Obrazem: Architektonickou soutěž na nové brněnské nádraží vyhrál nizozemský ateliér
Správa železnic předpokládá, že nové nádraží má vyrůst v letech 2032 až 2035.
Společnost Benthem Crouwel Architects vyhrála mezinárodní architektonickou soutěž na podobu nového brněnského hlavního nádraží. Nizozemský ateliér stojí za návrhy nádraží v Rotterdamu, Haagu či Amsterdamu.
Vítězství firmy dnes oznámila Kancelář architekta města Brna, která soutěž pořádala. Výběr tento týden potvrdili radní Brna a Správa železnic. Všechny návrhy budou představeny veřejnosti na konci září.
„Vítězný návrh v sobě podle poroty kombinuje odkaz na historické veřejné budovy s moderním přestupním uzlem a kvalitním veřejným prostranstvím. Klade důraz na brněnského genia loci i pečlivé posouzení praktického fungování nové budovy nádraží i jejího okolí,“ řekl městský architekt Michal Sedláček. „V průběhu soutěže jsme navíc doporučili některé části návrhu dále dopracovat, výsledek tak bude ještě lépe odpovídat nynějším přísným požadavkům na novou nádražní budovu,“ dodal. Stavba dopravního uzlu má stát odhadem 45 až 48 miliard korun.
Vícekolová architektonická soutěž začala loni na konci srpna. V porotě zasedla například architektka Eva Jiřičná nebo urbanista Peter Gero. Šlo o vůbec největší architektonickou soutěž na nádražní budovu v tuzemsku. Úkolem soutěžících bylo navrhnout samotnou budovu i kompletní řešení přiléhajících veřejných prostranství, budov pro administrativu, bydlení a veřejnou vybavenost, autobusového nádraží, terminálu městské hromadné dopravy i propojení pro pěší.
„Autoři vítězného návrhu budou dohlížet na kvalitní zpracování projektové dokumentace nové budovy. Budou zárukou toho, že po dokončení bude nové nádraží nejen chloubou jižní Moravy, ale také místem, které budou cestující využívat opravdu rádi. Stávající předpoklad dokončení nové budovy hlavního nádraží směřuje do roků 2032 až 2035, kdy už bude hotová i část nové čtvrti Trnitá,“ řekl náměstek generálního ředitele pro modernizaci dráhy Mojmír Nejezchleb ze Správy železnic.
Podle autorů vítězného návrhu dojde novou stavbou k plynulému začlenění do městské sítě a obohacení veřejného života nové čtvrti. „Modernizované srdce brněnského železničního uzlu v nové poloze u řeky Svratky významně ovlivní další rozvoj města. Zjednodušením sítě kolejí dojde k odstranění bariér a uvolnění rozsáhlých ploch v centru města pro parky, rekreaci a větší výstavbu bytů. Historický železniční viadukt se stane promenádou mezi centrem města a proměněným nábřežím. Nové nádraží z obou stran obklopí kvalitní veřejný prostor, s centrem města ho spojí nový bulvár se stromořadím a tramvajovou linkou,“ uvedla primátorka Brna Markéta Vaňková.
Výsledky soutěže
1. cena
Benthem Crouwel International B.V.: Daniel Jongtien, Martin Biewenga a Jan Benthem
2. cena
Sdružení Pelčák a partner architekti – Müller Reimann Architekten
3. cena
ingenhoven architects GmbH, Architektonická kancelář Burian-Křivinka, architekti Koleček-Jura
4. cena
BIG – Bjarke Ingels Group + A8000 s.r.o.