Infrastruktura Letectví Železnice

Britové vymýšlí rychlovlaky k letadlům, nová trať má propojit Heathrow a Gatwick

Trasa vysokorychlostní trati HS4Air. Foto: Expedition
Trasa vysokorychlostní trati HS4Air. Foto: Expedition

Ve Velké Británii vzniká první studie na novou rychlotrať, která by propojila dvě největší londýnská letiště Heathrow a Gatwick a současně je napojila i na stávající i budoucí síť vysokorychlostní železnice.

Projekt označovaný zatím jako HS4Air představila londýnská projekční firma Expedition. Jde zatím o první návrh, který představila firma úřadům.

Je to návrh, který by umožnil propojit železniční a leteckou infrastrukturu, přinesl by velké výhody jak cestujícím, tak majitelům letišť,“ řekl šéf Expedition Alistair Lenczner.

Projekt svým trasováním připomíná část okružní dálnice M25 kolem Londýna. Začíná v kentském Ashfordu, kde se odpojí z rychlotrati z Londýna do tunelu pod kanálem La Manche a vede k letišti Gatwick na jihu Londýna. Odtut trasa vede k největšímu londýnskému letišti Heathrow. Pro obyvatele a návštěvníky Londýna by samotná trasa nepřinesla prakticky žádnou úsporu, zajímavé ale může být spojení mezi oběma letišti a další napojení na trať HS2, která se brzy začne stavět z Londýna směrem na sever a postupně až do Skotska. Napojí se na ní u Denhamu.

Výrazně by se také mělo zrychlit spojení mezi jihem a severem Anglie, odpadne cesta přes Londýn. Lenczner plán považuje za propojení více druhů dopravy, které se dosud neřešilo. Londýnská letiště by navíc mohla dostat přímé spojení i z kontinentální Evropy.

Pro aerolinky by propojení obou letišť mohlo znamenat spolehlivou garanci přestupů mezi Heathrow a Gatwickem, firma navrhuje jízdní dobu patnáct minut. Obě londýnská letiště jsou přetížená a dopravci zde marně hledají novou kapacitu.  Propojení by umožnilo aerolinkám lépe rozmístit kapacitu na obě letiště.  Firma si od návrhu slibuje i růst nákladní dopravy z přístavů díky ulehčení dopravy přes Londýn.

Trasa HS4Air je 140 kilometrů dlouhá, zhruba pětina má vést pod zemí. Částečně má vést podél dálnice M25, zejména na západě Lodnýna. Čtyřicet procent trati je podle projektantů víceméně již hotových na nevyužívané trati mezi Ashfordem a Tonbridge. Náklady odhaduje firma na 10 miliard liber.

10 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Odpověď panu Šindelářovi:
    Kdepak, celá ta věc na pár měsíců usnula, a teď se připravuje zadání. Je třeba říci, že přístup SŽDC je zatím poměrně vstřícný, na rozdíl od ministerstva, které se staví tvrdě proti. To se mimo jiné ukázalo i na poradě u premiéra Babiše před pár dny. Proto je třeba projekt neustále připomínat, veřejnost o něm pořád nemá dost informací a všechno se nese v náladě „Buštěhradka nebo metro“ (obojí nekvalitní, metro víc), respektive „na letiště nějaký vlak, jedno jak, hlavně honem!“.

  • Chci jen informovat, že Správa železniční dopravní cesty připravuje na základě podnětu Hospodářské komory zadání územně technické studie na alternativní trasu VRT Praha – Ústí nad Labem přes pražské letiště Václava Havla. Tato trasa, vedoucí pod Prahou rychlým městským tunelem VRT se stanicí VRT pod pražským hlavním nádražím, by umožnila vedení letištního vlaku z Prahy hl.n. s jízdní dobou cca 10 minut, a zároveň by napojila na VRT železnicí oblast Kladna, Rakovníka, zčásti Berouna a případně Slaného (u posledního je ovšem velkou konkurencí D7). Výsledkem by byla dělba práce mezi letištní Buštěhradskou dráhou a trasou VRT tak, že by větev Buštěhradské dráhy sloužila především zaměstnancům letištního areálu, obyvatelům okolí nácestných stanic, batůžkářům a levným dovolenkářům (na víc totiž ten projekt z hlediska kvality nemá), a zbylí letečtí cestující by mohli využít VRT Brno – Ústí n.L. nebo rychlý a komfortní vlak přímo z Prahy hl.n. s přestupem ze všech železničních směrů.
    Tak držte palce.

  • Mno, přečetl jsem si článek o potížích s dostavbou pražského okruhu a když jsem si dočetl tento, tak se ptám – kde se poděl pro Brity tak typický NIMBY? Nebo na to mají nějaký zázračný lék?

  • Skoro každé letiště v evropských hlavních městech má propojení na železniční infrastrukturu. A pokud možno s napojením na VRT nebo nějakou trať s vyšší rychlostí. Jen u nás se počítá s napojením na místní S-Bahn směr Kladno, a to kdo ví jestli. Ne novou trať ve směru Litoměřice – Ústí n/L – Drážďany by bylo lepší směřovat s propojením na letiště pak směr Buštěhrad s Odbočkou na Kladno dále Slaný-Louny s odbočkou na Žatec s napojením u Obrnic směr Most / Teplice a směr Chabařovice a pak tunelem do Drážďan tak jak je již plánováno. Spláchl by se Most Chomutov K. Vary jednou tratí a ne nějakou odbočkou od Bohušovic nad ohří nebo tam někde. A samozřejmě klikatice okolo měst Slaný, Zlonice, Louny, Libochovice Třeběnice atd. tak opravdu konečně zrušit. Maximálně napojit systematicky tyto města nebo sídla na novou trať.

    • Ano, toto by smysl mělo, pokud by PRG bylo letiště srovnatelné s LHR. To není a nebude. Budeme tedy rádi, když tam povede vlak i metro. Kolem roku 2065.

    • VRT do Kladna a do Zatce, Mostu a Chomutova? Neumim si moc predstavit ty prepravni proudy, ktere by naplnily v tomto useku treba jednotku o 400 mistech kazdou hodinu. Navic, jakou by to nabralo rychlost? Chapu VRT Praha – centrum/ Praha – letiste / (Usti n.L., ale s VELKYM ?) / Drazdany. Ale s dalsimi zastavkami uz to neni VRT…

    • jeste ze nas z Krna nemusi VIklef Hejvl „Internasnl“ Ajrport moc zajimat, pac to mame bliz a lepe dostupne do Vidne na skutecne letiste…

    • Možná vám z Krna stačí problematické nádraží u Smradky.

  • Britové opravdu nic takového nevymýšlí, je to jen hoax jednoho konkrétního pána (jehož jméno Vaše redakce zná), který je britské veřejnosti znám jako autor „legendárního“ Boris island – tedy letiště na Temži 😉

Newsletter

Partneři