Bez kolon, ale pomaleji. Řidiče v Praze zdržuje úprava semaforů, zpoždění nabírají i autobusy
Je to na první pohled těžko vysvětlitelný paradox: aut v pražských ulicích výrazně ubylo, přesto si řidiči stěžují, že jim
Je to na první pohled těžko vysvětlitelný paradox: aut v pražských ulicích výrazně ubylo, přesto si řidiči stěžují, že jim často trvá cesta mnohem déle než v době před vypuknutím pandemie koronaviru.
Důvodem je časté zastavování na červené, kde nabíhá zelená pro chodce, i když široko daleko žádný pěší není. Praha totiž na počátku dubna upravila všechny semafory tak, že je nevypíná ani na noc či víkendy, běží nepřetržitě a pravidelně se na nich střídá volno pro auta a chodce. Důvod? Aby chodci nemuseli mačkat tlačítko pro chodce a nenakazili se tak koronavirem. Celkem se opatření týká zhruba 500 semaforů.
Novinku představil na začátku dubna náměstek pro dopravu Adam Scheinherr. Opatření se netýká novějších přístrojů s většími tlačítky, která jdou zmáčknout loktem. „Reagujeme tím jednak na hygienická doporučení, ale i na přání spousty z vás, kteří mi s tím psali, včetně kolegů z Prahy 2. Stejné opatření už mimochodem funguje také v Bostonu, Sydney nebo Lausanne,“ vysvětlil při zavádění Scheinherr.
Přímo na jeho Facebooku už někteří řidiči opatření kritizují, že zbytečně prodlužuje dobu jízdy.
https://www.facebook.com/adam.praha.sobe/photos/a.187702201827814/595293254402038/?type=3&theater
Nejde přitom jen o subjektivní pocity některých řidičů. Zdopravy.cz má k dispozici zprávu Technické správy komunikací o dopravě v Praze v době pandemie. Podle zprávy začalo kvůli tomuto opatření v některých místech docházet k dopravním zácpám a především častějšímu zastavování a následnému rozjíždění vozidel.
„Lokálně to zvyšuje emisní a hlukovou zátěž v ulicích a zároveň významně způsobuje dopravní kongesce. Nejvýraznější negativní dopady jsou registrovány na čtyřpruhových směrově rozdělených komunikacích v kombinaci se středním dělícím pásem či tramvajovým tělesem. Tyto přechody dosahují délky až 25 metrů a s ohledem na požadavek přejití celého děleného přechodu v jednom cyklu tak, aby chodci v době volna stihli dojít alespoň do poloviny nejvzdálenější části děleného přechodu to znamená, že volno pro chodce musí být dlouhé zpravidla až 20 sekund,“ uvádí zpráva. Po započtení vyklizovacího intervalu stojí auta často přes 35 sekund. „Z provedených místních šetření a velké řady podnětů, připomínek a stížností občanů byla registrována nejhorší situace na komunikacích Průmyslová, Bucharova, Plzeňská, Radlická, Vršovická či Patočkova,“ uvádí zpráva TSK.
Podle mluvčí TSK Barbory Liškové došlo k úpravě semaforů na základě požadavku vedení hlavního města Prahy „Úprava spočívá v nastavení trvalého nároku na chodeckých tlačítcích, tj. v každém cyklu nyní dochází k výběru volna všech chodeckých přechodů bez ohledu na poptávku chodců. Důvodem pro zavedení tohoto opatření je snaha snížit riziko přenosu virové nákazy COVID-19, jelikož odpadá nutnost stisku chodeckých tlačítek,“ dodala.
Opatření má dopad i na provoz autobusů MHD. „Registrujeme dopad opatření na provoz autobusů MHD, nejvíce se promítá u nočních linek, kde přesnost provozu při srovnání posledního březnového (bez opatření) a prvního dubnového víkendu (s opatřením) klesla z 95 – 96 % na 90 – 92 % a některé spoje nestíhají garantované přestupy. V celodenních statistikách je pokles přesnosti provozu o cca 1 – 2 %. V řadě úseků jsme ale přišli o časovou rezervu, která vznikla snížením poptávky, a kterou jsme mohli věnovat do automatického zastavování ve všech zastávkách na znamení bez používání tlačítek STOP. Pokud bude dále růst počet cestujících a také individuální automobilové dopravy, bude uvedené opatření mít na autobusový provoz větší dopad,“ řekl vedoucí odboru komunikace Dopravního podniku hl. m. Prahy Daniel Šabík. Častější zastavování znamená i nárůst spotřeby nafty: například za víkend 4. – 5. 4. 2020 oproti víkendu 28. – 29. 3. 2020 narostla spotřeba nafty autobusů o 1,5 %, celkem o 1 360 litrů. Podobně narostly i emise CO².
Jedná se o opatření Krizového štábu HMP, ale zástupci DPP jsou v pracovní komisi, kterou k dopadům opatření zřídil pan náměstek pro dopravu, a která má za cíl minimalizovat dopady opatření na provoz MHD.
Na některých místech Praha nová opatření přehodnocuje. „Se zavedením opatření jsem zřídil pracovní skupinu, která vyhodnocuje provoz. Máme asi 50 křižovatek, které se upravují. Buď půjde o změnu intervalu nebo dojde k výměně tlačítek na celoplošná,“ vysvětlil Scheinherr. „Důležité je pro mne v této době hlavně zdraví a bezpečí obyvatel,“ dodal Scheinherr.