Doprava ve městě Silnice

Bez kolon, ale pomaleji. Řidiče v Praze zdržuje úprava semaforů, zpoždění nabírají i autobusy

Křižovatka Ohrada v Praze. Foto: Zdopravy.cz / Jan Sůra
Křižovatka Ohrada v Praze. Foto: Zdopravy.cz / Jan Sůra

Je to na první pohled těžko vysvětlitelný paradox: aut v pražských ulicích výrazně ubylo, přesto si řidiči stěžují, že jim často trvá cesta mnohem déle než v době před vypuknutím pandemie koronaviru.

Důvodem je časté zastavování na červené, kde nabíhá zelená pro chodce, i když široko daleko žádný pěší není. Praha totiž na počátku dubna upravila všechny semafory tak, že je nevypíná ani na noc či víkendy, běží nepřetržitě a pravidelně se na nich střídá volno pro auta a chodce. Důvod? Aby chodci nemuseli mačkat tlačítko pro chodce a nenakazili se tak koronavirem. Celkem se opatření týká zhruba 500 semaforů.

Novinku představil na začátku dubna náměstek pro dopravu Adam Scheinherr. Opatření se netýká novějších přístrojů s většími tlačítky, která jdou zmáčknout loktem. „Reagujeme tím jednak na hygienická doporučení, ale i na přání spousty z vás, kteří mi s tím psali, včetně kolegů z Prahy 2. Stejné opatření už mimochodem funguje také v Bostonu, Sydney nebo Lausanne,“ vysvětlil při zavádění Scheinherr.

Přímo na jeho Facebooku už někteří řidiči opatření kritizují, že zbytečně prodlužuje dobu jízdy.

ZELENÁ SKOČÍ SAMANa všech přechodech, kde si zelenou musíme přivolat prstem stisknutím malého tlačítka, bude odteď do…

Gepostet von Adam Scheinherr am Freitag, 3. April 2020

Nejde přitom jen o subjektivní pocity některých řidičů. Zdopravy.cz má k dispozici zprávu Technické správy komunikací o dopravě v Praze v době pandemie. Podle zprávy začalo kvůli tomuto opatření v některých místech docházet k dopravním zácpám a především častějšímu zastavování a následnému rozjíždění vozidel.

„Lokálně to zvyšuje emisní a hlukovou zátěž v ulicích a zároveň významně způsobuje dopravní kongesce. Nejvýraznější negativní dopady jsou registrovány na čtyřpruhových směrově rozdělených komunikacích v kombinaci se středním dělícím pásem či tramvajovým tělesem. Tyto přechody dosahují délky až 25 metrů a s ohledem na požadavek přejití celého děleného přechodu v jednom cyklu tak, aby chodci v době volna stihli dojít alespoň do poloviny nejvzdálenější části děleného přechodu to znamená, že volno pro chodce musí být dlouhé zpravidla až 20 sekund,“ uvádí zpráva. Po započtení vyklizovacího intervalu stojí auta často přes 35 sekund. „Z provedených místních šetření a velké řady podnětů, připomínek a stížností občanů byla registrována nejhorší situace na komunikacích Průmyslová, Bucharova, Plzeňská, Radlická, Vršovická či Patočkova,“ uvádí zpráva TSK.

Podle mluvčí TSK Barbory Liškové došlo k úpravě semaforů na základě požadavku vedení hlavního města Prahy „Úprava spočívá v nastavení trvalého nároku na chodeckých tlačítcích, tj. v každém cyklu nyní dochází k výběru volna všech chodeckých přechodů bez ohledu na poptávku chodců. Důvodem pro zavedení tohoto opatření je snaha snížit riziko přenosu virové nákazy COVID-19, jelikož odpadá nutnost stisku chodeckých tlačítek,“ dodala.

Opatření má dopad i na provoz autobusů MHD. „Registrujeme dopad opatření na provoz autobusů MHD, nejvíce se promítá u nočních linek, kde přesnost provozu při srovnání posledního březnového (bez opatření) a prvního dubnového víkendu (s opatřením) klesla z 95 – 96 % na 90 – 92 % a některé spoje nestíhají garantované přestupy. V celodenních statistikách je pokles přesnosti provozu o cca 1 – 2 %. V řadě úseků jsme ale přišli o časovou rezervu, která vznikla snížením poptávky, a kterou jsme mohli věnovat do automatického zastavování ve všech zastávkách na znamení bez používání tlačítek STOP. Pokud bude dále růst počet cestujících a také individuální automobilové dopravy, bude uvedené opatření mít na autobusový provoz větší dopad,“ řekl vedoucí odboru komunikace Dopravního podniku hl. m. Prahy Daniel Šabík. Častější zastavování znamená i nárůst spotřeby nafty: například za  víkend 4. – 5.  4.  2020 oproti víkendu 28. – 29.  3.  2020 narostla spotřeba nafty autobusů o 1,5 %, celkem o 1 360 litrů. Podobně narostly i emise CO².

Jedná se o opatření Krizového štábu HMP, ale zástupci DPP jsou v pracovní komisi, kterou k dopadům opatření zřídil pan náměstek pro dopravu, a která má za cíl minimalizovat dopady opatření na provoz MHD.

Na některých místech Praha nová opatření přehodnocuje. „Se zavedením opatření jsem zřídil pracovní skupinu, která vyhodnocuje provoz. Máme asi 50 křižovatek, které se upravují. Buď půjde o změnu intervalu nebo dojde k výměně tlačítek na celoplošná,“ vysvětlil Scheinherr. „Důležité je pro mne v této době hlavně zdraví a bezpečí obyvatel,“ dodal Scheinherr.

120 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Ryk Mat

Eltodo inovace. Aneb dle starého zvyků 50 let stejná škatulka.

Martin

Pardon, ale jizda o nekolik minut dele neni nic co by melo nekomu vadit, sedim v aute v pohodli, pustim si radio a v klidu dojedu… na spouste mist zas takovy provoz neni… A jako chodec nejaky cas usetri, kdyz nemusi nekolik minut stat na prechodu coz je take pozitivum…

PAN

Když se z člověka stane rádoby český maloměšťácký „politik“ a následně „panák“ (nejde o pejorativní označení pana náměstka, je popis jeho jedné pracovní činnosti), co si myslí, že něco vymýšlí ve smyslu dělat něco, abych něco dělal tj. práce pro práci a rádoby pro lidi, vybranou skupinu lidí tj. voličů. OMG! A kolečka se roztočila. Všichni se vyjadřují, měří, porovnávají, zasedají, diskutují a radí…. jó, za peníze daňových poplatníků je možné ledacos 🙂

Martin Čapek

Myslím, ře kdyby prováděli pravidelnou desinfekci tlačítek vyjde to levněji a ekologicky.

Xyz

to ako po každom chodcovi na každom semafore by tam nabehol čistič? naozaj veľmi lacné

Eduard

Úkol zní jasně. Co nejvíce znepříjemnit lidem život. Od zavádění všelijakých zón, po zužování cest až po tento nesmysl. Místo toho, aby se zvedala rychlost, aby se lidi dostávali do zelené vlny, tak se zbytečně brzdí. Nejen, že to lidi stojí spoustu času, ale také i pohonných hmot. O emisích ani nemluvě.

PAN

Spíše než o úkolu je to ukázka rádoby „práce“ dotyčného pána za peníze daňových poplatníků aneb české maloměšťácké myšlení rádoby „politika“. Pro pána jána – státní manager na magistrátu viz. citace z textu pod fotkou na FB „Pro jistotu jsem svolal pracovní skupinu expertů z TSK Praha, Pražská integrovaná doprava a magistrátního odboru dopravy, kteří budou sledovat dopady přenastavených semaforů na dopravu a případně pružně reagovat na vzniklé problémy.“

Xyz

mne ako chodcovi ho spríjemnili, možno by nebolo od veci ostať v kuse sedieť na zadku, nie nadarmo má Česko jeden z najobeznejsich národov v Európe, hádajte percento obeznych z infikovanych virusom ktorí skončili na JIPke…

Oran Gutan

Ve svý podstatě nevím proč neprudíš radši na nějakým slovenským serveru jo promiň vy tam vlastně žádný nemáte.

Petr766

Tak šup domů když u nás je to tak hrozné

...

Ano, naplavenina Schweinherr opět předvedla své schopnosti…

R.L.m.

Osobně bych zkoušel vyrobit a na zapuštěné tlačítko řádně nalepit co nejnižší možný nástavec / „klobouček“ tak, aby i toto tlačítko šlo „používat“ loktem. Třeba by to takto bylo nejsnazší(?).

fatman

Když mám fobii z mačkání čudlíků, tak vyndám z kapsy klíče a zmáčknu to třeba klíčem.

Karlos S.

Tohle je kocourkov největšího stupně. Zkuste projet prahu ve dvě ráno. Budete stát na semaforech na každém rohu a nikde ani živáčka. A tohle šílené opatření se týká i semaforů na absolutních periferiích. Zelená pro chodce tam automaticky skáče každou chvíli, paradoxně je čast delší než signál pro auta. Chápu to ráno, když jdou lidé do práce, ale proč proboha musí tohle opatření trvat i v noci, kde opravdu nikde nikdo není. Scheinherr je klasický podporovač cyklistů a chodců. Já to chápu, taky jezdím na kole, ale co háje, je to náměstek pro všechny druhy dopravy, ne jen pro ty… Číst vice »

Poudy

Nevím v jaké části Pražské periferie se pohybujete, ale není to poslední dobou spíše tak že je automaticky červená a stačí problikat dálkami nějakých 50/100 metrů od semaforu a čidlo spustí zelenou? V tyto hodiny se pohybuji na P9 a 10 a většinu semaforů si člověk brzo zpracuje.. alespoň to brání šílencům lítat v noci městem jako na dálnici, v kombinaci s radarem na příjezd červenou je to dokonalé řešení. A to říkám jako celém slušný silniční pirát, ale s rozumem

Karlos S.

Kdepak, tohle je bohužel ten případ, kde jde o semafory čistě pro chodce, které hází nově v pevných a docela dlouhých cyklech zelenou pro chodce a červenou pro auta a chybí jakákoliv koordinace s těmi ostatními křižovatkami. Natvrdo je u nich stisknuta „poptávka chodcem“ trvale a pořád se přihlašují pěší trasy, i když nikde nikdo nejde.

...

Proberte se. Šílencům žádná červená na semaforu v ničem nebrání.

náhodný kolemjdoucí

Musím vás ujistit, že opatření mě výrazně zpomaluje i coby chodce, mám-li chodit pouze na zelenou. Na magistrátu by měli uznat chybu a vrátit to zpátky.

Marek Turnovec

Podporovatel cyklistů? A víte, jaká je to pruda, když jedete na kole a musíte na několika křižovatkách po sobě pokaždé zastavovat a zase se rozjíždět? A ještě do kopce? Třeba posledně jsem potřeboval projet Rumunskou do Francouzské a chytal jsem jednu červenou za druhou…

sch

A forem měnit tlačítka, analýzu největších zdržení uz máte, vite tedy kde začít.
Jak pomáhají nevypnuté semafory v noci tedy nevím.

Hajnej

Mně na tuzemských semaforech vadí jiná věc – absence odpočtu zbývající doby fáze pro řidiče. Mají to v kdejaké Tramtárii, ale u nás nic.
Doba do zbytku červené by se dala využít pro inteligentní stopování motoru (které by bylo účelnější, než současná debilita montovaná do aut na befél), doba do zbytku zelené zase pro přizpůsobení jízdy v případě, kdy to už nemám šanci stihnout (abych zbytečně nejel plyn-brzda, ale nechal pracovat kinetickou energii).

Džamel

Odpočítávání je možné maximálně v té tramtárii, přeci jen u nás už jsme dále a na mnoho křižovatkách to funguje poptávkově, takže třeba dvě minuty zelená v hlavním směru, kterou „vypne“ chodec nebo auto z boku…

R2R2

Ano, existuji i ruzne inteligentni semafory, ktere reaguji na povely prioritni dopravy, chodcu nebo spolehaji na detekci vozidel, ale myslim, ze drtiva vetsina se stale ridi jen casem.
Samozrejme je otazka, zda by prinos odpoctu vyvazil naklady na jejich montaz, osobne si myslim, ze se to nevyplati, presto, ze by se mi odpocet mnohdy libil.

Jakub

To lze řešit tak, že se ten odpočet souši třeba deset vteřin před přepnutím. Tzn. semafor zaregistrujte přijíždějící auto, spustí odpočet deseti vteřin na zelené a pak se přepne.

Hajnej

Přesně tak.

Hajnej

A ono něco brání tomu na jedné straně zajistit minimální dobu zelené po kolizní poptávce (aby stačili řidiči z dosud zeleného směru efektivně zareagovat) a v době před poptávkou ukazovat „ještě hodně dlouho“…?
Spíš mi to připadá, že někdo z toho poptávkového řešení udělal zlaté tele a chce, abychom se mu všichni klaněli – ba co hůř, všechno mu obětovali.

náhodný kolemjdoucí

Jsem-li správně informován, všechny novější semafory už mají žlutou…

Hajnej

A za ty 3 sekundy svícení žluté stihnu co? Pár desetin sekundy reagovat a cca dvojnásobek zbytku brzdit. To stačí tak na neprojetí červené, ale ne na takovou reakci, která umožní udělat s kinetickou nergií auta i něco užitečnějšího, než ji všechnu během chvilky zničit.
Ale to už je tzv. vyšší dívčí, takže o tom pseudonáhodný kolemžvanící správně informován není…

serpimolot

Podle me je lepsi, aby na osirelych silnicich na cervenou prechazeli chodci, nez projizdeli ridici. Soucasne nastaveni vede k tomu druhemu, obnoveni puvodniho systemu by vedlo maximalne k tomu prvnimu, pokud by virofob nemel odvahu tlacitko zmacknout.

Josef

Presne tak to delam, v okoli zadny auto, neni zadnej objektivni duvod nejit na cervenou.

ABC

takhle to dělá celá Itálie 🙂

...

A celý New York.

kanafasik

fakt super nápad…dementi.

thegrid

To je normální s tím co tam sedí. Dostavět okruhy ne, ale ubírat pruhy, stavět překážky a nové semafory a teď ještě úplně zastavit dopravu. Výsledek bude jen další a další exhalace.

Čtenář

Kucí, nevím, kdo vám v Praze navrhuje signální plány, ale přijeďte se mrknout do Zlína. Tady to má pod palcem firma Cross a světla nám šlapou jako švýcarské hodinky.

Jan

U nás vládne Eltodo. A taky není vůle měnit blbě nastavené křižovatky. Například na Krejcárku padá volno přes Novovysočanskou asi sekundu poté co padne volno odbočujícím autům z ul. Pod Plynojemem. Takže kráčím přímo pod kola rozjíždějícím se autům, výstražné světlo upozorňující na chodce na křižovatce není. Agresivnější řidiči to vytáčí menším poloměrem uprostřed silnice aby nemuseli čekat na chodce, volno tam ostatně mají jen pár sekund. Přitom by stačilo zařadit chodce až po té a pozdržet volno pro auta v přímém směru, žádné kolony by se nekonaly. Tento návrh jsem zkusmo poslal přes novou aplikaci připomínek https://zmente.to/. Po nějaké… Číst vice »

Marek Turnovec

Nová aplikace? Tahle věc je tu už pár let (prý od roku 2017, ale skoro jsem myslel, že ještě déle). Některé městské části a instituce jí totálně ignorují, protože mají „vlastní“ řešení (jako třeba Praha 2).

Aslanex

Opravdu se v rámci tohoto opatření přestaly semafory vypínat na noc? To je dosti ubohé.

serpimolot

Kor kdyz jsou zavreny bary a nocni kluby.

Panoramix

Pro nechápavé – toto opatření zavedlo vedení města za účelem nahrazení příjmů vypadlých po dočasném zrušení placených zón. Spousta semaforů v Praze má hlídání průjezdu na červenou a tak nějak se dá spolehnout na to, že nějaká část řidičů tuhle neskutečnou buzeraci neunese a sem tam nějakou červenou projede. A pak už stačí jen automatizovaně rozesílat složenky a penízky se jen hrnou. Tyto peníze jsou přímým příjmem obce. Ať si pohádky o ochraně zdraví chodců vypráví “zářivý pán” někde jinde. Vždyť na ulicích téměř žádní chodci nejsou, v tom je to největší zvěrstvo uvedeného opatření. Člověk pořád stojí na červenou… Číst vice »

Jakub

Pokud někdo projede na červenou, tak si za to může sám.

Jiří Kocurek

No tak ji rozsvítíme na 2 minuty naprosto zbytečne. Nebo na 5 minut? Nebo na 30 minut zcela bezdůvodně?

Jan

Na 2 a více minut se zbytečně nesvítí ani v Praze v pevném cyklu.

Paja

No za to že se člověk narodí si taky může sám ne?
Kdysi v ČB zavedli vynikající modernu – semafory s čidlama. Na příjezdu od Písku jeden je, nevýhoda je, že když jedete z vedlejší na motorce tak vás nechytne. Takže se tam dá stát dokud nepřijede nějaký auto, nebo se vrátit a objet to (což zrovna v tomhle případě tak nebolí, ale otáčení se je jaksi rovněž proti pravidlům). Nebo to projet na červenou.

Poudy

Alobalovou čepičku máte?

Tomas

Hlídání průjezdu na červenou … má minimum semaforů. Jsou to v podstatě jednotky kusů.

Nikdo tě nenutí jezdit na červenou.

Vojta

já bych poptávku nechal maximálně tam, kde je přechod bez křižovatky – na normální křižovatce to stejně moc nepomůže a pro chodce je to opruz, musí se o to víc čekat, což zdržuje už tak pomalou pěší dopravu – auta si to naženou jinde.

Hajnej

Pokud to myslíš tak, že na křižovatkách bude „automatická poptávka“, kdežto na přechodech bez křižovatky to bude na čudlík, tak se přidávám.

Y.K.

Myslím si, že drtivá většina přechodů bez křižovatky se může v klidu vypnout a bude to normální přechod na přednost.

Josef

Taky si myslim, ze pulka tech semaforu se muze vypnout, vypnul bych i ty krizovatkovy na vybranych mistech. Jejich prinos je diskutabilni, usetrilo by se mackani a cas.

Y.K.

Rozhodně, ale v Praze platí nějaká mantra o nutnosti svícení semaforů bez ustání.

sch

Me to překvapuje, protože jsem se setkal s křižovatkou, kde právě nebyla automatická poptávka po zelené na přechodu, nevšiml jsem si ale jaká tam jsou tlačítka. Upřímně poptávka po zelené na křižovatce s pevným intervalem mě jako chodce dost štve. Těm autům je jedno zda ti chodcm svítí zelená a žádní tam nejsou nebo jim svítí červená, interval je stejně dlouhý. Ale haki chodce me to štve, když o vteřinu nestihnu přijít k tlačítku a musím čekat celý cyklus, nebo jdu spíš na červenou.

Y.K.

Nebo dva, vím o křižovatkách, které ob jeden cyklus ten pro chodce vynechávají. A 5 minut tam opravdu nikdo čekat nebude, lidi to nakonec naštvaně přejdou na červenou, když si všimnou, že pro křižovatce za volno nestojí.

Michal Jaroš

Souhlasím, že toto opatření je špatné. Sice eliminuje sahání chodců na tlačítka, ale zároveň zpomaluje provoz automobilů i MHD, když generuje nesmyslná volna pro chodce. Neustálé zbytečné zastavování dopravy zvyšuje emise, zvyšuje hlukovou zátěž, zvyšuje spotřebu energií, zvyšuje opotřebení vozovky. Jak zde již bylo napsáno, spíše se měly po dobu snížené intenzity provozu některé semafory přepnout do módu blikající žluté, alespoň např. v těch nočních obdobích. A rychle tedy zahájit výměnu tlačítek tak, aby se daly mačkat i např. loktem.

abc

Řidiči si stěžují…….a co těm řidičům brání, aby pro cestu využili autobus, tramvaj, metro, vlak? Pokud opravdu tak nutně potřebují jet svým autem, tak je jistě ta minuta, dvě nebo jak dlouho svítí červená kvůli chodcům na semaforu nezabije. Když není koronavirus, tak zase je větší doprava = větší zácpy a cestovní čas je taky delší, takže nula od nuly pojde.

Tomas

No .. zrovna v dnešní době jet MHD .. je poněkud riskantní. Naopak, toto je přesně doba, kdy jet autem místo MHD je správné rozhodnutí. Chráníš tím sebe, i ostatní.

Márty

Hodně lidí sedlo do auta kvůli korornaviru. Chápu to. Spousta potřebuje auto jako pracovní nástroj a právě třeba autobusům tato opatření dle článku taky dělají problémy. Je to nepříjemné, zvyšuje to zátěž v okolí a nevidím žádný reálný přínos tohoto optření.

Vbb

Minuta by je nezabila v případě, že po cestě potkají jen jeden jediný semafor 🙂

kanafasik

třeba to, že se chtějí bránit možnosti nákazy. to za a), za b) momentálně jsou jízdní řády jak noty na buben… tohle „opatření“ zvláště v noci je absolutní nesmysl, i v normální době

Jirka

To jako když mi vadí postávání u kdejaký zbytečný meze v autě, tak postávání ze stejnýho důvodu v tramvaji mi najednou vadit nebude ?
Jelikož se opatření negativně dotýká i MHD, tak je to opravdu hezká pážecí rada.

Y.K.

No ono to zastavuje i tramvaje…

Josef

A ten autobus, nebo tramvaj nemusi taky stat na ty cerveny? Mozna by se nad tim dalo hloubeji zamyslet a proste vypnout pulku tech semaforu uplne. Usetrilo by to cas uplne vsem.

...

Tohle je přesně příklad toho škodlivého způsobu uvažování, kdy někdo bez nejmenšího ostychu a bez nejmenší zpětné vazby (a tedy i odpovědnosti za své rozhodnutí) chce určovat, co mají ostatní akceptovat, snášet a jak se mají chovat, aby to těmhle sedělo do jejich světonázoru. Už to tu několikrát bylo a vrací se to pořád dokola.

Kkarel

Takhle neseřízené semafory nejsou problémem jen Prahy.

On.

Co přechody,ale takové Rohanské nábřeží v pozdním odpoledni ze 6 semaforů se stojí na 5 a pouští se auta z vedlejší. Super plynulá jízda.

...

Totéž třeba Švehlova, tam je těch semaforů dokonce deset.

Honza D.

Stejně jako jsou čidla na auta můžou být i čidla na chodce u přechodu. Tím samozřejmě nemyslím smyčky ve vozovce, ale čidla na výložnících. Co na to TSK a MHMP?

Aslanex

Šlo by to udělat i naopak s auty. Tak, aby při příjezdu nemusela zastavovat a hodilo by jim to zelenou.

...

Raději ne, zase by to někdo zneužil na buzerování s rychlostí.

serpimolot

Kdyz budete vy chodci dodrzovat doporuceni hygieniku a nosit rukavice, opravdu vas stisk tlacitka nezabije.

Jakub

a vy nejste chodec?

Jiří Kocurek

Chodec bude bez pochyby, ikdyby byl vozíčkář, tak se na něj nahlíží jako na chodce. Ovšem nebudou to nohy, co tady nefunguje.
Ono je faj mačkat tlačítko v rukavici. Když je vypnuné, tak nepomůžou ani troje a nasazená plynová maska.

Y.K.

To je ale nesmysl. Doporučení je ničeho se nedotýkat a pokud jste se dotkl, nedotýkat se obličeje. Jestli jste zmáčkl tlačítko rukavicí nebo rukou je z hlediska přenosu viru úplně jedno – přes kůži neprochází.

Karel

Jako chodci mi nastaveni vyhovuje, jsem rad ze nemusim pred obchodem ma prechodu stat s 10 dalsimi lidmi, pred zavedenim, jsem zase ve vetsine pripadu musel cekat ja, nez projedou auta a bude zelena pro chodce, takze fakt nevidim duvod to dva mesice prezit. Jako chodec vidam udelanou modrou zonu z casti chodniku – takze opet omezeni chodcu, parkovani aut ve dvou radach vedle sebe protoze si potrebuji skocit do obchodu, proboha??? Parkovani v cyklopruhu, parkovani na/tesne u prechodu, takze se nemohu rozhlidnout prea zaparkovanou dodavku. Musis navic sedet v autobusu, protoze nejaky inteligent zastavi na miste, kde stani neni… Číst vice »

serpimolot

Aneb zeleni Pirati dali zelenou neexstujiciicm chodcum.

Aslanex

Namestek pro dopravu Scheinherr není Pirát.

beedat

Sice ne, ale “hlupák” je kardinální.

p73

A že vy o tom musíte něco vědět!

thegrid

Bohužel těch hloupých rozhodnutí bylo za celou dobu požehnaně. Zlatá Krnda. Ta ničemu nerozuměla ale alespoň nic nezprasila.

Honza D.

beedat: pokud chcete nazývat Scheinherra kardinálním „hlupákem“, tak nevím jaký termín použít na jeho předchůdce (Dolínka), abych nedostal ban.🙂

Hanzi

Tak když nechytnou něco z tlačítek na semaforech tak se inteligenti slezou na náplavce nebo v Riegrových sadech.

Marek

Jako chodec chválím. Neustálé fňukání pražských řidičů mě fakt baví.

Hojakar

A to ti nevadí že ty rozjezdy způsobí daleko větší exhalace a jsou na tom hůř všichni ty chodče? Místo aby byla zelená vlna a jízda plynulá,tak se zastavuje na každých svetlech 😞

ABC

ne nevadí, hlavně že byl potrestán třídní nepřítel…

Marek

Nejsem si vědomý toho, že bychom si tykali. A ano, exhalace mě štvou. Je to ale momentálně menší problém než hygiena. Covid se totiž často přenáší dotykem kontaminovane plochy, pokud jste o tom ještě neslyšel.

Vbb

Ten virus se na to tlačítko dostane jak? Kýchnutím (z prstu předchozího mačkače opravdu nesleze). Pokud skoro všichni mají roušky, tak je pravděpodobnost, že někdo zrovna kýchne na tlačítko, já si ten virus naberu na prst a zrovna si tím prstem sáhnu na svou pusu či do oka, zanedbatelná.
Zas to „často se přenáší dotykem“ nesmíš brát tak doslova.
Zato exhalace nabíráme do plic všichni.

Já bych to uvedl do původního stavu.

Y.K.

Virus se transportuje tělními tekutinami, takže klidně s nějakým tím potem u pozitivního jedince z prstu „sleze“, resp ulpí na povrchu spolu s vlhkostí. A že takové tlačítko mačkají kvanta lidí.

Jirka

Covid se přenáší kapénkami při dlouhodobém kontaktu s nakaženým, tedy nikoliv jednorázovým stiskem tlačítka.
Zkuste svůj mindrák léčit jinak, tohle vám nejde…

Y.K.

Přenáší se vzduchem kapénkami NEBO rukama přenesením z kontaminované plochy na sliznice. Kontaminovat lze třeba tak, že se někdo pozitivní vyfrká do kapesníku, protože má pylovou alergii, následně má virus na rukou a zmáčkne čudl. A ano, stačí jedno zmáčknutí. Proto je základní ochrana mytí rukou a desinfekce.

Paja

Já jsem naopak četl, že se dotykem kontaminované plochy v reálných podmínkách prakticky nepřenáší. Respektive nejsou žádné průkazné studie o tom, že by se tak přenášel.

Y.K.

No to by mě zajímalo, kde jste to četl, protože pak více než polovina hygienických dopučení nedává smysl. Prokázán nebyl ani přenos vzduchem. Ono je to zatím dost mladá bestie na to aby byla prokazatelně prozkoumaná.

https://www.okoronaviru.cz/portfolio/oviru/

Josef

Sice to nikdo poradne neprokazal, ze se tak prenasi, tak i kdyby to tak bylo, tak si nebudete sahat do obliceje a umyjete si ruce. Ten vir vam z prstu do plic nepreskoci. Notabene nejlepsi reseni by bylo nektery semafory vypnout, nechapu proc se musi zastavovat na cervenou u semaforu, kde prejde jeden clovek jednou za ctvrt hodiny.

thegrid

Musíš si zvyknout, v diskuzích na webu se tyká.

Marek Turnovec

Říká kdo? Už v 90. letech tu byl dokument, co se jmenoval Netiketa. A ten říkal, že se i v online světě mají chovat tak, jak se lidi chovají ve skutečném světě. A normálně lidem, co neznáte, taky tykáte? Když budete psát mail na úřad nebo šéfovi, tak jim budete taky tykat, jen proto, že je to „online“?

Tykání může být ustálené v nějakých trochu uzavřenějších skupinách – třeba nějaká odborná fóra (IT), nějaké komunity lidí se společným zájmem (geocaching, cyklisté…). Ale kdo řekl, že se má tykat zrovna tady?

Aslanex

Jako cestující mhd ale ne…

sch

Kdyby ty semafory vypnuli úplně, měl by jste to jako chodec ještě lepší, bez čekání na zelenou. Provoz je slabší a na většině přechodů tedy přejítí bez problémů.
A nezdrzovalo by vás to pri jízdě v autobuse nebo tramvaji.

Frantisek

Ale že by někoho napadlo v době slabšího provozu tu signalizaci vypnout a nechat autům blikající žlutou, to ne. Pak nás to zdržuje všechny. Jinak se tím krásně ukazuje, kolik prostoru už jsme autům ve městě nechali. Kolony i při minimálním provozu, čas na přechod všech vozovek…

Honza D.

Toto j(blikající žlutá) sem zaregistroval snad jenom na křižovatce Argentinské a Dělnické. A třeba Průmyslová (jezdím do práce v cca 3:45) je za trest. Kdyby tam od 22 do 4 většina semaforů jen blikala, udělali by líp.

Hanzi

Takový dotaz Františku. Co by v těch městech mělo být? Ano uznávám nejdřív se tam pohybovali koně, pak za to někdo vymyslel kočár pak tomu kočáru dál nějaký Benz a Diesel motor a vzniklo auto. Já nevím mě to přijde jako logická věc pokroku že se nám po městě pohybují auta dnes.

Osasco

Jenže každý si pokrok představuje trochu jinak, jsou i slepé větve pokroku. Každopádně automobil není nějaká nová technologie, vždyť je stejně starý jako ostatní dopravní prostředky, které se běžně ve městech používají. Takže jde jen o to, kdo čeho více v dané době preferejuje a nalezení nějakého přijatelného řešení. Ono ve městě bez aut nebo naopak bez veřejné dopravy by nikdo žít nechtěl.

Jiří Kocurek

Takže zakážeme vodovod, jakožto slepou vetev vývoje. A nebudou se muset rozkopávat chodníky ani stavět přehrady.
No co, nějaký takový se může najít, který TOHLE bude myslet vážně.

Čtyřkolový vozík pro přepravu nákladu (dnes pohánený motorem) je možná starší než vodovod. Ovšem pro někoho stále slepá větev vývoje. To má pekaž dostávat mouku potrubní poštou?

Osasco

Píšu snad někde, že chci zakázat automobily nebo vodovod? Prostě argumentovat pokrokem a tím co bylo a nebylo dřív je zcestné. Důležitější jsou konkrétní vlastnosti dané technologie a její plusy a mínusy. A přehrady a jaderné elektrárny se opravdu stavět přestaly (bohužel).

Petr

Kristepane tak ono je to doopravdy, nezdá se mi to! Já se přiznám, že jsem se právě v posledních dnech po nějakých 10 letech řidičské kariéry naučil jezdit na červenou. Protože co je moc, to je příliš. Poprvé jsem to „hecnul“, když jsem stál 3 a půl minuty na úplně prázdné křižovatce u divadla Ponec. V širším centru Prahy snad kromě Bulhara a magistrály neexistuje místo, kde by zapnuté semafory byly potřeba.

Koro

Preposlano i s IP adresu na PCR. Sorac doba je zla.

Honza D.

Sorry, ale IP adresa nemá řidičský průkaz. 😆

serpimolot

Pokud jsi to opravdu udelal, jsi prijat do Piratske strany a 3 roky nemusis platit stranicke prispevky.

serpimolot

Jak muzu vedet, ze ten anonym neni uvedomely admin? iP adresy uzivatelu se tu jiz v minulosti v diksusich objevily, i kdyz i to mohl byt fake.

Koro

Trocha toho trapneho humoru me po ranu postihla 🙁

Jiří Kocurek

Suldruhu … tzv. policisto, dvě poznámky

1) O materálním aspektu jste doufám slyšel. Pokud ne, tak je zo z vaší strany vědomá nedbalost, zákon jste povinen znát.

2) Doba je zlá, tak nepřetěžujte Policii zbytečným udavačstvím. Pak nemají čas řeší vloupání a krádeže.

Pokud na křižovatce svítí červená a nikdo nikde není, tak to přestupek nebude, ikdyby náhodou vyletel kanalizační poklop do vzduchu. Není splněn materiální aspekt přestupku.

Osasco

Vyjadřovat svůj názor porušováním zákona… Vyjadřujte svůj názor při volbách. Jak to myslíte, že nejsou v širším centru Prahy potřeba zapnuté semafory? Dovedete si představit, jak by to vypadalo? Samozřejmě, že některé semafory měly být nyní vypnuté, ale vy jste pouze extremista na druhou stranu.

ABC

Náš obrlajtnant Makovec, ten nám vždy říkal: ,Disciplína, vy kluci pitomí, musí bejt, jinak byste lezli jako vopice po stromech, ale vojna z vás udělá lidi, vy blbouni pitomí.‘ A není to pravda? Představte si park, řekněme na Karláku, a na každým stromě jeden voják bez disciplíny. Z toho jsem vždycky měl největší strach.

Jiří Kocurek

Takže když vám před dveře dají ceduli „Vstup“ zakázán tak nepustíte domů vlastní děti/rodiče. Protože cedule se musí doržovat.

Jiří Kocurek

oprava:
ceduli „Vstup zakázán“, tak …

ABC

co teprve když daj před nuselák ceduli Skoč z mostu ….

Osasco

Samozřejmě, když bude uzavřeno PČR nebo jiným orgánem ze závažných důvodů – například únik plynu. Když tam dá ceduli soused, tak ho kopnu někam. To samé různé home made dopravní značky zákazu zastavení. Jestli ale např. jezdíte na červenou na železničním přejezdu, protože dlouho bliká, tak to se mi opravdu nelíbí. Křižovatka je samozřejmě trochu něco jiného, ale nevím, jak byste na složitější křižovatce uspěl s materiálním aspektem. Vždy musí být možnost se libovůli úřadů nebo Policie bránit, ale to tu snad je ne.

Hanzi

Petře naprostý souhlas, a nejste sám, já se k tomu taky doznávam a co se tak bavím s kámošema v okolí tak nejen já. Naprosto prázdná Evropská v půlnoci na světla to je myšlenka génia.