Britové se bouří, vlaky jim zdražily nejvíce za posledních pět let
Nový vlak od Siemensu pro londýnský systém Thameslink. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Jízdenky na vlak patří ve Velké Británii k nejdražším v Evropě, přesto nejnovější zvýšení cen šokovalo i otrlé Brity. V
Původní komentář, ve kterém jsem poukazoval na fakt, že autor pouze okopíroval nepříliš povedený článek z BBC, zmizel.
Proto zde zopakuji, že zvýšení cen v železniční dopravě v UK není primárním problémem – děje se tak každý rok, a cestující s tím počítají. Mnohem bolestnější je zvýšení poplatků za parkování na P+R parkovištích – ale o tom autor nic neví…
Zde najdete více detailů i vysvětlení toho, jak to vlastně se zvyšováním jízdného je…
https://dopravni-magazin.cz/2018/01/08/velka-britanie-tradicni-novorocni-zdrazeni-jizdneho-v-osobni-zeleznicni-doprave/
Jsme rádi, že sem chodí diskutovat někdo, kdo je lepší, než BBC. Konečně se máme od koho učit.
Pro Jana Sůru: netuším, kde jste přišel k tomu, že jsem lepší než BBC – nic takového nikde netvrdím. Váš sarkasmus je sice úsměvný, nic méně nezmění fakt, že BBC má v současnosti nejnižší hodnocení důvěryhodnosti za celou dobu své existence (50%)… Článek na BBC, na který odkazuji, je povrchní, bez souvislostí a může vést čtenáře k „hate“ komentářům vůči dopravcům ( což se konec konců děje i zde, na Vašem serveru…), aniž by kdokoliv čtenářům vysvětlil, že dopravci prostě dělají přesně to, co jim umožňuje regulátor. Vy jste to bohužel zkopírovali přesně podle BBC, a proto i Váš článek… Číst vice »
Nepříliš povedený text BBC, nejvíce se čtenáři dozví u vás 🙂Fakt umíte pobavit.
Pro Jan H Prosím NELŽI a hlavně přestaň si otvírat hubu na toho, kdo tady napíše něco jiného, než co chceš slyšet. . Držíš se hesla že stokrát opakovaná lež se stane pravdou. Každý ví, že ČD je výrazně dražší než kdokoliv jiný. I samotní nádražáci to přiznávají. A že ČD dostává mnohem větší dotace než kdokoliv jiný. A hodně vozů a lokomotiv dostalo z dotace státu. Kterýkoliv jiný dopravce (ať už v závazku veřejné služby nebo jezdící na vlastní triko) přinesl zlevnění oproti této Černé Díře a to nemůže nikdo vyvrátit, protože to jsou jasná fakta, skutečná čísla a… Číst vice »
Kecy kecy kecy. BBC uvedla, že BR patřila mezi nejefektivnější v Evpropě. To se o jejich privatizovaných následnících prý tvrdit nedá. Jsou prý studie, které prokazujují neefektivitu fragmentace. Ano některé vlaky byly díky naší politické mafii předražené. Nicméně i tak je to s 40 letou životností menší částka. A teď se ta korupce a kamarádismus jen přesune na nesledované kraje do soutěží. Do paramentrů soutěží a podobně. Stejně SŽDC je státní.. ČD díra? Co je provozně neefektivní na jednom strojvůdci a průvodčím jezdícím tam a zpět.? Levnější jiný dopravce.. Ano ale za jakou cenu, zrušené nádraží (pokladny), zrušení průvodčí, (tedy… Číst vice »
Jan: Tu statistiku/studii o BR chci vidět (opravdu), otázka je ale co se tou efektivitou myslelo, o finanční efektivitě něčeho v Británii v 60.-80. pochybuji. Tou dobou byly problém s elektřinou, odpadem, zemi sužovaly přebujelé odbory… Nepochybuji že když se s tím začalo byly problémy tohoto rázu i na dráze. S tou efektivitou, patrně cenovo-časovou to zřejmě nebylo v Británii slavné, protože docházelo k rušení tratí v daleko větší míře než u nás, teprve teď je třeba spolky či obce obnovují, za podstatně větší peníze. O přecpaných vlacích a Corbynovu podvodu jsem tu už psal. Úkolem společností, zejména akciových, což… Číst vice »
Přecpané vlaky nejsou žádný podvod. Těch videí a článků, včetně BBC je víc.
No pokud máte před důchodem, celý život pracujete u dráhy a jste někde na Šumavě, nevím jestli je to úplně úsměvné.
Kdyby byly stejně zpoplatněné i ostatní způsoby dopravy, bylo by to celkem v pořádku. Je přece lepší, když je ovšem ta možnost, pracovat co nejblíže bydliště, než se pořád někam přesouvat, a je to i ekologičtější, než v takovém případě dokonce ještě dotovat dopravu jinam. Jenže je tu to kdyby…
Hmm … průměrná mzda nějakých 2300 GBP měsíčně a šokováni jsou ze zdražení o 10 GBP měsíčně?
No a pokud dojíždíte a blbá jízdenka low costem vás stojí třeba 4000 liber, tedy 2 měsíční plat z 12 tak to je málo?
Nehledě na to, že ty šunky jsou tak přecpané až jsou zpožděné?
to už je zase jiná otázka…
Průměrná mzda v Londýně je 2800 GBP a tohle prosezení 4 hodin denně ve vlaku jim stejně obrovské peníze ušetří – na řadovku v Londýně nikdo z nich nemá.
Je to velké varování pro liberalizaci bez státem regulovaného jízdného. Tedy takové smlouvy, které už se u nás už uzavřely!. Jak říkají odborníci z MD – optimální výběr dopravce (z kapsy cestujícího) PS: Optimální znamená nejvyšší. Oni prostě tehdy v Anglii lhali občanům, že dostanou lepší levnější služby než od BR. Záměrně zvolili takový systém, kde dopravce platí co nejvyšší výpalné(koncesi/ nejmenší dotaci). A dopravce to přenáší na cestujícího. Pryč je tedy ekologická a levná forma cestování. A zároveň se k tomu přidává neefektivita fragmentace privatizované železnice. Milion firem, managementů.. Regulátor, Network rail, půjčovny, dopravní společnosti, soukromý rozhodce na pokutování… Číst vice »
Zajímavé, že základní ceny jízdného mají nejvyšší právě České dráhy. Kdejakej privát dokáže v ČR jezdit levněji.
Michale. Ježíši Kriste!!!!!!!!! Kolikrát to tu budu opakovat. Uvědomte si už laskavě, kolik toho mají České dráhy. Lokomotivy, vozy, jednotky. To vše stojí peníze! Nákup, opravy, údržba, čištění. Kolik mají dep, muzea, atd. Kolik mají zaměstnanců! To vše musí financovat ze svého. Také mně vytáčí, když si někteří myslí, že ČD jsou státní podnik a že to vše financuje stát. Nesrovnávejte to tady pořád s nějakým soukromníkem, který má oproti ČD pár vozů a zaměstnanců.
A kdo to tedy financuje? Filantropický pan ředitel?
Re: Michal Já nevím, já jezdím s ČD cca za 0,7 Kč/km. Je to nejlevnější jízdné možná v Evropě. A neustále se motá open access u páteřní trasy a soutěže/koncese s jedním dopravcem na 15 let typu Anglie
AAA. Jestli alespoň trochu rozumíte ekonomice, tak by jste měl vědět, že finanční toky pro ČD jdou za objednanou dopravu od státu, co si objednají, od krajů, od dceřinek, úvěrů, dotací, vlastní výdělečnou činností, prodeje, pronájmy atd.
zapomněl jste napsat, když čd prodělává na svoje triko, tak to my doplatíme a musíme i když jezdíme konkurencí. To samé máte s ČT- nedíváte se, ale platit musíte i ty zlaté padáky.
že finanční toky pro ČD jdou za objednanou dopravu od státu, co si objednají, od krajů
… hmmm. Takže to stát tak trochu financuje, že.
Jan: Na tom přístupu by nebylo nic špatného, kdyby byl následován snížením přímých daní pro obyvatelstvo aby se to nějak kompenzovalo a za mírného zvýšení daní z PHM pro silniční dopravu. Problém „milionu“ dopravců je řešitelný zavedením IDS lístku, nebo celých oblastí působnosti, včetně vedlejších tratí, Když to řeknu na příkladu od nás, tak kdyby přešla například trať Brno-Břeclav pod nějakou koncesi (mimo dálkové a jinak objednané), tak by musel koncesionář zajistit dopravu i na všech těch vedlejších A samozřejmě že se v Británii o dráze lže, třeba politik Jeremy Corbyn aby ukázal jak jsou soukromí dopravci hrozní si vybral… Číst vice »
petr.r
A jezdíte i o Vánocích a svátcích? Bez ČD by jste jel tak do.. Nebo za tisícové částky.
Ve Velké Británii šlo především o to, že železnice byla extrémně drahá černá díra, která žila sama pro sebe. Něco jako ČD.
kto uz dochadza 200 km z Birminghamu do Londyna? Cena 10 tisic rocne je za blbost.
Pěšky to asi nikdo nechodí, čobole!
To Pavel: Nechápu vaší invektivu ohledně národnosti
Furt jse jim to vzhledem k bizarni cene nemovitosti a vyssim platum v Londyne nejak vyplaci…
No Británie má hodně dlouho f*ed up trh s nemovitostmi, tak se to vyplatí, je tam prostě pro mladé problém sehnat byt i do podnájmu, natož něco koupit, tak se to vyplatit může, ale strávit 2 hodiny na cestě, pokud nedělám nějakého programátora a alespoň dvanáctky, tak se to nemůže vyplatit. jestli můžete pracovat z domu, tak se to třeba na 2 dny v týdnu nějak asi dá, ale na práci ve fabrice to fakt nebude. U nás se také dějí nepěkné věci s trhem nemovitostí a úvěry… Může krátkodobě nastat podobná situace, ale jinak je to děsivé, pokud jste… Číst vice »
Jan H: pane ekonome, hlavní příjem ČD je z objednávky vlakové dopravy od státu a krajů. ČD dostávají zaplaceno za výkony, kterých mají irčitý počet. Jestliže se dokáže starat soukromník s pár výkony o svých pár vagonků, tak se musí i velký podnik s mnoha výkony dokázat starat o svůj velký vozový park a depa, počet vozů je úměrný výkonům.
Každá hra něco stojí. I nepovedená hra na „trh“ v železniční dopravě. Známe z ČR, kterak se překotně hrátky umožnily, ale přínos pro cestující – kupř. jednotné jízdné, není (kupodivu) priorita, či naposledy v JČ kraji, kde zavedli několik „privátních“ vlaků, ovšem předchozích 10 let tam pouze likvidovali veřejnou dopravu, stovky vlaků bez rozmyslu zrušili – aby zřejmě zbylo na úplatky, všimné, skvělé bydlo různých pochybných exponentů uklizených do JIKORDu… Celé to naznačuje jaký záměr mají za nejdůležitější. Vyvaření, ukradení, vyvedení hromady rozpočtových peněz přes různé koně, nikoli komfort cestujících. Trh jako stehno, že.
Takhle to dopadá, když dopravu zajišťují soukromníci…
Ale prdlajs. Tydy je někdo chytrej až to bolí.
To je zajímavé, že u nás je to naopak. Ve vlacích i v autobusech.
Oskare, ja s vama souhlasim, zeneme se presne do stejneho problemu. Nejdrive to tu bezhlave zliberalizujeme a pak to budeme tricet let davat dohromady.
To je tak, když použití silnice je zdarma a za použití kolejí se musí draze platit.
Jenže zase mají v takovém pokřiveném prostředí vysokou schopnost seberealizace různí nýmandi, pseudoekonomové, podvodníčci, vykukové – spočítejme si, kolik lidí v ČR živí a uživí různé „studie“ t. zv. „nerentability“ kupř. regionálních tratí. Třeba takový (naštěstí mrtvý) Žemlička, či nově Čoček vystavěli celé své profesní kariery na výkřicích typu „zrušme třetinu sítě ČSD, ČD, SŽDC“. V jiném oboru lze těžko založit karieru na pár tak snadných heslech.
Re: Petr
No protože jsou to páteřní trasy a je tam konkurence. Ne koncese a jeden dopravce.
zatím