Letecké společnosti Letectví

GE stahuje své největší motory z Boeingu, kvůli transportu povolala ruský An-124

První testovací let s motorem GE9X. Foto: GE Aviation
První testovací let s motorem GE9X. Foto: GE Aviation

První vyrobená dálková letadla Boeing 777X, jejichž start nabral více než půlroční zpoždění, přijdou dočasně o motory GE9X. Největší proudové motory na světě stahuje do svého závodu v Ohiu k opravě jejich výrobce, společnost General Electric. Využije kvůli tomu služeb ruské letecké společnosti Volga Dnepr Airlines, která převeze motory nákladním Antonovem An-124.

O chystaném letu informoval jako první server Flightglobal s odvoláním na povolení letů, které vydaly americké úřady. GE i Boeing chystanou akci potvrdily.

GE chystá ve svém závodě úpravy motorů, které oznámila firma už v červenci na pařížském aerosalonu. Týkají se hlavně kompresoru. Právě problémy s motory jsou důvodem zpoždění náběhu nového letadla 777X, Boeing minulý týden oznámil i odklad vývoje kratší verze 777-8.

GE9X jsou největšími proudovými motory na světě, firma je testovala například i na svém firemním jumbu 747-400.  Nový model vychází z motoru GE90, oproti němu má být ale o deset procent úspornější. Průměr dmychadla je 134 palců (340 cm), nejvíce ze všech motorů. Lopatky jsou z kompozitních materiálů. Jsou lehčí a pevnější než například z titanu. Lopatek je oproti předchůdci méně: místo 22 celkem 16. Průtok vzduchu přes motor je větší, díky čemuž je i úspornější.

Letecký motor GE9X. Foto: GE
Letecký motor GE9X. Foto: GE

Firma GE oznámila problémy s motorem letos v červnu. Na potíže přišla při finální fázi testování za extrémních podmínek, které nejsou běžné pro provoz letadla, ale nutné pro samotné schvalování. Šlo o nadměrné opotřebení titanových částí statoru. Rychlejší opotřebení dílů by znamenalo pro aerolinky problém v podobě častějších oprav motorů. Podobné problémy měl výrobce motorů Rolls-Royce s motory pro dreamlinery. GE už vyvinula odolnější díly, ale musí je znovu testovat.

GE si na převoz čtyř motorů najaly ruského dopravce, žádná z místních aerolinek nemá na přepravu motoru vážícího přes 16 tun a měřícího v přepravním stojanu zhruba 8 x 4 x 4 metry dostatečně velké letadlo.

 

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Přemek
Host
Přemek

Technologický kolaps Boeingu pokračuje. V tomto případě jde o použití titanové slitiny, která buď nemá vlastnosti zpevňující povrchově samotný měkký a snadno obrusný titan nebo je nestabilní v různých fizykálních podmínkách. Honba za zachováním hmotnosti při zvětšování velikosti motorů nese svoji daň. Přitom existují technologie zpevňující jakýkoli kovový povrch a činí jej tak fakticky abrazí nepoškoditelným, pokud se aditivní látka po čase opět aplikuje. Jenže RF, odkud tato technologie a její zdroj pocházejí, si své zdroje chrání a Boeing by byl jeden z posledních, komu by byla nabídnuta, v důsledku vojenkého programu.

Jirka B.
Host
Jirka B.

Ano a taky mají v RF úplně největší motor na světě, který namísto aby palivo spotřebovával, tak jej vyrábí a podobné pohádky … Ach jo, už i tady :o(

Martin V.
Host
Martin V.

V Kremlu jsem viděl car-pušku, car-kolokol, časem tam přibude i car-dvigatěl. 🙂 O tom nepochybujte!

Jarda
Host
Jarda

Malý detail. Boeing ty motory nevyrábí!!!

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

To je pro budoucí vládce planety nepodstatné.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Jasně a proto Aeroflot nepoužívá suepr úsporné ruské motory, ale raději nakoupil Boeing 737 v počtu 47 kusů.
comment image

Y.K.
Host
Y.K.

Není to Boeing ale GE. Hele, Přemku, měl by jim jet poradit metalurgům do GE, jsou blbci a nevědí o tom nic. Jedná se o prototypy určené ke zkouškám, ne sériové motory. Zkoušky jsou velmi tvrdé, testuje se třeba i jestli kompresor mechanicky dá ztrátu jedné lopatky (i při tom došlo k nějakým poškozením statorovového pláště). Pak ještě byly nalezeny nějaké anomálie v kompresoru při testování na standu (zatímco prototypy byly namonovány na zkušební letoun). Nejde o metalurgicé nedostaky, ale odlaďování motoru podle výsledků extrémních zkoušek – zřejmě dojde na drobné úpravy statoru kompresoru. Není to nic zvláštňího, proto prototypy… Číst vice »

LS1
Host
LS1

Nemělo první jumbo při premiéře jen zavěšené gondoly?

Y.K.
Host
Y.K.

Mělo 🙂

Ulafme
Host
Ulafme

Ten problém kupodivu není v rotoru, ale přesně řečeno v statorové části vysokotlakého kompresoru.

Pomalu a pomaleji
Host
Pomalu a pomaleji

Nevím jestli jsou největší, ale nejvýkonnější nejsou (GE90-115B mají vyšší tah…)

David
Host
David

Jsou největší a už i nejvýkonnější. Zatím, ale v rámci testů. Pro komerční nasazení jsou odladěny pro nižší výkon
např. zde: https://www.ge.com/reports/its-official-guinness-world-records-certifies-ge9x-as-the-worlds-most-powerful-jet-engine/

Ulafme
Host
Ulafme

Je to zajímavé, ale přestože mají mít B777-300ER i B777X stejnou MTOW (775.000 lb), tak ten takeoff thrust je 115.000 lbf proti 105.000 lbf u GE9X.
Asi to mají spočítáno dobře, ale ten rozdíl je fakt velký. Že by např. tolik pomohlo to nové křídlo?

GPGP
Host
GPGP

Mě je spíše divné, že 777-9 váží o 20 tun více než 777-300 ER, vzhledem k použitým lehčím materiálům bych čekal podobnou váhu, i když je 777-9 o 2.6 m delší.

MildaIV
Host
MildaIV

Větší křídlo, znamená větší vztlak, proto pro odlepení od země stačí nižší rychlost a tedy i menší tah motoru.

Křišťálová lupa

Zdopravy křišťálová lupa

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll