Cestovní ruch Infrastruktura Letectví Letiště

Babiš přikázal šéfovi SŽDC: Vlak bude na letišti s otevřením terminálu

Přednostní bezpečnostní kontrola na Letišti Václava Havla. Foto: Letiště Praha
Přednostní bezpečnostní kontrola na Letišti Václava Havla. Foto: Letiště Praha

Letiště Praha investuje do roku 2028 více než 30 miliard korun. Z toho zhruba 16 miliard půjde na rozšíření Terminálu 2 a souvisejících staveb, dalších 15 miliard spolkne nová ranvej. Investice půjdou z vlastních zdrojů letiště, oznámil dnes premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci. Projekt rozšíření terminálu schválilo ministerstvo financí jako akcionář Letiště Praha.

Po dokončení první etapy rozšíření Terminálu 2 v roce 2028 přibude na pražském letišti celkem devět nových letadlových stání s nástupními mosty a gaty pro letadla na krátké a střední tratě. Přibude také pět alternativních letadlových stání využitelných pro odbavení dálkových letů.

Z 16 miliard, které ministerstvo financí schválilo jako investici, spolkne samotný terminál přibližně devět miliard, zbylých sedm miliard jsou investice do souvisejících staveb, například pojezdových drah, parkovacího domu nebo silniční estakády.

„K tomu přichází další investice, kterou je rozšíření silnice R7 na Kladno o dva pruhy,“ doplnil Babiš. V centru jeho pozornosti je i přivedení vlaků na letiště, projekt spojení letiště s Masarykovým nádražím má vyjít na 44 miliard.

„Já jsem přikázal panu řediteli (SŽDC Jiřímu Svobodovi), až se bude otevírat terminál, tak on tady bude mít ten vlak,“ řekl Babiš. Podle Svobody všechny stavby v roce 2028 ještě nebudou dokončeny, ale vlaky už by mohly jezdit. „Ještě dnes vydám pokyny,“ reagoval Svoboda.

 

Schéma Letiště Praha. Pramen: ŘLP
Schéma Letiště Praha. Pramen: ŘLP

Letiště Praha pro letošek očekává rekordních 17,7 milionu cestujících; pohybuje se tak na hraně svých kapacit, někdy i za hranou. Nejslabším místem je Terminál 1, kde se často tvoří dlouhé fronty. Vedení letiště přitom dnes neprezentovalo žádné novinky, o přístavbě terminálu a především nové ranveji se hovoří dlouhá léta. Zahájení staveb se ale neustále oddaluje. Ranvej měla podle dřívějších plánů už dlouhá léta stát. Roste i její odhadovaná cena, v roce 2010 se mluvilo o devíti miliardách, nyní o 15 miliardách.

Aleš Rod z Centra ekonomických a tržních analýz nedávno u kulatého stolu Hospodářské komory ČR připomněl, že nové kapacity se mají budovat před tím, než se začne pociťovat jejich nedostatek. „Nelze než předpokládat, že rozvoj letectví bude pokračovat. A když nezačneme včas, tak nám ujede vlak, což si uvědomují ve Varšavě, Budapešti i Vídni,“ uvedl Rod.

Kompletní prezentaci plánů Letiště Praha si můžete stáhnout zde.

115
Diskuze

avatar
36 Komentáře
79 Reakce na komentáře
69 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
74 Autoři komentářů
DavidondraJaaaTen co občas skutečně vlakem jezdíOsoba odborně nezpůsobilá Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Jaaa
Host
Jaaa

Poručíme větru dešti. 🙂

Osoba odborně nezpůsobilá
Host
Osoba odborně nezpůsobilá

Proč ne, s tímto zadáním hodí na silniční přívěs MVTV2 a má tam vlak.

Zdeněk
Host
Zdeněk

Možná se slibované dráhy na letiště někdy v daleké budoucnosti přece jen dočkáme. Ale jak už je u nás v ČR téměř tradicí, dá se předpokládat, že zvítězí ta nejblbější, nejnáročnější, nejdražší a nezdlouhavější varianta.

Otmar
Host
Otmar

Babiš přikázal. To je skoro jako Putin přikázal. My tady máme už samoděržaví jako v Rusku? Pak možná tady Babiš bude na věčné časy😁 V každém případě ta železnice na letiště už měla dávno jezdit. Pokud vím tak vše blokuje neustále Praha 6.

David
Host
David

S tím samoděržavím máte skoro pravdu: „Ještě dnes vydám pokyny,“ reagoval Svoboda.
To je fakt v háji v týhle zemi. To jako doposud ve věci vlaku na letiště žádné pokyny nevydal???

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

A všichni uvěříme tomu, že v roce 2028 bude ten samý ředitel SŽDC, při tom měnění samců jak u chovu králíků. A jen tak mimochodem „ten vlak“ se na letiště dá dovézt náklaďákem. Takový Hurvínek z Lužné, to není až tak daleko, malé děcka budou spokojené.

Ten co občas skutečně vlakem jezdí
Host
Ten co občas skutečně vlakem jezdí

Není potřeba vozit náklaďákem, dojede tam vlastní silou přes Středokluky. Bude na letišti? Bude. A rozkaz zněl jasně. A možná ještě zakoupit jeden dalekohled kdyby ho náhodou někdo na tu vzdálenost neviděl.

Draspa
Host
Draspa

Tak to má jen řešení, že SŽDC postaví úsek Veleslavín – letiště (kde teda vlak bude o něco pomalejší než expresní bus). Dál nic, protože na Praze 6 se budou hádat, pod kterým sklepem má ten tunel tunelů vést. Bohužel SŽDC nebo Metroprojekt nechtějí vidět alternativy.

Petr
Host
Petr

Jak na to reagovali taxikáři?

Otmar
Host
Otmar

Troufám si říct že v roce 2028 si už nikdo nebude pamatovat kdo byl Babiš a už vůbec ne ředitel Svoboda😁

Tomáš
Host
Tomáš

A proč ne do roka, a do dne?Jinak – silnici R7, řekl Babiš. Asi tím měl namysli dálnici D7.

Adam
Host
Adam

Ale až tam bude ten terminál,tak Babiš už dlouhá léta nebude u kormidla, pásku si nefikne

Jedine vlaky
Host
Jedine vlaky

Neznám podrobnosti, co vlastně brání výstavbě trati na letiště? Území? Cena?

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Praha 6, teda ne celá, ale bydlí tam dost vlivných lidí na to, aby kolony na Evropské zůstaly jak jsou. A na Evropské oni nebydlí.

K.S.
Host
K.S.

Stát není Babišova firma a pan ředitel SŽDC jeho zaměstnanec, aby mu bylo možné nařizovat co do kdy bude. Je tu jasně dán, relativně průhledný, úřední postup, relativně jasná kritéria hodnocení, postupy a časové lhůty podle kterých se jede. To jestli bude vlak do otevření terminálu nezáleží na panu řediteli, ale na tom jestli od státu přijdou peníze a jestli nebudou mnohem prioritnější stavby. Na tom jestli se vybaví všechny úřední kolečka a povolení atd. Do toho se nemá takto zasahovat aby politik vypadal akčněji a něco „řešil“.

Václav Kyselka
Host
Václav Kyselka

Ne netu si najděte si termín „rekodifikace stavebního práva“. V naprosté tichosti se chystá znásilnění pravidel, která jsou implementována v případě takto velkých záměrů. Zcela zmizí pojem veřejný zájem (samozřejmě neoficiálně) a odpadnou „úřední kolečka“. Bureš ví velice dobře co říká a zcela systematicky a záměrně připravuje legislativu pro to, aby se v této zemi mohlo dělat svévolně to, co se investorovi zlíbí.

K.S.
Host
K.S.

O tom vím, je to zvěrstvo, ale je otázka jestli je to na pořadu dne, nebo jestli to skončí někde pod stolem.A v tichosti se to nedělá, jenom to má v porovnání s tím zbytkem dost malou prioritu. V zásadě pokud sestřelíte vládu, tak sestřelíte i ten zákon. Bude zajímavé jestli se věci nezačnou trochu bortit pokud by se více začala v ANO angažovat Krnáčová. Dejme jí rok, dva a možná to bude zajímavé.

ondra
Host
ondra

Tak jestli se díky té „rekodifikaci“ znemožní blokování jakékoliv výstavby čerstvě založeného spolku v počtu 3 lidí,kteří s místem výstavby nemají absolutně nic společného,tak za mně je to ku prospěchu věci.

Kamui
Host
Kamui

Tak doufám, že to bude podpořeno i legislativně (stavby tohoto typu prohlášeny za strategické a z toho titulu budou všechny námitky ve stavebním řízení již předem považovány za zamítnuté).

Hanzi
Host
Hanzi

To jsem zvědavej co s tím rozšířeným letištěm bude za nějaký čas až vyteče poslední kapka toho černýho co teče ze země.

Paja
Host
Paja

Bude z něj cyklostezka.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

A cyklisté budou jezdit po kovoých obručích. Pneumatiky se dělají z ropy.

Já, kdo jiný
Host
Já, kdo jiný

O letounech poháněných elektricky jste neslyšel? A co vodík?

Hanzi
Host
Hanzi

Tak pokud se o to trochu zajímáte tak vite jistě že vodik by připadal v úvahu, ovšem jeho výroba je pri současných technologiích hodně dráha sranda, elektrika je v tomto odvětví spíše ve stadiu pokusu. Takže nic adekvatniho za ropu stále neni.

Aleš
Host
Aleš

A ona ta ropa přestane téct za rok? Ono tedy už těch předpovědí, že ropa dojde bylo za desetiletí už hodně a ona stále teče a její cena se moc neznásobila (pokud počítám dobře tak hodně zhruba dvojnásobek za deset let, což o dokapávajících kohoutcích moc nesvědčí, spíš o kopírování inflace).

Ten co občas skutečně vlakem jezdí
Host
Ten co občas skutečně vlakem jezdí

Vodík v letadle? Takže budem potřebovat nádrž z lehkého materiálu, který nebude trpět tím že přes stěny budou procházet miniaturní atomy vodíku. Ten zatím nemáme. Ani materiál, který nepropouští vodík zatím nemáme a pochybuju že ho někdy budem mít, resp. pochybuju že ho budem mít před tím než se naučíme získávat elektrickou energii efektivnějšími způsoby než máme dnes. Oproti těmhle problémům je nabití vodíkové baterie sranda (výroba vodíku spotřebuje více energie než z z něho potom dostanem, takže opravdu je to pro mě spíš baterie).

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

No coby. Skončí i trolejbusy a podrážky bot se budou dělat leda tak z přírodního kaučuku. Nebudou ani umělá hnojiva a plastové vodovodní potrubí. Bude vůbec problém vyrobit izolované elekrické kabely. Vařiče na propanbutan vyhasnou, nebude ani trafoolej. A bude problém vyrobit hydroizolaci a silonky pro dámy. A na barvy a laky taky nebudou zdroje.

Ten co občas skutečně vlakem jezdí
Host
Ten co občas skutečně vlakem jezdí

Použijí se materiály, které se dnes nepoužívají protože by byly dražší. Lidstvo přežilo už větší problémy. Ovšem u paliv je ten problém větší, tam použitelnou náhradu zatím nemáme.

Zdeněk
Host
Zdeněk

Dovoluji si tipnout, že v r. 2028 nebude ani vlak na letišti, ani další terminál, ani Babiš premiérem.

Tomáš Záruba
Host
Tomáš Záruba

Dovolím si věštbu: Stihne se to, ale přes Jeneček na Smíchov. Případně budou vlaky směr Kladno vozit „křídlo“, které tam pojede taktéž. Mezi Výstavištěm a Ruzyní nebude nic nového, na Semeringu možná dráty. Hostivice – Kladno nová zabezpečovačka nebo nějaká nejnutnější část dvoukolejky (třeba za Pavlovem), bude-li se stavět něco v Kladně samém.

Jirka Z
Host
Jirka Z

Na Veleslavín s přestupem na metro by se to stihnout taky dalo. Sice se pak na Dejvické polovina lidí nevejde do metra, ale to už je jiný problém. Jako posila by mohly mezi Veleslavínem a Masaryčkou pendlovat parní vlaky, které se na tu trať postavenou už někdy za Rakouska hodí asi nejlépe. A to do té doby, než se podaří prosadit její modernizaci.

Aleš
Host
Aleš

A na území m.č.Praha 6 by měl topič mít přikázáno co nejvíc najednou naházet do kotle, ať si NIMBY příznivci tu nemodernizaci co nejvíc užijí!

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Ale houby, vždyť tama původně vedla koňka! Jen těch much a tetanových bakterí…

Já, kdo jiný
Host
Já, kdo jiný

Dvoupodlažní jednotky na vodíkový pohon, které se budou v Ruzyni nebo Hostivici dělit na Kladno/letiště.
Dále Ex1/Ex2 budou elektricky protaženy přes Smíchov na letiště.

Lektor
Host
Lektor

Koukám, že se server dal taky na humoristickou sekci odstavec:

„Já jsem přikázal panu řediteli (SŽDC Jiřímu Svobodovi), až se bude otevírat terminál, tak on tady bude mít ten vlak,“ řekl Babiš. Podle Svobody všechny stavby v roce 2028 ještě nebudou dokončeny, ale vlaky už by mohly jezdit. „Ještě dnes vydám pokyny,“ reagoval Svoboda.

Vejde do dějin, to nelze komentovat jinak než absolutní ztráta soudnousti.

IGCT
Host
IGCT

V Lžistánu je to úplně jedno kdo co říká.

Gremli
Host
Gremli

Myslím, že pan ředitel měl odpovědět: „Andreji, samozřejmě, trať postavíme rádi, ale jen když vy navrhnete takové legislativní prostředí, aby to šlo reálně stihnout a když to zaplatíte.“

IGCT
Host
IGCT

Hezky jste to vystihl 👍👍👍 Přesně o tom to je

Aleš
Host
Aleš

A co postavit tam kilometr dráhy v prostoru letiště? Jeden vlak tam může pendlovat celý den, šotouši se na tom můžou vozit a Bureš bude spokojený a může tam šotoušům rozdávat koblihy.

Petr Frýdlant
Host
Petr Frýdlant

Proč furt řeší vlaky a nebo tramvaje? Proč tam dávno nevede metro? V čem je problém?

Modré zábradlí
Host
Modré zábradlí

Protože Bureš ještě nevydal příkaz.

Míra
Host
Míra

Protože Tonda Blaník řekl, že bude končit na Motole.

Jirka
Host
Jirka

Tonda Blaník si to nepřál.

Tomas
Host
Tomas

Problém je v odbočce metra do motolské nemocnice. Na Letiště se prý metro nevyplatí! 😉

Panda
Host
Panda

A Kladno ostrouhá? A trať necháme v současném stavu? A metro tam natáhnout z Motola nebo Zličína? Nebo snad přerušit provoz mezi Dej a Motolem, aby se mohla udělat odbočka na Veleslavíně? A na letiště posílat každé třetí metro? Problémů by se našlo celkem dost:)

Bob
Host
Bob

Já nevím, proč tam raději neprotáhnou metro ze Zličína, lze to odtud vést prakticky po polích podél okruhu, takže levněji a rychleji, než když se budou rubat tunely pod Bílou Horou.

Panda
Host
Panda

Problém je, že ta trať na Kladno se musí udělat tak jako tak a odbočka z nádraží Ruzyně na letiště vyjde levněji než prodloužení metra ze Zličína. Navíc by to bylo přes Zličín pomalé (mimo cíle na P5), na poměry metra relativně nevyužité a možná by se muselo řešit i topení v soupravách metra, pokud by to takto dlouho jelo po povrchu (?)…

Já, kdo jiný
Host
Já, kdo jiný

Proč musí? Stačí uvedení do normového stavu a nasadit patra z Mukranu+Hercules nebo Traxx P160 DE ME místo regionovy.

Ten co občas skutečně vlakem jezdí
Host
Ten co občas skutečně vlakem jezdí

Pustit Traxx na trať s traťovou třídou C2 by nemuselo dopadnout moc dobře. Kromě toho na jednokolejce se nedá moc kouzlit s taktem, nedá se zvyšovat počet spojů no a v neposlední řadě by bylo pěkný kdyby do Prahy na hlavních S linkách nejezdily diesely.

Paja
Host
Paja

Dojezd do centra za hodinu, to by jistě každý ocenil 🙂

Ušatá
Host
Ušatá

Poku by měli páni politici koule, tak ty tunely okamžitě zaseknou a ve stejné stopě se zmodernizuje a zdvoukolejní a bude to tak dvou let.

Okram44
Host
Okram44

Metro má cestovní rychlost 35kmh. Což znamená že vlak je rychlejší

Ušatá
Host
Ušatá

A k čemu by tam bylo? Pro koho by to bylo dobré? jen ještě více vyhozené peníze. Toto není vhodná doprava pro tento účel. letiště musí být napojeno na vlak jak na osobní, tak nákladní dopravu. A to jak místní, tak dálkovou.

Brankoslav
Host
Brankoslav

Protože to z letiště na hlavák pojede hodinu

David
Host
David

Hodinu asi ne, ale na druhou stranu, pokud by ten vlak z hlavního pokračoval za 5 minut směr Brno popř. Ostrava, tak to zajímavé je.

Viťa
Host
Viťa

Tak to s tím terminálem fakt nemusí spěchat…. 😀

Petr Nick
Host
Petr Nick

V Liberci je také letiště ( s environmentální úpravou – nízký pažit, místo betonu) nemohl by dát pan PM také jasný pokyn?

Rýpal
Host
Rýpal

Vzato do detailu, Andej řekl „tak on (Svoboda) tady bude mít ten vlak“. Čili SŽDC stačí, když postaví na letišti nádražíčko a vlak tam dovezou kamionem, aby splnili Adrejův rozkaz. 🙂 Teď zpátky do reálu: Andrej neřekl, kudy a kam má ten vlak jezdit. Můžeme se dočkat varianty že vlak bude jezdit na Veleslavín a druhá větev na JInonice či Smíchov. I na těch jednokolejkách se dá vyjezdit 20 minut interval, když to z Hostivice na letiště proloží, vyjde mu 10 minut. Výsledek veskrze postačující a bez drahého a termínově neučitého tunelu pod Prahou 6. Už se opakuji, ale travelátor… Číst vice »

a8n
Host
a8n

No počkat, ale v takovém případě by měl Svoboda koupit ten vlak za vlastní. No už aby se připravoval na emigraci. 🙂

Martin Nosek
Host
Martin Nosek

Budou mít ty dvě Bmz a aby to byl vlak, můžou to táhnout třeba Mandelinkou 😀

IGCT
Host
IGCT

Dle zadání bude stačit MUVka 😅😅😅

Aleš
Host
Aleš

Několikrát jsem cestoval MHD přes celou Prahu s dvěma velkými kufry + příručákem (ten jsem měl spřažený popruhem s jedním velkým kufrem), vše ve dvoukolečkovém provedení. 119 + výtah do vestibulu Dejvice + eskalátor + metro A + 2x eskalátor na přestupu na Muzeu + metro C + eskalátor + bus. Bez problémů. Nějaký travelátor fakt není problém ani pro nějakou slečinku, jako jsi ty. Problém jsou bezďáci a jiné socky v Sherwoodu, pokud travelátor nebude. P.S.: Nejsem sportovec.

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll

Krátce

Nadcházející akce

  1. Vánoční Nalaďte se v metru

    12. prosince
  2. Zážitková turistika v pražském metru

    14. prosince
  3. Křivoklátský expres

    14. prosince - 15. prosince