lot
Zprávy

Zisk Boeingu spadl o polovinu, start 777X odkládá do roku 2021, zpomalí výrobu 787

Boeing ukázal první částečně vyrobený model 777X určený pro statické testování. Foto: Boeing
Boeing ukázal první částečně vyrobený model 777X určený pro statické testování. Foto: Boeing

Zisk amerického výrobce letadel Boeing kvůli problémům s uzemněnými letadly 737 MAX podle očekávání výrazně spadl, za třetí čtvrtletí v meziročním porovnání o 51 %. Firma současně zpomalí výrobu modelu 787 a oznámila další zpoždění s náběhem letadla 777X.

Vyplývá to z dnes zveřejněných výsledků Boeingu za třetí čtvrtletí. Zatímco výrazný pokles zisku analytici očekávali, další potíže u výroby dálkových letadel už ne. „Kvůli aktuální situaci na světovém trhu a náladě omezíme produkci letadel 787 na 12 měsíčně ze 14 měsíčně,“ uvedl Boeing v prohlášení. Firma současně potvrdila zpoždění náběhu modelu 777X. Nové dálkové letadlo měly už na začátku příštího roku původně přebírat Emirates a Lufthansa, místo toho se čeká v prvních měsících příštího roku teprve první zkušební let. První letadlo mají zákazníci převzít až na počátku roku 2021.

Tržby Boeingu klesly ve třetím čtvrtletí o 21 % na 19,980 miliardy dolarů, firma především díky vojenské a kosmické divizi vydělala 1,167 miliardy dolarů, meziročně o 51 % méně. Oproti očekáváním firma nezapočítala do hospodaření další náklady na kompenzace dopravcům jako v druhém čtvrtletí, kdy firma spadla do čtvrtletní ztráty téměř tři miliardy dolarů.  Výroba obchodních letadel letos Boeingu přinesla ztrátu téměř čtyři miliardy dolarů.

Boeing stále věří, že od úřadů získá brzy povolení pro provoz letadel 737 MAX. Oznámil proto i plán navýšit postupně výrobu 737 MAX ze současných 42 na 57 za měsíc do konce příštího roku. Firma věří, že do konce roku získá povolení k provozu. Celkový účet za uzemnění 737 MAX je už 9,2 miliardy dolarů.

2 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Přemek

Had se kouše do vlastního ocasu. Chápu, že nová produkce hrozí dalším nárůstem skladových položek. Chápu, že těch je více než si kdy kdo dokázal představit a není naděje na jejich rychlou redukci. nechápu ale, že v Boeingu ještě nepochopili, že FAA není jimi řízená organizace a že zatajení míry konstrukčních změn u MAXe je zatraceně pádným argumentem nyní nic neodfláknout. To, co je akceptovatelné u vojenských letounů (bez SW podpory to nelétá), není akceptovatelné u civilních letadel. Boeing za minulé hříchy svých manažerů může zmizet z mapy leteckých výrobců…

Gajda

Po tom všem co se nepovedlo by teď měli říct, že s každým modelem je to reálně tak a tak, že se zaměří na kvalitu, spokojenost zákazníků a jejich cestujících a snažit se, aby všechno co pošlou do vzduchu bylo top. Ono to sice přijde na další dolary, ale v jejich situaci je to asi jediná šance jak se odrazit ke světlejším zítřkům