GE stahuje své největší motory z Boeingu, kvůli transportu povolala ruský An-124

První testovací let s motorem GE9X. Foto: GE AviationPrvní testovací let s motorem GE9X. Foto: GE Aviation

První vyrobená dálková letadla Boeing 777X, jejichž start nabral více než půlroční zpoždění, přijdou dočasně o motory GE9X. Největší proudové

První vyrobená dálková letadla Boeing 777X, jejichž start nabral více než půlroční zpoždění, přijdou dočasně o motory GE9X. Největší proudové motory na světě stahuje do svého závodu v Ohiu k opravě jejich výrobce, společnost General Electric. Využije kvůli tomu služeb ruské letecké společnosti Volga Dnepr Airlines, která převeze motory nákladním Antonovem An-124.

O chystaném letu informoval jako první server Flightglobal s odvoláním na povolení letů, které vydaly americké úřady. GE i Boeing chystanou akci potvrdily.

GE chystá ve svém závodě úpravy motorů, které oznámila firma už v červenci na pařížském aerosalonu. Týkají se hlavně kompresoru. Právě problémy s motory jsou důvodem zpoždění náběhu nového letadla 777X, Boeing minulý týden oznámil i odklad vývoje kratší verze 777-8.

GE9X jsou největšími proudovými motory na světě, firma je testovala například i na svém firemním jumbu 747-400.  Nový model vychází z motoru GE90, oproti němu má být ale o deset procent úspornější. Průměr dmychadla je 134 palců (340 cm), nejvíce ze všech motorů. Lopatky jsou z kompozitních materiálů. Jsou lehčí a pevnější než například z titanu. Lopatek je oproti předchůdci méně: místo 22 celkem 16. Průtok vzduchu přes motor je větší, díky čemuž je i úspornější.

Letecký motor GE9X. Foto: GE

Letecký motor GE9X. Foto: GE

Firma GE oznámila problémy s motorem letos v červnu. Na potíže přišla při finální fázi testování za extrémních podmínek, které nejsou běžné pro provoz letadla, ale nutné pro samotné schvalování. Šlo o nadměrné opotřebení titanových částí statoru. Rychlejší opotřebení dílů by znamenalo pro aerolinky problém v podobě častějších oprav motorů. Podobné problémy měl výrobce motorů Rolls-Royce s motory pro dreamlinery. GE už vyvinula odolnější díly, ale musí je znovu testovat.

GE si na převoz čtyř motorů najaly ruského dopravce, žádná z místních aerolinek nemá na přepravu motoru vážícího přes 16 tun a měřícího v přepravním stojanu zhruba 8 x 4 x 4 metry dostatečně velké letadlo.

 

Tagy 777X boeing GE9X General Electric Top
15 komentářů