Bod pro Čajánkovo vedení JHMD. Zastalo se ho Vrchní státní zastupitelství

JHMD, motorový vůz M27.003 (zvaný Ponorka, Nautilus či Hašišbedna), interiér. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářJHMD, motorový vůz M27.003 (zvaný Ponorka, Nautilus či Hašišbedna), interiér. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Vrchní státní zastupitelství neshledává dostatečné podklady pro závěr, že dlužník sleduje nepoctivý záměr.

Do tahanice o další osud zadlužených Jindřichohradeckých místních drah (JHMD), které jsou od loňského října v úpadku, zasáhlo Vrchní státní zastupitelství v Praze. A zastalo se odstaveného vedení v čele s předsedou správní rady Borisem Čajánkem.

Ten se dlouhodobě domáhá povolení reorganizace firmy, zatímco českobudějovický krajský soud už dvakrát poslal firmu do konkursu. Krajský soud je mimo jiné přesvědčen o „nepoctivém záměru“ vedení firmy, kterou aktuálně řídí insolvenční správce David Jánošík.

Do konkursu se firma poprvé dostala koncem května. Krajský soud v Českých Budějovicích tak zareagoval na výsledek schůze věřitelů, kteří odmítli reorganizaci navrhovanou Čajánkovým vedením firmy.

Vrchní soud v Praze ale rozhodnutí o konkursu začátkem září na základě odvolání zrušil a vrátil věc k novému projednání do Českých Budějovic. Českobudějovický krajský soud následně prohlásil konkurs znovu, reorganizaci odmítl.

Koncem září podal management odvolání k Vrchnímu soudu znovu, čímž výrok o konkursu nenabyl právní moci. Insolvenční správce tak mimo jiné nemůže přistoupit k prodeji majetku v zájmu uspokojení věřitelů. Ještě před verdiktem Vrchního soudu v Praze získalo vedení bod ve svůj prospěch ze strany Vrchního státního zastupitelství (VSZ).

„VSZ neshledává dostatečné podklady pro závěr, že dlužník v tomto insolvenčním řízení ve své snaze po prosazení reorganizace sleduje nepoctivý záměr (…) chybnost manažerských rozhodnutí v mechanismu dlužníka (či jejich absence) není nutně nepoctivá (a je otázka, cui bono, i při tak hrubé chybě managementu dlužníka, jakou je nepochybně ztráta drážní licence u drážního podniku),“ stojí mimo jiné v podání VSZ.

To dále připomíná, že zůstává nevyřízený návrh na reorganizaci od věřitele Jana Kysely. Podle VSZ měl navíc krajský soud před druhým rozhodnutím o konkursu svolat schůzi věřitelů „k rozhodnutí o způsobu řešení dlužníkova úpadku“. Věřitelský výbor schůzi navrhoval, ale po rychlém rozhodnutí soudu o konkursu vzal návrh zpět, k čemuž podle VSZ „došlo zcela zřetelně pod vlivem již učiněného rozhodnutí soudu“. Vrchní státní zastupitelství proto navrhuje, aby odvolací soud napadené usnesení (prohlášení konkursu) zrušil a věc vrátil krajskému soudu k novému projednání.

VSZ se tak postavilo nejen proti českobudějovickému krajskému soudu, ale i proti kolegům z jihočeského Krajského státního zastupitelství. To ve svém podání vyjadřuje názor, že „chování Dlužníka nesvědčí o poctivě míněné reorganizaci a jsou dány důvody pro zamítnutí jeho návrhu pro nepoctivý záměr“.

Rozhodnutí o dalším osudu JHMD má nyní v rukou Vrchní soud v Praze. Podrobnou argumentaci vedení firmy ve prospěch reorganizace lze najít v odvolání k Vrchnímu soudu. Své postoje vysvětloval Čajánek i v rozhovoru pro deník Zdopravy.cz loni v listopadu.

Mezitím se firma pod vedením insolvenčního správce snaží získat potřebné dokumenty pro obnovení provozu. Zatím získala skrze dceřinou  společnost Správa úzkokolejných drah od Drážního úřadu úřední povolení k provozování obou regionálních drah (Jindřichův Hradec – Obrataň, Jindřichův Hradec – Nová Bystřice), což umožňuje provoz pracovních strojů.

Tagy insolvence JHMD JHMD konkurs JHMD
26 komentářů