Babiš přikázal šéfovi SŽDC: Vlak bude na letišti s otevřením terminálu
Letiště Praha investuje do roku 2028 více než 30 miliard korun. Z toho zhruba 16 miliard půjde na rozšíření Terminálu
Letiště Praha investuje do roku 2028 více než 30 miliard korun. Z toho zhruba 16 miliard půjde na rozšíření Terminálu 2 a souvisejících staveb, dalších 15 miliard spolkne nová ranvej. Investice půjdou z vlastních zdrojů letiště, oznámil dnes premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci. Projekt rozšíření terminálu schválilo ministerstvo financí jako akcionář Letiště Praha.
Po dokončení první etapy rozšíření Terminálu 2 v roce 2028 přibude na pražském letišti celkem devět nových letadlových stání s nástupními mosty a gaty pro letadla na krátké a střední tratě. Přibude také pět alternativních letadlových stání využitelných pro odbavení dálkových letů.
Z 16 miliard, které ministerstvo financí schválilo jako investici, spolkne samotný terminál přibližně devět miliard, zbylých sedm miliard jsou investice do souvisejících staveb, například pojezdových drah, parkovacího domu nebo silniční estakády.
„K tomu přichází další investice, kterou je rozšíření silnice R7 na Kladno o dva pruhy,“ doplnil Babiš. V centru jeho pozornosti je i přivedení vlaků na letiště, projekt spojení letiště s Masarykovým nádražím má vyjít na 44 miliard.
„Já jsem přikázal panu řediteli (SŽDC Jiřímu Svobodovi), až se bude otevírat terminál, tak on tady bude mít ten vlak,“ řekl Babiš. Podle Svobody všechny stavby v roce 2028 ještě nebudou dokončeny, ale vlaky už by mohly jezdit. „Ještě dnes vydám pokyny,“ reagoval Svoboda.
Letiště Praha pro letošek očekává rekordních 17,7 milionu cestujících; pohybuje se tak na hraně svých kapacit, někdy i za hranou. Nejslabším místem je Terminál 1, kde se často tvoří dlouhé fronty. Vedení letiště přitom dnes neprezentovalo žádné novinky, o přístavbě terminálu a především nové ranveji se hovoří dlouhá léta. Zahájení staveb se ale neustále oddaluje. Ranvej měla podle dřívějších plánů už dlouhá léta stát. Roste i její odhadovaná cena, v roce 2010 se mluvilo o devíti miliardách, nyní o 15 miliardách.
Aleš Rod z Centra ekonomických a tržních analýz nedávno u kulatého stolu Hospodářské komory ČR připomněl, že nové kapacity se mají budovat před tím, než se začne pociťovat jejich nedostatek. „Nelze než předpokládat, že rozvoj letectví bude pokračovat. A když nezačneme včas, tak nám ujede vlak, což si uvědomují ve Varšavě, Budapešti i Vídni,“ uvedl Rod.
Kompletní prezentaci plánů Letiště Praha si můžete stáhnout zde.