Letectví Letiště

Nejprve cestující se sedačkou u okna. Gatwick testuje nový způsob nastupování do letadel

Letiště Gatwick. Foto: Gatwick Airport
Letiště Gatwick. Foto: Gatwick Airport

Londýnské letiště Gatwick začalo s testováním nového způsobu nástupu cestujících do letadel. Nový systém má zkrátit dobu, po kterou se cestující dostávají do letadla a zamezit tradičním situacím, kdy cestující z předních řad blokují při nástupu ty, kteří sedí vzadu a nástup se tak prodlužuje.

Zatímco nástup od zadních řad je už u některých dopravců běžný, na Gatwicku zkoušejí odstranit i další „brzdu“ nástupu. Chtějí usazovat lidi do jednotlivých řad podle toho, zda sedí u okna či do uličky. Novinku oznámilo letiště v tiskové zprávě.

Letiště zatím zkouší nový způsob pouze u gatu číslo 101 na Terminálu Sever. Na velkých obrazovkách ukazuje čísla sedaček v pořadí, jak mají lidé nastoupit. Letiště věří, že se tím podaří čas nástupu zkrátit o deset procent. Testování probíhá při nástupu do Airbusu A320.

Systém ale naruší ti, kteří mají zakoupený přednostní nástup na palubu: ti budou mít podle letiště stále možnost nastoupit kdykoliv. Zejména u nízkonákladových společností se lidé, kteří si platí možnost prioritního nástupu, stali zajímavým zdrojem příjmů. Dalším problémem se ukazují být rodiny s dětmi, které nastupují obvykle spolu. I proto je jednou z metod nastupování po řadách, ale vždy s mezerou mezi některými řadami. První se proto vyvolávají cestující z řad 30, 27 a 24, poté řady 29, 26 a 23 a tak dále. Letiště chce otestovat i další způsoby, jak nástup urychlit.

Pro letecké společnosti je čas pobytu na zemi klíčový. Čím je doba kratší, tím může letadlo více létat a vydělávat. I proto například Ryanair nechává většinu cestujících nastupovat z letištní plochy oběma dveřmi namísto klasického nástupního mostu vpředu. Pro firmu je to rychlejší a levnější.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Jindra
Host
Jindra

Priority boarding u nízkonákladovek není o rychlejším nástupu, ale o příručním kufru na palubě. A hlavně o poplatku za něj vybraném. 🙂
Proto si v klidu posedím, nechám ty dvě třetiny cestujících s prioritou vyblbnout se ve frontě. A teprve, když se fronta patřičně zkrátí jdu do toho. Má to jediné riziko, ne vždy mám kufr přímo nad hlavou.

Jirka B.
Host
Jirka B.

Ne, ne, ne a prostě ne! Tohle a podobné voloviny jsou prostě důvod, proč v poslední době raději sednu do auta a jedu na dovolenou autem po Evropě, než abych se nechal buzerovat kvůli nástupu do letadla na hladolet s kufrem v ceně dvojnásobku mé letenky. Chápu, že většina to asi tak chce a že je z toho nadšená, já jsem si naštěstí zalítal už dost v dobách, kdy palubní servis byl servisem a kufr k cestě samozřejmostí.

RHh
Host
RHh
Andros Baman
Host
Andros Baman

Podle me by bylo nejlepsi, kdyby se cestujici usadili uz v odletove hale a pak je jerab vlozil otevrenou strechou do letadla.

Lukáš F.
Host
Lukáš F.

No ale něco podobného opravdu někdo vymýšlel a myslel to vážně. Vygooglete si „Link & Fly“ 🙂 Nenastupuje se teda v odletové hale, ale už v železniční stanici, nic se nenakládá střechou, protože rovnou nastupujete do trupu letadla. K němu se na letišti přicvaknou křídla a letíte.

Check-in agent Praha
Host
Check-in agent Praha

Proc jen Gatwick? V Praze se to dela na Lufthansa / Swiss / Austrian linkach taky a je to pomerne uspesne…

Jen tak
Host
Jen tak

Lufthansa už zavedla tenhle nástup do bězného provozu? Se nezdají, teprve nedávno dělali testy.

(jinak, proč jen Gatwick… no, vydal tiskovou zprávu, tak je potřeba ji zkopírovat 🙂

Jen tak
Host
Jen tak

Odpovím si sám … Lufthansa už fakt boarduje podle okno-střed-ulička … nicméne tady je to obohaceno o to, že se boarduje podle řad odzadu. což dalvá větsí smysl, než ta Lufthansa, které IMHO oproti klasickemu boardingu nic neprinasi.

Check-in agent Praha
Host
Check-in agent Praha

Tak kupodivu je to rychlejsi a pro nas je to o dost vic funny :D. Takze jo, cas to usetri a o to asi jde.

Jen tak
Host
Jen tak

tak to dik za info 😉 necekal bych to …

asi ma lh group opravdu disciplinovane cestujici 🙂

Jen tak
Host
Jen tak

Tohle by v čechách nefungovalo 🙂

opravdu tento nástup zkousi “letiste”, nebo nektera ze spolecnosti? zpusob nastupu si nastupu urcuje konkretni spolecnost dle svych zvyklosti, a letiste do toho nejak moc nekeca. . uz jen proto, ze nastup (a obecne odbaveni) dela handlingovy partner letecke spolecnosti.

Jen tak
Host
Jen tak

takze se jedna o nektere vybrane lety easyJetu.

A.R.
Host
A.R.

Takhle by to chtělo přemýšlet i u vlaku. Nejdříve si nastoupí ti, co mají místenku a pak ti ostatní. A ti s místenkou by se ke svému místu měli dostat co nejkratší cestou, protože fakt mě vytáčí, když někdo nastoupí na jednom konci vozu a přes ostatní se prodírá na druhý konec vozu, protože tam má místenku.

Kubrt
Host
Kubrt

A realizovat to bude fousatá děžurná se znalostí světových jazyků u každých dveří? To by ty jízdenky musely stát poněkud víc, než dnes.

Radek Janata
Host
Radek Janata

Ve vlaku obvykle není řízený nástup, není na to čas a peníze. Směřovat lidi do správných dvěří by ale šlo, dneska to tam sice je někdy u dveří napsáno, ale nepříliš výrazně. Chtělo byt to zvýraznit i na jízdence. Například označit dveře výrazným A a B.

A.R.
Host
A.R.

Neříkám, že by měl být řízený někým, ale aby kaštani aspoň trochu přemýšleli. Přece je nebudeme pořád vodit za ručičku jako malé caparty.

Jiří 2
Host
Jiří 2

Kdo se nechce prodírat soupravou, pozná to už dnes, pod označením vozové třídy je obvykle 11-116, resp. 116-11 (to vyšší číslo záleží na počtu oddílů, resp. řád) a to podle toho, zda jdou čísla vzestupně či sestupně.

Matej
Host
Matej

Aha, tak ted už je to úplně jasné. 😃 Mně to železniční číslování vždycky přišlo dost zmatené, jako čísla ČVUT kupé. Vím, ze to má nějaký systém, ale zrovna na perone to nějak nejde vymyslet.

Matej
Host
Matej

jejda to automatické vyplňování, misto ČVUT mělo být prosté v

Vítek
Host
Vítek

A tak ona stačí jedna babka, co si stoupne doprostřed uličky a začne tam svlékat všech pět vrstev co na sobě má, pak se chvilku hrabe v příručáku kde má naspodu zahrabaný nějaký krém, kterým si namaže ruce no a potom když už se konečně odhodlá dát příručák nahoru , tak tam nemůže dosáhnout, tak tam někdo musí přijít jí pomoct a teprve potom se odhodlá sednout si. A nedej bože aby si vzpomněla na to, že zapomněla napsat někomu zprávu to to potom zase sundavají dva lidé a vracejí zpět nahoru. A stačí pár takovýhle lidí a zpoždění je… Číst vice »

Jen tak
Host
Jen tak

ono se s tim nastesti pocita a zpozdeni to zas tak moc negeneruje 🙂

ale jinak souhlasim – takovi experti jsou fakt pohroma.

ja mam nekdy pocit, ze zcela predvidatelne lidi, co sedi vepredu (tim nemyslim lidi co sedi na C nebo W) maji obrovskou touhu se rvat do letadla mezi prvnimi 🙂

Petr
Host
Petr

Oni se většinou jako první cpou ti, co moc nelétají. Na obrazovce se rozsvítí boarding, tak jdou stát frontu, i když tam ještě není ani personál. Častý cestující radši posedí, než se fronta zkrátí. Stejně tak ten častý cestující má nachystané potřebné věci po kapsách nebo nějak po ruce, zatímco ta pověstná bába (jakéhokoliv věku a pohlaví) byla zaměstnaná stáním ve frontě, takže tyhle věci řeší až v letadle.