Letecké společnosti Letectví

Jste příliš drazí. Qantas vrátil Airbusu i Boeingu jejich nabídky na ultradálkové letadlo

Posádka po příletu do Sydney. Foto: Qantas
Posádka po příletu do Sydney. Foto: Qantas

Australská letecká společnost Qantas odmítla nabídky Boeingu i Airbusu na nové letadlo pro ultradálkové lety mezi východním pobřežím Austrálie a USA a Evropou. Podle Qantasu je cena za nová letadla příliš vysoká, výběr tak dopravce odkládá zatím na neurčito.

Se zprávou přišel list Sydney Morning Herald  jen pár dní poté, co Qantas dokončil testovací let z Londýna do Sydney.  Na speciální stroj nasadil poloprázdný nový Boeing 787-9. Boeing nabídl pro dálkové lety speciální verzi 777-8, Airbus A350-1000.

Poslali jsme jim jejich nabídku zpět a požádali, ať se na ní znovu podívají a nabrousí své tužky a přijdou s lepší nabídkou,“ řekl šéf Qantas International Tino La Spina na konferenci pro investory v Sydney. Podle něj očekávají od výrobců nejen snížení ceny, ale i lepší garance na různé mimořádné situace. „Letadlo budeme mít ve flotile 20 let a chceme mít dostatečně pokrytá rizika, která mohou nastat,“ dodal La Spina.

Qantas o projektu ultradálkových letů mluví zhruba rok, chce s ním začít od roku 2023. Vyřešit musí přitom nejen problém s cenou a životností letadla, ale například i s posádkami. Po dvou zkušebních letech se ozývají odborové organizace, podle kterých budou muset být tak dlouhé lety patřičně ohodnoceni a piloti či palubní průvodčí budou muset mít dostatek času na regeneraci.

Šéf celé skupiny Qantas Alan Joyce dlouhodobě opakuje, že firma není pod žádným tlakem, který by ji nutil rozhodnout co nejdříve. V přímých dlouhých letech kolem dvaceti hodin ale vidí velký potenciál. „Nemám problém říct, že jsme to zkusili, ale lety nezavedeme,“ dodal Joyce. Pro Qantas jsou každopádně debaty o dvacetihodinových letech reklamou zdarma: firma si speciálními lety zabrala prostor v řadě médií, kam by se jinak zdarma těžko dostávala.

21 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Bart

Qantas řekl Airbusu a Boeingu ,,jste příliš drazí“. Tak já bych si dovolil říct Qantasu: Jste Příliš drzí!!!

Y.K.

Kdybyste měl obchod, tak bych k vám nevlezl.

Nicky

Qantas jen pokračuje v PR gratis.

Supidio

Tyhle lety se spustí nejdříve za 4 roky, není jasné, zda vůbec, není jasné, s jakým letadlem ani jak to bude vypadat…Ale odbory už řvou, že bude muset zaměstnavatel posádku(tvořící naprostý zlomek zaměstnanců Quantasu) dobře zaplatit…Je vidět, že magoři jako Středula existují po celém světě 😀

TGm

Skvělý marketingový humbuk Qantas s očekávanou zprávou. Jediné správné letadlo pro tak dlouhé lety je Královna nebes, byť se to nezdá, ale vývoj další generace 747-9 je stále ve hře.

Luděk

Tak by mohli koupit Irkut MS 21 a určitě by je to vyšlo levněji

Mirvald

No, v tomto se skutečně nevyznám. Tedy bez náízoru, bez diskusního přípspěvku.

Jarda K.

To je škoda.

Martin

Nebo chtějí dát čas boeingu, aby mohl nabídnout to, co původně plánoval, případně připravit jinou alternativu?

Jen tak

pokud tohle klasicke vyjednavaci kolecko probehne 4x, budou ctyri clanky?

Juraj

Pozor, Airbus nakoniec neponúkal A350-1000ULR (taká zatiaľ ani neexistuje), ale „obyčajnú“ A350-1000 so zvýšeným MTOW.
A inak je to skôr hra o cenu – Qantas každopádne záujem má, pretože priame lety by boli jediná účinná zbraň proti blízkovýchodným aerolinkám, ktoré si rozporcovali austrálsky trh.

Daniel Novák

Qantas prodal duši Arabům už dávno.

Jirka

Jsem jen laik, ale neslo by tankovat za letu?

medák

V civilním použití je to víceméně nemožné.. ať už tím že ani jedno z nabízených letadel proto nemá vybavení ani není žádná vojenská modifikace co by to už v sobě měla integrované, musel by pro piloty být připraven ještě náročný výcvik během kterého by se toto tankování museli naučit a to za všech podmínek nehledě stím že by se každý let prodražil o to tankovací letadlo jehož náklady nejsou také zrovna zanedbatelné.. suma sumárum jim výjde mnohem lépe to doletět na pár přeskoků až do cílové destinace a tyhle vzdušné akce s tankery si odpustit.. 😀

Daniel Novák

I kdyby to vycházelo lépe účetně, tak tankování za letu je z povahy věci velmi riziková operace i v případě že jde o doplňování paliva stíhačkám. V případě že se jedná o letadla jako E-6 TACAMO nebo E-4 Doomsday Plane je riziko asi mnohonásobně vyšší vzhledem k velikosti tankeru a tankovaného letadla a omezené manévrovatelností VLA.
To žádný risk manager nikdy nepovolí. Možná v Rusku ano.

Jirka

díky za obě odpovědi

Lukas

Tak potom jedine uz len IL 96-400 ak sa im nelubi, a co usetria na cene lietadla doplatia na palive 😀

Džamel

Bez kuřárny bych to nedal…

Vít

Možná kdyby jste to foukal z okýnka, tak by na to nikdo nepřišel 👍

liposh

Četl jsem kdysi článek, že v nějaké rumunské léčebně léčí drogovou závislost mlácením lopatou přes hlavu. Máš absťák? Dostaneš lopatou po šišce. …představuju si, jak Vy sedíte v tom ultradlouhém letu, máte chuť na cigaretu, rosí se Vám čelo, třesou ruce a vedle Vás sedí rumun ve zdravotnickým mundůru a jednou za čas Vás flákne lopatou po kokosu, abyste přišel na jiný myšlenky, než hulení 😀 A tak na vás, kuřáci.

Václav

Kuřárna v letadle není špatnej nápad. Kabinka s čističem vzduchu. A poplatek 1$/min.