Infrastruktura Letectví Letiště Zprávy

Nejbolavější bod letiště? Přílety na Terminál 1. Má pomoci dostavba prstu D na „dvojce“

Nové kontrolní stanoviště Letiště Praha v Terminálu 2. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Nové kontrolní stanoviště Letiště Praha v Terminálu 2. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Letiště Václava Havla začíná bolestně pociťovat kapacitní nedostatečnost. Zřejmě nejužším hrdlem je Terminál 1, kam míří všechny dálkové linky. „Naším nejbolavějším bodem jsou přílety na Terminálu 1. Stačí dvě či tři zpoždění a vznikne fronta na hodinu,“ uvedl na pondělní konferenci Hospodářské komory šéf letiště Václav Řehoř.

Podle něj se situace už projevuje na provozních výkonech, letiště muselo odmítnout na příští léto deset procent poptávky od dopravců. „Už dnes cítíme, že terminál je na hraně kapacity,“ doplnil pražský zástupce Emirates Tomáš Kučera, který zároveň hovořil za sdružení 43 dopravců, kteří pražské letiště využívají. Zástupce cestovních kanceláří Jan Papež přitom dodal, že kapacitně nedostačují už ani salonky.

Schéma Letiště Praha. Pramen: ŘLP
Schéma Letiště Praha. Pramen: ŘLP

Rychlé řešení přitom neexistuje. Letiště především zvažuje přesun části dálkových linek na Terminál 2. To ovšem podmiňuje předchozím rozšířením Terminálu 2, hlavně chystaným prodloužením prstu D. Tam by mělo vzniknout celkem devět nových letadlových stání. „Dvě letadlová stání s gaty jsou v tuto chvíli plánovaná jako hybridní, což znamená, že je bude možné využít jak pro lety v rámci Schengenského prostoru, tak pro lety mimo Schengen,“ uvedl mluvčí letiště Roman Pacvoň. K prodloužení prstu D by ale mělo dojít až v letech 2025 až 2028. Ve stejný čas se má budovat i neustále odkládaná nová ranvej.

Aleš Rod z Centra ekonomických a tržních analýz ovšem připomněl, že nové kapacity se mají budovat před tím, než se začne pociťovat jejich nedostatek. „Nelze než předpokládat, že rozvoj letectví bude pokračovat. A když nezačneme včas, tak nám ujede vlak, což si uvědomují ve Varšavě, Budapešti i Vídni,“ uvedl Rod.

40 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Michal

Největší potíží jsou nefunkční pasové kontroly… Z peněz Norských fondů je tam myslím 9 stanovišť, ale fungují maximálně 2. A fronty jsou na 20 minut jen to hvízdne.

Strojvůdce Příhoda

„Rozvoj letectví bude pokračovat “
No tak minimálně u vnitroevropských tras bych si tím nebyl zcela jist, v době ekošílenství s uhlikovou stopou, studem z létání a jiných radostí nových bolševiků jenž dnes vládnou Evropě…

Nicky

S tou přestavbou my měli ještě počkat až zahájí plný provoz České Budějovice international airport, protože jim přetáhnou dost zejména dálkových linek

Kajman

Jestli potom pražské letiště nezkrachuje.

XXXD

Ale houby. Kolikpak asi lidí má zájem létat z/do Budějovic? Tam se dopravci dobrovolně ženou možná tak ve vašich představách.

Jarmil

Ironie není Vaše silná stránka, že?

XXXD

V případě některých ovšem o ironii ani zdaleka nejde.

Myšpul

Do Budějovic by chtěl létat každý

Tom

V Budějovicích bude bitka o sloty 🙂

VaBa

Bohužel se stává, že se nečeká jen 1 ale i 2 hodiny. Pomohlo by pokud by v takové situaci někdo alespoň informoval pasažéry, kteří přiletí, co se děje, pokud je možné umístit více laviček k sezení, nemuseli by lidé sedět na zemi, nedocházelo by třeba ke zdravotním kolapsům, kterých jsem letos v létě pár viděl, a pokud by – ale to asi fakt nehrozí- byla lidem nabídnuta obyčejná voda, tak by to hned vypadalo o dost lépe. Kdepak, ale to nepůjde vůbec protože se neumí vedení letiště dobře chovat k pasažérům. Jsme jen čísla v jejich “statistikách úspěchů” Škoda, třeba… Číst vice »

G700

Problém je to, že kdykoliv přijdete na přepážku letiště, že máte problém/chcete informace, automaticky Vás odkáží na dopravce… Čímž netvrdím, že to je chyba letiště. Jen by to chtělo postupem času přejít na režim, že si letiště a dopravci „nehrají každý na svém písečku“, ale jsou tu hlavně pro cestující… Ovšem…

libcha

…a Pardubice ne a ne získat aspoň nějaké stabilní spojení. Dumám nad tím, čím to je, že pro letecké dopravce je alternativou k Praze třeba Vídeň či Wroclaw, ale venkovská letiště ne.

Tom

Podle mě se změnila doba. Dříve jsme jako rodina byli nadšení z každého letu.
Dnes vybíráme příjemné letecké společnosti, řešíme i dobu čekání u přestupů, časy odletu a příletu, vzdálenost letiště od cile naší cesty apod.
Úspora, abych jel z Prahy do Pardubic na vnitroevropský let ny misela být velka.

Tom

By musela být velká.
Omlouvám se za překlep.

Nicky

Doba se mění pořád. Vzhledem k tomu, že z těch Pardubic se létá pouze do Kyjeva tak není moc na výběr a zrovna u toho Kyjeva dělá úspora cca 2.5 tis za zpáteční let oproti Praze. Ve dvou už je to 5 tis. + parkování gratis.

Tom

Ale zatim to vypadá, že létají pozdě.
Časy pro turistu nic moc. Kdyby letěli z Pardubic v pátek ráno a z Kyjeva v neděli odpoledne nebo večer, tak to by bylo super.

Bob

Tak cizinci ani neví, že nějaké Pardubice existují a že tam je letiště. Oni hledají Prahu. Charleroi se také prodává jako Brusel , Bergamo jako Milán, Treviso jako Benátky, Hahn jako Frankfurt nebo Beauvais jako Paříž, aby to lidé vy vyhledávačích letenek našli. Přitom ta města jsou většinou vzdálená stejně jako Pardubice od Prahy.

Jan

Nechapu prutahy, zejmena pokud jsou nove kapacity schopni zaplnit lety, ktere musi nyni odmitat. Kdyz se stavba vyplati, tak by se melo zacit stavet co nejdriv a ne az za X let.

Jen tak

no jo .. jenze ono veci jako eia, stavební povolení a všechny tyhle opruzy … chvíli zaberou.

oni by určitě taky chtěli stavět … 🙂

Karel

Já bych nic nerozšiřoval, ona letecká doprava zahyne na úbytě, uhlíková stopa, geopolitické změny, finanční možnosti lidí atd. Bude se chodit pěšky a zpět na stromy.

Martin

Snazim se tomu porozumet, ale co to znamena „prodlouzeni prstu D“? Vzdyt dnes zadny prst D neni… pokud vim, tak existuji prsty A, B a C. D jsou vychody primo z terminalu 2. V planu je prece vystavba prodlouzeni terminalu 2 a na nej prilepeneho prstu, to bude pravdepodobne to Decko. Jen v tom mam trochu zmatek 🙂

G700

Mě se moc líbí, jak se v článku zmiňují o salóncích, který jsou naprosto prachbídný a tragický :-). Chápu, že „posh luxury“ cesťákům do Bojkovic to asi stačí na jejich instastorýčka, ale to je tak všechno.. Salonky nestíhají hlavně kvalitou za ty prachy. Nejhorší je ten na T2, co používá Swiss tam vždycky kvetu, co dostanu k C class letence v Praze

mikiqex

Mastercard mi přijde dobrý – slušná nabídka jídla i pití, příjemné sezení, výhled na letištní plochu, stolečky na práci. Víc od salónku nečekám. Možná je to i o době, kdy tam jste (a cestujících, kteří tam jsou s vámi) – třeba marhaba v Dubaji umí být skvělý i tragický, zažil jsem obojí.

G700

V Marhabě jsem taky zažil obojí. Ale Ruzyně je v tomto ohledu tragická naprosto konstantně.

Jen tak

specialne menzies salonek je otres. i v porovnani s erste

nicmene on je to takovy evropsky prumer, pokid vynechame vlajkove salonky provozovane splecnostmi/aliancemi ve svych hubech nebo focus cities.

treba takovy salonek, co ma skyteam nasmlouvany ve frankfurtu, stockholmu nebo benatkach neni o
nic lepsi.

nicmene pravdu ma… kapacitne nestaci, specialne erste je permanentne plny.

a opravim te – cestaci do bojkovic tam fakt nejsou 🙂

G700

Já samozřejmě vím, že do BOJ se nelítá z T2, ale ten Erste salónek mi nonstop pije krev. To se fakt nedá. Obecně většinou lítam s dopravcema, který mají svoje salonky. Ty salonky jsou příšerný. Na jaře jsem letěl s TAPem a ptal jsem se, jakej salonek používají pro C class pax a paní za přepážkou mi řekla, že radši žádnej :-). Což už o něčem svědčí.

Aleš

Navstivil jsem po svete par desitek salonku, takze netvrdim ze jsem buhvijaky znalec ale jak Erste tak Mastercard v Praze patri mezi ty spis lepsi salonky. Neporovnavam teda salonky pro ciste prvni tridu, ty jsou jinde, ale z tech businessovych jsou zcela v pohode. A jestli je Erste pernamentne dle tebe plny, doporucuju business lounge od Luftwaffe snad kdekoliv v Mnichove ci Frankfurtu. To je teprv maso… 🙂

Jen tak

nemyslel jsem to tak, ze by cestující do bojkovic byli na T2 či T1 … ale to, že cestaci do Bojkovic (a dalších podobných destinací) se v saloncich nevyskytují prakticky vůbec.

počet majitelů priority passu či lounge keye (připadně premiový master karty) mezi nima tolik zase není 🙂

G700

Jedna banka, má, že když od nich máte kreditku, vstup je za kilíčko :-). Schodou okolností vydavatel karty má lounge na T1 a holding banky na T2.

Myšpul

Koupáci do bojkovic stojí frontu v gate ještě než k němu přistaví letadlo. 🙂

Mirek

To taky miluju, alespoň si člověk nemusí pamatovat gate, když letí jako koupák, ostatní koupáci vytvoří z dálky viditelnou frontu hned po ohlášení gate

Jen tak

to není jen u koupáků .. to dělají češi u všech linek :)))

(ten pocit, když je pak předejdeš priority boardingem, je pak nepopsatelný .. 🙂

Aleš

Nevim proc to dela kdo druhy, ja ale z duvodu ze jednak budu jeste x hodin sedet, tak tedka rad postojim a hlavne z duvodu, ze mam jistotu umisteni zavazadla nad hlavu a nemusim s nim pak nekde behat po letadle a hledat volne misto, ci to resit jeho odevzdanim do podpalubi apd. A neni nad ten pocit, kdyz vidis ty ted zoufale antiovce, ktere by si do fronty nikdy nestouply :)))

Džaro

Bojkovice? Pokud vím, tak v Bojkovicích je jenom malé travnaté letiště!

https://cs.wikipedia.org/wiki/Bojkovice
http://www.letiste-bojkovice.cz/index.php

Pacička

„Aleš Rod z Centra ekonomických a tržních analýz ovšem připomněl, že nové kapacity se mají budovat před tím, než se začne pociťovat jejich nedostatek“ Tak to by si měly povinně každý den desetkrát přečíst na SŽDC…..

Honza D.

Nejen na SŽDC, ale i na ŘSD, DPP a určitě by se dali přidávat i jiní adepti.

XXXD

A jakpak přesně to podle vás souvisí s DPP?

Darth Vader

Záznam streamu z konference najdete na facebooku Letiště Praha.

Ulafme

Díky za info, ale nejsem masochista…