LOT 3a leaderboard

Britové se bouří, vlaky jim zdražily nejvíce za posledních pět let

Nový vlak od Siemensu pro londýnský systém Thameslink. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářNový vlak od Siemensu pro londýnský systém Thameslink. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Jízdenky na vlak patří ve Velké Británii k nejdražším v Evropě, přesto nejnovější zvýšení cen šokovalo i otrlé Brity. V

Jízdenky na vlak patří ve Velké Británii k nejdražším v Evropě, přesto nejnovější zvýšení cen šokovalo i otrlé Brity. V průměru se podle železniční asociace Rail Delivery Group (RDG) s příchodem nového roku zvedly ceny jízdenek na ostrovech o 3,4 procenta. To je podle BBC nejvíce od roku 2013. Neregulované ceny mimo špičku však podle nezávislé organizace Transport Focus mohou poskočit až o desetinu.

Pro velkou část zaměstnanců dojíždějících do Londýna přinese změna zvýšení ceny roční jízdenky o více než sto liber. „Jsem první den po svátcích v práci a roční jízdenka mi podražila o 237 liber. Šťastný nový rok,“ píše jeden z nich na twitteru. Stěžují si například i zdravotní sestry, podle kterých zdražení prohlubuje personální krizi v londýnských nemocnicích. Sestry si totiž začínají hledat práci ošetřovatelek mimo metropoli.

BBC spočítala, že pravidelní cestující například mezi Liverpoolem a Manchesterem zaplatí ročně 3152 liber (o 108 liber víc), dojíždějící z předměstí Maidenhead do Londýna 3092 liber (nárůst o 104 libry) a cestující mezi městy Elgin a Inverness na severu Skotska vyjde roční dojíždění na 2904 liber (o sto více než loni). Stížnosti pasažérů se ale neomezují jen na internet, proti růstu cen se dnes demonstrovalo na 40 stanicích v Anglii, zítra se mají protesty objevit i ve Skotsku. Nespokojení cestující mimo jiné poukazují na to, že od začátku dekády údajně vzrostly železniční tarify oproti platům dvojnásobně až trojnásobně, což dojíždějící zaměstnance z vlaků vytlačuje.

Z věci se stalo i politikum. „Je skandální, že vláda umožňuje soukromým společnostem takto zvedat ceny,“ uvedl londýnský starosta Sadiq Khan, jehož Labour Party si k celé záležitosti nechala zpracovat analýzu. Ta srovnává období před a po nástupu konkurenční Konzervativní strany k moci. Z analýzy plyne, že nejvíce se nárůst cen dotkl od počátku dekády cestujících mezi Birminghamem a londýnským nádražím Euston, kteří nyní za roční lístek Virgin Trains zaplatí 10567 liber, o 2539 liber více než před osmi lety.

Organizace RDG na svém webu National Rail Enquiries ale oponuje. Podle ní činí dnes průměrná cena za jednu jízdu 5,46 liber, což je prý reálně méně než před deseti lety. Od počátku století klesla reálně cena jedné jízdy v rámci předplatného o 15 procent, uvádí National Rail. Ministerstvo dopravy aktuální zdražení mimo jiné vysvětluje inflací a náklady na modernizaci železnice, která prý je největší od dob královny Viktorie. Zmiňuje například přestavbu nádraží Waterloo, modernizaci systému Thameslink nebo výstavbu rychlotratě z Londýna do Birminghamu.

V Británii působí desítky železničních společností, stát reguluje ceny u zhruba 40 procent jízdenek. Mezi regulované patří především předplacené traťové jízdenky nebo jízdenky ve špičkách. Ostatní ceny ovlivňuje nepřímo skrze platbu za infrastrukturu. Podle National Rail 97 procent výnosů z prodeje jízdenek spolknou nejrůznější náklady, pouze tři procenta se mění v zisk železničních firem

Tagy ceny jízdenky National Rail Velká Británie železnice
41 komentářů