Boeingu mizí objednávky na 777X. Po Lufthanse část nákupu škrtly i Emirates

Boeing 777-9 pro Emirates ve výrobě. Foto: EmiratesBoeing 777-9 pro Emirates ve výrobě. Foto: Emirates

Vylétne s více než ročním zpožděním a ještě před jeho prvním startem musí Boeing řešit ztrátu první části objednávek. Nejnovější

Vylétne s více než ročním zpožděním a ještě před jeho prvním startem musí Boeing řešit ztrátu první části objednávek. Nejnovější dálkové letadlo Boeingu 777X, které přinese do letectví například technologii sklápěcích konců křídel, čelí klesajícímu zájmu zákazníků.

Zatím posledním zákazníkem, který zrušil část objednávek na 777X, jsou Emirates, která mají být jeho prvním provozovatelem. Z nákupu 150 letadel vymazaly celkem 26 letadel 777X, místo nich kupují třicet boeingů 787-9.

Emirates mají být pro Boeing první aerolinkou, která nasadí letadla do provozu. Už teď je ale jasné, že se tak nestane příští rok, ale až v roce 2021.

Boeing se s Emirates dohodl, že část testování nového letadla proběhne přímo v Dubaji. Šéf Emirates Tim Clark při aerosalonu v Dubaji chce, aby jedno z testovacích letadel „prošlo peklem, aby byla jistota, že vše funguje.“

Emirate zrušily část objednávky jen dva týdny poté, co Lufthansa zrušila nákup 14 letadel 777X. Z původní objednávky na 34 letadel 777X zůstal závazný nákup 20 strojů, zbývajích 14 bylo převedeno na opci. Firma se s tímto rozhodnutím příliš nechlubí: v tiskové zprávě k výsledkům není o změně objednávky ani slovo, celá transakce je zmíněna jedinou větou ve zprávě pro investory.

Lufthansa a Emirates patří mezi první zákazníky Boeingu na nová letadla. Způsobuje jim i nečekané problémy se zákaznickými změnami: Emirates kvůli zpoždění odkládají start třídy Premium Economy, Lufthansa nové byznys třídy. U obou společností měly nové prostory na palubě odstartovat právě v tomto letadle.

Boeing už oficiálně oznámil, že start 777X odkládá do roku 2021. Zpoždění náběhu 777X je způsobené hlavně problémy s motory GE9X.

Kvůli problémům s náběhem modelu 777X nabídl podle serveru AirlineRatings.com Boeing Qantasu pro jeho projekt ultradálkových letů nakonec nečekaně ne verzi 777X, ale upravený 777-200LR jako dočasné řešení. Qantas zatím nabídky Airbusu i Boeingu na letadlo pro lety ze Sydney do Londýna či New Yorku odmítl.

Boeing 777X bude letadlem mnoha nej. Zřejmě největší raritou jsou skládací konce křídel, které mají umožnit, aby se letadlo vešlo lépe k letištním terminálům a přitom během letu využilo výhod větší křídlové plochy. Rozpětí bude 72 metrů. Na křídlech budou upevněny největší motory v historii: GE9X. Letadlo bude svoji délkou nejdelším osobním letadlem, celkem měří 76,7 metru.

Boeing letadla 777X představí ve dvou verzích: kratší 777-8 a delší 777-9. O tu je podle objednávek zatím výrazně větší zájem. Boeing nabízí podle konfigurace v letadle 349 až 414 sedaček, dolet je 13 940 kilometrů. Firma zvažuje ještě větší verzi 777-10. Aerolinky si u Boeingu objednaly zatím 344 kusů tohoto letadla

Tagy 777X Boeing 777X emirates Lufthansa Qantas
21 komentářů