Dobře že se začíná uvažovat takto velkoryseji. Zlín, Praha-Hradec, teď tohle… Třeba se jednou dočká i Liberec nebo přijde nějaká smysluplná trať Praha-podkrušnohoří. V kontextu výstavby nových efektivních tratí pak dává smysl rušit staré neefektivní.
Zlín měl mít dávno na místě současné trati rychlodráhu nebo něco jako S-bahn / tramvajovou trať pro MHD s napojením v Otrokovicích a nemuselo by se přes 20 let řešit železnice, která je tam v podstatě zbytečná. Do Vizovic by to mohlo klidně zůstat i na jedné koleji, jediný problém tam dělá to kontejnerové předkladiště, které by si zasloužilo zrušit a neotravovat centrum Zlína nákladními vlaky. Stejně těch přímých vlaků pojede ze Zlína minimum. Přímý vlak v regionu má nejspíš smysl stejně jen směr KM a Hradiště a to ještě ne celodenně, to by nějaký ten Sbahn řešil. Fikce o… Číst vice »
„kontejnerové předkladiště, které by si zasloužilo zrušit a neotravovat centrum Zlína nákladními vlaky.“
A místo vlaků budou centrem zlína jezdit kamiony. Skvělé.
Ne – ono by úplně stačilo přesunout to překladiště třeba někam k Otrokovicím, protože těch kontejnerů, které z toho stávajícího pak jezdí po silnici dál někam „na Valachy“ (aby se musely vozit přes centrum Zlína po silnici) asi nijak enormně mnoho není …
Jo to by musel říct někdo od Metransu, kam ty kontoše míří. Nicméně i na východě Zlína je hromada firem. A jestli se nepletu, tak Likérka vozí po železnici taktéž, vizovická pila jak by smet.
Tak zkuste říci přesně, kam? Máte pocit, že kdyby bylo kam, že by to někdo v Lípě držel?
Není to sic přímo „Zlín“, ale pokud si vzpomínám, tak nějaké šmée se před asi 10 roky provalily okolo jakési průmyslové zóny Holešov – takže předpokládám, že by to šlo přesunout třeba i tam, byť j to u jiné trati a bylo by nutno vše vybudovat od počátku.
Já to tam neznám, takže nemohu radit – ale třeba v samotných Otrokovicích někde v těch fabrikách by se msto nenašlo? Nebo někde u Napajedel – tam by to ale bylo asi ještě komplikovanější než u Holešova …
Ve fabrikách v Otrokovicích se místo nenajde bez bourání provozovaných fabrik a má to ještě dvě další dost podstatné vady: 1) Tolik potřebný přístup po silnici vede ulicí mezi obývanými domy 2) Volné místo u řeky je záplavová oblast. Holešov má ten samý problém jako Zlín: Na poslední kilometr dieslem po vcelku zatížené trati, kde jezdí často osobka. A chybí tomu předávací kolejiště v Hulíně, na Metransí kontejenráky jsou hulínksé koleje krátké. Na jih od hulínského nádraží je potom „parkoviště“ pracovních strojů TSS Hulín. Tam taky ne. Napajedla jedině mostem přes Moravu, u trati je to příliš kopcovité. A když… Číst vice »
A co Tlumačov-jih?
A co hned za dálnicí v Otrokovicích? To by jít mělo.
S-bahn lze přece při nižších intenzitách klidně budovat na S49/R65/UIC60, s rozumnými vozidly a přiměřeným provedením zastávek… za jistých okolností i na jednokolejce, ale asi přecejen přiměřenější na dvou…
Klidně tam může jezdit nějaký pendl Otrokovice-Vizovice podobného stylu jako Tatranská električka, a mezitím občas nějaký náklad a přímá dálkovka… Jen ty zastávky jestli po cestě jsou schopny někomu posloužit (ale docela bych v případě existence použitelné cesty očekával celkem čilý přesun například supermarketů a podobných) podél víceméně současné trati (bourat kvůli tomu holt těžko někdo bude), to nevím zase tak to tam neznám.
Tak to budou masy lidí co pojedou z Brna do Znojma po té elektrifikaci. O dost užitečnější by bylo zkapacitnit silnici od Jihlavy do Znojma kde teda frekvence rozhodně je a ne zrovna malá a silnice z dob Franze Josefa tomu absolutně neodpovídá.
Od věci by taky rozhodně nebylo udělat 2+1 na více částech hl. silnice Pohořelice – Znojmo…
Na všech částech a rovnou 2+2
A pak by bylo možno ty stávající trati nejen nemodernizovat, ale možná i úplně zrušit …
Tak jako tak by bylo potřeba silnici na Pohořelice upravit.
Takto, s tím jak neustále pokračuje „inflace“ dálnic (stavějí se čím dál širší, a to i ve směru kde úplně přetížené nejsou (viz třeba postupně evolvující kategorie D20,5 – D22,5 – D24,5 – D26,5 – dnes vám projektanti řeknou že je doporučený už jen poslední rozměr, tedy máme prakticky řekněme D10 „lepší“ než úseky D1 kde zatím zůstala původní…) bych byl opatrný na automatické použití označení „dálnice“. Vzhledem k tomu bych byl opatrní s tím „všechno nacpat do D“, tak nějak doufám že tu bude existovat i něco „mezi“ obyčejnou dvoupruhovou silnicí na 90km, kde se při vyšší hustotě téměř… Číst vice »
Vlak Jihlava – Znojmo nic? Všechnu zátěž na silnice?
No jistě, pojedu např do Alp, nebo k moři to je jedno a pojedu vlakem do Znojma, tam si půjčim auto v půjčovně pro cestu dále aby vláček měl smysl. Mje auto bude zatím hnít doma. Pecka napad jj.
Tak se mrkněte na intenzity na té podle vás přetížené silnici I/38. http://scitani2016.rsd.cz/pages/map/default.aspx Např. mezi Mor. Budějovicemi a Želetavou je to necelých 4500 voz./den! To je opravdu na hranici jejích kapacitních možností…. Nicméně nepopírám, že určitou modernizaci a pár obchvatů by si ta silnice nezasloužila, příjemné svezení to po ní opravdu není.
On z Čech na Vídeň je to směr nejkratší ale většinou objížděny přes Brno a na D52, která teda taky žádná hitparáda , ale stále o dost kulturnejsi jak kamzí stezka na 1/38. Tohle řešení by odlehcilo D1 a hlavně před Brnem.
Tak to už by stálo za to převést na koleje …
Zbývá jen otázka, kolik z těch aut, jejich přeprav, je na koleje reálně převeditelných..
Opět jen studie, studie a zase studie. Co jiného čekat od SŽDC. Trať na letiště v Praze, tunel do Berouna, zvýšení rychlosti v Ejpovickém tunelu, studie od Francouzů na VRT, to všechno opět utichlo. Je potřeba odvézt pozornost od těchto projektů zas jinam. A tak to bude pořád dokola.
Kdyby místo této částky peněz, kterou utratí za debilní studii, dali na zabezpečení dalšího kritického přejezdu, nebo vybudování nadjezdu.
Když chci stavět musím mít projekt, když konstruovat musím mít výkres a když plánovat trať potřebuji studii. Chápu vaši frustraci ale myslím že nemáte pravdu.
Když chci plánovat, potřebuji studii – to je pravda. Ale už teď všichni vědí, že to zůstane jen u té studie. Jedná se jen o další stěpení zdrojů SŽDC – finančních i personálních. 5 mega je v rozpočtu SŽDC malina, lidské práce z jejich strany to bude pár desítek hodin – takže celkem nic. Ale lépe by bylo i toto celkem nic napřít do rozjetých akcí, které jsou akutnější (Kladno, Beroun, Brno-Přerov, konverze……). xyz by řekl, že vytvářím falešné dilema, že za 5 mega se tunel do berouna stejně nepostaví. nepostaví. Ale – třeba dnes ráno opět a opakovaně –… Číst vice »
Až se toho chopíme my, zdroje budou pro smysluplné veřejné projekty, ne pro parazity.
Kdo „my“?
Ta „studie od Francouzů“ jsou komplet normy SNCF, který SŽDC koupila. Tolik asi k tomu, jak moc víte, o čem mluvíte…
Co když myslel SP na RS1?
Proč takovou debilowinu nezadají k vyřešení někokomu v rámci semestrální, bakalářské nebo diplomové práce na UP DFJP? Proč platit miliony za studii k ničemu?
Protože tu studii musí dělat někdo s odbornou způsobilostí, což student smolící semestrálku asi nebude?
Má to ten student sesmolit oficiálně pod vedením a s garancí školy s jejími špičkovými odborníky, nebo nenápadně v rámci a s garancí nějaké komerční projektové kanceláře? Myslím, že je to téměř jedno, spíš by to mělo být s větší kvalitou a cenou v rámci té školy …. mimochodem, nemůže ta se o tuto práci přihlásit jako kdokoli jiný??
Diplomová práce už na toto téma již zpracovaná byla. Výsledek nevypadá marně, doba jízdy mezi Brnem a Znojmem za 27 minut. https://dk.upce.cz/handle/10195/71233
Obávám se, že nejste ani aktivní ani železničář. Pokud se mýlím, omlouvám se, ale prezentujete znažně zúžený rozhled.
Jsem strojvedoucí v Rakousku. Tam to funguje jinak.
SŽDC vlastně nic nepostavila. Ejpovický tunel je tady už století…
Ať to dopadne jakkoli, chtělo by to doplnit elektrizace Hrušovany n. J. – Břeclav a popř. Mor. Bránice – Ivančice. Pokud bude všechno kolem elektrické, držet kvůli tomu extra motoráky je nesmysl.
Všechno zadrátovat, všechno zadrátovat. Pak zadrátujeme Hrušovany-Hevlín, Zaječí-Hodonín s odbočkou do Uhřic a vlečku do cementárny Mokrá. Ach jo.
Jestli jste si nevšiml tak v tomto jsme oproti Rakousku velmi zaostalí. Rakousko má zadrátováno 96% železniční sítě a další tratě budou drátovat, a například traťe typu Brno – Jihlava, Tábor – Ražice, Jaroměř – Trutnov a mnoho dalších by to potřebovaly..
V Rakousku je elektrifikováno 73 % tratí, cíl do roku 2030 je 85 %. Tábor-Ražice?? No comment.
Rakousko jako hornatá země má (podobně jako ještě více zvýhodněné Švýcarsko) dostatek levné elektrické energie z vodních a jiných „ekologických“ zdrojů. A nějaké dieselové lokomotivy je třeba jako „zálohy“ stejně stále mít k dispozici …
My máme zase levnou elektřinu z jádra … v tom to asi nebude.
Ta je, hlavně u nových JE, tak levná, že do toho nikdo investovat nebude ani při 60€/MWh.
Zkuste si spočítat návratnost zadrátovávací investice v rámci TCO, jste-li toho schopen.
Třeba v Praze mají zadrátované snad už úplně všechny tramvajové trati! Nevím, jestli se to skutečně na všech vyplatilo, ale svým způsobem je to šikovné!
Ještě že dřív nebyli různé šotokliky, které by to mohli zvrátit a orodovali za zachování animální trakce.
Ale to víte že jo!
Krávy přestanou dojit, slepice snášet vejce a ženy potratí.
Ano, rozhodne elektrizovat VŠE. Ve vlastnictví SŽDC. Vlečky at si řeší jejich vlastník.
Ode zdi ke zdi. Dřevo se bude nakládat pod trolejí, protože manipulační kolej patří SŽDC.
Jiri Kocurek: Nemyslim elektrizovat vsechny koleje ve vsech stanicich, to by bylo nadbytecne, jak rikate, neco je treba nakladat shora. Ale mezistanicni useky bych povazoval za vhodne elektrizovat vsechny. Vite, kolik penez by se usetrilo za provor naftovych lokomotiv s vyjimkou posunu na vybranych stanicich?
A víte, kolik by stála ta elektrifikace a elektrická vozidla? Pak se o tom můžeme bavit.
SZDC neresi cenu elektrickych vozidel (az na vyjimky tj. vozidla pro potrebu provozovatele zeleznicni site, udrzbu apod.), vozidla resi dopravci… Vcetne CD, CDC, RJ, LE, Arr atd. Jak uz psal nekdo vyse, pamatujete si nejaky tramvajovy mezistanicni usek, ktery neni elektrizovany? Ja snad jen jeden prejezd v Brne, ktery byl pred cca 50 lety zrusen a je mimo provoz :-). Jinak ne. Samozrejme, elektrizace naproste vetsiny trati je draha. Ale v radu nekolika desetileti usetri dopravcum na zivotnim prostredi, rychlosti atd. i vsem lidem na celospolecenskych nakladech daleko vice. U prikladu trate, kterou jste uvadel, neni to standardni trat, takove… Číst vice »
>Prosim, nehledejte ucelove protipriklad, ktery je absurdni.
Na to si vystačíme s vašim příspěvkem, konkrétně Svetla nad Sazavou – Cercany.
Pořád je tu šance vozidel, která budou jezdit na baterie či nějaké podobné řešení. Pak by se nemuselo vše drátovat. Ten vývoj jde docela rychle dopředu.
Jako zálohu pro výluky a výpadky napájení (z různých důvodů) je stejně třeba mít i velké a výkonné lokomotivy nezávislé trakce …
Takže i mezistaniční úsek Klobouky u Brna − Čejč. A na tu nezadrátovanou kolej ty vagony přitáhne dvouzdrojovka, která je pekelně drahá na to, aby za týden odmanimupulovala pouhých 1000 tun.
Třeba řada 218? 🙂
Za 11 let vyroben jediný kus a druhý je od roku 2013 rozpracovaný. Opravdu prodejní trhák, všichni se na to slétli a pak zase odlétli.
A to pak ty vlaky jedoucí směr Moravský Krumlov budeme dělit na Ivančice nebo budeme místo motoráku držet kvůli 5km do Ivančic elektrickou jednotku???
Co?? Měl jsem na mysli, že pokud by se drátoval Moravský Krumlov, tak také Ivančice.
Nesmysl – na to stačí „dobíjecí elektromotorák“ …
Burlaci. Vodka je obnovitelný zdroj. 🙂
Jasně, a mít extra oběhy, extra zálohy, i v dlouhodobém výhledu nejednotná vozidla, komplikace při potřebě jinak propojit vozební ramena než se v okamžiku plánování nákupu očekávalo, atd., a to kvůli úspoře 50 milionů. Bezva nápad. 🙂