egoe-plus
Letecké společnosti Letectví

Boeingu mizí objednávky na 777X. Po Lufthanse část nákupu škrtly i Emirates

Boeing 777-9 pro Emirates ve výrobě. Foto: Emirates
Boeing 777-9 pro Emirates ve výrobě. Foto: Emirates

Vylétne s více než ročním zpožděním a ještě před jeho prvním startem musí Boeing řešit ztrátu první části objednávek. Nejnovější dálkové letadlo Boeingu 777X, které přinese do letectví například technologii sklápěcích konců křídel, čelí klesajícímu zájmu zákazníků.

Zatím posledním zákazníkem, který zrušil část objednávek na 777X, jsou Emirates, která mají být jeho prvním provozovatelem. Z nákupu 150 letadel vymazaly celkem 26 letadel 777X, místo nich kupují třicet boeingů 787-9.

Emirates mají být pro Boeing první aerolinkou, která nasadí letadla do provozu. Už teď je ale jasné, že se tak nestane příští rok, ale až v roce 2021.

Boeing se s Emirates dohodl, že část testování nového letadla proběhne přímo v Dubaji. Šéf Emirates Tim Clark při aerosalonu v Dubaji chce, aby jedno z testovacích letadel „prošlo peklem, aby byla jistota, že vše funguje.“

Emirate zrušily část objednávky jen dva týdny poté, co Lufthansa zrušila nákup 14 letadel 777X. Z původní objednávky na 34 letadel 777X zůstal závazný nákup 20 strojů, zbývajích 14 bylo převedeno na opci. Firma se s tímto rozhodnutím příliš nechlubí: v tiskové zprávě k výsledkům není o změně objednávky ani slovo, celá transakce je zmíněna jedinou větou ve zprávě pro investory.

Lufthansa a Emirates patří mezi první zákazníky Boeingu na nová letadla. Způsobuje jim i nečekané problémy se zákaznickými změnami: Emirates kvůli zpoždění odkládají start třídy Premium Economy, Lufthansa nové byznys třídy. U obou společností měly nové prostory na palubě odstartovat právě v tomto letadle.

Boeing už oficiálně oznámil, že start 777X odkládá do roku 2021. Zpoždění náběhu 777X je způsobené hlavně problémy s motory GE9X.

Kvůli problémům s náběhem modelu 777X nabídl podle serveru AirlineRatings.com Boeing Qantasu pro jeho projekt ultradálkových letů nakonec nečekaně ne verzi 777X, ale upravený 777-200LR jako dočasné řešení. Qantas zatím nabídky Airbusu i Boeingu na letadlo pro lety ze Sydney do Londýna či New Yorku odmítl.

Boeing 777X bude letadlem mnoha nej. Zřejmě největší raritou jsou skládací konce křídel, které mají umožnit, aby se letadlo vešlo lépe k letištním terminálům a přitom během letu využilo výhod větší křídlové plochy. Rozpětí bude 72 metrů. Na křídlech budou upevněny největší motory v historii: GE9X. Letadlo bude svoji délkou nejdelším osobním letadlem, celkem měří 76,7 metru.

Boeing letadla 777X představí ve dvou verzích: kratší 777-8 a delší 777-9. O tu je podle objednávek zatím výrazně větší zájem. Boeing nabízí podle konfigurace v letadle 349 až 414 sedaček, dolet je 13 940 kilometrů. Firma zvažuje ještě větší verzi 777-10. Aerolinky si u Boeingu objednaly zatím 344 kusů tohoto letadla

21 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tomáš

tak to jsem zvědavý, jak trh zareaguje na prasklý trup 777X, který praskl při zátěžových zkouškách.

Nicky

Ani se tomu nedivím A350 je po všech stránkách efektivnější.

pzag

Po všech stránkách? Tu jistotu bych chtěl mít, navíc B777 je pořád trošku jiná váhová kategorie, že?

Nicky

Přesně tak – jiná váhová kategorie. Z kompozitu není celý jako A350, ale pouze křídla, už jen z tohoto důvodu nemůže A350 konkurovat v efektivitě.

pzag

A taky třeba ne v doletu. A co linky, na které dolet stačí, ale potřebuje odvézt hodně carga? Necháte na zemi 10 tun? A350 bude efektivnější jako stroj. Bude taky vždycky výhodnější?

Nicky

Cargo je u osobních letadel podružná záležitost. Ale rozdíl v hmotnosti trupů musí být značný a pro 777X je to vlastně mrtvá váha. Ale záleží na konkrétním využití, na některých linkách dává smysl.

pzag

Cargo je podružné? Já teda nevím u koho v letectví děláte, ale mi to zas to podružné nepřipadá, když člověk vidí ty váhy, co jsou papírech. O tom, že bývá často plný, co do pozic ani nemluvím. Schválně jsem se podíval trochu zpátky do papírů na váhy a například 773 GRU 19 t PEK 24 t, další 23,5 PVG 22,5 t 772 PVG 19 t JFK 10 t a to je čistě cargo, ne kufry, ne vybavení, nic, čistě placený náklad. Jasně, 24 tun nákladu, letecky přes půl světa, to je nic, pár korun. Pokud máte takové linky, tak to… Číst vice »

MildaIV

Není dúležité kolik nákladu letadlo veze, ale kolik na tom aerolinky vydělají. V posledních letech jsou ceny za nákladní leteckou přepravu hodně nízko a nejsou pro většinu aerolinek významným zdrojem příjmu, jak tomu bylo v minulosti. Některé aerolinky proto nákladní dopravu omezily nebo zcela zrušily.

Jen tak

cargo nektere pax linky doslova živí.

Y.K.

To rozhodně není podružné.

Y.K.

To s dovolením z křesla nevydumáte co je efektivní typ, vstupních parametrů je hrozně moc. Ty hmotnosti také odstřelujete zajímavým způsobem. B777X-9 vs A350-900 Základní hmotnost OEW: 181 t vs 135-145 t (rozdíl 36 – 46 t), ano A350 je lehčí MTOW: 351,5 t vs 280 t (max vzletová hmotnost je o 80 t více u B777) což znamená Zatižitelnost: 73 t vs 46 – 56 t (777X i přes to uveze o 17 – 27 t více) Dolet: 16090 km vs 15 000 (B777X počítá s o 1000 km větším doletem) Počet PAX u dvoutřídního J+Y: 414 vs 369… Číst vice »

Jen tak

tak proc vsichni nemaj a350 ?

Přemek

Takže si to shrňme: Problémy Boeingu i Airbusu s motory GE i RR s rizikem destrukce, problémy Boeingu s pnutím a praskáním potahu kořene křídel a slotů s rizikem dalších únavových trhlin, problémy Boeingu s autopilotem… Tohle za dob starých dobrých 707 nebývalo…

Přemek

Zapomněl jsem na starý dobrý Il-62…

Y.K.

To jo, první Il-62 se zřítil už při zkušebních letech. Ocitujme si odstaveček z Wikipedie:

V průběhu letových zkoušek se vyskytlo mnoho problémů hlavně v oblasti aerodynamiky, značný problém byl rovněž s vysokými vibracemi motorů. Řešení těchto problémů způsobilo značné zpoždění zahájení sériové výroby. Dne 25. února 1965 došlo během zkušebního programu k havárii prvního prototypu, kterému během vzletu vysadil jeden z motorů. Po tvrdém dosednutí došlo k narušení konstrukce a následnému požáru.

pzag

Tak si to shrňme jinak. Každý článek o letectví a pod tím Přemek s příspěvkem složeným z náhodně naházených slov.

Y.K.

Nebo máte hrozně krátkou paměť a neváháte okořenit každý článek dojmy, jak to jde do háje. Což je divné, když je nehod méně a méně. Slavné to bezpečné doby Boeingu 707 https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_accidents_and_incidents_involving_the_Boeing_707

TGm

Ano, Lufthansa už má problém, že v jejich dálkových letadlech nemá nové sedačky v byznys. Staré sedačky potřebuje přenést do Eurowings, do její nové BIZ class u dálkových letů. Nové mušle v byznys třídě už nasadili i v Turkish Airlines a především hlavní konkurenti British Airways a AF/KLM. Docela překvapili, že je nedali do nových A350, které letos přebírali.

Tomáš Zvára

Ty staré mají v poloze na spaní strašně málo místa na chodidla. Kvůli tomu s nima nelítáme noční lety…

Partneři


Czechtoll

pst
podcast